Jump to content

Bergtatt på tokt - 2020


Pequod

Recommended Posts

Noen dager siden jeg har skrevet her, men har ikke kommet så langt avgårde heller...

IMG-9582.jpg.4aa223b91432c5f9a506cf7d3ad6f7a5.jpg

 

Jeg ble liggende i Risør noen dager, dro ikke videre før torsdag. Både torsdag og fredag hadde jeg kveldsvakter og jobbet fra 15-22. Jeg dro avgårde fra Risør på formiddagen etter at jeg først måtte innom apoteket for å hente noen tabletter jeg tar tre ganger daglig - relatert til diabetesen.

IMG-9583.jpg.3c524260ce74f4c1ec1496b1ce5d77a6.jpg

Når jeg dro avgårde på denne turen hadde jeg egentlig bare maks tre uker på meg, men nå ser det ut til at det kanskje blir en femte likevel også denne gangen!

 

Selv om jeg trodde at jeg hadde tatt med nok insulin og medisin, så måtte jeg fylle opp med insulin i Mandal, og i Risør oppdaget jeg at jeg faktisk hadde for lite av diabetestablettene også...Ellers har jeg nok av det meste!

IMG-9588.jpg.aac25af499c554dfd71081f77f4aa6cb.jpg

De eneste virkelig gode minnene jeg har fra barne- og ungdomstiden i drittbyen jeg ble født i, hadde jeg alene i en slik With Dromedille. Hjertet mitt slår alltid litt raskere når jeg ser en slik, og dette utsøkte eksemplaret i Risør er intet unntak. Riktignok hadde jeg hverken styrekonsoll eller motor, men et par solide årer - men koste meg glugg i hjel! Brakte fram gode minner dette her.

IMG-9589.jpg.6c439d939c822e2269e2a2b8320daa03.jpg

 

Jeg var ikke helt 100 prosent sikker på hvor jeg skulle, men jeg hadde litt lyst å prøve meg på Jomfruland ettersom jeg ikke hadde vært der før. Været var flott denne tordagen, og det som var av bølger/dønninger kom uansett fra akter. Det var litt vemodig å forlate Sørlandet denne gangen, men jeg kommer nok tilbake - om ikke i år! Skal aldri si aldri, men tviler på at det blir noen retur i høstferien - om jeg tar høstferie da.

IMG-9594.jpg.5e5b8de713ba184d1dd5465c914136b3.jpg

Amcar-pastor i Risør...man er jo tross alt på Sørlandet!IMG-9597.jpg.c17808193b38d0f7c9e1722fa002cbba.jpg

 

Oppholdet i Risør ble forøvrig ganske billig. Sesongen er jo over, og servicebygget var også stengt. Og siden Risør kun har manuell innkreving, ikke engang Vipps, så lå jeg og de få andre båtene gratis, men fortsatt med strøm og vann.

 

Da jeg nærmet meg Portør dro jeg for første gang rett forbi - det har jeg aldri gjort før - jeg har alltid svingt innom, så det var jo en litt ny opplevelse. 

IMG-9605.jpg.a2fa21d8957c19dc82b1d1a92c5bcff3.jpg

Da jeg nærmet meg Jomfruland så jeg at det var nok av plass å ta av ved Tårnbrygga. Jeg valgte å legge meg i en bås utenfor moloen, for jeg synes det så litt trangt ut innenfor, selv om jeg hadde lest at det blir ganske urolig å ligge der ved "gal" vindretning. Men jeg var fortsatt litt usikker på om jeg bare skulle ta en litt titt på land og så fortsette til Valle eller Stavern. Det var det første som var mest aktuelt ettersom det skulle blåse opp på ettermiddagen og jeg jo uansett skulle begynne å jobbe klokka 15.

IMG-9611.jpg.862cf8b633fb15470d78d2a25742bcea.jpg

Jeg kom i prat med en hyggelig fyr som lå i båsen ved siden av. Han bodde visst i Porsgrunn hvis jeg husker riktig, og kom fra Oslo der han hadde kjøpt en litt eldre Viksund 770 for bare 15.000. Den hadde visst opprinnelig vært priset til 40.000, så han var fornøyd med kjøpet. Den har nok godt av en skikkelig vask og polering, men alt om bord hadde fungert bra, så han var fornøyd.

IMG-9697.jpg.25bba7fe5e06461c3239aa7cf0e2a0ca.jpg

Han hadde visst hatt endel båter fra før, så det virket som han hadde greie på båter. Han hadde også vært en god del på Jomfruland og tipset meg om ting jeg bare måtte se. Han var på vei ut av havna, så det ble en hyggelig prat før han dro. Irriterer meg at jeg glemte helt å gi ham "båtvisittkortet" som jeg har fått laget - det er jo til slike folk jeg jo hadde tenkt å bruke det... 

IMG-9604.jpg.3213a07a8d28f165f57b2d721e8b5448.jpg

Planene om å bare ta en tur for å se meg om fikk deretter et skudd for baugen - for å holde meg til det maritime - det begynte nemlig å regne ganske så kraftig, så planene om å se meg rundt på øya la jeg bort. Samtidig hadde det allerede begynt å blåse opp litt, så jeg bestemte meg for å bli over til dagen etter.

IMG-9622.jpg.aa28bca4387c6c600299f11d55728c1a.jpg

Før regnværet satte i gang hadde jeg rukket en rask tur bare i området rundt havna. Tårnbrygga og restauranten lenger inn var selvsagt stengt, og det var også serviceanlegget. Jeg oppdaget også at det var like greit at jeg ikke hadde lagt til i den innerste moloen, for utriggerne der var ikke til å gå på, og i tillegg var det heller ikke "dekk" på trekantene innerst mot brygga, så jeg måtte ha brukt baugen og baugstigen, noe som havner langt ned på lista over mine foretrukne landgangsalternativer...

IMG-9616.jpg.543a9feab56b596ab1471ba5ec0ebfe8.jpg

Jeg forstod jo at det kom til å bli endel ruskete og litt rykking i båten, men den lå i det minste med baugen mot vinden, så jeg regnet med at det ville gå noenlunde greit. Og det gjorde det faktisk også.  

 

Men jeg må innrømme at jeg begynner å få et lite horn i siden til Kragerø kommune. Jeg hadde jo en litt ekkel opplevelse for to år siden, da jeg ble utskjelt av en sur havnevert som mente jeg prøvde å unndra meg å betale og som røsket ut strømledningen uten å si ifra da jeg lå med snekka mi ved Gunnarsholmen. Han ville overhodet ikke høre på forklaringen min, og etter det har jeg faktisk aldri overnattet i Kragerø, bare stoppet der et par ganger for å handle.

 

Det er jo Kragerø som "styrer" gjestehavna her på Jomfruland og jeg ble litt overrasket da jeg måtte betale full pris - 275 kroner - for å ligge på Jomfruland - med stengt servicebygg og ingen andre fasiliteter enn strøm, vann og søppel. Så sjekket jeg nettsidene deres og fant ut at Kragerø kommune nå faktisk opererer med en hovedsesong som strekker seg fra 1. mai til 1. november!!! November, faktisk! Så det er full pris uansett! For to år siden var det i det minste halv pris den gangen jeg overnattet der etter 1. september, men nå tar de altså full pris hele sesongen!:thumbsdown:

 

Det synes jeg rett og slett er griskhet, ikke noe annen måte å beskrive det på! Alle andre havner jeg har vært i har jo en hovedsesong fra rundt midten av juni til midten av august, sånn i hovedtrekk, og har rimeligere priser før og etter. Men Kragerø skal altså ha fullpris hele tiden. Greit nok at det ikke er mye penger det er snakk om, men jeg blir rett og slett irritert, særlig når det kun er i Kragerø de gjør det slik. De skal visst utnytte gjestene de får så godt det lar seg gjøre. Til og med på Aker Brygge - som vel er den dyreste gjestehavna i Norge - opererer de med rimeligere priser når sesongen er over og høsten kommer!:thumbsdown:

 

Jaja, jobbvakta ble uansett gjennomført uten videre dikkedarier...Og natta gikk også greit.

IMG-9689.jpg.12125d031d1b0cfe01ec506edc6af664.jpg

IMG-9625.jpg.9fc8e21f3f7ce17ac667512c0c3980e9.jpg

Dagen etter var det oppholdsvær og jeg tok meg en tur på øya. Jeg kom ikke lenger før til sykkelutleien Knutepunktet, der jeg ble tilbudt en kaffekopp fra Knut selv. Så da satt jeg der og pratet i vel en halvtime med ham og ei hyggelig dame - som kanskje var kona hans? Spurte ikke, men han skulle i alle fall spise middag hos henne, så det er vel ikke umulig! Irriterende at jeg ikke hadde med meg båtvisittkortene denne gangen heller - jeg må bli flinkere til å huske dem når jeg først har fått laget dem! :headbang:

IMG-9650.jpg.53680e02cd3c4616071380a1570dd3bf.jpgIMG-9646.jpg.24a9aa2f69f5fec8a793c36ca0f48499.jpgIMG-9656.jpg.ca77cecf00e3a73d4a5feeec5d899301.jpgIMG-9659.jpg.6675eb1389eb2e5400b5b991accfb272.jpgIMG-9664.jpg.a72dc99521023b3cd4b21eb73e814620.jpgIMG-9686.jpg.9cb25bc486c8667299b42050543a4ea7.jpg

Fikk gode tips til en rute jeg kunne ta som var litt lett for meg (hadde tatt med meg ei krykke for å være på den sikre siden) og etter at vi skiltes og jeg hadde fått et nytt kart fra ham, så fulgte jeg anvisningene. Først kikket jeg på de to fyrene og deretter gikk jeg en sti som først førte meg til "Kittelsen-tjernet" og deretter ned til den berømte rullesteinsstranda. Imponerende og veldig fint å se.

IMG-9668.jpg.441b9999a4575ebbec2f435d3e1e7595.jpgIMG-9673.jpg.d156a2bc44213c5bf70eaffaf69d588c.jpgIMG-9676.jpg.94f853fe25375d2714a5ed2c27ada6d2.jpg

Men turen og den hyggelige samtalen hos Knut førte til at jeg valgte å ta den siste kveldsvakta også fra Jomfruland. Det hadde begynt å blåse opp igjen og det var uansett for kort tid til å komme meg over Langesundbukta, så jeg ble ei natt til.

 

Det kom endel båter inn i løpet av ettermiddagen, og de aller, aller fleste la seg på innsiden av moloen, mens de andre la seg på nordsiden av den andre bølgebryteren der jeg lå. Jeg vurderte å flytte meg, men fant ut at jeg ikke orket, det hadde jo gått greit kvelden og natt før. Det blåste riktignok noe mer fredag kveld enn kvelden før, og også natt til lørdag, men det gikk greit, jeg var fortøyd godt og jeg sov godt også den natta.

 

I dag kom jeg meg altså avgårde. Værvarslingene på Yr og Windy varierte som vanlig, mens bølgevarslene på Barentswatch gjorde meg litt skeptisk, men jeg tenkte at jeg i alle fall kunne prøve å se om jeg kom meg over til Stavern.

 

Det gikk ikke lang tid etter at jeg hadde passert Stråholmen at jeg skjønte at dette kom til å bli ganske slitsomt. Bølgene kom fra en litt annen retning enn meldt og var ganske store. Jeg ville ha måtte kjøre med bøgene mot meg til jeg hadde passert Svenner fyr og deretter snudd og kjørt inn til Stavern med bølgene akter, men jeg fant ut at dette gadd jeg rett og slett ikke!

 

Så jeg snudde og dro innover igjen og havnet her i Valle til slutt. Denne gangen la jeg meg i en bås med strøm som virker, og med babord side mot en brygge, så jeg slipper å balansere på noen utriggere - selv om jeg er blitt ganske flinkere til det etter hvert...

IMG-9706.jpg.493ff118d867d949b2c647929e96fc6c.jpg

Jeg gikk tom for Pepsi-Max på Jomfruland - så nå har jeg fylt opp etter en tur til Spar, og spist spesialiteten deres - tacobaguetten - til lunsj. Her blir jeg til i morgen tidlig, da Barenstwatch melder bølger på 0,3-0,5 meter og fra det jeg kan se er riktig retning, så da prøver jeg meg på en tidlig start. Men jeg tror ikke det blir Stavern denne gangen, jeg fortsetter nok videre.

 

Det som er helt klart er at jeg ikke rekker hjem til å ta nattvakta natt til mandag fra jobbkontoret. Vi får se hvordan det går - det kan nok hende at både natt til mandag og natt til tirsdag må tas fra båten... og det er jo egentlig helt greit for meg.:lol:

 

IMG-9704.jpg.3fdfbb886e3cc37d5462fa17e019eb59.jpg

Link to post
Share on other sites

Noen som har dratt over Langesundbukta i dag? Ligger fortsatt på Valle og her blåser det en god del. yr melder mellom 8 og 10 m/s, mens Windy er nede 5-6 og Barentswatch melder bølgehøyder mellom 0,4 og 0,6...

 

I går snudde jeg fprdi Yr hadde mest rett (bortsett fra vindretningen som gjorde det verre). Da meldte de ogsp 9-10 m/s.

 

mente forøvrig å skrive Tvistein i forrige innlegg, ikke Svenner.

Link to post
Share on other sites

Kom meg over Langesundbukta søndag. Var ganske så rufsete sjø, men litt mindre enn dagen før. Ville nok snudd igjen om jeg hadde hatt snekka, for å si det slik...

 

Ingen bilder denne gangen, var for opptatt med å ratte meg gjennom...

 

Men kom meg i det minste over bukta og la meg til i Stavern. Der sitter jeg i skrivende stund og jobber ettersom jeg har nattevakt.

 

Er jo nå egentlig på overtid da jeg strengt tatt skulle sittet fysisk på jobben nå. Men slik det nå ser ut vil jeg også måtte ta neste nattevakt fra båten. Kommer meg ikke helt hjem i morgen, men vurderer å bare ta meg bare en time eller to på øyet etter at vakta er ferdig 6.30 for å komme meg videre mens det er noenlunde pent i morgen. Skal jo blåse opp igjen utpå ettermiddagen. 

 

Link to post
Share on other sites

Bonus skrev for 9 timer siden:


Visste du ikke at lokførerne styrer togene hjemmefra i disse dager?

 

(kunne ikke la være, bare måtte 😂)

He he.... @Pequod er journalist....:thumbsup:
Jeg er materiellstyrer i Vy og skal lissom holde orden på togene  som ruller rundt i vår drakt. Men jeg har ikke hjemmekontor dessverre.....
Hvor langt er du kommet @Pequod? Fortsatt i Stavern?

 

Mvh

Solbris II

Båtlivet gir meg de største gleder!  :smiley:
Trenger du noe? www.solbrismaritime.no

Link to post
Share on other sites

Kort etappe i dag som endte på Hvasser i Krukehavn. To seilbåter og meg som ligger her. Har fått meg noen timer på øyet og er klar til ny nattevakt fra klokka 23.

 

Snakket forøvrig med en fyr i en seilbåt i Stavern før jeg dro. Han hadde faktisk snudd i Langesundbukta han også på lørdag, så det var flere som ikke var helt fornøyd med været da...

 

Jeg har fram til nå sittet ved bordet i cockpiten - under kalesjen - når jeg har jobbet, men i Stavern natt til i dag ble det litt kjølig, så jeg vurderer å flytte ned i kabinen foran i natt. Vi får se. Det er jo litt mer lunere der når det blåser. Må bare rydde unna litt kulefendere og slikt...:giggle:

 

Det har begynt å blåse opp, men har lagt meg i en bås på innsiden og ligger ganske så godt fortøyd. Litt usikker på om jeg skal fortsette i morgen eller bli her ei natt til. Jobben har gitt grønt lys for at jeg tar alle nattvaktene her fra båten, og etter at jeg er ferdig med vakta natt til torsdag så har jeg jo noen fridager, så det er ikke noe stress lenger...

 

Og jeg har jo ikke det travelt med å komme hjem heller...:lol:

 

Reisen fortsetter...

 

Noen bilder fra i dag (de to første fra Stavern i dag tidlig):

IMG-9717.jpg.b322c4432c474cd19ee6dfc48b89c483.jpg119025139_10157276833977032_4089782590749407156_n.jpg.3f4f31e8b6fd45c91f52d7ffab9aa5ce.jpg118796952_10157277576922032_1427452193368981155_n.jpg.c6128a30b9382eac7b915c1f1b021075.jpg118940896_10157277576752032_4294766354156655064_n.jpg.06930a7486cd1474ebace07e20683ccf.jpg119027436_10157277576977032_6346980993349933835_n.jpg.64373c6b6680d6830a6b5bc95a7dd49e.jpg119033655_10157277576852032_5995110023220102928_n.jpg.53c03a2fb04235ef420df2be8f974c9c.jpg119086782_10157277576707032_3051900323359996327_n.jpg.63aa9ae8c310a8da8d1f409843449580.jpg

 

 

Link to post
Share on other sites

Vi lå noen netter værfaste på Krukehavn i fjor og ventet på roligere vær da vi skulle sydover.

Den gangen blåste det så ille at det var mye hiv i hele bryggeanlegget og alle båtene nappet emye i fortøyningene.

Vi kjøpte rykkdempere for å roe det litt ned. Håper det ikke  er så ille hos deg nå, men var over 18 ms på ferder istad så jeg på kystvær appen.

Ellers er det topp at du er ute og fortsatt rapporterer med bilder og fin info.

 

Hilsen

Lurvetass

 

Link to post
Share on other sites

lurvetass skrev 1 time siden:

Vi lå noen netter værfaste på Krukehavn i fjor og ventet på roligere vær da vi skulle sydover.

Den gangen blåste det så ille at det var mye hiv i hele bryggeanlegget og alle båtene nappet emye i fortøyningene.

Vi kjøpte rykkdempere for å roe det litt ned. Håper det ikke  er så ille hos deg nå, men var over 18 ms på ferder istad så jeg på kystvær appen.

Ellers er det topp at du er ute og fortsatt rapporterer med bilder og fin info.

 

Blåser endel ja, men ikke så ille, var verre på Jomfruland. Men har trukket ned i kabinen foran og jobber derfra i natt.

 

Så ikke at det var flere kommentarer før jeg la inn siste oppdatering, men som Solbris skrev så jobber jeg som journalist - i NTB. Og da kan jeg jobbe fra båten med gjemmekontor...:giggle: I natt er vi to på jobb, innenriks her i Krukehavn og utenriks fra Sydney!

Link to post
Share on other sites

Det er ikke noe trivelig på Østre Bolærne slik som vinden er nå. Vestlig frisk bris blåser rett inn i havna.

Da ville jeg heller forsøkt Vestre Bolærne i Jensesund mellom Vestre og Mellom Bolærne. Der er det noen flytebrygger i betong hvor du kan ligge longside. Men det er ikke strøm der.

Men lunt og fint på vestlige vinder.

Link to post
Share on other sites

Gå rundt hjørnet til Havna Hotel. Der er det le fra de fleste vindretninger, og er strøm og vann. 

Sikkert særs mye ledig nå i ukedagene, men mesteparten er bås om du ikke ligger på Yttre langside; der kan du ligge langside. 

 

Der ligger du i fred for svell og vind, men kanskje ikke den mest spennende havnen.

Link to post
Share on other sites

@Lars H., noen få utriggere med plate, men flesteparten bare pinne. Om du ikke legger deg på yttersiden for langside, så må du gå via baug eller hekk. 

 

Se på bilder på linken, så ser du noen få som har gangfelt/gangbar:

https://www.oslofjorden.com/gjestehavn_marina/havna_gjestehavn_tjoeme_vestfold.html

 

 

Mvh

 

Tor Arild

Redigert av Tor Arild (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Ganske urolig her ja, selv med halvparten så mye vind som i går kveld/natt.

 

Har kun vært på Havna i forbindelse med noen årsmøter/seminarer en gang på 90-tallet - og da fra landsiden - så det kan jo være aktuelt. Er det langt til nærmeste butikk derfra? Tror kanskje det er like greit å gjøre noen innkjøp her før jeg drar videre.

 

Når det gjelder Vestre Bolærne står absolutt det på min liste, men siden jeg har to nattvakter igjen, så vil jeg legge meg på steder med strøm i natt og natt til torsdag. Deretter har jeg fri og avspasering til torsdag neste uke, så egentlig har jeg det ikke veldig travelt...:giggle: Så jeg tror at jeg kanskje fortsetter med båtturen litt til...

 

Kan jo godt ligge noen dager uten strøm normalt sett, men vil ikke ta sjansen på at PCen går i svart mens jeg jobber...

Link to post
Share on other sites

Thorba skrev for 3 timer siden:

Vi var på Havna nå i helgen. Det er stort sett gangbare utriggere på ene siden.

Hyggelig havneleie nå etter 1. Sept

 

Skal jeg legge meg der vil jeg helst ha noen som er gangbare. Har jo en baugstige jeg kan bruke, men foretrekker absolutt longside eller bås med gangbar utrigger.

 

Jeg har aldri lagt til med hekken før, det er jo faktisk mulig, men når jeg er alene i båten tror jeg nok at vanlig baug inn er det beste.

 

Hva er hyggeloig havneleie da? Halv pris eller noe sånt? Har Havna serviceanlegg man kan bruke som båtgjest?

Link to post
Share on other sites

Det med at PC'n skulle gå i svart uten landstrøm, betyr det at du kun har mulighet til å lade den fra 230V?

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...