Jump to content

Baugpropell: Nødvendig utstyr eller leketøy??


Skipper Worse

Recommended Posts

:sailing: Hvis du har en flatbunnet båt og det er trangt med sidevind så er bp veldig god og ha

hadde en Joda 24 snekke før den hadde kjøl den skar vannet på en annen måte en den båten vi har nå en relativ flat Joda 29 planer det er en helt annen båt og manuvrere i trange favann.eller inn og ut av båtplassen..

Har du rodd en færing så fikser du ikke en gummibåt like lett. :flag:

Det er det jeg mener at en bp er veldig nyttig og ikke noe statussymb.

 

Hilsen meg :sailing:

Link to post
Share on other sites

Hadde en gang en baugpropell på min Marex 280 Holiday- 2004 mod

Etter en lang å hyggelig sesong tok jeg båten opp for ca en uke siden. etter bare noen dager på land fikk jeg ubudene gjester om bord . de tok med seg mye og det mest utrolige var at de demonterte baugpropellen og tok den med seg. så pass på det er ingen ting som ikke stjeles.

Link to post
Share on other sites

Joda - i Oslo FINNES det en Maxi 84 med baugthruster.

<{POST_SNAPBACK}>

Det finnes etterhvert en god del seilbåter med baugpropell rundt omkring, så kom ikke her..... :lol: Hvis en ikke har sett dem, har en skylapper på seg. Det snurrer like livlig på en seiler som på en motorbåt. :wink:

 

Det kom inn en ganske stor HR i Hasselösund nå i sommerferien, han hadde problemer med at den hydrauliske thrusteren hans hang seg opp. Ble litt spennende tillegging i båsen kan du si. :eek:

Link to post
Share on other sites

Det snurrer like livlig på en seiler som på en motorbåt. 

<{POST_SNAPBACK}>

Det gjør det, med all respekt, ikke. Jeg kjenner en drøss med folk som har seilbåt, og kun en av dem har pysepisker. Og han har den av svært gode grunner.

For å unngå for mye innlegg, skal jeg utelate å nevne hva slags båt han har. Kun si at den er hvit og blå.

Ingen ved sine fulle fem ville lage et digert hull i båten fremme i forskipet.

Redigert av Krapyl (see edit history)

Store Norske Kullseilingskompani.

Link to post
Share on other sites

Noen misunnelse for de som måtte ha baupropell finnes ikke hos meg. Hadde behovet vært der hadde jeg selvsagt innstallert dette.

 

Den store og trauste Elwaroen har ikke behov for hjelp til og fra kai. Kun noen få ganger har vinden inn mot brygga vært så sterk at jeg har måtte gå ut ved hjelp av et spring.

La det være sagt med en gang. Manøvrering er jo noe av det morsomste i båtlivet, syntes jeg.

 

Gamle-Astor hadde en bunn som gjorde at jeg drev sidelengs fortere enn forover når vinden kom fra siden. Her kunne jeg hatt god hjelp av en baupropell. Når jeg leser at Scan Baltic nå leveres med hekkpropell som ekstra hjelpemiddel, da må jeg trekke på smilebåndet. Neste nå blir vel at vi får samme hjelpemiddel, men da med hjul for lukeparkering for hjelpeløse billister. :lol::lol::lol:

 

Båtprodusentene lurer på oss litt av hvert. Og vi går fem på så det holder. :lol:


Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Link to post
Share on other sites

Det gjør det, med all respekt, ikke. Jeg kjenner en drøss med folk som har seilbåt, og kun en av dem har pysepisker. Og han har den av svært gode grunner.

For å unngå for mye innlegg, skal jeg utelate å nevne hva slags båt han har. Kun si at den er hvit og blå.

Ingen ved sine fulle fem ville lage et digert hull i båten fremme i forskipet.

<{POST_SNAPBACK}>

Det skulle da bare mangle, at du ikke skulle klare deg uten baugpropell i en liten pinnebalje.

 

 

Link to post
Share on other sites

Ingen ved sine fulle fem ville lage et digert hull i båten fremme i forskipet.

<{POST_SNAPBACK}>

Sukk!!!!

Da er vi mange som ikke er helt "normale" skjønner jeg. Både motorbåtfolk og seilere..... :crazy:

Men det forklarer jo igjen all den rare og uforstandige oppførselen på sjøen. Vi har jo alibi må vite... :rolleyes:

 

Nei, baugpropellen er et hjelpemiddel som er kommet for å bli. Det er det bare å innse, først som sist.

 

PS:

Var en liten tur innom den store gjestehavna i Horten på lørdag, og tilfeldigvis kom det inn en seiler som brukte baugpropellen sin da han skulle legge til gitt.

Tittet også på en 41 fots blå og hvit seiler som lå på land ved Fyllinga, og jammen tror jeg det var hull i baugen på den og! En helt annen ting var at det var store sprekker rundt der hvor kjølen er festet i skroget. :eek: (Den skaden så DYR ut)

Link to post
Share on other sites

Nei, baugpropellen er et hjelpemiddel som er kommet for å bli. Det er det bare å innse, først som sist.

 

<{POST_SNAPBACK}>

Ja det tror jeg så absolutt. Den har vært her siden 50-tallet. Men jeg er fremdeles ikke overbevist om at behovet rettferdiggjør prisen i min lille 32-foting. Og, jeg vil ikke ødelegge skroglinjene mine ved å bore et digert hull på hver side i baugen.

Selvfølgelig, for han som skal inntil en lastebøye i Nordsjøen er den uvurderlig. Og for han som som kjører sin hytte på sjøen med flaggstang på for motor fra havn til havn.

Store Norske Kullseilingskompani.

Link to post
Share on other sites

  • 5 år senere...
Når jeg leser at Scan Baltic nå leveres med hekkpropell som ekstra hjelpemiddel, da må jeg trekke på smilebåndet.

 

...og jeg lurer på å installere dette rakleverket bak også...

 

Utrolig hva folk finner på bare fordi vi ikke kan kjøre båt.

Båthistorie: x-Blesser 440/35 knop - x-Joda 7500/25 knop - x-Master 820/18 knop - x-Scand Baltic/25knop

Nå: Båtløs - Kjører Bobil... 

Link to post
Share on other sites

Joda !

Helt klart en suveren ting å ha men har sett kapteiner som fører båt på 40-50 fot på

imponerende måtter uten baugproppel ! Er du tøff kjenner båten og bruker motor og ror kan du få til det mest utrolige

i trange havner.

 

Nå er vel denne tråden fra 05 og det har vel skjedd endel på utstyrsfronten på disse årene. Er vel heller unormalt

å ikke ha baugproppel på en båt over 20 fot.

 

Båt med aggregat eller utenbordsm. har jo fått dette og det er vel nesten ikke nødvendig med mindre man er utsatt for kraftig side vind.

 

Når det gjelder akterthruster er vel dette også mer og mer vanlig og om 5 år sikker helt vanlig på båt med strakaksel :smiley:

Link to post
Share on other sites

Tja ikke vet jeg. Jeg så en cabincruser i yachtklassen legge til i en trang marina i Italia. Skippern stod bak med en fjernkontroll hvor han styrte to hovedmotorer samt for- og akterthruster og la seg elegant inn i båsen. Jeg har to ror med en propell på min båt og fikk derfor innstalert baugthruster for ca to år siden, noe som faktisk var nødvendig for å kunne ankre og bakke inn i en havn. Ulempen er slik jeg opplever det, at en "glemmer" hvordan en båt kan legges til uten baugpropell. F.eks når en legge seg langs en kai med vinden bak bruker en baugpropell å driver og roter i steden for å bare snu båten mot vinden å sige fint inntil. Så jeg satser på privat "baugpropellforbud" når det er mulig.

Link to post
Share on other sites

Nødvendigheter er jo styrt av mange faktorer. Selv på min lille båt så er det til tider nødvendig. Hvor mye blåser det i forhold til hvor du skal legge til. Hvor trangt er det å komme til. Hvordan oppfører båten seg under bakking? Min båt "kaster" ut baugen når jeg bakker med rorutslag. Synes nå det gir en ekstra trygghet å ha thrusteren der framme. Det gir meg mulighet til å manøvrere i lavere fart og det i seg selv reduserer faren for skader. En annen sak er jo at det ikke er alle som bruker båten så veldig ofte og dermed mangler det på trening, erfaring..

Link to post
Share on other sites

Monterte baugpropell på min Halco 29, angrer ikke et sekund på det.

Det er selvsagt ikke helt nødvendig med en baugpropell, men du-verden for et fint hjelpemiddel.

Men jeg har mye annet i båten som ikke er "nødvendig" som f.eks toalett, kunne brukt bøtte.

FM-radio m cd, kan synge selv. Kartplotter, hadde klart meg med kart og kompass.

Men nå er det vel opp til hver enkelt båteier å besteme hva man vil ha ombord i skuta si.

Jeg synes forresten "underwater-lights" undervanns lys er totalt unødvendig og ville aldri montert det på min båt.

Hvorvidt andre ser "nytten" i dette og ønsker det på sine båter bryr jeg meg lite om.

Link to post
Share on other sites

Du har jo Volvo Penta D6.. Så da går vel baugproppellen varm innimellom tenker jeg . :giggle: ( neida jeg tøyser )

I fjor våres låste IPS drevene seg i maks rorutslag hver sin vei. Alarm på motorene - rattstyringen virket ikke - joy sticken virket ikke. 12 m/s nordavind inn i siden på båten. Inni gjestehavna ved Park Hotell i Sandefjord. Vi var på det trangeste. Avstanden til "moloen" var vel maks 10 meter. Akkurat da var jeg veldig glad for at Benny insisterer på å sette baugpropell på alle båtene sine som standard. Og han pusler ikke med spesifikasjonenen - her er det stort nok. Jeg klarte ikke å vri båten opp mot vind ved å kjøre en motor forover og en akterover ettersom vinkelen på drevene var feil - og motoren gikk bare på tomgang. Så ved hjelp av babord motor og en sterk baugpropell klarte jeg å vri baugen mot vinden - og fikk da tid til å restarte motorene - og da virket alt igjen. Hurra for datastyrte motorer - ctrl - alt - del.

 

Utysket var ett av to: enten av vi subba nedi gørra med ene drevet eller at joy sticken på fly slo seg vrang. Det er funnet feil på den joy sticken og den er byttet på reklamasjon. Jeg mistenker at det var for grunt for oss og at vi subba nedi - for ekkoloddet var godt under det vi normalt liker (men Mariell hadde sagt at det var nok vann - så det var nok hans skyld alt sammen - egentlig :rolleyes::wink: ). Ingen skjede skadd - hverken på drev eller propell er observert.

 

Gi meg to vannjeter med mekaniske kontroller så kan vi danse chachacha i trange havner. Rumba skal vi nok også klare :thumbsup:

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Har heller ikke sett "nytten" av blått lys i stigtrinnene. Dette er det mest Harry jeg kan tenke meg, uansett båttype. Forteller endel om eieren.... :santcheer1:

Ser ut som et svensk horehus i følge kona :flag_sw: (jeg har aldri spurt nærmere om hvordan hun kan vite det...). og det er standard på båten vår :eek:

nw420-d-staircase.jpg

Blir byttet til hvite i vinter :thumbsup:

 

Anything else Sir?

Hva med blått undervannslys slik at man kan se rekene spise seg mette når man smygtømmer septiktanken en sen kveld i havn?

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

  • 6 måneder senere...

Hva med blått undervannslys slik at man kan se rekene spise seg mette når man smygtømmer septiktanken en sen kveld i havn?

Det hadde jeg på båten som ble solgt i forrige uke. Dritfett ;) Må ha det på den nye også. Under badeplattformen. Ser ut som du drar med deg din egen swimmingpool.

 

Når det gjelder bøgpropell fulgte det med den nye båten. Bruker den bittelitt da jeg syntes de elektroniske spakene til Volvo er helt jævlig følsomme. Det var nære jeg tok en Alejandro Fuentes i Tønsberg i helga (har maken båt til og med), reint for mye gass og forsinkelse på spaken. 2X285 hester bykser avgårde...Så foreløpig (under tilvenningsperioden) blir det på trange plasser sakte med 1 maskin og desperat bruk av gledespinnen til bøgpropellen...

 

/Chaos

Høne, øl og hornmusikk!

Link to post
Share on other sites

Bruker den bittelitt da jeg syntes de elektroniske spakene til Volvo er helt jævlig følsomme. Det var nære jeg tok en Alejandro Fuentes i Tønsberg i helga (har maken båt til og med), reint for mye gass og forsinkelse på spaken. 2X285 hester bykser avgårde...Så foreløpig (under tilvenningsperioden) blir det på trange plasser sakte med 1 maskin og desperat bruk av gledespinnen til bøgpropellen...

Dette med forsinkelse på spakene, er dette vanlig på andre maskiner også ? Jeg skal ut på en 500mils tur med en stor båt med 2 cummins neste uke, er det noen som vet om disse maskinene også har dette systemet ?

Båten er kliss ny og det er 2xQSM11 715hk med akslinger

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...