Jump to content

Bergtatt på tokt - 2020


Pequod

Recommended Posts

liberty skrev for 11 timer siden:

Hele bildet vibrerer når lyden er verst tipper at telefonen er i samme hånd og på gearspaken og det lyden er fra gearwireen

For å være helt presis står mobilen på et lite, enkelt stativ som støttes opp med siden av kartplotteren. Så jeg holder det ikke.  Men at det er vibrasjoner er det ingen tvil om. 

Link to post
Share on other sites

larsern87 skrev for 9 timer siden:

 

Er ikke lageret i kassa jeg tenkte på, men thrustlageret i aquadrive leddet. Eller er dette fjernet kanskje i forbindelse med nye motoren?
Om du legger en pinne mot thrustlageret og mot øret, hører du godt om det er der lydene kommer fra.

 

Det trenger selvfølgelig ikke være noe galt i heletatt.

Nå er vi inne på et område hvor det meste du skriver er gresk for meg...:giggle:

 

Det er bare når jeg bruker sluregiret for å klare å hodle fem knop eller mindre, at lyden kommer. Når jeg kjører i vanlig fart, alt fra 5-6 og opp til 17 knop, så er det ingen lyder eller vibrasjoner.

Link to post
Share on other sites

Jeg har ikke fått lagt ut noen nye bilder i går, men skal få gjort det senere i dag. I går gikk turen fra Mandal via Farestad til Tregde. Så lunsj med kaffe og vafler hose jobbkollegaen på Eigebrekk før ny jobbøkt i båten.

 

I dag hadde jeg egentlig lurt litt på å legge meg i Høllen elelr Åros, men siden det skal blåse opp noen dager nå, så tenker jeg at jeg drar rett til Kristiansand og legger meg der for helgen. Der har jeg jo en båtplass jeg kan låne, så slipper jeg å bruke 600-700 kr på gjestehavn når jeg først må ligge værfast. Har jobbvakter på kveldstid både i dag og i morgen, samt tidligvakter lørdag og søndag.

 

Deretter regner jeg med at jeg havner i Skottevik (på restauranten som broren min og kona hans driver) på søndag kveld/mandag. Mandag har jeg fri før jeg har dagvakter resten av uka og fri neste helg.

 

Nå skal jeg først få i meg kaffe og lade mobilen, så er det avgang. Skal blåse 6-7 m/s mot meg hele tiden, så skal det øke, så jeg vil helst være framme før det blir ubehagelig.

Link to post
Share on other sites

Tror det var lurt av meg å komme meg avgårde såpass tidlig, for her jeg ligger i Auglandsbukta så river og sliter det ganske kraftig. Skal jo som sagt blåse endel de nærmeste dagene.

 

Det har jo ikke vært så lange etapper de siste dagene, og meningen framover er å ta det med ro også.

 

Jeg postet jo noen bilder fra Farestad tatt fra landsiden når jeg var på vei sørover, og sa da også at dette stedet måtte jeg besøke fra sjøsiden. Det var akkurat det jeg gjorde da jeg la ut fra Mandal! Ruta gikk gjennom Skjernøysundet og inn i Nordfjorden og deretter en omvei ut til Farestad før jeg dro tilbake og inn til Tregde.

 

Noen bilder fra Farestad:

939A0231.JPG.9b7a89aaed22db15a19a9ea9480f56e4.JPG939A0223.JPG.d73cc8d1ebdda8254ebafb0ea5dbb5a2.JPG939A0216.JPG.60db8d890488289de95eafae4d277350.JPG939A0213.JPG.ece2019d405089dce9bc966641ead0cb.JPG939A0204.JPG.6d6c6bf01f80e23a762db6b44f155c13.JPG

 

Deretter dro jeg inn til Tregde for å legge meg på gjestebrygga til Tregde feriesenter og ra kveldsvakta mi derfra. Tregde ligger også i nærheten av de to bekjente jeg har som har sommerhuset sitt i Eigebrekk.

 

På veien til Tregde passerte jeg Bjørholmen, som kan by på to ting: Det ganske så skjeve huset og målestasjonen.

939A0249.JPG.abc91622dbaa657b614acb08692bec8a.JPG939A0250.JPG.daac80a1b4940c07bac4d767a39b8d89.JPG

 

Den lille hvite bua er jo ganske så spesiell. Jeg regner med at mange er klar over det, men det er vel kanskje noen som ikke vet det? Jeg fikk forklart dette da jeg var her for første gang i 2018 av det venneparet jeg har på Eigebrekk. Inne i denne bua står nemlig et messingfastmerke som indikerer sjøkartnull!  Eller som det heter "Normalnull 1954". Fastmerket står 11.205 meter over middelvannstanden i Tregde.

 

IMG-5733.jpg.e406558ce684021a869098830dd593c4.jpg

 

Etter å ha lagt til her på Tregde tok jeg en lenge etterlengtet dusj. Det viste seg å ikke være helt enkelt, for dusjanlegget, sammen med vaskemaskiner og tørketromler, lå flere hundre meter fra havna. Jeg måtte gå opp bakken du ser mellom bygningene litt til venstre i bildet under, over veien og deretter opp en bakke, over en parkeringsplass og inn i et garasjeanlegg! Der var det dusjer og toaletter!

IMG-5732.jpg.11b47f038a320cd686fabb9f092d5baf.jpg

 

Trykket på vannet i dusjen var riktignok det beste jeg noengang har opplevd i en gjestehavn, men den turen tok nesten drepen på meg med protese. Hadde jeg visst at det var så langt ville jeg ha tatt med meg krykka, elelr bedt om å dusje hos vertskapet på Eigebrekk etterpå...

 

Det er et par toaletter ved bryggene, men lang vei til dusjen altså! Årsaken er vel at Tregde feriesenter ikke lenger er en ren marina (det er drivstoffylling her, vet ikke prisen, men den ble hyppig besøkt), men et feriesenter med hytteutleie, utendørs svømmebassen, lekeplass for barn og utleie av båter, fiskeutstyr osv. En liten kiosk med dagligvarer, ferskt bakverk og noe båtutstyr var det også der. Og hyggelige folk.

 

Etter dusjen ble jeg hentet for å bli traktert med vafler og kaffe av folka på Eigebrekk. Glemte å ta med solbrillene, så jeg fikk låne en Obama-caps men jeg satt der i sola!

103850697_10217145248449952_6322836977595406465_o.jpg.d7300e1507aeae38061702c7034a6260.jpg

 

Deretter var det retur til Tregde og jobbvakt i båten...Veldig blank skjerm på den Chromebooken, ser jeg!:giggle:

 

IMG-5737.jpg.fe8fcb54cf7eb9f409d3d5bd969cf3d6.jpg

 

I dag var det en relativt kort tur til Kristiansand. Dro innom Ny-Hellesund denne gangen også, men tok ikke noen bilder denne gangen. Litt trist å se at Verftet fortsatt ikke har fått nye drivere. Har hørt at det var veldig hyggelig der. Hadde det ikke vært for at det skulle blåse opp senere, så hadde jeg hatt lyst til å legge meg til der og gå på land, eventuelt i Olavssundet, men det får jeg ha til gode til neste gang.

 

Passerte DS Hestmanden på vei inn til båtplassen. Mener det var den jeg tok bilder av fra snekka mi på Tofte for noen år siden. Skal sjekke om det er mulig å komme om bord og ta seg en titt nå som jeg blir liggende her noen dager på grunn av været.

939A0277.JPG.a87d932a268d43ad0b0cb78c89929d2d.JPG

 

Da er pausen i jobbvakta mi over, så jeg får slenge på det siste bildet og si takk for meg for i dag! Det er utsikten sett akter der jeg ligger nå, på lånt båtplass i Auglandsbukta. Må inn til Kristiansand etterpå for å proviantere litt.

 

939A0289.JPG.30581b5492e97f5ea198bcace76731ee.JPG

 

 

 

 

Link to post
Share on other sites

fleggis skrev for 12 timer siden:

Tror begge ligger der nå 🙂 Auglandsbukta er vel ikke den luneste plassen på den vinden som er meldt de neste 2 dagene, men gratis hjelper jo en del 😎

Blåser heldigvis mest på dag- og ettermiddag, og det gjør meg ingenting. Mer stille om natta, så jeg får sove uten problemer, i alle fall! :sleep: :smiley:

Link to post
Share on other sites

Raymond_J skrev for 13 timer siden:

Hamen lå i mange år og forfalt på svensk side av Iddefjorden her i Halden, til nærboendes store forargelse. Det fortjente å bli reddet. Se hamen.no for mer info.

 

Ja, har lest litt om Hamen før, og faktisk skrevet litt i båtbloggen om skipet. Har nå sjekket i mitt eget arkiv, og det var Hamen som jeg tok bilder av på Tofte i 2016.

 

Da jeg var på mitt andre rehabilteringsopphold etter amputasjonen i 2025, så tok jeg snekka mi til Bakke og hadde den der i nesten to måneder, så jeg tøffet mye rundt i Iddefjorden!

 

Her er de to innleggene jeg har skrevet om Hamen.

 

Det første er fra 2015 og dreier seg blant annet om Hamen og skipene som lå i Iddefjorden:

https://pequod.nesodd1.no/?p=7439

 

Det andre er også om Hamen, da jeg tok bilder av skipet på Tofte i 2016:

https://pequod.nesodd1.no/?p=9023

 

 

Link to post
Share on other sites

Renita skrev for 4 timer siden:

Hei :-)

 

Kjekt å være med deg på tur :thumbsup: Takk for at du deler :smiley:

Takk for det! Nå blir det som sagt litt landligge, men så begynner jeg snart på indrefileten gjennom Blindleia og opp til Lillesand, Grimstad osv. D håper jeg på å få tatt noen fine bilder.

Link to post
Share on other sites

Nå er du på mine gamle trakter. I sundet hvor Hestmanden ligger har jeg familie og skal snart tilbringe noen uker der i sommer. I Auglandsbukta hvor du ligger nå har jeg hatt båtplass i mange år før flytting til Østlandet. Vil anbefale en tur ut på Bragdøya om du ikke har vært der allerede. (Øya du ser på akter) Fine turstier med mye krigshistorie på den øya, i tillegg kan man få kjøpt seg litt kaffi, is og vafler der. 
 

Link to post
Share on other sites

Pequod skrev On 11.6.2020 at 17.42:

 

Passerte DS Hestmanden på vei inn til båtplassen. Mener det var den jeg tok bilder av fra snekka mi på Tofte for noen år siden. Skal sjekke om det er mulig å komme om bord og ta seg en titt nå som jeg blir liggende her noen dager på grunn av været.

939A0277.JPG.a87d932a268d43ad0b0cb78c89929d2d.JPG

 

 


Det var vel Hamen som låg i Iddefjorden ? Blev slept over til Hirtshals og verft ?

S/Y Gunga Din

Link to post
Share on other sites

Fantastisk hvordan du får oppleve kyst og små bortgjemte perler mens vi andre forståsegpåere har nok med våre duppeditter og propellediameter og ventiler tur retur med polyester og 1300 polering og hvilken frostvæske som passer for 50 år gamle motorer og hvilke tau som paser på spring og tusen takk. Go helg. 

Link to post
Share on other sites

Martine29 skrev for 14 timer siden:

Fantastisk hvordan du får oppleve kyst og små bortgjemte perler mens vi andre forståsegpåere har nok med våre duppeditter og propellediameter og ventiler tur retur med polyester og 1300 polering og hvilken frostvæske som passer for 50 år gamle motorer og hvilke tau som paser på spring og tusen takk. Go helg. 

:lol: God helg til deg også!

Link to post
Share on other sites

GVH1979 skrev for 15 timer siden:

Nå er du på mine gamle trakter. I sundet hvor Hestmanden ligger har jeg familie og skal snart tilbringe noen uker der i sommer. I Auglandsbukta hvor du ligger nå har jeg hatt båtplass i mange år før flytting til Østlandet. Vil anbefale en tur ut på Bragdøya om du ikke har vært der allerede. (Øya du ser på akter) Fine turstier med mye krigshistorie på den øya, i tillegg kan man få kjøpt seg litt kaffi, is og vafler der. 
 

Har tenkt meg dit ja. Er ferdig på vakt klokka 15, så da tenker jeg å rusle bort dit. Eller ta buss eller noe, vet ikke hvor langt det er å gå, men tar med meg krykka, så klarer jeg det nok!

Link to post
Share on other sites

Enig med GVH1979 at Bragdøya er verd et besøk, men du kan nok ikke rusle bort dit. Du må nok i båt. Det går flere daglige turer med rutebåten Bragdøya fra Lumber som ligger i spaseravstand fra deg, men det er kanskje litt for seint hvis du ikke er ferdig før kl 15.

Ellers er det gode brygger å legge til på, men det kan være litt fullt der i helgene.

Link to post
Share on other sites

Olevine skrev 30 minutter siden:

Enig med GVH1979 at Bragdøya er verd et besøk, men du kan nok ikke rusle bort dit. Du må nok i båt. Det går flere daglige turer med rutebåten Bragdøya fra Lumber som ligger i spaseravstand fra deg, men det er kanskje litt for seint hvis du ikke er ferdig før kl 15.

Ellers er det gode brygger å legge til på, men det kan være litt fullt der i helgene.

Selvsagt! Tenkte ikke på at det var en hel øy, ikke en halv... :giggle: Spørs om det blir noe besøk i dag da, vi får se det an.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...