Jump to content

Bergtatt på tokt - 2020


Pequod

Recommended Posts

Knude skrev for 6 timer siden:

Det var synd jeg ikke var hjemme da du var innom. God tur videre.

Vi får nok flere sjanser, godt mulig at det blir Sørlandet i august også. Ser ikke akkurat ut som om Sverige blir aktuelt med det første...

Redigert av Pequod (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Blir her i Helgeroa ei natt til, føles avslappende her. Men har et spørsmål til de av dere som har vært i Nevlunghavn: Jeg regner med at jeg i det minste tar en tur forbi og knipser noen bilder i morgen, men har forstått det slik at det er få gjesteplasser der og kun ved høye brygger? Så en fredag ettermiddag ( får vel ikke dratt herfra før rundt 16) så er det vel fullt der? Og kan by på praktiske utfordringer for meg?

 

Regner med at det samme kan skje i Stavern. Fikk jo fantastisk service der forrige helg, hvor de reserverte en longsideplass og ga meg lov til å legge til ved det som egentlig er en dagbrygge da vi ankom sent lørdag kveld, men nå er det jo meldt fantastisk flott vær også lørdag, mens det forrige helg var meldt regn hele helgen, så hva er sjansene for å finne en plass noen av disse stedene?

 

Som dere vel har fått med dere hater jeg å være til bry, så jeg har ikke så lyst å ringe Stavern to helger på rad...:nonod:

Link to post
Share on other sites

Gå innom å se, det er mest hyttebåter der og brygga gikk greit for meg når jeg hadde Fjord 880, men jeg kan ikke huske hvor høy den var.

Ellers hadde jeg hytte i Naverfjorden og da var jeg mye der med en Askeladden 323 Excel og da blir alt høyt :lol:

Det er i hvert fall et vanvittig koselig sted med rekemottak/restaurant på brygga. Slik sett er det mye godt av det kulinariske å få kjøpt der :cheers_wine:

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

VannTro skrev for 13 timer siden:

Gå innom å se, det er mest hyttebåter der og brygga gikk greit for meg når jeg hadde Fjord 880, men jeg kan ikke huske hvor høy den var.

Ellers hadde jeg hytte i Naverfjorden og da var jeg mye der med en Askeladden 323 Excel og da blir alt høyt :lol:

Det er i hvert fall et vanvittig koselig sted med rekemottak/restaurant på brygga. Slik sett er det mye godt av det kulinariske å få kjøpt der :cheers_wine:

Takk for tips! Har i alle fall lyst til å ta en titt innom!

Link to post
Share on other sites

Jeg har skrevet ferdig en oppdatering som jeg skal legge ut her etter at jobbøkta er over. Må finne fram passende bilder også.

 

Men i dag har jeg kommet med et blogginnlegg på båtbloggen min som omhandler hvorfor det faktisk var så viktig for meg å komme meg til Stavern forrige helg, og årsaken til at jeg dro innover med buss og tog for så å fortsette turen dagen etter.

 

https://pequod.nesodd1.no/?p=18968

 

Link to post
Share on other sites

Tror jeg blir her i Helgeroa ett døgn til. Det er fredag kveld og flott vær, med like nydelig vær meldt i morgen, så jeg tror det kan bli vanskelig å finne et sted hvor det er ledig plass. Her i Helgeroa er det nå kun plass på utsiden av gjestebrygga. Hverken Nevlunghavn eller Stavern har jo webkamera, så jeg tar ikke sjansen, rett og slett.

 

Tror det er like greit å holde på den plassen  jeg har her... Tror ikke det er noe sjakktrekk å lete etter ledig plass i gjestehavner på denne tiden av døgnet!

 

Og jeg skal ikke jobbe i helga, så i morgen kan jeg dra relativt tidlig og ha god tid på meg til å finne noe...

 

 

Link to post
Share on other sites

Lovte å prøve å komme ajour med reiserapportene, så her følger neste etappe!

 

Etter at Victoria og mora hennes var tilbake fra shoppingen i Arendal, så var det på tide å komme seg avgårde igjen. Da vi dro var vi ikke helt 100 prosent sikre på hvor vi kom til å ende opp, men jeg hadde uansett lyst til å stikke innom Tvedestrand. Om vi da fortsatte derfra eller ikke var egentlig opp til mannskapet. For meg var en etappe kun til Tvedestrand ganske så kort, men samtidig ganske lik de tre siste etappene jeg hadde gjennomført, fra Kristiansand til Skottevik, fra Skottevik til Lillesand og fra Lillesand til Grimstad.

 

939A0653.jpg.b145ceb1d4a734942d4392eafaf5a211.jpg

På veien stakk vi en liten svipptur forbi Christian Radich som er ute på tokt. En gammel kjenning av meg fra min næradiotid er påmønstret på toktet - som passasjer med praktiske arbeidsoppgaver om bord, så jeg måtte jo ta et bilde selv om han nok var på land akkurat da vi dro forbi.


Sist gang jeg så den flotte skuta var i 17. mai-kortesjen i Oslofjorden, da hun frontet hele kortesjen.

IMG-6116.jpg.bf59d18734b9241752b74a96131764b5.jpg

Deretter var det selvsagt indre lei etter at vi hadde passert Eydehavn. Vi dro først gjennom ganske trange Bjørkenes. Mens jeg tøffet inn der ble jeg tutet på av en større båt som lå bak meg. Han mente tydeligvis at jeg brukte for lang tid og kjørte for sakte når jeg dro inn dit, men det er trangt og nær private brygger, så jeg lot meg ikke affisere det minste og beholdt den sakte farten.

IMG-6121.jpg.e7729e9913179fa6979b20951be432c8.jpgIMG-6127.jpg.cb5209e9da1064611b19e5a146a26d59.jpg
Vi holdt den foreskrevne fartsgrensen også videre mot Flosta, selv om det var nok av båter som ikke gjorde det. Jeg liker jo uansett å ta det med ro og se meg litt rundt når jeg er i båten, så da er det ikke noe stort problem å følge grensene. Har dog ikke dårlig samvittighet om jeg kjører i seks knop i fem knops-sone! :giggle:

IMG-6134.jpg.867209ed7e666b8976f9d4f8420aa6c3.jpg

Da vi hadde passert Kilsund (nybåten er uansett for høy til å gå under brua der) og dro litt på i Eikelandsfjorden, så var det selvsagt Tvedestrand som var målet, og jeg dro på litt for å komme dit litt raskere. Når jeg først hr muligheten så...

 

Vi hadde ennå ikke bestemt oss for om det ble overnatting der, selv om jeg nok for meg selv var mest innstilt på å fortsette til Risør, også med tanke på at jeg hadde fått en beskjed som gjorde at jeg måtte komme meg inn til Oslo med tog eller buss søndag. Akkurat det har jeg skrevet et innlegg om allerede i båtbloggen min (se linken litt lenger opp i tråden), men jeg var jo interessert i å komme så langt som mulig uten å stresse.

IMG-6146.jpg.2068824d52dc950fba1153cd5ddf8f3a.jpg

Da vi ankom Tvedestrand viste det seg at det var ganske fullt. Begge de to ytterste bryggene var fulle på longsideplassene, men på den innerste var det noe ledige båsplasser. Ikke de største plassene, men jeg fikk nå da finmanøvrert meg inn i en av dem. Helt innerst i havna var det også fullt.

IMG-6174.jpg.f956a10acf1b11607970ce4b98f3446a.jpg

Jeg foreslo da at vi kanskje skulle satse på Risør som overnattingsted ettersom jeg ikke var helt komfortabel med å ligge over natta i den trange båsen. Og fikk gehør for det. 

IMG-6148.jpg.78353860ed54a3fb52b860deb1c0524a.jpg
Men på land for å kikke oss litt rundt skulle vi selvsagt! Bakeren på hjørnet var dessverre stengt, men jeg og Victoria hadde allerede begynt å sikle med tanke på den gode burgeren og ikke minst milkshaken på burgersjappa ved havna - Burgers & Shakes. Den som er - nesten - designet som en klassisk 50-tall burgersjappe fra USA. Vet vel ikke helt hvor korrekt det er siden jeg aldri har vært i USA, men uansett en friskt pust fra det man er vant til. Og maten er jo god uansett!

IMG-6151.jpg.9733477c4c2bc364227e2b9360cb244c.jpg

Så dermed ble det en tur dit inn og en slags middag der! Både burgeren og min pistasj-milkshale smakte utmerket, og mette og fornøyde gikk vi litt rundt i havneområdet før vi gikk tilbake til båten og kastet loss. Vi var dermed såvidt en knapp time på land før vi fortsatte.

IMG-6165.jpg.e690193e82d0c326a724c90f51b9d4be.jpgIMG-6154.jpg.3f0a9305941a1ac5cb7abbe2fc71cda3.jpg

Jeg har jo en annen gammel radiokjenning som bor i Tvedestrand nå, så jeg får stikke innom ham en annen gang! Selv om Tvedestrand er en liten drøy avstikker, så er den avstikkeren verdt det, og nå som jeg ikke nødvendigvis må holde snekkefart hele tiden, så tar det ikke så lang tid å dra ut og inn der som før. Så jeg kommer nok tilbake!

939A0676.JPG.e6cece3340b95135337639e232d5b8bb.JPG

Turen videre mot Risør gikk knirkefritt og gjennom kjent terreng, om jeg kan si det slik. Gikk via Snaresund, som nok var litt spennende for mannskapet, og deretter indre lei. Selvsagt måtte jeg jo vise fram Lyngør, og dro inn dit via Håkonsund. 

 

Idet vi dro forbi den lille gjestebrygga så jeg at det faktisk var mulig å legge til i båsene på nordsiden, men det virket som om mannskapet var mer lysten på å komme seg til Risør, så da fortsatte vi.

IMG-6182.jpg.0bedd0fbdf193edf3895b20562396929.jpg

Det var ganske mange båter i sundet og rett bak oss hadde vi en eldre Windy, må vel ha vært 70-tall eller tidlig 80-tall, med noen ungdommer oppi. Etter at vi hadde passert Lyngør fyr og holmene nord for fyret, begynte de fleste båtene å dra på gassen. Både et par større og raskere båter rett foran meg og ungguttene i Windyen som kjørte forbi i fin stil og stor fart.

939A0689.jpg.aeb9752e09b3c39746162b490ffd00b4.jpg

Men utenfor Lille Snerte var det plutselig stopp for ungguttene. Båten lå stille og de så ut til å ha problemer. To av de litt større båtene foran meg hadde stoppet opp og lå ved siden av Windyen. Jeg sakket også ned på farten og vurderte om jeg skulle kjøre bortom, men jeg valgte å ikke gjøre det. Det så ut som om de hadde fått motorstopp og det lå allerede to båter ved siden av dem som de kanskje hadde vinket på.

IMG-6186.jpg.8264d4af1b3defd1b467b326af19ae07.jpg

Litt usikker på om jeg gjorde det riktige, men det hele virket udramatisk og det så ut til at situasjonen var under kontroll, og jeg vet ikke helt hva jeg kunne ha bidratt med heller. En times tid etter at vi hadde ankommet Risør kom da også en av de båtene som hadde stoppet opp, inn med Windyen på slep. Dagen etter så jeg at de dro avgårde for egen maskin igjen, så det gikk jo bra.

939A0695.jpg.c443523f4273e5df8d1d9ab0cd9a78fd.jpg

Så da fortsatte vi mot Risør. Utenfor Stangholmen måtte jeg jo dra historien om da jeg fikk motorstopp i bekmørke der for to år siden med snekka mi… Fant jo ut da at det var viftereima som var for løs slik at motoren ikke fikk nok kjøling.

IMG-6187.jpg.78dcf52cde1d68e344be06f12f2ab9f0.jpg

Da vi ankom gjestehavna var jeg litt spent på hvordan det lå an med plass der. Det er jo en av de mange havnene som ikke har webkamera - så jeg ante ikke om den var full eller ikke. Og det viste seg at den var ganske så full, men at det var ledig plass på østre siden av steinbrygga.

Den ekstra flytebrygga som lå der i fjor var borte, men jeg har jo ligget her før, så jeg la meg inntil med god fendring - begge de store kulefenderne ble tatt fram - så da gikk det fint.

IMG-6188.jpg.05f78ec5e3337a6a2969fba4c81b4190.jpg

Denne brygga har jo bare vanlig “kjøkkenkontakt” på strømmen - ikke de blå trepinskontaktene - noe jeg oppdaget da jeg lå ved denne brygga i fjor, så jeg har forlengst utstyrt meg med en overgang slik at det ikke var noe problem.

 

Deretter ble det en liten ruslerunde i havneområdet og litt proviantering på Coopen før vi kom til ro i båten og spilte et par runder Yatzy før vi tørnet inn.Jeg er ikke noe flink i kortspill, men et slag Yatzy er jeg med på!
 

Redigert av Pequod (see edit history)
Link to post
Share on other sites

  • 3 uker senere...

Ser ut som jeg fortsatt ligger i Risør - beklager dårlig oppdatering - jeg er jo forlengst hjemme igjen og har til og med tatt et par turer inne i Oslofjorden, både til Holmsbu og til Sætre. Etter nattevakt i natt har jeg seks dager fri og skal ut på en liten tur igjen, denne gangen tenker jeg å holde meg på østsiden av fjorden.

 

Men her kommer resten av turreferatene...

 

Sist jeg skrev turrapport hadde vi kommet oss til Risør. Nå hadde jeg helga fri og ingen jobbing, men vi skulle uansett videre i løpet av dagen ettersom planen var å komme oss til et sted der jeg lett kunne hoppe av og komme meg inn en kjapp tur – jeg har skrevet om hvorfor i et annet innlegg.

3B3A2758-9E28-4DD0-BEB4-67A2E5F0D345.JPG.7f52d45255034a873d29a5d19c1c11f2.JPG

Morgenen startet ved at det banket på siden av båten i sånn rundt 9-tiden. Jeg var allerede litt halvvåken og ropte “Et øyeblikk” mens jeg tok på protesefoten. Jeg brukte nok litt lenger tid å komme meg opp enn de med to bein, for når jeg kom opp i cockpiten var det ingen utenfor. Jeg så to jenter litt lengre bort som sto og pratet med noen andre båtgjester, så jeg regnet med at det var havnevaktene som var ute på runden for å kreve inn havneavgiften.

IMG-6191.jpg.c03c1ba8e9b6e90dbf357fb1650c051f.jpg

I Risør er det nemlig ingen mulighet til å betale hverken via automat, app eller Vipps – kun hos ungdommene som har sommerjobb som havnevakter. De to jentene beveget seg imidlertid ikke bort til oss, men fortsatte videre til flytebryggene og gikk en runde der. Vi endte opp med å ringe dem til slutt.

 

Vi hadde alle et behov både for å dusje og få unna en klesvask og hadde noen spørsmål til dette, ettersom jeg aldri har brukt noe annet enn toalettene på serviceanlegget ved tidligere besøk. Det endte med at de to jentene kom bort til oss både med vekslepenger og for å ta imot betaling av havneavgiften siden det viste seg at vi måtte bruke 10-kroner og 20-kroner på automatene og dusjen.

IMG-6189.jpg.81d247e6f640c266f4e5019a4a421931.jpg

Vi tok det litt på omgang dette med dusjinga, og da det var min tur ble Kathrine med for å vaske klær. Da vi kom bort til serviceanlegget var det to havnevaktene i full gang med vask og renhold der, og jeg måtte bare spørre en av dem – som jeg mente var den samme som jeg hadde betalt til for to år siden – om hun jobbet fast hver sommer, fordi jeg mente det var noe kjent med henne. Da svarte hun at hun hadde hatt jobben i tre år – så det stemte – og hun husket faktisk meg også, så da var det altså ikke innbilning!

 

Det var jo hyggelig at en ung og søt jente husket meg - men jeg har en mistanke om at det ikke var på grunn av mitt kjekke og barske utseende... :lol:

 

Etter å ha tatt en dusj var det tid for litt proviantering og en liten runde i byen. Hverken Victoria eller Kathrine hadde vært her før, så da kunne jeg vise dem litt rundt, selv om jeg ikke akkurat er lommekjent…

IMG-6219.jpg.aaf4e1f8769aa332a2caaa10b22b48a8.jpg

Etter at vasken til slutt var tørket, så var det på tide å kaste loss fra Risør for denne gangen. Turen da gikk først ut fra Risør og innom Portør, der Victoria viste mora si huset fra Camp Kulinaris og deretter til Kragerø. Der kjørte jeg inn til Gunnarsholmen for at mannskapet skulle få se litt hvordan det så ut der, men selv om det var ledige plasser, så bestemte vi oss for å fortsette. Jeg var litt usikker på om vi skulle fortsette rett til Stavern eller om vi skulle “safe” på Valle.

939A0708.JPG.07050937a4546f25c433e75de4dc3431.JPG

Nå var det nemlig blitt lørdag kveld, og jeg tenkte at Stavern sikkert var ganske full, selv om det var meldt dårlig vær dagen etter. Av erfaring vet jeg at det ville være større sjanser for å få en plass på Valle. Men siden jeg var nødt til å ta et avbrekk i jobbeferien så ville det vært mye mer praktisk å komme helt fram til Stavern denne kvelden.

 

Dessverre er Stavern en av gjestehavnene som ikke har webkamera – og siden jeg ikke hadde lyst å kjøre over Langesundbukta bare for å finne ut at det var smekkfullt og dermed måtte ta retur over bukta til Valle – så gjorde jeg noe jeg ikke vanligvis gjør, og det var å ringe for å forhøre meg. Havnesjefen Inger Kristine var som vanlig vennligheten selv, men var ikke på jobb lørdagskvelden, og ga meg derfor et annet nummer å ringe. Jeg ringte deretter hun som var på vakt og som viste seg å være minst like hyggelig – og hun endte opp med å reservere en plass til meg der det egentlig kun er dagbrygge. 

 

Det var nemlig ledig plass hvis jeg ville ligge med baug mot brygge og anker, eller eventuelt på bryggene som har bøyer å feste til akter. Akkurat det var jeg ikke så lysten å prøve en lørdagskveld med regnvær og med et mannskap som var ganske uerfaren. Å måtte gå ut på dekk og entre kaia fra baugen fristet meg ikke så mye i de forholdene som var meldt – selv om jeg kan klare det – så jeg endte altså likevel opp med et tilbud om longsideplass – og da slo jeg til!

 

Dermed ble det tur gjennom Kreppa og over en Langesundfjord som var litt i ulage, men langt fra i direkte dårlig humør, og ankomst Stavern like før det begynte å bli litt mørkt.

IMG-6230.jpg.60b76b635cbc8362a575b822a9c65bb6.jpg

Havnevakta Astrid (mener det var det hun het) kom og møtte oss og hilste oss velkommen, og deretter kunne vi slappe litt av. Siden Sult ikke var stengt ennå, så rakk vi også å spise der. Jeg og Kathrine tok den nydelige fiskesuppa, mens Victoria endte opp med burger. Og vi var alle mette, fornøyde og veldig klare for å legge oss da vi var tilbake i båten.

 

Men det gikk ikke helt knirkefritt… For inne i hjørnet, innenfor dagbrygga der vi lå, lå det en båt med godt voksne menn som tydeligvis var på guttetur. De hadde også en ganske dårlig musikksmak, spør du meg, noe som ikke hindret dem i å spille så høyt at halve Stavern og garantert hele gjestehavna kunne høre dem… De sluttet dog etterhvert og gikk visst en tur i området, for en av dem satte seg på huk hos oss og prøvde, noe mislykket, å føre en samtale… Det ble stille etterhvert… 😀

IMG-6231.jpg.03c3c231bcef258b5f1e2c2b079d521e.jpg

Dagen etter var gjengen noe spakere og en av dem kom bort til oss og lurte på om vi kunne forhale litt slik at de kom seg ut av hjørnet, noe vi selvsagt gjorde. Deretter forhalte vi båten selv og la oss innerst i hjørnet.

 

Deretter forlot jeg mannskapet for dra innover til Oslo og deretter til eks-rederinnen (som jeg allerede har linket til tidligere her i tråden: https://pequod.nesodd1.no/?p=18968). Deretter ble det en kort tur hjemom før jeg mandag morgen tok en jobbvakt fysisk på selve jobben – første gang siden 27. februar! Rett etter jobben ble det retur til Stavern, og jeg var vel på plass i båten igjen rundt klokka 18.30. Snakket med en som hadde lagt seg på dagbrygga og som fortalte at han kom fra Strömstad. Får håpe han satte seg selv i karantene.

IMG-6269.jpg.211bc07e01185a6f857f0c267a18e67f.jpg

Mannskapet hadde vært i Stavern i ett døgn mer enn meg, og var klare for å dra videre, så etterhvert var det vår tur til å kaste loss. Vi hadde snakket litt om hvor mannskapet skulle gå av. Victoria hadde ikke helt bestemt seg for om hun ville fortsette på turen eller ikke, mens Kathrine skulle på jobb onsdag, men hadde lyst å bli med litt mer.

 

Så jeg tenkte at vi kunne ta en liten omvei og istedenfor å fortsette videre inn Oslofjorden, noe jeg ikke var så lysten på ennå, jeg hadde fortsatt én uke og to dager igjen før jeg skulle troppe opp på jobben fysisk, så vi dro tilbake over Langesundbukta, ikke rett over til Kragerø/Valle-siden, men innover. Målet denne mandagskvelden var derfor Langesund.

 

Været hadde blitt litt bedre, sola stakk fram fra skyene og vinden hadde roet seg, så alt så ut til å kunne bli fin tur. Mannskapet viste seg etterhvert å ikke være helt fornøyd dog… For å komme seg innover Langesundbukta kommer man ikke fra at man må passere Rakkebåene og de viste seg ikke fra sin beste side. Riktignok var det fortsatt ikke særlig med vind, men det kom ganske store dønninger og bølger med gammel sjø, så det ble litt ubehagelig.

 

Kathrine så ikke ut til å bry seg noe særlig, men Victoria var ikke helt fornøyd. Hvor lite fornøyd hun var skjønte jeg vel ikke før etterpå, men noen ganger må man styre slik at bølgene er nødt til å komme fra siden, selv om jeg prøvde litt sikksakk-kjøring.

IMG-6276.jpg.4315b8c396df11de704a753a5635ecc4.jpg

Til slutt kom vi inn i litt roligere farvann, og for å gjøre det litt bedre for mannskapet valgte jeg å kjøre mellom Geiterøya og Langøya og kjøre inn i Langesund fra nord. Vi la oss til ved den gamle Dampskipsbrygga og flytebryggen som ligger der. Dermed kunne jeg krysse av for nok et nytt sted.

1407411559_IMG-6314(1).jpg.de7701e39d2991b70020832a17c698a2.jpg

Vi tok oss en liten runde i området, kjøpte lit mat og drikke fra et gatekjøkken ved brygga og ruslet deretter rundt i nærområdet. Ikke veldig mye liv i Langesund en mandagskveld, for å si det forsiktig…

IMG-6294.jpg.5650da436058f65df7283203f718258c.jpg

Men vi fikk nå bivåne at Fjordline kom og la seg til ved fergekaia litt lenger nord i sunde mens vi satt og koste oss med kebab..

IMG-6286.jpg.aff018ef5525f126b398cb91325d572e.jpg

 

Deretter gikk vi litt rundt og fant servicebygget – som viste seg å være stengt i et par dager til – sannsynligvis derfor det bare kostet 50 kroner i havna!

IMG-6297.jpg.6e4f56e969ac1a3538e3c5eb63c34431.jpg

Dog ble det likevel en dyr fornøyelse for meg. Jeg brukte nemlig GoMarina-appen til å betale og oppdaget litt for sent at jeg hadde trykket litt feil og betalt for et opphold i Lillesand – ikke Langesund! Så den natta kostet meg 200 kroner ekstra likevel… Jaja! :thumbsdown:

IMG-6290.jpg.a72e77acd8f73be2da2df194bc2930e3.jpg

Siden jeg nå var tilbake i gjemmekontormodus måtte jeg gjennomføre en morgenvakt før vi kunne dra videre.

IMG-6317.jpg.224ba630ad9e7d5ba64a5cb4f155ad08.jpg

Slagplanen var nå lagt: Vi skulle dra opp elva og komme oss til Skien! Derfra skulle mannskapet ta tog inn til Oslo. Det så ut som om Victoria hadde bestemt seg for å bli med mora hjem denne gangen. Denne tirsdagen var været mye bedre enn de siste dagene, så det ble en fin tur opp til Stathelle og Brevik og deretter inn fjorden til Porsgrunn.

IMG-6305.jpg.890e846f07f1e2fc84b88b1307b8d322.jpg

Stusset litt over noen hvite bokstaver som var malt på fjellveggen midtfjords: “Norge fritt” – sto det. Prøvde å google litt for å finne ut hva dette var, men uten hell. Noen her som vet? :confused:

939A0748.jpg.2612aaf85e1b557cfe08a2fe99dd06aa.jpg

Det må innrømmes at innseilingen til Porsgrunn kanskje ikke akkurat er den vakreste her i landet…men det ble noe bedre oppover elva. Planen var imidlertid å ikke stoppe i Porsgrunn, men dra helt fram til Skien – ved inngangen til Telemarkskanalen. Ingen grunn til å stoppe underveis, når vi først var i Skienselva måtte vi jo ta den helt opp!

IMG-6326.jpg.fde639c299aa91f688b3d7ac09b446d2.jpg

939A0761.jpg.50e96bdf93cf69703136e7b71bb364a5.jpg

939A0783.jpg.11b7729d3a9d0f5510dbdc7bf1762f20.jpg

Når vi nærmet oss Skien – en by jeg ikke har vært i siden midten på 80-tallet, og da fra landsiden – så ble jeg nesten litt betenkt med tanke på å prøve Telemarkskanalen. På den ene siden var det voldsomme vannmasser som ble sluppet ut, og det var kraftig strøm i området. Selve slusa var stengt, regner med at det er faste åpningstider? Jeg var litt usikker på om det var ledige plasser, men så at det lå en flytebrygge like ved slusa der det bare lå én seilbåt – så der var det i alle fall plass – men den er kanskje mer tenkt på som ventebrygge til båter som skal sluses?

IMG-6338.jpg.21ffff71a5758d6f05052769b7d5c737.jpg

Uansett så hadde jeg jo sjekket hvordan gjestehavna så ut på Havneguiden, så jeg visste sånn omtrent hva som møtte meg. Og da vi kom inn helt innerst viste det seg at det var ganske fullt på brygga til styrbord, men helt ledig ved brygga som lå helt innerst.

 

Det var riktignok noen “glipper” mellom båtene som jeg nok kunne ha manøvrert meg inn i, men jeg er ikke helt trygg på finmanøvreringen med båten ennå, så jeg foretrekker god plass, så da ble det den ledige brygga! Fordelen med gjestehavna i Skien er at det kun er longsideplasser – det er jo alltids noe.

IMG-6350.jpg.2d123e231a66b2b97e527821b365a30e.jpg

Men det tok ikke lang tid etter at vi hadde fortøyd før jeg forstod hvorfor den innerste brygga var ledig… Jeg betalte 55 kroner i GoMarina-appen (også her var servicebygget stengt – men det gjorde forsåvidt ikke så mye for gudene vet hvor det befant seg – ikke noe oppslag, ingen info om det. Men i tillegg virket ikke strømmen på brygga, og det var litt verre etetrsom jeg jo hadde tenkt å ta en jobbvakt herfra dagen etter – og da vil jeg helst ha strøm. Brygga var i tillegg veldig sliten, med råtne og brukne planker. Ikke akkurat topp vedlikeholdt!

 

I tillegg var det en ansamling med litt “slitne” innbyggere på den borteste siden av brygga. Det tok ikke lang tid før både ambulanse og politi var på plass der ettersom det var noe bråk der, så jeg så ikke helt fram til å ligge der. Allerede da overveide jeg å ta båten tilbake nedover elva og legge til et annet sted for natten. Det var rett og slett ikke noe koselig der, nedslitt og dårlig stemning.

939A0806.jpg.8ea2f16b4d7b184677d1ed7fe3240c8c.jpg

Etter å ha diskutert litt fant mannskapet ut at de ville ta et tog fra Skien samme kveld, ikke vente til dagen etter. Jeg tror ikke de så fram til å overnatte der vi lå heller. Så etter å ha spist litt sammen og slappet av, så tok de to matrosene farvel. 

 

Jeg tok meg en liten runde i området, også for å sjekke om det var strøm på den andre brygga, noe det så ut til å være – det var i alle fall to av båtene der som var koblet til, men det var ingen om bord, så jeg fikk ikke spurt om strømmen virket hos dem. Og jeg hadde ikke lyst til å prøve å manøvrere meg inn på noen av de to ledige, trange plassene alene. 

 

Så jeg bestemte meg for å forlate gjestehavna samme kveld. Jeg tenkte jeg kunne sjekke om det var strøm på den gjestebrygga vi hadde passert rett før selve gjestehavna, for da kunne jeg ligge der – jeg hadde jo tross alt betalt havneavgiften – og hvis det ikke var det så ville jeg dra tilbake med en gang. 

IMG-6360.jpg.e615020d89833d50496822757a59c8d8.jpg

 

Å legge til ved den andre brygga viste seg å være en enda større utfordring, og jeg ville aldri ha klart det om det ikke var for de to som kom ut av seilbåten som lå der. Den strie strømmen gjorde det ganske så utfordrende, men jeg fikk lagt til – med den andre siden enn det jeg hadde tenkt – og fortøyd til slutt! Denne brygga var dog enda mer sliten enn den forrige, og flere av fortøyningsringene var borte – men jaggu var det strøm der! Så da bestemte jeg meg for å bli.

 

Det tok ikke lang tid før jeg måtte ut av båten for å hjelpe en annen båt som hadde problemer med å legge til. Det var en mindre daycruiser som måtte ha flere forsøk før vi klarte å få ham inn. Da kunne han fortelle at denne brygga lå i et område med mange rusmisbrukere – surprise! – og at han hadde fått frastjålet to båter her tidligere… Jaggu var jeg heldig heldig med denne visitten! Så når jeg til slutt la meg, så tok jeg med alt løsøre av verdi fra cockpiten og ned i lugaren, sånn for sikkerhets skyld…

 

På grunn av strømmen ble det en ganske urolig natt – men sove fikk jeg nå da, til slutt. Men et nytt besøk i Skien som båtgjest frister overhodet ikke! Dyr havn når den holder vanlig pris (250), slitne og dårlig vedlikeholdte brygger, slitent havneområde, ustabil strøm, dårlig stemning…

939A0815.jpg.683ae807fc67ee7a2d58bcb1f307fb0f.jpg

Det eneste som får meg til å dra opp hit igjen er hvis jeg skal prøve meg på Telemarkskanalen – noe jeg absolutt har lyst til å gjøre – men å besøke kun Skien igjen med båt? Aldri. Beklager hvis jeg tråkker noen på tærne her, men det er rett og slett slik jeg føler det etter min første visitt...

Link to post
Share on other sites

Etter en noe urolig natt ved Jernbanebrygga i Skien (som jeg etterhvert fant ut at stedet trolig het) så gjennomførte jeg dagens jobbvakt uten særlige problemer. Brygga er vel egentlig ment som en ventebrygge for båter som skal gjennom slusa?

 

Avgangen fra brygga gikk imidlertid ikke helt prikkfritt for seg, og hadde jeg ikke vært litt snartenkt ville båten ha drevet avgårde uten meg om bord! Strømmen var jo ganske kraftig og jeg klarte å glemme å ta med meg fjernkontrollen til baugpropellen. Så når jeg løsnet på tauet foran begynte baugen å vende utover så fort at jeg ikke rakk å hoppe ombord der jeg vanligvis skulle, men måtte løpe et par skritt og rett og slett hoppe/velte meg over rekka! Veldig glad for at kalesjen var rullet opp der – for hadde den ikke vært det kunne båten ha seilt avgårde uten meg… 

I alle fall nesten, for jeg hadde fortsatt akterfortøyningen delvis på plass! Fikk løsnet den styggfort etter den noe paniske og uelegante ombordstigningen, og gasset litt på for å komme ut fra brygga, for hadde jeg ikke fått løsnet den fort nok ville vel bredsiden av båten truffet baugen på seilbåten!

 

En noe smådramatisk avgang, med andre ord! Men det gikk bra!

 

Turen nedover Skienselva foregikk da heldigvis udramatisk! Og ble foreviget av et medlem på forumet her. Bildet er jo postet tidligere i tråden av @Fjord28cs, men jeg legger det ut igjen her:

IMG_20200624_162349.jpg.81c7178b0fc8f06e20979198c31dfeeb.jpg.a23de47a7948557aaeac8c8347c76a91.jpg

 

Planen denne gangen var å ta en titt innom Brevik. Det var jo onsdag ettermiddag så jeg regnet med at det skulle gå an å få en plass der. Da jeg nærmet meg bruene ved Brevik/Stathelle kom jeg plutselig på at det skulle ligge en marina i nærheten med svært hyggelig pris på diesel, så jeg stoppet og sjekket navnet på kartet og fant ut at jeg hadde kjørt forbi, men ikke veldig langt, så jeg snudde og satte kursen mot Skjerkøya. Jeg rundet den lille odden og så ble jeg litt usikker.

 

Det så nemlig helt annerledes ut enn det jeg hadde sett på satelittbilder, og jeg synes det så trangt ut. Istedenfor å gå helt inn ombestemte jeg meg og kjørte ut derfra og videre mot Brevik. Det er jo også et sted jeg ikke har vært før, og som ser veldig idyllisk ut fra sjøsiden.

IMG-6389.jpg.dafd190ab062d8c43e68afa245045d98.jpg

Men da jeg kom inn i den litt trange bukta ble jeg usikker igjen. Det var overraskende mange båter der til å være midt i uka – men det var jo en fin og varm dag – så det har vel noe med det å gjøre. Jeg valgte derfor å snu og dro utover igjen.

 

Men denne ettermiddagen sto virkelig i ubesluttsomhetens tegn. For jeg hadde ikke kjørt lenge før jeg ombestemte meg og dro tilbake for å prøve igjen i den ene ledige båsen jeg hadde sett. La ut fendere og var klar, for så å oppdage at den også var tatt…

 

Så da snudde jeg for andre gang, og denne gangen dro jeg videre. Håpløst ubesluttsom skipper, med andre ord! :rolleyes:

 

IMG-6394.jpg.49005fd87e91aa41d6ffc0480a2e5a5b.jpg

 

Siden jeg ikke hadde fått fylt på Skjerkøya dro jeg mot Langesund for å fylle der. Drivstoffkaia var ganske høy, og tenåringen som skulle hjelpe til virket ganske mutt og lei da han slang en tamp til meg. Men han ga meg i det minste slangen slik at jeg slapp å krabbe opp for å hente den…

 

Krabbe måtte jeg imidlertid da jeg skulle betale, noe jeg måtte gjøre inne i ei bu. Hun som sto bak kassa smilte i alle fall til meg. Men totalt var ikke opplevelsen særlig mye å skryte av. Litt tungvint å fylle der for meg, og de lå nesten et par kroner over Skjerkøya, selv om de fremdeles lå under tieren, og da er jeg jo ganske fornøyd.

 

Jeg fortsatte nedover mot Langesund og tenkte at hvis det var ledig der, så kunne jeg legge meg til der en gang til, men da jeg nærmet meg så jeg at det var fullt, så da fortsatte jeg med plan B.IMG-6398.jpg.739d61068b2177a78294588334d98507.jpg

 

Plan B var ikke veldig langt unna, og en av de stedene jeg på forhånd hadde tenkt å legge til da jeg dro ut på det som opprinnelig skulle være en ukestur, nemlig Helgeroa.

 

Det er ikke lange biten over fra Langesund, men siden det var ganske så mange båter både i Brevik og i Langesund, så var jeg litt spent på hvordan ståa var her. Ifølge bildene i Havneguiden online så skulle gjesteplassene være ved midterste flytebrygge, og noen få av dem langsides plasser.

 

Da jeg kom fram så jeg, ikke for første gang på denne turen, at opplysningene i Havneguiden ikke var helt oppdaterte. Gjesteplassene var nemlig på den ytterste flytebrygga, ikke på den midterste. Men den gode nyheten var at det var nok plass, så jeg fikk lagt meg fint til i en bås på innsiden.

IMG-6411.jpg.cd755a8c2e6d14904f6d221244a45525.jpg

 

Helgeroa er et idyllisk og rolig sted, og jeg fant fort roen her. Bryggeanlegget var pent og solid og serviceanlegget det samme, ryddig og pent. Kiosken/kafeen var litt trang og rotete, men spiseområdet hyggelig. Spiste der et par ganger og til å være nærmest gatekjøkkenmat så smakte det ganske bra. Øl til maten kunne man også få!

 

Litt lenger opp i gaten var det både asiatisk mat, iskremkiosk og restauranten Sydvesten, som serverte en meget velsmakende lakseschnitzel! Og ikke minst hyggelig betjening.

IMG-6400.jpg.b6db71cd5bcb50e8af0722d33a1d11d3.jpg

 

På dag to, etter å ha funnet ut at Pepsi-Max kostet 58 kroner for en halvannen liter på kiosken, valgte jeg å gå til Meny. Det var ikke veldig langt, men i den varmen som var denne dagen og pluss at jeg glemte å ta med meg krykka, så ble det litt ubehagelig på slutten. Nedover gikk det helt fint!

IMG-6414.jpg.302edab46616062ec914d0128b9cb889.jpg

Fikk med meg litt mer kaffe og en firepakk med Pepsi-Max, så da hadde jeg så jeg klarte meg en stund.:giggle:

 

IMG-6425.jpg.efc88e6498fd6ca1c8fb1641df0e052b.jpg

 

Det var noe som skjedde med meg mens båten lå i Helgeroa, kanskje det var det nydelige været med opp mot 30 grader og et par tropenetter på rad og den avslappede stemningen på stedet med hyggelige og serviceinnstilte havnevakter?

 

Men uansett så kom den ordentlige feriefølelsen for første gang snikende inn på meg. Jeg slappet rett og slett voldsomt av! Jeg kom inn på kvelden onsdag og gjennomførte to tidligvakter torsdag og fredag. Planen var først å dra videre torsdag, men jeg utsatte det til fredag. 

IMG-6437.jpg.01f103c4c6460e30f35717820e6405ea.jpg

 

På fredag skulle jeg også fortsette videre, tenkte da på Nevlunghavn eller Stavern. men også da var hvilepulsen så bedagelig at det ble ny overnatting…

 

Lørdag tenkte jeg å dra ganske tidlig, kanskje ta en stopp i Nevlunghavn og deretter dra til Stavern. Noen båt- og musikkvenner av meg lå nemlig på Svenner og hadde tenkt seg til Stavern lørdag, så det ville jo vært morsomt å treffe dem.

 

Jeg var imidlertid usikker på om det ville være plass i Stavern på en lørdag, så derfor hadde jeg tenkt å dra litt tidlig, ta en titt innom Nevlunghavn og deretter dra til Stavern. Uka før hadde jeg jo ringt for å høre om det var noe ledig plass der, men jeg kviet meg litt for å gjøre det to ganger på rad…

IMG-6454.jpg.88981980140e01d2bd63d483dd7dec12.jpg

Men jeg klarte selvsagt ikke å komme meg avgårde før langt ut på dagen… Klokka var nesten 18 før jeg motstrebende forlot Helgeroa! Været var jo fortsatt nydelig, men det skulle komme endel regn og endel vind om kvelden/natten. Jeg hadde vært i kontakt med mine båtvenner på Svenner, som var på vei til Stavern. De skulle gi meg beskjed om hvordan det var med ledige plasser når de kom fram.

 

Forøvrig var avgangen fra Helgeroa nesten kliss lik den fra Skien! Kortidstidshukommelsen min er ikke mye å skryte av…

Riktignok gikk nesten alt som planlagt, men jeg undervurderte hvor kraftig strømmen og vinden var. Jeg lå fortøyd i en ganske bred dobbelbås og jeg tok og løsnet tauet foran først. Tauet midtskips og akter var fortsatt festet, men jeg undervurderte hvor kraftig strømmen var, så båten snudde seg mot babord mye raskere enn jeg hadde trodd, så jeg rakk ikke å komme opp på dollbordet og måte hive meg inn i båten på samme måte som i Skien, bare på motsatt side!

 

Også denne gangen var jeg heldig siden kalesjen var rullet opp på begge sider på grunn av det fine været… Også denne gangen hadde jeg glemt fjernkontrollen til baugpropellen om bord, så jeg kunne ikke ha klart å få båten tilbake til utriggeren slik at jeg kunne ha kommet meg om bord på vanlig måte… Det synker vel inn etterhvert at jeg burde huske å ha den på meg… :lol:

 

Jeg tror ikke noen så min reprise på den uelegante ombordstigningen, og siden båten fremdeles var fortøyd to steder, så ville ikke konsekvensene vært så store som de ville ha vært i Skien. Jeg måtte ha gått helt ytterst på utriggeren og deretter hoppet ut på badeplattformen for å komme meg ombord hvis jeg ikke hadde klart “Skienshoppet” også denne gangen…

 

Vel om bord kunne jeg bare løsne på de andre to fortøyningene og det hele så ganske godt planlagt ut da båten la seg på tvers i båsen og vinden og strømmen førte baugen ut av båsen slik at jeg bare kunne tøffe pent ut. Fortsatt kanskje ikke veldig elegant, men en helt grei måte å komme seg avgårde på, i alle fall så lenge skipperen hadde kommet seg om bord… 

939A0831.JPG.fc4b9e5615fd7aac3b1f1df83ca9a9f5.JPG

 

Jeg tøffet dermed som planlagt først til Nevlunghavn. Allerede da jeg kom inn på utsiden så jeg at det var stappfullt der, og siden jeg synes det så ganske trangt ut der, så dro jeg ikke inn for å se nærmere på stedet, men snudde på utsiden etter å ha knipset noen bilder, og satte deretter kursen mot Stavern.

 

Jeg har lyst til å besøke Nevlunghavn en annen gang, helst utenom hovedsesongen, da kan det kanskje være håp om å finne en ledig plass. Men samtidig så det ut som om det var ganske høye brygger der, så jeg er litt usikker på hvordan det vil være for meg å komme meg i land. Kanskje sjekke tidevannstabellene før jeg besøker dem neste gang, for å tøffe inn der når det er flo?

939A0845.JPG.44da91499117c0f13eef8698cbf58472.JPG

 

På vei ut fra den korte titten på Nevlunghavn fikk jeg melding og bilder fra Stavern som viste hvor jeg kunne legge til. Det var til og med longsideplass ledig på den gamle steinbrygga like ved brua over til den flytebrygga som også er for gjestebåter (og der jeg – inntil i år – alltid har lagt meg når jeg har vært i Stavern).

939A0864.JPG.62788758d4dd0ed040815c17debe8367.JPG

Båtvennene mine lovte å sørge for å holde den fri til jeg kom. Jeg har tross alt et godt argument for å få lov til å ligge longside, særlig når jeg er alene i båten, og da tenker jeg ikke på at ankervinsjen ikke fungerte (nå MÅ jeg få byttet den sikringen som jeg kjøpte i Mandal!), men at det er så mye lettere for meg å komme i land når jeg ligger longside – i alle fall så lenge brygga ikke er for høy. Og steinbrygga er litt lavere enn trebrygga foran restauranten.

 

Langesundbukta og Rakkebåene viste seg uansett fra sin beste side denne dagen – i motsetning til en uke tidligere – så turen inn til Stavern fra Nevlunghavn gikk raskt unna. Vennene mine sto klar ved kaia og jeg var raskt fortøyd og fornøyd. 

IMG-6461.jpg.000ce18cacec59d13bbea75b0f82e5f9.jpg

 

Vi avtalte raskt å spise på Smak, og etter å ha stått i kø en stund – på grunn av koronareglene – så fikk vi et bord ute. Da ble det mat for oss alle tre – og fiskesuppa smakte aldeles utmerket også denne gangen. Andre gang i år at jeg spiser på Smak, og det er ikke umulig at det blir flere ganger i år!

 

Det var meldt noe skikkelig regnvær natt til søndag, og utover søndagen skulle det også blåse kraftig, så allerede lørdag kveld trakk jeg den hvite presenningen jeg har over selve kalesjetaket på båten. Som jeg vel har skrevet tidligere har jeg oppdaget at taket over fører- og passasjersetene ikke er tett, slik at når det regner kraftig så drypper det masse vann inn i båten.

 

Allerede i fjor høst kjøpte jeg derfor inn en presenning på Biltema som jeg strekker over kalesjen for å hindre det verste. Det er en nødløsning fram til jeg får bestilt meg en ny. 

 

Etter å ha fått den på plass ble også de to ekstra kulefenderne jeg har lagt ut, ettersom jeg jo lå ved en steinbrygge og vinden var meldt å komme rett på båten. Jeg har fått god bruk for de to kulefenderne, selv om jeg egentlig bestilte feil og fikk to som var mye større enn jeg hadde trodd. Men de har kommet godt med, selv om de er litt klumpete å lagre om bord… 

 

Selv om det blåste kraftig så sov jeg likevel ganske godt den natta. En båt i nærheten hadde fest, og den forstyrret meg mer enn at det vugget litt, men jeg har godt sovehjerte, så jeg sovnet uansett!

IMG-6479.jpg.a5ff7c9db3c2122aa04d279f16a10d16.jpg

Dagen etter var det både noe vind og stadige regnbyger. Spiste frokost hos båtvennene mine, og etter noen timer kommer en jobbkollega (som er fra Larvik og var hjemme på besøk) og besøkte oss. Vi spiller også i band sammen og han kjenner også båtvennene mine fra musikken. Det endte med at vi tok en rusletur i Stavern og spiste pizza på et sted som het Det Gule Galleriet – hvis jeg ikke husker helt feil.

106464111_958523997929322_5156944388996330114_n.jpg.282e1aa9e30e929d8e36569f2a82bdb1.jpg

IMG-6469.jpg.4822c6a56c67eb7351e68b021508a3db.jpgIMG-6474.jpg.4a8fba2e5f3e32794a0665a488de3a26.jpgIMG-6477.jpg.c28e933d6db2fb0d3f1191f0ee11ef75.jpg

Jeg ble i Stavern til dagen etter og mandag morgen – ganske tidlig til meg å være (9.45) – dro jeg videre. Jeg skulle ha en ettermiddagsøkt den dagen, så jeg måtte komme meg litt tidligere avgårde, også på grunn av været. Sa farvel til mine musikk- og båtvenner – som skulle sørover til Jomfruland etterhvert – og dro ut fra Stavern igjen. 

IMG-6475.jpg.84ecc8f280d39d0b9c6e4a5a6b7cad97.jpg

Målet denne gangen var å prøve meg i Krukehavn, eventuelt tilbake til Verdens Ende eller kanskje prøve å legge til ved gjestebryggene til Havna hotell?

 

IMG-6487.jpg.582364f0691af229d1133b82850e76ff.jpg

 

Jeg ble raskt klar over at sjøen ikke akkurat hadde roet seg særlig etter helgens varierende vær, så jeg måtte manøvrere litt opp mot bølgene da jeg dro over Larviksfjorden, for å så å snu ganske skarpt når jeg skulle dra forbi Ula og alle småskjærene i området. Klarte å passere Sandefjordsfjorden ganske greit også, men da jeg hadde Tønsberg Tønne om babord begynte det å bli virkelig ubehagelig, så jeg ombestemte meg og dro heller inn Tønsbergfjorden mens jeg “surfet” på bølgene innover.’

IMG-6492.jpg.1c62af6699a43fc5b3962c9b3767b8dc.jpg

Vurderte å dra videre inn via Kjøpmannsskjær og tenkte på et par andre alternativer langs fjorden før jeg bestemte meg for å dra rett inn til Tønsberg og prøve lykken der istedenfor. Det skulle både blåse opp ytterligere og begynne å regne endel, så jeg tenkte at det var like greit å komme meg til en litt smulere havn. Tønsberg er da også an av gjestehavnene med webkamera, så jeg så at det var ledige plasser der.

IMG-6867.jpg.3fbc16e027f4989f456e8c5711fc8915.jpg

 

Det letnet litt opp (stille før stormen) mens jeg tøffet innover fjorden i bedagelig tempo, og noterte meg et par steder jeg kunne prøve meg på ved en annen anledning, før jeg nærmet meg gjestehavna. Da hadde jeg også oppdaget at den plassen jeg hadde sett meg ut var tatt av en annen båt, og da jeg kom fram var det kommet enda flere båter, så jeg endte opp med å legge meg på utsiden av den ytterste flytebrygga. Ei hyggelig dame som kom forbi tok imot tampen og jeg fikk fortøyd relativt greit.

939A0892.JPG.1f07d83b2375287a01f3e03e6f8c2301.JPG

 

Havneavgiften ble betalt inne i kiosken ved brygga og serviceanlegget var også åpent. Tok meg en kaffe og en vaffel før jeg gikk om bord igjen. Guttungen som trakterte vaffeljernet bør nok ta et lite kurs i vaffelsteking dog – vaflene skal helst være lysebrune, ikke serveres gule og halvrå… Ingen stor kulinarisk opplevelse der altså...:giggle:

 

IMG-6878.jpg.cc9c17abf4df78b43e9a24cd51aef82d.jpg

 

Kom forøvrig en annen Tresfjord 29 ikke så veldig lenge etter at jeg hadde lagt til, og la seg til et par plasser lenger fram. Måtte jo ta en prat med dem ettersom jeg ser Tresfjorder en god del sjeldnere enn jeg ser N24...

 

Rakk å ta meg en liten “cowboystrekk” i akterkabinen før det var på tide å fyre opp PCen og starte dagens kveldsøkt på jobb. Ble lite tid til å se meg om i Tønsberg denne gangen, mye fordi været ikke innbød til det. Jeg har ikke vært her på seks år, da med snekka. Det får heller bli en annen gang

IMG-6881.jpg.cd6de6c34f2ffe612c5c15a7cf905715.jpg

 

Etter frokost dagen etter var det på tide med ny avgang. Jeg somlet litt mye før jeg kom meg avgårde. Jeg vurderte å vente til broåpninga klokka 12 ettersom jeg sov over den første, men jeg hadde jo fortsatt mange timer å ta av, så jeg valgte å dra ut fjorden igjen istedenfor, og ta Kjøpmannsskjær denne gangen. Der har jeg vel ikke vært siden 2017 eller 2018.

IMG-6893.jpg.ae116cac2a4b5095475c2ca5a007232d.jpg939A0962.JPG.54db76b296f43f7c5f7df3185cc38e79.JPG

 

Utenfor Søndre Årøy på Nøtterøy passerte et gammelt dampskip meg, DS Kysten. Alltid moro å se slike gamle veteranskip som fortsatt er i drift. Minte meg på om at jeg må prøve å få en tur med gode gamle DS Børøysund også snart.

939A0974.JPG.62047b2283383dbfc18f389f62074580.JPG

 

Jeg hadde ikke et helt klart definert mål for denne etappen, men vurderte både Holmsbu og Horten før jeg tok en telefon til Åsgårdsstrand. Der hadde jeg ikke vært siden 2014 og i år har de jobbet med å legge ut nye båser på innsiden av moloen. På denne nye brygga var det tidlig i juni ikke strøm på grunn av byggearbeid, så jeg ringte for å høre om det nå var koblet til strøm, noe en hyggelig dame kunne bekrefte.

IMG-6902.jpg.66e5b5527bb4f9ce7bd6521aaa842e97.jpg

 

Dermed bestemte jeg meg for å prøve meg på Åsgårdsstrand. I Horten liker jeg meg best ved Sykehusbrygga og ikke i den vanlige gjestehavna, men siden sykehusbrygga er under rehabilitering har kommunen ikke lagt ut flytebryggene som har ligget der de siste årene, og i tillegg er det ikke strøm der, så det var ikke aktuelt å dra dit på grunn av at jeg skulle ha en jobbøkt i båten . Siden jeg også var ganske forsinket med tanke på å komme meg i havn i Holmsbu før vakta skulle starte, så satset jeg på en retur til Åsgårdstrand.

IMG-6899.jpg.378969d2a918a571e230e59ebab8ba5a.jpg

 

Den nye moloen og bryggeanlegget der var veldig bra, men jeg merket at det var veldig mye svell der, slik at båten lå ganske urolig i båsen det døgnet jeg var der. Også området rundt gjestehavna hadde fått en oppgradering siden mitt første besøk i 2014, og det var kommet en slags brakkeriggrestaurant der som var drevet av hotellet. Stakk aldri innom der, men spesielt pent var det ikke, ikke minst med tanke på den vakre trehusbebyggelsen i resten av Åsgårdstrand.

IMG-6913.jpg.68d54ff33d48f32e8025f8d769334d2b.jpg

Etter at jobbøkta var unnagjort tok jeg en liten rundtur i området før jeg la meg, og dagen etter stakk jeg innom en Joker-butikk og handlet inn litt mer Pepsi-Max før jeg dro avgårde.

IMG-6918.jpg.603dfb5f9fd9a3c495b5971de86a83aa.jpgIMG-6924.jpg.33116f4ff4261a14df86785331895a03.jpgIMG-6925.jpg.34a52a242137b90f7e5ac4a27354b463.jpgIMG-6928.jpg.017d116b517add3de79fd881de795d38.jpgIMG-6932.jpg.80eaa6f0b74e287a5dbf32eb664d8a69.jpg

 

Det blåste ganske mye denne formiddagen og jeg skulle på kveldsvakt. Nå hadde juli overtatt for juni og jeg hadde lovt jobben at jeg skulle begynne å ta jobbvaktene mine fysisk fra jobblokalene fra 1. juli, så jeg begynte å få dårlig tid. Jeg vurderte å ringe jobben og spørre om jeg kunne ta også denne vakta fra båten, men samtidig hadde jeg lovt å komme på jobb nå, og ville gjerne holde det løftet, ikke minst med tanke på at jobben kanskje ville være mer velvillig innstilt til flere perioder med båtkontor framover hvis jeg klarte å holde løftet.

 

Jeg hadde nok blitt unødvendig lenge i Helgeroa, hadde jeg dratt derfra tidligere istedenfor å ligge der i fire dager, så ville jeg ha vært hjemme i god tid. Men da ville jeg heller ikke truffet på mine båtkolleger i Stavern.

 

Jeg sjekket bussruter også, for å se om jeg kunne klare å komme meg fram og tilbake til Oslo samme dag, enten via buss fra Åsgårdstrand/Horten, eller ved å ta Bastøferga og tog/tog for buss fra Moss. Begge disse alternativene umuliggjorde imidlertid retur tilbake til båten samme kveld. 

 

Jeg endte da med å sende melding til selveste @Bonus her på forumet, og da jeg fikk låne plassen hans i Moss (ikke for første gang!) ble det til at jeg tok en liten kosetur over fra Åsgårdstrand til Moss og la båten der. Deretter tok jeg første buss for tog inn til Oslo, dro på jobb og tok deretter buss for tog tilbake til Moss og overnattet i båten! For jeg rakk å komme meg tilbake til Moss samme kveld etter jobb, men ville ikke ha rukket siste ferge til Horten og Åsgårdsstrand.

IMG-6948.jpg.9db9e86b15736d3d94629933c25987f5.jpg

 

Så dermed ble det en siste overnatting i båten i Moss før sjarmøretappen hjemover dagen etter og ny kveldsvakt på jobben! Rakk å ta en kaffe med Bonus  og en hyggelig prat før jeg kastet loss. Kom et par solide skurer ved Som og rett etterpå, men da jeg nærmet meg Drøbak tittet sola fram igjen

IMG-6951.JPG.db48f2cfb84dc5a96edc074e42c2b847.JPG

En halvtimes forskjell på disse to bildene...

IMG-6961.jpg.176dd409c2127bbdd83706a428a1f252.jpg

 

Dermed endte den lille ukesturen jeg egentlig skulle ut på i mai, med fem og en halv ukes båttur! Jeg kom meg helt ned til Farsund, samt en rundtur helt inn i Åptabukta før jeg måtte snu. Totalt var jeg borte i 39 dager – 40 hvis vi tar med den siste etappen inn fra Moss. Av disse hadde jeg 14 fridager totalt, mens resten jobbet jeg. 

 

For meg har det utelukkende kun vært en positiv opplevelse og noe jeg mer enn gjerne gjentar!

Nå er det bare å glede seg til nye tre uker i båten i august – helt uten jobbing!

BEA8510E-5E51-4373-ADF9-3ED6D209B7B8.JPG.51abc2cd02760933312a80c1ddd41803.JPG

 

IMG-6968.jpg

Link to post
Share on other sites

Martine29 skrev 14 minutter siden:

Helt  utrolig hvor mye tid du bruker på dine båtbrev, eller livshistorie. Regner med du trives med å ha ordet i din makt og dette blir verdsatt av dine trofaste følgere....uansett så virker det som  om båten funker bra. Fortsatt god sommer.

Takk for det! Liker å skrive ja, og når jeg begynner å bli senil og glemsk kan jeg jo gå tilbake og lese hva jeg har skrevet om opplevelsene mine...:lol:

Link to post
Share on other sites

13 minutes ago, Pequod said:

Så når jeg løsnet på tauet foran begynte baugen å vende utover så fort at jeg ikke rakk å hoppe ombord der jeg vanligvis skulle, men måtte løpe et par skritt og rett og slett hoppe/velte meg over rekka! Veldig glad for at kalesjen var rullet opp der – for hadde den ikke vært det kunne båten ha seilt avgårde uten meg… 

Jeg fortöyer alltid slik at de(t) siste fortöyningstauene lösnes fra båten.

Et tips til alle, men spesielt dersom man kan ha vanskligheter med raskt å ta seg ombord. :-)

Link to post
Share on other sites

Pequod skrev 20 minutter siden:

Jeg endte da med å sende melding til selveste @Bonus her på forumet, og da jeg fikk låne plassen hans i Moss (ikke for første gang!) ...

Rakk å ta en kaffe med Bonus  og en hyggelig prat før jeg kastet loss....


Alltid hyggelig å få besøk av deg @Pequod. Og spennende å lese reiseskildringene dine :thumbsup:

Redigert av Bonus (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Bidevind skrev for 2 timer siden:

Jeg fortöyer alltid slik at de(t) siste fortöyningstauene lösnes fra båten.

Et tips til alle, men spesielt dersom man kan ha vanskligheter med raskt å ta seg ombord. :-)

Kanskje litt krøkkete skrevet av meg, men i begge tilfellene var båten fremdeles fortøyd akter, men baugen ble tatt så raskt av strømmen at jeg ikke fikk kommet meg om bord der jeg vanligvis går om bord. Med fjernkontrollen til baugpropellen rundt halsen kunne jeg holdt baugen nok inntil, men den hadde jeg glemt...

 

Vanligvis har jeg en fortøyning midtskips som jeg løsner sist, og når jeg fortøyer selv bruker jeg vanligvis å fortøye slik at alle fortøyningene kan løsnes mens jeg er om bord. I Skien hadde jeg ikke det ettersom jeg fikk hjelp med å fortøye. I begge tilfellene feilberegnet jeg fullstendig hvor sterk strømmen/vinden var.

Redigert av Pequod (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Siden jeg kom hjem har jeg jo vært utpå et par ganger, sist i går.

 

For halvannen uke siden var jeg to ganger i Holmsbu i løpet av en uke, jeg skulle besøke eks-rederinnen (som er en god venn selv om vi ikke er kjærester lenger) og som skulle være i nærheten av Holsmbu noen dager, der familien hennes har en liten hytte. Planen var da å ta båten til Holmsbu selvsagt, mens hun kom landeveien med bil.

IMG-7036.jpg.2393a405c668f7aa2fe788f12d9342c3.jpg

En av årsakene til at hun gjerne ville at jeg skulle komme var at hun også hadde tilgang til familiens båt og gjerne vil at jeg skulle hjelpe henne litt med den, slik at hun visste hvordan hun skulle bruke den når hun skulle prøve seg alene. Hun er jo også veldig glad i båtliv – og har også tatt båtførerprøven – og har lyst til å bruke båten når hun først har anledning til det. Småbåt med påhengsmotor er ikke helt min greie, den eneste jeg egentlig har erfaring med i så måte er en Mørebas vi hadde hjemme i min barne- og ungdomstid– og sist gang jeg brukte den var i 1981… men tenkte jeg kunne jo prøve, var jo litt nysgjerrig også!

 

Men et spørsmål kunne jeg ikke svare på: – Hvor mye bensin bruker man på å kjøre fra Holmsbu til Tofte i en båt med en påhengsmotor som klarer 30 knop? Å kjøre konstant i 30 knop er kanskje ikke tilrådelig, men regnestykket må jo ta hensyn til hvor stor/lang båten er og hvor tung den er med last. Selve fart kontra avstand er jo grei skuring: La oss si gjennomsnittsfart i 25 knop og rundt 9 nautiske mil til Tofte, så skal det jo ta rundt 35 minutter å komme seg dit. Men hvor mye bensin en litt eldre Yamahamotor bruker på den tiden aner jeg ikke! 

 

Men jeg dro nå uansett avgårde mandag formiddag for snart to uker siden til Holmsbu. Været var veldig varierende, det blåste litt inne i fjorden og det skulle blåse 8-9 m/s når jeg skulle over Breiangen til Holmsbu, men bølgene skulle komme skrått forfra, så jeg regnet med at det skulle gå greit. Men jeg har jo gjort meg noen erfaringer når det gjelder værvarsling etter at jeg fikk båt, så det viste seg at da jeg passerte Tofte og dro over til Holmsbu, så var det nesten blikkstille!

 

Det verste var faktisk å komme seg gjennom Drøbakssundet, for der var bølgene tildels veldig store, men de kom mest som dønninger og rett mot meg, så det gikk greit. Jeg brukte dog noe mer drivstoff enn planlagt ettersom jeg gikk endel opp i fart for å ta bølgene litt lettere.

IMG-7034.jpg.89e0873a976a4580b8039bfa7fd9efe2.jpg

Å prøve båten til Anne var en liten utfordring. Det er vel den minste båten jeg har vært om bord i på veldig mange år, den er vel rundt 14 fot, en finsk Yamarin. Fortøyningsmetoden var også noe forvirrende for en som er vant til båser og, for mange år siden, enkle drafortøyninger, men vi fant nå ut av det. Jeg holdt på å tryne da jeg skulle om bord første gang, mens det gikk bedre andre gang dagen etter! Å komme i land med krykke og protese var litt vanskeligere, så det endte med at jeg rett og slett akte meg opp på brygga og reiste meg opp i stående stilling ved hjelp av krykka. Jeg har noen balanseutfordringer som vanlige tobeinte ikke har, så da tar jeg heller den varianten enn å ta sjansen på å miste balansen og havne i det våte element...

 

Jeg husket jo noe av hvordan man bruker en utenbordsmotor, men det var en del ukjente faktorer her, så jeg måtte ha hjelp over telefonen, men så gikk det bra! Husket i alle fall at jeg måtte pumpe litt bensin og ta ut choken - men største utfordringen var å få ned motoren - for det er jeg vant til gjøres manuelt... men når jeg forstod hvilken knapp jeg skulle trykke på, så gikk det jo bra!:lol:

 

Vi var utpå to ganger mens jeg var der, og tok også en tur innom Holmsbu der jeg knipset et bilde av Bergtatt der den lå. Vi tok bare et par korte kjøreturer og eks-rederinnen fikk kjøre mesteparten av tiden – litt kos å være passasjer også! 

IMG-7044.jpg.2cc1d7e349feb12823fd13615cc361de.jpg

 

Man får jo en helt annen båtopplevelse når man er ute i en liten og åpen båt enn når man farter rundt i en større en, og jeg likte jo den følelsen også, men om jeg noen gang skal få meg en slik en, så vil jeg i alle fall ha en litt enklere måte å både fortøye den og å komme meg opp i og ut av. Vi prøvde aldri båten i toppfart mens vi var utpå, men så lå vi da også stort sett innen for 5 knopsgrensa og fulgte lovlydig de begrensningene.

 

Jeg dro hjemover etter en kort liten tur med Yamarinen onsdag, ettersom jeg skulle ha kveldsvakt. Kom meg litt sent avgårde, så selv om jeg valgte å kjøre litt fort for å komme meg hjemover, så endte det med at jeg tok kveldsvakta hjemmefra.

IMG-7097.jpg.331f884b50e77fe5968f2dc45fe1ae8d.jpg

Lørdag tok jeg en ny tur til Holmsbu. Nå skulle barnebarnet til eks-rederinnen komme på besøk, og han har jeg jo ikke sett siden i fjor sommer, da vi alle var på en liten tur i Drammenselva og spiste lunsj i min båt. Den lille guttungen begynner å bli stor nå og prater i vei så det fosser! 

 

Jeg var ikke videre optimistisk med tanke på om det var mulig å få plass i Holmsbu en lørdag ettermiddag – både fordi det var helg – men også fordi det i tillegg er koronafellesferie og et helt annet trykk på båtlivet enn vanlig. Men jeg bestemte meg for å gjøre et forsøk. Været var litt bedre denne lørdagen enn det hadde vært tidligere i uka, men da jeg kom til Holmsbu så jeg at jeg hadde hatt rett når det gjaldt muligheten til å legge til. 

 

Jeg passerte først det gamle Holmsbu Spa – jeg vet ikke om det er drift der nå, men gjestebrygga var i alle fall ganske så full, og jeg hadde ikke veldig lyst til å legge meg på utsiden. Jeg trodde at det kanskje kunne ha vært et alternativ hvis det var fullt lengre inn, men det måtte jeg bare glemme. Jeg så at det var noen båser med ledige plasser, men de så for små ut for meg, og jeg tror de vel i utgangspunktet er private plasser.

 

Da jeg nærmet meg gjestehavna i Holmsbu så jeg at her kunne jeg også glemme å få plass. For det første er jeg uansett ikke veldig glad i trange og overfylte gjestehavner og når jeg så at båtene lå tre utenpå hverandre på utsiden av den nordligste flytebrygga, så ga jeg opp. Jeg kunne ha lagt meg på utsiden av den lange flytebrygga, men der ville jeg ha ligget veldig utsatt for både vanlige bølger og vind og ikke minst fra bølgene fra skipene som går inn og ut til Drammen. Med tanke på værforholdene fristet det ikke å lå båten ligge der uten tilsyn ettersom jeg skulle være borte det meste av dagen og bare sove i båten.

IMG-7057.jpg.43e712c6cbc8277b9ff0a22ee6aef971.jpg

Så jeg dro litt lenger inn i fjorden og hilste på Anne og sønnen, som lå i den lille Yamarinen og fisket i nærheten av Saltskjær. Vi snakket raskt sammen og jeg dro deretter ut av fjorden igjen. Målet denne gangen var Tofte. Vi var innom Tofte fra landsiden tidligere i uka (bildet er tatt da), og da ruslet jeg ned for å ta en titt på båtforeningens gjestebrygge. De drev med noe oppussing der, så det var ikke et ideelt sted for meg å ligge, men jeg tenkte jeg kunne prøve.

 

Jeg prøvde å ringe nummeret til båtforeningen som står på hjemmesiden deres, for å høre om det var en vakt der som kunne si meg om det var noen ledig plass, men fikk aldri svar. Innseilingen til Tofte er noe rotete ettersom det ligger flere skjær, grunne nok til at jeg kan gå på dem, samt en grunne også rett før gjestebrygga – som også er ganske høy for meg. Da jeg ved innseilingen så at det lå et par store båter der allerede, så snudde jeg.

IMG-7028.jpg.de495110a18bdfba270d3786d3077abf.jpg

Jeg kunne kanskje ha fått en plass innerst, men det er såpass trangt der at tanken på å prøve å dra inn innerst for så å oppdage at den ledige plassen likevel var for liten, og så prøve å komme meg velberget ut, ikke fristet med det været som var akkurat da.

 

Siste alternativ da var rett og slett å dra inn til Sætre for å se om det var noe ledig der. Eks-rederinnen kunne i verste fall kjøre dit og hente meg. Var det ikke plass der, så var det bare å dra hjem! Å legge meg på Filtvet ved Villa Malla var ikke noe alternativ, plassene der er ganske utsatte og jeg tror båsene på innsiden av den lille flytebrygga er beregnet på mindre båter enn min. I tillegg er det plasser for restaurantens gjester, og ikke overnattingsplasser.

 

Jeg regnet av erfaring med at gjestehavna i Sætre også var full, og det stemte jo på en prikk da jeg kom inn der. Men i Sætre er det også mulig å benytte ledige plasser hos båtforeningen innerst, så jeg dro rett dit etter å ha sett i kikkerten at det var to ledige båser på den innerste brygga til båtforeningen, og da jeg kom nærmere så jeg at begge var merket med grønne skilt – så da fikk jeg lagt meg der!

IMG-7143.jpg.5e1c5e29f03edf35433af0b9ce75aa22.jpg

Jeg tror vel aldri jeg har sett gjestehavnene i indre Oslofjord så stappfulle som nå, selv på en lørdag. Et tydelig tegn på at fellesferien har begynt, men også på at det er flere båter utpå nå enn før. Jeg er som vanlig glad for at jeg ikke skal ut på båtferie før i august!

 

Jeg betalte havneavgiften via Vipps og det var ganske så nye strømstolper der, så da gikk det jo hele som en lek! Traff en hyggelig båteier der som ga meg koden til dusj- og toalettanlegget. Det viste seg jaggu meg at han hadde samme båt som meg – en 1982-modell – og han var på brygga for å få montert en ny kalesje som han hadde bestilt hos en kalesjemaker fra Holmen i Asker. 

 

Det endte opp med at kalesjemakeren, som også var der for å hjelpe til med monteringen, ble med meg noen plasser lengre bort og tok mål av takkalesjen min og ga meg et veldig fristende tilbud på ny kalesje. Det eneste som jeg er litt usikker på, er at han ville lage den på samme måten som til den andre Tresfjordeieren, hvor han lager vanlige kalesjehull til å feste kalesjen på hjørnene langs taket, og ikke vil bruke snorene og metallstengene som er der originalt. Jeg føler at jeg må tenke litt mer på akkurat den løsningen og om det er noe jeg ønsker å gå for.

 

Hvor enkelt blir det å løsne og feste kalesjen innenfra hvis jeg må feste den utenfra? Må jeg på utsiden på begge sider av båten for å få festet den? For meg er det spesielt viktig at jeg faktisk kan få satt på kalesjetaket innenfra raskt og enkelt.

 

I tillegg må jeg skaffe nye spiler til kalesjen selv. Vi tok ut en av de få som er hele, og det viste seg at de egentlig var noen centimeter for korte de også… Men de må vel spesiallages ettersom de er limte og egentlig er spent i en liten bue.

 

Samtidig trenger jeg virkelig en ny takkalesje, så jeg må bestemme meg fort. Jeg må jo da feste nye slike kalesjeknotter på hvert hjørne av taket – er det bare å bore i glassfiberen, eller hvordan skal jeg få gjort det? Så her må jeg tenke litt før jeg eventuelt bestiller.

IMG-7116.jpg.b0db7a8f9b4449326e4f7f7f5c716c92.jpg

 

Vel, rederinnen kom og hentet meg slik at jeg ble med tilbake til Holmsbu og fikk hilst på sønnen hennes, svigerdattera og barnebarnet hennes. Han var nok litt skeptisk først, men da jeg viste ham bilder av ham selv for ett år siden om bord i båten min, så ble han litt mindre skeptisk!  Det ble en hyggelig minihelg med god mat, strandlek og overnatting før jeg dro tilbake søndag ettermiddag for å starte på noen dager med nattvakter.

IMG-7137.jpg.d1ec65f7d6e84bc49b37830e2875a50e.jpg

Å ligge hos Sætre båtforening kan jeg bare anbefale, særlig hvis man får plass på brygge tre, der jeg lå. Den ligger såpass langt fra Losen at helgestøyen der ikke blir særlig sjenerende. Heller ikke festbråket fra andre båter i gjestehavna. Neste gang jeg er i Sætre er det ikke umulig at jeg leter etter en grønn plass hos båtforeninga først! I motsetning til kommunens gjestehavn har de da også et ordentlig strømopplegg med blå trepinskontakter og ikke “kjøkkenkontaktene” i den kommunale gjestehavna.

 

B451C9D1-A428-4CB0-8C77-C8C3C28F1383.JPG.61bc35ffdc8045870c09aeca0c883b54.JPG

Etter denne rundturen har jeg unnagjort fire nattvakter, og har fri helt til natt til fredag, da jeg skal ha tre nattvakter på rad. Opprinnelig hadde jeg planlagt å komme meg utpå før helgen og ta meg noen dager nedover på østsiden av fjorden, kanskje ned til Hvalerområdet, men været gjorde at det ikke har blitt noe av den planen. 

 

Istedenfor har jeg endelig fått satt i gang med å rydde litt i leiligheten, vaske og støvsuge litt, noe som ikke er blitt gjort grundig siden mai en gang... så det var på høy tid! I går fikk jeg meg en liten kveldstur utpå. Dro først ned i båten bare for å sjekke ståa og endelig rote meg til å bytte sikring til ankervinsjen.

 

Men det hjalp ikke noe, den starter fremdeles ikke! Og jeg kunne ikke se at den sikringen jeg byttet hadde gått heller - den så helt fin ut. Så her må jeg vel prøve noe annet...:headbang:

 

Men det ble en liten tur på nesten tre timer da, etter at vinden roet seg litt. Det ble en liten rundtur blant Osloæyene, inn ved Sjursøya og inn i Bjørvika forbi jobben og deretter langs Hovedøya, inn ved Lindøya og ut ved Heggholmen. Og da hadde jeg fortsatt ikke lyst til å avslutte turen, så da dro jeg over til Vassholmene, inn Snarøysundet, forbi Kjeholmen og ut Store Ostsund. Deretter forbi Bjørnen og over fjorden til Ildjernet, forbi Flaskebekk for så å runde Nesoddtangen og dra inn til Oksval igjen.

IMG-7168.jpg.e00b56c7218caa4302ea7a7004f14d95.jpg

Det var godt å komme seg utpå igjen! Og nå har jeg jo ikke vært innom disse områdene siden apriil/mai, så det var jo på tide å sjekke at alle øyene fortsatt var på plass!

IMG-7170.jpg.06ec7d5b53c7faca81f49518f3abd223.jpg

I dag har jeg tenkt å dra over til Slemmestad og legge meg til der. Har kun vært i Slemmestad én gang, og det var på en konsert på det som da het gamle Slemmestad Pub og fra landsiden. Må vel snart være ti år siden?

 

Slemmestad er kanskje ikke det mest spennende stedet å besøke med båt? Det finner jeg ut av! Det skal i alle fall være en gjestebrygge der, har jeg lest meg til. Og jeg har en grunn til å dra dit også - jeg skal nemlig på en festival der i slutten av november - på Sekkefabrikken - som ligger vis-a-vis båthavna. 

IMG-7177.jpg.6209ecf1d84e433fa749344c5a012348.jpg

Jeg har bare lyst til å sjekke ut hvordan det ser ut der, i tilfelle det skulle bli en mild vinter også i år, og med et lite håp om at det kanskje kunne ha vært mulig å dra dit med egen båt 28. november, legge til ved ei brygge, kose seg på festival og deretter gli ned i vintersoveposen og sove ut ølen til formiddagen dagen etter...

 

Hvis det er noen her på forumet som har båt der og vet hvordan det bruker å se ut der om vinteren, så si gjerne fra! Ville vært morsomt å gjøre det, og Slemmestad ligger vel i utgangspunktet relativt åpent til, så det er kanskje et lite håp om at det ikke danner seg særlig med is der i havna? Frykter dog at slutten av november nok kan bli litt vanskelig...men man kan jo håpe!

 

IMG-7188.jpg.bc0487d9e24d1f45aa1a422b341993d2.jpg

 

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...