Jump to content

Vibrasjoner i Scand Baltic


Juliander

Recommended Posts

Hei,jeg har en Scand Baltic  96 med KAD 42(uten kompressor )Byttet cutlesslager og pakkboks i fjor vinter da jeg så at lager var en del slitt.Ved sjøsetting og prøvekjøring fikk jeg vibrasjoner mellom 900-1400 rpm,utenom dette er den bra.Rettet opp motor også på sjøen etter sjøsetting,men ble aldri bra,tok  ny runde i vinter med sjekk av Aksel at den var rett,tok også å sendte bort propell til winrace for sjekk og avbalansering,ved sjøsetting i år har jeg fortsatt de samme problemene,det virker som motor har mest vibrasjoner opp/ned og ikke sideveis,når jeg ser på pakkboks under kjøring.Når motor står i fri uten belastning er den helt fin.Jeg kan ikke se på motorlabbene at de er dårlig,men har ikke hatt de av for sjekk.Er det noen som har hatt samme symptomer/problemer.Begunner å bli frustrert over å ikke finne ut av problemet,så gode råd mottas gjerne.

Link to post
Share on other sites

Juliander. Jeg har erfart det samme som deg når akselen ble flyttet litt i lengderetning. Om den var riktig montert eller ikke i klemflens forhold til produsenten sin bruksanvisning tidligere er jo en ting, det har jo gått greit uten vibrasjoner, men har du flyttet og deretter fått vibrasjon kan det være årsaken. 

Link to post
Share on other sites

Juliander skrev On 22.4.2020 at 20.39:

Hei,jeg har en Scand Baltic  96 med KAD 42(uten kompressor

Hvis du har strak aksel så regner jeg med at du har en KAMD (i den grad det har noen betydning...).

 

Juliander skrev On 22.4.2020 at 20.39:

... tok  ny runde i vinter med sjekk av Aksel at den var rett, ...

Hvordan sjekket du akselen? Hvilke verdier målte du og hvor?

 

Juliander skrev On 22.4.2020 at 20.39:

Jeg kan ikke se på motorlabbene at de er dårlig,men har ikke hatt de av for sjekk.

Du kan ofte ikke se på en motorlabb at den er dårlig. Du kan forsøke å jekke opp motoren med et maskinspett og se om du har dødgang. Det kan være at gummiklossene i motorlabbene er nedslitt, det var tilfelle hos meg. 

 

To andre ting som ikke er nevnt:

  • Følg spesifisert tiltrekningsprosedyre når du skal trekke til skruene i klemflensen. Bruk helst en gjengetapp og rensk opp gjengene, smør skruene med litt fett, og bruk momentnøkkel. 
  • Du bør også sjekke klemflensen for kast. Hos meg fant jeg en ikke uvesentlig skjevhet i flensen i forhold til boringen. Dette er litt mer omstedelig å sjekke, da du må spenne opp klemflensen på en dor og klokke den. Alt har toleranser, også nye ting. Ikke regn med at den er rett bare fordi den har blitt solgt i en butikk en eller annen gang og ser like fin ut. 

 

Link to post
Share on other sites

 

 

Komodo skrev for 8 timer siden:
Juliander skrev On 22.4.2020 at 20.39:

Hei,jeg har en Scand Baltic  96 med KAD 42(uten kompressor

Hvis du har strak aksel så regner jeg med at du har en KAMD (i den grad det har noen betydning...).

 

Helt på sidelinja men. Volvo har også levert 42`en som Tamd 42, alså uten kompressor.

Samme HK tall som med presse. Ikke stor levert i Norge av disse.

TAMD42A 230 6 1992-1993  
TAMD42B 230 6 1993-1996  
TAMD42P-A 230 6 1994-1996  
TAMD42WJ-A 230 6 1995 2003
Redigert av SoBo (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hei og takk for mange gode tips,sjekket Motorfestene i går og det var mye slakk i fremre SB motorlabb så får demontere å sjekke i helgen,kommer tilbake når jeg har fått feilsøke,fikk hjelp av en hyggelig kar som har jobbet som service sjef på Scand tidligere,så satser på at jeg finner ut av det nå.

 

 

Link to post
Share on other sites

Juliander skrev 56 minutter siden:

Hei og takk for mange gode tips,sjekket Motorfestene i går og det var mye slakk i fremre SB motorlabb så får demontere å sjekke i helgen,kommer tilbake når jeg har fått feilsøke,fikk hjelp av en hyggelig kar som har jobbet som service sjef på Scand tidligere,så satser på at jeg finner ut av det nå.

 

 


Lykke til! Hyggelig hvis du holder oss oppdatert om utfallet i denne tråden ?

 

Link to post
Share on other sites

blueline skrev On 23.4.2020 at 21.16:

Tekstuklipp fra manualen, er det noe av dette jeg er inne på?

 

Propellaksling skal helt inn i klemflens slik at propellakselenden er 1mm bak klemflenshullets fremkant.

Mvh Richard

 

Gleder meg til våren.....

Link to post
Share on other sites

Litt oppdatering  på vibrasjons problemene,bolten som sitter ned i fremre STB motorlabb var litt løs,merket ikke dette før tok av hele motorbracket med labben på.Ble en del bedre i forhold til vibrasjon.Tok så å flyttet propell Aksel 10mm lenger ut av klemflensen ,dette gjorde også at det ble ennå bedre,så nå blir det å ta en oppretting av motor igjen,så håper jeg at problemet er løst.

Link to post
Share on other sites

Jeg merket i fjor at flensen mellom klemflens og motor var litt lei å få til å treffe sporet, så da jeg prøvde å rette, ble det bare feil fordi flensene ikke var inntil hverandre rundt hele, måtte løsne boltene igjen og lirke en del mens jeg strammet boltene for å få den på plass, for så å løsne igjen for å rette opp. Mulig ikke riktig fremgangsmåte, men ingen vibrasjoner etterpå iaf, så da er jeg fornøyd.

 

 

Baltic-pappa

Link to post
Share on other sites

  • 2 år senere...
Juliander skrev On 1.5.2020 at 21.41:

Litt oppdatering  på vibrasjons problemene,bolten som sitter ned i fremre STB motorlabb var litt løs,merket ikke dette før tok av hele motorbracket med labben på.Ble en del bedre i forhold til vibrasjon.Tok så å flyttet propell Aksel 10mm lenger ut av klemflensen ,dette gjorde også at det ble ennå bedre,så nå blir det å ta en oppretting av motor igjen,så håper jeg at problemet er løst.

Jeg har akkurat samme symptomer på min Nimbus med 41A motor og HS1 gir. 
Den "hopper" litt i framkant av motor ved 1100-1400 rpm, typisk rundt 5 knop. 

Winrace har finjustert propellen, lokal VP i Kristiansand har (i følge forrige eier) sjekket både aksling og innjustering av motor, som skulle være top-notch. 
Får sjekke motorlabber tenker jeg, og eventuelt hvor langt inn akselen er montert i flensen. 

Takk for at du oppdaterte med utvikling etter tiltak!

 

Tråden om Livet med Windy 8600MC
Tråden om Livet med Draco Summerwind 24

Det er vel, det er vel med min sjel.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...