Krapyl Svart 22.September.2005 Link til dette innlegget Svart 22.September.2005 Ca 550.- US$. Sitér dette innlegget Store Norske Kullseilingskompani. Link to post
Marwin Svart 22.September.2005 Link til dette innlegget Svart 22.September.2005 OK, men DET er vel litt dyrt for å dempe støyen fra trusteren Koster ikke trusteren omtrent det samme? Missforstå meg rett; Prisen på regulatoren er kanskje ikke avskrekkende i den bruken den er beregnet for; Det er heller LITE utvalg av slike regulatorer på 12 volt og SÅ høye strømmer. Sitér dette innlegget Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim. Link to post
olpi Svart 22.September.2005 Link til dette innlegget Svart 22.September.2005 OK, men DET er vel litt dyrt for å dempe støyen fra trusteren Koster ikke trusteren omtrent det samme? Missforstå meg rett; Prisen på regulatoren er kanskje ikke avskrekkende i den bruken den er beregnet for; Det er heller LITE utvalg av slike regulatorer på 12 volt og SÅ høye strømmer. <{POST_SNAPBACK}> Det er vel kanskje en av årsakene til at det ikke tilbys. Ikke mange er villig til å betale så mye for å være "snill gutt" og ikke bråke. Tanken om regulerbar thrust er midlertid god, og mange har sikkert tenkt det samme. Det kommer nok kanskje en gang også på 12V thrustere? Sitér dette innlegget Link to post
Rolf Svart 22.September.2005 Link til dette innlegget Svart 22.September.2005 Turtalls justering finnes for 24v anlegg: VETUS ADJUSTABLE REVOLUTION CONTROL When operating a bow thrusters – especially in the case of very powerful models – the bow of the boat may be moved sideways with a considerable jerk. Passengers who are unaware of this manoeuvre, may well be thrown off balance. An adjustable revolution control can eliminate this undesirable sensation. The VETUS revolution control is continuously adjustable and available only for the 24 Volt-version of the 80 kgf, 95 kgf, 160 kgf and 220 kgf bow thrusters models. Naturally, this control is most suitable to adjust the thrust of the bow thrusters to the wind and other conditions, as required. The VETUS revolution control consists of a control panel with joy-stick and an electronic revolution regulator. A control panel for a second steering position is available as well. Upon request, we shall gladly provide more detailed information. Les mer om Vetus Bow truster her Sitér dette innlegget Rolf som trives best med Sommer, Sol og Sørland "Seier venter den, som har alt i orden - held kalder man det. Nederlag er en absolutt følge for den, som har forsømt at ta de nødvendige forholdsregler i tide - uheld kaldes det" Roald Amundsen Link to post
olpi Svart 22.September.2005 Link til dette innlegget Svart 22.September.2005 Turtalls justering finnes for 24v anlegg: VETUS ADJUSTABLE REVOLUTION CONTROL When operating a bow thrusters – especially in the case of very powerful models – the bow of the boat may be moved sideways with a considerable jerk. Passengers who are unaware of this manoeuvre, may well be thrown off balance. An adjustable revolution control can eliminate this undesirable sensation. The VETUS revolution control is continuously adjustable and available only for the 24 Volt-version of the 80 kgf, 95 kgf, 160 kgf and 220 kgf bow thrusters models. Naturally, this control is most suitable to adjust the thrust of the bow thrusters to the wind and other conditions, as required. The VETUS revolution control consists of a control panel with joy-stick and an electronic revolution regulator. A control panel for a second steering position is available as well. Upon request, we shall gladly provide more detailed information. Les mer om Vetus Bow truster her <{POST_SNAPBACK}> Du kan jo sjekke prisen? Det er som det også står i teksten til de større thrusterene (>80 kg) på 24V. Jo større og dyrere thruster jo mindre betyr noen tusenlapper ekstra ( bare spør Worse ) Sitér dette innlegget Link to post
Pinne Svart 22.September.2005 Link til dette innlegget Svart 22.September.2005 En visp i baugen er drømmen, men jeg vil ikke skjære hull i båten min. Hadde nok brukt den overalt, kunne greid å bakke inn båsen også, som de store gutta gjør Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 22.September.2005 Link til dette innlegget Svart 22.September.2005 Nettopp. På seilbåter kan jeg ikke se at behovet skulle være tilstede. Dersom jeg noen gang i framtiden skulle kjøpe meg en brukt seilbåt med sånn vannbrems i forskipet skal tingen ut og hullet plastes igjen. Vil derfor anse baugpropell på seilbåt som klart prisforringende i forhold til tilsvarende båt uten. <{POST_SNAPBACK}> Man får baugpropeller som er helt innfeldt i skroget når den ikke er i bruk - dvs ingen tunnell. Når man starter propellen senkes den ned - omtrent som en heis. Sitér dette innlegget Link to post
M/S Bastard Svart 22.September.2005 Link til dette innlegget Svart 22.September.2005 En visp i baugen er drømmen, men jeg vil ikke skjære hull i båten min. Hadde nok brukt den overalt, kunne greid å bakke inn båsen også, som de store gutta gjør <{POST_SNAPBACK}> Med en god del øvelse klarer man også og bakke inn uten baugproppel, dog ikke enkelt med mye vind Sitér dette innlegget Link to post
Suzuki Svart 22.September.2005 Link til dette innlegget Svart 22.September.2005 (redigert) Man får baugpropeller som er helt innfeldt i skroget når den ikke er i bruk - dvs ingen tunnell. Når man starter propellen senkes den ned - omtrent som en heis. <{POST_SNAPBACK}> Yepp. Det finnes noen SKIKKELIGE sånne. Dog ikke beregnet på plastskæl somde fleste av oss har. F.eks noen skikkelige AZIPOD sett, kunne kanskje gjordt seg.. ? Suzuki Redigert 22.September.2005 av Suzuki (see edit history) Sitér dette innlegget No boat needed.. Link to post
aanton Svart 22.September.2005 Link til dette innlegget Svart 22.September.2005 Kommer noe sent inn her men har min først sesong med baugpropell eller pysepropel som jeg stor kjeftet kalte det før, Men jeg har motert eller bygget en hydraulisk baugpropell på min Skilsø 750 det har blit en ny verden, kan kjøre inn steder man stod over før, og gjestehavner er jo blitt rene parkeringsplassene. Propellen er jo trinnløs så det er ikke noe bråk fra den, bruker som regel bare halv efekt eller mindre uten at noen hverken hører eller ser det, ps har hat samme båten i 20 år. Ideen til å lage til hydraulisk baugpropell kom av at jeg også har hydraulisk ankervinsj, noe som moret Engbo stort ,mente det var den enest 25 foter i verden med hydraulik. jeg kjøpte en Engbo propell uten elmotor.av han Anbefaler hydraulik virker bestandig bruker ikke strøm aanton Sitér dette innlegget Link to post
olpi Svart 22.September.2005 Link til dette innlegget Svart 22.September.2005 Hva slags motor har du da? Som du selv sier er jo ikke båten så stor og du trenger dermed ikke så stor thrusterkraft. Du opplever den som sterk nok selv i mye vind? Mange blir overrasket på hvilken kapasitet man trenger på hydraulisk thruster. De har kansje et garnspill og tror de kan koble på en thruster uten videre. Sitér dette innlegget Link to post
aanton Svart 22.September.2005 Link til dette innlegget Svart 22.September.2005 husker ikke her nå men tror den i elverson hadde ca 40 kg skyverkraft, men det kan jeg finne et senere, har vel en beskivelse et sted. det er viktig å beregne oljemender på Hydr.motorene for å få riktig hastighet, tror nok en kan bruke pumpen som forsyner garnspillet, bare man får riktig motor.men til dette fik jeg hjelp av fagfolk på omerådet Den jeg har går for fult ved ca 1100 omdregninger på motoren, så vis jeg vil ha den efekten må jeg sette giret i fri, men som jeg skrev så er det nok med litt over tomgang, den fareten man har på motoren når en navigerer trangt. Tingen her at den står på hele tiden ikke sånne jokk som er beskrevet her tidligre, men et jamt skyv hele tiden. den skyver også greit båten opp mot så passe vind, har ikke opplevd dette som et ploblem har bestandig greid det, drister jo meg også til å gå enda høyrer med turtallet ved behov, så mye den da skyver vet jeg ikke. men helt topp. Sitér dette innlegget Link to post
bjoris Svart 22.September.2005 Link til dette innlegget Svart 22.September.2005 Syns det høres ut som en god løsning du har aanton. Jeg opplever at min er for brå med 4 hk på en 27 foter. Inni båsen må jeg være veldig forsiktig for ikke å slenge båten fra den ene siden til den andre hvis jeg bare skal rette baugen ørlite så jeg ikke drar siden av båten mot uteliggeren når jeg bakker ut... Lydløs baugprop høres ut som en drøm! Antakelig gode grunner til at dette ikke er vanlig Sitér dette innlegget Blogg:S/Y FRI - (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model Link to post
NOR_Gandsfjord Svart 23.September.2005 Link til dette innlegget Svart 23.September.2005 Man får baugpropeller som er helt innfeldt i skroget når den ikke er i bruk - dvs ingen tunnell. Når man starter propellen senkes den ned - omtrent som en heis. <{POST_SNAPBACK}> Trodde dette var mer aktuelt på Wally'er og sånt - litt over 40'-42' som jeg anser som øvre grense for hva jeg noengang kommer til å anskaffe Uansett - har aldri følt noe behov for baugpropell - har manøvrert seilbåter fra 23' til 42' i all slags vær gjennom de siste 15 årene - så jeg ser det uansett som bare en ekstra teknisk dings som før eller siden går istykker, selv om den ikke skulle bremse noe når den ikke er i bruk. Spring derimot - spring klarer jeg meg ikke uten. Spesielt ved kraftig fralandsvind ved tillegging eller kraftig pålandsvind ved fralegging. En instruktør på et Yachtmaster kurs for lenge siden hevdet at to personer kan legge til en båt (skip?) opp til 100' ved fornuftig bruk av spring, noe jeg er tilbøyelig til å være enig med. Sitér dette innlegget S/Y Surprise Link to post
Krapyl Svart 23.September.2005 Link til dette innlegget Svart 23.September.2005 <{POST_SNAPBACK}> Tenk om den Brunvoll'en kunne vært laget i en versjon skalert ned til si sånn 20-30 hk. Thruster og fremdrift i en enhet, som samtidig var helt ute av veien, trukket opp i båten, under seil. Sette inn en liten generator istedet for jerngenoaen. Nå lages det riktignok drop-down thrustere av Lewmar og andre, men en liten azimuththruster, det hadde vært noe. Ikkenoen propell, ikkeno drev eller annet raljemikk under båten, kun en slett flate. Sitér dette innlegget Store Norske Kullseilingskompani. Link to post
Suzuki Svart 23.September.2005 Link til dette innlegget Svart 23.September.2005 Krapyl; den dagen batteriteknologi kommer opp på 2000 tallet, kommer den nok. Sann mine ord. Å dra ombord digre kladder, tunge som bly er det snart slutt på. Fuelcell, kombinert med H2O spalting v / regenerering fra thrusteren kommer nok. Sann mine ord. Det er bare at ingen er framsynte nok, og at VP / Yanmar og Exxon styrer verden, og ikke jeg.. Suzuki Sitér dette innlegget No boat needed.. Link to post
Krapyl Svart 23.September.2005 Link til dette innlegget Svart 23.September.2005 Nærmer oss. Generator med Stirlingmotor istedetfor jerngenuaen. Generatoren lader en eller fler batteribanker for forbruk og fremdrift ved drop-down azimuththruster. Så kan man ta med et fange ved, ei kanne rapsolje eller ei pakke smør for den saks skyld og dra på båttur. Sitér dette innlegget Store Norske Kullseilingskompani. Link to post
Suzuki Svart 23.September.2005 Link til dette innlegget Svart 23.September.2005 Nærmer oss. Generator med Stirlingmotor istedetfor jerngenuaen. Generatoren lader en eller fler batteribanker for forbruk og fremdrift ved drop-down azimuththruster. Så kan man ta med et fange ved, ei kanne rapsolje eller ei pakke smør for den saks skyld og dra på båttur. <{POST_SNAPBACK}> Feil retning. Løse 2000 tallets problemer, med deler av 1800 talls teknologi ? Neppe. Suzuki Sitér dette innlegget No boat needed.. Link to post
Gunga Din Svart 23.September.2005 Link til dette innlegget Svart 23.September.2005 Ikkenoen propell, ikkeno drev eller annet raljemikk under båten, kun en slett flate. <{POST_SNAPBACK}> Ett alternativ på Arvika-räsern........ Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
Krapyl Svart 23.September.2005 Link til dette innlegget Svart 23.September.2005 Nei, en slik en Bråker MYE mer enn en thruster. Sitér dette innlegget Store Norske Kullseilingskompani. Link to post
CB. Svart 24.September.2005 Link til dette innlegget Svart 24.September.2005 (redigert) Baugpropell er et must. Kan ikke manøvrere uten. [ 3 ] [1.47%] Baugpropell er til nytte. Alle burde ha den. [ 77 ] [37.75%] Baugpropell er status. Bare må ha den. [ 2 ] [0.98%] Baugpropell er kjekt å ha. De færreste trenger den. [ 77 ] [37.75%] Baugpropell er unødvendig. Alle må kunne manøvrere uten. [ 42 ] [20.59%] Har ingen mening. Men skulle gjerne hatt den som leketøi. [ 3 ] [1.47%] Antall stemmer: 204 Du har allerede stemt i denne meningsmålingen Av denne pollen har vi for en gang skyld kunnet konkludere med følgende: Thrustere er svært viktig for de som ikke kan kontrollere båten. T. vil øke sikkerheten for andre sjøfarere. Thrustere er ingen luxus gjenstand men lektøy for de rike, noe som sier rimelig mye om holdninger på sjøen. Jeg er glad min bestefar ikke har sett denne pollen. Fasiten er klar: Har vi behov for thruster, kjøper vi det. Føler vi at vi ikke trenger det da lar vi det være. Dog føler jeg at flere burde anskaffet seg thrustere spesielt de som er negative.....de vet desverre ikke hva de prater om................ Redigert 24.September.2005 av Contraband (see edit history) Sitér dette innlegget Sport og fritid M.W.Lem. Kano, kajakk, Sommer og vintersport Link to post
sailorboy Svart 24.September.2005 Link til dette innlegget Svart 24.September.2005 Bitteliten. Jeg har moret meg stort i kveld av din brilliante kommentar til emnet [20.09.05 20:22] Har selv opplevd at det kan være til stor nytte å ha en pinne som en kan ty til i vanskelige situasjoner. Nok om det. Når det gjelder kavitasjon og dertilhørende støy så har jeg følgende å melde: Jeg er godt bevandret i denne problemstillingen i mitt yrke da jeg er ansatt i et "større" firma som driver med kontroll av diverse bauthrustere ++. Selv store båter har problemer med at kavitasjons lyden forplanter seg i skroget når de såkallte "tunnel thrustere" brukes for full pinne. Vi pleier å få køye direkte over disse støyende monstre når vi er ombord på service oppdrag... En løsning som virker godt er å fore sylinderen med et gummi rør innvendig for å dempe kavitasjons støyen. Kavitasjonen oppstår når det dannes luftbobler ved propellbladet. Disse boblene "imploderer" på vei ut av sylinderen med en stor påvirkning på vannet og veggene i sylinderen som et resultat. En dempevegg virker derfor som en god løsning. Spesiellt interesserte kan se på (www.brunvoll.no) om deres elegante løsning på problemet. SailorBoy Sitér dette innlegget Link to post
bliss X Svart 24.September.2005 Link til dette innlegget Svart 24.September.2005 Dog føler jeg at flere burde anskaffet seg thrustere spesielt de som er negative.....de vet desverre ikke hva de prater om. Den siste uttalelsen har jeg litt problem med. Du mener altså at vi som aldri har hatt noe ønske eller sett behovet for et slikt hjelpemiddel ikke vet hva vi prater om? Sitér dette innlegget Link to post
Krapyl Svart 24.September.2005 Link til dette innlegget Svart 24.September.2005 Dog føler jeg at flere burde anskaffet seg thrustere spesielt de som er negative.....de vet desverre ikke hva de prater om................ <{POST_SNAPBACK}> Med all respekt, vrøvl. Har brukt thrustere, både tunnell og azimuth, i jobbsammenheng. Kan ikke på noen måte se at jeg har noe som helst behov for en slik innretning i min lille 32-foting. Sitér dette innlegget Store Norske Kullseilingskompani. Link to post
Suzuki Svart 24.September.2005 Link til dette innlegget Svart 24.September.2005 Joda - i Oslo FINNES det en Maxi 84 med baugthruster. Helt unødvendig for de fleste.. Suzuki Sitér dette innlegget No boat needed.. Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.