Jump to content

Baugpropell: Nødvendig utstyr eller leketøy??


Skipper Worse

Recommended Posts

Hei

Baugpropell er nødvendig.

Etter at jeg fikk montert baugpropell, kan jeg ikke skjønne hvordan og hvorfor jeg skulle klare meg uten. For noen sjøulker er det kanskje å regne som et nederlag å gjøre bruk av en slik innretning, men det plager ikke meg. Derimot syns jeg det er unødvendig å irritere seg over andres bruk.

Jeg innrømmer gladlig at jeg bruker baugproppellen til stadighet.Bør jeg være flau? Jeg bruker den absolutt ikke for å " flotte" meg men som et meget nyttig hjelpemiddel.

Til dere som synes baugpropell er unødvendig og snobbete, hva med ankervinsj, kartplotter osv. :flag:

Link to post
Share on other sites

På'n igjen!

Tildels enig med skipper'n at det kan bli en uvane å stole blindt på vispen. Jeg for min del kjørte to sesonger uten og det gikk, men jeg skal innrømme at ikke alle manøvreringer i trange havner med dertil god sidevind var like elegante som de som har blitt omtalt her i tidligere innlegg! Alt med måte! Vispen er nå over et år gammel og annkomstene i trange havner langt mer elegante.

Hilsen Cleo!

Livet er herlig på solkysten!

Link to post
Share on other sites

Ville blitt forferdelig kjedelig om vi alle var dønn perfekte, hva skulle vi da more oss over?

For meg går grensen mellom humor og tragedie når jeg mister kontrollen over båten slik at det påvikrer andre på sjøen, eller at andre mister kontrollen over båten slik at det påvirker meg. At jeg og andre da har visp i baugen synes jeg er helt topp - for da kan vi holde båtlivet på det komiske, ikke tragiske. Og vedr støy ombord: vår elektriske Jabsco dass pumpe bråker langt mer enn baugpropellen - og den brukes både tidligere, senere og oftere enn baugpropellen - så de som klager på støy bør ikke ligge ved siden av oss. Om man er redd for sjenerende lyder er det bare å sette i gang pumpa - den overdøver det meste :eek: Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

vår elektriske Jabsco dass pumpe bråker langt mer enn baugpropellen - og den brukes både tidligere, senere og oftere enn baugpropellen - så de som klager på støy bør ikke ligge ved siden av oss.

Skjønner ikke at du engang tørr å nevne at du har el-dass Bitteliten. Da blir vel det neste at disse "hardbarka sjømennene" som ler av oss baug-thrustere forteller at "skikkelige ulker" kun skiter over rekka.
Link to post
Share on other sites

Svært så velskrevet og humoristisk innlegg Worse. Hva vispen i baugen angår, er jeg svært glad for at jeg nå har en båt uten, slik at jeg kan lære grunnleggende manøvrering uten det hjelpemiddelet. Om jeg i fremtiden anskaffer meg en båt med baugpropell, så stiller jeg meg helt pragmatisk til bruken av den. Det viktigste er dog at man kan manøvrere uten, så kan man heller bruke den for komforten og letthetens skyld.

 

Har i løpet av sesongen sett flere eksempler på at enkelte stoler for mye på baugpropellen. På Bolærne for en tid tilbake var det en kar i en halvplaner som "dro en del runder" i havnebassenget før han fikk lurt båten inn. Han glemte tydeligvis å bruke hovedmotoren til å manøvrere med. På Jomfruland i sommer var jeg tilskuer da en baugpropellen til en større halvplaner plutselig streiket. Da ble det plutselig mye liv og røre ombord, og fendring an mass.

 

Mao - nyttig, men ikke nødvendig.

If you think you kan walk on water then you will sink very quickly

Link to post
Share on other sites

Skjønner ikke at du engang tørr å nevne at du har el-dass Bitteliten. Da blir vel det neste at disse "hardbarka sjømennene" som ler av oss baug-thrustere forteller at "skikkelige ulker" kun skiter over rekka.

<{POST_SNAPBACK}>

:lol::lol: Og vondt lukter det i tillegg. Det fortæres tross alt bare salt kjøtt og erter, kjøleskap er tross alt unødvendig og helt umaritimt!

 

Skipper-Worse har oppnådd sitt ønskemål, starte en diskusjon om et av primat-temaene innenfor vårt område. Det tar alltid av.

 

Her er forslag til framtidige poller;

 

* Kjetting eller blytau til vinsjen => Et spørsmål om myke eller harde verdier

* Hvor stor er en kurrant hekkbølge

* Bør båtførerbevis bli obligatorisk for Princess-eiere

* Er båtkunskaper omvendt proposjonalt med størrelsen på båten man eier

* Røde og grønne staker markerer den trygge leden, kan dette overføres til den nye rød/grønne regjering

 

I håp om å treffe nye diskusjonspartnere til neste sesong, vurderer jeg nå å utstyre min båt med diverse klistremerker;

* Powered by Volvo Penta (but only one)

* Guided by Garmin plotters

* Turned by Sleipner thrusters

 

 

Mvh. BEG

Jeg har muligens ikke alltid rett, men til gjengjeld tar jeg aldri feil.

Link to post
Share on other sites

Her var det mya artig lesing, typisk at det polariserer seg i hver sin ende.

 

For min egen del så klarer jeg meg uten baugvisp. Begynte båtkariæren med å ratte 41fot trekutter på 15tonn Ikke noe problem å manøvrere saken med kun en proppel. Det er enkelt å lukeparkere med denne, man må bare lære seg hvordan den reagerer på propellen. Kjører fortsatt denne av og til og greier fortsatt å snu den på en 5 øring, klarer fremdeles å lukeparkere i sidevind også.

 

Men den andre båten min som er en Bombard 24fot RIB, så er den så lett og relativt godt vindfang i forhold til deplassementet at vinden snur den rundt på ett øyeblikk når motrokraften frakobles. Så jeg synes den kan være mere utfordrene å lukeparkere med i vind enn det er med kutteren. Spesielt hvis denne manøveren skal gjøres på en elegant måte.

 

For meg så er det som å være i båthimmelen hvis jeg har 2 hovedmotorer til rådighet, da går jo alle disse manøverne lett som bare det.

 

Derfor velger jeg å se på en baugpropell som en unødvendig luksus dings inntil noen kan vise meg at jeg tar feil.

Har nå to yamaha F350 i drift på samme båt

Link to post
Share on other sites

Forøvrig, Coronet27, så vil jeg helst ikke ha deg bak meg. Foretrekker at du holder deg hvor jeg kan se deg.  I likhet med Morgan Kane like Worse å ha ryggen fri.

Coronet27 dolker aldri noen i ryggen. Jeg trekker lynraskt fra hofta når begge parter har øyenkontakt. Du vil tape i duellen, dessverre for deg

Link to post
Share on other sites

Skulle hatt nmed et spørsmål som lød: har ikke baupropell men skulle ønske jeg hadde.

 

I vår havn er det sjeldent vindstille. Som regel går tilegging bra men der er situasjoner der jeg kunne tenkt meg en visp fremme, dette enda jeg har drev som jo kanskje er hakket bedre en fast aksling for hurtig manovrering. Minuset er jo det at vinden får godt tak i båten da det er lite med kjøl.

 

Hm det første jeg tenkte i gårkveld da jeg så denne tråden var at denne hiver nok poseidon seg på for han må vel være baatplassen sin ukronede motstander av denne vispen :drink:

Redigert av jonkare (see edit history)

Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid

Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I)

Link to post
Share on other sites

Til dere som synes baugpropell er unødvendig og snobbete, hva med ankervinsj, kartplotter osv. :flag:

<{POST_SNAPBACK}>

Godt poeng tr-ped :cheers:

 

Det hele har med båtens egenskaper å gjøre i tillegg til skipperens evner og behov. Har hatt litt forskjellige båter opp gjennom tidene og den jeg har følt meg mest trygg med (manøvreringsmessig) var en 38 fots slepebåt. Den hadde også sine særheter men vind o.l. hadde praktisk talt INGEN påvirkning og der var ingenting å si på motorkraften (165 hk godt nedgiret til en 140 cm propell)........ Som tidligere nevnt: Med nåværende båt med to hekkapparat gidder jeg ikke engang å drømme om visp i baugen men om jeg hadde samme båt med en motor??????.. da hadde ikke vispen vært langt borte :smash:

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Share on other sites

Hei,

Maken til arroganse fra noen av de som hevder at baugpropell er unødvendig skal man lete lenge etter. (Det er nesten så jeg tror noen bare er ute for å provosere, kanskje i ren misunnelse)

Uansette hva man måtte mene om hvor dyktig man er eller hvilke ferdigheter man har og hvor store kunnskaper som trengs for å føre båt, så kan man ikke heve seg over de fysiske kreftene, båten blir utsatt for. Ved å innføre motor nummer 2 eller baugpropell eller hekktruster så oppnår man ihvertfall en ting. Større krefter til å motstå vind, vær og andre krefter, mao tryggere manuvrering.

Til deg som synes du er så fortreffelig at du ikke behøver baugpropell, så synes du vel sikkert også at det er greit at jeg kommer inn og ut, der du bare kan glemme å prøve deg i dårlig vær?...eller er du selve severin suveren som uitsetter deg selv og mannskapet for unødvendige sjanser.

Til slutt så har jeg alldri hørt om en skipper eller styrmann i handelsflåten som noen ganger har uttalt att han har for mye thrusterkrefter ombord. Nei dennslags uttalelser kommer bare fra en dåre!

Link to post
Share on other sites

Coronet27 dolker aldri noen i ryggen. Jeg trekker lynraskt fra hofta når begge parter har øyenkontakt. Du vil tape i duellen, dessverre for deg

Nåhh. Det var da svært til selvsikker aggresjon på en tirsdags morgen.

I've always been crazy, it has kept me from going insane.
vimpel_entusiast_signatur.gif

www.baatjuss.no  |  www.judiciumblawg.no

Link to post
Share on other sites

Hvis man ettermonterer baugproppel, må man da CE merke på ny?

Man har jo gjort en forandring som ikke er orginalt.

Nei. "Forskrift om produksjon og omsetning av fritidsfartøy m.v." stiller bare krav til at det utstyr som monteres, er CE-merket. Selve monteringsjobben er utenfor kravene til CE-merking. Altså, så lenge man monterer en CE-merket baugpropell, så har det ingen innvirkning på båtens forhold til forskriften. Jeg tror dessuten det blir slik at endringer etter at båten er solgt for første gang, uansett ikke har betydning i forhold til kravet om CE-merking. Det er i alle fall ikke noe forbud mot å gjøre endringer som virker negativt inn på de krav forskriften stiller. Merkelige greier i grunnen.

I've always been crazy, it has kept me from going insane.
vimpel_entusiast_signatur.gif

www.baatjuss.no  |  www.judiciumblawg.no

Link to post
Share on other sites

En dyktig sjømann bruker de hjelpemidler som er tilgjengelige! :smash:

 

Når jeg ligger i uthavn (gjør mest det) og det kommer en staselig skute glidende så følger jeg (og de fleste andre) med, kanskje et knep å lære eller mulighet for en god latter. Men hva skjer? Akter på skuta er det montert et komplett pukkverk :eek: som må startes for å få ut ankeret (frittfall vinsje med kjetting). Og når pukkverket stanses må kursen korrigeres, man er jo tross alt 5 cm for langt til siden. Da startes vispen som tydeligvis drives av motorsag på fri eksos. :cryin: Et lite puff med vispen og man er 10 cm for langt til motsatt side. Dette må jo korrigeres med ytterligere 3-4 små eksplosjonslignende puff under baugen. Det setter unektelig en spiss på en stille sommerkveld eller en god middagslur! :sleep: Skulle likt å sett hvor mange som hadde hatt kjøleskap om bord hvis det støyet som bestemors støvsuger fra 1957! :eek:

 

Nei skaff meg en baugpropell som går nogenlunde lydløst, så forsvinner min motvilje mot dette ellers fremragende instrumentet. :yesnod:

Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! :smiley:

Link to post
Share on other sites

Nei.  "Forskrift om produksjon og omsetning av fritidsfartøy m.v." stiller bare krav til at det utstyr som monteres, er CE-merket.  Selve monteringsjobben er utenfor kravene til CE-merking.  Altså, så lenge man monterer en CE-merket baugpropell, så har det ingen innvirkning på båtens forhold til forskriften.  Jeg tror dessuten det blir slik at endringer etter at båten er solgt for første gang, uansett ikke har betydning i forhold til kravet om CE-merking.  Det er i alle fall ikke noe forbud mot å gjøre endringer som virker negativt inn på de krav forskriften stiller.  Merkelige greier i grunnen.

<{POST_SNAPBACK}>

Ok, jeg syns også det er merkelig!

Jeg kan da kutte hull i skroget og lappe/sette inn en tunnel!

Kan man da også f.eks. forlenge skroget uten at det har noen innvirkning på CE merkingen tro :confused:

Redigert av bastard30000 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Er det ikke greit at noen bruker vispen litt i tide og utide? Ville blitt forferdelig kjedelig om vi alle var dønn perfekte, hva skulle vi da more oss over? Jeg tror bruken av vispen vil avta etter hvert som den enkelte kaptein får erfaring og mestrer sin båt!

hilsen Cleo

en skal glede seg over nye ting. mye visping i begynelsen er uttrykk

for barnslig "fryde seg"-glede, og det er bra! :smiley:

 

barx

Link to post
Share on other sites

Neeei! Alt va bedre før i tio, då fekk me beskjed om å halde oss i bilvegen om me skulle ut å sykla....

Noenlunde fritt etter Salhusvinskvetten. Baugpropell fy, kartplotter fy.... alt nytt fy?

 

Hva får noen til å tro at de er bedre navigatører om de bruker kart på papir kontra skjerm?

Hva får noen til å mene at en er dårlig båtfører om man bruker baugpropell?

 

Har du to motorer bruker du bare den ene når du legger til, bare fordi man klarte seg med en motor før i tiden?

Nei! En god skipper bruker de hjelpemiddel man har tilgjengelig for å manøvrere sikkert og godt.

 

Noen mener fremdeles at kun trebåt er "båt" Saken er at kystens befolkning gjennom alle tider har brukt det mest hensiktsmessige byggematerial som var tilgjengelig. Min påstand er at hadde plasten vært oppfunnet for 100 år siden, hadde veteranbåtene vært av plast.

 

Hvorfor er noen av oss så redd for det nye? Kanskje det er et spørsmål for en poll.

Link to post
Share on other sites

Hvorfor er noen av oss så redd for det nye? Kanskje det er et spørsmål for en poll.

<{POST_SNAPBACK}>

Jeg tror vel ikke det handler om å være redd for det nye, men mer om at man må beherske manøvrering uten diverse hjelpemidler. Både baugpropeller og kartplottere kan "ta kvelden", og da er det greit ikke å være helt hjelpeløs. Har man den nødvendige ballasten i bånn, har jeg ingen betenkeligheter med bruken av slike hjelpemidler.

If you think you kan walk on water then you will sink very quickly

Link to post
Share on other sites

Det båker noe veldig ja, men bråker en hydraulisk drever proppel mindre?

<{POST_SNAPBACK}>

Ikke så vidt jeg vet. Det har noe å gjøre med liten hurtiggående propell i rør med liten diameter og tilsvarende høy hastighet på vannet.

 

 

Lett. Sett på en stor nok vinglevisp og sett på turtallsregulator. Da går den svært stille. Men, selvfølgelig, da hører jo ikke de andre at man har en så da er det jo ikke nødvendig.

<{POST_SNAPBACK}>

Det gjør nok underverker med prisen på installasjonen også. :wink:

Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! :smiley:

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...