Jump to content

Baugpropell: Nødvendig utstyr eller leketøy??


Skipper Worse

Recommended Posts

Savnet dette på vår forrige båt. Nå har vi en med og i starten var dette så spennende at jeg brukte den hver gang jeg skulle til og fra. Det bråker j... og jeg har innsett at det ofte bare er tull. Tror mange ender opp med å bli dårligere å manøvrere båten som følge av dette...

 

Uansett det er knallbra å ha i mye vind og/eller når det er liten plass til å manøvrere.

Blogg:S/Y FRI -  (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model

Link to post
Share on other sites

Ikke så vidt jeg vet. Det har noe å gjøre med liten hurtiggående propell i rør med liten diameter og tilsvarende høy hastighet på vannet.

 

<{POST_SNAPBACK}>

Det er kavitasjonen som oppstår i kanten av tunnellen som lager støy. Man hører ofte at det bråker mer den ene veien enn andre veien man kjører trusteren. PRoblemet kan løses ved at man lager mer runde kanter i overgangen mellom tunnellen og skrogsiden - dvs at man bygger ut en liten "leppe" på forsiden av tunnellen. Jeg leste om dette en tid tilbake i ett eller annet båtblad. Problemet er visstnok at dette kan påvirke båtens sjøegenskaper (avhengig av skrogtype) samt trusterens virkningsgrad.
Link to post
Share on other sites

Jeg har sagt det før, og sier det igjen, baugthruster er sikkerhetsutstyr for at verdier ikke skal gå tapt samt skape trygghet for båtfører når forholdene tilsier nødvendig bruk av denne.

 

Det jeg mange ganger tidligere har vært negativ til, er bruken av denne. Jeg mener thrusteren bør brukes i de tilfeller som eksempelvis Worse er inne på i første innlegg. Det trenden nå er, er at den skal brukes overhode mest mulig, som erstatning for fremdriftsmaskineriet. Jeg har aldri forstått nødvendigheten å bruke thruster eksempelvis når man samtidig drar seg ut på ankervinch fra land.... I DE tilfeller er jeg tilbøyelig til å kalle det invalidepropell. Jeg flirer like godt hver gang jeg tenker på den stakkars karen som lå i gjestehavna i Grimstad med all verdens plass foran og ved siden av seg som måtte taues ut da thrusteren hadde tatt kvelden.

 

Thrustere er med andre ord "velsignet" fra min side, all den tid de brukes med måte og i fornuftens hensikt, samt at kapteinen mestrer manøvrering av båt også uten hjelp fra visperen....... Bruk utover dette er ikke "velsignet".....

 

For min egen del, neitakk, thruster skal jeg ikke ha. Når det er sagt, har jeg fordel kontra mange andre, i og med at båten vår veier gode 16 tonn samt er dypkjølet slik at vår avdrift ikke er den samme som mange andres.

Link to post
Share on other sites

Det jeg mange ganger tidligere har vært negativ til, er bruken av denne. Jeg mener thrusteren bør brukes i de tilfeller som eksempelvis Worse er inne på i første innlegg. Det trenden nå er, er at den skal brukes overhode mest mulig, som erstatning for fremdriftsmaskineriet. Jeg har aldri forstått nødvendigheten å bruke thruster eksempelvis når man samtidig drar seg ut på ankervinch fra land.... I DE tilfeller er jeg tilbøyelig til å kalle det invalidepropell. Jeg flirer like godt hver gang jeg tenker på den stakkars karen som lå i gjestehavna i Grimstad med all verdens plass foran og ved siden av seg som måtte taues ut da thrusteren hadde tatt kvelden.

<{POST_SNAPBACK}>

Stakkars alle som ikke er flinke nok til å håndtere båten sin slik som *Vi Som Kan Det*. Det jeg mener er: Kan ikke dette skyldes en form for hjelpeøløshet. Hvorfor skal vi gjøre slike til mobbe- og hakke-offer?? Hvorfor???

 

Man kan saktens flire, men la det ikke gå ut over den som ikke fikser det elegant nok... :smiley:

 

Er det så nøye da???

Link to post
Share on other sites

worse,

 

ref signaturen din:

har man ikkje cr automatisk?

Jo, men det finnes enkelte mindre godt opplyste individer som trenger en ekstra påminnelse, slik at -- forhåpentligvis -- folkeskikken de er opplært til fra barnsben av, vinner over øyeblikkets tankeløshet og ønske om oppmerksomhet for annet enn egne meritter.

I've always been crazy, it has kept me from going insane.
vimpel_entusiast_signatur.gif

www.baatjuss.no  |  www.judiciumblawg.no

Link to post
Share on other sites

Opphavsrett:

 

Tidligere sto følgende å lese nederst på siden her på baatplassen.no:

 

Opphavsretten til innleggene på forumet tilhører den som har postet dem.

.....................Annet innhold tilhører baatplassen.no..............................

...........................Innholdet er til fri privat bruk...................................

.......All annen bruk skal avtales med den som har opphavsretten.

................ Kontakt admin for ytterligere informasjon..........................

 

Dette ble fjernet i sin tid, og det beklager jeg.

Link to post
Share on other sites

Baugpropell er kjekt,. Det var montert i båten da jeg kjøpte denne. Jeg var nok karslig og tenkte : du verden den vil nok ikke bli mye brukt.

Etter et par års eierskap av båteen og derved også baugpropellen, kan jeg ikke si annet enn at jeg har tørket av meg det lettforaktelige fliret for godt. Jeg innrømmer gjerne at det er svært så behagelig med en "PYSEVISP". nNødvendig, tja, nei....?

Link to post
Share on other sites

Jaja - jeg får vel nok en gang virkelig unnskylde at jeg er til. Og ikke nok med at jeg er til - jeg har baugpropell på båten min, og ikke sjelden bruker jeg baugpropellen. Ikke rart at enkelte synes at jeg er av en lavere kaste.

 

Årsaken er for meg såre enkel: hekkaggregatet som sørger for fremdrift og styring sitter - ja nettopp ja - på hekken av båten. Har jeg sidevind når jeg vinsjer ut med hekken først har baugen på båten min en tendens til å vri seg mot le. For da å gjøre livet noe enklere for de båtene jeg har på le side velger jeg da å gi 1-2 korte støt med trusteren slik at jeg ikke subber borti deres rekke. Naturligvis fryktelig ubetenktsom av slike undermennesker som meg som ikke kan manøvrere båten min - for egentlig burde jeg jo vite bedre. En ripe fra eller til eller et engstelig blikk fra naboskipperen - det må man da tåle vet De. Også er det naturligvis svært ubetenktsom av meg å bruke trusteren når jeg i stedet burde styre med hekkagregatet som er plassert minst 65 cm fra ankertauet når jeg bakker ut og svinger mot bb. En slik risiko for å få tau i propellen i en trang havn med dyre båter rundt om og sidevind og kanskje litt strøm vet da enhver riktig skipper er helt urimelig å ikke ta i enhver anledning -bare man slipper å bruke denne trusteren i baugen.

 

Og naturligvis vet vi i underklassen også at alle de erfarne skippere i overklassens sertifiserte båtførere uten baugpropell naturligvis har prøvekjørt alle disse andre båtene med dette fryktelige redskap som denne trusteren er slik at dere vet hvorvidt det er nødvendig eller ei av den erfarne underkasteskipper å berøre spaken over alle spaker som setter i gang spetakkelet. Det regner jeg med at dere alle kjenner til når dere uttaler dere om dette - slik at dere som den naturlige overklassen uttaler dere med selvsikker kunnskap - og ikke bare antakelser.

 

Og ikke nok med at det hender at jeg bruker trusteren når jeg bakker - den delen av mannskapet som oftest tar fortøyningen forut har visse, mindre synsbegrensninger som gjør at det er vanskelig å se hvor langt det er til brygga. Denne overklasse kommandoen fra skipper til frue "hopp da for faan" fungerer desverre derfor ikke ombord hos oss. Derfor velger jeg å gå saaakte inn til kais - med økt avdrift som resultat - og da hender det at jeg faktisk må korrigere litt med trusteren. Jeg beklager så meget at jeg tillater meg dette ublue, nervepåtrengende uvesen til overklassens indignasjon. Naturligvis er det svært egosentrisk av meg å ta hensyn til eget mannskaps helse og forgodtbefinnende ettersom overklassen da blir svært så indignert over å høre lyden av vår lille truster

 

For å få et noe bedre innblikk i virkeligheten kan jeg fortelle at jeg har et hyggelig familiemedlem med lang maritim bakgrunn fra båter og skip i alle størrelser, alt fra båtfører på sjaluppen Stjernen til supertankere. Jeg spurte han hvordan de manøvrerte båtene i trange farvann før båtene fikk trustere. Vel, sjaluppen Stjernen var ikke noe problem - for der hadde man 8 matroser som tok i mot når man gikk til kai i 6 knop, og de la stort sett til kai uten andre båter i nærheten. På de større båtene sa han - vel - da hadde vi slepebåter :rolleyes:

 

Og nettopp det har jo vi også. Så neste gang jeg legger til havn i nærheten av denne overklasse som ikke har baugpropell - da sjøsetter vi jolla med 4 hestern og sørger for å dytte moderskipet pent på plass slik at overklassen over alle klasser som ikke tillater bruk av baugtruster ikke forstyrres i sin noe tidlige aftenpjolter på sitt blanlakkerte teakdekk eller på sin flybridge der de skuer ned på den allminnelige underklasse med baugpropell

 

Ha en fortreffelig overklassepjolter uten baugpropell.

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jaja - jeg får vel nok en gang virkelig unnskylde at jeg er til. Og ikke nok med at jeg er til - jeg har baugpropell på båten min, og ikke sjelden bruker jeg baugpropellen. Ikke rart at enkelte synes at jeg er av en lavere kaste.

 

Ha en fortreffelig overklassepjolter uten baugpropell.

<{POST_SNAPBACK}>

 

Godt sagt! :yesnod::yesnod:

 

Det er nesten så det ligger an til omvendelse...

I've always been crazy, it has kept me from going insane.
vimpel_entusiast_signatur.gif

www.baatjuss.no  |  www.judiciumblawg.no

Link to post
Share on other sites

Sikkert kjekt og ha... Men jeg tror jeg skal lære meg og legge til på skikkelig vis før jeg utbasunerer noe som helst... :lol: (jeg hadde sikkert greid å "bleke" ett par av dere andres hårstrå hvis dere noengang hadde kommet over mine tilleggings prosjekter med "skruebåt")

Jeg må si jeg savner vannjetten jeg...

Link to post
Share on other sites

Det er jammen godt vi ikke har kjøpt Princess med baug- og hekktruster og bor i Bergen - for da -ja da hadde vi vært dømt til evig fortapelse på de dypeste av de dype hav

<{POST_SNAPBACK}>

Mnja, det kan det nok være delte meninger om. Det er nu vel ingen som skulle måtte undskylde sitt innehav av elektromotorisert maskineri for sideveis propulsjon?

I've always been crazy, it has kept me from going insane.
vimpel_entusiast_signatur.gif

www.baatjuss.no  |  www.judiciumblawg.no

Link to post
Share on other sites

He he, ser at mitt innlegg #78 gjør at et par stykker føler seg indignert over denne :wink:

 

Det bes repertert avsnitt 1 i innlegget, som sier noe om fornuftig bruk av thruster.

 

Det som fremkommer uklart i mitt innlegg vil jeg forklare her :

 

Der finnes tilfeller hvor man ankommer havner hvor det tilsynelatende er fullt. Fra tid til annen ser jeg da båter som spinner rundt sin akse kontinuerlig via thruster, noe som naturligvis medfører den støy som normalt er. Hvorfor heller ikke forsøke å ligge litt i ro?

 

Der finnes tilfeller hvor båteiere bruker thruster for å justere opp båten noe etter at den er fortøyd, går i land for å stramme opp det da slakke fortøyningstau. (nå er det slik at den tiden det tar før man er i land har medført at båten igjen ligger i det leie den opprinnelig var, men har også sett dem med fjernkontroller) Helt ærlig, det burde kunne gå an å justere med handa si? I det ene tilfellet som her omtales ble det justert så mye at redningsselskapet måtte komme til unnsetning på grunnlag av flate batterier dagen derpå. Stedet var Maløya i Grimstad.

 

Der finnes tilfeller hvor man "herjer" med thrustere mens den ligger pal i fortøyningstau longside på brygge (ref. Horten gjestehavn/Astor), og det er slettes ikke enestående tilfelle. Det er mange som ikke har oppdaget at thruster er "allemannseie", men ufortrødent "skryter" videre...

 

Der finnes tilfeller hvor båtførere bruker thruster samtidig som man vincher inn båten bakover til tross for at der ikke er båter eller skjær oppetter båten, selv i vindstille. Selvsagt kan mange båter dra seg inn "skjevt", men jeg har også sett tilfeller hvor de drar seg "noenlunde" rett inn...

 

I mitt innlegg #78 hvor jeg omtalte den karen som hadde fått thruster ødelagt, var der svak vind fra brygge, slik at de aller fleste ikke ville hatt problem overhode med å manøvrere denne ut. I dette tilfelle vil jeg anta vanen var blitt for sterk, for som flere er inne på, er thruster vanedannende, godt forståelig.

 

Mange flere eksempler kan nevnes.

 

Når dette er lest, minner jeg igjen om første avsnitt..... "når forholdene tilsier nødvendig bruk av denne"...... samt avsnitt 3 hvor der står skrevet ......"all den tid de brukes med måte og i fornuftens hensikt"...... Her vil jeg bare legge til at både underklasse og overklasse skjønner fornuftigheten i det å ikke ripe opp sin egen skute, ei heller annen manns :wink:

 

Om jeg tilhører overklasse eller underklasse vites ei, dog vil jeg poengtere mitt utsagn i samme innlegg om at ...."Når det er sagt, har jeg fordel kontra mange andre, i og med at båten vår veier gode 16 tonn samt er dypkjølet slik at vår avdrift ikke er den samme som mange andres." ikke oppveier for dyktigere kaptein, men heller det faktum at båtene er forskjellige og at behov gjenspeiler seg i type båt.

 

Kort og godt, så er det bruken av thrustere som angitt i eksemplene ovenfor (med flere) jeg reagerer på, dette kom nok for dårlig frem i innlegg 78.

 

Da er dette belyst :wink:

 

Til slutt, for dem som eventuelt lurer om overklasse eller underklasse, kan jeg herved betingelsesløst bekrefte at jeg tilhører underklasse :lol:

Link to post
Share on other sites

Godt jobbet skipper!

Jeg tror skipper worse har fått det slik han ville, fått sinnene i kok! Jeg tror det bor en liten kverulant i den gutten. Vel, jeg bruker vispen min så mye jeg vil og når jeg vil! Ingen arrogant stril skal komme og fortelle meg hvordan jeg skal føre mitt skip!

Vennlig hilsen Cleo

Livet er herlig på solkysten!

Link to post
Share on other sites

Godt jobbet skipper!

Jeg tror skipper worse har fått det slik han ville, fått sinnene i kok! Jeg tror det bor en liten kverulant i den gutten.

:lol::lol::lol:

 

Mulig du har rett, der, Cleo. Min mor vil nok si seg helt enig med deg, tillike med Quindebestet, Chrapylerne og antakelig alle jeg kjenner og mange jeg ikke kjenner.

 

Men en snill kverulant, i det minste!!!

I've always been crazy, it has kept me from going insane.
vimpel_entusiast_signatur.gif

www.baatjuss.no  |  www.judiciumblawg.no

Link to post
Share on other sites

Worse er da ikke stril, til det formulerer han seg alt for dannet... :rolleyes:

Worse er faktisk umåtelig stolt av å nedstamme fra ekte striler i mange, mange generationer. Da e nett difor at han Worse syns da e so kjekt å høyra på Vinskvetten og han Johannes når da trengs litt musikk anna enn godlåt frå to stykk Volvo.

I've always been crazy, it has kept me from going insane.
vimpel_entusiast_signatur.gif

www.baatjuss.no  |  www.judiciumblawg.no

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...