Jump to content

Barbaria på tur i Europa


Barbaria

Recommended Posts

Framtia skrev for 10 timer siden:

takk for underholdende reisebrev :-)


Takk for det @Framtia 

 

Pequod skrev for 7 timer siden:

Tusen takk for oppdatering! Har glemt å si det, men til tross for - eller kanskje nettopp på grunn av - deres omtale av Oscarshamn fikk jeg nesten lyst til å besøke stedet selv, bare for å oppleve det! :lol:


Bare hyggelig @Pequod :thumbsup:

Man kan bare bli positivt overrasket over byen etter vår omtale. Her det så mange perler å velge blant at Oskarshamn blir som neglsoppen på den ene tåa :giggle:


En ting som jeg har glemt å nevne er at St.Annas og Gryt skjærgården må være et paradis for kayak padlere som har et par mnd. til overs. 

Link to post
Share on other sites

Svart (redigert)

I dag ankom vi en liten perle!
 

En ullfri segling

Idag lämnar vi det lilla samhället Mörbylånga med rentvättade och väldoftande besättning och persedlar. Mörbylånga har en trevlig liten hamn i alla vindar förutom nordväst. 


Innan vi hinner kasta förtöjningarna kommer en äldre gentleman cyklande. Han är glad i att prata och verkar också vara lite nyfiken på oss och våra planer. Han berättar att han också håller på att utrusta sin senaste båt för långfärd och att han har avverkat 12 båtar sedan 1959. Han är stolt över sin fina kust på östsidan av Sverige och vi får hans bästa tips på platser att besöka och på köpet historier om andra världskriget.


Det framskymtade också att han tycker att ”Göteborgare” som han kallar alla som bor på andra sidan Sverige, är alldeles för skrytsamma över sin förträffliga västkust och vi får en geografilektion utan vi bett om det, om antal öar på västkusten visavi östkusten. Östkusten vinner! Vi får inte riktigt fatt i vart han vill segla när utrustningen för långfärd väl är på plats, kanske är det trots allt Östersjön och alla dess öar, är hans paradis på jorden.
 

 Idag ligger havet blank som en spegel och för första gången slipper vi underställ av ull, vindjacka, mössa och handskar när vi seglar, kan sommaren verkligen vara på gång?

678e7628-de9b-4b66-a6f2-f4c6febcd788.jpg

 

Kursen går mot Kristianopel som ligger ca 22 NM undan i sydvästlig riktning och med sydliga vindar går vi för motor.

El Capitan rattar med säker hand medan ”båtskolan” huserar under däck. Dagens matematik får båda matroserna att bli vindögda och svettiga. Under dagens lektion i norsk väljer minste matros att läsa ”Svenske vitser” högt för hela besättningen. Är detta verkligen politisk korrekt undrar minoriteten ombord.
 

520AA892-5BE8-4A38-9AF2-30360247B620.jpeg.5174ca55495fd0c08e1e53893614a3da.jpeg

Svenskevitser er morsomt :flag_sw:


Det ingår, som ni säkert förstått, en väldigt massa arbetsuppgifter för matros Skarpöga. Hon springer mellan fendrar och tampar, ansvarar för undervisningen ombord och inte minst den ”dagliga spisen”.

 

 

När vi ankommer det lilla samhället Kristianopel får vi än en gång öva på dessa förbannade akterbojar som vi inte kommer särskilt gott överens med men vår nya bojkrok/cykelräddare underlättar manövern betydligt. Nu är nästa steg i vår nödvändiga bojutbildning att rätta upp båten när kroken väl är på plats och det kan bli en annan historia.
 

2CDC9268-61D8-49AD-9B1E-BA535C69D69A.jpeg.d718417f42faf11f434c926c6f268995.jpeg
Tidigt besök i Kristianopel


175 kronor per natt + 30 kronor för ström är det facila priset och då ingår fräscha toaletter, dusch, tvättmaskin och halleluja, fungerade WIFI! 

Hamnkapten Dahl som tar hand om det ekonomiska menar att han egentligen bara är assisterade hamnkapten och att det är Zorro som skällande och morrande varnar mig för att komma ett steg närmare än jag behöver. Zorro behöver inte be mig två gånger att hålla mig på behörigt avstånd.

Hamnen och de omkringliggande omgivningarna är mycket välskötta, välplanerade, gemytliga och välkomnade och jag kan tänka mig att denna lilla pärla är omåttligt populär under sommaren. Vi ombord på Sothis föredrar som vanligt att vara på tidigt besök i våra svenska idyller.


21f3e415-f408-4f6a-a07a-3366b85f0511.jpg
 

56e4d0da-2871-4835-b97f-0941256605cf.jpg
 

69ba4120-e5b4-4a71-8309-f705f0d2eefb.jpg

 

4d7c0841-efb1-4875-9dfc-a2649ff0bcd1.jpg
 

 

Enligt ”den assisterade hamnkaptenen” så frekventeras hamnen och den närliggande campingplatsen främst av turister från Tyskland men den tyska turisten är dessvärre borträknade i dessa Coronatider och i stället hoppas han på sommargäster som ska på Svemester.

Kvällen ombord på Sothis ägnas åt att suga upp all gratis WIFI vi möjligtvis kan på kortast tid och i morgon är det en ny dag.
 

167795B9-594F-4893-8423-641CE35970D1.jpeg.6042de0d6e544e0eb2326f54a77da3f7.jpeg
 

 

ACF46A78-4AEE-4B77-B1C3-E2803246819F.jpeg

3488FC96-D6E5-44B8-A7EE-9A0670214FEF.jpeg

Redigert av Barbaria (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Fra wifi til utedass.

28 Mai, Kristianopel Kl. 07.15.

Det ble to overnattinger på oss her i Kristianopel. Motivasjonen for å tilbringe to netter var påvente av riktig vind fra Nord, men jeg mistenker at gratis wifi var med i underbevistheten når avgjørelsen ble tatt. Med gratis wifi kunne jeg, som er ihuga sci-fi fan, følge spent med på den planlagte SpaceX oppskytingen av mannskaper til ISS (romstasjonen), men det ble også avlyst grunnet været. Jeg følte umiddelbart at vi på Sothis og SpaceX hadde tatt rett beslutning.


323C2488-CAE5-4968-8580-FF9E52BDDBC5.jpeg.53a08e7e3cf6f1b5cde32a0ac755e906.jpeg

SpaceX får melding fra Sothis om å avbryte grunnet motvind.


Det bakes kanel snurringer og boller hele kvelden og det blir en bolle for mye på hver av oss. 

D5949938-6101-40A7-9B0B-B12B2D2F88D9.jpeg.8d404b86d272cedefb071328c1f3c17f.jpeg
Vi føler oss litt som fisken på havnekontoret i Kristianopel.


Kl. 07.15 bakker vi ut av «bøyehelvete» fremdeles med verdigheten i behold. Kristianopel er en kjempefin havn å overnatte i på denne årstiden, men jeg er redd vi ikke hadde trivdes like godt med full havn. Det er deilig å komme seg tidlig ut på fjorden og når solen fremdeles er lav på morgenhimmelen spiser vi frokost mens seilene drar oss stille fremover.

 

Jeg har brukt et ruteprogram for å legge opp dagens rute. Programmet tar hensyn til vind, strøm og bølger samt hvordan båten seiler under de forskjellige forhold. Vi følger den oppsatte ruta og glir i medvind sørover i bedagelig fart. Vind og kurs fra programmet ser ut til å stemme ganske bra, faktisk så bra at jeg tror jeg dupper av ved flere anledninger i sola og dønningene. Jeg er ganske god til å se våken ut selv om jeg sover, så mannskapet ser ikke ut til å ha merket at sikringene til El Capitan hadde gått.

 

Jeg skvetter kanskje litt for mye når piloten sier at nå kan du endre kurs vestover, men ingen merker noe. Vi er kommet til Sveriges syd østligste odde med Utlängan fyr. (Joda Utklippan finnes, men det er en øy 4,5 nm utenfor og eksisterer ikke i denne historien). Vi har ankommet Karlskrona skjærgård og fra nå går kursen i hovedsak vestover. Her gjelder holde tunga rett i munnen, holder man seg ikke leden her så går man på grunn. Etter anbefaling fra havnekapteinen i Kristianopel skulle Stenhamn være en fin plass, så vi har satt kursen dit i dag.

 

6652a8fd-4b11-401d-b44c-c46129695eec.jpg

Sverige tar slutt og vi svinger til høyre

 

Vi leser litt om havnen og ser at den er ganske grunn. Skarpøye får i oppdrag å ringe havnekapteinen å sjekke om det er dypt nok og hvor vi best kan ligge med våre 1,65m kjøl. Det er ikke noe problem sier han, det er bare å komme og vi kan kjøre helt inn i indre havnebasseng. Det gjør vi ikke, vi har nemlig blitt lurt tidligere i Tyskland. Der sa de også «bare kjør på» i det vi smalt på grunn..

Vi klapper til kai, longside, takk for det! Havnen er stille og helt tom bortsett fra en lokal båt i den indre havna. Dypet varierte fra 2 til 2,30m her vi ligger nå, så informasjonen ser ut til å stemme godt. Prisen er kr. 135 pr natt + 30 for strøm, da inngår utedass 😂.

 

c9ff5773-c636-4293-a4c2-61435cccea2c.jpg

All by myself…and we like it!  Stenhamn

 

e55daaca-0c40-4a4c-a36f-96fe918a9bf6.jpg

Ferja kommer tre ganger om dagen, en gang for hver av de fastboende altså.  Utedassene helt til høyre i bildet, de er veldig fine altså.


Vi går en lang tur til Utängan fyr i varmen. Skarpøye har glemt å ta av ullundertøyet så det blir avkledning mitt på veien, helt utan blygsel. Med bare 3 fastboende på hele øya er ikke faren for folk stor selv mitt i gata.


42b3afc3-1ae0-4dae-85b4-2e39b0d8ef07.jpg

Fyret på Utlängan

Link to post
Share on other sites

29 Mai 2020 – Stenhamn gjestehavn kl. 0900


Whiskey on the Rocks.

Frokost i cockpit igjen! Sommeren sniker seg sakte innpå og vi legger omtrent ikke merke til at frokosten nå mer eller mindre inntaes utendørs. Våre nå litt mer brunsvidde ansikter vitner om at vi ser på annet enn PC skjermer på kontoret hele dagen. Utedassen får besøk av 2/3 deler av mannskaper før vi løsner tauene. Den siste, og minste, tredjedelen kniper igjen og akter ikke å utvide horisonten med utedass.


I dag blir det en kort tur på bare 5 nm, men til nye og spennende områder. Den Svenske kryssarklubben har en bøye strategisk plassert på Flakskär rett utenfor Gåsefjärden. For de som har noen år bak oss så ringer det noen bjeller når man nevner Gåsefjärden og Torhamnaskär.

 

e5ab1d7f-61b2-4d4b-b0f4-1da1e20e42c4.jpg


I oktober 1981 gikk den Russiske u-båten U-137 (S-363) på grunn akkurat her vi er nå. Grunnstøtingen bidro til en krise i Sverige og offisiell forklaring er fremdeles feilnavigering. Navigatøren var skråsikker på at de var i Polen selv om navigasjonssystemer ble sjekket ut ok av Svenske eksperter.


ae1102be-35e8-4ad0-938d-b87d1b99d556.jpg

Minnesmerke på plassen.


Atomvåpnene som var ombord hadde i så fall vært tryggere ombord på Sothis siden vi faktisk vet at vi er i Dan…Sverige 😂

 

Skiltet U-Båt parkering forbudt er vel det eneste i Sverige så langt, selv om det kanskje burde vært satt opp flere steder hvor det er observert u-båt.


ba5c992a-8b06-4df3-a30e-1e25c977f64f.jpg

No parking!


Vi går en kveldstur på Flakskär, vannet ligger som et speil når vi kjører jolla inn til de små overnattings hyttene som tilhører ARK56. ARK56 er et nettverk av leder i Blekinge skjærgård som hjelper deg å oppleve området på sykkel, til fots, i kajakk eller med båt. Kvelden avsluttes med spennende bobler i lange glass.

 

a69d0e57-1bed-4b13-a415-cb9788f3794b.jpg

ARK56 hytter
 

c4245df3-e9b5-4d61-8c5e-3612c22eaa05.jpg

Gammel bosetning på Äspeskär
 

7305793d-69d8-48fd-8c00-26b8207cb164.jpg

Utsikt retning sydvest mot Bornholm
 

30 Mai 2020 Flakskär utenfor Karlskrona.

I dag rusker det til med vind og vi bestemmer oss for å blir liggende bøya siden det blåser 14-15 m/s. Bøya ligger ikke helt i le for nordøst vinden som er meldt i dag og det bygger opp litt sjø som skumper oss rundt. Jolla er også på vannet og får et ekstra tau. Heldigvis er det ganske varmt og solen skinner. Slik værmeldingen ser ut nå så blir vi antagelig liggende her til mandag.

 

6e93daa5-ef4f-4127-89bf-f431a88e71f4.jpg

Det bli vel ikke dyyyp søvn i natt.
 

Link to post
Share on other sites

30- 31 juni SXK boj vid Flakskär.


Vi klamrar oss fast…..

Vi känner oss ordentligt vindpinade och urblåsta efter två dygn på SXK boj, som legat mer under vatten än över och med en båt som vältrat sig som en yster unghäst i vindkasten trots ankarsegel och två linor. Vi har haft en medelvind på ca 13 ms och upptill 18 ms i byarna. Det har blåst så vi knappt har kunnat prata i en vanlig samtalston som redan är högre än normalt på grund av ålder, vissnande hörselceller och en och annan vaxpropp.

El Capitan och Skarpöga har diskuterat plan B. Vad är vår strategi om SXK bojen får nog, helt enkelt tröttnar och släpper taget om oss, vad gör vi då?? Med tanke på alla omkringliggande kobbar och underliggande skär i närheten och ett djup på ca 3 meter så kommer vi klamra fast oss i SXK bojen vad som än händer.
 

ec2cd017-5192-4b32-a706-38a475d4abe1.jpg

Vi släpper aldrig taget….


img_0784-1.jpg?w=2048

Ankarseglet jobbar hårt.

 

Under vår ofrivilliga karantän i båten har vi lyssnat på böcker, kollat på vidare kurs, jämfört olika väderprognoser, inspekterat och uppdaterat vårt skafferi, bakat bröd och sett på film. Stort tack till sonen för en hårddisk full med serier och filmer.

Minste matros har tillbringat dessa vindpinade dagar med dataspel med sin kompis via Skype.


Jag har upptäckt att jag saknar något slags bakbord som är lättare att rengöra istället för att använda bänkskivan i kabyssen. Bakbordet måste kunna rullas ihop eller på något sätt bli mindre efter användning och helst kunna användas ytterligare minst två saker till enligt El Capitan. Hittat en smart bakskiva på nätbutiken ”Smarta saker” men frågan är ju vart det skall skickas så att vi får tag i det på ett inte alltför omständligt sätt.

 

El Capitan har fixat ett digitalt hälsoschema för besättningen ombord som kan vara bra att kunna visa upp för myndigheter i hamnar utanför Svedala. Vi har i dagsläget ingen information om eller vad som kommer att krävas i samband med vår segling söderut men vill ändå vara förberedda på att kunna visa upp någon slags dokumentation på hälsan ombord eller rättare sagt frånvaron av eventuella symtom på COVID-19.


I princip har vi varit i karantän sedan 27 april efter vi träffade min dotter och hennes kille Victor för en trevlig samvaro i deras nya lägenhet. Sedan mitten av april när vi påbörjade vår seglats har vi tvättat händer och använd handsprit vid de tillfällen vi varit i land och helt undvikit folksamlingar och haft både fysisk och social distans till våra medmänniskor. De platser vi besökt har varit uppdaterade med aktuell information gällande COVID-19 och med tvättmöjligheter, tillgång till plasthandskar eller handsprit på de flesta affärer och hamnkontor. Alla mataffärer har haft markeringar på golvet för att hålla avståndet mellan kunder och de allra flesta har skyddat sina anställda med plexiglas vid kassorna. Vårt intryck är man tagit ansvar för att minimera smittan generellt i vårt samhället och vi är lyckligt lottade över att kunna segla fritt längs Sveriges vackra kuster.


Besättningen ombord på Sothis har inte haft några symtom på övre luftvägsinfektion. Inte någon släng av sjösjuka, gubbsjuka, vallningar och svallningar eller hemlängtan. Vi lider inte av abstinens efter våra tidigare jobb men vi kan inte kalla oss arbetslösa, vi har fullt upp, dagarna i ända.  Vi sover som avverkade timmerstockar och vaknar till solen eller för att vi helt enkelt är utsövda. Minste matros har inte varit plågad av migrän mer än vid två tillfälle under seglatsen, peppar peppar!


Således relativ god fysisk status på besättningen så långt, om man räknar bort begynnande gäddhäng och fotsvampen på någons stortå ombord. Den mentala statusen överlåter vi till andra att bedöma, kanske är vi skvatt galna som lämnat det trygga och vana för en mer osäker och oförutsägbar tillvaro där naturens krafter har mycket att säga till om, mer än samtliga ombord.

1 juni. Idag lämnar vi Flakskär tidigt för att segla vidare västerut i strålande sol. I dag är prognosen skiftande vindar mellan 3-6 ms. Sothis glider fram i makliga 3-4 knop när det väl är vind men för det mesta får Volvon gå. Det är varmt i luften och det mest spännande som händer under dagens segling är att en kapten planerar att duscha naken på däck…… och ångrar sig.


FA238620-C436-41E4-A5F7-B56DECB494A3.jpeg.7af2ba285d112e8c5ca9741c878a61e9.jpeg

Morgan Kane


Vi bestämmer oss för att sätta kurs mot Hanö som ligger ca 10 syd om Karlshamn.

Link to post
Share on other sites

Lockrop från El Capitan.

Vi ankommer till Hanö hamn vid 11.40 och vi gillar Hanö så fort vi kommer in i hamnbassängen.

 

Det är en vacker hamn med en stabil stenpir som skyddar mot vind i alla riktningar utom nord.

Fräscha och rena toaletter och duschar med kakel, små tavlor med visdomsord och levande krukväxter. En tvättstugan som har allt som behövs i en hemtrevlig miljö och en energisk ”Lotta” som huserar som hamnvärd gör det ännu bättre.
Hanö har den dyraste hamnavgifter hittills, 280 kronor inklusive ström men värt varenda öre. Till och med för budgetseglare, läs snåla, som vi.

 

I hamnen ligger också resturang Fisky business som har en kort men välkomponerad meny som övervägande innehåller fisk i någon form. Deras fish and chips är verkligen bra!  
 

Hanö är ett granitberg med fascinerade och varierade natur. 65 meter över havet reser sig den 16 meter höga vita fyren och med en ljuskägla som syns inom 24 sjömils radie.Eftersom hela besättningen har skilda önskemål vad de vill se på vår exkursion så är vi tvungna att gå runt hela ön och vi är i båten 3 timmar senare.


357B4561-0F28-4B08-8AF3-AC2C72F4A45C.jpeg.e43c78c5363091f16d877da36377bc6b.jpeg

Hanö runt.

 

Mye dådyr på Hanö og jeg forsøker min utmerkede rådyrlokketeknikk...uten hell.

 

 

 

Link to post
Share on other sites

Svart (redigert)

Glada Räkan.

Hanö 2 Juni kl. 0600.

Vi forlater en super havn på Hanö tidlig på morgenen 2 Juni med Simrishamn som mål.
I løpet av gårsdagen kom det Svenske YouTube kjendisparet med båten RAN II inn og la seg i havnen. Litt pussig at de ikke kom innom for å få noen bloggetips fra Sothis 😂

 

Ruteprogrammet sier at vi skal få fin vind og sol fra tidlig om morgenen og det viser seg å stemme ganske bra med virkeligheten, men det er mindre vind enn meldt så vi må støtte litt med motor i starten. Det er omtrent flatt vann og vi får en herlig og varm segling som varer i 7 timer. Vi har spanet ut havnen på forhånd med google maps og funnet noen steder vi foretrekker å legge oss om det er ledig. Det viser seg å være ledig og kl. 13.00 svinger vi inn på en longside plass.
 

img_0193.jpg?w=2048

Nesten bare sol...


Vi har nå kommet til mer siviliserte havner hvor prisene er noe høyere og de har Tallycard som betaling for strøm, wc etc. Disse kortene er dessverre ikke gyldig mellom gjestehavnene og må leveres tilbake før man forlater havnen. Havnefasilitetene i Simrishamn er ikke på nivå med Hanö, men helt ok, men de tar igjen noe med gratis wifi.


Vi begynner nå å se bunnen i matlageret ombord og det er på tide med en proviantering. Vi medbringer vår innkjøpte «sekketralle» til formålet og et utall ICA gjenbruks bager og går på jakt etter en matbutikk. Plastposer og slik har fått en «Greta» skatt her i Sverige så vi som går på budsjett har nå kun gjenbrukbare handleposer inkludert de til frukt og grønt. Vi handler dagligvarer for SEK 2500,- Damen i kassen påpekte at «det var mye mat», hun har tydeligvis ikke møtt på Nordmenn på handletur før. Vi brukte så lang tid at været hadde rukket å endret seg til regn før vi var ute av butikken. Det ble mildt sagt en tung bør selv med trallen og fire hender, og Simrishamn med sine mange brostein gjorde ikke saken lettere med en tralle med plasthjul…


Budsjettet for Mai er klart og inkluderer alle løpende utgifter vi har hatt. Kanalavgifter utgjør en stor del siden vi har seilt på både Trollhettan og Gøta kanal i denne perioden. Vi har fylt opp alle dieselkanner og tanken med dyr Svensk diesel så dette vil forhåpentlig holde en stund. Vi ligger over budsjettet på gass siden vi byttet ut to gamle tyske CG flasker med to nye, gass er dyrt i Sverige. Ellers ligger vi innenfor budsjett på de vanlige postene som mat.

 

082A0C90-8839-4634-A494-747B0774FF4C.jpeg.1d1ea09989d3e1f97ff8e57219cd4e62.jpeg

 

Etter regnet så forsvant varmen og jeg utbryter at vinteren er tilbake, hent frem vintertøyet! Mannskapet syntes kapteinen er vel negativ og følger ikke ordre, som vanlig. Vi tar en kveldstur og Simrishamn viser seg og være en veldig koselig liten by. Det er lett å få en følelse av at man er i Danmark med byggestilen som er her. Vi besøker den kanskje fineste kirkegården vi har sett og en fontene i parken med byens historie i kortform som en del av fundamentet.
 

CC7735AD-F4E9-495E-B21C-340FD9C2D92E.jpeg.096964571d22798ba7ab6ecd2ae6f38f.jpeg

Kunstskolen har fått fritt rom.


6E7879A7-831F-47C6-AFAF-B4DEA78AD668.jpeg.466273892d3d31692f25fd6a37acb8c0.jpeg

Kinavirus den gangen også?

 

4467501F-CBA6-4131-96DD-4E26E105BB5B.jpeg.e13e08a9fa218dd951f1054996562d95.jpeg

Bymiljø i Simrishamn

 

Vi kommer også forbi en noe skrøplig båt som ligger ensom i havnen, det viser seg det er en restaurant med det klingende navnet «Glada Räkan”. I følge google serveres det god mat ombord. Skal man bedømme standarden på båten så ser den under pari ut, eller som skarpøye diplomatisk sier «den ser for jäklig ut”

 

img_0201.jpg

Velkommen inn i Gamla räkan :giggle:

 

Simrishamn 3 Juni kl 08.00

Mannskapet får sove litt lengre i dag siden vinden er ventet å ta seg opp utover dagen. Når vi kommer ut av havnen er det kun 4 m/s fra øst, men overraskende mye sjø fra siden med påfølgende rulling og slag i seil. 

Matteleksjonen som pågår i cockpiten får seg et skudd for baugen når minstematrosen blir litt grå i maska på grunn av rullingen.. Vi endrer planlagt kurs og kjører for motor en stund mot sjøen. Etter 30 minutter har vi kommet langt nok ut til at vi får bølgene fra akter når vi legger om til planlagt kurs. Forseilet rulles ut og livet blir straks mye bedre og matteleksjonen kan gjenopptas. Vi ankommer Ystad kl. 13.30 og vi har igjen googlet inn en god longside plass helt innerst i havna.

 

img_0183.jpg

Spenstige mattegler på Möllers Bryggeri i Ystad.

Redigert av Barbaria (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Phoebe skrev for 4 timer siden:

Dette er plutselig blitt favorittråden min.   Utrolig fine bilder, Barbaria, dere trigger reiselysten :smiley: !

 

leopard skrev for 4 timer siden:

Min også 😀 gleder meg hver gang det er noe nytt, flotte skriverier og bilder


Takk for det @Phoebe og @leopard  det er alltid hyggelig at noen følger med :yesnod:

Link to post
Share on other sites

Kage på bordet.
Ystad 6 Juni 2020
Vi har bestämt oss för att stanna i Ystad några dagar, dels för att se vad Ystad har att erbjuda men också för att väntas hårda vindar, uppåt 16-18 ms under fredag och lördag.

 

Gästhamnen är helt ok och kostar 200 kronor per natt för en båt av vår storlek och då ingår tillgång till toalett och ett fungerade Wi-Fi till hela besättningens stora förtjusning. Det är märkligt vad nöjd man kan bli genom att få frossa i youtube videor, serier och filmer under några dagar.


Ström, dusch och tvättmöjligheter kostar extra och betalas via Tallycard , ett hamnkort som vi stiftade bekantskap med i Simrishamn.


På vår rekognoseringsrunda genom hamnen finner vi Ystads skeppshandel som ägs och drivs av Skånepågen Jens och som är en maritim oas av både gammalt och nytt.


ac42421e-d049-4a98-9016-8a7d7d720087.jpg


bbe9fead-e575-40ce-97af-1e78e92223bd.jpg

En maritim våt dröm.

 

Här finner vi en ny seglarjacka till mig, sydväst och seglarbyxor till El Capitan men en diskpropp i passande storlek går till och med den välsorterade skeppshandeln bet på. Nåja, då får man helt enkelt modifiera det man har säger kapten och skär bort toppen på befintlig diskpropp och vände toppen nedåt och så var det tätt i diskhon igen.


Vi finner också teakstången till svenskflaggan och El Capitan säkrar både stång och flagg med en liten karbinkrok för att förhindra att den svenska symbolen blåser till havs igen, som är den officiella förklaringen. Jag tycker fortfarande att det är ett märkligt sammanträffande att svenskflaggan försvann utan ett lämna ett spår efter sig just den 17 maj, eller hur mora😜

img_0389.jpg

Sms från Mora.


Ystad är en riktig fin liten stad med gammal arkitektur som har en tydlig danskinspirerad byggnadsstil med trånga gator och prång.

 

fe29d56e-d538-449d-813a-14f7fc84b8d4.jpg

 

d4b9258d-2247-43ee-a9b4-7d24ec93db1f.jpg


Klostret och dess omgivningar andas frid, ro och stillhet och doften av kryddor och blommor följer med oss genom vandringen i klosterträdgården och dess omgivningar.

 

20415c90-b699-4334-9df0-2216cbc2bd76.jpg


c9bc614b-09fa-4760-95e6-d001126bdff3.jpg


455a8888-cd6d-4811-ae1f-c059e972ba6b.jpg

I mitt nästa liv ska jag bli en nunna.


I dag är det Sveriges nationaldag och det har blåst hårda vindar, uppåt 18-19 ms sedan midnatt. Det är ordentligt med sväll i hamnen och det knirkar och knarrar, rycker och drar i tampar och tåg. :flag_sw:

4a7d9e86-1698-4b6c-8a9c-d328f49e9e8d.jpg

Tack gode att vi är på land.

 

Sveriges dag firas utan flagg på grund av vinden men med bakelser där varje besättningsmedlem får välja sin favorit och där samtliga tycker att just deras val av bakelse är det bästa.
 

3266dfdb-223a-4fcf-91b5-f3c804a9fa60.jpg


Vi hoppas att vinden mojnar enligt prognosen under kvällen och natten så att vi kan kasta loss igen i morgon för vidare seglats längs Sveriges sydkust.

 

Link to post
Share on other sites

Tak for fine rejseskildringer! Det er en fryd at følge med.
 

Og når du siger, at arkitekturen i Blekinge er “danskinspireret”, så er det vel mere korrekt at sige, at den er dansk, da Skåne, Halland og Blekinge har været danske længere end de har været svenske...😉

Link to post
Share on other sites

MajorAndy skrev 11 minutter siden:

Tak for fine rejseskildringer! Det er en fryd at følge med.
 

Og når du siger, at arkitekturen i Blekinge er “danskinspireret”, så er det vel mere korrekt at sige, at den er dansk, da Skåne, Halland og Blekinge har været danske længere end de har været svenske...😉 


Takk for det @MajorAndy

Du har absolutt rett i det, men de har jo hatt god tid på seg til å kvitte seg med det :lol:

 

Link to post
Share on other sites

Da var det på tide med en liten oppdatering.

En kanal til…

Ystad 7 Juni kl. 11.00.

Etter mye blåst fikk vi endelig en stille natt og mannskapet har sovet godt. Vi har nå hatt 4 dager med sterk kuling i løpet av en uke. Man går med litt ekstra spenning i kroppen når vinden river i vårt lille hjem, søvnen blir heller ikke helt den samme når man lytter etter lyder som ikke skal være der mellom vindkastene. Det ble også noe rulling inne i Ystad havnen når vinden dro på i 18 m/s over lengre tid. Men det er langt bedre i havn enn i en utsatt bøye i kuling.


Vi forlater Ystad havnen litt utpå formiddagen i forventning om at bølgene etter de siste to dager med sterk kuling skal ha roet seg litt ned. Samtidig skal vinden dreie og ta seg litt opp igjen utover dagen. Kursen går nå vestover mot fiske og småbåthavnen Gislövs Läge som er snaue 22 nm fra Ystad og ca. 3 nm øst for Trelleborg.

 

Det er noe sjø og det blir som forventet en del rulling i starten, men etterhvert som vinden for mer tak i seilet så dempes bølgene. Matrosene ombord på Sothis er ekstremt late og seiler stort sett bare med genoa, og i dag får vi svi for det. Vår flatbunnede båt bremser godt i motsjø særlig når bølgene er krappe så mister vi mye fart. Og med kun genoaen ute så faller vi av på kursen hele tiden og må ratte i mot noe som gir enda mindre fart. I slik motsjø bør vi ha begge seil ute for å holde på fart og kurs, alternativet er å ha motor i gang på lavt turtall, det blir alternativet..


Men etterhvert som dagen går og bølgene endrer på seg kan vi slå av motor og seile i alt fra 4 til 11 m/s. Når vi nærmer oss Gislövs Läge er forholdene så gode at jeg foreslår en endring i dagens plan. Det er søndag og ingen hjemmeskole så vi tar en rask avstemning om å fortsette. Jeg har sett meg ut en spennende kanal som vi må ta en titt på, vi er tross alt på kanaltur!

 

Dermed setter vi kursen mot Falsterbokanalen som har en langsluse på 1000 meter og en bro. Slusen må være en av de lengste i Europa? Den lukkes riktignok bare når vannstanden mellom de to havene er stor og strømmen igjennom kanalen blir så sterk at båter ikke kan passere. Kanalen har et ganske interessant opphav som kan være verd å få med seg.


6d525d01-e2a7-418f-8879-28b26b7d5114.jpg

Inngangen til Falsterbo. Badpojken ble Skarpøye først opmerksom på når bildet var fremkalt påstår hun….!

 

Alle sluseporter er åpne og vi kaller opp broa på kanal 11 for å sjekke om åpningen går som normalt kl. 18.00. Vi er eneste båt og det ligger et slags nett med bøyer foran broa som sperrer hele kanalen og vi blir plutselig usikre på om broa faktisk åpner. Om den ikke åpner så blir det en ekstra tur på ca. 15 nm til Skanör og det håper vi å slippe. Men damen i tårnet svarer at de åpner som planlagt og vi ankommer Höllviken gästhamn i Falsterbo kanalen kl.18.05. Havnen er lokalisert ved Øresund siden av kanalen etter passering av broen. Det lovede internet funket ikke og det lukter mugg på dusj/wc, ingen høydare med andre ord. Pris kr 270- uhørt for denne standaren.
 

img_0215.jpg?w=2048

Falsterbokanalen sett fra Nord mot sør.

img_0261.jpg?w=2048

Höllviken gästhamn og Øresundsbroen i det fjerne.


8 Juni Höllviken gästhamn i Falsterbo Kl 08.15.

Etter en god natt søvn setter vi ut fra Falsterbo med noe vind fra sørøst. Utseilingen fra kanalen går i sakte tempo og på et par timer passerer vi under Øresund broen.
 

4af0cd6b-d6d3-4ef0-aa6f-32e9d81458a0.jpg

Øresund broen på vei Nordover. Pussig å se mangelen på personbiler fra Sverige til Danmark, det var mange biler fra Danmark til Sverige. Sånn er verden med kinaviruset.


Den opprinnelige planen i dag var å besøke Lomma siden vi har vært i Malmø tidligere, men siden vi kom så mye lengre enn planlagt i går så bestemmer vi oss isteden for å besøke Landskrona vel 30 nm nordover. Det er bare å se på google earth så ser du at byen er spennende.

 

img_0314.jpg

Citadellet sett fra luften med google. Turde ikke ta drona i dag.

 

Jeg fikk med meg at gjestehavnen Nyhamn er ny-restaurert og for å komme seg inn i havnen som ligger mitt i byen må vi selv åpne broen. Det ble plutselig mange gode grunner til å foreta et besøk.
 

img_0276.jpg

Den lille broa man må åpne selv. Selve gjestehavnen ligger inn til babord i bildet.

 

Vi ble ikke skuffet, vi ankommer havnen 14.15 og etter å ha lagt til ved broen og trykket på mange avanserte knapper så åpnet gangbroen seg. Samme prosedyre på andre siden av broen for å lukke denne før vi var inne i havnebassenget. Her var det stillhet, nye brygger og longside. Her mangler bare palmer og skikkelig internet..for en fin liten havn!
 

img_0274.jpg

Sothis på plass i Nyhamn. Sothis har fått noen kosemerker og gul snute, snart på tide med vask og polering?
 

Ah, Landskrona er verd et besøk med sine fine parker, kolonihager, citadellet og strandpromenaden for ikke å snakke om Dockside glass som antagelig er den beste isen jeg har smakt. 

 

ab5e4168-51a6-42d0-aebd-9691924e1dd7.jpg

Skulptur utenfor rådhuset i Landskrona.
 

d3e6ab0c-a9d7-414f-8254-5c43ddb8cfb1.jpg

Løve ved Citadellet

ca0b725a-e8b2-4173-b472-682317bc9f8a.jpg

Vanntårnet i Landskrona.

 

1f782efd-373a-4b5a-a87f-930f75c244ec.jpg

Stor vegg graffiti.

 

d1390004-1e81-4684-81d9-411ff4dfb354.jpg

Yttre vollgrav mot vanntårnet.

 

bbd390f6-9cf3-42aa-8c15-4ce7142a65d6.jpg

Citadellet
 

Timmie er en ung gutt med mye erfaring som driver butikken Nyhamn fisk och marin. Butikken er spekket med fiskeutstyr av alle slag og må kunne sies å være meget velutstyrt. Timmie samarbeider med de lokale båtene for å folk ut på fiske mellom Landskrona og Ven noe som skal være bra fiskeplasser her nede.
 

95bb7fa3-eebf-4c8e-88b9-6d300a3eb656.jpg

Timmie holder liv i det lokale fiske. Piloten må ha gått seg bort.


Thats it for now.

 

Link to post
Share on other sites

Under palmen

9 Juni - Nyhamn, Landskrona Kl. 09.30.

Havet ligger som en spegel när vi styr ut från Landskronas fina hamn och ut i Öresund.
ac6b9d90-25dc-41d5-96bc-73d68e532ed9.jpg

Bye bye Landskrona.


Frågan ombord är om vi skall nyttja det fina vädret så länge vi kan och ta oss lite längre än planerat idag också?

Eftersom vi redan varit i Torekov ”kanalresan 2014” så är vi nyfikna på Hallands Väderö som nästan ligger parallellt med Torekov men innan tanken är färdigtänkt friskar vinden på, betydligt tidigare än prognosen, och med nordlig vind på 10 ms rakt i stäven och motström bestämmer vi oss för att följa vår ursprungliga plan och sätter kurs mot Helsingborgs norra hamn.

 

Enligt prognosen kommer det bli nordliga och relativt hårda vindar under följande dagar så vi bestämmer oss för att ligga kvar i Helsingborg för att invänta mer gynnsamma vindar som tar oss vidare mot Norge där minste matros kommer att mönstra av för denna gången. 
 

Norra Hamnen är stor och har både långside platser och grönmarkerade Y – bommar är tillgängliga som gästplats. För 300 svenska riksdaler har du tillgång till toalett, dusch och bastu ca 1370 steg eller närmare 1 km från båten vilket kan borga för raska promenader när det krisar.


Längs kajen löper strandpromenaden med restauranger, barer och kaféer som lockar flanörer i alla åldrar och fasoner och påtagligt många kvinnor med silikonförstärkning både här och där vilket distraherar El Capitan och sänker arbetsinsatsen ombord. En lagom hård dask med flugsmällare i bakhuvudet brukar få honom att slita bort blicken och sätta igång med det dagliga arbetet😜
 

Helsingborg har det som jag önskar av en större stad, stora torg, fina grönområde, vandringsleder, gärna någon gammal ruin eller slott och slutligen en strandpromenad.

 

f97c7985-e593-4cd9-be05-0dfbe446a2d2.jpg

 

Helsingborg har till och med det El Capitan tjatat om sedan vi påbörjade vår seglats nämligen sandstrand med palmer och en strandbar.


4190fb4b-23db-41b0-a73c-98774e5eb60d.jpg

En timme i det tropiska.

 

Vi har en hel del egenheter ombord och när vi ankommer till en ny stad brukar vissa egenheter blomma ut. Vi surfar nämligen ihärdigt för att hitta ”Claes Olsson” där man kan handla kaptenens ”must have stuff” och ett Libanesisk kök och Helsingborg har det vi söker.


Libanesisk mat är roligt att tillaga och så god att äta men din mage blir betydligt fortare mätt än ditt öga vilket som vanligt resulterar i rejäl överätning. Restaurangen verkar dock vana vid att skicka med den mat som blir över och så var morgondagens lunch fixad.
 

81e1e1f4-1d1d-46fe-a80e-2178d6c6e71d.jpg

God natt jord.


Båtskolan fortsätter ytterligare någon vecka innan efterlängtat sommarlov och under flera dagar har minste matros haft Norsk på schemat. Nedan är bara ett exempel vad som man kan lära sig i skolan nu för tiden.

15478611-D17F-4986-A4EA-C565B5C550D4.jpeg.e2106c8821f3beefd9f180a635fc25da.jpeg
3CB85586-EB6E-42C3-84D1-F8066A4CAE77.jpeg.a540ce4ded2b05f0009ba30fe4e909cb.jpeg
 

FEBF60B7-350D-4F46-A42A-8E52CC16CA6A.jpeg.a3bbed79b7bacc414e23ad390a804ed6.jpeg

9960DE5C-F0E5-4315-884D-8537B5B2130F.jpeg.edb53bffde59316353bb2451b92d9040.jpeg

 

8807995C-B199-4482-B37B-3AB910DA105E.jpeg.4db88ae89714fc02d64d9051c30307c3.jpeg
 

Hur mysigt det än är att komma till nya städer och gästhamnar med den bekvämlighet det ändå innebär att ligga i gästhamn så längtar jag och El Capitan, efter ett par dagar, alltid ut på havet igen och att ankra upp i en liten ostörd vik någonstans. Kanske är det just kontrasterna som lockar oss. Planen är att vänta ut den värsta vinden från norr och lämna hamn när vindarna vrider till öst som väderprognosen lovat.

 

img_0843.jpg?w=2048

Pedagogisk förklaring om seglarlivet. Okänd konstnär på en anslagstavla någonstans längs kusten

 

Slutligen ett par ord från El Capitan.

Etter en lengre spasertur i byparken oppdager jeg at ryggsekken, som jeg hadde på meg når vi startet, ikke lengre henger på ryggen. I sekken ligger drona med alt utstyr! Jeg kommer plutselig på at vi for over en time siden satt i Slottsparken og spiste is og så på endene… 

Det blir springmarsj i høyt tempo opp alle trappene og inn i parken, mot andedammen…er den fremdeles der? Det sitter tre personer på en benk og en på den andre benken, på den tredje benken står fremdeles sekken. Alle ser ut til å ha sekken som mål og jeg får høye tilrop når jeg snapper opp sekken foran alle sammen og fortsetter i høyt tempo bort fra parken. Det var i grevens tid!

 

En ting til mens jeg er i gang. Minstematrosen og jeg ville besøke det høye middelalder tårnet (Kärnan) for å se på utsikten, Skarpøye lider av ekstrem svindel og velger å bli på bakken. Til alt hell og til alles overraskelse finner Skarpøye penger i lommeboken hele kr. 60 i cash! Det viser seg at tårnet, som kom til ved bruk av cash, ikke lengre tar imot cash som betaling. Kort er kjekt, men man bør etter min mening også kunne håndtere kontanter. Kjør gjerne en rabatt for som betaler med kort siden er det er så «billig», men ikke nekt de som har ekte kroner. Jeg støtter ikke kontantløse samfunn, så det blir ikke noe besøk i tårnet.

 

C0751524-5136-4967-807E-377EDF1033A1.jpeg.c314774a493a7ef6715d30f1b0914c0d.jpeg

Redigert av Barbaria (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Skriket....!

Helsingborg 11 Juni kl. 10.30.


Siden vinden ikke var helt på vår side hele hadde vi tenkt å bli i Helsingborg noen dager til, men rastløsheten slo til og siden været bra så satte vi plutselig og uplanlagt av gårde mot Torekov. Vi hadde NØ vind og medstrøm helt ut til Kullen og vi noterte 7,7 knop med bare genoa. Vi kom frem til at det må ha vært 7 knops medstrøm :).


Fra Kullen og fikk vi vinder fra 9-15 m/s rett i fleisen og måtte kjøre for motor helt frem til Torekov.

Torekov er et naturlig stoppestedet om enten du kommer fra Sør eller Nord på denne strekningen. Vi vurderte også en stopp på Hallands Värderö som skal være veldig fint, men det utgikk pga. vind og båter som allerede lå ankret i Kappelhamn. Vi ankommer til en ganske tom Torekov gjestehavn kl. 15.30 og får plass longside i det innerste bassenget, deilig og stille fra vinden.


Vi besøkte Torekov i Mai 2014 også.

ABA83E18-CFB6-4D61-8851-0AA8A7A09B1C.jpeg.4d8d567520dc494f0f2b4e0f2bf79ece.jpeg
 

Torekov er et typisk sommersted med en del utesteder nede ved brygga hvor man kan få litt mat og noe kaldt i glasset for velstående turister. Sothis på budsjett derimot spiser tomatsuppe og hjemmebakt Focaccia som serveres rykende varm av Skarpøye, men før skarpøye får satt den første skjeden til munnen så får hun til en skikkelig saltomortale på hele suppebollen når albuen med stor kraft kommer i kontakt med bollen. 
 

Det skvetter glovarm suppe over hele Skarpøye og i cockpiten, mens minste matrosen og jeg slipper unna med noen få oransje flekker hist og pist. I et sekund sitter Skarpøye stille som en oransje paintball måltavle før jeg kommer på at dette må være varmt. Jeg tar det jeg finner av vann og heller over hender og andre oransje flekker på bar hud. Takket være det varme været så hadde vi flasker med kaldt vann på bordet og vi får raskt suppen av den ulykkelige kokken. Etter mye skylling, vasking av kokk, klær og cockpit så får vi oversikt. Skaden er noen røde merker, men ingen brannskader heldigvis!

 

Ja ja, etter det som var igjen av suppe var spist starter jeg med dagens prosjekt. Det har seg slik at når vi har gummibåten på dekk så henger genoa tauene seg opp i pongtongene når vi skal rulle inn seilet. Prosjektet går altså ut på å hindre at dette skjer. Alle som har eller har hatt båt vet at ved båtprosjekter så blir det fort litt rotete og ting ligger litt overalt. Når jeg stolt har fått ferdig en «løsning» på problemet så ber jeg Skarpøye komme å vurdere om dette vil funke. I det Skarpøye kommer ut for å beundre vidunderløsingen så har jeg fått lagt en av sveivene til vinsjen på rekka (der skal den ikke ligge) og vips så var den på bunnen ved siden av båten… Prisen på en ny sveiv finner vi fort ut er kr. 1500,- !!

 

bb081f60-5582-485f-af16-74fa2a36a6f7.jpg

Sveiva


Som nevnt så er vi på budsjett og vi står derfor og vurderer hvem av oss vi skal kastes i vannet før vi kommer på at vi har en bøyekrok som allerede har fisket opp en sykkel fra havets bunn i Mörbylånga. Vi starter derfor med å dra kroken langs bunnen frem og tilbake, frem og tilbake, frem og tilbake, frem og tilbake troen på at vi skal klare å fange en sveiv med kroken synker. Plutselig kjenner jeg at noe henger på og drar bøyekroken forsiktig opp, og der henger jaggu sveiva pent på kroken, snakk om griseflaks 2-0 til bøyekroken.


4E36B1BD-70F5-468F-8F0D-29C29ED87FAE.jpeg.bcdda2457e69d794affa56eb024d5e8a.jpeg

Bøyekroken.

 

 

Torekov 13 Juni Kl. 0900.

Etter et par netters hvile med et veldig godt wifi anlegg i havna så topper vi opp matforrådet på ICA. Det er ikke så mange steder vi kan handle de neste dagene regner vi med. Planlagt rute i dag er Glommen havn som er ca. 5 nm nord for Falkenberg. Glommen er en fiskerhavn med en liten og aktiv båtforening for forsøker å få flere til å stoppe innom. Vi får fin østlig vind som drar oss frem de 31nm i alt fra 4 til 7 knop.

 

Plutselig hører mannskapet et fryktelig skrik fra cockpiten….!


Skarpøye kommer rusende opp i cockpit og sier hvad? HVAD?!

 

Det var meg som stod for skriket, og nå står jeg å gnir meg i akterspeilet. Jeg har satt meg på en humle som har stukket meg i akterspeilet, og den stakk meg også på pekefingeren i det jeg skulle fjerne den fra stolen.

El Capitan må av med tøyet og akterspeilet inspiseres og smøres med Aloe Vera gele til mannskapets store glede. Jeg kjenner at denne «gleden» må gjengjeldes ved en passende anledning.
F6202827-810E-4F6C-ADFF-47C04E167161.jpeg.d15f93109deb1f508c791f5e0b90f0eb.jpeg
 

Vi ankommer Glommen kl. 15.00 akkurat i det det blåser opp til 15 m/s. Heldigvis finner vi en plass på utsiden av pongtong bryggene og får bistand fra en gjestebåt. Småbåthavnen er relativt trang mellom bryggene og det er ikke flust med brede plasser tilgjengelig. Men vi antar at det er mulig å legge seg i fiskehavna om det skulle knipe. Havnen har noen matservering i området og en liten is vogn helt nede i havna. Prisen er kr 240 ink. strøm, vaskemaskin og de vanlige fasilitetene.

 

502f675e-f71a-46d6-934b-2db81d9e3dca.jpg

Morups Tånge fyr ved Glommen.

 

9cdbaa31-3595-46f0-96fb-a44f5fb284b8.jpg

Sothis ytterst på brygga i Glommen.

 

Vi føler at vi nå har hatt nok av «ulykker» for en stund på denne 2 mnd. rundturen i syd Sverige. Vi har nå driti på draget når vi skulle fortøye i bøye, mistet en båtshake (fikk den tilbake), mistet ankerfeste og drevet på grunn, mistet flagg og stang, forlagt sekken med drona (fant den igjen), sølt glovarm suppe over Skarpøye, mistet en sveiv (fant den igjen) og et humlestikk i ræva.


Alt i alt har vi vært heldige og det har godt bra, men nå holder det syntes vi.
Vi har fått oss noen lærepenger og vi lover å være veeeeldig forsiktige heretter, 

 

6d3c523a-5be2-48fc-a398-577c9ddb5ab3-197

 

Link to post
Share on other sites

Neptun vs Sothis 2-0
14 juni Glommens gästhamn 08.15.

Idag lämnar vi Glommen som tyvärr inte lämnar något större intryck. 

På gästhamnens hemsida framkommer att man har en intention att utveckla sin gästhamn till att vara någon mer än bara vara en en hamn att besöka för att det är för långt till nästa. En glad och positiv hamnvärd kom oss tillmötes igår, hälsade oss välkomna och delade ut information och gjorde reklam för den lokala pizzerian. Ett trevligt och personligt sätt är absolut en bra ingång att göra hamnen mer attraktiv. För 250 kr får du tillgång till det du behöver inklusive möjlighet att tvätta utan polletter eller extra slantar och en liten vagn som serverar våfflor och glass på kajen. För att öka sitt affektvärde som hamn bör man öka antal gästplatser och kanske framförallt för större båtar. 


Solen skiner och vi har en fantastisk fin segling med ljumma vindar från öst. Båtskolan förläggs under biminin och fiskelyckan prövas under gång.

 

EAC56ECD-74E7-479A-A754-EB9756563C62.jpeg.67d17d8c2f47e92403d9f834929a0350.jpeg
Fiskelyckan uteblir.

 

526E3B0E-D4A6-4455-AF87-EB9C12AF214B.jpeg.3e54e98f07698cfa40f70f2a93e34307.jpeg
En fripassagerare som tog en fika och lämnade en hälsning på solpanelen. 
Enligt svärmor som kan det här med fåglar, kan det vara en Vendehals.


Vinden avtar framåt eftermiddagen och det blir helt stiltje och varmt. Efter ca 30 nautiska mil närmar vi oss Göteborg och dess södra skärgård och vi ombord ser fram emot att ankra eller ligga i SXK boj mitt i naturen. Och ser man på, en ledig SXK boj ligger som på beställning och väntar på oss i en vacker bukt vid Skalla hamn utanför Onsala halvön.

Våra, väldigt dyra, fläktar som under vintern monterades upp av El Capitan på strategiska platser i båten får idag bekänna färg. Luften känns fräsch och det är betydligt svalare i båten än på utsidan. 

Good job and worth every dollar!!


15 juni SXK boj Skalla hamn 08.00.

Med sol, värme och stiltje möter vi morgonen och vi fortsätter norrut runt öarna Valö, Kungö, Vrångö, Donsö och Styrsö och västkusten med dess skärgård är vacker.
 

282b70d4-550a-400f-afa6-15f7d19e3b83.jpg
 

En ny ledig SXK boj väntar på vår ankomst vid Lyngskär. Bukten verkar populär och flera segelbåtar ligger för ankare. Ca 38 sjömil västerut ligger Skagen och det är synd att Danmark inte öppnat sina gränser för Sverige ännu.

Här tillbringas en solig och vilsam dag ombord, ända tills kapten upptäcker att SXK bojflaggan inte vajar på räcket som den gjorde för två timmar sedan….too be continued...

 

 

Link to post
Share on other sites

#@##!!!••****&,,,!!😤

St. Lyngskär 15 Juni 2020 kl. 06.45.

Vi startet denne Götakanal reisen i Strømstad den 18 April og vi har nå reist 800 nm gjennom og rundt sydspissen av Sverige. Båten har oppført seg eksemplarisk men det er vi, mannskapet, som har stått for alle tabbene. I mitt forrige innlegg ramset jeg opp våre foreløpige tabber, eller uhell, litt ettersom hvordan man ønsker å se det. Jeg nevnte også at vi hadde fått noen lærepenger som vi forhåpentlig tar med oss på videre reise.


Dessverre ser det ut til at vi små mennesker ikke har klart å oppfatte det store bildet, nemlig at kong Neptun forlanger at vi donerer ett eller annet ganske jevnlig til havet for at han skal være fornøyd. I vårt tilfelle ser det ut til at kongen har fått flagg fetisj for nå har han tatt bøyeflagget også.

0605C781-C9C4-4C40-9AFC-875853D7324C.jpeg.834855da84d2dbdb8eae932aa06075f1.jpeg

Se opp for denne mannen og hold for all del på flagget.

C6749827-9535-4C02-A88F-24FD38E10A90.jpeg.b8341a78021e6f878c33fcb1fde512cb.jpeg

For å få et Bøyeflagg må man betale en årlig premie som gir deg rett til å ligge på utlagte bøyer i skjærgården, og når man ligger på en slik bøye skal man ha dette flagget god synlig. Det hadde vi, og jeg bandt den godt fast med en trucker’s hitch.

 

I løpet av dagen har knuten løsnet og flagget falt i sjøen! #@*””******####!🤨

 

En redningsaksjon ble igangsatt, jollen heises på vannet, motor monteres og klargjøres. Jeg sjøsetter et stykke papir for å se i hvilken retning strømmen kan har ført flagget. Det synker etter 5 meter…🤔 Vi sjøsetter en plastflaske som en erstatning, den mister vi av syne etter 10 minutter, sorry Greta.. Det kjøres avanserte sikk sakk mønstre en god stund med seks par øyner som utkikk etter det tapte flagget, men flagget er ikke å se.


Til slutt må vi gi opp og vi returnerer slukøret til båten. Jolle motor avmonteres og jolla heises på dekk og sikres. Alle er klare for en gravøl da en av våre store fendere plutselig løsner og ramler til sjøs, den driver raskt av gårde i den friske vinden. Nå må det vel faen i meg være nok😳? Er det ikke mulig å få seg en gravøl for neste ulykke inntreffer. Jeg nekter plent å sjøsette jolla før jeg har fått meg minst en øl. Det viser seg at vi bare har en folkøl igjen så den saken løser seg raskt.

 

Imens den bitre ølen svelges sitter Skarpøye og påminner meg om at fenderen koster minst tusen kroner, og at den ligger i fjæra rett der borte. Under min store misnøye og svordommer starter vi med å få jolla i sjøen igjen og jeg ror bort til den forbanna fenderen som ligger der å dupper.


Vi spør oss selv om vi nå, etter 800 nautiske mil, fremdeles ikke kan binde fast et flagg eller fender, svaret er dessverre nei!


Skarpøye ringer og ordner med nytt flagg som blir sendt i posten, og fenderen er jo på plass så hva er det egentlig å klage over? Skarpøye meddeler at det er kanskje slik seiling på heltid kommer til å se ut. Hvis det er tilfelle så håper jeg at kong Neptun heretter kan klare seg med noen gamle ikke fungerende kulepenner, som det ser ut til at vi har mer enn nok av.

 

Skarpøye ringer og ordner med nytt flagg som blir sendt i posten, og fenderen er jo på plass så hva er det egentlig å klage over? Skarpøye meddeler at det er kanskje slik seiling på heltid kommer til å se ut. Hvis det er tilfelle så håper jeg at kong Neptun heretter kan klare seg med noen gamle ikke fungerende kulepenner, som det ser ut til at vi har mer enn nok av.


Vel vel, sola skinner og det er varmt og stille når vi skjærer igjennom indrefileten i Göteborgs skjærgård mot neste destinasjon som er en bøye på Høgø. Vi får ligge i bøye uten flagg å risikere onde blikk fra passerende båter med flagg. På veien svinger vi innom Tången marina på Styrsö å fyller opp tanken med motvind-diesel ca. 130 liter til kr. 15.99,- pr liter.

 

2c09374a-c7b1-4aad-a9c2-473f0faca5cc.jpg

Indrefileten.

 

41fbe704-70b6-4bc3-836f-6c268591b3e9.jpg

Källö-Knipplan som vi besøkte i 2019.


I dag er det skoleavslutning kl.1600 og de snille lærerne i Norge har lovet å sende dette live på Teams bare for vår minste matros som fremdeles har hjemmeskole. Det bakes kladdkaka og kaffe til seansen.

 

Link to post
Share on other sites

Barbaria skrev On 13.6.2020 at 22.18:

 

 

Vi føler at vi nå har hatt nok av «ulykker» for en stund på denne 2 mnd. rundturen i syd Sverige. Vi har nå driti på draget når vi skulle fortøye i bøye, mistet en båtshake (fikk den tilbake), mistet ankerfeste og drevet på grunn, mistet flagg og stang, forlagt sekken med drona (fant den igjen), sølt glovarm suppe over Skarpøye, mistet en sveiv (fant den igjen) og et humlestikk i ræva.

 

Men for oss som leser har det vært en fornøyelse! :giggle::lol:

Link to post
Share on other sites

Takk for hyggelige tilbakemeldinger :yesnod: lykken har kanskje snudd nå...?

 

Havet tar och havet ger.
 

16 juni Lyngskär 06.45 
Ännu en solig morgon med blankt hav när vi reser vidare norrut. Ca 3 timmar och 30 minuter senare förtöjer vi vid ännu en tillgänglig SXK boj vid Högö och vi hoppas att vi slipper något ” ont öga” för vår bortblåsta bojflagga. Högö är en populär hamn och jag räknar till 13 segelbåtar som låg ankrade när kvällen sänkte sig över bukten.

 

17 juni Högö 08.30

När vi inte blir väckt av någon väckarklocka vill vår inre biologiska klocka ändå påbörja dagen vid sjutiden. Nåja, det kan hända att El Capitans biologiska klocka går lite för sakta, kanske en timme eller två. Det är härligt att kasta loss och ge oss iväg tidigt innan skärgården riktigt vaknat, äta frukost i solig cockpit samtidigt som man reser.

 

e584b35e-bf59-4001-b6d9-f237979b304f.jpg

Marstrand i arla morgonstund.

 

Idag är målet Stolpeskär utanför Gullholmen och för fjärde dagen i rad så ligger en ledig SXK boj och väntar på oss.

Framåt dagen kopplar minste matros upp sig och har fullt upp med att spela dataspel med sin kompis när El Capitan och jag går på upptäcksfärd bland kobbar och skär och vad skådar vårt norra öga?


Det verkar som kung Neptuns girighet drabbat någon annan båtägare och att vi är förlåtna. Flytande vid strandkanten ligger en helt ny fräsch bänkmadrass som skulle kunna passa perfekt i vår cockpit.


Madrassen är blytung av saltvatten men med våra gemensamma krafter drar vi den mot dingen och med våra gemensamma kilo fick vi pressat ut tillräckligt mycket vatten för att få den ombord. El Capitan är överlycklig och tror äntligen att turen har vänt och dessutom har vi tjänat in minst 5000 kronor om vi skulle köpt en ny madrass, vilket vi inte tänkt, men enligt El Capitan kan vi ändå sätta 5000 spänn på sparkontot?


2e8450e4-c563-4575-bc86-e955ea35deb0.jpg

Populär ankarplats utanför Gullholmen – Stolpeskär. Här håller vi Corona avstånd.


18 Juni Stolpeskär 07.45

Sol och värme och vi tar oss ytterligare segelben mot Mora och Tora vid Sotenkanalen. Jag har inte träffat min mamma och hennes grånande sambo sedan mitten av mars på grund av restriktioner runt våra gamla och sköra. Min mamma är visserligen närmare 80 men jag tror näppe att hon skulle beskriva sig själv som varken gammal eller skör. Restriktionerna har nu lättats lite och Mora är absolut bestämd över att vi ska träffas ute i hennes fantastiska trädgård med både förstånd och långt avstånd. Självklart också utan förkylningssymtom.  
 

Idag passerar vi kända farvatten och jag tycker att skärgården på ”mammas gata” är bedövande vacker.

ba66a087-9785-4225-9a3a-96f1f2a544fe.jpg

Lilla huset på klippan.

 

Vår femte dag med en ledig SXK boj som ligger och väntar i Näverkärrviken och idag kommer han vi väntat på…….kaptenen i segelbåten som cirkulerar ett varv runt båten som en gam runt ett färsk as och till slut utbrister indignerat


– Ni har ingen bojflagga!!!

 

El Capitan börjar förklara men avbryts raskt av minste matros som helt sanningsenligt säger;

– Böjeflagget har blåst bort!


Det framkommer med all tydlighet att han är missnöjd över detta svar varvid han vresigt och muttrande drar på full gas och lämnar viken i en rasande fart så det skummar runt fören.

 

Vi hoppas att SXK flaggan kommer med posten till mor så fort som möjligt.

 

Resan för minste matros börjar närma sig slutet för denna gången och eftersom det är kringgärdat av väldigt mycket och svårtolkade regler om vi som svenskregistrerad båt och delvis svensk besättning kan, utan problem, resa in i Norge så kommer minste matros hämtas av sin mamma i Sverige. 

 

Idag så är det också examen i bojförtöjning.

e843a40a-118f-4bad-a1d8-2491d25ef863.jpg

Högsta betyg i bojförtöjning tilldelas minste matros.

 

 

Redigert av Barbaria (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...