Fantino Svart 14.April.2020 Link til dette innlegget Svart 14.April.2020 (redigert) Denne hestekuren, er det rett og slett en brutal cellebalansering? Slik jeg oppfatter det kan det neppe være uttørking som har knekt batteri #1 siden det har levd samme liv som #2 (bortsett fra evt før det ble tatt i bruk da). Mulig jeg bør kikke på å aktivere ‘reconditioning’-funksjon på MPPT selv.. En annen ting er: Hvordan kan en oppdage dette i vanlig drift? Spenningovervåking har vel lite for seg (så lenge en ikke har tilgang til å overvåke på cellenivå)? En må nesten ha egen strømsensor pr batteri for å se om strømtrekk er jevnt da? I dette tilfellet har gjerne batteri #2 nesten foret både forbrukere og batteri #1 etter et visst uttak av Ah vil jeg tro. Redigert 14.April.2020 av Fantino (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
5nacks Svart 14.April.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 14.April.2020 (redigert) Da var utladningstesten ferdig. Begge batteriene ble utladet med en halogenpære på 55w. Veide batteriene på nytt med en mer presis vekt med 2 desimaler. Batteri #1: Spenning etter 1 t 39 min: 10,52V Vekt: 23,63 KG Batteri #2: Spenning etter 16 t 15 min: 10,8V (test av batteri #2 ble gjort med batterimonitor tilkoblet. 69 av 75 ah tappet ved 10,8V). Vekt: 23,57 KG Har fått bekreftet at batteripoolen er leverandør av Ritar til SeaSea i Norge og Sverige. E-post med beskrivelse av batteriene og testing, er sendt til SeaSea i Sverige og Batteripoolen. Redigert 14.April.2020 av scamπ (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Kjellg Svart 14.April.2020 Link til dette innlegget Svart 14.April.2020 (redigert) Fantino skrev 56 minutter siden: En annen ting er: Hvordan kan en oppdage dette i vanlig drift? Spenningovervåking har vel lite for seg (så lenge en ikke har tilgang til å overvåke på cellenivå)? En må nesten ha egen strømsensor pr batteri for å se om strømtrekk er jevnt da? I dette tilfellet har gjerne batteri #2 nesten foret både forbrukere og batteri #1 etter et visst uttak av Ah vil jeg tro. Om du har tilgang til et termisk kamera og batteriene står lett tilgjengelig, så kan man oppdage avvikende celler. Har selv gjort det noen ganger og det er egentlig lett å se at en celle skiller seg ut. Men det må foregå en kjemisk reaksjon, enten opplading eller utlading. Redigert 14.April.2020 av Kjellg (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Seilars Svart 14.April.2020 Link til dette innlegget Svart 14.April.2020 Fantino skrev for 2 timer siden: Denne hestekuren, er det rett og slett en brutal cellebalansering? Mulig jeg bør kikke på å aktivere ‘reconditioning’-funksjon på MPPT selv.. En annen ting er: Hvordan kan en oppdage dette i vanlig drift? Spenningovervåking har vel lite for seg? De fleste blybatterier dør gradvis som følge av sulfatering. Mitt inntrykk er derfor at alle leverandører er veldig ivrige på å få folk til å lade batteriene. AGM....KAN...lades med ganske høye spenninger, og de tar imot bra med strøm. Ritar sier at man kan lade med inntil 14,8V + temp kompensering ved syklisk drift. Ritar sier også at denne spenningen må man ikke lade med dersom ladestrømmen er lavere enn 0,03C. På ett 75Ah batteri er det 2,25A. Men selv overgang til lav float(13,25v) ved 0,03C og ABS helt nede på 14,4V har jeg erfart at ikke fungerer når driften er lite syklisk. Båt i norge handler om å ligge fortøyd, så teorien min er at veldig mange ikke har syklisk nok drift til å lade så tøft som laderen deres gjør. Ved å senke spenningen til under gassespenningen, og heller øke strømmen, så tilgir batteriet ladefeil i langt større grad. Man har rett og slett mye mer tid på seg før man overlader slik jeg tolker det. Det blir litt som om man for å fylle badestampen kjøper større slange istedenfor å øke trykket på den slangen man har. Tiden det tar å fylle 95% endres ikke i særlig grad, men slangen holder lenger. Jeg er absolutt ingen kjemiker, men teorien min går på at dette er noe som skjer ofte når AGM kommer over gasse spenningen, og at floatspenningen får skylden for ufortjent mye trøbbel på AGM. Jeg vet ikke hva som skjer inni batteriet, men jeg vet hvordan det skjer, og hva det ikke er som skjer. Uttørking er det garantert ikke, for jeg har ligget på landstrøm i 8 år med AGM og GEL uten å miste så mye som 100 gram fra ett batteri. Fukten holder seg med andre ord inni batterikassa, men noe skjer likevel som gjør at evnen til å levere strøm minsker. Samtidig kan man måle den indre motstanden til å være normal, så da er både uttørking og sulfatering utelukket. Det man da sitter igjen med mener jeg er overlading, og at noe skjer med kjemien i batteriet. Varme fra enkeltceller har jeg aldri hatt, batteriet er kjølig når dette skjer både ved utlading og lading. Har faktisk aldri kjent noen form for varme foruten den ene gangen senior ingeniøren hos ritar ba meg om å lade med 15,0V. Da ble det svak antydning til lunk over hele batteriet, ellers har det alltid vært kjølige batterier. Så har jeg prøvd utlading flere ganger på rad ned til 10,8V på defekte batterier, og det har ingen effekt på kapasiteten. I ett siste forsøk ladet jeg helt ned til 4 volt, og da......plutselig gikk kapasiteten opp med flere titalls prosent, og ved å gjenta etpar ganger til var restkapasiteten godt over 90%. Men jeg erfarte også at de dårligste batteriene ikke lot seg fikse, og at ett batteri som var dårlig veldig raskt ble dårligere om ingenting ble gjort. Så hører det med til historien at jeg har satt opp to identiske ritar DC AGM banker og ladet begge med like tider og lik bruk. Begge med float/storage på 13,25V. Den ene banken ble ladet med standard victron oppsett på 14,4V, og så kopierte jeg tidene og alle de tingene jeg så at victron gjorde over på en mastervolt lader, men senket spenningen fra 14,4V til 14,25V. Resultatet av dette var at den banken som ble ladet med standard victron oppsett havarerte, og den som jeg hadde senket til 14,25V nå snart er 3 år gammel. Da jeg monterte ny identisk bank til erstatning for den defekte så ble spenningen redusert fra 14,4V til 14,25V. Det er nå to år siden, og en kapasitetstest på denne for 3 uker siden viste fortsatt 100% kapasitet. Jeg ligger alltid på landstrøm. Så jeg har tro på at mange av dem som opplever problemer med levetid på AGM kan løse problemene ved å senke absorpsjons spenningene sine, men man må vite at man får toppladet batteriene når man gjør det, så enten må man ha ganske lang ABS tid og redusert floatspenning, eller float spenning innenfor det som står på batteriet og 14,25V ABS. Så nå har jeg AGM som fungerer fint, og løsningen ser ut til å ha vært en reduksjon på 0,15V ladespenning tilpasset vår bruk. Grunnen til at jeg fant ut av det var eliminasjonsmetoden. Det var rett og slett det siste desperate AGM/GEL forsøket etter utallige havarier med både Haze og Ritar. Heldigvis har jeg sluppet veldig billig unna fordi jeg har vært veldig grundig og har fulgt alle tips og råd underveis. Helt til jeg trosset dem og senket spenningen i ett siste forsøk før innkjøp av lithium. Da løste mysteriet seg ser det ut til. Sitér dette innlegget Link to post
Fantino Svart 14.April.2020 Link til dette innlegget Svart 14.April.2020 @Seilars Utrolig historie egentlig! Takk for inngående beskrivelse. Jeg ligger så godt som aldri på landstrøm men har fett med solceller, samt et 230V kjøl/frys på 270 liter som spiser ca 70 Ah i døgnet fra en 3 x 130 Ah Victron pakke som er dedikert inverter. Er derfor godt mulig at jeg er en av de få som har temmelig syklisk drift da. Har satt float på 13.2V mens absorpsjon står på 14.4V. I tillegg har jeg tenkt at jeg får ‘gratis’ recond/equalising når jeg går for motor, da batteriene som regel er ganske raskt fulle og regulator på dynamo holder spenning på 14.4V to the bitter end.. (og har derfor så langt latt denne opsjonen være off i MPPT, som den også er by default). Har også tenkt at siden jeg lader fra solceller så får alltid batteriene naturlig ‘pause’. Ut fra din erfaring, ville du fortsatt vurdert å gå ned på absorpsjonsspenning til 14.25V feks? Mener max Abs tid er satt til 8 t om jeg husker rett. Ikke alltid den blir ferdig ila dagen da, men med gode solforhold gjør den det (ut fra logg). Sitér dette innlegget Link to post
Jonas Svart 14.April.2020 Link til dette innlegget Svart 14.April.2020 Seilars: "Ved å senke spenningen til under gassespenningen, og heller øke strømmen", så tilgir batteriet ladefeil i langt større grad. Man har rett og slett mye mer tid på seg før man overlader slik jeg tolker det. Hvordan kan du øke strømmen uten at spenningen stiger? Sitér dette innlegget Link to post
Seilars Svart 14.April.2020 Link til dette innlegget Svart 14.April.2020 Jonas skrev for 2 timer siden: Hvordan kan du øke strømmen uten at spenningen stiger? AGM kan fint lades med større strøm i bulkfasen, gjerne opp mot 0,2C. (20A pr. 100AH). Når man da oppnår absorpsjonsspenningen på raskere tid og ved lavere SOC enn ved feks. 14,4V, så flater kurven ut tidligere, men man har alt ett forsprang sammenlignet med dem som benytter mindre lader og kjører høyere spenning. Totalt sett så lader man da opp like fort, men raskere i starten, og roligere mot toppen. Regnestykket påvirkes naturligvis av SOC ved tilkobling av lader. Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 14.April.2020 Link til dette innlegget Svart 14.April.2020 Fy farken, Jeg er glad jeg har dustebatterier og ikke AGM :-) Sitér dette innlegget Link to post
Seilars Svart 14.April.2020 Link til dette innlegget Svart 14.April.2020 Fantino skrev for 5 timer siden: @Seilars Utrolig historie egentlig! Takk for inngående beskrivelse. Jeg ligger så godt som aldri på landstrøm men har fett med solceller, samt et 230V kjøl/frys på 270 liter som spiser ca 70 Ah i døgnet fra en 3 x 130 Ah Victron pakke som er dedikert inverter. Er derfor godt mulig at jeg er en av de få som har temmelig syklisk drift da. Har satt float på 13.2V mens absorpsjon står på 14.4V. I tillegg har jeg tenkt at jeg får ‘gratis’ recond/equalising når jeg går for motor, da batteriene som regel er ganske raskt fulle og regulator på dynamo holder spenning på 14.4V to the bitter end.. (og har derfor så langt latt denne opsjonen være off i MPPT, som den også er by default). Har også tenkt at siden jeg lader fra solceller så får alltid batteriene naturlig ‘pause’. Ut fra din erfaring, ville du fortsatt vurdert å gå ned på absorpsjonsspenning til 14.25V feks? Mener max Abs tid er satt til 8 t om jeg husker rett. Ikke alltid den blir ferdig ila dagen da, men med gode solforhold gjør den det (ut fra logg). Hvor lenge lever batteriene dine? Det er mange faktorer inne i bildet, og dersom ting fungerer, så bør man ikke endre på for mye. Du har jo som du sier en syklisk drift, og da er 14,4V mer aktuelt igjen. Men får du problemer som ikke skyldes sulfatering, så ville jeg senket absorpsjon til 14,25V og heller gått opp på float til det nivået som skal til for å få regelmessig topplading. Det viktigste er at man får toppet banken regelmessig, så når sola går ned og man har en spenning innenfor det som kalles float på databladet, så skal ladestrømmen være nær null, om ikke daglig, så veldig ofte. Det å senke float er mer aktuelt for batterier som står med permanent landstrøm tilkoblet. Sitér dette innlegget Link to post
Seilars Svart 14.April.2020 Link til dette innlegget Svart 14.April.2020 Hulda skrev 3 minutter siden: Fy farken, Jeg er glad jeg har dustebatterier og ikke AGM :-) Ja, jeg hadde det i 9 år, og det er ingen tvil om at det kan være like greit for de aller fleste. Da gjorde jeg alt som galt kunne gjøres, og det gikk likevel fint. Så kjøpte jeg flotte gelbatterier, og den dyreste laderen fra mastervolt....det ble en brå oppvåkning. Så om man ikke liker å plages med batterier eller forske på lithium, så er det en fornuftig løsning å bare kjøpe vanlige «dustebatterier». Da slipper man å lære så ufrivillig mye om batterier. Sitér dette innlegget Link to post
R.O Svart 14.April.2020 Link til dette innlegget Svart 14.April.2020 Hulda skrev 12 minutter siden: Fy farken, Jeg er glad jeg har dustebatterier og ikke AGM :-) Jeg er på jakt etter ny forbruksbank nå. Hadde sikta meg inn på AGM 2x140Ah, men tror heller det blir 2x180Ah i mer "tradisjonelle" batterier . Jeg har også 35kg balast inne i batterirommet, så med litt ekstra størrelse kan jeg vippe ut det loddet.... KISS er det noe som heter - og jeg vet hva som allerede fungerer sammen med dagens lader, dynamo og eksisterende startbatteri...:) Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 14.April.2020 Link til dette innlegget Svart 14.April.2020 Dustebatteriene mine lader langsommere inn, hurtigere ut (spøk) og holder 10 år. Så langt kan jeg ikke starte GM'en eller kjøre 7,5 kW baugpropell på Lithium. Skulle jeg seilt til Karibien eller Grønland kanskje vurdert noe som ville kunne seile opp/ned. Sitér dette innlegget Link to post
oberst1 Svart 15.April.2020 Link til dette innlegget Svart 15.April.2020 Interessant tråd, takk for alle delte erfaringer her! Selv er jeg i kategorien med fire stk Ritar AGM til forbruk, Mastervolt lader og alltid landstrøm. Er vel ca to år siden bytte av banken her nå, men virker fortsatt frisk og fin. Husker at jeg endret oppsettet på laderen, men ikke helt til hva Kommer til å sjekk opp igjen nå etter å ha lest tråden AGM- minutt for minutt PS. I min batteritid har jeg alltid vært påpasselig med å sjekke spenning på batterier fra butikk, evt bestille tomme som jeg fyller selv. Ettersom jeg gikk over til Ritar AGM nå sist nøyet jeg meg med datostempling og hvilespenning ut av esken. Sitér dette innlegget Link to post
Seilars Svart 15.April.2020 Link til dette innlegget Svart 15.April.2020 oberst1 skrev 37 minutter siden: Interessant tråd, takk for alle delte erfaringer her! Selv er jeg i kategorien med fire stk Ritar AGM til forbruk, Mastervolt lader og alltid landstrøm. Er vel ca to år siden bytte av banken her nå, men virker fortsatt frisk og fin. Husker at jeg endret oppsettet på laderen, men ikke helt til hva Kommer til å sjekk opp igjen nå etter å ha lest tråden AGM- minutt for minutt PS. I min batteritid har jeg alltid vært påpasselig med å sjekke spenning på batterier fra butikk, evt bestille tomme som jeg fyller selv. Ettersom jeg gikk over til Ritar AGM nå sist nøyet jeg meg med datostempling og hvilespenning ut av esken. Dersom du har en inverter, hvilket jeg regner med, så anbefaler jeg en fullskala utladetest. Ritar krever at man skal utjevningslade batteriene hver 3. mnd eller hver 20 ufullstendige syklus. (det står i den tekniske manualen for batteriene dine) For å utføre denne utjevningsladingen må man først tømme banken 100%, dvs. til 10,8V. Deretter settes banken på normal lading, og da bør du ikke koble fra laderen på et par døgn, og sørge for at float er innafor 13,6-13,8V. Hensikten med denne 100% tømmingen før lading er at alle cellene skal få trimmet seg litt, og lades opp med like lang ladetid slik at de som egentlig henger litt etter blir med opp igjen. Noen har veldig fokus på den slitasjen en 100% utlading har, men det er 300 slike sykluser i levetiden på banken, så dette kan man gjøre hver dag i 300 dager før banken er oppbrukt. Så et par slike i året vil forlenge levetiden, ikke redusere den. Det er kun ved vanlig bruk man bør holde seg over 50%. Pleier å praktisere det slik at jeg unntaksvis ved for eksempel langhelger kan gå litt under 50% dersom jeg vet at båten skal ligge etpar dager på lading om noen timer. Men i ferien er det uaktuelt å gå under 50% når vi ligger i uthavner. Da planlegges lading før 50%, og jeg prøver å få til 100% topping minst hver 14. dag. (gjerne oftere også) Det er en greie blant mange båtfolk og båtbransjefolk at de sier at batterier aldri må tømmes 100%, men det finnes samtidig ingen som har så mye batteriproblemer på dårlige tidspunkter som båtfolk. Jeg har hatt mange defekte batteribanker, men kona har aldri merket det i praksis fordi de aldri har kollapset på tur. Det er kun reserve kapasiteten under 50% som har vært for lav, og det seiler garantert rundt mange med batteribanker som jeg ville kassert. Utjevningslading hver 3. måned slik ritar krever har jeg gitt opp, så jeg kjører det opplegget i sesongen, og kjører en utladetest på våren, og en utladetest på høsten. Da ser jeg hvilken kapasitet jeg har med meg på tur i sesongen, og setter båten i opplag før vinteren med jevne celler. Båten brukes ca. 8 mnd i året. På vinteren når båten ikke er i bruk har jeg 13,25V float med 14,25V/90 min oppfriskning hver 14 dag (på mastervolten som er en 70A chargemaster) På victron kombi inverteren (3000VA-120A) så kjører jeg 30 minutter med 14,25V oppfriskning hver 7. dag. Det er greit å merke seg at mastevolt benytter bulk spenningen på oppfriskningen, mens victron benytter absorpsjons spenningen. Når det gjelder temp sensorer så er de frakoblet fordi batteriene ikke er plassert på varme plasser, og heller ikke lades på vinteren. De lagres kun på vinteren. I en virkelighet der de fleste lagrer batteriene sine frakoblet, så har jeg valgt tilkoblet med spenning litt over hvilespenningen og en liten oppfriskning av og til for å sørge for at de alltid er fulle. Uten temp sensor så er dette veldig snill lagring, og spenningen er høy nok til at feks. dieselvarmer kan kjøres månedlig uten å tappe noe fra banken. Sitér dette innlegget Link to post
JRK Svart 15.April.2020 Link til dette innlegget Svart 15.April.2020 Bra innlegg Seilars. Enig i alt du skriver, men litt usikker på verdien av å kjøre utladetester for ofte. Jeg har litt andre verdier, men min bank har også fungert prikkfritt nå i 5 år Har 4 stykk Ritar 120 A, 3 til forbruk og ett til start, men 90 % av tiden er alle 4 parralell koblet. Har to batteriladere en 2x15 A fra Defa som er med i hele ladeprosessen, samt en 40A som bare er med i bulk fasen Har også solcellepanel på maks 6 Ampere Floatspenning er satt til 13,,6 Volt Bruker kun landstrøm når jeg er ombord, Batteriene har aldri vært ladet ut mer en 60 % og sjelden under 50 %. Spenningen er akseptabel når jeg lader ut til 50% 12,3 V, så jeg tro baken er bra, men dette kan man ikke være sikker på uten å teste, Sitér dette innlegget Link to post
5nacks Svart 15.April.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 15.April.2020 Ladet opp igjen det batteriet som har helt dødt. Har laget en video som viser spenningsfallet etter 1t 40 min med 55w strømtrekk. Se link: Ritar 75ah AGM spenningsfall Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 15.April.2020 Link til dette innlegget Svart 15.April.2020 Her en test jeg tok av et 50Ah batteri for noen år siden. Jeg orket ikke å sitte og notere spenning i 20 timer, så jeg tok en C10 test. Som en ser, var det 50 - 60% kapasitet på batteriet. Kurveforløpet helt slik jeg ventet, først sank spenningen rasdkt, så en lengre periode med jevt fall før spenningen stupte da den nærmet seg 10,8V. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
5nacks Svart 15.April.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 15.April.2020 1 minute ago, Lars H. said: Her en test jeg tok av et 50Ah batteri for noen år siden. Jeg orket ikke å sitte og notere spenning i 20 timer, så jeg tok en C10 test. Som en ser, var det 50 - 60% kapasitet på batteriet. Kurveforløpet helt slik jeg ventet, først sank spenningen rasdkt, så en lengre periode med jevt fall før spenningen stupte da den nærmet seg 10,8V. Se her ja. Tenkte jeg skulle plotte en slik kurve jeg også, men etter 1t 40min så var spenninga over, den raste ned til 10,5V. Sitér dette innlegget Link to post
Seilars Svart 15.April.2020 Link til dette innlegget Svart 15.April.2020 Scampi, har du gitt opp batteriet? Eller skjer det ting på verkstedet fortsatt? Sitér dette innlegget Link to post
5nacks Svart 15.April.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 15.April.2020 (redigert) 7 minutes ago, Seilars said: Scampi, har du gitt opp batteriet? Eller skjer det ting på verkstedet fortsatt? Jeg kjørte en ny utladingstest på det ødelagte batteriet i dag, bare for moro skyld. Samme resultat, men fikk filma det i dag. Se link litt lengre opp på siden. Har gitt det opp. Ser ut til at det blir ordnings med nytt batteri nå. I følge en teknikker hos Batteripoolen, skal det ikke være noe problem å bruke det ene friske batteriet jeg har, med et nytt batteri av samme merke og kapasitet. Redigert 15.April.2020 av scamπ (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Seilars Svart 15.April.2020 Link til dette innlegget Svart 15.April.2020 Får du en grei pris på nytt da? Sitér dette innlegget Link to post
5nacks Svart 15.April.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 15.April.2020 Just now, Seilars said: Får du en grei pris på nytt da? Ja, hvis ikke blir det noe annet. Får endelig svar i morgen. Sitér dette innlegget Link to post
5nacks Svart 16.April.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 16.April.2020 Da har jeg fått hentet et nytt batteri. I butikken målte jeg først et batteri med batteritesteren. Motstand på godt over 60. Neste batteri med motstand på 6,6. Spenning ca. 12,7V. Siden de bare hadde 2 batterier, tok jeg det med lavest motstand. Nå har jeg satt det til lading. Skal teste det igjen etter det har fått toppladet seg, så skal jeg ta en utladingstest. Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 16.April.2020 Link til dette innlegget Svart 16.April.2020 Håper de tok det batteriet med så høy motstand ut av salg, om det er en seriøs forhandler. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
5nacks Svart 16.April.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 16.April.2020 11 minutes ago, Lars H. said: Håper de tok det batteriet med så høy motstand ut av salg, om det er en seriøs forhandler. Det håper jeg også. Jeg ble litt skremt av mangelen på kunnskap om batterier. Når jeg dro frem testeren, fikk jeg beskjed om at det var langt over deres nivå. Når jeg dro fram vekta, sto de å klødde seg i hodet ? Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.