Jump to content

Barbaria på tur i Europa


Barbaria

Recommended Posts

På tiden med en oppdatering, mer flaggdrama i vente!

 

Midsommar :cheers_wine:

19 Juni 2020 – 08.45 Näverkärrviken.

I dag setter vi kursen mot Kungshamn og Sotenkanalen for å feire midtsommer og avlevere den minste matrosen. Bøyeflagget har også ankommet og ligger å venter på oss der. Vi fyller opp vanntanken i Kungshamn og fortsetter til vår faste brygge som hverken har vann eller strøm, men den ligger perfekt til bare noen få åretak over sundet. Vi ankommer Kl. 10.45 og det STORE FLAGGET heises så høyt vi klarer i vinden.


355b369c-1759-43e5-9f5c-55da334f0a7b.jpg

Vi flagger med det store flagget.


8020fb33-f9f7-4119-86a8-429ffe11cbec.jpg

Sotenkanalen, nødårsarbeide på 30 tallet.


 

Det feries midsommer hos svigermor med tradisjonell lunch med sild, nypoteter, greddfil og gressløk. Senere får vi omvisning i hagen som er i full blomst.

b4d676b8-a26b-44a6-a62a-4e500a4f07b1.jpg
 

05652f34-e392-4a60-8f3f-e76cef1410dc.jpg
 

 

ea0e6fb5-3b90-4780-ba42-1e9625655527.jpg
Mora og Tora på Haugen.

 

Utover ettermiddagen skyer det over og snart henger det mørke regnskyer over oss, så vi bestemmer oss for å ro tilbake for å stenge luker og sette opp litt kalesje. Vi har akkurat kommet oss ombord når de første kastevindene kommer med påfølgende regn. Det river og røsker i båten mens vi setter opp kalesjen og vi går en snartur ut for å se om alt er ok når vi ser noe blått og gult som synker under vannflaten 3-4 meter bak båten. Når vi ser opp så er det store flagget borte…


Alle tre ombord står helt stille i regnet og ser flagget forsvinne til bunnen. Perplekse tenker vi det samme, dette er ikke sant! Hva er det med oss og flagg? El Capitan blir selvsagt raskt hovedmistenkt og jeg mistenker meg selv også nå. Jeg får se rester av den hvite flagglinen ligge nede på badeplattformen. Jeg tar tak i det og drar, det viser seg snart at den ene enden fremdeles sitter festet til flagget og vi får det opp i båten igjen. Ved nærmere inspeksjon ser jeg at det henger rester av en brukket karabinkrok på flagget. Mine knute kunnskaper kan umiddelbart frikjennes og jeg går rundt i båten med den ødelagte karabinkroken høyt over hodet og sier se der, se der!

 

358a5a9a-2a1d-485f-9e24-a8396930a526.jpg

Kinakrok?

 

Det klarner opp og resten av kvelden innledes med grilling og avsluttes med jordbær med krem i sjøboden. Jeg tar selvsagt med karabinkroken som bevis på et jeg ikke er helt ubrukelig til å knyte.


21 Juni 2020

I dag forlater minstematrosen skuta og vi er plutselig et mannskap mindre ombord. Det kommer til å bli stusselig den første tiden uten Victor og vi kommer til å savne han helt til han kommer tilbake igjen. Det blir 3 kuler valgfri is til avskjed og mange minner som forhåpentlig sitter i et helt liv.

 

762BA046-3992-47BF-BD26-F1B05D400D9F.jpeg.ba1f551e3f8d726a1c6d85e3f63ead7c.jpeg
We miss u 😁


22 Juni 2020 kl. 09.5

I dag begynner turen sørover til Europa og middelhavet. Første stopp blir Kungshamn for bunkring av mat og drikke fra systembolaget. Vi får også med oss Skeppets berømte glaserte spareribs til lunch. Det viser seg nå at vi må innom Gøteborg på veien nedover siden lillematrosen hadde fått med seg feil iPad hjem til Norge, og at vår er på vei i posten. Da må vi sette kursen mot Långedrag igjen og hilse på Josefine og Victor en gang til denne sommeren. Første stopp på veien blir kjente og kjære Näverkärrviken hvor ingen bøyer er ledige og vi ankrer opp helt innerst i viken.

 

23 Juni 2020 10.45

Sol sol sol, vi drar anker og setter seil sørover planen er å legge til i vika på Danholmen, men der var det for mye båt etter vår smak. Vi utforsker sundet mellom lille og store Bockholmen og finner ut at det er dypt helt inntil fjellet på sør/øst siden av store Bockholmen. Vi klargjør ankeret akter og legger oss med baugen inn mot fjellet. Her er det veldig stille og rolig og ikke et menneske er å se.

 

e1fb05a0-65bc-470b-b38d-67d7ca252e10.jpg

Bockholmen all by our self.


 

ADFC04B8-A53A-4B75-B0ED-46946FF12E5D.jpeg.d569693f5f9011989cb224ee8c07f9a5.jpeg
Liten tvil om hvor vinden vanligvis blåser fra.

Link to post

Värmebölja och vin vid Vinholmarna.

24 juni Bockholmen 09.30.

Lämnar Bockholmen utsövda och redo för att ta ytterligare segelben vidare söderut. Vi kommer att träffa dotter och måg på vår färd nedåt och förhoppningvis har min iPad som förväxlades när minste matros mönstrade av, kommit fram till Göteborg.

Vi har en tanke att ankra upp vid Utkäften som skall vara ett fin ankringsplats men efter en inspektionsrunda så är vi ombord helt enig, viken är alltför populär för att passa Sothis och dess besättning. Missförstå mig rätt, vi gillar att umgås med andra människor men inte hela tiden. Dessutom är naturhamnen väldigt öppen mot väster.


d2343187-28e1-46f8-96a7-596f8f2986a1.jpg

Utkäften.


Vi hittar en annan fin vik precis nordväst om Högö där vi kastar ankare och här har vi några riktigt varma, fina och soliga dagar ombord med bad, upptäcksfärd på omkringliggande öar, fix med akterankaret som inte riktigt bet tag i tåget som det skall göra och annat småjobb som hör vardagen till ombord. Vi tackar oss själva igen för inköp av svindyra fläktar som surrar på strategiska platser runtom i båten. Vi sover gott i svalt sovrum.
 

0d47010b-a351-4a74-a5f0-2643d46fd6d5.jpg

Vinholmarna.


af3ece12-778a-45fa-9554-fdc9d3a04851.jpg

Strandfynd.

 

fb039099-a613-452f-bb0b-82502246d14d.jpg

Strandkål.

 

Vi har nu legat på ankare, SXK boj eller brygga utan tillgång på 220 V sedan mitten av juni och vi har fulladdade batterier tack vare viss motorgång men framförallt båtens solpaneler. Det ger en obetalbar frihet att kunna vara ute i naturen och ändå ha tillgång till ström. Watermaker är väl det som står på tur på vår önskelista som ett led i att minska vårt beroende av gästhamnar. El Capitan vill nog gärna har en foldingpropell också, båda dyra inköp men önska får man. 
 

Under fredagen ska dotter, måg och en av deras kompisar komma ut till oss med båt för att grilla och dricka lite vin. Medan vi väntar på att dessa hårt arbetande och ambitiösa människor skall komma så ser vi att en segelbåt kommer glidande i sundet mellan Högö och Vinholmarna där vi ligger och där är det grunt!!! Och japp, där gick den segelbåten på grund.

 

El Capitan sjösätter jollen och utombordaren för att hjälpa till men segelbåten sitter fast och rör sig inte ur fläcken. Kaptenen ombord på den strandande segelbåten bedyrar att han kört här förut men det visar sig att han inte har full koll på sin geografi då han inte vet var han är?! 


Nåväl, sent omsider kommer ungdomarna och de har, efter väldigt många turer med Postnord som definitivt ökade risken för en härdsmälta hos mig, med sig min iPad. Kvällen är varm, vinet lättdrucket och det blir en trevlig och väldigt sen kväll eller rättare sagt tidig morgon. Det blir ett tårfyllt farväl för Skarpöga och dotter när vi seglar vidare vid middagstid. Det väntas hård vind från sydväst om ett par dagar och vi vill utnyttja det fina vädret för att ta oss vidare.


145292dc-ce52-4fd0-881d-72c60aa127ec.jpg

Dotter är ” badig”.


 

Planen är att ta oss till Tyskland och vidare genom Europa. Det är svårt att få grepp om vilka restriktioner som gäller för olika länder för sjöfarare, båtar som kommer in via hamnar finns det ingen information om alls. El Capitan har genom AIS koll på en svenskregistrerade båt som seglat från Sverige till Rockstock och seglat vidare till Heiligenhafen och detta bådar ju gott för våra framtida planer.

 

Om andra länder kräver karantän eller om vi anmodas att ta ett antikroppstest eller test som påvisar en pågående Covid-19 infektion så kommer vi naturligtvis att följa dessa regler och restriktioner, likaväl som jag önskar att turister från andra länder följer de svenska restriktionerna när de besöker Sverige. Tar man sig en titt på Marine traffic så är det en jämn ström av båtturister som är på väg mot Sverige från både Danmark och Tyskland trots avrådan och karantänregler.


Vi har under längre tid fört en hälsologg som en dokumentation gällande vår somatiska status ombord, vilka sociala kontakter vi haft och vilka åtgärder vi vidtagit i samband med detta.

 

a5ec6208-6173-4b99-b140-6cca7a2bd1ee.jpg

Hälsologgen ombord på Sothis.

 

Anländer till gammal bekant, Lyngön utanför Donsö vid 17 – tiden.
Besättningen är sliten idag efter gårdagen och det blir en tidig kväll ombord :flag_sw:

Link to post
Svart (redigert)

Vind vind og atter vind.

28 Juni 2020 – Store Lyngskjær.

Etter en natt for anker i en full ankervik, ikke full i ankerviken, tømmes viken for båter utover dagen og ved lunch er det tomt. Det er søndag og meldt en god del vind fremover. Vi kan velge fritt i plasser og vi bestemmer oss for å ligge longside i en liten vik nordvest på Store Lyngskjær (57° 36.615′ N 11° 45.505′ E) hvor vi har sett båter ligge. Slik vi blir liggende der er vi noe utsatt for vind som kommer fra vest nord vest, men det er meldt sør vestlige vinder så vi bør ligge trygt.

f1561151-1eca-4940-a98e-c62b86c62882.jpg

Store Lyngskjær, 1,9m under kjølen. Tauer ferdig lagt opp på fjellet av andre.

 

d2a886f6-8219-4f41-96ea-639c365f9870.jpg

Vær på vei fra Danmark.


Vi holder et øye med vinden som er meldt og observerer hva som egentlig skjer. Dessverre så blåser det mer vestlig vind enn det som meldes og vi tar en beslutning om å flytte oss i morgen til en tryggere havn ved Sandvik på Styrsø som skal ha en bra gjestehavn. Kun få minutter fra der vi ligger.


29 Juni 2020 kl. 08.20- Store Lyngskjær

Etter en behagelig natt på det ensomme skjæret flytter vi oss til Sandvik på Styrsö som planlagt. Den avgjørelsen har vi ikke angret på når vi ser den vinden som har vært de siste dagene. Vi ligger innblåste sammen med noen få andre seilbåter.

828c8d43-9536-4d9a-aaf1-27a927e61bf2.jpg

Sandvik havnen på Styrsö. Mange ledige plasser.


Den gamle fiskehavnen Sandvik på Styrsö har 50 plasser med både bøyer og longside plasser til gjestende båter. For kr. 210,- (<12m) får du alle fasiliteter inkludert wifi, men det mangler vaskemaskin som vi sårt trenger nå. Sekken med skittentøy er nå så tung at ingen ombord kan bære den alene. Men, vi velger å bli liggende å ride ut vestavinden som er meldt. Havnen har en stor bensinstasjon for båt, en kiosk med elementære ting til båt. Det finnes også verft med både salg av båt og service/reparasjoner. Havnen har ingen restauranter eller pizza sjapper, kun en liten is kiosk som er sporadisk åpen. En ekstra service er noen foretaksomme småjenter som selger varme rundstykker som leveres i båtentil frokost. Slike gode tiltak sier vi ikke nei til.

 

1-2 Juli 2020 – Sandvik Styrsö

Styrsö er en stor øy med mange godt utbyggede turstier og en stor fotballbane. Det finnes en moderne bygget skole, et gamlehjem, to butikker med ombud for systembolaget og etter en god fest kan du besøke en av flere menighetshus å be om tilgivelse.


2bf74af6-971f-4ee7-966e-f4b4be9f6441.jpg

God merking

 

a8f6be01-ee3c-43e1-808f-d4338d5472e7.jpg

Fine utsikter.

 

Etter en lengre gåtur har vi funnet ut at Styrsö har en framside og en bakside. Vi har oppdaget at vi ligger på baksiden og etter en samtale med lokale så viser det seg at det normalt er lite med båter i denne havnen vi ligger i forhold til f.eks. Donsö eller Vrångö.
7b1d5898-8e8e-4aaa-9471-dd6d399b4506.jpg

Nabo øya Donsö med knapt 100 flere innbyggere enn Styrsö.

 

2f3dc2c5-0ed1-4c88-b922-e5a7fbc7b6c5.jpg
 

9ede0caf-5aef-4168-addc-2213593f6140.jpg

Tårnhus ser ut til å være tingen på «den rette siden» av øya.

 

1e261cf5-7988-4f95-9370-0deaa18f2bc0.jpg

Artig skilt på Konsum - Mitt i byn :cheers_wine:


Styrsö Bratten som ligger på østsiden av Styrsö har vesentlig mer turister og restauranter enn her vi ligger på Sandvik. Etter litt rekognosering finner vi ut at det er mulig å legge seg som gjest på Bratten båthavn for kun kr. 150 pr. natt for vår båt. Det er så billig at Sothis ikke kan unngå å flytte til Bratten i morgen 3 Juni uansett om de har vaskemaskin, wifi eller ikke.

 

759109cd-2034-4d09-bb61-1ee63404ce4f.jpg
Lille havnen på Styrsö Bratten.

 

La det være klart at selv om havneavgiften er lav så finnes det flere pizza og cafeer å bruke pengene på, så der er mulig at vi går på en smell i budsjettet ved å legge oss her.


Apropos budsjett så er det nå klart og alle utgifter er nå medtatt siden vi dro ut for ca. 3 mnd siden og kostnadene fordeler seg slik:

 

2250F949-B489-4F6C-8030-AE5B62269DA4.jpeg.869df44135ca73973521ea5b9053f2f7.jpeg

 

Merknad.

Når det gjelder dagligvarer så har vi nå mat for 20 dager innkjøpt.

Alle tanker og kanner for diesel er fulle.

Vi klarte å bytte en Norsk 10kg gassflaske med husholdningsventil mot en Svensk i Kungshamn.
Det viser seg at Svensk gassflaske kobling er tilsvarende det vi i Norge kaller industri kobling, og det har vi på Sothis.

Så nå er 3 av 4 gassflasker fulle.

 

En vindfull hilsen fra Styrsö.

 

 

 


 

Redigert av Barbaria (see edit history)
Link to post

Fortsatt kuling, regn och rusk.
3 juli Styrsö Brattens gästhamn 09.45.

 

Vi hade en plan! 

Vi skulle flytta båten till gästhamnen på andra sidan Styrsö, hyra en cykel och ta oss till Domsö men också undersöka möjligheten att ta färjan till Vrångö som vi hört skall vara fin ö och väl värt ett besök. Det ligger ett ordentligt lågtryck över Skagerack och Kattegatt med mycket vind och regn och vi vill alltså vänta ut ovädret med lite kultur och sightseeing runt om på öarna i Göteborgs södra skärgård.


Men, när vi sett tillräckligt många pittoreska skrymslen och vrår, vandrat på fina vandringsleder och strök och bunkrat upp med vatten, diesel och andra förnödenheter börjar det så smått smyga sig på en slags otålighet och rastlöshet ombord.

Vi blir alltmer ivriga på att gå igenom alla vädersajter vi har tillgång till för att hitta ett litet väderfönster för att komma ut på havet igen och vidare söderut.


Vi har precis lagt till långsides på Brattens gästhamn och skall plugga in strömkabeln när vi istället och helt plötligt börjar titta efter ett väderfönster, är det möjligt att segla istället?

Ja, om vi seglar nu så ser det relativt stabilt ut med en medelvind på ca 8-9 ms med vind från väst och vinden ska vrida sig mot sydväst och mojna något framåt sen eftermiddag


Vi borde kunna segla till Varberg eller Träslövsläge gästhamn söder om Varberg ca 35 nautiska mil eller 6-7 timmars segling. Båda hamnarna har tillgång till tvättstuga som ligger högst upp på prioriteringslistan just nu. 
 

Frågan är hur mycket sjö det är efter flera dagars kuling? Och kan vi lita på väderprognosen?

 

Skulle det bli för mycket vind eller för mycket sjö så finns det ju alltid möjlighet att ankra upp vid Skallehamn eller Mönster utanför Onsala halvön men vi har två dygn i SXK boj och kuling utanför Flakskär i färskt minne så är det absolut inte vårt första alternativ.

Vi resonerar och är överens, vi seglar vidare!


Det är mer vind och sjö, särskilt utanför Onsala halvön, än vi räknat med så efter ca 4 timmar med ökande vind, upptill 15 ms i byarna och vågor från alla kanter, bestämmer oss för att trots allt att ankra upp i bukten vid Skallahamn utanför Onsala halvön.

Och här ligger vi nu, i en SXK boj med dubbla linor. Det gungar och Sothis häver sig i vågorna. Det slår i ankarseglet. Riggen gnisslar och gnäller, säkerhetslinorna smattrar och det tjuter i masten och vi ombord konstaterar helt krasst; Her we go again! Förtöjd en SXK boj i kuling.

 

23a424a0-8d8b-4384-8718-7b6238ce2786.jpg

Utsikt från köksfönstret.

 

Link to post
Svart (redigert)

4 Juni kl. 17.46 – Skalla Hamn.
Etter å ha saumfart alle mulige vær og sjømeldinger har vi kommer frem til at avgang kl. 18.00 vil være mest gunstig for oss. I takt med at vinden avtar så legger den verste sjøen seg ikke så lenge etterpå. Vi har bestemt oss for at turen i dag skal gå 20 nautiske mil sørover til Varberg, delvis for at vi ikke har vært der tidligere og at de har vaskemaskin samt wifi.

 

cd74615f-81ad-4cb7-9df5-74605a681419.jpg

Spiderman kommer fra Varberg....


Vi setter ut i som planlagt i småregn og gammel dønning. Når vi kommer ut i åpen sjø så ser vi samme bølgemønsteret som sist med bølger fra alle kanter. Senere får vi vite av Skapøyes bror, som er kjent i området, at det er roligere sjø om vi hadde seilt på utsiden av Nidingen. Uansett værmeldingen ser ut til å stemme meget bra og vinden løyer ned til 4-5ms når vi nærmer oss Varberg. Kl. 21.00 smetter vi inn longside i en relativ full gjestehavn. Det er meldt om mer kuling og dårlig vær fra i morgen så det er nok mange som har søkt seg til havn her.

 

98841029-789c-4a61-881c-8434241d1a13.jpg

Windy i Varberg.


5 Juni 2020 – Varberg.

Vi får endelig vasket klær i dag mens kulingen uler i mastetoppene. Vaskemaskinen er inkludert i havneleia på kr. 270,- og sågar fungerende internet. En veldig hyggelig havnekaptein sier også at gratis sykkel er også inkludert og vi sier ja takk til det. Jeg låner for første gang en el-sykkel og legger Skarpøye med sin «manuelle» sykkel langt bak meg i motvinden på strandpromenaden.
 

85534a78-1fb3-4812-93a2-fccbd6089dd3.jpg

Steinindustrien har betydd mye for Varberg. 
Skarpøye på sin manuelle sykkel har ikke bidratt til steinindustrien, men vakker er hun 🤗


I Varberg har de både Clas Olson og Biltema og lommeboka får kjørt seg med ny lang ladekabel til i-duppedittene mer Gorilla tape og en vanntett sekk som skal inneholde stinkende diesel hevert slanger, trakt etc. som stinker diesel. La oss håpe sekken holder på lukten en stund.


Vi ta en kikk på Varberg festning og selvsagt finner vi en vogn med Libanesisk fastfood som blir dagens lunch. Nå er det meldt om kuling og regn frem til onsdag så vi blir liggende her til været blir bedre.


5f451c2d-dc46-4f0d-8217-9f170f1e60eb.jpg

Jeg vurderer de svake Svenske forsvarsverkene.


image.jpeg.2020cac73539d90422d516bf95c4380a.jpeg

Skip som kommer fra Inverness i Skotland på inn til Varberg, sett fra festningen.


 

Redigert av Barbaria (see edit history)
Link to post

Tjoho – ett väderfönster!

9 juli Varberg 08.30.

 

Äntligen har vinden minskat i styrka till 6-9 ms och förhoppningsvis så är det inte så mycket gammal sjö utanför hamnens skyddande vågbrytare. Vi har nu legat inblåsta i 4 dagar och vi vill vidare, segla neråt kusten, komma söderut.


Häromdagen blev vi nästan torpederade av en ny Najad med all nödvändig och onödvändig utrustning och med en kapten som milt uttryckt, behövde öva på sin förmåga att framföra en tung segelbåt på ett säkert sätt i en trång hamn. Väder och vind kan absolut spela in när man skall angöra men inte i detta fallet.


Seglatsen söderut går ”utomskärs” utan någon lä från någon skärgård. Efter Onsala halvön och ner till Falsterbo- Skanör är skärgård obefintlig om man räknar bort Hallands väderö och Ven i Öresund.


Vinden växlar mellan 6-9 ms och vrider sig från väst till vindar från söder och det är gropig gammal sjö. Vi låter autopiloten jobba medan vi plockar fram hörlurar och ljudbok och turas om att slumra lite mellan varven.

 

Det är kallt så ulltröja och långkalsonger åker på igen och jag kan vara meddela att det är ett mindre företag att byta om under sjögång. Att hålla balansen och grabba tag i någon som sitter fast med den ena handen och samtidigt kränga på sig ett par långkalsonger med den andra handen efter att först fått av sig seglarstället, är en konst i sig.

Man blir så svettig att man egentligen inte behöver några långkalsonger när man väl är klar.

 

34854033-79ca-44d8-9579-8cbb3dd0c5bc.jpg

Långkalsonger och sommar anno 2020.

 

Efter Kullen minskar vinden för att i stort sett avta under kvällen. Vår ursprungliga plan är att segla till Helsingborg men vi är osäkra om om vi orkar med en gästhamn till just nu. Av seglingsintresserad storebror har vi fått tipset att ankra upp i bukten söder om gästhamnen Kyrkbacken vid Ven vid stilla väder. Detta är väl värt att undersöka! 


5de2490c-32ff-488f-9b94-afd40a138bab.jpg

Fin utsikt mot Ven på vår ankerplass.


5c05f65c-b43b-4a81-a4f4-929832323dd0.jpg

Efter 78 sjömil och 12 timmars segling ankrar vi upp och vi får en stilla natt med mjuk fjädring under skrovet.

 

10 juli Ven 09.30.

Morgonen är stilla och mulen när vi drar upp ankaret för vidare färd söderut. Det är 12 grader och sommaren verkar att tagit rast eller helt enkelt hoppat över juli, augusti och halva september. Prognosen är regn och blåst och ökad vind i helgen.
 

3f520127-4bc3-4c2f-882d-15c562f0d5aa.jpg

Öresundsbron….. en gång till..

 

Vår destination är idag Höllviken utanför Falsterbokanalen där man ligger för en rimlig peng jämfört med Skanör som tar 360 kr per dygn och ström om det finns lediga uttag!
Tack men nej tack säger vi ombord till Skanör!! 
 

Ankommer till mulet, vått och kallt Höllviken efter ca 5 timmar.

 

Link to post

Vi tar en slow sykkeltur til Skanör.

11 Juni 2020 – Höllviken gästhamn

 

Det er bare litt over 1 mnd. siden vi var her sist, du kan lese om vårt siste besøk her.

 

6642ae46-f357-4540-9420-ab971414ea62-164

Falsterbo kanalen ved forrige besøk.
 

Det er mulig vi var litt strenge når vi sa at prisen på kr. 270,- var uhørt for for denne standarden. Vi kom fra et regime sør øst i Sverige hvor prisene var lave og standarden ganske god. Nå viser det seg imidlertid at prisen har gått ned til kr. 250,-. Dusjene er fremdeles av eldre modell med litt rufs i kantene langs gulvet, men de fungerer og trykket og varmen er over gjennomsnittet. Vaskemaskin og tørketrommel er inkludert, i tillegg så har de gratis utlån av sykler med tilhørende handlevogn om du skulle ha behov for en større last på sykkelen. Internet skal være her, men som sist vi var her er det ikke mulig å koble til. Da er ikke kr 250,- så ille.

 

img_0348.jpg?w=2046

Russisk krigsskip på vei gjennom Øresund, ingen AIS påslått…!

 

Det er Falsterbokanalens Båtklubb som driver gjestehavnen og de har svært hjelpsomme og hyggelige vakter. En av vaktene er Bergenser og han knakk over fra Skånsk til klokkeklar Bergensk så snart han hørte jeg var Norsk.

Vi ligger fortøyd longside på utsiden av bølgebryteren og blir utsatt for en del svell som kommer inn fra munningen. Det blir en tur opp på natten for å forsterke med lengre fortøyninger for å slippe rykk og napp. Vi har Biltema tau med rykkedempere og de fungerer greit, men rykkedempingen er for liten når bølgene blir større. Vi setter opp 2x12m tau med skikkelige rykkedempere på innkjøpslista.

Vi låner et par sykler og tar oss inn til Höllviken sentrum hvor det er et utbud at butikker og spisesteder. Det er flatt og enkelt å sykle og etter ca. 3 km. så har du kommet til enden av sivilisasjonen og til systembolag. Alt i alt så er Höllviken mer enn bare et ”Höl”, det er et lite sted med den ro man ønsker å finne på et feriested. Vi bestemmer oss for å sykle 7 km til Skanör i morgen.

 

12 Juni – Höllviken gästhamn

Etter enda en natt med rykk og napp i fortøyningene så sykler vi i motvind avsted til Skanör. Etter et stykke i greit tempo observerer at alle sykler raskere enn oss. Tenåringer med en hånd på styret snakkende i telefonen, selv familier på tur med små barn raser forbi oss og når vi nærmer oss Skanör så blir vi forbikjørt av en eldre herre i en elektrisk gåstol (NAV moped) med 3 hjul. Det er bare å innse at vårt tempo til sjøs og på land er myye langsommere enn alle andres. Dette begynner å minne om 2014 når vi sist var på tur hvor vi syntes alle hadde det så travelt. Den gangen hadde vi bare noen måneder tilgjengelig, nå har vi mye bedre tid så nå komme antagelig vi til å stå stille i forhold til andre.

 

d5d48063-25f7-4776-abf3-d9a03de162d7.jpg

Ledige plasser i Skanör.

 

Skanör gjestehavn ligger et stykke fra sentrum og ytterst på en odde mellom to veldig lange sandstrender. Strendene ser ut til å være et paradis for vindsurfere, kitere og nakenbadere. I gjestehavnen var det fremdeles mange ledige plasser, de fleste gjestene som var der var Svenske, Tyske og Danske. Innseilingen er smal og lite trivelig i vest/sør vest vind hvor sjøen står rett på fra siden. 

f51e5b15-b689-4d2d-9b4c-257b6f7f771a.jpg

Innerhavnen i Skanör.

 

Utestedene i Skanör er fylt opp til randa hvor turister sitter tettpakket, nyheten om viruset fra Kina ser ikke ut til å til disse menneskene sørgelig nok. Vi tar kort lunch med medbrakt eple og kaffe på en parkbenk for oss selv og er sjeleglade for å slippe å sitte på noen av utestedene. Når vi i bedagelig tempo og medvind i ryggen setter kursen hjemover så er vi er begge enige om at Höllviken er et bedre sted å tilbringe natten på og vi angrer ikke på at vi valgte bort Skanör. Vi er også enige om at både sykling og seiling er best i medvind.

Mandag morgen viser værmeldingen at vi har relativt godt vær med minkende vind utover kvelden. Planen er å rekke broåpningen her kl 0600 å sette kursen mot Warnemünde utenfor Rostock i Tyskland. Værprogrammet sier 13-14 timers seilas og kartprogrammet sier 16 timer, uansett så blir det spennende å se hvordan vi som Svensk båt blir mottatt i disse virus tider.

 

img_0347.jpg

Værmelding og 2 ruter å velge mellom.

 

Redigert av Barbaria (see edit history)
Link to post

Mot Tyskland.

13 juli Höllviken 05.45.

Efter ytterligare två ”vänta ut vädret” dagar är det dags att lämna Svedala och ge oss ut i Europa. Vi har upplevt mycket fint runt om i Sverige som vi kanske inte fått se om det inte hade varit pandemi och stängda landgränser runt om i världen.

 

05.00 ringer väckarklockan och det är ju okristligt tidigt nu för tiden men nu är det dags och rutten är klar. Det är fem andra segelbåtar som också är startklara när bron till Falsterbokanalen öppnas.

 

Det blåser mellan 8-10 ms när lägger kursen rakt ut mot horisonten och det är en jämn fin vind som får Sothis att sträcka på sig och sätta fart genom havet. Vi har en dagsetapp på ca 80 nautiska sjömil och har således ett antal timmar framför oss med segling.

Väderprognosen stämmer väl när det gäller vindriktning men som alltid blåser det mer. Idag varierar vinden mellan 8-14 ms och ska jag vara ärlig så är 15 graders lutning tillräcklig för att jag skall vara mer än nöjd. Tåg som hänger på mantåget hänger mer i vatten än innanför. El Capitan offrar sig, kränger på sig säkerhetslina och svär hela vägen fram till fören för att bärga dem innan de åker i havet för evigt.


a1b3f791-3a5a-4776-a27e-5ed27b29d90f.jpg

Segling, kaffe och ljudbok får El Capitan att bli nöjd och glad.


Vi seglar i god fart innan vinden mojnar helt och vi får använda motorn de sista timmarna. Vid 21 -tiden glider vi in till Warnemünde och möts av, inte bara en utan två fullpackad gästhamnar utan att se skymten av någon ledig gästplats eller hafenmeister.


img_0991.jpg?w=2048

Vacker vy utanför Warnemünde.


Vi vet fortfarande inte riktigt vad vi skall förhålla oss till när det gäller karantänregler och vad detta innebär för vår del. Det sista vi vet är att Sverige hamnat på den ” positiva listan” när det gäller aktuell smittspridning som är avgörande för att öppna upp för resor till andra länder. Sverige har tagits bort från det tyska Robert-Koch-Institutets lista över riskområden.


En annan angelägen fråga har vi inför våra gratispassagerare ombord, 1000 -tals små flugor som kommer flygande från f-n vet var, stannar ett par timmar för att sedan försvinna lika snabbt igen….. och återkommer igen??

Nåväl, vi får helt enkelt undersöka både det ena och det andra tänker en ganska mör besättning innan vi ankrar upp i en innerbassäng på väg till Rostock på 2.10 meters djup. Vi somnar så fort vi lägger huvudet på kudden.

 

Ankarlarmet är på, vis av tidigare erfarenheter.

 

 

Redigert av Barbaria (see edit history)
Link to post

Følger med, følger med. Noterer at El Capitan har samme eleverte frisyren som Hulda. Jeg ble så lei frisører som ikke forstod hverken norska eller svenska skulle ha 250 spenn for å misshandle min delvis blanke skalle i løpet av fem minuter. Nå ser jeg like misshandlet ut når jeg gjør det selv med en klipper til NOK 299 fra Biltema.

Link to post

Har samme frisyren selv..........men ikke idag !,

tok med meg klippern ombord.......å klippet i går, men halvvegs så var den tom for strøm:giggle:

tok ikke med ladaren, for jeg har ett dussin USB-ladare ombord.........

men det viste seg att den nye klipperen hade en ny kontakt..........

 

Styrmann sa nå går du føre meg på vegen, å har capsen på og holder 10ggr Corona-avstand.........

 

man lærer så lenge man lever...........:lol:

 

Nå ligger vi i Vesterø havn på Flid-bryggen å nyter lidt rødt !!

regnet har gitt seg, og det klarner opp.

 

Barbaria....vi kommer etter neste sesong !

Redigert av Gunga Din (see edit history)

S/Y Gunga Din

Link to post
Phoebe skrev On 14.7.2020 at 20.08:

Krysser fingrene for at dette åpner for starten på "den store reisen mot varmere strøk" for dere.

Hvor lenge har dere planlagt å være ute?


Vi håper vi også at kursen nå går sørover. Det er ikke satt noe sluttdato for reisen, planen er å ha veeeldig god tid. 
 

Hulda skrev On 14.7.2020 at 20.35:

Følger med, følger med. Noterer at El Capitan har samme eleverte frisyren som Hulda.

Håret har etterhvert blåst vekk påstår noen, men når jeg stryker hånden i stubbene så kjenner jeg at det er masse hår igjen. Onde tunger i mannskapet påstår at de ser en måne :eek:
Jeg har også en oppladbar en, billig og grei måte å kvitte seg med stri hårvekst.

 

Gunga Din skrev On 14.7.2020 at 21.05:

Barbaria....vi kommer etter neste sesong !

Da er Hellas tomme for Retsina :yesnod:

Det ser ut som vi har bestemt oss for å ta kanalene nedover i år.

 

Link to post

Gode nyheter!

14 Juni 2020 kl 0800 – For anker utenfor Rostock.

I dag våkner heldigvis av oss selv og ikke av ankeralarmen eller havnepoliti som banker på. Litt pussig at vi har sovet så godt med tanke på alle store skip som dundrer forbi bare meter på utsiden av oss. Vurderingen vi gjorde sent i går om at det gunnområde vi ligger på kan umulig bli brukt av de store ferjene som Rostock-Gdynia etc. Dessuten ligger det på utsiden av leia. Vi ser at det ligger en seilbåt til ankret opp nå så enten er dette et sted man kan ankre eller så tror de at vi er kjent..uansett så vi anse dette som et sted man kan overnatte gratis om noen er forbi dette område og ikke ønsker å gå i land.

 

6e114b56-e6cc-470c-b1d5-3a7c0616fa40.jpg

Ankerplassen på innsiden av den grønne staken.

 

Vi letter anker og bestemmer oss for å se om det er noe ledig plass i dag ved Warnemünde. Hvis ikke så setter vi kursen mot middelalderbyen Wismar som vi fikk tips om fra @Gunga Din her på Båtforumet. Vi ser ingen ledige plasser i WM så vi fortsetter mot Wismar som ligger ca. 35 nm vestover.

 

89d635af-2fde-4bb8-ad41-c1cbdf02e3f0.jpg
Warnemünde hafen Mittermole.

 

6ff65332-e029-4163-a76f-c1ace3c8e2c9.jpg
Jobbing på et elvecruise skip. Ingen kjøl her nei.


72a2102b-5c02-4dd9-95d3-40ed296bb502.jpg

Mange verft og mye aktivitet på vei inn til Rostock.

Det blir slow kystseiling med 3-5 ms fra sør og genoaen drar oss frem i knappe 3.5 knop. Senere skal vinden dreie mot vest noe som blir motvind for oss så vi hjelper til med jernhesten på 1000 rpm. som gir oss ca. 5 knop slik at vi kommer frem i skaplig tid. Med en diger trebladers fast propell, overlastet båt i kombinasjon med selvlærte seilkunnskaper, og jeg som tidligere motorbåtmann så er ikke seiling i lett vind det vi er best på. Vi har en gennaker, men den ligger pakket ned under jolla og det i kombinasjon med at vi alltid føler «vi er snart framme» og det er for mye styr så blir ofte liggende.

 

Motorbåtvanen ligger fremdeles i meg hvor man mer eller mindre kjører i rette linjer og alltid vet når man skal være fremme. Vi har begge jobbet fulltid i årevis helt frem til nå med krav om resultat, deadlines og alt hastverk som det medfører. Det tar tid og forstå at man har tid. Vi må lære oss å bli bedre på dette, men ikke akkurat i dag…lol.


Vi leser side opp og ned om koronaregler på de ulike plassene uten at vi blir klokere på hva konkret vi skal gjøre. Det er nesten slik at man skulle ønske at politiet stoppet oss, men de kjører bare forbi uten å bry seg. På hjemmesiden til Wismar står det en del forhåndsregler man skal ta i havnen ved besøk, samtidig som det står at den er stengt pga pågående pandemi! Vi ønsker ikke å støte noen med å presse oss inn så vi finner en ankerplass på utsiden av Wismar hvor vi kan overnatte. Når vi kommer frem ligger det en Norsk båt for anker her og vi spør han om de har vært inne i havnen, men det har de ikke så vi legger oss her til for natten.

 

9f81f1db-379b-4328-b605-c52c7046f199.jpg

Ankerballen blir innviet og ankerseilet er på plass. Det blåser 6-7 ms rett inn fra havet så noen bølger er det på ettermiddagen så snubberen får testet seg. Vinden skal snu 180˚ utpå kvelden så da blir det le. Alfa antennen finner gratis wifi på campingen inne på land.

 

Stemningen øker mange hakk når Skarpøye plutselig hører på nyhetene om at Tyskland åpner helt for Svensker og at karantenereglene fjernes fra i dag! Vi dobbeltsjekker på den Tyske ambassaden i Stockholm og finner at alle karanteneregler fjernes f.o.m 14 Juli.

 

718bd805-97af-4bda-9f96-c496871b0b83.jpg

Jippiii!

 

Vi spretter sjampanjen, som nå for tiden har blitt en kald folkøl og feirer de gode nyhetene. I morgen setter vi snuten inn mot Wismar med bedre samvittighet og kanskje vi snart kan feire med øl som inneholder mer alkohol..

Redigert av Barbaria (see edit history)
Link to post

Hansestadt Wismar.

15 – 16 Juli 2020 Wismar gästhamn.

 

De goda nyheterna, att Tyskland nu öppnar för svenska turister får oss ombord att sänka våra skuldror och andas ut.


Att vara välkommen till andra länder utan förbehåll är en god känsla och motsatsen, att vara den turist man inte önskar ha in i sitt land är en är mycket märklig upplevelse. En känsla av utanförskap som jag känner att jag tar lite personligt. Kanske är denna känsla en nyttig erfarenhet i dessa tider av avståndstagande och ibland helt öppen fientlighet mot det som vi inte genast känner igen som råder i vår värld, med eller utan pandemi. 

Vi beslutar oss raskt för att ta oss de 4 nautiska milen till Hansastaden Wismar som vi hört skall vara en vacker stad.

 

Wismar har fem olika hamnar att välja på varav två är privatägda yacht clubs. Segelbåtar, motorbåtar och kryssningsfartyg samsas om utrymmet i hamnarna. Vi ser nästan inga fartyg som har utländsk flagg och vi är absolut den enda båten som har svensk flagga. 

Efter att cirkulerat runt efter en liten lucka på 4 x 12 meter i en fullsmockad hamn får vi hjälp av en tysk gentleman som ropar till oss från sin båt på andra sidan hamnen, att hitta en ledig plats. Vi hade tidigare uppmärksammat bryggan men eftersom gästplatserna var avspärrat av rödvita plastband trodde vi att det var reserverade platser. Så var alltså inte fallet, utan avspärrningarna garanterade ett säkert ”Coronaavstånd ” mellan de gästande båtarna.


69b15ac0-796b-4128-bf38-d685d69c5dfc.jpg

Coronaavstånd i Wismar.

 

b7f36def-135c-45ad-a323-35f670f219d6.jpg

Stadshafen – Westhafen.
 

El Capitan har via internet fått information att hela hamnens sanitetsanläggningar och hamnkontor är stängda under pågående pandemi. Betalningen sker genom att skriftligen lämna uppgifter om båt, ankomst och utresedatum. Vi får också fylla i ett hälsoformulär där vi på heder och samvete får lämna uppgifter om vår hälsa och att vi inte träffat människor med Covid-19 symtom under de senaste fjorton dagarna. Detta formulär samt kontanter läggs i ett kuvert som stoppas in ett brevinkast på det stängda hamnkontoret. Sjutton euro per natt är det facila priset för en båt i vår storlek. Det visar sig att det trots finns en offentlig toalett i närheten av gästhamnen där vi har tillgång till ren och fräsch toalett och dusch för 50 pence men man uppmuntras att använda sin sanitet ombord.

 

51EFCAEA-8618-46DF-9AAC-1B4F8FF17E8A.jpeg.9c589e4c446c9bee880d4763916362ec.jpeg0D638C00-FE39-41AF-A779-3571FBEDFA02.jpeg.b22be8dd200dfc74f93c7f385d508cb7.jpeg
Googleöversatt hälsoschema. Munskydd är obligatoriskt när man handlar och åker kollektivtrafik.

 

Wismar är en vacker by som man bör ägna tid att utforska så vi bestämmer oss för att stanna kvar ett par dagar.

 

72e9f8ee-393e-41df-824d-048be361481b.jpg

Slit och släp, aldrig är det något annat.

 

7FC4BAB9-EE8F-4EA7-B5B7-16FC171EE28A.jpeg.02fe303a192e9de6c759d6f54bda5d20.jpeg1F0AD28F-77A7-49EF-AE1B-70BAAECF54EE.jpeg.ccb4263e595f671be6d9d773246f01c1.jpeg

Lat matros och en kapten som rymmer från arbetet.

 

ab512fd4-77f6-4eed-9524-f792820a6b49.jpg

Old town i Wismar.
 

922851DB-39B8-4C9B-870F-480EDFE4B856.jpeg.05c5199713edb1076e5c4169d10d3ff7.jpeg112D94B5-417F-4620-9DD6-90489D78109F.jpeg.4055c90205dbeb6dd5d216da1227ebc7.jpeg
Gröna fingrar i Wismar.

 

e6cb0287-3b7b-4db0-a31d-595c9df97659.jpg

Den gamla Hansahamnen.
 

FBADA96D-9B9D-456F-990B-2E32ADDB76D7.jpeg.6cb65ce619d84b3ad4e50f456005a4df.jpeg
När man nu äntligen befinner sig i Tyskland är det väl inget som passar bättre än ein winersnitzel und ein bier.

 

Vi behöver också innan vi drar vidare på fredag, bunkra upp lite förnödenheter och tvätta eller rättare sagt skapa bort alla lik av våra fripassagerare som huserat på vår båt ett tag. De allra flesta har dött för egen maskin och vissa fick lite hjälp på traven genom kemisk förening.

 

Link to post

På gjensyn med Travemünde.

Wismar 17 Juli 2020 kl. 12.00.

Etter å ha inntatt rikelig mengder med god øl og fet mat mener vi nå å ha sett og smakt på det vi planla i Wismar. Det blir et hyggelig gjensyn med Tyske matpriser og utvalg. Forrådet får seg litt påfyll før vi forlater havna og legger oss ut på en ny ankringsplass rett på utsiden av Wismar. Her blir vi liggende til Søndag hvor vi planlegger å ta oss til Travemünde.


eb9e52ca-40c7-4330-b38f-8d5f0166ea90.jpg

Elvegris.


Vi nyter late dager for anker og smaker på «maten» som har rukket og bli kald og god.

A94AB307-95EE-4B54-847B-8E45BFE58038.jpeg.fa9f89745c959df00d86e17c686967c1.jpeg

Maten er kald nok!

 

 

8B24E729-7829-4606-8744-19137DA363C6.jpeg.cd54154e59d260dbcdc1de250df31031.jpeg

6 Euro for 20 halvlitere er ikke så ille selv med dårlig kurs.


77a9a76e-8f76-4288-a9bd-13ac9d75b836.jpg

Franske ambassaden? 
 

Været spiller på lag og det er blikk stille på ankerplassen som nå begynner å fylles opp at lokale båter. Vi blir igjen invadert av tusenvis av småfluer som setter seg overalt, det er bare å innta mer «mat» og håpe de forsvinner av seg selv.


77b00344-dbba-4c60-a45f-3a9fe7f5973e.jpg

Stille og rolig på ankerplassen.

 

Wismar ankerplass 19 Juli kl. 0800.

I dag setter vi kursen mot Travemünde og til en annen ankerplass vi har peilet ut. Vi har diskutert rutevalg en stund nå og kommet frem til at vi tar kanalveien ned til middelhavet. Vi føler nå at vi er litt sent ute til å gå på utsiden og risikerer vi å bli liggende å vente om det skulle bli en periode med dårlig vær. På kanalene kan man kjøre uansett vær, men på en annen siden kan man risikere lite vann eller stengte kanaler, spesielt i Frankrike.


7e519f78-d748-4fcf-829e-facf144893f8.jpg

Gjensyn med seilskuta Passat på vei inn til Travemünde.

Målet er uansett å komme oss ned til middelhavet, men vi ønsker samtidig å bruke tid på å se oss rundt på veien ned. Første delen av turen har vi tatt tidligere så det blir en ren transport etappe bortsett fra et par gjensyn vi ønsker å besøke igjen, mer om det senere.

Om noe har noe input i forhold til rutevalg på kanalene og da særlig i Frankrike så er vi lutter øre.

Kanalplanen ser foreløpig slik ut:

Elbe – Lübeck kanal

Elbe siten kanal

Mitteland kanal vestover

Dortmund Ems kanal sørover

Wesel – Datteln Kanal

Rinen til Maas-Waalkanaal

Maas – Meuse

Canal de la meuse


Vi håper at Canal de la meuse lar seg kjøre hele veien ned til Canal de la Marne au Rhin.

Derfra kan vi velge å gå Canal des Vosges ned til Saône noe som de fleste gjør, men det rapporteres om lite vann og stengt. Så langt vi kan se er det mulig å ta Canal de la Marne au Rhin vestover til Canal entre Champagne et Bourgogne som skal ha bedre vannstand. Det er nok i dette veiskillet som vi må ta et valg når vi kommer dit.

 

Det er også mulig å svinge inn fra Meuse til Canal des Ardennes og via Canal de l’Aisne à la Marne og Canal latéral à la Marne for å komme seg inn på Canal entre Champagne et Bourgogne. Det kommer til å bli mange sluser i så fall… Frankrike kan være er mareritt om man er uheldig med vannføring eller at noe går i stykker.


img_0372.png

Kanalvalg....

 

I morgen går vi inn til Böbs-Werft og forhører oss om de har tid og mulighet til å avmaste oss med det første. Vi håper det er ok å lagre masten hos Böb til vi nærmer oss middelhavet og at den ettersendes til Navy Service, eller den vi velger å bruke for påmasting i Frankrike. 

Time will show!

 

img_0370.jpg

Turen frem til nå.

Link to post

På tide med en liten oppdatering igjen.

 

Tålmodighet är en dygd!

20 – 21 juli 2020 Travemünde Böbs werft.

Just nu ligger vi och väntar på av båten skall bli avmastad. Vi anlände Böbs werft igår förmiddag, lade till på den enda grönmarkerade och lediga plats vi kunde hitta och vi har fått löfte om att få demonterat masten idag.

 

Dagens agenda är avprickade och genomförd inför avmastningen;

– Vi har fyllt upp dieseltanken, vattentankarna och bunkrat upp andra förnödenheter (inklusive insektspray eftersom vi på allvar tröttnat på de förbannade flygfä som fortsatt kommer oinbjudna till båten)

– Vi har tagit ner genuan och stuvat undan den i förpiken (det är väldigt mycket segel att få ner och vika ihop till en prydligt paket)

– Vi har kopplat ifrån alla elektriska kablar som går inuti masten. (vi har tagit foto på varenda koppling för att få ihop det igen)

– Stuvat undan tåg och fall som vi inte behöver just nu

– Vi har kontaktat olika transportföretag för offert för transport till Port St Louis där vi förhoppningsvis är om 4-6 veckor. (det är faktisk inte VI, utan min make som sköter denna korrespondens med bravur)


Nu är det bara att vänta på en tid för avmastning och komma iväg….. och jag är så otålig så det kryper i mig så jag borde skämmas.

 

El Capitan påpekar vänligt,

– Att vi har all tid i världen just nu.

– Att vi ska vara tacksam över att varvet ändå sagt att de kan hjälpa till trots semestertider och hög arbetsbelastning.

– Att vi faktisk inte i förväg har beställt och bokat en tid för detta arbete. 

– Att vi har fått svar från olika transportföretag som är beredda att frakta ner vår mast när det är dags och dessutom för en rimlig kostnad.

– Att det inte är ok att tjata i receptionen om NÄR jobbet kan bli gjort. Folk arbetar i den takt de kan och att det säkert är en del logistik att ta hänsyn till.


El Capitan är så positiv och tålmodig så jag nästan inte känner igen honom och dessutom har han helt rätt!!

Vid 14 tiden ringer Böbs Werft och nu är det dags och 5 minuter senare överlämnar vi Sothis till ett gäng unga män som försäkrar oss att vi inte behöver vara kvar och hjälpa till. Intrycket är snarast att de INTE önskar ha oss på plats alls. 


En timme senare är Sothis en amputerad segelbåt och vi är på väg genom Europas kanaler.

7A483EC9-317C-452A-8EF3-77F3608E024E.jpeg.8bfb4d24723e5422476256e16078f383.jpeg123BAAE7-5C39-4F3E-87C6-5BE8C19B7022.jpeg.b8a15b58112ea80717d2bd33b32d83a0.jpeg


Sothis före och efter amputationen.

 

Redigert av Barbaria (see edit history)
Link to post

På vei sørover.

22 Juli 2020 – Ankerplass Untertrave.

Etter en vellykket avmastning hos Bobs Werft kjører vi knappe 3 nm opp Untertrave til en utmerket ankerplass i naturskjønne omgivelser sør for Travemünde. Der ligger allerede en husbåt så dette lover godt. Vi kommer plutselig på at nå vi mangler elementære ting som ankerlanterne, anker seil og et sted å henge ankerballen som vi må ha her i Tyskland. Vi henger opp ankerballen provisorisk mellom kalesje stengene, neppe etter forskriftene, men den er oppe. Ankerlanterne har vi ikke siden den står på masten som ligger hos Bobs Werft, vi skulle ha tenkt på en portabel lanterne, men vi får sove mørklagt i natt.


Vi våkner i 08.00 tiden av regn på dekket og varmen som har vært her er borte, det er 14 grader i båten og det frister lite å stå opp. Når frokosten er unnagjort har det heldigvis sluttet og regne, men mannskapet beslutter å begynne dagen med ullundertøy. Veien til Lübeck er dekket med små båthavner sammen med lastekaier for større skip. Et bra sted å finne åpningstider og kontaktinformasjon på kanaler og sluser i Tyskland er hos ELWIS.


56a3aac0-6a31-437d-b25e-1f542b8f8cbd.jpg
 

74739bb6-088f-45da-a146-5c75d172133d.jpg
 

15426fc0-8467-4bf5-8c0a-d7ce4021dddd.jpg

Typiske syn på vei inn til Lübeck.

 

Denne gangen ankommer vi Lübeck uten å kjenne lukten av marsipan som vi gjorde i 2014, Lübeck er fremdeles en svært vakker by beliggende på en liten øy mellom alle kanaler. Vi ventet noen minutter på broåpning og når den åpner så får vi fremdeles rødt lys! Jeg ser nærmere på AIS at det kommer en lasteskip mot oss som skal passere før oss, her er det størst/først som gjelder.

 

c9315ae3-0df9-4060-8288-f45fc3d88067.jpg

På vei ut av Lübeck.

 

Elbe-Lübeck kanalen er like fin som vi husker den fra 2014 og vi finner en fin plass å fortøye gratis langs kanalen. Der ligger allerede en liten tysk båt som vinker vennlig at vi kan legge oss her. Snekka ser ut som den er Norskprodusert.

 

3e69f2b3-0fd6-45be-b941-56072b64bcd7.jpg

Bryggeplass for natten.

 

23 Juli 06.30 Elbe Lübeck kanal.
Fuglekvitter og blikkstille møter det trøtte mannskapet når vi stikker hodet opp av kahytten. Vi nyter frokost «on the go» helt alene på kanalen. 

36ab96c3-3d8e-4e4c-8c54-429327938950.jpg

Her skal vi ikke inn...


fbb4a27c-303e-43ce-b27a-9d2d5d762e67.jpg

Her inne finner man veien til en utmerket Gresk restaurant, hvem skulle tro det?
Blogg fra besøket i 2014.


Planen var å kjøre på litt i dag og vi oppnår en distanse på totalt på 53 nm på ganske nøyaktig 12 timer. Det blir noe venting på sluser før vi slipper inn, men alt i alt så er vi fornøyde med dagens etappe.

 

73c632c2-f07b-47fd-89f4-04e11b8895f8.jpg
Typisk møte med lekter på Elbe Siten kanal.

 

Vi kommer til enden av Elbe Lübeck kanalen og svinger inn på elven Elbe. Turen på Elbe er på bare 2 nm før vi tar til venstre inn på Elbe Siten Kanal og en av Europas største båtheiser Scharnebeck hebewerk hvor man heises opp 38 meter til et publikum som bare ønsker at noe skal gå galt. Det går ikke galt, for her på kanalene finnes ikke Neptun!

 

782b2931-680e-4f02-ba1e-54f3c87988dc.jpg

Sothis inne i heisen. Publikum på tribunen høyt oppe rett forrut.

 

82e52bcb-9241-4eb6-8340-be7d5e627813.jpg

Grei dimensjon på ledeskruen..den ser ut til å være i orden.

 

e5196c9f-7098-4974-b53c-ef893dc3e513.jpg

Utsikt fra akterdekket når vi er på toppen. Skarpøye med høydeskrekk har ansvar for tampene forrut.


ad58d890-5135-4f4e-b8d1-873fbf124f61.jpg

Lang båtpuss på Elbe.

 

Vi ender opp på enda en gratis fortøynings plass utenfor kurbyen Bad Bodenteich langs Elbe Lübeck kanal, Tyskland er generøse. Her kjører vi gratis på kanalene og tilbys gratis plass å ligge. Det sprettes en flaske sprudlevin til kr 35,- til ære for dagens innsats. Denne fortøynings plassen har en Aldi butikk med gangavstand bare på bare 7 minutter hvor man kan kjøpe vin og øl til fantasipriser, og matrosen mener at de kanskje har noen tomater også. Det legger til en flott Svenskprodusert Nimbus bak oss, så nå ligger Svenskene i Tyskprodusert båt og Tyskere i Svenskprodusert båt 🤪

 

 

Redigert av Barbaria (see edit history)
Link to post

En ny oppdatering fra Europas blodårer. Det har vært varmt og klamt med 30 grader, takk og lov for at vi har en kjølig «kjeller» som motorbåtfolket kaller det :lol:
 

Aldrig mer, herr Anderten!

25 juli 2020 I krysset mellan Elbe Siten kanal och Mittlandkanal Kl. 08.10.

 

3c0f6d9f-9e59-4473-9f54-ed525187996b.jpg

Vår natthamn efter Elbe Siten kanalen.


Efter en god natt sömn är vi rustade för att ta oss an Mittlandskanalen och inte minst herr Anderten, slussen innan Hannover, en sluss som både El Capitan och jag får handsvett bara av att tänka på och där vi båda skulle önska att vi kunde gå på toaletten och stanna där tills slussningen var gjort.


Vi har stiftat bekantskap med Anderten vid två tidigare tillfälle under vår förra kanalresa 2014. Och våra erfarenhet är, trots att vi ändå ser oss som relativt erfarna när det gäller slussning, att herr Anderten skrämmer skiten ur oss. Handsvetten som sipprar ur handflatorna och önskan att gömma sig på dass är ingenting annat än ett sympatikuspåslag.

 

Vi har två tidigare inlägg, där Inlägg 1 visar vår okunskap och Inlägg 2 visar på en viss nonchalans. Jag upprepar än en gång vad Per Abrahamsson på kanaltjänst.eu vid upprepade tillfällen uppmanat oss som envisas med att slussa oss igenom Europa till medelhavet- SLAPPNA ALDRIG AV.


Nåväl, vi har ca sex timmar körning framför oss innan vi skall tampas med herr Anderten. Mittlandkanalen är först och främst en arbetsplats för alla dessa läktrar som fraktar gods kors och tvärs på Europas kanaler och vårt jobb är främst att underlätta deras arbetsdag genom att hålla oss ur vägen så mycket som möjligt. 


24b420ce-351e-4e64-8416-42b89cce72d2.jpg

Två energikällor på samma gång- kol och vindkraftverk. Välj själv, vilken energikälla ser mest ” grön” ut tycker du? 
 

Vi ombord turas om ratta skutan och hålla avstånd medan vi lyssnar på ljudböcker och äter lunch under färd. El Capitan påminner mig med jämna intervaller under dagen att snart så…… ska du träffa herr Anderten igen.

Jag ska inte hålla er på sträckbänken, vi har klarat av herr Anderten och vi ombord är helt överens, aldrig mer!


3fa884c3-b2cf-4822-997d-82c3593ff7e7.jpg

” Denne slussa er feilkonstuert” godt å se at de fikser den…


Vi lägger till på ännu en gratis kajplats utanför Hannover och tar ett glas för att fira att herr Anderten trots allt, inte vann denna gången heller!


cba3926c-1482-4c09-8b33-b72caf9ded49.jpg

Gratis for oss :thumbsup:

 

fd341a81-ee46-49be-b638-7c176be9fdf4.jpg

Det er regn på vei så det er opp med kalesje.

Link to post

Vanntyver på Mitterlandskanalen!


26.07.2020 kl. 09.40 – Hannover, Mittelandskanalen.

Vi fortsetter kursen vestover mot Minden i lett overskyet men varmt vær. Hele transporten på Mittelandskanalen foregår for vår del vestover. Det er ikke så mye og rapportere på en kanal som dette, den er verken stygg eller pen bare veldig lang.

 

8792e41d-3287-49f2-bcd9-a6f76a6c5972.jpg

Mitterlandskanalen er lang.

 

050719FC-8A18-4E1B-9844-1EF344C483B3.jpeg.3494c3f08f7d3f3b794739374f510f10.jpeg
Vi gleder oss over kanalkunsten

 

Vi kjører over den store akvedukten i Minden hvor vi ser Elven Weser passerer under oss og blir imponert over byggverket. Vi ankommer Minden etter 5 timer og 32 nm. Vi har overnattet på denne (gratis) liggeplassen to ganger tidligere uten å ta spaserturen ned til Minden, latskap, og i dag har vi tenkt å endre på det.


a5f0a146-8f97-4232-9ba6-4e3c6d2d1cfa.jpg

Parken i Minden.

 

27.07.2020 kl. 06.45 – Minden, Mittelandskanalen
Vanntankene våre begynner å nærme seg tomme så i dag blir det å holde ekstra utkikk etter et sted å fylle vann. I Tyskland er det ikke som hjemme hvor det er en vannslange hver 30 meter på bryggene, eller at du kan fylle vann der du fyller diesel. Her passer de på vannet som det skulle vært en av barna deres. Vanligvis, om man er heldig å finne en kran, så må man selv ha med slange og koblinger. Normalt finnes det bare vann inne i havnene for fritidsbåter, men i mange av disse kommer vi ikke inn med vår lange, brede og dype båt.

 

Vi er heldige denne gangen og finner en havn med maks dyp 1,4m, men den ligger i nære tilknyting til kanalen slik at vi kan legge oss på utsiden og strekke en slange over kanalkanten. Det er antagelig ikke helt i henhold til boka siden det ikke er lov å legge båten langs kanalkanten, samt at vann er forbeholdt gjester i marinaen. Det er veldig tidlig på morgenen så vi sniker oss rundt som kriminelle og ruller ut en slange og starter tappingen. Det kommer noen morgenfugler fra en av de parkerte båtene så vi spør de hvor hafemaister holder til. De peker og gestikulerer og forklarer at han kommer ikke før kl. 08.00, men da er Sothis allerede på veien videre med fulle tanker og med litt dårlig samvittighet.

 

cfc7d5f7-a3b7-423f-9aae-1c166e9d7484.jpg

Forbrytersk virksomhet på kanalene.

 

Kl. 15.20 ankommer en gratis liggeplass Recke hvor vi legger til alene etter 47,5 nm og 8 timer og 40 minutter. Vi møter generelt lite fritidsbåter på veien og de vi møter er stort sett Tyske båter.

 

5d15db51-f82b-4055-9421-99554e7018ce-1.j

Kan man ha det bedre?

 

28.07.2020 kl. 08.20 – Recke liggeplass, Mittelandskanalen.

I dag har vi bare 1 time og 20 minutter igjen av Mittelandskanalen før vi kommer ut på Dortmund Ems kanal. I dette krysset, mellom kanaler, finnes det en stasjon hvor lektere fyller diesel, fritidsbåter kan fylle dersom du fyller over 100 liter og vi får på 125 liter så vi er innenfor. Det finnes også en ganske godt utstyrt båtbutikk hvor du også kan fylle opp Krombacher ølkassa, det er service det!

 

I dag har vi for første gang på en uke tenkt å sette kursen mot en gjestehavn for å få vasket litt klær. Vi sikter oss inn mot en større havn i Fuestruper, Alter Fart som skryter av å ha et dyp på hele 2,3 meter. Når vi kommer frem viser det seg at det er en ledig longside plass men når jeg stikker baugen inn er det bare 1,3 meter. Det er pussig at man oppgir dybden mitt i kanalen men ikke der man kan legge til, jaja det er bare å kjøre videre til neste liggested som er byen Munster. Når vi ankommer stadthafen i Munster viser det seg at det er gratis i ligge mitt i byen, og de har vaskemaskiner bare 10 minutter gangvei unna. Munster yrer av liv på kaien, den ene siden er full av Resturanter og den andre siden av kanalen er mer et friområde og man kan rigge opp et telt om man ønsker det.

 

img_0387.jpg

Tyskland turen så langt.

Redigert av Barbaria (see edit history)
Link to post

Pøs på med bilder fra kanalene, jeg har lyst til å gjøre det samme innen to-tre år. :thumbsup:

 

Hvordan er det med nett-tilgang i kanalene? Etter erfaringen jeg gjorde meg med gjemmekontor i båten i hele juni så har jeg begynt å leke med tanken på å kunne prøve dette også på en slik tur. Da kunne jeg sluppet å tatt så mye ulønnet permisjon som jeg opprinnelig tenkte på. Tror kanskje jobben etter erfaringene fra koronapandemien kan være mer åpen for slikt.

 

Men da er jeg avhengig av å ha et stabilt fungerende nett, så hører gjerne på erfaringene deres med det!

Redigert av Pequod (see edit history)
Link to post
Ben Sin skrev On 28.7.2020 at 19.03:

Flott skrevet! Jeg følger med.

Takk for det, hyggelig at du følger med på turen.

 

Pequod skrev for 6 timer siden:

Pøs på med bilder fra kanalene, jeg har lyst til å gjøre det samme innen to-tre år. :thumbsup:

 

Hvordan er det med nett-tilgang i kanalene?

Det hender vi glemmer å ta bilder, men vi forsøker så snart vi ser et motiv som skiller seg ut.


Vi har vanlige mobil abonnement, mitt Norske Chilli har 24 GB og Svenske Hallon har bare 13 GB EU kvote. Du kan ikke basere deg på internett i havner eller byer, da må du kjøpe deg et lokalt Vodafone abonnement. Vodafone har også lokale wifi hotspot om du ligger på et sted en stund. Neste by har kanskje ikke Vodafone i det hele tatt. Deler av kanalene ligger øde til og har knapt dekning, men som oftest får vi 4G på et av abonnementene. 

Link to post

Födelsedag, rentvättade och utan Wi-Fi.

28 juli 2020 Recke 08.20.
Efter ca sju timmar på Dortmund Ems kanalen och en sluss väljer vi att lägga till vid stadskajen i Tysklands näst största studentstad, Munster, bara München har fler.

 

El Capitan fyller 43 år för tionde året i rad vilket firas med mousserad riesling, ärtsoppa med pannkaka och en fin ”cubaner” till dessert. Han är inte särskilt krävande den där kaptenen.

 

Vi har en trevlig kväll på tu man hand och har på avstånd sällskap av stadens studenter som fiskar på kajen bredvid båten, ”café lattar” och dricker vin på alla de uteserveringar som finns på andra sidan kanalen. Sorlet hörs långt in på natten och vi ombord är inte så vana vid nattliv numera och sover inte så bra som vi brukar. Kan det vara åldern tro?


img_1118.jpg?w=1114

Gratulerar med dagen Tom :jollyroger:

 

29 juli 2020 stadskajen i Munster

Vi hade under gårdagen lokaliserat en tvättinrättning via Google Maps, ca 14 minuters promenad och det var tur för idag får jag ett meddelade att surfen är slut för denna månad. Både El Capitan och jag saknar alltså surf och vi får inte påfyllning förrän den förste i månaden och vi får då 10+24 GB att gå lös på. Vi kan naturligtvis köpa mer men vi har bestämt oss för att vi ska försöka klara oss på budgeterad surf så länge vi inte har minste matros med oss. Om vi har tur kanske vi kan snika oss till gratis Wi-Fi med vår ” alfa” som är vår Wi-Fi antenn, om vi kommer till en större stad. 
 

Det blir väldigt tydligt hur mycket man kollar upp via Wi-Fi och hur många gånger man plockar upp sin mobil för att leta efter information, läsa nyheter, inspireras av recept, kolla väder eller bara surfar runt utan mål eller mening.

 

Just nu kan vi alltså ingen elektronisk karta till tvättinrättningen men vi har en minnesbild av riktningen i alla fall och det får duga. Tvätten packas på cykeln och så bär det iväg och minnet är det inget större fel på ännu, tack och lov. 
 

3 euro per tvätt och 1-2 euro för torken är billigt för den möjligheten att få ren tvätt utan alltför stort besvär. Man får vara högst 4 personer med munskydd på tvättinrättningen samtidigt. Pandemin är påtagligt närvarande och nya munskydd och handsprit inhandlas under dagen.

 

bb000df9-f0ed-458c-aa61-dc996d1bbc0d.jpg

Väntar på att tvätten ska torktumlas.

 

Vår ursprungliga plan var att stanna kvar i Munster en natt till men vi tittar på varandra och är eniga i att vi är nöjda, vi har fått vår dos av storstad för denna gången. Vi kastar loss och finner oss en ”gratisparkering” utefter kanalen. Här råder tystnaden och besättningen intar viloläge med var sin, sedan tidigare nedladdad ljudbok. 

I morgon går färden vidare längs Dortmund Ems kanalen och Wesel – Datteln kanalen och vidare mot floden Rehn.


30 juli 2020 gratisplats utanför Munster 07.30

Vi vaknar alltid av oss själva nu för tiden, pigga och alerta och det är en lyx som inte skall underskattas. Vi lossar förtöjningarna och tar rygg på en läkter som kör förbi. Det är alltid lurt att köra bakom en läkter, speciellt när man vill slippa väntetider vid slussarna. Idag har vi ca 6-7 timmar körning och tre slussar framför oss innan planerad natthamn. Fläskfilén ligger i marinad och vi ser fram emot lite grillat och ett glas rödvin i kväll.
 

d5310381-44b6-478c-ac0f-e18f98e3783a.jpg

Mer konstnärliga viadukter.

 

Efter tre slussar och 6 timmar börjar vi närma oss den plats vi tänkt oss för natten men dessvärre lämnar ankarplatsen, även om den är gratis, en del övrigt att önska både när det gäller stillhet och vackra omgivningar och vi kör raskt vidare.
 

6ba6cd0f-23d8-47e2-998f-66f67829cbc6.jpg

 

60aae4a3-1c36-4cbd-ac5c-35bb6f4e5057.jpg

 

6c92ada9-a960-430a-b39d-cc553784341b.jpg

Nja, vi kör vidare!

 

e4d7f4e5-90b6-4f19-9752-f72d53241d2a.jpg

Grill på däck.

 

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...