Jump to content

Nytte av radar


Downwind

Recommended Posts

Nei, ikke vet jeg hva han mener ..

Men å gå full fart, hva nå det måtte være, med rader i tjukk tåke, er etter mine begreper uforsvarlig...med mindre full fart er 5 til7 knop

Å gjøre det samme om natten er langt mer forsvarlig, men det krever sin mann....

Ytterst få av dem som har rader i lystbåt er serlig dreven på bruken når det virkelig kniper...og med økt fart, går det ennå mer i brukeren sitt dissfavør...

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#
Hulda skrev 5 minutter siden:

 

Skjønner ikke helt poenget, men det gjør vel Ida Marie III. Forstår jeg deg rett når anbefalingen din er å ligge fortøyd i brygga og la radaren gå, for sikkerhets skyld?

 

Selvsagt ikke. Men hvis en sier at en kan gå i 25 knop i tjukk tåke eller stukmørket fordi en har radar, har en økt sikkerheten da? Er ikke det tryggeste å holde lav fart, så god utsikt som overhodet mulig, gi signal etter forholdene og bruke radar i tillegg? 

 

 

 

 

 

 

Link to post
Share on other sites

Ida Marie III skrev Just now:

 

Nå snakket vi om tjukk tåke...rader ser ikke nødvendigvis alt... Sleipner ulykken, samt mange andre ulykker er et bevis på det...

Det mangler mye i nepen om en går i 25 knop med en lystbåt i tjukk tåke...

Står inne for den med tykkelsen på skallen da... :wink:

Nå var det verken tåke eller mørke som førte til at Sleipner havnet på land. 

Link to post
Share on other sites

R.O skrev for 3 timer siden:

Litt OT, men hva kan man forvente av en ny radar og plotter, sammenliknet med 11år gammelt utstyr.  Som nevnt har jeg en radar fra 2009 som sjelden er i bruk, da det er klønete å veksle mellom ulike bilder, overlay er ikke mulig osv..

 

Ser at Raymarin selger pakker med radar og plotter(9") for under 25.000kr. Det er ikke helt avskrekkende. Vil det være en ny opplevelse ha angår bildekvalitet og brukergrensesnitt..?  Er 9" for lite for kombinert radar og plotter..?

 

 

 

Ombord på POSEIDON II har jeg tre forskjellige radarer:

1) Simrad Anritsu med 3' åpen antenne, fra 1980-tallet

2) Furuno NavNet2 med 3' åpen antenne, fra 2005
3) Simrad bredbåndradar, med lukket antenne, fra 2013

Der finnes ingen tvil om hvilken som brukes mest.
Det er den gamle 80-talls Simrad'en, den går så snart vi kaster loss.
Furunoen brukes omtrent aldri, mest fordi den er så forferdelig "krøkket" å betjene.
Bredbåndsradaren er grei nok til sitt bruk, men det blir noe helt annet enn en gammel pulsradar, på godt og vondt.

Mht skjermstørrelse så vil jeg nok mene at 9" er i underkant både for radar og plotter, og definitivt for lite hvis skjermen skal deles.

 

 

 

 

 

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post
Share on other sites

Jeg har Raymarin 17" skjerm, og kjører delt skjerm med radar/kart. Får grei oversikt, men kunne godt tenkt meg to separate skjermer og "knottebetjening" av radar:-) Disse tuchskjermene er ikke helt bølgevennlig spør du meg.

På redningskøytenhar vi 3  21" Hattelandlandskjermer og en helt annen verden (eller var det handeland de het....)

Frod'n

Fjellet nytes best fra fjorden

Styremedlem i SagaKlubben

Link to post
Share on other sites

Den er grei og seiøs, @Poseidon.

Da jeg tok 'Kystskipper'n' brukte vi radar av typen med gummitrakt og der man kunne grille kylling foran antenna. Masse knotter til å skru på. Da er vi tilbake på slutten av 70-tallet. Tror ingenlunde at den var dårligere enn min Garmin. Sjømannskap er til en viss grad frikoblet fra tekniske dubeditter, kan man vel hevde. 

 

Problemet, om noe, er at Hulda kan ikke seile rundt med 50 kg snurrende 2 meters vinge på targaen som trekker mer strøm enn det dynamoen kan levere. Det er ugjennomførlasegbart. 

Link to post
Share on other sites

Hulda skrev Just now:

Da jeg tok 'Kystskipper'n' brukte vi radar av typen med gummitrakt og der man kunne grille kylling foran antenna. Masse knotter til å skru på. Da er vi tilbake på slutten av 70-tallet. Tror ingenlunde at den var dårligere enn min Garmin.

Jeg syntes dei var bra desse radarene. Hadde en slik i en sjark for 10-15 år siden som var fra 1980. En gang jeg var ute, så oppdaget jeg at det kom noen flekker på radaren ett par hundre meter fremfor meg som jeg trodde var bøyer. Kiket ut, men kunne ikke se noen bøyer. Når jeg kom nærmere, så såg jeg at det var 7-8 måker som låg og svømte på sjøen. 

Link to post
Share on other sites

bellen skrev 5 minutter siden:

 Når jeg kom nærmere, så såg jeg at det var 7-8 måker som låg og svømte på sjøen. 

 

Ferdig grilla?

 

Vi kan ikke bli for seriøse heller. En gang Admiralen var innaskjærs i tett tåke, var det stadig noen passbåter i vill fart som krysset foran baugen, virket det som på radaren. Det var gjess som vi sannsynligvis skremte opp.

Link to post
Share on other sites

Bitteliten skrev 5 minutter siden:

Man kan ikke tolke radar ut i fra et enkeltbilde. I sjø må man se hva som er bølger og hvilke ekko som gjentar seg. 
 

 

 

I mørke natten på havet, i tung sjø, ser du ikke store bølger før de omtrent treffer deg....det regner jeg med du har oppdaget...

 

Poenget er, det er langt fra alle lystbåtbrukere som evner å bruke en radar optimalt...

Selv de som har det som et yrke, og bruker det hver dag, feiler fra tid til annen...

En AIS er langt lettere for en uerfaren sjel å forstå....er min mening...

Link to post
Share on other sites

Takk for overveldende respons på mitt spørsmål om fordeler med radar i forhold til plotter/AIS. Til orientering, jeg har vært  skipper på egen skute i over 45 år, fartsomrråde er sørlandet, svenskeskysten og Danmark, med noen turer med leiet båt i Kroatsia. Jeg vi anslå at det i løpet av disse turene ikke har vært flere enn 10 ganger jeg har savnet radar. Kurs til Skagen og hjem igjen har jeg  funnet mange ganger med logg, kompass og en god kikkert, både i i dagslys og mørke. AIS mottaker har jeg hatt i mange år, den ble for 2 år siden byttet med en sender/mottaker koplet opp mot plotter. 

Min tolkning av responsen er vel at "ja takk, begge deler" er en felles konklusjon fra mange, men at en 9 " plotter kan være i minste laget. 

Nå må jeg tenke litt videre.

Redigert av Downwind (see edit history)
Link to post
Share on other sites

bellen skrev 1 minutt siden:

Jepp.. For å enklere kunne se den i høy sjø. 

 

Nemlig, for det gjorde de faktisk ikke med radaren den natten...

Måsunger og andre dunkledde på speilblank sjø, bør ikke berolige en som skal ut i tyngre sjø nattestid eller tåke...

Og fiskebåten på radar bilde jeg viser til, og ingen våger å påvise hvor er, drukner også i tunge sjøer i Biscaya....

Men med en AIS, ville den samme fiskebåten vært lett å spotte...enig...eller..?

 

Link to post
Share on other sites

Ida Marie III skrev 1 minutt siden:

 

Nemlig, for det gjorde de faktisk ikke med radaren den natten...

Måsunger og andre dunkledde på speilblank sjø, bør ikke berolige en som skal ut i tyngre sjø nattestid eller tåke...

Og fiskebåten på radar bilde jeg viser til, og ingen våger å påvise hvor er, drukner også i tunge sjøer i Biscaya....

Men med en AIS, ville den samme fiskebåten vært lett å spotte...enig...eller..?

 

Jepp! Altså ja takk begge deler!???

Mvh

Solbris II

Båtlivet gir meg de største gleder!  :smiley:
Trenger du noe? www.solbrismaritime.no

Link to post
Share on other sites

Downwind skrev 28 minutter siden:

............….en felles konklusjon fra mange, men at en 9 " plotter kan være i minste laget. 

 

om du kjører PC-navigasjon eks OpenCPN……..så kan du få opp radarbilden på PCn

OpenCPN har plugins som klarer de fleste radarfabrikat idag…..også mulighet for å koble radarantennen rett i PC, hvis plottern legger av !

S/Y Gunga Din

Link to post
Share on other sites

Ida Marie III skrev Just now:

Nemlig, for det gjorde de faktisk ikke med radaren den natten...

Og du hadde sett Bloksen på AIS? Hadde skipperen fulgt mer med, så hadde han fint klart å sett Bloksen på radar. Akkurat som HI i Hjeltefjorden. 

 

 

Ida Marie III skrev Just now:

Men med en AIS, ville den samme fiskebåten vært lett å spotte...enig...eller..?

En 50 fots fiskebåt i Biscaya? Jeg er 99,5% sikker på at den ikke hadde noen form for AIS. Så hvordan skulle du da kunne sett den? 

Link to post
Share on other sites

AIS er flott , det samme er tjenester som Marinetraffic og Vesselfinder, men alt til sitt bruk. 

 

All denne drittkastinga om AIS er merkelig, det blir som å si at oppblåsbare redningsvester er noe dritt fordi det finnes overlevelsesdrakter. Man velger selvfølgelig utstyr etter behov. Sitter jeg i salongen mens kona styrer er Internett-tjenester kjempefine for å se hva som skjer rund oss. Og det er stas for pappa å følge oss på tur mens han sitter hjemme i stua.

 

Men at man ser nytten i AIS betyr jo ikke at man ikke skjønner at radar er bedre til sitt bruk.

 

En AIS mottaker bygger du deg selv for under tusenlappen. VHF med DSC og AIS-sender/mottaker får du for 11.000,- kroner om dagen. En radar koster en månedslønn eller flere.

Link to post
Share on other sites

Ida Marie III skrev for 2 timer siden:

 

Vel, der kom nå radar reflektor på Bloksen etter den ulykken...neppe til pynt....

 

Bare en liten saksopplysning: Bloksen har også fått Racon(B) etter Sleipner-forliset.
men man kan ikke stole på at den alltid er i drift, og var dessverre ikke i drift da jeg dro forbi sist lørdag og søndag.

 

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post
Share on other sites

bellen skrev 1 time siden:

 

En 50 fots fiskebåt i Biscaya? Jeg er 99,5% sikker på at den ikke hadde noen form for AIS. Så hvordan skulle du da kunne sett den? 

 

Om den hadde AIS eller ikke, er ikke godt å si...og det er heller ikke poenget...

Men hadde den hatt og brukt AIS, ville det ikke vært nødvendig å stirre på rader skjermen, og lure på om alle ekkoene var tunge bølge topper...eller om der faktisk lå et fartøy der i mørket, og skjulte seg i alle bølgene...

Den hadde derimot kraftige arbeids lys, den flashet på....lanterner så jeg aldri...

Link to post
Share on other sites

Kjørte alltid radar, jeg, så lenge jeg satt nede og kjørte. Opplevde radar som veldig verdifullt. I dårlig vær og i mørket en nødvendighet. Her på vei til opplag en høstkveld for noen år siden, lanternelyset skinner litt i rekka foran:

 

6D9FCEAA-7847-476A-B8CB-7989FFD06A25.jpeg.cdd746b814cc7ef313a2ebfc7c915fde.jpegDe ganger jeg har kjørt i tåke overrasker det meg hvor mange som kjører fort, og som endret kurs når jeg gir lydsignal. Det tyder vel på at de ikke har noen ide om meg/min posisjon før lydsignal gis, på deres vegne tror jeg en radar hadde vært en kjekt utstyr ombord.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...