Jump to content

Vurderer drevdusj for singel volvo DPH drev.


Scand 360 dc

Recommended Posts

Jeg vurderer drevdusj til båten. Har gått fra båt med fast aksel, til båt med drev i år. Båten er en scand 360 dc, med singel D6 350hk. Drevet er et DPH drev, alt fra 2005, med 975 timer på motor og drev. Båtens vekt er ca 5500kg. Jeg er litt i tvil på om det er en fornuftig investering å montere på dette, går normalt mye i sakte fart, men kan forekomme å ligge i plan en times tid. Hva er din kommentar eller erfaring med drevdusj til denne kombinasjonen av båt og motor? Screenshot_20200328_232823_com.android.chrome.jpg.90408ffb9a2f9dea1bc6cc23e0c4fc4f.jpg

Link to post

Min nevenyttige svoger, med Windy 28 Ghibli, laget en billig og smart patent på ”drevdusj”:

 

På begge trimflapsene boret han et hull og satte inn noen små rørdeler han hadde liggende (avsaget tynt rør fra en gammel baderomsarmatur, ett feste med gummipakning)

Dette bøyde han til en skjev ”U” og tredde igjennom hullet slik at en foroverrettet pickup-tube stakk såvidt ned under trimflaps, og over flapsen ble denne bøyd innover i retning drevet, fra hver side.
Festet slik bildet viser.  (Fikk dessverre bare bilde over trimflaps). Nå får han en passelig pissestråle rettet mot toppen av drevet, fra hver side.  Kostnad kr 0,00.  Fungerer ”strålende”??!

 

 

8C3D0253-72AF-4110-B146-60EED1CC6AC2.jpeg

 

B2CC3877-9A2A-4D5A-8BBD-FCBFA161EA12.jpeg

Redigert av ArvidKa (see edit history)
Link to post

@Eika 

 

Om min svoger har DPH drev vet jeg ikke, men trolig er det DP-G drev siden han har KAD300, og disse ofte ble levert som pakke.  Om det er store forskjeller på disse mht. plastdeksler aner jeg ikke.

 

Jeg mente bare å - på generelt grunnlag - å tipse om en billig måte å ihvertfall få NOE kjøling på et hardtarbeidende drev, som unektelig blir varmt der det ligger og jobber på høygir, delvis i friluft i planingshastigheter.  

Jeg hadde tidligere et Mercruiser Bravo X Diesel drev med frilagte kjøleribber på toppen, og der hadde jeg planer om å gjøre som min svoger, men så ble båten solgt. Billigere enn disse kjølerørsløsningene som man bolter på.  Jeg tenkte at en viss form for kjøling av toppen ville være bedre enn ingen ting...

Min svogers løsning gir ham ihvertfall en formidabel, avkjølende overspyling!

Viktig også å slippe båten ned av plan innimellom i noen minutter på lengre strekk.
 

Så mitt tips til billig/gratis drevkjøling var ment for ALLE drev, ikke spesifikt mot DPH, som i trådstarters tilfelle. Som sagt jeg kjenner ikke disse Volvodrevene med plastdeksler.

Link to post
  • 6 måneder senere...
  • 3 uker senere...

Hei, festes i boltene til anoden. Nei jeg har ikke fått tatt en titt bak under fart, men at det virker er det liten tvil om. God følelse når du legger fullastet båt opp i plan, da vet du at drevet har god kjøling. Mye krefter i sving bak her... Jeg tar alltid båten forsiktig opp og ned av plan, men båten kan godt komme opp i 7500kg fullastet, og det er mye for et ensidig dph. Har ganske lav utveksling på propellene da, det hjelper. Topper på 30 knop og 3500 omd. 

Link to post
  • 3 måneder senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...