Jump to content

Barbaria på tur i Europa


Barbaria

Recommended Posts

On 5/17/2023 at 8:17 PM, Barbaria said:

Det er også et større krav til papirer utenlands, særlig når det er mange briter innblandet. Å forstå at det i Sverige, eller Norge, ikke finnes et obligatorisk register for båt, er umulig. Når man selger båten må de nemlig ha et avregistreringsbevis. Det er tydeligvis helt utenkelig at en båt ikke er registrert.

Har dere seilt hele veien til Preveza uten at båten er registrert i skipsregisteret? Fra og med Spania har jeg med stadig økende frekvens blitt spurt etter dokumenter, jeg vet ikke helt hva jeg skulle gjort uten et laminert og stemplet dokument.

On 5/17/2023 at 8:17 PM, Barbaria said:

 

Så er det dette med moms eller VAT som det heter i EU. Svært få som kjøper og selger en eldre bruktbåt i Norge eller Sverige har en original momsfaktura fra når båten var ny. Nå har vi en kopi av en salgskontakt til forrige eier som spesifiserer at VAT er betalt, men det er tydeligvis ikke godt nok bevis. Når jeg spør om et eksempel på hvordan et slikt dokument ser ut blir det stille. Kjøper må mao. godta den dokumentasjonen vi har, og har brukt uten problemer til nå.

Er det relevant om norsk mva er betalt eller ikke, all den tid Norge er utenom tollunionen?

Link to post
Share on other sites

On 5/18/2023 at 10:40 AM, Bonus said:

Jøss, dette var litt av en prosess! Er dette en standard, lovbestemt prosess i Hellas? Eller tilsvarende i EU?

Dette er standardkontrakter til Mediterranean Yacht Brokers Association

 

Jeg leste for litt siden en bloggpost fra kjøpers perspektiv. Neppe kjøperen av Sothis, men interessant allikevel. :)

 

 

Link to post
Share on other sites

tobixen skrev On 6.1.2024 at 5.02:

Har dere seilt hele veien til Preveza uten at båten er registrert i skipsregisteret? Fra og med Spania har jeg med stadig økende frekvens blitt spurt etter dokumenter, jeg vet ikke helt hva jeg skulle gjort uten et laminert og stemplet dokument.

Er det relevant om norsk mva er betalt eller ikke, all den tid Norge er utenom tollunionen?

Neida vår båt var registrert i SXK så vi hadde det gule kortet.

Ang Laminering av original dokumentasjon så vær obs på at du, før eller siden, vil møte tjenestemenn som ikke godtar dette. Regn ikke med at slike mennesker vet hvordan det kan være å oppbevare papir i fuktig båt.
 

tobixen skrev On 6.1.2024 at 5.02:

Er det relevant om norsk mva er betalt eller ikke, all den tid Norge er utenom tollunionen?

Norsk toll / mva er etter hva jeg kan forstå helt irrelevant i EU. De fleste er interessert i om EU VAT er betalt slik at båten kan oppholde seg i EU uten begrensninger. 

 

Dessverre vet de ikke at slik dokumentasjon er veldig uvanlig å inneha, og at bruktbåter omsatt f.eks. i Sverige ikke nødvendigvis har en original faktura fra når båten var ny. Man kan saktens lure på hvor den har blitt av og hvem selger som mente at denne ikke var relevant når han solgte båten. Originalfaktura fra når båten ble kjøpt er et viktig dokument å ha i dagens byråkrati. 

 

Vi hadde en original kjøpskontrakt fra når båten ble solgt og eksportert til Sverige hvor det stod eksplisitt at VAT var betalt, men det var tydeligvis ikke godt nok så de tok noen forbehold. 

Link to post
Share on other sites

tobixen skrev On 6.1.2024 at 5.37:

Dette er standardkontrakter til Mediterranean Yacht Brokers Association

 

Jeg leste for litt siden en bloggpost fra kjøpers perspektiv. Neppe kjøperen av Sothis, men interessant allikevel. :)

 

 

Vi har lest bloggen og kjenner oss godt igjen. Vår båt var shipshape inne og ute siden vi hadde tid til å gjøre dette. Jeg tror dette også skilte ut vår båt fra mange andre. Første gangen vi møtte vår surveyor satt han opp en alvorlig mine og sa at dette var den mest møkkete båten han hadde gjennomgått på lang tid, før han brakk opp i en latter. Dere skulle bare ha vist hvordan mange ser ut, og sier at vår er renere enn en nyere båt.

 

Men vent til du begynner å se på hus her nede, ikke tro at hus styling har kommet helt hit ned. Legger ved noen utvalgte bilder fra hus til ca. €200k

 

Velkommen til visning :IMG_1144.jpeg.222706e883d1a40481888eb26ab6e9a6.jpeg

 

IMG_1145.jpeg.bb77eeb1016efef78501deefb8c7185d.jpeg

 

IMG_1147.jpeg.2ed431c78f8300621e5e6dd253fdadc6.jpeg

 

IMG_1150.jpeg.46d6e8b229b7736307fc37b8df6046e4.jpeg

 

IMG_1149.jpeg.b37dc823e3b4ef90965936c685cb9728.jpeg

 

 

 

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...