Jump to content

Gammel versus ny seilbåt, enda en gang. Skrekkeksempel.


Steihy

Recommended Posts

Seilars skrev for 2 timer siden:

Skulle jeg handlet en gammel båt, så ville jeg definitivt studert byggemetoden først, for den fella har jeg gått i en gang før slik goggen 000 gjorde. Båten jeg i sin tid kjøpte var bare 15 år gammel,  men jeg kunne lite om byggemetodene, og fikk en veldig bratt lærekurve. Årsaken var nok at forrige eier ikke så problemene da de oppstod, og jeg merket dem ikke før jeg kom hjem og det begynte å regne. 

 

 

Som du skriver, dette er i høyeste grad individuelt. Hulda blir 20 år i august, og er bedre enn noen gang. Alt funker og det er null lekkasjer. Men sakene må vedlikeholdes. Det gjelder uansett materialer og byggemetoder. Og da jeg snakket med en med Forgus 37 (balsabåt fra sent 70-tall) som jeg fikset opp tidlig på 90-tallet, var reparasjonene jeg gjorde 20 år tidligere like bra. Null lekkasjer. Noen av disse svenskene kjørte ikke gjennomgående kvalitet. Selv om båtene i seg selv så ut som flygler. En del avhang nok av manglende materialforståelse hos båtbyggerene. Stort sett var de oppfostret med å bygge trebåter. Allikevel forventer i hvert fall ikke jeg meg særlige problemer med en kvalietsbåt som kun er 15 år gamme.

Link to post
Share on other sites

Hulda skrev for 2 timer siden:

 ...en med Forgus 37 (balsabåt fra sent 70-tall) 

Må pirke litt her. Forgus 37 ble lansert i 1995. Den er en videreføring av Forgus 36, som kom på midten av 80-tallet. ( kilde Sailguide.com)

Før dette bygde verftet Forgus 35. Den kom vel på slutten av 70-tallet.

Ferdig pirket!

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...