Scand 360 dc Startet 28.Mars.2020 Link til dette innlegget Startet 28.Mars.2020 Jeg vurderer drevdusj til båten. Har gått fra båt med fast aksel, til båt med drev i år. Båten er en scand 360 dc, med singel D6 350hk. Drevet er et DPH drev, alt fra 2005, med 975 timer på motor og drev. Båtens vekt er ca 5500kg. Jeg er litt i tvil på om det er en fornuftig investering å montere på dette, går normalt mye i sakte fart, men kan forekomme å ligge i plan en times tid. Hva er din kommentar eller erfaring med drevdusj til denne kombinasjonen av båt og motor? Sitér dette innlegget Link to post
Førstefender Svart 29.Mars.2020 Link til dette innlegget Svart 29.Mars.2020 Det er vel ikke dumt uansett.. Og gir bedre marginer for drevet, men må innrømme jeg ikke har gjort det selv. Uansett så høres det ikke ut som du presser drevet så mye. Hvordan er fargen på drevolja etter en sesongen? Sitér dette innlegget Link to post
Scand 360 dc Svart 29.Mars.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 29.Mars.2020 Båten er ny for oss i år, så jeg kjenner ikke til tilstanden på drev olja etter en sesong. Ja jeg tror jeg skal ta denne investeringen. Syns det er mye vekt dette single drevet skal skyve, også gir det en god følelse når du ligger i plan med høy last. Da vet du at drevet har det bra. Sitér dette innlegget Link to post
ArvidKa Svart 29.Mars.2020 Link til dette innlegget Svart 29.Mars.2020 (redigert) Min nevenyttige svoger, med Windy 28 Ghibli, laget en billig og smart patent på ”drevdusj”: På begge trimflapsene boret han et hull og satte inn noen små rørdeler han hadde liggende (avsaget tynt rør fra en gammel baderomsarmatur, ett feste med gummipakning) Dette bøyde han til en skjev ”U” og tredde igjennom hullet slik at en foroverrettet pickup-tube stakk såvidt ned under trimflaps, og over flapsen ble denne bøyd innover i retning drevet, fra hver side. Festet slik bildet viser. (Fikk dessverre bare bilde over trimflaps). Nå får han en passelig pissestråle rettet mot toppen av drevet, fra hver side. Kostnad kr 0,00. Fungerer ”strålende”??! Redigert 29.Mars.2020 av ArvidKa (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Guest Svart 29.Mars.2020 Link til dette innlegget Svart 29.Mars.2020 @ArvidKa Hvordan får han dusja bak plastdekselet på dph drevet da ? Hjelper lite å sprute vann på dekselet, som er 2cm fra selge girhuset. Sånn det er designa på bildet ovenfor, så vil det jo komme rikelig med vann bak dekselet og kjøle ned det som trengs å kjøles ned Sitér dette innlegget Link to post
Scand 360 dc Svart 29.Mars.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 29.Mars.2020 Jeg har kjøpt inn drevdusjen i dag, og kommer til å montere denne i morgen. Kommer også til å borre 2 ,10mm hull litt lenger fremme på plastdekselet som drevdusjen er festet i, slik vil jeg få god gjennomstrømming av vann som tilføres av drevdusjen. Sitér dette innlegget Link to post
ArvidKa Svart 30.Mars.2020 Link til dette innlegget Svart 30.Mars.2020 @Eika Om min svoger har DPH drev vet jeg ikke, men trolig er det DP-G drev siden han har KAD300, og disse ofte ble levert som pakke. Om det er store forskjeller på disse mht. plastdeksler aner jeg ikke. Jeg mente bare å - på generelt grunnlag - å tipse om en billig måte å ihvertfall få NOE kjøling på et hardtarbeidende drev, som unektelig blir varmt der det ligger og jobber på høygir, delvis i friluft i planingshastigheter. Jeg hadde tidligere et Mercruiser Bravo X Diesel drev med frilagte kjøleribber på toppen, og der hadde jeg planer om å gjøre som min svoger, men så ble båten solgt. Billigere enn disse kjølerørsløsningene som man bolter på. Jeg tenkte at en viss form for kjøling av toppen ville være bedre enn ingen ting... Min svogers løsning gir ham ihvertfall en formidabel, avkjølende overspyling! Viktig også å slippe båten ned av plan innimellom i noen minutter på lengre strekk. Så mitt tips til billig/gratis drevkjøling var ment for ALLE drev, ikke spesifikt mot DPH, som i trådstarters tilfelle. Som sagt jeg kjenner ikke disse Volvodrevene med plastdeksler. Sitér dette innlegget Link to post
Scand 360 dc Svart 30.Mars.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 30.Mars.2020 Da var drev kjøleren på plass, det var ikke mye jobb, borret to hull i tillegg til montering av kjøleren, slik at vannet får god gjennomstrømning. Sitér dette innlegget Link to post
MIMA IV Svart 30.Mars.2020 Link til dette innlegget Svart 30.Mars.2020 Er det lov å spørre om pris?? Var det via Finn.no? Sitér dette innlegget Link to post
Sjøbliss Svart 30.Mars.2020 Link til dette innlegget Svart 30.Mars.2020 Poenget her er at det skal sprute vann inn på girveksleren? Hvor kjøpte du den? Kanskje noe jeg skal vurdere neste år. Sitér dette innlegget Hjemmeside: https://www.sbarmen.no/ "Sofia" Nor Star 350 HT, 2008 modell med D6-370 "Sobasa" Nidelv 300 Sport, 2007 modell med D6-350: Historisk Finn annonse Link to post
Scand 360 dc Svart 30.Mars.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 30.Mars.2020 Poenget er å kjøle ned toppen på drevet når vi går i plan. Ferielastet veier sikkert båten nærmere 6500kg, det syns jeg er mye på et drev, vil gjerne ha litt god kjøling da. Kjøpte det på finn.no. På Nøtterøy. Pris får du ved å kontakte selger. Sitér dette innlegget Link to post
sunhome Svart 28.Oktober.2020 Link til dette innlegget Svart 28.Oktober.2020 De ekstra hullene du har borret gjør vel ikke særlig nytte? Er jo ikke noe vann der når du er i fart, det er jo derfor drevdusjen henter vann lengre nede. Ellers er nok det ikke dumt med drevdusjen :-) Sitér dette innlegget Link to post
bellen Svart 28.Oktober.2020 Link til dette innlegget Svart 28.Oktober.2020 sunhome skrev 1 time siden: De ekstra hullene du har borret gjør vel ikke særlig nytte? Er jo ikke noe vann der når du er i fart, det er jo derfor drevdusjen henter vann lengre nede. Men det vil sprute vann ut der når han er i fart og øker dermed vanngjennomstrømningen. Jeg synes det var smart. Sitér dette innlegget Link to post
Windy37GM Svart 28.Oktober.2020 Link til dette innlegget Svart 28.Oktober.2020 Second that.. Vannet går ut av de hullene. Lurt! Sitér dette innlegget Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom. Link to post
Bjarhi Svart 13.November.2020 Link til dette innlegget Svart 13.November.2020 Hei. Jeg tenker også denne drevdusjen. Erfaringer? Kikket du under plattformen i fart å så hvor mye vann som kom ut gjennom de ekstra hullene du boret? Festes den i nye festepunkter under finna eller med botene til anoden? Takker på forhånd...🙂 Sitér dette innlegget Link to post
Scand 360 dc Svart 14.November.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 14.November.2020 Hei, festes i boltene til anoden. Nei jeg har ikke fått tatt en titt bak under fart, men at det virker er det liten tvil om. God følelse når du legger fullastet båt opp i plan, da vet du at drevet har god kjøling. Mye krefter i sving bak her... Jeg tar alltid båten forsiktig opp og ned av plan, men båten kan godt komme opp i 7500kg fullastet, og det er mye for et ensidig dph. Har ganske lav utveksling på propellene da, det hjelper. Topper på 30 knop og 3500 omd. Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 14.November.2020 Link til dette innlegget Svart 14.November.2020 Scand 360 dc skrev On 30.3.2020 at 19.42: Kjøpte det på finn.no. På Nøtterøy. Pris får du ved å kontakte selger. Er det litt hemmelig hva disse rørbitene koster? Er det ikke greit å dele slik informasjon i en tråd som denne? Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Scand 360 dc Svart 14.November.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 14.November.2020 Nei, hemmelig er det ikke. Jeg betalte vel 6000kr. Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 14.November.2020 Link til dette innlegget Svart 14.November.2020 Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Bjarhi Svart 17.November.2020 Link til dette innlegget Svart 17.November.2020 Oi! Det var dyrt. Har funnet på Finn til 750,-. Finnkode 165553491. Lurer seriøst på dette jeg også. Har enkelinnstallasjon på Nor Star 350. Sitér dette innlegget Link to post
Fantino Svart 17.November.2020 Link til dette innlegget Svart 17.November.2020 Om du leser beskrivelsen så var det 750 for ferdig boret deksel og ‘god deal’ for selve dusjen slik jeg forsto det.. Sitér dette innlegget Link to post
Bjarhi Svart 18.November.2020 Link til dette innlegget Svart 18.November.2020 Åh... Må sjekke ut dette. Sitér dette innlegget Link to post
MIMA IV Svart 18.November.2020 Link til dette innlegget Svart 18.November.2020 Flere som synes prisen er helt hinsides, ser av denne tråden på FB at noen planlegger å starte produksjon av noen som blir litt rimeligere https://www.facebook.com/groups/476983999050785/permalink/3482381155177706 Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 18.November.2020 Link til dette innlegget Svart 18.November.2020 Ikke noe tvil om at prisen er høy. Det ser jo ut som om det er rørdeler for noen få hundrelapper. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Grillsjefen Svart 25.Februar.2021 Link til dette innlegget Svart 25.Februar.2021 Kjenner en rørlegger som skal lage til båten min, legger ut bilde når den er ferdig.... Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.