Jump to content

Baugpropell: Nødvendig utstyr eller leketøy??

Skipper Worse

Recommended Posts

Pollen bli jo helt meningsløs....

Behovet for baugpropell avhenger jo helt av hva båttype en snakker om.

<{POST_SNAPBACK}>

Skipper-Worse har oppnådd sitt ønskemål, starte en diskusjon om et av primat-temaene innenfor vårt område. Det tar alltid av.

Her er forslag til framtidige poller;

* Kjetting eller blytau til vinsjen => Et spørsmål om myke eller harde verdier

* Hvor stor er en kurrant hekkbølge

* Bør båtførerbevis bli obligatorisk for Princess-eiere

* Er båtkunskaper omvendt proposjonalt med størrelsen på båten man eier

* Røde og grønne staker markerer den trygge leden, kan dette overføres til den nye rød/grønne regjering

<{POST_SNAPBACK}>

Jeg er frekk nok til å repetere mitt lille innlegg i denne tråden.

Alle har vel nå skjønt at type båt etc. er helt avgjørende for behovet for baugpropell.

Temaet har jo også vært debattert like hissig i tidligere tråder.

Så da er vi vel klar for ny hissig reprise på neste utdebatterte primat-tema på BEG's utmerkede liste...

:lol::lol::lol::lol::lol::lol::sailing:

Har ikke tid til å lete i alt av nærmest ugjennomtrengelig EU-direktiver. :smiley:

<{POST_SNAPBACK}>

Du har helt rett, det er litt av en jungel!! :puke:

Men sydvesten har rett. De samme forhold gjelder også for elektriske anlegg... Komponentene skal være CE-merket, OG de skal monteres i h.h.t. vedlagte samsvarserklæring! Og montøren (installatøren) skal utstede en (tidligere) "ferdigmelding" (nå: samsvarserklæring?)

Et problem JEG støter på til daglig, er at f.eks. elektrikere monterer frekvensomformere og bruker feil type kabel OG forlegningsmåte +++; FÅ av dem vet hva en samsvarserklæring ER! :cryin:

Tilbake til baugpropellen: Jeg vil bli forbauset hvis ikke denne følges av en samsvarserklæring som bl.a. beskriver montasje og dimmensjonering... HVIS disse anbefalinger følges, ER det ingen endring i båtens CE-godkjennelse. DET er i hvert fall INTENSJONEN fra EU såvidt jeg har skjønt.

Behovet for feigis-visp? Mnjaa, skulle gjerne ha hatt en sjøl i trange forhold og vind/strøm, men har knotet meg til/fra brygga hittil UTEN. :rolleyes: (Som tidl. nevnt: EN duppeditt til båten nå, og vekta overstiger godkjenninga :cryin: )

Ellers må jeg si at jeg har sansen for en liten regulator som styrer hastigheten på trusteren (for å hindre støy). Ikke koster den allverden heller.

Redigert av Marwin (see edit history)

Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim.

Temaet er kanskje utdebattert, men jeg spør: Hvorfor skulle en ikke installere thruster, det være seg foran eller bak, hvis en ønsker det?

Selvsagt er det elegant å se en skipper manøvrere sin båt rolig og bestemt, uten støy, som når en venn av meg legger til sin 70 fots jakt fra 1800-tallet - helt alene - uten hjelp av annet enn én motor og siget i båten. Og jeg klarer også å legge til uten å bruke thruster. Jeg klarer også å snurre rundt båtens akse stille og fredelig, med mine to drev.

Men jeg ville ikke vært baugthrusteren foruten. Det gir økt trygghet og bedre manøvreringsevne, og dermed bedre sikkerhet. Jeg har ofte lite mannskap, kommanderer ingen til å hoppe i land, og dermed er det veldig greit å kunne justere baugen hvis en driver litt av ved tillegging i uthavn. Og ved tillegging mot brygge kan et lite støt eller to gi akkurat den lille justeringen som skal til for at tilleggingen skal bli perfekt. Er det vanskelige forhold med mye vind kommer den virkelig til sin rett, både i form av økt trygghet i forhold til hvilke situasjoner en ønsker å gå inn i, og at en faktisk klarer å manøvrere båten på plass.

I vinter fikk jeg tom. montert en hekkthruster på Hannah III. Joda, jeg hører kommentarene - han kan da ikke føre en båt. Men for meg og oss har dette vært en udelt positiv opplevelse. Riktignok er den ikke så effektiv som thrusteren foran, pga. drevene. Men den gjør jobben. Jeg er en del alene ombord, og da kan det være en utfordring å legge til på blåste og trange steder. Som Kragerø havn midt i fellesferien. Nå kan jeg gå inn til den trangeste plassen innerst ved land og vite at jeg får lagt til uten å gjøre skade på egen eller andres båt. Det er ikke sikkert thrusteren blir brukt. Men jeg vet at jeg har mulighetene skulle det være nødvendig. Og når jeg så skal bakke ut igjen, det blåser sidelengs, og båtene ligger dobbelt langs bryggene gir det en god trygghet i å ha en hekktrhuster som kan hjelpe til å holde rett kurs bakover. Vi fikk imponerte tilrop fra hyggelige båtfolk i sommer da vi snirklet oss ut. "Dette har du gjort før". Ikke visste de at vi hadde en hekkthruster, som riktignok ikke ble mye brukt - bare noen små støt, men som er praktisk talt lydløs. :smiley: Vi hadde nok klart oss uten, men kanskje hadde vi da ikke lagt oss på den trange plassen i utgangspunktet?

Hilsen KOB, Nimbus Nova 35

.....

Ellers må jeg si at jeg har sansen for en liten regulator som styrer hastigheten på trusteren (for å hindre støy). Ikke koster den allverden heller.

<{POST_SNAPBACK}>

Har inntrykk av at de fleste thrustere montert på lystbåter ikke er overdimensjonert, heller det motsatte. Skal man gå opp i størrelse må man ofte øke tunneldiameter, og det er det jo ikke alltid plass til. Det måtte jo være forutsetningen for å oppnå midre støy. DVS ha større tunnel/propell og lavere turtall. Skal man bare senke kraften/turtall på en som er dimensjonert til båten vil det jo fungere dårlig i vind, og det er jo da det trengs. Når det er stille trenger man den jo sjelden.

Hydrauliske thrustere har muliget for regulering av hastighet/kraft. Pr idag har ingen elektriske til lytsbåt det, såvidt meg bekjent. Større thrustere f.eks den på Nordkapp klasse kysrvakt kan reguleres. Den er 440V, senkbar og i tillegg 360 grader roterbar.

Du tenkte da på en regulator hvor man regulere strømtrekkket (ikke spenning)?

Hvor mye tror du en slik vil koste til f.eks en 7 Hk thruster

Redigert av OLPI (see edit history)

Driver og tenker på løsning... Det er jo STORE strømmer det er snakk om; Ferdigkjøpt utsyr til slikt finnes kanskje, men er sikkert dyrt; Filosoferer rundt en "stack" med krafttransistorer på heatsink eller store thyristorer;

Det billigste er kanskje å bruk flere lengder med tynnere tilførsel og trinne disse :rolleyes: Har trigget et par freaker og kommer tilbake hvis/når jeg har noe å tilføre. (Tankene er også innom teknologien som benyttes i sveiseapparater / trucker.)

Men det er uten tvil støydempende å sette ned effekten, og det er kanskje ikke ALLTID at full guffe er nødvendig?

Sannsynligvis fordi det vil øke prisen dramatisk.

<{POST_SNAPBACK}>

Jepp, kraftelektronikk er svindyrt.

Var i en båt med Vetus Visp en gang. Denne virket som om hadde mykstart og eieren brukte spaken kun med korte jukk og det hele var nesten lydløst. Sammenligning med Sleipneren jeg hadde går nesten ikke an. Ved en omorganisering av dashbordet ble tilfeldigvis merkelappen "Horn" stående på spaken til vispen og det passet utmerket :lol: og der ble den stående.......

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

• Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning.

Men hvis akkurat det egentlig ikke er et teknisk problem av noen størrelse; hvorfor leveres ikke baugpropellene med variabel skyvekraft?  :confused:

<{POST_SNAPBACK}>

Punkt 1, som andre har påpekt, prisen vil øke dramatisk

Punkt 2, støyproblematikken er konstruert av noen med svært negative holdninger til thrusters. Man trekker fram noen helt spesielle untak som f.eks tidlig avreise, og gjør dem til hovedregel. Et klassisk retorisk grep.

Om noen mener jeg tar feil, så greit nok. Men da vil jeg gjerne vite hvordan disse forholder seg til generell motorstøy, ankervinsjer, kjøring med påhengsmotor, hornsignaler ved flaggfiring, skrekkspill-musikk etc.??

Og bare for å være føre var; Vannstrømmen fra en thruster skaper ikke farlige situasjoner for omkringliggende fartøyer. Og ødelegger heller ikke våre kjære korall-rev.

Mvh. BEG

Jeg har muligens ikke alltid rett, men til gjengjeld tar jeg aldri feil.

Ferdigkjøpt utsyr til slikt finnes kanskje, men er sikkert dyrt; Filosoferer rundt en "stack" med krafttransistorer på heatsink eller store thyristorer;

Men det er uten tvil støydempende å sette ned effekten, og det er kanskje ikke ALLTID at full guffe er nødvendig?

<{POST_SNAPBACK}>

På grunn av en skade, må jeg fra tid til annen bite i gresset (fairwayen) og leie meg bil når jeg utøver det noble spill golf.

Og inni bilen sitter det en sånn en:

http://www.srecontrols.com/downloads/TPM350-48.pdf

Riktignok kun for 24V.

Svært effektive. Med pedalen doserer du kraft fra at bilen knapt beveger seg, med full torque, til villmansferd over stokk og stein.

Her er flere fra Curtis Instruments.

http://www.curtisinst.com/index.cfm?fuseac...ry&IndustryID=5

Redigert av Krapyl (see edit history)

Store Norske Kullseilingskompani.

På grunn av en skade, må jeg fra tid til annen bite i gresset (fairwayen) og leie meg bil når jeg utøver det noble spill golf.

Og inni bilen sitter det en sånn en:

http://www.srecontrols.com/downloads/TPM350-48.pdf

Riktignok kun for 24V.

Svært effektive. Med pedalen doserer du kraft fra at bilen knapt beveger seg, med full torque, til villmansferd over stokk og stein.

<{POST_SNAPBACK}>

Så for oss som er truster freaker kan vi nå da chip tune baugtrusteren vår. Slett ikke dårlig. KAnskje vi kan få så stor effekt at det dirrer i pjolterglassee rundt om :lol:

Så for oss som er truster freaker kan vi nå da chip tune baugtrusteren vår. Slett ikke dårlig. KAnskje vi kan få så stor effekt at det dirrer i pjolterglassee rundt om :lol:

<{POST_SNAPBACK}>

Bare det ikke begynner å «dirre» andre steder også, ref. innlegg # 114 :rolleyes: når snurreduppen betjenes ... :lol:

I've always been crazy, it has kept me from going insane.
vimpel_entusiast_signatur.gif

www.baatjuss.no  |  www.judiciumblawg.no

Kjekk sak!! MEN:

Den takler 350 amp peak ved 24 volt og 4 Hk... :eek:

Tenk deg strømmen ved 7 Hk (som her var antydet) og 12 volt... :cryin::cryin:

Rått regnet 1200 - 1400 amp. peak (og noe mindre i kontinuerlig)!

Og sammenligningen med golf-tralla er vel heller ikke HELT bra? DEN kan sammenlignes med bil (lineær strømkurve), mens propellen "går konstant i motbakke" (kvadratisk strømkurve), eller som en pumpe...

Strøm á la startstrøm til Volvo diesel på 200 Hk?? :eek: Og HVEM vil ta på seg jobben (og kostnaden) med å styre DEN?

Fant ikke noe alternativ som passet da jeg mener at nødvendigheten og nytten avhenger av båttype. Selv har jeg aldri følt noe behov, men hvis jeg hadde hatt en annen type båt hadde det sikkert vært annerledes.

<{POST_SNAPBACK}>

Nettopp. På seilbåter kan jeg ikke se at behovet skulle være tilstede.

Dersom jeg noen gang i framtiden skulle kjøpe meg en brukt seilbåt med sånn vannbrems i forskipet skal tingen ut og hullet plastes igjen. Vil derfor anse baugpropell på seilbåt som klart prisforringende i forhold til tilsvarende båt uten.

S/Y Surprise

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...