Jump to content

Bergtatt på tokt - 2020


Pequod

Recommended Posts

Lars H. skrev 2 minutter siden:

Det med at PC'n skulle gå i svart uten landstrøm, betyr det at du kun har mulighet til å lade den fra 230V?

Ja, jeg har riktignok en inverter om bord, men har ikke fått montert den ennå. Fikk en Chromebook fra jobben i sommer siden jeg skulle ha hjemmekontor og min gamle private  trakk sitt siste sukk.

Link to post
Share on other sites

Pequod skrev 18 minutter siden:

Ja, jeg har riktignok en inverter om bord, men har ikke fått montert den ennå. Fikk en Chromebook fra jobben i sommer siden jeg skulle ha hjemmekontor og min gamle private  trakk sitt siste sukk.

 

Jeg har ladere som går på båtens 12volt anlegg for alle duppeditter, mobiler, nettbrett, PC'er og TV. Da er jeg selvforsynt uten landstrøm eller inverter. Det funker som et skudd.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Phoebe skrev Just now:

ABCD er gjesteplasser, Lars. I sesongen kan noen av de innerste plassene på C være reserverte, men de er for joller og jeep`er. Pir E kalles bare "Drammensveien", så forstår du omtrent geografien til de som leier faste sommerplasser der... :giggle: ...

 

Takker, da vet jeg og andre det. Det er alltid greit å vite slikt første gang en ankommer.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

For å gjøre en kort historie kortere så ligger jeg ennå i Krukehavn og gjennomførte nattevakta i natt her også. Trengte å sove litt ekstra og når jeg først sto opp og gjorde meg ferdig med kombinert frokost/middag, så ble jeg rett og slett her en dag til.

 

Men etter å ha sovet litt ut etter vakta i natt, så skal jeg videre. Men det blir nok ikke Havna denne gangen. Men har ikke bestemt meg.

 

Forøvrig kom det ei hyggelig og smilende dame innom her nettopp - få minutter etter at jeg hadde våknet og fortalte at fra mandag så er det stengt her. Da tas utriggerne opp og også landgangen fjernes. 

Link to post
Share on other sites

Da har jeg flyttet litt på meg igjen. Det endte med at jeg tok også den siste nattvakta i Krukehavn, av ren bedagelighet. Og nå har de surret en søppelsekk rundt betalingsautomaten i tillegg...

B570E3AD-BC15-49F0-B0D3-CFD3824A3F94.jpeg.97cb820c187931337ec2d14f67d1263d.jpeg

 

Så nå har jeg avspasering, helgefri og avspasering igjen til neste torsdag. Så jeg har det ikke travelt...

F30D4537-BB98-4F5F-A851-5293618F152D.jpeg.42ed410fefb981c832a3e183e90c4b41.jpeg

I dag hadde jeg tenkt meg til Vestre Bolærne, men det blir nok ikke før i morgen. Jeg passerte nemlig en seilbåt som lå i bøye ved Burø og da kom jeg på at det skulle være flere slike blå bøyer i området.

D2A00143-F17C-492D-9B5A-5BDB62B218B5.jpeg.4c97b1e2809927deb8b0fdeca8b79c45.jpeg

Derfor ligger jeg nå på en slik blåbløye ved Søndre Årøy. Det er første gang jeg ligger på bøye/svai, så dette er en ny og spennende opplevelse!

CB19F2F1-646B-495C-A715-95BBD1805303.jpeg.adb51035ff1bab6e07b2023f32d20ec4.jpeg

Dro såvidt innom Tjøme for å fylle opp tanken litt før jeg havnet her. Dieselen kostet 11,05 - ikke spesielt billig...

8609D0C6-B4B1-4824-B0C9-04E5E33330CC.jpeg.ace4f7f1e9095ebae84b295ed9cf11fc.jpeg

Siden jeg er alene i båten og den har litt høyt fribord, så gjorde jeg det slik at jeg kjørte inn til bøya og fikk festet et tau fra midten av båten, slik at jeg var festet til den. Så gikk jeg ut på siden og fram i baugen for å hente tauet der, fikk det festet til bøya, løsnet det midlertidige og dro deretter med meg det andre tauet fram til baugen for å få festet det. 
55799D03-5CD7-4446-AE35-FA0B49108473.jpeg.1bbfe5caa484a04cefc05a5346acdd68.jpeg

Omstendelig, men slik må jeg gjøre det når jeg er alene og protesebruker! Siden det var litt vind og strøm mot, så måtte jeg slite litt og bruke litt krefter, men det gikk bra!

09ACD891-FF5E-4CFB-9A3A-2134FCDC8679.jpeg.2e240b323562ac3a54cc4289697ddf3c.jpeg

Mener jeg har lest et sted at man bør fortøye lenger ned på bøya, ikke øverst, men det var fikk til isted. Nå er det blitt mye stillere, men jeg behøver kanskje ikke å gjøre noen endringer før natta?

0D443DF8-4326-446C-BD21-3BAE3379699E.jpeg.d16e8b59d5164f87e2c967e1e1ae323d.jpeg

Ligger jo litt utsatt til her, ikke akkurat i le, så jeg hadde egentlig bare tenkt å slappe litt av her i noen timer, men nå ser det ut til at Yr har mest rett denne gangen, slik at det blir en stille natt, så jeg tror jeg blir her likevel!
FF0F6F51-03E8-417C-B60A-CC4F95B42C84.jpeg.5f3e4b34c2b21f48dc1ec2f3cb95382f.jpeg

 

Så fortsetter jeg til Vestre Bolærne i morgen tidlig, før det begynner å blåse opp på ettermiddag og kveld.

 

8C3C4238-D456-4C93-8F72-3690BF7CB725.jpeg.9e55b2f6faecd3f8b93c20ac53bf158f.jpeg

 

Første natt på svai, det blir jo litt artig! 
 

Har lastet ned en app som heter Anchor Pro - men tror ikke jeg får sove med den på... Den går jo av for det minste - nå har jeg satt varslingen på hele 25 meter, og fremdeles går den av innimellom! Noen andre apper som anbefales? Jeg ligger jo på bøye, så det er kanskje litt overkill?
 

B3EA84D6-7C8E-4148-B775-B3B1F66ADD5D.jpeg.b940c3af4899e6074ed5a3c4e0e75174.jpeg

Redigert av Pequod (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Det er ikke noe i veien for å bruke ankervakt når man ligger på bøye. Jeg bruker denne og setter radiusen til 30 meter når jeg fortøyer i bøyer. (Det er også mulig å velge engelsk tekst, noe som er nyttig for meg som ikke kan et ord tysk.)

 

Lagt til: Appen trekker mye strøm så lurt å ha lading evnt en powebank koblet til gjennom natten. 

 

234D9F83-D282-497A-93FD-FA23EE1BF986.jpeg.7c720f0da0b6e672ff491f4aa6544c14.jpeg

 

Om du skal fortøye i underkant av bøya må det være et tau som er festet i bøya og som henger over bøyla på toppen. KNBF-bøyene jeg pleier å bruke har et slikt tau. Men når jeg er alene pleier jeg likevel å fortøye i bøyla på toppen med egne tau. Dette fordi det nesten er umulig å dra båten inntil bøya for å henge fra seg bøyas fortøyningstau når det er litt vind. Er man flere ombord kan en kjøre båten opp mot bøya mens en annen ordner tauet. 

 

Og, tusen takk for interessante turbeskrivelser i denne tråden. Veldig hyggelig å lese og ikke minst veldig bra bilder du tar!

Redigert av Brigg (see edit history)

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

 

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Link to post
Share on other sites

Du ligger helt fint på den bøya @Pequod. Jeg hadde nok ikke brukt ankervakta på blåbøyene med båten din. Den vil aldri klare å flytte på bøya. Når det gjelder ankervakt på telefonen er de noe så inn i h....te tørst på strøm. Sett grensen på 50 meter. Da slipper du at den går av i hytt og pine.
Vet ikke hvor du har lest at du skal fortøye lenger ned. Men jeg mener nå at du har fortøyd helt riktig i toppen av blåsa.......

Det er helt fantastisk hvor mye du har fått til å være ombord i skuta di i  år!!!:thumbsup::thumbsup:

Mvh

Solbris II

Båtlivet gir meg de største gleder!  :smiley:
Trenger du noe? www.solbrismaritime.no

Link to post
Share on other sites

Kjøp deg en handy duck båtshake. Genial til fortøyning i bøyer eller i bås uten gangbare utriggere. Veier ingenting og opereres med en arm.  Vet mange liker hook and moor, men denne synest jeg  er  tyngre og krever tohåndsgrep + dobbelt så mye tau.

Med Handy ducken er det bare å klipse seg fest der det måtte passe.

Er man alene obord å skal gjøre alt selv så er det greit med hjelpemidler slik at man slipper akrobatikk og unødige risker.

Link to post
Share on other sites

hanto1 skrev 49 minutter siden:

Kjøp deg en handy duck båtshake. Genial til fortøyning i bøyer eller i bås uten gangbare utriggere....  Vet mange liker hook and moor, men denne synest jeg  er  tyngre og krever tohåndsgrep + dobbelt så mye tau.

 

Jeg har begge i båten og synes disse er litt til hvert sitt bruk. Har en "Handy Duck" stake med 3 løse hoder og en "Hook and Moor".

Skal du ligge på svai etter bøye er Hook and Moore betydelig bedre fordi du får tauet gjennom øyet på bøya og kan feste tampene i begge pullere på hver side av baugen. Med "Handy Duck" får du kun et festepunkt og blir liggende på skrå mot vind/strøm.

 

Synes også at "Duck`en" av og til kan være litt plundrete å ta av igjen, spesielt hvis det er litt for stor diameter på festepunktet den er satt fast på og/eller f.eks. en "trang" bøye som beveger seg mye. Da er Hook and Moor betydelig bedre, her drar du bare tauet gjennom og kan bare trekke tauet tilbake etterpå. De plassene du kan klare deg med et enkelt taufeste som sitter fast (f.eks. på brygge) er "Duck`en"  helt grei, men jeg synes Hook and Moor totalt sett er bedre da jeg alltid foretrekker å ha tau-enden tilbake på båten.

 

Jeg synes imidlertid Hook and Moor har litt å gå på kvalitetsmessig. Har klart å ødelegge en av de to små "sleidene" som løper på siden av "kroken", denne bare forsvant uten at vi har forstått helt hvordan. Maritim byttet den tvert, så ikke noe problem, men mulig noen av komponentene kunne vært litt mer solide. Eller mulig den er solid nok og vår bare hadde fabrikasjonsfeil.

 

For Pequod som er mye alene i båten vil sikkert et slikt hjelpemiddel være til god hjelp. Jeg tror kanskje Hook and Moor vil være den beste da denne tar fortøyningstauet tilbake til båten, noe som gir raskere og sikrere kontroll når man legger fra brygga eller bøya igjen. Begge systemer har gode videoer på YouTube for de som lurer på forskjellen.

 

Redigert av Phoebe (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Vet ikke, men tenker at tysk tekst er mer effektivt om vakuumporten slår inn i kremvisperen bakpå? ALARM! RAUS AUS DEM BETT! SCHNELL! WIR TREIBEN AB! :giggle:

Hansvik 14 - Rana 15 DC - Rana 17 DC - ooooiiiiiig????

Nordlænding (konvertert til vestlending) uten båt e som en fesk på lainn. Tørre greier!

Hjemmeside med artikler innen trehobby / finsnekring.

Link to post
Share on other sites

Takk for gode råd og innspill! Jeg fikk en rolig natt og sov som en stein! Uten ankervakt på...

 

Når det gjelder råd om Handy Duck og Hook and Moor, så fikk jeg en av sistnevnte i gave fra noen gode båtvenner etter amputasjonen. Nå viste det seg at det gikk så greit med Nidelven at jeg omtrent aldri brukte den, men i Tresfjorden har den kommet til nytte flere ganger, sist i Mandal da det begynte å blåse opp rett inn i elva og jeg fant ut at det kunne være en god idé å fortøye også til utriggeren på babord side. Siden fribordet på Tresfjorden er såpass høyt, så rekker jeg ikke ned, og da kommer den til god nytte!

 

Var uansett en veldig hyggelig erfaring å gjøre dette. Disse blå bøyene skal jo tåle opptil 8 tonn, så jeg ligger godt innafor! :giggle:

 

 

 

 

Link to post
Share on other sites

Phoebe skrev for 2 timer siden:

Jeg synes imidlertid Hook and Moor har litt å gå på kvalitetsmessig. Har klart å ødelegge en av de to små "sleidene" som løper på siden av "kroken", denne bare forsvant uten at vi har forstått helt hvordan. Maritim byttet den tvert, så ikke noe problem, men mulig noen av komponentene kunne vært litt mer solide. Eller mulig den er solid nok og vår bare hadde fabrikasjonsfeil.

 

Pussig at du skulle nevne dette, for jeg har akkurat samme erfaring. Etter at jeg brukte den i Mandal sist gang, så er det noe som mangler foran. Den der blanke duppedingsen som du skal tre tauet gjennom faller av, så det er et eller annet der som nå antakelig ligger på sjøbunnen ved pir 2...

Link to post
Share on other sites

Har beveget meg enda litt nærmere hjemmehavna... og ligger nå på nok et nytt sted for meg, på Vestre Bolærne. Kan nok hende det blir ganske urolig utover, fordi jeg ligger ikke akkurat i le her heller, men hadde så lyst å besøke dette stedet også. Og jeg er i alle fall godt fendret...

 

Er faktisk strømstolper på denne brygga, aner ikke om de er tilkoblet, kan sjekke etterpå.

 

Har tatt noen bilder, men må lade mobilen litt først før jeg legger ut, så de kommer etterpå.

Link to post
Share on other sites

Pequod skrev 20 minutter siden:

 

Pussig at du skulle nevne dette, for jeg har akkurat samme erfaring. Etter at jeg brukte den i Mandal sist gang, så er det noe som mangler foran. Den der blanke duppedingsen som du skal tre tauet gjennom faller av, så det er et eller annet der som nå antakelig ligger på sjøbunnen ved pir 2...

 

Det er en liten "sleide" som går i styresporet på hver side (se under) der "den der blanke duppedingsen" er festet nederst. Dersom denne sleiden mangler på en eller begge sider har du antagelig funnet feilen.

Vi fikk ny "Hook and Moor" uten diskusjon da den ene plutselig manglet på vår. Den siste "Hook`en" har nå vært brukt ca 1 år og har fungert fint så langt.

Hook.JPG

Redigert av Phoebe (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Phoebe skrev 19 minutter siden:

 

Det er en liten "sleide" som går i styresporet på hver side (se under) der "den der blanke duppedingsen" er festet nederst. Dersom denne sleiden mangler på en eller begge sider har du antagelig funnet feilen.

Vi fikk ny "Hook and Moor" uten diskusjon da den ene plutselig manglet på vår. Den siste "Hook`en" har nå vært brukt ca 1 år og har fungert fint så langt.

Hook.JPG

Jepp, ser hva som mangler...

31B7E3E0-8448-405D-BFB3-3E6AFFDC32A6.jpeg.15d738c15cbf4c6ccaaca033ad4759fc.jpeg
 

Men min er jo over fem år gammel, så tror det blir vanskelig å få byttet den. Kanskje de har reservedeler?

Link to post
Share on other sites

Bestemte meg for at det var nok med én natt på Vestre Bolærne. Ganske så urolig natt selv om det hjalp bra at jeg forflyttet meg litt lengre inn og fikk en svær kai som en slags bølgebryter. Men urolig nok. Ifølge både Yr og Windy skulle det blåse like mye i ettermiddag og i natt, pluss hele søndagen, og siden jeg nok en gang var i ferd med å gå tom for Pepsi-Max (jeg drikker altfor mye!), så kastet jeg loss tidlig i dag.

 

Da var det nemlig noen timer med litt mindre vind.

 

Jeg bestemte meg for å dra til Holmestrand ettersom den havna ligger godt i ly for vind fra sør, men jaggu meg var det stappfullt der! Så jeg snudde, rett og slett. 

 

Tok deretter turen over til Holmsbu, litt under tvil, for lørdager og Holmsbu er ingen god kombinasjon, men jeg tenkte at det kanskje var muligheter der når vi snart nærmer oss midten av september og det i tillegg skal være mye vind både i dag og i morgen. På webkameraet så jeg at det var fullt langs den ytterste rekka, men på kortsiden mente jeg å kunne skimte noen ledige plasser. Kameraet har imidlertid lurt meg før, så jeg var ikke videre optimistisk.

 

Og når jeg kom fram så jeg at det var stappfullt overalt, så da snudde jeg nok en gang. La merke til at to av båsene langs den ytterste brygga så ut til å være opptatte fordi de to båtene hadde lagt seg longside inne i båsen? Ikke helt god skikk og bruk det vel? Å legge meg på utsiden var uansett ikke aktuelt, flere som hadde gjort det allerede.

 

Deretter gikk turen over Breiangen og til Tofte. Her ligger jeg nå alene ved gjestebrygga til båtforeningen, og hvis været blir like dårlig som meldt, så drar jeg vel ikke videre før mandag morgen. Her er jo både Kiwi og Extra, så nå har jeg fått fylt opp byssa med både Pepsi-Max og litt lørdagsgodt!

 

Jeg vurderte å stikke innom både Kommersøya og Mølen - og klare meg på kaffe og vann - men siden det var fullt både i Holmestrand og i Holmsbu, så regnet jeg med at det kanskje var mange båter der også, så da dro jeg hit til Tofte, som jeg kanskje tror er litt glemt blant båtfolket? Både strøm og vann her, og ligger veldig godt i le for vinden sørfra.

 

Blir spennende når jeg skal dra, for det er ganske trangt her, og jeg ligger jo med baugen sørover. men det skal nok gå bra, ser ut til å være grei dybde innover,  og litt mer snuplass, så jeg skal nok klare det fint.  

 

Mandag vurderer jeg å se om jeg kan legge til i Sandspollen, eventuelt i en bøye der. Har bare vært innom for å kikke der en gang med snekka.

 

Tok ikke noen bilder før jeg ankom Tofte, så her er noen derfra...

6306F586-EC9B-4AE9-95DD-576BF52ED232.jpeg.e54de1c5dc61e4495df8ba1d2cd3f445.jpeg9FDC7F37-2D82-4972-A430-58940C2D2C12.jpeg.0e9ab3344f397d91c6c9feb171dd405e.jpeg12FCBEE8-7A43-4EAC-9F49-DD335C5A1E51.jpeg.3bf7209e01f86a1bba0e673255a3415c.jpeg9E7C97DC-1251-4E54-B348-A696144753BC.jpeg.6572d24d38ed38a33854cb11e89f1c85.jpeg

Redigert av Pequod (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...