Jump to content

AGM batteribank har tatt kvelden, igjen


5nacks

Recommended Posts

Tja, internal resistance på Ritar DC 12-75 skal være 5,8 milli ohm, så når du har 5,06 så er jo det bedre enn 5,8. Dette er ikke noe start batteri, men ett deep cycle batteri. Riktignok AGM, men å sette 750 CCA blir nok litt høyt.  Jeg tolker dette fortsatt som om batteriet ditt ikke er sulfatert.  Alt ser fint ut, men en kapasitetstest viser at det ikke er ok likevel. Holder fortsatt på teoriene min om overlading.

Link to post
Share on other sites

9 minutes ago, Seilars said:

Tja, internal resistance på Ritar DC 12-75 skal være 5,8 milli ohm, så når du har 5,06 så er jo det bedre enn 5,8. Dette er ikke noe start batteri, men ett deep cycle batteri. Riktignok AGM, men å sette 750 CCA blir nok litt høyt.  Jeg tolker dette fortsatt som om batteriet ditt ikke er sulfatert.  Alt ser fint ut, men en kapasitetstest viser at det ikke er ok likevel. Holder fortsatt på teoriene min om overlading.

Og du har helt sikkert rett, Seilars :) Vet du hvilken CCA jeg burde legge til grunn, for å finne ut hvor mye kapasitet jeg har igjen? 

Link to post
Share on other sites

Du får ikke svar på det med ett slikt instrument. Det svaret du får er internal resistance, resten er en kalkulasjon.  Det finnes ingen instrumenter som kan friskmelde  batterier totalt sett, da må man kapasitets teste. Det instrumentet måler spenning og indre motstand.  Instrumentet kan utelukke endel kjente feil, men det kan ikke friskmelde. Sett 500CCA  som sikkert er mer realistisk, så ser du at alt ser bra ut. Men det er jo ikke bra...

Link to post
Share on other sites

2 minutes ago, Seilars said:

Du får ikke svar på det med ett slikt instrument. Det svaret du får er internal resistance, resten er en kalkulasjon.  Det finnes ingen instrumenter som kan friskmelde  batterier totalt sett, da må man kapasitets teste. Det instrumentet måler spenning og indre motstand.  Instrumentet kan utelukke endel kjente feil, men det kan ikke friskmelde. Sett 500CCA  som sikkert er mer realistisk, så ser du at alt ser bra ut. Men det er jo ikke bra...

Skjønner. Nå som "alt annet" er sjekket ut, er vel kanskje telleverket på batterimonitoren er godt instrument? Topplade batteriene, nullstille telleverket og sjekke hvor mange ah som er brukt? Kan slå av alt forbruk når jeg for eksempel nærmer meg 12.0V. Ved 0V strømtrekk og 12,0V, skal vel batteriene i teorien være tappet 50%?

Link to post
Share on other sites

Eneste måten å få svar på er ved å lade dem helt ut til 10,8V.    Hvis kapasiteten på dem er 75Ah /C10 så betyr det at man skal kunne lade ut med 7,5A i 10 timer før spenningen er nede i 10,8V med belastning.  Da får du svaret på hvor mange % restkapasitet som er igjen.  Det finnes utladetabeller for andre strømmer om du ønsker å gjøre testen raskere eller senere. Jeg anbefaler egentlig en C20 test som da tar 20 timer. Tipper det blir ca. 4 A.   Jeg beskriver test av ett og ett batteri fordi dette handler om feilsøking. På frisk bank pleier jeg å teste banken under ett.

 

Du kan fint lade ut 100% ved en slik test.  Det som gjelder med max. 50% er dersom du ikke med en gang setter batteriet til topplading igjen. La det helst lade i et par døgn før ny test. Ved vanlig bruk bør man som kjent ikke gå stort lenger enn 50% uten en plan for landstrøms lading i nær fremtid.   Ritar sier at etter at du har tømt det 100% så skal det stå 2 timer før du setter det til lading igjen. Det er sjelden jeg venter mer enn en halvtime før jeg setter på ladingen ved slike tester. 

 

Feiler testen, så kan du prøve trikset mitt med å fortsette helt ned til 4V.  Det er en hestekur som ingen leverandør tør gå god for, men den er den eneste kuren på markedet. Så om du ikke får noe igjen på garantien ville jeg prøvd den. En senior ingeniør hos ritar (kina) var enig med meg i at energi tømming kunne løse slike problemer, men jeg fikk ham aldri til å gå god for 4 Volt. Han var imidlertid enig i at man kunne gå lavere enn 10,8V i slike saker og ha en god effekt. Men du har ikke veldig god tid på å gjøre hestekuren før skaden du har er varig og kuren ikke vil hjelpe. 

 

 

Link to post
Share on other sites

9 minutes ago, Seilars said:

Eneste måten å få svar på er ved å lade dem helt ut til 10,8V.    Hvis kapasiteten på dem er 75Ah /C10 så betyr det at man skal kunne lade ut med 7,5A i 10 timer før spenningen er nede i 10,8V med belastning.  Da får du svaret på hvor mange % restkapasitet som er igjen.  Det finnes utladetabeller for andre strømmer om du ønsker å gjøre testen raskere eller senere. Jeg anbefaler egentlig en C20 test som da tar 20 timer. Tipper det blir ca. 4 A.   Jeg beskriver test av ett og ett batteri fordi dette handler om feilsøking. På frisk bank pleier jeg å teste banken under ett.

 

Du kan fint lade ut 100% ved en slik test.  Det som gjelder med max. 50% er dersom du ikke med en gang setter batteriet til topplading igjen. La det helst lade i et par døgn før ny test. Ved vanlig bruk bør man som kjent ikke gå stort lenger enn 50% uten en plan for landstrøms lading i nær fremtid.   Ritar sier at etter at du har tømt det 100% så skal det stå 2 timer før du setter det til lading igjen. Det er sjelden jeg venter mer enn en halvtime før jeg setter på ladingen ved slike tester. 

 

Feiler testen, så kan du prøve trikset mitt med å fortsette helt ned til 4V.  Det er en hestekur som ingen leverandør tør gå god for, men den er den eneste kuren på markedet. Så om du ikke får noe igjen på garantien ville jeg prøvd den. En senior ingeniør hos ritar (kina) var enig med meg i at energi tømming kunne løse slike problemer, men jeg fikk ham aldri til å gå god for 4 Volt. Han var imidlertid enig i at man kunne gå lavere enn 10,8V i slike saker og ha en god effekt. Men du har ikke veldig god tid på å gjøre hestekuren før skaden du har er varig og kuren ikke vil hjelpe. 

 

 

Takk så mye for utfyllende svar! Da skal jeg få utført en slik test så snart som mulig. Når det gjelder den hestekuren din, hvor lang tid er "ikke veldig god tid"? 

Link to post
Share on other sites

Litt uklart i bruksanvisningen til testeinstrumentet ang hvilken standard på CCA en velger. Og ikke lett å vite når Ritar ikke oppgir. Ser at Biltema oppgir sitt 70 Ah AGM til 760 CCA EN så verdien på 750A ‘kortslutningsstrøm’ som oppgis av Ritar kan stemme bra. Dette tilsvarer drøyt 450 CCA DIN.. Mulig resultat ville sett annerledes ut da? Men selvsagt bare utladningstest som vil gi endelig svar uansett da.

Link to post
Share on other sites

Om det ikke står oppgitt CCA på ett batteri, så er det nok ikke ett start batteri.  Ritar DC serien er ikke startbatterier, og derfor oppgir man ikke Cold Crank Amp.   DC står for deep cycle. 

 

scampi, du har ikke flere uker har jeg erfart. Jo lenger du venter, desto lavere sannsynlighet for at du får vekket til live batteriene igjen. Den gode nyheten er at du ikke trenger å logge slik jeg gjorde, men rett og slett bare må tømme til 4V og sette til lading igjen  3 ganger.   Det er ikke 100% garantert suksess, og prosenten synker med tiden med andre ord. Det er vel også usikkert når dine batterier sist var i toppform vil jeg tro, så tiden kan jo være ute allerede.

Link to post
Share on other sites

Men først må du ta en test til 10,8V og se om du har en reklamasjons sak.  Greit å vite det før man eventuelt begynner på en hestekur.  Alternativet skal være hestekur eller gjenvinning, for man lader ikke ut friske batterier stort lenger enn til 10,8V ved normal test.  Jeg tar en normal kapasitetstest til 10,8V etpar ganger i året for å sjekke at alt er ok. Da får man også mulighet til å teste at plotter og vhf fungerer ned til 0% kapasitet og 10,8V.   Mange vet ikke om båtens systemer fungerer lenger ned enn til 50%, men tar det som en selvfølge.  

Link to post
Share on other sites

5 minutes ago, Seilars said:

Men først må du ta en test til 10,8V og se om du har en reklamasjons sak.  Greit å vite det før man eventuelt begynner på en hestekur.  Alternativet skal være hestekur eller gjenvinning, for man lader ikke ut friske batterier stort lenger enn til 10,8V ved normal test.  Jeg tar en normal kapasitetstest til 10,8V etpar ganger i året for å sjekke at alt er ok. Da får man også mulighet til å teste at plotter og vhf fungerer ned til 0% kapasitet og 10,8V.   Mange vet ikke om båtens systemer fungerer lenger ned enn til 50%, men tar det som en selvfølge.  

Bare en presisering for min egendel, dette må jeg ha inn med teskje: 10,8V måles mens det fortsatt er belastning på batteriene? Si at jeg tar utgangspunkt i 7,5A i 10 timer, og spenninga når 10,8V etter 8 timer, så er reell kapasitet 60Ah?

Link to post
Share on other sites

8 hours ago, Seilars said:

Det er slik ja, 8 timer vil i det tilfellet gi 60Ah og 80%.   10,8V måles med belastning, og når du slår av belastningen så stiger spenningen rolig opp og stabiliserer seg på ett noe høyere nivå.   

Takk! Da har jeg forstått noe ? kan jeg bruke ctek'en til å lade batteriene opp igjen ifm. denne testen, eller burde jeg stikke og kjøpe en lader som jeg kan justere ned spenninga på? Det var vel 14,25V som vat anbefalt maks het tidligere i tråden en plass. I så fall, hvilken lader anbefaler du? 

Link to post
Share on other sites

Jeg kjenner ikke til Ctec, men tenker at det er ok å ta denne testen med ctec på de laveste innstillingene. Har ikke noe forhold til hvilke ladere du ikke bør velge, men liker ladere man kan justere på og som kan gi ut max. 14,2-14,25V på laveste innstilling. Laderen bør også være ganske stor, i ditt tilfelle 25-30A. Men i denne sammenheng tror jeg det handler om å finne ut av kapasiteten som er på banken din før du kjøper ny lader.  Så kan du heller diskutere lader med skanbatt som er importør av Ritar dersom du fortsetter med AGM fra Ritar.  Når du har resultatet av kapasitetstesten, så anbefaler jeg deg å ta opp saken direkte med dem, og forklare at dette er andre gangen det skjer. 

Link to post
Share on other sites

23 minutes ago, Seilars said:

Jeg kjenner ikke til Ctec, men tenker at det er ok å ta denne testen med ctec på de laveste innstillingene. Har ikke noe forhold til hvilke ladere du ikke bør velge, men liker ladere man kan justere på og som kan gi ut max. 14,2-14,25V på laveste innstilling. Laderen bør også være ganske stor, i ditt tilfelle 25-30A. Men i denne sammenheng tror jeg det handler om å finne ut av kapasiteten som er på banken din før du kjøper ny lader.  Så kan du heller diskutere lader med skanbatt som er importør av Ritar dersom du fortsetter med AGM fra Ritar.  Når du har resultatet av kapasitetstesten, så anbefaler jeg deg å ta opp saken direkte med dem, og forklare at dette er andre gangen det skjer. 

Det er de som er importør ja, det er kjekt å vite! Takk for all bistand, og takk til alle dere andre også. Kommer tilbake med resultater :) 

Link to post
Share on other sites

I dag har jeg vært å hentet batteriene i båten. Nå står batteriene til lading. Til denne testen har jeg funnet en pære på 55W/4,58A. Ved 100% batterikapasitet, skal batteriene vare i 16t 22m med dette strømtrekket. 

 

Ikke bry dere om alt rotet, koblet opp monitor for å dobbeltsjekke halogenpæras strømtrekk i ampere. Batteriene skal testes hver for seg. 

IMG_20200413_122907.jpg

Redigert av scamπ (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Ja, en skal være obs på små forbrukere som instrumenter, alarmer osv som er tilkoblet uten samtidig vedlikeholdslading. Med et totalt strømtrekk på  30mA, vil dette forbruke/tappe ned batteriet med ca. 65Ah i løpet av 3 måneder!

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Seilars skrev On 6.4.2020 at 22.40:

Men først må du ta en test til 10,8V og se om du har en reklamasjons sak.

Finnes det en batteriforhandler som vil ta 2 batterier på reklamasjon som kunden har ødelagt?
Det er tull å tro men ender opp med 2 batterier med produksjonsfeil på med mindre man har fått cellefeil på den ene batteriet som så har dratt ned det andre.
Men klart det skader ikke å ta kontakt for mye kan jo snakkes og forhandles om over en kopp kaffe men å banke i bordet og forlange reklamasjon på de jævla batteriene er ikke veien å gå.

Redigert av pipe (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Fantino skrev On 6.4.2020 at 21.53:

Litt uklart i bruksanvisningen til testeinstrumentet ang hvilken standard på CCA en velger. Og ikke lett å vite når Ritar ikke oppgir. Ser at Biltema oppgir sitt 70 Ah AGM til 760 CCA EN så verdien på 750A ‘kortslutningsstrøm’ som oppgis av Ritar kan stemme bra. Dette tilsvarer drøyt 450 CCA DIN.. Mulig resultat ville sett annerledes ut da? Men selvsagt bare utladningstest som vil gi endelig svar uansett da.

Det er ikke noe som heter CCA EN og CCA DIN.
CCA er en egen norm som er lik SAE normen mens EN og DIN er to andre.
Derfor er det ikke fare for at trådstarter blander normer hvis han bruker CCA.

De fleste batterier som blir produsert i Europa bruker EN normen men det skiller relativt lite på CCA og EN mens DIN blir lite brukt natulig nok da Tyskland er EU sitt hjerte.

Link to post
Share on other sites

31 minutes ago, pipe said:

Finnes det en batteriforhandler som vil ta 2 batterier på reklamasjon som kunden har ødelagt?
Det er tull å tro men ender opp med 2 batterier med produksjonsfeil på med mindre man har fått cellefeil på den ene batteriet som så har dratt ned det andre.
Men klart det skader ikke å ta kontakt for mye kan jo snakkes og forhandles om over en kopp kaffe men å banke i bordet og forlange reklamasjon på de jævla batteriene er ikke veien å gå.

 

Hvor mye batteri-og ladekunnskap skal man forvente at en forbruker skal ha? Selv om jeg kan lite, vil jeg påstå at jeg er over snittet. 

 

Hvis det viser seg at batteriene er knekt som følge av overlading, da må jo feilen ligge på ladesiden. Hvordan kan dette bevises? Jeg vet ikke, men mener at man må bruke skjønn. Det kan ikke være sånn at kunden skal belastes eventuell feil eller svakhet med et produkt. Var nede og sjekket ladespenning nå. Laderen gir 14,8-14,9V i absorpsjonslading. Omgivelsestemp et 15-20 grader. Laderen står i "normal" mode. 

Link to post
Share on other sites

scamπ skrev 30 minutter siden:

Hvor mye batteri-og ladekunnskap skal man forvente at en forbruker skal ha? Selv om jeg kan lite, vil jeg påstå at jeg er over snittet. 

Hvor mye eller lite batteri og ladekunnskap kunden måtte inneha spiller ingen rolle for spørsmålet om man har en berettighet reklamasjon eller ikke.
Hvordan kunden bruker og lader batteriene sine ligger utenfor batterilevrandøren og produsenten sin kontroll.

 

scamπ skrev 30 minutter siden:

Hvis det viser seg at batteriene er knekt som følge av overlading, da må jo feilen ligge på ladesiden. Hvordan kan dette bevises? Jeg vet ikke, men mener at man må bruke skjønn. Det kan ikke være sånn at kunden skal belastes eventuell feil eller svakhet med et produkt.

Nå er det ikke ett men to prudukter (eller fire) så da vil jeg anse det som at det er lettere å vinne i lotto enn man urettmessig skulle fått avslag på en slik reklamsjon.
Jeg tror de færreste batterilevrandører tar i mot reklamasjon på batterier som har kapasitetproblemer etter to år for enten har de stått i stykker eller så er de overladet med mindre man finner en kortsluttet celle.
Man kan være uheldig å få kjøpt med seg ett batteri som har for lav kapasitet når de blir solgt men da vil feilen matrialisere seg på ett langt tidligere tidspunkt.
I praksis kan man ikke regne med å få reklamert på batterier som er i orden når man kjøper de utover hvis man skulle oppleve å få en celle feil.
Alt annet er kjøper sitt ansvar inkludert overlading og manglende lading.
Det betyr ikke at det ikke finnes untak som batteriselgeren tar på egen kappe som godwill men skal de ukritisk levere ut nye batterier til alle som ødlegger batteriene sine har de ett stort økonomisk problem.
 

Redigert av pipe (see edit history)
Link to post
Share on other sites

8 minutes ago, pipe said:

Hvor mye eller lite batteri og ladekunnskap kunden måtte inneha spiller ingen rolle for spørsmålet om man har en berettighet reklamasjon eller ikke.
Hvordan kunden bruker og lader batteriene sine ligger utenfor batterilevrandøren og produsenten sin kontroll.

 

Nå er det ikke ett men to prudukter (eller fire) så da vil jeg anse det som at det er lettere å vinne i lotto enn man urettmessig skulle fått avslag på en slik reklamsjon.
Jeg tror de færreste batterilevrandører tar i mot reklamasjon på batterier som har kapasitetproblemer etter to år for enten har de stått i stykker eller så er de overladet med mindre man finner en kortsluttet celle.
Man kan være uheldig å få kjøpt med seg ett batteri som har for lav kapasitet når de blir solgt men da vil feilen matrialisere seg på ett langt tidligere tidspunkt.
I praksis kan man ikke regne med å få reklamert på batterier som er i orden når man kjøper de utover hvis man skulle oppleve å få en celle feil.
Alt annet er kjøper sitt ansvar inkludert overlading og manglende lading.
 

Tiden vil vise. Skal først ta en utladningstest. Batterier er ikke unntatt reklamasjonsretten. Enig i at en reklamasjon kan være vanskelig, og at hvordan batteriene behandles etter de har forlatt butikken, er utenfor leverandør og produsent sin kontroll. Men, så kommer jo punktet om å vise skjønn. 

Link to post
Share on other sites

pipe skrev 1 time siden:

Det er ikke noe som heter CCA EN og CCA DIN.
CCA er en egen norm som er lik SAE normen mens EN og DIN er to andre.
Derfor er det ikke fare for at trådstarter blander normer hvis han bruker CCA.

De fleste batterier som blir produsert i Europa bruker EN normen men det skiller relativt lite på CCA og EN mens DIN blir lite brukt natulig nok da Tyskland er EU sitt hjerte.


Det er sikkert korrekt men brukes tydeligvis ikke konsekvent på ‘den store verdensveven’ da.. Her feks: http://beresi.ihi-alliance.org/battery-cca-chart/how-to-convert-amp-hours-to-cca-motor-vehicle-maintenance.html

Link to post
Share on other sites

Så tilbake til kjernen i saken.
Etter mitt syn så har testeren til BT bekreftet at batteriene er betydelig sveket selv om kanskje TS har brukt ett noe høyt CCA tall.
Dog er det ikke sikkert og ett noe lavere tall som muligvis er riktig så vil resultatene bare bli pyntet på uten at konklusjonen om hvilken tilstand batteriene er i vil forandre seg nok til at batteriene er bra i følge testeren.

Man kan gjerne foreta enn utlandingstest som beskrevet over men kan ikke skjønne helt hva som skal bevises utover at batteriene er betydlig sveket.
Strengt talt så viser testeren og TS sin erfaring med batteribanken det samme.
En utlandingstest vil ikke gi svaret på hva som er galt med batteriene men bekrefte testeren sitt resultat.

Jeg har ikke noen gang hørt om batterier som er i orden på en utladningstest når batteritesteren viser de er gåene.
Disse batteritesterene er gode og test resultatene pålitlige bortsett i fra når en skjelden tilstand av to veriable ting hender samtidig i batteriet i testperioden.
Skal ikke gå noen nærmere inn på det utover at da vil batteritesteren vise ok batteri mens en utlandingtest vil vise det korekte resultatet som er motsatt.
De aller fleste som ikke sjekker "hundrevis" av batterier vil normalt ikke treffe på ett batteri som oppfører seg slik

 

 

Redigert av pipe (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...