Jump to content

AGM batteribank har tatt kvelden, igjen


5nacks

Recommended Posts

scamπ skrev 3 minutter siden:

5000 hvert 10 år, er innafor. Hvis jeg skal kjøpe nye batterier hvert andre år, må jeg finne på noe annet lurt. En reaktor eller noe. Spøk til side, jeg forstår ikke hva jeg eventuelt gjør galt. Etter flertallet i denne tråden å dømme, så virker det som om at jeg overlader batteriene. Hvis jeg ser på databladet til batteriene, så virker det som jeg er innafor specs, både på bulk og på floatspenning. 

Hadde hatt dine batterikostnader, ville jeg måttet ta meg en jobb. Herren forbyde. Skal du ha AGM, virker det som om du må ha høyere kunnskapsnivå enn å lese datablader. Skulle jeg kjøpt meg en en topp lader, ville den kostet to batteribanker hos meg. For meg bortkastet.

Link to post
Share on other sites

1 minute ago, Komodo said:

Normalt enig i det du skriver her, men ikke i dette tilfellet. 10,7V tyder på at ei celle har tatt kvelden, ikke generell skade som følge av sulfatering. 

 

Den delen høres logisk ut for meg, men som flere er inne på over tipper jeg skaden skyldes lading. Selv om Ritar batteriene skal tåle 14.8V / 13,8V i bulk / float er det mange erfaringer som tyder på at det ikke går bra i lengden. Det som forvirrer er at TS skriver at han kun lader opp batteriene, og ikke ligger permanent på landstrøm. Tipper løsningen ligger i @Seilars sin oppskrift. 

 

Litt nysgjerrig på hva som gjør at du er fornøyd med NASA instrumentet. Jeg hadde et slikt, det havnet i søpla. Har nå et Victron, som er noe helt annet. NASA har vel heller ikke kompensasjon for peukert så vidt jeg husker. Jeg tror uansett mange stoler for blindt på sine batterimonitorer. De gir oss flotte søylediagrammer, grafer, og prosentvis visning av status, men det er og blir begrensende faktorer for hvor riktige de tallene vi ser er. Jeg holder en knapp på å følge med på spenning i tillegg. Jeg tror mange har tappet batteriene sine alt for langt ned i den tro at battmeteret viser riktig. 

 

Jeg følger med på spenning, samt hvor mye som kommer inn/går ut. Den grafen som viser i % hvor mye som er igjen, bruker jeg aldri. 

Link to post
Share on other sites

2 minutes ago, Hulda said:

Hadde hatt dine batterikostnader, ville jeg måttet ta meg en jobb. Herren forbyde. Skal du ha AGM, virker det som om du må ha høyere kunnskapsnivå enn å lese datablader. Skulle jeg kjøpt meg en en topp lader, ville den kostet to batteribanker hos meg. For meg bortkastet.

 

Ja, det har du helt rett i! Kunnskapsnivå om batterier er lavt. Virker som det vil lønne seg å beholde ctek'en, og heller kjøpe meg "vanlige" batterier. Nye batterier må jeg ha uansett, og AGM frister lite - brukerfeil eller ikke. 

Link to post
Share on other sites

Ett slikt AGM batteri regnes som uttørket om 2-3% av opprinnelig vekt er borte. Men de kan variere noe i vekt som nye, så det er greit å vite hva dette eksemplaret veide som nytt. Derfor nummererer jeg alltid nye batterier, måler spenning, indre motstand, og veier dem ved montering. Når butikken da sier det er uttørket, så kan jeg bevise at det er feil. Når de sier det er sulfatert, så får vi måle den indre motstanden og sammenligne med da det var nytt.  Hvis alt ser ok ut, men batteriet oppfører seg slik du beskriver, så er det min mening at du har overladet i absorpsjons fasen. Batteriet har gasset, men ikke så mye at ventilene har sluppet ut gass.  Du kan om du er rask og heldig klare å redde batteriet ved å tømme 100%  med lav strøm og lade det 3 ganger, men mest sannsynlig er dine batterier defekte.

Link to post
Share on other sites

scamπ skrev 2 minutter siden:

Jeg følger med på spenning, samt hvor mye som kommer inn/går ut. Den grafen som viser i % hvor mye som er igjen, bruker jeg aldri. 

Men altså, vet du ikke hva 'peukert' er for noe, kan du ikke kjøre AGM. Det er klart. Det er i grunnen samme leksa hver år, AGM har gått fløyten i løpet av vinteren. Og stort sett antar jeg at feilen er den samme, uansett fabrikat.

Link to post
Share on other sites

Komodo skrev 1 minutt siden:

Normalt enig i det du skriver her, men ikke i dette tilfellet. 10,7V tyder på at ei celle har tatt kvelden, ikke generell skade som følge av sulfatering.

 

Slik jeg oppfattet det så falt batterispenningen til 10,7V etter han hadde belastet batteriene med 50A som er en tredje del av batterikapasiteten over noen timer.
Derfor antar jeg at batterispenningen var godt opp på 12 tallet før han begynte å trekke ut strøm.
 

 

Komodo skrev 11 minutter siden:

 

 

Den delen høres logisk ut for meg, men som flere er inne på over tipper jeg skaden skyldes lading. Selv om Ritar batteriene skal tåle 14.8V / 13,8V i bulk / float er det mange erfaringer som tyder på at det ikke går bra i lengden. Det som forvirrer er at TS skriver at han kun lader opp batteriene, og ikke ligger permanent på landstrøm. Tipper løsningen ligger i @Seilars sin oppskrift. 

 

 

Ja det kom nye opplysninger etter som tråden ble lengre.
Så ved å veie gamle og nye batterier vil man få svar om de er over ladet

Link to post
Share on other sites

Jeg takker og bukker for stort engasjement, folkens! Virker som at mitt kunnskapsnivå er under det som kreves for å kunne ha AGM-batterier. Trodde jeg hadde gjort alt riktig for å pleie batteriene best mulig, og gitt forutsetninger for et langt liv. Som sagt tidligere, så er båten i bruk stort sett hele året, og den brukes ofte. 

 

Oppsummert må jeg skaffe meg en lader hvor spenning kan justeres til lavere bulk- og floatspenning, spesielt hvis jeg fortsatt skal ha AGM. 

 

Ønsker dere en fin søndag :seeya:

Redigert av scamπ (see edit history)
Link to post
Share on other sites

scamπ skrev 19 minutter siden:

Oppsummert må jeg skaffe meg en lader hvor spenning kan justeres til lavere bulk- og floatspenning, spesielt hvis jeg fortsatt skal ha AGM. 

Nå er det alltid vanskelig å mene noe om andres bruk av båten men for meg og mitt bruksmønster fungerer bly/syre batterier helt utmerket.
Jeg syntes for meg og mitt bruk at ikke fordelen til AGM batteriene overgår kostnaden det er å kjøpe ny lader og betale vesentlig mer for AGM batteriene.
Ligger jeg i uthavn ei helg har jeg ca 50-60% batterikapasitet igjen og båten ligger på lading i hjemmehavn med en C-teck lader til jeg skal bruke båten neste helg.
Vi har som regel fått nok etter 2-3 dager i uthavn enten det er ferie eller ei så da oppsøker vi sivilisasjonen og en stikkontakt.
Da spiller det nadda rolle om AGM batteriene kan tappes lenger ned og går raskere å lade.

Når man ikke husker helt når man byttet batterier sist og hva man betalte er det lang nok levetid selv om man teoretisk får lengre levetid på ett perfekt AGM opplegg.

Redigert av pipe (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg snakket med en batteriforhandler. Med mitt bruk anbefalte han kork. Men med mitt laderegime virker det som at når jeg må begynne å etterfylle vann, er batteribanken på vei ut. Batteriet til aggregatet er så gammelt at jeg har mistet tellinga. Det er et vanlig startbatteri uten kork. Av en eller annen grunn holder batteriene mine lenge. Veldig lenge. Lader batterier som ikke er tilkoblet permanent nå og da. Mine to biler, hytta og aggregatet har nå batterier fra Biltema. 

Link to post
Share on other sites

55 minutes ago, Komodo said:

Hvis du går over til vanlige syrebatterier, gå for noen som har kork. Det er en fordel å kunne sjekke vannivå og syrevekt, noe som er umulig på de såkalt "vedlikeholdsfrie" syrebatteriene. 

Hvor godt tåler de krenging? Har du link til noen bra batterier? 

Link to post
Share on other sites

Komodo skrev 49 minutter siden:

Hvis du går over til vanlige syrebatterier, gå for noen som har kork. Det er en fordel å kunne sjekke vannivå og syrevekt, noe som er umulig på de såkalt "vedlikeholdsfrie" syrebatteriene. 

Jeg heller til å bruke lukkede batterier da jeg vet av erfaring at jeg sjeldent har lyst eller behov for å rote med innholdet i ett batteri.
Men er man skudd slik i sammen at man tar denne jobben så vet man utvilsomt mer om helsen til batteriene ombord enn oss andre.
Ett batteri med skrukorker har normalt noe vannforbruk slik at man må passe på å sjekke nivået og det er her min latskap kan komme i veien for ett langt batteri liv.
 

 

Link to post
Share on other sites

Batteriene mine har levd nå i fem år uten å ha forbrukt vann tilstrekkelig til å foreta etterfylling. Det kommer mye an på hvor ofte og hvor hardt man lader.

 

Vanlig grense for krenging er 45 grader. De tåler vel noe mer for en kort periode. Poenget er at batteriene ikke lekker og at platene ikke gåt tørre.

Link to post
Share on other sites

Jeg har hatt Ritar 100 Ah AGM batterier i 7-8 år og Ctek 25 amp. lader. 4 stk til rent forbruk samt 1 stk til starter og 1 stk til baugpropell. Har i tillegg noe solcelle samt Eføy. Denne er stilt inn på 12,3 volt og slutter ved 13.8 volt. Fungert bra i alle år men har notert at kapasiteten er ganske så lav når temp. er lav. Kjøleskapet står på konstant fra begynnelsen av april og til mid. oktober. Pluss kjøleboks 2-3 mnd i sommermånedene. Bruker laderen kun ved behov og det er sjelden at den er på lengre enn en dag. Bytter i disse dager ut de 4 forbruksbatteriene med 2 stk litium på 100 Ah.

Jeg har derfor 2 stk batterier til overs, de 2 andre beholder jeg i reserve.

Link to post
Share on other sites

Jeg har en kjephest til når det gjelder bly/syre batterier
Ikke kjøp sølv/kalsium batterier for å bruke disse til forbruks batterier.
Det er bare ett tidsspørsmål før noen anbefaler deg å kjøpe disse og selvfølgelig de som BT har.
Ikke hør på de.

Man bruker Sølv/kalsium teknologi i batteriene for å få høy start effekt,raskere lading og lengre levetid
De batteriene er konstruert for å være startbatterier.
De er mindre egnet som forbruks batterier da de tåler færre cyclinger og tåler dårlig å stå med lav og medium spenning over tid,
De krever også høy ladespenning.

Jeg skal ikke avfeie den gode erfaringen noen av BP sine medlemmer har med disse batteriene til forbruk men det er fordi de i praksis ikke bruker batteriene som man typisk gjør når man snakker om forbruks batterier.
Taper man normalt ikke disse batteriene noe særlig ned og lader de med batterilader i tillegg så har man ett batteri som varer helvetes lenge.
Det er sikkert men det bør gå en klar grense ved å anbefale disse batteriene til andre som ett forbruksbatteri fordi man fort kan treffe på noen som bruker forbruksbatteriet slik det er tiltenkt

Redigert av pipe (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hulda skrev 1 time siden:

Vanlig grense for krenging er 45 grader.

Det ville jeg sjekket opp for kjøp da jeg ville tro det kan være stor forskjell i fra batteri til batteri med skrulokk.
Har sett noen batterier med skrulokk som har åpen lufting i gjennom kork og kan ikke skjønne at disse kan tåle 45 grader.
Dog vet jeg at 45 grader er vanlig på lukkede bly/syre batterier.
 

Link to post
Share on other sites

Støtter pipe ang. sølv-oksyd batterier. STYR UNNA. Har hatt 3-4 sånne og de holder særs dårlig. Plutselig bare dør de. 3 i bil og ett i båt som tok kvelden. Etter å ha byttet til vanlige blybatterier har eg ikke hatt problemer. Batterier som står Silver på er bannlyst her hos meg.

Redigert av jerognal (see edit history)
Link to post
Share on other sites

jerognal skrev 38 minutter siden:

Støtter pipe ang. sølv-oksyd batterier. STYR UNNA. Har hatt 3-4 sånne og de holder særs dårlig. Plutselig bare dør de. 3 i bil og ett i båt som tok kvelden.

Har man ikke bil som originalt skal ha silver/calium batterier så lader dynamoen med for lav spenning.
Selv når man har det kan man oppleve å få sterkt redusert levetid for de man kjører for kort eller for sjelden.
Har selv en MB som lader med 14,4-14,8V på batteriet som skal ha nevnte batteri men får ikke mer enn 2-2 års levetid på batteriet da jeg kun kjører 1 mil vær vei på jobb med den bilen.

Har gitt opp jeg også og har gått over til ett old shcool batteri som tåler mitt bruksmønster mye bedre.
Mistet 5 Ah og ca 150 CCA på batteriet men det spiller jo egentlig ingen rolle da starteren teoretisk ikke klarer å belaste over maks startamper på det batteriet uansett.
Satt inn en c-tek batterileser med app samtidig og batterispenningen ligger på mellom 12,4-12,5v med å bruke bilen slik jeg gjør 
Det for greie seg da jeg ikke gidder å lade den som en el bil for å kunne bruke silver/calium batteri.

Redigert av pipe (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Oppdatering: jeg har klødd meg mye i hodet i dag. Jeg har ladet batteriene helt opp. Nullstilt telleverket på batterimonitoren, og fulgt med spenninga etter hvert som forbruket har økt. I skrivende stund er spenning på batteri 12,6V med 6A strømtrekk og 20Ah forbrukt. Er det sånn at når jeg når en "magisk" forbruksgrense, så faller spenninga dramatisk? :confused:

Link to post
Share on other sites

Da jeg i sin tid  opplevde det jeg muligens tror at du har opplevd, merket jeg det gjerne første gangen ved rundt 50% SOC som er det dypeste jeg pleier å gå. Alt var normalt helt til jeg kom dit. Da droppet spenningen ganske brått ved forsøk på feks. start av kjøla. Dersom jeg da ikke innen rimelig få dager foretok meg noe, så gikk det ganske fort i feil retning, og til slutt var det kanskje bare 20-30% av kapasiteten som var ok. Det tok ikke mange ukene, og da kunne man ikke gjøre noe med det lenger. Det jeg fant ut av var at ved å splitte og energitømme batteriene med ei lyspære til det bare var max. 4 volt igjen og pæra så vidt glødet, så fikk jeg ved opplading igjen tilbake mer av kapasiteten for hver syklus. Etter 3-4 slike sykluser, så var kapasiteten opp mot normal igjen.  Dette var ganske mye arbeid, og jeg kan ikke helt huske hvorfor jeg kom på den ideen.  Det var kanskje i mangelen av andre ideer. Grunnen til at jeg brukte ei lyspære var at mye av energien målt i Wh fortsatt var igjen i batteriet, men spenningen falt under 10,8V slik at jeg ikke fikk brukt denne energien til noe i båten. Ved å tømme alle cellene for energi, og lade dem opp igjen, fikk jeg om dette skjedde innen rimelig tid fikset batteriene. Men klokka tikker som sagt, og får man ingen forbedring på det første forsøket, så er det ikke lenger mulig. 

 

Er du ikke spesielt interessert i en slik jobb, så anbefaler jeg deg å kjøpe nye batterier med en gang. Men da ville jeg enten senket ABS/Bulk ladespenningen, eller kjøpt vanlige våte blybatterier.  

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...