Jump to content

Baugpropell: Nødvendig utstyr eller leketøy??


Skipper Worse

Recommended Posts

Sakset fra annen tråd:

 

Hallo karer!

 

Hallo karer!

 

Dere har jo bare småbåter, baugpropell burde vært forbeholdt båter på 100m ++

Dette bør kunne diskuteres, i prinsipp i alle fall.

 

Med mange års erfaring fra singelskrudde saktegående båter og erfaring av året med to maskiner, går Gamle Worse stadig og spør seg selv, mens den kledelige graa manke bekløes, om baugpropell virkelig er en nødvendighet. Visseligen kan selv Worse se poenget med "nødhjelp" når baugen begynner å leve sitt eget liv tilsynelatende under kommando av Gamle Erik sjøl. Men samtidig synes Gamle Worse å erindre at man nærmest til alle tider har maktet å manøvrere selv de verste, mest flatbunnete og vindbefangne båter, uten egen propellasjon sideveis forut.

 

En av Worses store opplevelser i denne retning, var å se Colin Archer legge til kai i Bergen, på vestsiden av Shetlands Larsens Brygge. Uten motor, kun for seil, med minimalt mannskap, kom Knut von Trepka seilende inn, svingte 180 grader rundt, ble liggende pladask akkurat rett der han skulle, alt som sagt kun ved hjelp av seil. Det var nesten til å få tårer i øinene av, :yesnod: særlig sammenliknet med motorbåtfolkets forkjærlighet for den lille vispen i baugen og den dagligdagse bruken av den.

 

Så Worse er stadig spørrende til dette fenomenet med sideveis manøvreringshjelp. Er det bare mote, noe man bare MÅ ha fordi naboen har det, eller fordi det rett og slett er kjekt å ha og å leke med??

 

Er baugpropellen en lettvint unnskyldning for sviktende evne til å kommandere eget fartøi -- eller eksisterer det rett og slett et legitimt behov?

 

Man har jo sett litt, over tid, angående hvordan dette utvikler seg. Nå for tiden er det jo nærmest slik at selv båter på under 30 fot hverken kommer seg inn eller ut med mindre man visper opp litt forut. Men trengs det, egentlig??

 

Et par historier til almindelig forlystelse og undring:

 

En snekke på om lag 30 fot lå pent fortøiet med styrbord inntil bryggen, fremfor Hangarskibets prektige baug. Forut for denne igjen, i en avstand av en meter eller to, gikk kaien 90 grader mot venstre (babord...). Imellem Hangarskibet og dette andre meget estetisk vellykkete fartøi var det mer enn tvende meters mellemrum.

 

Da vedkommende lykkelige skipper hadde fått sitt mandskap trygt om bord, og skulle ut, så Worse for seg godt sjømandskap utøvet deri at han ville gi fullt SB ror og et lite push i forover, for så å legge i akterover, fullt ror BB og dermed komme seg godt klar på en respektabel måte.

 

Men nei.

 

Det ble baugpropellforlystelse, for her skulle bauegn ut først, om så der ikke var plass. Det skjærtedes dypt i Worses sinn da baugen rett nok ble manøvrert sideveies mot babord, men hekken tok i bryggen og gled langs ... Huff og huff. For å unngå å støte sammen med fortøide båter måtte den arme skipper sende sittt kvinnemenneske forut for å fendre av, vekselvis støte seg ut med båtshaken. :eek:

 

Det store eksistensielle spørsmål for Worse denne milde, sommerlige kveld ble dermed rett og slett: Er baugpropellen det gode sjømandskaps endelikt?? Får vi snart oppleve nær sagt alle fartøyer komme glidende sidelengs i stedet for forover?? :confused:

 

Ved et annet tilfelle, en flott, splitter ny halvplanende snekke, på vei inn mot en flytebrygge. En stygg og ekkel brygge, for den hadde beslag i galvanisert stål ytterst på hjørnene. Skipperen om bord visste imidlertid råd, for han hadde jo sideveies fremdrift forut, må vite. Det blæste på tvers av bryggen og Worse håpte å få se en mann som kunne komme seg longside helt perfekt ved vindens hjelp. Men akk, Worses innstendige bønner ble ikke hørt. :cryin:

 

Det gikk som det måtte gå: Farkosten drev av, og var på vei til å¨drive forbi enden på flytebryggen. Gamle Worse mumlet for seg selv, "fullt styrbord og forover, NÅ!!" -- men til ingen nytte. I stedet ble det midtskibs ror, forover, og full peising på baugpropellereiet.

 

Worse var nær ved å felle en bitter tåre da denne flotte nye båt ubarmhjertelig skrapte seg forbi endebeslaget på bryggen. :cryin::cryin: Og drev av igjen -- med enda mer oppskraping ... Det endte med tillegging på motsatt side, som heldigvis foregikk uten tumulter annet enn en kvinne som slet fælt med å hjelpe båten inntil med hekken.

 

Etter disse skrekkopplevelser er Worse bekymret for den norske fritidsbåteierstand. Klarer man ikke lengre å manøvrere sitt fartøi uten sideveis propulsjon?? Har bruk av strøm og vind gått helt av moten?? Lærer man seg ikke lenger å gå inn eller ut på et spring?? Er båtfolket nærmest kollektivt blitt hjernevasket av utstyrsleverandørene, står vi kollektivt som siklende godtroende utstyrsnarkomane og trygler og ber om å få bruke våre hardt beskattede kroner på utstyr vi egentlig ikke burde behøve??

 

Så har Worse hittil ikke engang nevnt det helsikes rakkel spetakkel av baugpropellene. Kaken tok en seilbåt i en havn som ikke skal nevnes, kl. 07:30 om morgenen, straks aktenfor Worses aktre kabin. Da var det nok ... :headbang:

 

Så spørsmålet er herved stillet: Er baugpropellen nødvendig, eller er den leketøy? Eller skal den helst ses på som en nyttig reserveløsning, til bruk når forholdene blir ekstreme og skibsførerens kontroll over eget fartøi truer med å svikte??

 

I fredelig håp om hermed å ha sparket opp rikelig med støv,

Jacob Worse d.e.

I've always been crazy, it has kept me from going insane.
vimpel_entusiast_signatur.gif

www.baatjuss.no  |  www.judiciumblawg.no

Link to post
Share on other sites

Man bør og må klare seg uten, den kan jo havarere en gang!

Men den er jo selvsagt nyttig.

 

Jeg bare lurer på en ting. Når man monterer dette i en plastbåt, skal man egentlig få CE godkjent skroget igjen da skroget er modifisert :confused:

 

Sjøl har jeg trebåt og skal ikke våge meg på og montere en slik sak, må klare meg uten!

Link to post
Share on other sites

Ha-ha. Bergensere kan man si mangt om, men ordet behersker dere.

 

Fornøyelig. Ha en FIIIIIIN kveld Worse..

 

Suzuki

<{POST_SNAPBACK}>

Hah, De skulle bare visst hvor meget vi har i vår makt hersteds!

 

Forøvrig er min stemme avgitt, og det ble at dette kan man godt klare seg foruten. Men, sannelig sier jeg eder, dersom disse kjekke menneskene på Hamar skulle få det utmerkede forgodtbefinnende å telefonere meg kommende søndag med beskjed om millioner i gevinst.... Eller en hvilken som helst annen søndag, men jo før jo bedre, hører dere der østpå!

 

Da vil det ikke være et uoverstigelig hinder for kontrahering av nyere skute at denne er bestykket med sideveis pekende propeller både i for og akter. Om de vil bli brukt, se det er en annen historie, man vil selvsagt teste ut marakkelset, så får tiden vise om det skal få leve herrens glade dager eller slite for føden.

 

Videre tiltredes ønsket om en fortryllende aften der henne i dalen, gode Worse.

 

 

Mvh,

Kjell.

LA3939 har endret brukernavn

Link to post
Share on other sites

Burde hatt andre, eventuelt noen flere valg. Valgene virker som er satt opp med det mål for øye å få det til at baugpropell er noe unødvendig fjas.

 

Denne:" Baugpropell er til nytte. Alle burde ha den." Alle bude vel ikke ha den, men den er til nytte for mange. For noen er den sogar nødvendig i trengte situasjoner. At den er en ekstra sikkerhet i f.eks trange havner når det er mye vind er det liten tvil om.

 

Stemte m.a.o. ikke, men mener altså at bagpropell er et nyttig hjelpemiddel i veldig mange båter, som også kan øke sikkerheten i en del situasjoner.

 

 

:sailing:

Link to post
Share on other sites

Ja, måtte baaaareeeee avgi stemme her. Med flybrigde båt, hekkagg. og enkel propell, kan det i perioder bli temmeligt håpløst å få båten dit man vil. Det er greit når man kan gå med styrefart og legge seg inntil en plass, men skal en lirke og lure seg inn, med litt sidevind, så ville jeg sitt den som klarte det med en slik båt.

Kjekt å ha, ja, kun for hjelpen sin del, absolutt ikke noe statussymbol fra min side.

 

Føler at enkelte mener at å bruke invalidepropell, blir som å kjøre med fendrene ute.......

 

For å strø litt ekstra salt i sårene til motstanderne av slik propell, så har jeg koblet den til fjernkontrollen også. Nå kan jeg lett legge til kai alene, feste båten akter, og få baugen inn til kaien igjen ved å trykke på fjernkontrollen i lommen, hvis vind eller strøm fører baugen ut fra kai.

 

Det gjer meg sinnsro når jeg vet jeg kan mestre båten, og burde vel gi rabatt på forsikringen.............

 

Men, den kan godt brukes med omtanke. Den bråker mye, men det gjør pinade elektrisk toalett også.

 

:cheers:

Link to post
Share on other sites

Tja.... den her var ikke helt god å svare på. Min forrige båt, SummerDream 28, halvplaner, plattgatter med fast aksel hadde baugpropell og den beste nytten jeg hadde av den var de gangene jeg måtte bakke langt. Båten styrte ikke akterover i det hele tatt. Ellers var vel nytteverdien så som så.

 

I nåværende Coronet 32 DeepSea har jeg to hekkapparat med 4 propeller og savner ikke vispen framme i det hele tatt selv om vindfanget nå er større og "vannfanget" mindre. Samme båt med en motor og vispen hadde vært betydelig mer aktuell.

 

Jeg svarte "Kjekt å ha" da spørsmåler har litt flere sider enn de som kan velges i pollen. Jeg har nok en følelse av mange åpner lommeboka litt ekstra for å kompensere for manglende evner....... og har en først vispen der framme så skal den jo brukes også.

Redigert av SveinHa (see edit history)

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Share on other sites

Burde hatt andre,  eventuelt noen flere valg. Valgene virker som er satt opp med det mål for øye å få det til at baugpropell er noe unødvendig fjas.

OK; neste gang Worse føler for å starte en poll, skal det først startes en egen pre-poll om hva hoved-pollen bør spørre om. :yesnod:

 

Sorry OLPI, kunne ikke dy meg ...

I've always been crazy, it has kept me from going insane.
vimpel_entusiast_signatur.gif

www.baatjuss.no  |  www.judiciumblawg.no

Link to post
Share on other sites

Vart du vonbroten nå? :lol:

Nei, slett ikke! Jeg hadde inngått et veddemål med meg selv om hvor mange innlegg det ville komme før akkurat den meningen du uttrykte kom frem. Jeg tapte veddemålet .. :confused:

 

 

Liker bare at pollene blir laget med objektive hensikter :wink:

<{POST_SNAPBACK}>

Hensikten er objektiv nok, den, om det overhodet går an å starte en poll som er hundre prosent neutral. Det skal jo ingenlunde stikkes under en stol at Gamle Worse selv funderer på om det er verd et kvart hundre tusen å få en liten mini-visp forut. For å si det slik; 13X4 m og 10 tonn er ikke det enkleste å manøvrere, selv med to motorer. :diving:

I've always been crazy, it has kept me from going insane.
vimpel_entusiast_signatur.gif

www.baatjuss.no  |  www.judiciumblawg.no

Link to post
Share on other sites

På meg virker det enten som dette innlegget er laget av en hoven blei som tror han mestrer alt. eller av en som er grådig misunnelig på oss som bruker dette hjelpemiddelet!

:lol::lol::lol:

 

BEGGE DELER!!!

 

Nei fra spøk til revolver, ingen av delene, egentlig. Misunnelse er en synd Worses sinn er ubefengt av, heldigvis. Worse har ingen vansker med å glede seg på andres vegne som måtte ha noget som er bedre enn hva Worse selv har.

 

Ei heller tror Gamle Worse at han mestrer alt ... tvertimot er godeste Jacob meget vel innforstått med sine egne tilkortkommelser, også når det gjelder å manøvrere båt, og da i særdeleshet det fortsatt egentlig nyervervede Hangarskib. Worse har således ingen problemer med å innrømme at han fortsatt er under opplæring. Men det blir litt bedre for hver dag.

I've always been crazy, it has kept me from going insane.
vimpel_entusiast_signatur.gif

www.baatjuss.no  |  www.judiciumblawg.no

Link to post
Share on other sites

Det burde vært et alternativ "Er til nytte" uten "alle burde ha en". Jeg har vært uten baugpropell i alle år og klart meg bra. Når jeg kjøpte den forrige båten, var det montert baugpropell. Ble veldig glad i den i trengte situasjoner. Ved sidevind og ikke styring ved bakking var det en drøm å kunne "rygge" som en bil. Gamlebåten var en halvplaner og mye mer stabil i sidevind enn den planende båten jeg har nå. Baugpropell ER NYTTIG i vanskelige situasjoner og langt fra et statussymbol for meg. Bruker den bare når jeg trenger den og ikke for å vise andre at jeg har den.

 

Så i år at en del båter har fått et merke (propellsymbol) i baugen og eventuellt bak. Det må vel være for å fortelle omverdenen at de har baugpropell/hekktruster.

Redigert av Nor Star (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hei båtfolk!

På meg virker det enten som dette innlegget er laget av en hoven blei som tror han mestrer alt. eller av en som er grådig misunnelig på oss som bruker dette hjelpemiddelet!

Hilsen Cleo! :discuss:

<{POST_SNAPBACK}>

Ja, men ha tål. Han er Bergenser. :lol::lol::lol:

 

Pollen bli jo helt meningsløs....

Behovet for baugpropell avhenger jo helt av hva båttype en snakker om.

 

 

Link to post
Share on other sites

Ved et annet tilfelle, en flott, splitter ny halvplanende snekke, på vei inn mot en flytebrygge.  En stygg og ekkel brygge, for den hadde beslag i galvanisert stål ytterst på hjørnene.  Skipperen om bord visste imidlertid råd, for han hadde jo sideveies fremdrift forut, må vite.  Det blæste på tvers av bryggen og Worse håpte å få se en mann som kunne komme seg longside helt perfekt ved vindens hjelp.  Men akk, Worses innstendige bønner ble ikke hørt.  :cryin:

Jeg er helt enig i deres konklusjon her - denne båtføreren kan ikke føre sin båt.

 

Jeg mener nå at baugpropell er et flott hjelpemiddel. Hvor viktig det er avhenger helt av båtens egenskaper. En planende båt har mer avdrift enn en deplasementsbåt - og baugen er således mer slingrete. De største fordelen jeg ser med baugpropellen er at det er enklere å kontrollere baugen når jeg bakker inn til en kai (f.eks inn i båsen) samt at jeg med litt øvelse har lært meg å kjøre båten sidelengs til og fra kai. Med forsikig bakking ut fra kai - og baugpropell samtidig - begge i passende posjoner klarer jeg å kjøre nesten helt sideveis. Svært kjekt i trange marinaer der man ligger longside. Naturligvis kan man gjøre dette på naturmetoden også - enten ved å kjøre båten på et spring eller ved hjelp av vind og strøm - men det er lettere å kontrollere båten med baugpropell. Og det er kanskje det viktigste for meg - jeg føler meg sikrere på at jeg mestrer båten når jeg har baugpropell - og da blir det mer harmonisk ombord og i omgivelsene ellers

 

Og har man 2 motorer i hekken i tillegg - ja da har man full kontroll over baug og hekk - og da bør man klare det meste

Link to post
Share on other sites

Jeg synes pollen er grei. Baugpropellen brukes i tide og utide fordi mange (ikke alle) kapteiner ikke kan manøvrere uten. Pysevispen er til bruk for å hindre uhell, ikke til å manøvrere med. Noen bruker jo vispen til å trekke baugen frem og tilbake istedenfor å bruke roret :-) Latterlig å se/høre på.

 

Joda310

(med svenskeproppis som ikke brukes)

Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom.

 

Link to post
Share on other sites

Hadde også sansen for innlegget, som var underholdene og godt skrevet. Jeg stiller meg bak Worse når han innerst inne, forakter slike redskaper som avler udyktige sjømannskaper. De gamle kunstene må dyrkes igjen og gis heder.

 

Jeg lå engang i Smøgen og inn i den trange kanal kom en seilbåt fra tidlig 19 hundre tall. I baugen stod det en eldre mann, med skipperlue og kavai. Han rodde båten fra baugen med en åre, å la båten til kai uten å trekke en mine. De elegante herrene med silkeskjærf, i de store cabincruiserene , måtte sende ham noen begeistrende blikk. De eldre folkene på bryggen stoppet opp et øyeblikk, tankefulle, for å minnes en svunnen tid .

Link to post
Share on other sites

Og har man 2 motorer i hekken i tillegg - ja da har man full kontroll over baug og hekk - og da bør man klare det meste

<{POST_SNAPBACK}>

Nuvel. Worse skulle nok ute nmegen anstrengelse ha klart å lage fortøyningsbrudulje likevel. :rolleyes:

 

 

Jeg stiller meg bak Worse når han innerst inne, forakter slike redskaper som avler udyktige sjømannskaper.

Nåhh. La det med en gang være sagt, det var slett ikke det jeg mente. Tvertimot er jeg spørrende til dette; derfor pollen. Jeg vurderer jo til og med å skjende Hangarskibet ved å omskjære henne fortil, bare for å få inn en slik visp å leke med.

 

Forøvrig, Coronet27, så vil jeg helst ikke ha deg bak meg. Foretrekker at du holder deg hvor jeg kan se deg. :wink: I likhet med Morgan Kane like Worse å ha ryggen fri.

I've always been crazy, it has kept me from going insane.
vimpel_entusiast_signatur.gif

www.baatjuss.no  |  www.judiciumblawg.no

Link to post
Share on other sites

Hei igjen!

Er det ikke greit at noen bruker vispen litt i tide og utide? Ville blitt forferdelig kjedelig om vi alle var dønn perfekte, hva skulle vi da more oss over? Jeg tror bruken av vispen vil avta etter hvert som den enkelte kaptein får erfaring og mestrer sin båt!

hilsen Cleo

Livet er herlig på solkysten!

Link to post
Share on other sites

Ville blitt forferdelig kjedelig om vi alle var dønn perfekte, hva skulle vi da more oss over?

Godt poeng!! :yesnod:

 

 

Jeg tror bruken av vispen vil avta etter hvert som den enkelte kaptein får erfaring og mestrer sin båt!

Men blir det ikke heller motsatt? At man ikke lærer å manøvrere uten, siden det er så enkelt å bruke vispen? For egen del har jeg bestemt meg for at manøvreringen skal læres først og deretter skal det kanskje inn en baugpropell.

I've always been crazy, it has kept me from going insane.
vimpel_entusiast_signatur.gif

www.baatjuss.no  |  www.judiciumblawg.no

Link to post
Share on other sites

Har de siste 3 år hatt 2 båter på ca 10 x 3.5 til 4 meter med en motor, strak aksel og flybrigde på ca 7 tonn. har ikke hatt problemer med manøvrering, selv om det ble endel "ratting" innimellom. Har ofte sett på båter med baupropell med litt misunnelse. Så min konklusjon er: Kjekt å ha, nyttig og vil gjerne ha det selv, Men det er som med kartplotter. Du skal kunne klare deg uten....

 

Mvh

 

Pjolter med kartplotter men uten båt,,,,,,,, :cryin:

I`!;I`m still confused, but on a higher level. FJORD 38 AC • Polar 20 Vp http://www.home.no/pjolter

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...