Jump to content

Prosjekt: Renovering av akterspeil og dørk på Herwa 18


Catosan

Recommended Posts

Original finish på denne er grønn-turkis :giggle:

Den er malt hvit av eier nr 2 (jeg er nr 4), som er samme kar som har installert høyttalere (fliset opp innsiden av benkene), trukket høyttalerkabler under bensintank, lagt på glassfiberreparasjon uten å slipe ned (det jeg fant i går).. Ser at malingen sprekker opp noen steder, og flaker av. Under er det helt urørt original finish, altså ikke pusset ned for vedheft.. :nonod:

 

Så jeg må nok gjøre noe med finishen uansett, selv om det kanskje blir et vårprosjekt. 

Link to post
Share on other sites

Ja, den skal ihvertfall ikke bli original igjen. Vurderer en lys gråfarge på overbygget, har sett en Herwa 18 i facebookgruppen for Herwaentusiaster, som ble renovert, og den er rålekker. Uansett er det lenge igjen til det..

 

Med tanke på tilgang, så tenker jeg å prøve å få løs noe av glassfiberen fra akterspeilet før jeg velger hvor mye jeg skal ta av. Hvis det blir et helvete å få løs ytterst mot skrogsidene, så får jeg ta av overbygget bakerst.  Etter å ha banket på hele akterspeilet, virker det som at 10-15 cm ytterst og øverst er i ok stand, men ellers er det helt råttent. Tenker derfor at det er ytterst i hjørnene av akterspeilet alt sitter best fast.

 

Uansett godt å komme i gang :thumbsup:

Link to post
Share on other sites

Har illustrasjon av planen i tidligere innlegg (forrige side)

 

Men ja, det er finer i hele akterspeilet. Under motorbrønnen er det dobbel tykkelse, ca 30-36 mm finer. Alt det skal bort, samme med dørken (100-150kg vann i skummet i dobbelbunnen tipper vi.. Så det blir ny finer i akterspeilet, med maks tykkelse i full bredde. Blir også kraftige kne mot skrog og nye stringere. Ny dørk limes til stringere og tverrskott, og støpes mot skroget og knærne.

 

Alt støpes med epoxy fra SVAS. Glassfiber i prosjektet blir en kombinasjon av 290g WR, 300g CSM (pulverbasert, for epoxy) og 450g biaxal.

Link to post
Share on other sites

Høres ut som et kostbart prosjekt. Når du først legger ut så mye på båten, hvorfor ikke gå for Divinycell i stedet for ny kryssfinerfiner? Så eliminerer du risikoen for nye råteskader i fremtiden også. Pluss at du sparer vekt. 

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

index skrev for 21 timer siden:

Når du først legger ut så mye på båten, hvorfor ikke gå for Divinycell i stedet for ny kryssfinerfiner?

 

Prosjektet hadde nok blitt mye mer kostbart om ikke jeg hadde klart å få kilopris på glassfiberen, fremfor pris pr meter:thumbsup: Med masse flaks endte jeg opp med prisnivået storkonsumenter betaler, tipper jeg.. 

 

Men det ble ikke fasiten for divinycell, der anbefalingen deres var H200, og i dimensjon tilpasset akterspeilet mitt ville jeg endt på 3x kostnaden til fineren + frakt (eller en halv fridag for å reise inn til Oslo og hente).

 

Jeg har et ganske låst budsjett-tak, og epoxy var eneste "sprellet" jeg kunne ta meg råd til. Hadde gjerne byttet til polyester og divinycell, men jeg får ikke jobbe med polyester i garasjen jeg leier.

Link to post
Share on other sites

De siste dagene har jeg hatt god fremgang, og store deler av akterspeilet er ute.

 

Tok av metall-listen som var lagt over akterspeilet, og fant masse sika. Det løsnet lett fra glassfiberen (i originalfargen). 
DF3AC14B-19B3-4F15-BF9C-48B76F9B2BDA.jpeg.6b65293b60bb82155f6eb0da8c6dfb27.jpeg

 

Selv om jeg visste tilstanden var kjip, så ble jeg overrasket når jeg deretter bare løftet av glassfiberen på toppen av akterspeilet..
E94096DF-D2EC-44A4-B34E-CAEBF463BC7E.jpeg.022de32ed846a9090f3189cb7614b166.jpeg

 

Og der var det masse vått trevirke. Akterspeilet var bygget opp av en tynn finerplate på 12mm over hele akterspeilets bredde og en 24mm finerplate der motoren var festet. Begge smuldret opp på babord side.

23CC1A3F-476B-4AC3-8085-98E8CD7D521A.jpeg.2a4a27bda508d30e77a4b901dd9bd977.jpeg

 

Når jeg skjærte ut innerlaminatet, skjønte jeg hvorfor.


Babord side:

1B465A8E-BBF7-4209-9077-3493A87907A2.jpeg.9ef3f38ccc42f12005bd0a0a098fde14.jpeg

Her var hele fineren gjennomtrukket av vann, og råtelukten reiv i nesa. Hele platen løsnet i en stor bit..

 

styrbord side:

B5231363-B84E-41A6-81E0-30262EB92C5C.jpeg.ebdadb0ce65061222bd6da0e53ef083b.jpeg
Her var tilstanden en del bedre. Med alle gjennomføringene var det her jeg trodde det skulle være verst.. Så jeg må på skattejakt på babord side.. 

 

Deretter tok jeg bort motorbrønnen:sweat:
62E540F9-7ECB-405F-A44B-BA1792EFD1F4.jpeg.1f2daa5aba242914e9a8c7300a2f6aea.jpeg

 

Neste var å sjekke tilstanden til skummet i dørken. Flere små hull ble boret opp, og skummet er generelt i bra stand, men langs skrogbunnen og bak er det forferdelig vasstrukket.. Bilder av skummet bakerst ved akterspeilet kommer i kveld når jeg får åpnet opp dørken der (er 80% ferdig). 

Her er tilstanden midt i båten. Funktighet den øverste centimeteren, deretter tørt og lett skum. Nederst derimot..

77BB4188-6705-4383-9B8C-B825652D1A6D.jpeg.f4f8ec737b798c72fe6b3d510c6d72d2.jpeg

 

Så det er god fremdrift, men fremdeles masse arbeid som gjenstår..

 

Og takk for alle kommentarer og innspill! 

Redigert av Catosan (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hvis man skal dømme etter alle renoveringstrådene her inne ser det ut til at vasstrukkent og råttent treverk i akterspeilet er mer normalen enn unntaket. Noe å tenke på for de som ser etter bruktbåt. For ikke å snakke om når det skal bores hull for montering av utstyr, gjennomføringer mm. Men det ser ut som om du går løs på dette på en grundig måte, da blir det helt sikkert bra til slutt :flag_bp:

 

Link to post
Share on other sites

Ja, selv hvor mange timer man bruker her inne, er det utrolig hvor lett man ender opp med prosjekt selv, når man egentlig tror at man har unngått det :giggle: Kjenner jeg allerede tenker "trenger jeg egentlig ekkolodd?" og "hvorfor skal jeg installere badeplattform?", for de kommende skruehullene gir meg angst..

 

Jeg har reflektert litt om hvordan jeg kunne overse tegnene, og det er selvfølgelig en kombinasjon av flere faktorer. Jeg hadde selv dårlig tid under besiktigelse, og så ikke på alt selv. At en 50 år gammel båt uansett er et prosjekt hvis man skal ha glede av den over flere år, hadde også etablert seg som en sannhet, og gjorde at jeg tok lettere på sjekk av akterspeil enn jeg definitivt burde. 

 

Komodo skrev 25 minutter siden:

Men det ser ut som om du går løs på dette på en grundig måte, da blir det helt sikkert bra til slutt :flag_bp:

 

Takk! Håper inderlig det. Dine tråder er gull, og jeg hadde aldri prøvd på dette uten dette forumet å hente kunnskap fra. 

 

Når fruen ber meg bruke hver kveld på båten også, så det blir bra, ligger alt til rette for å komme i mål. At hun kan ha jentekveld flere kvelder i uken, er visst bare en utilsiktet bonus :lol:

Link to post
Share on other sites

Fikk inn en god økt i går også. Så nå er det bare styrbord hjørne igjen, så er akterspeilet blottlagt og klart til sliping og støping. 
 

Skjærte opp deler av dørken med vinkelsliper, men ser at hardmetall-blad på multisagen er like effektivt pga bedre kontroll, og jeg kan dermed kutte nærmere skjøten til skroget. Det blir mindre støv også.. 

 

Å grave i vått skum er forferdelig:nonod:

Og den stanken.. Det mest effektive ut fra verktøyet jeg har tatt med til garasjen, var å bruke baksiden av hammeren til å hogge ut skum. Jaja..

 

Underveis:

8FE349C5-9624-49B7-A746-0FF958E53548.jpeg.5a5a75199438b0c878ba320dfd18ea70.jpeg


Blir bra når skummet er fjernet:

18965CEE-F6AD-430B-9F61-190277C5F9D3.jpeg.69d9721ddc23b8d955e2cc58d3e4b21f.jpeg


Akterspeilet på babord side:

E0B41032-F53C-4DDF-B69B-3C9885C51D3B.jpeg.ecc437804475e66375e6b1bed1ed45f3.jpeg
det er bare ytterste laget av kryssfiner igjen, og det tar jeg med eksentersliperen eller vinkelsliper med lamellskive. Skal også finskjære litt langs skrogsiden.

 

Babord side:

7DA330C5-1A6B-4919-BF68-019F23743F5A.jpeg.3b823f7bcecd1c6274954cbd835ef431.jpeg

Her er det som gjenstår av skum og Kryssfiner før akterspeilet er blottlagt.

Link to post
Share on other sites

Ser for meg å støpe opp akterspeilet før jeg fortsetter riving av dørk. Da får jeg sjekket hvor effektiv jeg klarer å være i støping, og hvor god glassprosent jeg oppnår. 
 

Har ikke kjøpt inn all epoxy og glassfiber enda, så med denne todelingen av prosjektet  får jeg en bedre pekepinn på hvor mye jeg trenger.

Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...

Hmm.. ser jeg ikke har oppdatert tråden på en god stund. Mye har blitt gjort, og jeg skal legge inn bilder snart. 
 

For å oppsummere har jeg:

-fjernet resten av det gamle akterspeilet

-støpt nytt akterspeil med 30mm finerkjerne

-fjernet dørken

-Fjernet 200kg fuktig til dryppende vått skum

 

Men nå har jeg begynt å slipe ren innsiden av skroget, for å gi feste for stringere og fordi jeg skal legge et lag roving i hele skrogbunnen for å forsterke. 
 

Jeg vet at jeg skal slipe meg ned til ren glassfiber. Det jeg ser, er at under skummet er glassfiberen brunsvart. Når jeg pusser den ned til det øverste laget med csm/matte, blir glassfiberen mørkegrå. Det er først når jeg sliper forbi csm-laget, at jeg kommer til gulhvit glassfiber. 

er det noen som har råd om hvor langt inn jeg skal slipe?


Det mørkegrå laget er ikke bare under skummet, det er også i skrogsidene under gelcoaten på innsiden..


 

her har jeg pusset ned til csm. Før jeg begynte var det et brunsvart lag oppå dette.

24EE81C8-E67D-4BE2-83D8-310B0125A9F5.jpeg.ed70e661dd38610ab59d96323e85cf32.jpeg
 

Her har jeg slipt gjennom csm-laget. det er litt vanskelig å se, men de lyse partiene har ikke csm i seg lenger.
B4795A91-5997-4B31-98E5-70CEFE91E1E5.jpeg.252c5f030f847fe85e223426c12a48e3.jpeg

Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...
  • 2 uker senere...

@Bottenopp Hmm, ja det ble full stopp 1. desember - da var det ut av verkstedet for denne gang. Det var dog planlagt, men det gikk fort i svingene på slutten. Endte med å kjøre lange kveldsøkter hver dag de siste 3 ukene, fra 20 til midnatt. Den siste uken ble det verre, med 19 til 02 omtrent hver kveld, samt avspasering av så mange timer jeg kunne på jobb for å få inn noen dagøkter også.

 

Det ble ikke tatt særlig bilder fra denne tiden :crazy:

 

Ståa er følgende pr nå:

* Båten står i opplag ute i båtforeningen. Dagens stormkast har den tatt med glans, heldigvis. 

* Jeg støpte 2 lag glassfiber inni skroget, under hele dørken. Jeg slipte ikke gjennom misfargingen i skroget, etter at en avrivingsprøve viste tilnærmet lik vedheft.

*Jeg bygget ferdig stringere og skott (50mm tykke Jackonplater som kjerne, epoxy + 4 lag 300g roving som ytterlaminat), og endte på 2 langsgående stringere som ligger langs de innerste steglistene. Der er skroget sterkt allerede og det ga stringere som gikk fra 60 cm (senter til senter) bakerst til 45 cm (senter til senter) foran. Stringere er laget i full høyde under dørken.

* De tverrgående skottene ble plassert med 60 cm mellomrom, slik at jeg fikk et skott under hver skjøt i dørken (9mm kryssfinerplater).

* Under motorbrønnen støpte jeg inn støtter i 50mm Jackonplater på innsiden av stringerne. De ble støpt fast til stringerne og skrogbunnen, og går i full dybde og høyde under motorbrønnen. Jeg har ikke lagt dørk i midten under motorbrønnen, der kommer lensepumpe.

* Motorbrønnen er støpt fast igjen. Langs akterspeilet er støpingen ferdig, men jeg rakk bare å støpe fra innsiden i motorbrønnen rundt mot overbygget. 

* Dørken er *nesten* ferdig. Jeg formet til 9mm finerplater, og støpte undersiden med 2 lag 450g biax. Deretter monterte jeg dørkplatene til stringerne med Pattex PL Premium monteringslim. Dørkkanten mot skrog og mellom dørkplatene støpte jeg med fortykket epoxy.

* Til slutt la jeg 2 lag 450g biax oppå dørken som helhet. I neste runde (mars/april) skal jeg støpe på 1-2 lag 300g roving på dørken, for å gi enda mer styrke til dørken og ha bedre finish på glassfiberen før overflatebehandling.

 

Gjenstående arbeid med skrog, som jeg setter i gang med i mars og april er som følger:

- Støpe 1-2 lag 300g roving på dørk

- Støpe inn fester til batterier, bensintank og nytt elpanel akter (hovedbryter + ladestyring + sikringer)

- Sette inn inspeksjonsluker i dørken

- Støpe ferdig motorbrønn - utvendig mot motorrom 3 lag roving (hvis det gir mening? ;) ) 

- Sparkle og slipe akterspeil og dørk til god finish

- Klargjøre skrog og overbygg utvendig for lakkering

- Grunne og lakke skrog og overbygg med Double Coat fra dycas.no - slipper etterstryking under lakking med rulle

- Skrape bunnstoff ned til gelcoat

- Påføre epoxyprimer og nytt bunnstoff under vannlinjen

- bore opp nye hull til motor

 

Planen er å få montert ny motor i midten av april ca. Har fått tak i en pen 2006 Yamaha F115 med ca 300 timer på telleren. :thumbsup:

 

Ellers holder jeg nå på med det som ikke krever at jeg er i båten - elanlegget og utbedring av dashbordet.

Skisserer opp ny layout for elanlegget og instrumenteringen, og koser meg med det ;)

Har så smått begynt innkjøp, med nye brytere (carling) og sikringsbokser, så jeg slipper kabelsalaten som var der fra før. 

 

Noen bilder fra arbeidet kommer når julen er et tilbakelagt kapittel. Bilde fra stå slik den er nå i båten, kommer i mars. 3 gutter på 2, 4 og 6 år som er hjemme hele dagen tapper overraskende mye energi fra en kropp med diverse vondter fra båtrenovering :sleep:

 

Og denne pausen på 3 måneder var en del av planen fra starten. Jeg hadde håpet å bli ferdig med alt av støp og sparkel før båten skulle i opplag, men slik gikk det ikke. Svogeren min som jeg hadde avtalt å få hjelp av underveis fikk plutselig en stilling som daglig leder i en nyåpnet klinikk i fanget, så prosjektet endte som sololøp. Og jeg hadde for mange "bedagelige" økter på 1,5 -2 timer i starten :rolleyes:

Link to post
Share on other sites

  • 5 måneder senere...

Herwaen som du først vurderte å kjøpe høres veldig ut som båten som stod for salg på Stord i fjor sommer? I så fall er jeg den nye eieren. Hadde kjørt forbi den tidligere, og da jeg så den kom for salg slo jeg til med en gang. Har foreløpig bare tatt ut innredningen.

Redigert av Flatbiffen (see edit history)
Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...
Flatbiffen skrev On 12.6.2021 at 23.23:

Herwaen som du først vurderte å kjøpe høres veldig ut som båten som stod for salg på Stord i fjor sommer? I så fall er jeg den nye eieren. Hadde kjørt forbi den tidligere, og da jeg så den kom for salg slo jeg til med en gang. Har foreløpig bare tatt ut innredningen.

 

Fantastisk! Ja, den første jeg vurderte var fort den du kjøpte ja. Er vel eneste som var til salgs på Stord i fjor :lol:

Jeg så for meg myyye jobb, og fant jo en mye dyrere utgave der jeg skulle slippe alt det :giggle:

 

Hva planlegger du å gjøre med den da? Prøve å gjenskape den originale innredningen, eller bygge om?

 

Håper uansett at du ikke får like mye å gjøre som meg. Men nå er jeg omtrent i mål, foruten montering av nytt bryterpanel. Båten har vært på vannet siden slutten av april, og vi har 10-15 turer under beltet nå. 

 

Når jeg begynte på igjen med prosjektet for fullt i mars var jeg egentlig så lei at jeg ikke orket å skrive her inne. Fremdriften var treg, og jeg trengte all energi på å løse utfordringene som kom, samt ivareta familien og jobb.

 

Men båten er "ferdig", og bilder kommer snart. Må bare nyte båten litt først :cool:

 

 

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...