Jump to content

Nytte av radar


Downwind

Recommended Posts

23 minutes ago, Martine29 said:

forsinkelse på halvannen time... Bullshit.


Her hvor jeg ligger, rimelig sentralt forøvrig, er det bare jeg som rapporterer lystbåt/AIS-B til MT. Mao. delayet mitt og om de i det hele rapporteres bestemmer jeg.  Det har hendt jeg har hatt noen dagers nedetid. 

Forøvrig, kajakktesten forteller meg at jeg foretrekker fartøy med radar rundt meg,  AIS-folket har en tendens til å ture frem som om de ikke ser stort. 

Redigert av SamH (see edit history)
Link to post

AIS info fra MT er notorisk upålitelig.

AIS generelt er upålitelig i den forstand at mange båter ikke har den påslått. Eller ikke har AIS transponder.

Men i mange områder er AIS fra MT forbausende oppdatert, dette gir ofte en grei pekepinn på større fartøy som er på vei.

 

På mange måter er de mykeste traffikantene som burde ha AIS.... Utviklingen går fort, kanskje får vi håndholdt VHF med AIS transponder....

 

SamH: Er det manuell innrapportering som ligger det grunn for MT sin oversikt?

Link to post

Litt OT, men hva kan man forvente av en ny radar og plotter, sammenliknet med 11år gammelt utstyr.  Som nevnt har jeg en radar fra 2009 som sjelden er i bruk, da det er klønete å veksle mellom ulike bilder, overlay er ikke mulig osv..

 

Ser at Raymarin selger pakker med radar og plotter(9") for under 25.000kr. Det er ikke helt avskrekkende. Vil det være en ny opplevelse ha angår bildekvalitet og brukergrensesnitt..?  Er 9" for lite for kombinert radar og plotter..?

 

 

Link to post

Jeg tenker fysisk størrelse på antennen.

Stor antenne gir utvilsomt best bilde, men med lavt montert radar i mørke og dårlig sikt gir en liten antenne rimelig bra bilde 100-150 m rundt deg.

Det er som regel nok i dårlig sikt med redusert fart.

Mindre og rimeligere antenne gjør det antakelig lettere å velge innkjøp av radar.

Om det er en eller tre kajakker man kjører over blir det trasig uansett.

Jeg er glad i radar og kjører ofte i mørke.

 

Mons

Link to post
7 minutes ago, Johannes said:

SamH: Er det manuell innrapportering som ligger det grunn for MT sin oversikt?

Spørs hva du legger i "manuell". All innrapportering er frivillig basert, og typisk er det en ais-mottager som leverer nmea over internett/tcp  til Marinetraffics servere. Det er en del der ute som rapporterer ais-data fra satelitt som dekker store områder (Rayjak her hjemme f.eks). De fleste av disse rapporterer ikke AIS-B. 

Jeg har forøvrig en 120m bulkbåt(Arklow Beacon) rett foran nesa mi her nå som ikke vises på min AIS-mottager 19m ovv, men som tas imot via satellitt. 

Link to post
10 minutes ago, Johannes said:

Er det manuell innrapportering som ligger det grunn for MT sin oversikt?

Marinetraffic har et nettverk av VHF mottakere rundt om i verden. Disse er ofte driftet av privatpersoner. Mottaker er koblet til pc, som videresender AIS-data til Marinetraffic.

 

Sist gang jeg sjekket, for et par år siden, bekostet Marinetraffic nødvendig utstyr, mot at brukeren garanterte en viss driftstid, f.eks 95% eller noe sånt.

Link to post
7 minutes ago, Trond123 said:

Sist gang jeg sjekket, for et par år siden, bekostet Marinetraffic nødvendig utstyr, mot at brukeren garanterte en viss driftstid, f.eks 95% eller noe sånt.

 

Uten å ha noe nøyaktig statistikk mistenker jeg at det idag er flest DIY-løsninger derute, basert på RaspberryPI og AIS-Dispatcher. Jeg tar informasjon fra min AIS-transponder ombord, og sender med AIS-Dispatcher over 3/4G til MT.

Link to post

Bare for å legge til hva som produserer radarbildene mine:

Garmin GMR18HD 4kW som er lokalisert mellom fire- og fem meter over havets overflate. Kjøpt hos Seatronic 08.05.2012.

AIS'en er en Garmin 600 Class B. Der er antennen ca. 20 meter over havets overflate.

For oss er dette utmerket. Vi ser yrkesfartøyer som sender AIS langt under horisonten. Samtidig gir radaren et skarpt bilde av hva som er litt under horisonten. Og vi kan zoome inn til et par hundre meter foran båten. Zooming ut og inn er noe som foregår ganske ofte når sikten er dårlig. Vanligvis holder vi oss på et par nm på ytre ring, altså maks bildedekning. Så langsomt som vi beveger oss er det tilstrekkelig.

Og så kan jeg vel legge til at moderne radarer sannsynligvis danker radaren vår sønder og sammen.

Link to post

Jeg gikk en hel dag fra Koster til Moss uten at vi syntes på Marine Traffic. Men AISen vår både sendte og tok i mot. Jeg sjekka med båter rundt oss. 

Å stole på MT er galskap.

 

Om man ikke har AIS kan det være fornuftig å lytte til VTS arbeidskanaler for å få et bilde av trafikken i området. Da vi gikk i 20-30 meters sikt langs Østfoldkysten i høst så kontaktet jeg VTS Horten for å høre om de hadde trafikk i vår led - dette i tillegg til AIS og radar. 

 

https://www.kystverket.no/kontakt-oss/Operative-enheter/kontakt-sjotrafikksentralene/

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post

Jeg har også hatt et båtliv uten plotter og radar en gang i tiden. Jeg skal ikke dit igjen. 

Til alle dere som mener at AIS er nok, dere er herved invitert ombord i Chilli Solbris for en helt gratis demonstrasjon av hvorfor så ikke er tilfelle!

Og til alle dere som har radar og ikke bruker den, dere er herved invitert ombord i Chilli Solbris for en demonstrasjon av hvorfor dere vil ha utrolig glede og nytte av radaren!

Hvis jeg kun kunne velge meg ett hjelpemiddel ville det blitt radar! Kort og godt!

Les innleggene til @Bitteliten og @Poseidon grundig! Mer trenger dere ikke. 

Mvh

Solbris II

Båtlivet gir meg de største gleder!  :smiley:
Trenger du noe? www.solbrismaritime.no

Link to post

Forsøkte en gang å se når Danskebåten passrte Haugesund ved hjelp av MT, den lå i Stavanger leeenge... Plutselig var den i Haugesund..

Fra Haugesund til Bergen stemte posisjon helt upåklagelig.

 

Uansett, AIS kan ikke brukes for sikkert å orientere seg i forhold til alle fartøy i umiddelbar nærhet.

Det er da slett ingen sikkerhet for at aktuelle båter har AIS.

Men de som har AIS er enkle å forholde seg til, i god tid.

 

Men å bruke AIS transponder øker sannsynlighet for selv å bli sett, det kan jo være greit.

 

Jeg har heller ikke siste skrik i radar, men har oppgradert til Raymarine sin HD Digital. Der kan man ha "dual range" i samme radar bilde. Det er  litt stas da.

Redigert av Johannes (see edit history)
Link to post
R.O skrev for 2 timer siden:

Litt OT, men hva kan man forvente av en ny radar og plotter, sammenliknet med 11år gammelt utstyr.  Som nevnt har jeg en radar fra 2009 som sjelden er i bruk, da det er klønete å veksle mellom ulike bilder, overlay er ikke mulig osv..

 

Ser at Raymarin selger pakker med radar og plotter(9") for under 25.000kr. Det er ikke helt avskrekkende. Vil det være en ny opplevelse ha angår bildekvalitet og brukergrensesnitt..?  Er 9" for lite for kombinert radar og plotter..?

 

 

Vår radar er fra 2005 da båten var ny. Analog 2 kw dome montert i masta - Raymarine. Koblet til et systemm med Raychart RC435 +. jeg stiller alltid gain og filtre manuelt, hvilket jeg erfarer er helt avgjørende for nytten av radar. Jeg ser da stort sett de minste garnblåsene på 100m avstand (hvilket for oss er nok). 

Om man sliter med å ikke se ting som er nære båten kan det være at man kan endre vinkelen på antenna. På flere av mine båter har jeg shimset opp radarantenna i bakant for å få den mer vinklet mot vannet slik at vi fanger opp små ekko som kajakker og bøyer på feks 1,5 og 1/2 nm rekkevidde. Da vi kom inn til Marstrand en natt i sommer etter 4 døgns fart fra Holland var det veldig kjekt å se garnbøyene som var satt midt i leia... (hva f..... tenker fiskerne på? - men det er en annen diskusjon... )

 

Mitt valg da jeg oppgradere navigasjonen ombord hos meg var å beholde det gamle nav systemet med radar og kartplotter fra 2005 og sette inn en ny plotter med AIS. Den nye kan jeg speile på en ipad via app. Dette gjør at om ett av systemene går ned så har vi enten radar eller ais. Men som sagt før så kan det være at vi tenker annerledes enn mange andre da vi skal på langtur og jeg gjerne vil ha redundans på systemer. 

Har også funnet brukte kart til det gamle systemet - så nå har vi dekning til Kapp Verde på det :smiley:

 

radar overlay har jeg aldri likt - men om skjermen er OK størrelse kan det være fint å kjøre split screen med radar og kart ved siden av hverandre. 

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
R.O skrev for 1 time siden:

hva kan man forvente av en ny radar og plotter, sammenliknet med 11år gammelt utstyr.  Som nevnt har jeg en radar fra 2009 som sjelden er i bruk, da det er klønete å veksle mellom ulike bilder, overlay er ikke mulig osv..

 

En 11 år gammel radar er aldeles innafor.  20 år gammel også.

  Om du ønsker å oppgradere til ein modell som er lettare å betjene så er det forståelig. Altenativt kan du bruke nokre timer på å bli kjent med den.  Det trur eg alle må uansett.   

Overlay frå kart? ..tja... eg skrur det på innimellom for å konstantere at radaren viser riktig og kartet er litt tregare, men utover det liker eg "reinast" mulig skjerm. 

 

Anngåande nytte av radar... eg bruker stundom radar også i klårt dagslys, supert å slippe å snu seg for å sjå etter innhentande båter ?

Yanmar 6LYA-STP 340hk

Link to post
Johannes skrev 31 minutter siden:

Forsøkte en gang å se når Danskebåten passrte Haugesund ved hjelp av MT, den lå i Stavanger leeenge... Plutselig var den i Haugesund..

Det meste av Karmsundet er en stor dødsone for Marinetraffic...

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
R.O skrev for 2 timer siden:

.....Er 9" for lite for kombinert radar og plotter..?

 

 


det der er veldig personlig, og litt beroende på plassering.

For min del, liker jeg ikke overlay, jeg vill ha separat bilde på radarn....jeg har 12’’, når jeg kjørte ‘side by side’

så tykte jeg att da ca 6’’ radar bilde blev alldeles for smått, så jeg kjøpte en 12’’ til,

radar på en, og kart på en annen ! 
 

allre best radarbilde, blir det da jeg kjør opp radarbilden på TVn :smiley:

Redigert av Gunga Din (see edit history)

S/Y Gunga Din

Link to post
R.O skrev for 2 timer siden:

Litt OT, men hva kan man forvente av en ny radar og plotter, sammenliknet med 11år gammelt utstyr.  Som nevnt har jeg en radar fra 2009 som sjelden er i bruk, da det er klønete å veksle mellom ulike bilder, overlay er ikke mulig osv..

 

Ser at Raymarin selger pakker med radar og plotter(9") for under 25.000kr. Det er ikke helt avskrekkende. Vil det være en ny opplevelse ha angår bildekvalitet og brukergrensesnitt..?  Er 9" for lite for kombinert radar og plotter..?

 

 


Jeg kjører 12 tommer. Da kan det forsvares å kjøre spilt screen med radar på det ene bildet og kart på det andre. Radar overlay er veldig lite matnyttig. Blir verken fugl eller fisk. Din gamle radar er helt super. Du trenger ikke å bytte den. Når du kjører radar på plotteren kan du jo bruke en app på nettbrett eller telefonen så lenge du kan slå av blålyset i skjermen. 
Har du først fått dratt igang bruk av radar kommer du garantert å ville bruke den dag og natt. IG uten overlay. 
Simrad gikk ut som best i test på de nye radarene. Jeg har brukt Raymarine i alle år men har valgt å bytte til Simrad. Kjører 12 tommers skjerm. Den radaren jeg har valg, en Halo 24 er helt rå! Det jeg ikke ser nå trenger jeg ikke å se!

Men ta i bruk den radaren du har først. Når du først har fått den i finga vil du erfare at det går kjapt å skifte bilder! Du kan også lage egendefinerte skjermbilder. 

Redigert av Erikda
Skrivefeil (see edit history)

Mvh

Solbris II

Båtlivet gir meg de største gleder!  :smiley:
Trenger du noe? www.solbrismaritime.no

Link to post
Gunga Din skrev 2 minutter siden:


det der er veldig personlig, og litt beroende på plassering.

For min del, liker jeg ikke overlay, jeg vill ha separat bilde på radarn....jeg har 12’’, når jeg kjørte ‘side by side’

så tykte jeg att da ca 6’’ radar bilde blev alldeles for smått, så jeg kjøpte en 12’’ til,

radar på en, og kart på en annen ! 

Æææhhhh, det gjorde jeg også....????

Mvh

Solbris II

Båtlivet gir meg de største gleder!  :smiley:
Trenger du noe? www.solbrismaritime.no

Link to post
Erikda skrev 1 time siden:

 

Hvis jeg kun kunne velge meg ett hjelpemiddel ville det blitt radar! Kort og godt!

 


man glemmer iblant det viktigste, 


leste en gang en undersøkelse blant proffe styrmenn og kapteiner......de fikk rangordne sine hjelpemidler.

da kom radarn på en hedrende andreplass ! Aller først kom kompassen ! :smiley: 

Redigert av Gunga Din (see edit history)

S/Y Gunga Din

Link to post
Gunga Din skrev 4 minutter siden:


men glemmer iblant det viktigste, 


leste en gang en undersøkelse blant proffe styrmenn og kapteiner......de fikk rangordne sine hjelpemidler.

da kom radarn på en hedrende andreplass ! Aller først kom kompassen ! :smiley: 

Jo, det er jo en helt riktig rangering???

Mvh

Solbris II

Båtlivet gir meg de største gleder!  :smiley:
Trenger du noe? www.solbrismaritime.no

Link to post

Bare for å legge til enda en: Radarbildet jeg har lagt ut er på 12" skjerm. Kartet er på 13" (tror jeg) skjerm. Når fiskebøyene er på tennisballstørrelse i skvalpesjø, ser jeg dem ikke. Radar overlay finner jeg rotete. Min Garmi  4012 er et elendig produkt, mulig at det spiller inn. Man skal ikke se bort fra at utviklingen på dette punktet har gått fremover. Hos meg blir verken radar eller plottere byttet ut før etter at de har konka.

Link to post
bellen skrev for 5 timer siden:

Har enn radar, så kan enn i mange tilfelle kjøre 25 knop uten problemer.

 

Nå snakket vi om tjukk tåke...rader ser ikke nødvendigvis alt... Sleipner ulykken, samt mange andre ulykker er et bevis på det...

Det mangler mye i nepen om en går i 25 knop med en lystbåt i tjukk tåke...

Står inne for den med tykkelsen på skallen da... :wink:

Link to post
Pinkvin skrev for 5 timer siden:

 

 

 

Folk går for full fart i stukmørket om natta, det ser en hver sommer, så hva hindrer de i å gå for full fart i tåka, særlig hvis de har radar? ;-) 

 

Det er et kvantesprang fra tjukk tåke til nattemørke....

Vet du ikke det, har du neppe opplevd begge deler..

Link to post
Guest Avmønstret#
Ida Marie III skrev 3 minutter siden:

 

Det er et kvantesprang fra tjukk tåke til nattemørke....

Vet du ikke det, har du neppe opplevd begge deler..

 

Har opplevd begge deler. Om radar gjør at en velger å gå i full fart i tåka, eller en overskyet og svart natt, har en da økt sikkerheten med radar hvis alternativet er å ikke gå?

Link to post
Pinkvin skrev 1 minutt siden:

 

Har opplevd begge deler. Om radar gjør at en velger å gå i full fart i tåka, eller en overskyet og svart natt, har en da økt sikkerheten med radar hvis alternativet er å ikke gå?

 

Skjønner ikke helt poenget, men det gjør vel Ida Marie III. Forstår jeg deg rett når anbefalingen din er å ligge fortøyd i brygga og la radaren gå, for sikkerhets skyld?

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...