Jump to content

Bergtatt på tokt - 2020


Pequod

Recommended Posts

Mens andre stresser i overfylte gjestehavner både i indre og ytre Oslofjord, så har den enbeinte skipper tatt seg et hvileskjær fra båtlivet og leker fjellgeit i Gausdal.

 

Jeg og ungene har tatt ei uke på fjellet i jobbhytta hver sommer siden 2004 - med få unntak. I begynnelsen etter at jeg fikk båt prøvde jeg å få denne uka i juli flyttet til høstferien, uten hell. Etterhvert som jeg ble litt kjent med båtlivet, så forstod jeg at det var like greit å tilbringe en uke i fjellet under fellesferien... I år har jeg da også med selvsyn sett at det er fullere enn vanlig.

 

Og siden ingen av oss er noen direkte kløppere med ski på beina, så passer det oss utmerket å ta denne fjelluka om sommeren. Vanligvis er det stort sett bare oss, endel nederlendere og noen få tyskere her. På hyttetunet der jobbhytta ligger bruker det å være 2-3 biler maks, da vi kom på mandag var det 11 biler her! Alle med norske skilter.

IMG-7345.jpg.d1eb4fc844253ec7f25c058e2664c32d.jpg

I dag tok vi den tradisjonelle turen opp til Skeistua og koste oss med rømmevafler. De fortalte at de hadde hatt over dobbelt så mange gjester denne sommeren som vanlig, så fortsatte det slik ville de nesten ha tatt igjen koronatapet.

 

I morgen eller fredag blir det den tradisjonelle turen til toppen av Skeikampen, kanskje et par andre topper også, vi får se an formen.

 

Den enbeinte fjellgeit returnerer til båten i løpet av helga, og neste uke går startskuddet for årets båtferie. De tre første dagene blir det dog jobbvakter, men onsdag ettermiddag blir det 15 dager i båt helt uten jobbvakter. Siden situasjonen i Sverige fortsatt er slik den er, så blir det nok en ny retur til Sørlandet.

 

Da regner jeg med at det blir en god del roligere i gjestehavnene, selv om jeg denne gangen i utgangspunktet har tenkt å prøve meg på å ligge mer i uthavner (helst slike tilrettelagte med enkle brygger) og kanskje finne en blå bøye og prøve det også.

 

Uten jobbvakter og uten mannskap om bord er det vel håp om at jeg kan komme med litt hyppigere oppdateringer fra etappene mine enn i mai-juni, da jeg havnet litt på etterskudd.

 

IMG-7342.jpg.a39ad1739f76b44bf95d8a287656b137.jpg

 

Link to post
Share on other sites

Pequod skrev On 22.7.2020 at 6.41:

Da jeg nærmet meg gjestehavna i Holmsbu så jeg at her kunne jeg også glemme å få plass. For det første er jeg uansett ikke veldig glad i trange og overfylte gjestehavner og når jeg så at båtene lå tre utenpå hverandre på utsiden av den nordligste flytebrygga, så ga jeg opp. Jeg kunne ha lagt meg på utsiden av den lange flytebrygga, men der ville jeg ha ligget veldig utsatt for både vanlige bølger og vind og ikke minst fra bølgene fra skipene som går inn og ut til Drammen. Med tanke på værforholdene fristet det ikke å lå båten ligge der uten tilsyn ettersom jeg skulle være borte det meste av dagen og bare sove i båten.

 

 

Du vet det sikkert allerede, men du må aldri finne på å legge deg på utsiden i Holmsbu, hverken med eller uten tilsyn. Det er helt utrolig hvor urolig det blir der av all småbåttrafikken forbi. Og når det kommer et bilskip... Jeg ville aldri ligget der med båt under 50 fot.

Medlem av: Øvre Bragernes Motorbåtforening - KNBF - RS - Holmestrand Båtforening

Link to post
Share on other sites

Key Freak skrev 23 minutter siden:

 

Du vet det sikkert allerede, men du må aldri finne på å legge deg på utsiden i Holmsbu, hverken med eller uten tilsyn. Det er helt utrolig hvor urolig det blir der av all småbåttrafikken forbi. Og når det kommer et bilskip... Jeg ville aldri ligget der med båt under 50 fot.

Ja, jeg har jo ligget i Holmsbu flere ganger - i bås på innsiden - og vet at det er veldig utsatt der. Har sett at flere større båter har ligget på utsiden noen ganger, stort sett på den nordlige bølgebryteren, men det ser jeg ikke på som aktuelt for meg. 

Link to post
Share on other sites

Da har den enbeinte skipper returnert fra fjellet. Jeg kom meg opp på en ny topp i år, Prestkampen, som er den høyeste (1244 moh) i området rundt Skeikampen. Det var en tøff rute som begynte ganske rolig, men som ble brattere og brattere.

 

IMG-7512.jpg.ca75b4bc595ec1cade2985e6ff5820b6.jpg

 

Det var jeg jo klar over at det ville bli ettersom det var merket rød/svart på flere steder, altså med nest høyeste og høyeste vanskelighetsgrad. Begynnelsen av turen er ganske grei med en ganske slak stigning, men hele tiden i ganske ulendt terreng. Så var den siste delen en real utfordring med til dels veldig bratt stigning. 

 

IMG-7490.jpg.7e842ce129eb16f44744e76eb6c9ec5e.jpg

 

Som protesebruker ville jeg garantert ikke ha klart det hvis ikke yngstedatter Victoria (20) hadde gått foran meg og bokstavelig talt tilbød en hjelpende hånd der jeg trengte det, samt at jeg hadde med meg en krykke til støtte. Selve den fysiske formen min synes jeg var overraskende bra, jeg ble mest sliten i venstrebenet, og etterhvert som det ble brattere, ble pausene også hyppigere.

IMG-7524.jpg.3eeb5a0e4c37496355757082f4623ccc.jpg

Jeg skal innrømme at jeg et par ganger lurte på om jeg skulle gi meg og si at vi måtte snu, men samtidig vet jeg at den følelsen man får når man endelig er på toppen og har klart det, er den beste av alle! Så jeg bet tenna sammen og fortsatte. Og vi klarte det! Og det var deilig!

IMG-7538.jpg.08a2c6438717d2713591400a52c64970.jpg

Men nå er jeg altså tilbake i nærheten av båten igjen! Omtrent bokstavelig talt ettersom vi dro hjemover lørdag kveld og jeg etter en times tid i sofaen hjemme dro ned til båthavna for å ha nattevakt der. Nå sitter jeg hjemme i leiligheten og har hjemmekontor i kveld og i morgen tidlig.

5292A48D-52A9-4866-A3A4-3AC39AF60247.jpg.b57e0a0cab404ab650985405946f619e.jpg

Planen er å starte årets båtferie i morgen etter at vakta er over. Vet ikke helt hvor jeg havner, men det blir gjestehavn som første stopp fordi jeg har jobbvakt onsdag morgen, og tar den vakta som gjemmekontor fra båten.

 

Deretter er det 100 prosent ferie fram til 20. august, da jeg skal jobbe natt til 21. Etter som jeg da også skal være papegøyebarnevakt for eks-rederinnens papegøyer i ni dager, så blir det ikke noe annet enn et par dagsturer den perioden. Så får jeg se hva som  skjer i september...

 

Men snart blir det altså turrapporter og bilder fra sjøen igjen!

Redigert av Pequod (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Da er første etappe av båtferien unnagjort! Den ble kortere enn beregnet fordi jeg kom meg avgårde over fire timer senere enn beregnet...

 

5DC8F1E4-9D47-4775-BF29-26F6E4D50CD9.jpeg.52bd76dafe5e39fd142281d9efa95277.jpegSå da ble det ikke Åsgårdstrand likevel, som opprinnelig planlagt, men Sætre!

 

Jeg startet ikke før kl. 20.10 - ikke noen annen grunn enn at jeg er en stor somlekopp - og da orket jeg ikke tanken på å dra særlig lenger!

 

Så da ligger jeg i en bås hos båtforeningen og blir i alle fall her i natt, så får vi se om det meldte uværet løyer utpå ettermiddagen!

 

FDEC668F-BD2C-418C-9BCB-59837FFE1C83.jpeg.5e94761a0fd8062f36eebbcebed4f0d5.jpeg

Redigert av Pequod (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Sjøstein skrev 8 minutter siden:

Mener jeg traff deg ved Storsand på vei utover tidligere i kveld? Seilte fra Horten i ettermiddag og det var jevnt 10-12 sekundmeter og litt sjø hele veien. Hvordan gikk det ut fjorden mot vind og vær?

 

Kan stemme det. Dro fra Sætre litt før Dagsrevyen og ligger nå i Åsgårdstrand hos seilforeningen. Synes det gikk kjempefint jeg. Noen bølger selvsagt, men det kan da ikke ha vært så mye som 10-12 m/s?

 

Synes det er vanskelig å beregne slikt. Yr meldte at det skulle ligge på 6-7 og Windy 4-5, mens Kystvær-appen meldte at det på Gullholmen skulle blåse 10 m/s med kast oppe i 14 da jeg dro ut fra Sætre.

 

Men jeg har da vært ute i mye verre bølger enn dette før, så jeg tror det må ha løyet vesentlig. Var framme 21.30.

Redigert av Pequod (see edit history)
Link to post
Share on other sites

I dag morges gjennomførte jeg siste jobbvakt på over to uker mens det både blåste og regnet mesteparten av dagen. Det vil si, jeg måtte avslutte vakta et par timer tidligere enn jeg skulle da jeg ble dårlig og måtte kaste opp. Skalv endel og var ikke i form. Sjekket blodsukkeret ettersom jeg trodde skjelvingen kanskje kom av for lavt og at det nærmet seg føling, men viste seg at det var helt OK.

 

Det skulle jo bli noe roligere vær utpå sen ettermiddag, så planen var å komme meg avgårde da, og kanskje legge meg til  iÅsgårdstrand for natten. Etter at jeg ble dårlig la jeg meg derfor ned noen timer, og det hjalp faktisk. Kanskje det var noe som jeg hadde spist?

IMG-7603.jpg.b03b6493f762faa3b3ab683bcab1ba34.jpg

Selve turen over fra Sætre gikk prikkfritt, det blåste noe i Drøbaksundet og når jeg dro over fjorden, men ikke veldig mye. Gasset dog litt på fra Tofte til Horten for å ta bølgene litt lettere. Men har som jeg skrev til @Sjøstein vært ute i mye verre vær før.

 

IMG-7606.jpg.ce8e04bfb9633ad432bb6995b25ac338.jpgSiden jeg hadde lyst til å prøve en ny havn, så gjorde jeg som @Lars H. tipset meg om i en annen tråd, og la meg til hos Åsgårdstrand Seilforening. Etter tips lastet jeg ned appen Mooringo og kunne der se ledige båsplasser. Det var veldig greit ettersom jeg så på webkameraet til seilforeningen at den vanlige gjestebrygga var ganske så full.

 

Alt har gått fint her og jeg ligger stille og rolig. Det eneste er at jeg ikke har strøm.  Alle strømstolpene er nemlig opptatt! Både den nærmeste og den neste (som jeg kanskje hadde klart å nå hvis jeg skjøtet på landstrømkabelen (har to stykker) er i bruk.  Men det er ingen katastrofe, alt om bord er toppladet, også PC og mobil - så jeg hadde egentlig ikke noe stort eller prekært behov for å lade. Men må nok koke kaffevann på gassbluss i morgen tidlig...

IMG-7613.jpg.270e1670cf12c01faeb916007a2dae04.jpg

Og når jeg ikke har strøm så er jeg litt misfornøyd med å betale 253 kroner. Selve havneleia er 230 og helt greit når man får strøm også. Så skal Mooringa ha 23 kroner, så da endte det opp med 253 - som er tre kroner mer enn i den kommunale gjestehavna rett ved siden av. Men de tre kronene skal jeg nok overleve! :lol:

 

Nå er det kun ferie på meg framover, så i morgen satser jeg på en klassisk, lang etappe, uten at jeg helt har bestemt meg for hvor.  Etapper på under tre timer, som jeg har hatt to av nå, er jo uvant for meg...:giggle:

 

Bildet under tok jeg på vei over til Horten, gjennom vinduet. Viser et solgløtt over Sande. Synes det ble en litt kul effekt med vanndråpene på vinduet. 

IMG-7610.jpg.589c755a631809ddbecec9a2a707a38c.jpg

 

Link to post
Share on other sites

Pequod skrev 59 minutter siden:

I dag morges gjennomførte jeg siste jobbvakt på over to uker mens det både blåste og regnet mesteparten av dagen. Det vil si, jeg måtte avslutte vakta et par timer tidligere enn jeg skulle da jeg ble dårlig og måtte kaste opp. Skalv endel og var ikke i form. Sjekket blodsukkeret ettersom jeg trodde skjelvingen kanskje kom av for lavt og at det nærmet seg føling, men viste seg at det var helt OK.

 

Det skulle jo bli noe roligere vær utpå sen ettermiddag, så planen var å komme meg avgårde da, og kanskje legge meg til  iÅsgårdstrand for natten. Etter at jeg ble dårlig la jeg meg derfor ned noen timer, og det hjalp faktisk. Kanskje det var noe som jeg hadde spist?

IMG-7603.jpg.b03b6493f762faa3b3ab683bcab1ba34.jpg

Selve turen over fra Sætre gikk prikkfritt, det blåste noe i Drøbaksundet og når jeg dro over fjorden, men ikke veldig mye. Gasset dog litt på fra Tofte til Horten for å ta bølgene litt lettere. Men har som jeg skrev til @Sjøstein vært ute i mye verre vær før.

 

IMG-7606.jpg.ce8e04bfb9633ad432bb6995b25ac338.jpgSiden jeg hadde lyst til å prøve en ny havn, så gjorde jeg som @Lars H. tipset meg om i en annen tråd, og la meg til hos Åsgårdstrand Seilforening. Etter tips lastet jeg ned appen Mooringo og kunne der se ledige båsplasser. Det var veldig greit ettersom jeg så på webkameraet til seilforeningen at den vanlige gjestebrygga var ganske så full.

 

Alt har gått fint her og jeg ligger stille og rolig. Det eneste er at jeg ikke har strøm.  Alle strømstolpene er nemlig opptatt! Både den nærmeste og den neste (som jeg kanskje hadde klart å nå hvis jeg skjøtet på landstrømkabelen (har to stykker) er i bruk.  Men det er ingen katastrofe, alt om bord er toppladet, også PC og mobil - så jeg hadde egentlig ikke noe stort eller prekært behov for å lade. Men må nok koke kaffevann på gassbluss i morgen tidlig...

IMG-7613.jpg.270e1670cf12c01faeb916007a2dae04.jpg

Og når jeg ikke har strøm så er jeg litt misfornøyd med å betale 253 kroner. Selve havneleia er 230 og helt greit når man får strøm også. Så skal Mooringa ha 23 kroner, så da endte det opp med 253 - som er tre kroner mer enn i den kommunale gjestehavna rett ved siden av. Men de tre kronene skal jeg nok overleve! :lol:

 

 

 

Dobbelt sjekket nå hva jeg betalte via moringo appen når vi var der 17 juli. 308,-! 28 fot båt.. Det var ink strøm (som vi ikke fikk alikevel, pga feil ved flere av strøm postene, og de andre var opptatt...) 

Link to post
Share on other sites

Pequod skrev for 9 timer siden:

 

Kan stemme det. Dro fra Sætre litt før Dagsrevyen og ligger nå i Åsgårdstrand hos seilforeningen. Synes det gikk kjempefint jeg. Noen bølger selvsagt, men det kan da ikke ha vært så mye som 10-12 m/s?

 

Synes det er vanskelig å beregne slikt. Yr meldte at det skulle ligge på 6-7 og Windy 4-5, mens Kystvær-appen meldte at det på Gullholmen skulle blåse 10 m/s med kast oppe i 14 da jeg dro ut fra Sætre.

 

Men jeg har da vært ute i mye verre bølger enn dette før, så jeg tror det må ha løyet vesentlig. Var framme 21.30.

 

Stemmer nok, vindmåleren min viste mellom 10 og 12 en lang stund, men det roet seg jo utover kvelden. Uansett godt å høre at det gikk fint. God tur videre, ser frem til å følge deg. Alltid hyggelig å lese dine rapporter. 

Link to post
Share on other sites

bare lek(k)er skrev for 21 timer siden:

Dobbelt sjekket nå hva jeg betalte via moringo appen når vi var der 17 juli. 308,-! 28 fot båt.. Det var ink strøm (som vi ikke fikk alikevel, pga feil ved flere av strøm postene, og de andre var opptatt...) 

Da har prisen gått litt ned, i det minste...

Link to post
Share on other sites

Sjøstein skrev for 12 timer siden:

 

Stemmer nok, vindmåleren min viste mellom 10 og 12 en lang stund, men det roet seg jo utover kvelden. Uansett godt å høre at det gikk fint. God tur videre, ser frem til å følge deg. Alltid hyggelig å lese dine rapporter. 

Takk for det, kommer straks en ny rapport!

Link to post
Share on other sites

I dag stakk jeg en tur på butikken og handlet inn litt proviant før jeg spiste frokost og dro avgårde såpass tidlig (til meg å være) som klokka 10.35! Da jeg sjekket de forskjellig værappene ble jeg som vanlig ganske forvirret. Yr meldte at det skulle blåse opp til 10 m/s i det farvannet jeg skulle gjennom, mens andre meldte alt fra 4-5 til 6-7 m/s.

IMG-7623.jpg.c64ba95675dc6b5897cb85913b16a96c.jpg

Så jeg tenkte at det var like greit å komme i gang før det skulle blåse opp, finne meg en havn og enten overnatte der eller ligge der til det skulle begynne å dabbe av igjen i 18-19-tiden. Først tenkte jeg at jeg bare skulle dra til Østre Bolærne, eller prøve Krukehavn eller Havna Hotel på Tjøme.

IMG-7628.jpg.0727412c2f9012da8679343ad70c9646.jpg

Men da jeg kom meg ut fra Åsgårdstrand visste det seg at det var mye mindre vind og bølger enn det jeg hadde ventet, så jeg skrotet etterhvert alle de tre alternativene, og kjørte inn i Tønsbergfjorden via Kjøpmannskjær for å komme i le hvis det skulle blåse opp likevel.

IMG-7652.jpg.972e47adeb0ed8a2ac5d3f9eb5ccdef1.jpg

Men da jeg kom til Tønsberg Tønne var det såpass levelig vær at jeg bestemte meg for å fortsette. Jeg trøkket litt på for å komme raskt over fjordstykket utenfor Sandefjord og lurte på om jeg skulle dra inn til Ula for natten - har hørt endel positive ting om det stedet, men jeg bestemte meg for å fortsette.

IMG-7657.JPG.1b2a02f9229698cd918c4176d62bf868.JPG

Jeg hadde nå begynt å leke med tanken på å komme meg fysisk til Sørlandet på denne etappen - det er jo det som er målet - så hvorfor ikke bare kjøre på og komme meg avgårde? Jeg bestemte meg derfor å droppe å kjøre innom Stavern, og dro derfor på utsiden. I Larviksfjorden var det dønningene ganske store, og de fortsatte over Langesundbukta, så jeg trøkket litt på der også...

 

Jeg lekte med tanken på å kjøre til Risør på utsiden, kanskje stikke innom eller eventuelt legge meg til for natten på Jomfruland også,  men kom til at jeg skulle jo kose meg litt på denne turen også, så jeg dro over fjorden og inn ved det vanlige punktet ved Indre Stråholmstein. Men det ble ikke tur gjennom Kreppa denne gangen!

IMG-7684.JPG.254e04011aa087667b06ff005fc79da2.JPG

Istedenfor tok jeg turen litt lenger nordover, en tur jeg tolk med snekka motsatt vei en gang. og dro gjennom et sund som jeg egentlig ikke vet navnet på, kanskje Bjelviksund er det korrrekte? Jeg kjørte inn på nordsiden av Risøy og inn i et trangt sund som ender ut i Kjøpmannsfjorden. Deretter forbi Kragerø og ut til Portør.

IMG-7678.jpg.d71e3f4a83acd91bab446cfaa620b12b.jpg

I Portør var det endel båter, men fortsatt en ledig bryggeplass i Urene, men jeg dro rett ut i retning Risør.

Jeg var litt spent med tanke på om det var ledig plass i Risør en torsdagskveld. Det er vel fremdeles noen som er på vei hjem den siste ferieuka og i tillegg nærmer det seg helg og det skal bli knallvær,så jeg var litt usikker.

IMG-7699.jpg.d2b8df248f729ba25199dcfae56cddec.jpg

Men jeg hadde flere alternativer hvis det skulle gå galt. To av dem kjørte jeg forbi etter at jeg hadde gått inn via Grønholmen, det ene kunne jeg ikke se fra båten, mens brygga til Risør Motorbåtforening så full ut. Jeg kjørte ikke bort til seilforeningen, men dro rett til gjestehavna. Den viste seg å være ganske full, det som var av ledig plass var på utsiden av flytebryggene helt ytterst, og det fristet ikke.

IMG-7715.jpg.47b42831833832a8960db19001070f61.jpg

Jeg valgte deretter det fjerde alternativet, som jeg regnet med lå såpass bortgjemt at det sikkert var ledig. Og det viste seg å stemme. Så da endte jeg opp på gjestebrygga til Sørlandet Feriesenter på Sandnes, inn i Sandnesfjorden utenfor Risør. På den østlige flytebrygga er det noen longsideplasser som kan benyttes. En seilbåt tok opp mesteparten av den ene siden, så da la jeg meg på østsiden. Både strøm og vann her.

IMG-7740.jpg.c89de1b27262cef1a3a8629cc41521d0.jpg

Men stedet er ikke spesielt rimelig - 230 kroner for plassen og 60 kroner for strøm. Men plass var det nå i alle fall! Et lite stykke å gå i oppoverbakke for å komme til resepsjonen for å betale, men det var overkommelig. Det var det også en liten kiosk med dagligvarer, så jeg spanderte på meg en is på veien tilbake... Forøvrig morsomt å se at de faktisk hadde et hjørne med en PC for gjester som skulle bruke internett...

 

Stedet har et utvalg av hytter i forskjellige størrelser, samt plass til campingvogner og bobiler og de som vil telte. I tillegg har de en brygge med utleiebåter og altså longside gjesteplasser helt ytterst. 

IMG-7742.jpg.e1881067a78db2958391c9eb806759ef.jpg

Jeg var underveis i åtte timer og 50 minutter og har tilbakelagt 71,9 nautiske mil - så denne gangen har jeg tatt igjen for de to korte etappene jeg begynte båtferien med!

 

I morgen bør jeg vel starte så tidlig som mulig hvis jeg skal ha noen sjanse til å finne meg et sted å ligge! Det blir nok ikke en like lang etappe som i dag...

Redigert av Pequod (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Planene om å komme meg tidlig avgårde i dag gikk ikke helt som jeg trodde. Jeg våknet jo ganske tidlig, men sovnet igjen etter å ha fått ut litt kroppsvæske, og begynte ikke på frokosten før i 11-tiden... Så det var det...

 

Kom meg til slutt ikke avgårde før klokka 13.35 - for å være helt nøyaktig! Men jeg har jo 100% ferie nå, så jeg kan jo tillate meg å ta det litt med ro om morgenen...:lol: Forøvrig oppdaget jeg at Sørlandet Feriesenter er et mye større senter enn jeg trodde, det området jeg gikk gjennom dagen før for å finne resepsjonen er bare en brøkdel - de har jo to store utendørs bassenger også!

 

Og flere gjesteplasser langs land, ikke bare på den brygga jeg lå på. Men der regner jeg med at det er fortøyning med baug mot brygge og anker akter.

117173703_10157205388952032_7462977199871135895_n.jpg.3a445c7e8acab76a969978cf617729eb.jpg

Siden jeg kom avgårde såpass sent så var jeg litt spent på hvordan det var med plasser nedover på en fredag med fint vær og godvær hele helgen... 

 

I Risør var det jo omtrent fullt da jeg tittet innom torsdagen, men det var kanskje på grunn av båtfolk på hjem etter ferien? Jeg husker jo hvordan det var i mai/juni og hvordan det var i pinsehelga - som jeg var sikker på betød stappfulle gjestehavner på Sørlandet - for så å oppdage at det var masse plass overalt!

117339652_10157205389372032_925462372963275132_n.jpg.6d778ffeafd8a912ff88cf4851d5fc81.jpg

Turen gikk selvsagt først ned til Lyngør - der jeg ikke hadde noen illusjoner om at det skulle være noen ledige plasser! Hadde det vært det ville jeg stoppet der umiddelbart og tatt en natt - men selvsagt var det ikke det.

 

Så konturene av en svær seilskute i horisonten på vei ned til Lyngør, og måtte sjekke MT - og selvsagt var det Christian Radich!

IMG-7762.jpg.1fb8c21edbab8e90e804f2d9f1cf1dab.jpg

 

Noen bilder fra Lyngør...

117298912_10157205388387032_2535411046656612572_n.jpg.3de36dcf7a666d3f7f11246fdd63535d.jpg117273177_10157205389107032_4660388927512594029_n.jpg.c98cf52c1b0f0dacbf0e05babc0101dc.jpg117375703_10157205388677032_1460011356786152000_n.jpg.3f598390f7ebe0edb974cfa025951526.jpg117305304_10157205388402032_6904823768625080231_n.jpg.68a229a3d8a45ce45231c46a1620ee12.jpg

 

Forøvrig, hvis noen her har en fet bankkonto, eller skal selge en Princess eller tre, så er det et hus til salgs i Lyngør... Med brygge!

117335929_10157205389207032_94122238481854832_n.jpg.b520441758fbcdb58128b07c1721d93d.jpg

 

Etter Lyngør og Håkonsundet tok jeg en annen vei enn jeg har gjort tidligere, tror jeg dro denne ruta (minus titten innom Lyngør) på min første tur til Sørlandet med snekka for to år siden. Jeg droppet Snaresund og dro istedenfor gjennom Havefjorden. Var fristet til å legge meg der, men å ligge på utsiden av bryggene med den trafikken som er gjennom der, fristet ikke! Og den brygga som ligger på innsiden var opptatt.

 

IMG-7808.jpg.17df1b1cfaad5c1d70e406670cb071b5.jpg

Så da gikk turen forbi Havefjorden (tar den indre leia med en avstikker til Tvedestrand på returen), gjennom Kalvøysund og inn ved Tromøya den veien. 

117144215_10157205387907032_6138223358268718311_n.jpg.d53333cdb9c4b0e538be730787b5d2cc.jpg

Ligger nå i Arendal i en gjestehavn som er halvtom - så da tenkte jeg kanskje riktig likevel - selv om jeg var litt bekymret... Men jeg så meg ut et par steder på veien hvor jeg kunne ha lagt til hvis det var fullt her. Et par uthavner med brygger som kan være aktuelle. Jeg har jo som mål å få lagt til ved noen slike i løpet av denne turen, men jeg tenker at det kanskje blir mer aktuelt etter at helga er forbi - at det blir enda enklere å finne plasser da.

117318300_10157205388532032_5023203665037366915_n.jpg.c51227aeaaeb5dd6d1647edbb0b065ea.jpg

Forøvrig har jeg funnet ut av de to appene Mooringo og Fluito er ganske håpløse å bruke nå som fellesferien er over. Begge appene baserer jo seg på at man kan benytte faste plasser som er tilgjengelige når eierene ikke bruker den selv, men nå som fellesferien er over, så er det kun røde plasser å finne på begge appene! Siste ledige plass på Fluito var på Stabbestad ved Kragerø! På Mooringo er det kun ledig i Brevik og på Helgeroa i båtforeningene, pluss at det er ledige plasser i gjestehavna i Lillesand, men det trenger jeg ikke en app til...:giggle:

117350153_10157205387892032_2848325866817042261_n.jpg.b818922e6475b214da57153ee751dd2a.jpg

Fikk meg forøvrig en liten overraskelse da jeg skulle koble til strømmen. I Arendal er det slik at betalingsautomaten selv finner et passende strømuttak. Så selv om jeg er fortøyd rett ved stolpe 8, ble jeg tildelt stolpe 10 helt i enden av brygga...

117390830_10157205466742032_7048282567696866633_n.jpg.8c54017e7aa71dfc32bfbbb27775c2bb.jpg

Heldigvis har jeg to lange landstrømkabler og kan skjøte, hvis ikke hadde jeg måttet flytte båten til ytterste, men det ville jo skapt problemer hvis det kom en annen og la seg på den plassen jeg hadde betalt for... Jaja, ifølge båtnaboen ville jeg fått stolpe 8 hvis jeg hadde lagt meg på andre siden av utriggeren...

 

Årsaken er jo at det er dobbeltbåser og jeg la meg i bås nummer to helt til høyre, ergo er jeg nummer fire i rekken på denne siden av brygga og kaprer dermed den siste av de fire kontaktene i den ytterste stolpen... Logisk egentlig, men det ser litt rart ut... Neste gang skal jeg telle antall båser og legge meg strategisk riktig til...Har aldri hatt dette problemet før, har aldri tenkt over det, så jeg har vel bare vært heldig!

117356601_10157205466762032_1042847004992189570_n.jpg.41a71a9b03347d0cf3b3cca5b19fb53c.jpg

Situasjonen oppstår fordi båtfolk gjerne oppfører seg som på bussen når vi skal finne en ledig bås: Istedenfor å sette oss ved siden av noen på bussen, velger vi helst en rad der begge setene er ledige. Slik også når det gjelder dobbeltbåser: Vi legger oss ikke i en dobbeltbås der andre ligger hvis vi kan unngå det, men velger en bås vi kan ha helt alene for oss selv... Sånn tenker i alle fall jeg, men så er jeg jo litt sjenert og introvert av meg, så jeg velger å gjøre det slik. Tenker andre som meg, eller er jeg helt på bærtur? :lol:

 

Men må si at jeg foretrekker for eksempel systemet i Horten bedre: Der må du notere deg hvilken strømstolpe du legger deg ved og velge riktig kontakt, deretter velger du den stolpen når du betaler. Det aller beste er jo selvsagt at strømmen allerede er på og du kan velge fritt.

 

Velvel, turen går videre i morgen, har ikke noe faste planer, som vanlig, men tenker jeg snur baugen hjemover i slutten av neste uke. Skal jobbe natt til fredag 21, så jeg har god tid til å tøffe rundt... 

 

Forøvrig er alle bildene jeg har lagt ut hittil tatt med mobilen ettersom jeg rett og slett har glemt at jeg har med meg kameraet... Så nå skal jeg lade batteriene mens jeg ligger her, så kanskje jeg kan by på noen bedre bilder etterhvert!

 

32CF6A97-24EB-46F3-88C0-8178C9525877.jpeg.e0385f8605a4cfd7b04e35b867bee6a9.jpeg

Redigert av Pequod (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Er det noen som kan forklare meg logikken bak at når man betaler for å ligge et døgn i Arendal, så kan man ligge til klokka 14 - men strømmen slås av klokka 13??? Hvorfor i all verden? Det er mye spesielt med denne gjestehavna, men akkurat dette med strømmen - der stiller de absolutt i en egen klasse!!!:thumbsdown:

 

Velvel, jeg kjenner at feriegiret har satt inn, så jeg forhastet meg ikke med å komme meg avgårde i dag. Avgang skjedde ikke før klokka 17.30 - faktisk!

117549987_10157208541312032_7210418775172013459_n.jpg.25590bb720839f2eb4d2c6624073c71c.jpg

Kjenner at det er noe som mangler når man ikke har fått stemplet inn hos @Bjørn Løvjomås - men når han absolutt skal hente bobil i Europa så...:lol:

 

Noen timer før avgang opplevde jeg at låsen til dusjdøra på servicebygget gikk i vranglås da jeg skulle ut etter å ha dusjet, så jeg måtte ringe havnevakta! To unge jenter kom etterhvert og etter 15 minutter med skruing og dytting og gudene-vet-hva (de overveide å hente en sag...), fikk vi endelig bendt opp døra! Fra før av var det bare to av dusjene i servicebygget som fungerte, nå er det bare en... inntil de får byttet lås!

117365243_10157208541122032_2722167954295437629_n.jpg.6644d325ce63fd0e70a39f91123a4ec6.jpg

Traff forøvrig en hyggelig pensjonistektepar her, som jeg traff i Lillesand i juni. Da hadde de vært i Sandvika og hentet seg en nyinnkjøpt båt, De er på vei tilbake til Kristiansand og skal innom Lillesand i morgen. Kanskje treffer jeg dem der også?

 

Jeg tok selvsagt turen til Grimstad via Nidelva! Det var VELDIG mange båter som gjorde det samme denne gangen, har aldri sett så mange båter der før, men så var det jo lørdag og nydelig vær.

117342488_10157208541137032_3912992652004413248_n.jpg.78b4b23d081272151c7407fda05a3f06.jpg

Tok veien ut via Bryllupsholmene og dro deretter til Hasseltangen der jeg tanket. Kostet 50 øre mer denne gangen enn da jeg var her i mai/juni, 10.49.

117582926_10157208541247032_3456788432135070775_n.jpg.ed960b66968474f794b293d9685d239e.jpg

117639203_10157208541062032_6167973018253259667_n.jpg.229ad61c8d5b82bac70412a30edb66ac.jpg

 

Deretter var det greit og rolig med lite sjø inn til Grimstad. Her har jeg lagt meg nesten helt innerst i havna bak servicebygget, nesten like ved Dampen, langsides den brygga som er lagt ut der. Er eneste båt på denne brygga og det er stille og rolig. Akkurat som jeg liker det!

 

Kveldsmaten i dag ble dermed biff i karri fra Dampen!

 

IMG-7871.jpg.1f969583e0c30c443b0edb1fd37b3690.jpg

 

 

Redigert av Pequod (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Har fått hvilepuls i dag og blir i Grimstad til i morgen.

 

@finnarne og kona banket på skutesiden og det ble en hyggelig prat og gjensyn før jeg tuslet bort til Sjøfartsmuseet.

 

Var der for to år siden, men i år har de en egen utstilling om krigsseilerne, så da stakk jeg innom en ny tur. Utstillingen var mindre enn ventet, men så er det jo i utgangspunktet et ganske lite museum. Interessant nok uansett!

 

Nå har jeg drukket opp siste slurk av Pepsi-Maxen om bord og må ut på nytt kapertokt. :giggle:
 

Ikke mye som er søndagsåpent her nå, men det ser ut som om Bunnpris er åpen. Utstyrer meg med sekk og krykke, så skal jeg vel klare det også!

 

CDE54DBF-13BE-408E-8FB7-44009BD0458D.jpeg.a2864bdd0972c3dccd7c8c104a2bc467.jpeg780D7DDF-B11B-40FF-A5B5-493C3FB83635.jpeg.308f7af429f82ca233eb3aed7f547c34.jpeg8A70B699-D1DB-49A7-8CD0-120A10D5A5A8.jpeg.84274317e730682ef8eb3faa58546e2d.jpegE25C24D7-B872-4BD4-811C-08C23724BD10.jpeg.d40fd155a77070b2773f2d6b7c17c037.jpeg3908B9AE-C691-45B9-A6C2-53D1CC5ECBFC.jpeg.9cc8344ecc1cbf73dce6d5f2e065378a.jpeg1612DABB-DC4B-4C0B-AFFD-8C1E3F84B885.jpeg.1332477865ff9b49cc2eac32c2581692.jpegF01EF84B-0209-4CB0-AF0A-8B4155A6BDB3.jpeg.a8b30e84f1c5fcb9ad5a1b3aa4a40997.jpeg5B800889-CF75-4BC9-8B77-4D61EFCEF978.jpeg.cca3f80279e679a0722ab94da65f4729.jpeg53395BBA-B41E-4191-AB70-0DEA911AC0DC.jpeg.56288423c1ac9c23ccef1e3b81f3b3fe.jpeg41457BDB-36CB-4FCF-986F-1E240CA0CC95.jpeg.6cdaaaf272ebd4ea2a73c126091196a5.jpeg479B90B0-C50D-417D-B5C5-D940E741F4CF.jpeg.f2c190b54bdb792bd459253fe475d64b.jpegA28C8804-E23F-427A-A2BD-EADBAB593C7F.jpeg.136c4565f61f7e5dd203dd720e5548e9.jpegE08E274F-2402-4C6F-8258-6FE09AA8AAD8.jpeg.15c47b70f0b56a80a4573df0df1ff7a9.jpeg

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...