dakota Svart 5.Juni.2020 Link til dette innlegget Svart 5.Juni.2020 Kan jo prøve på det når jeg kommer ut dit Link to post
Comforthe Svart 5.Juni.2020 Link til dette innlegget Svart 5.Juni.2020 Kult prosjekt! Gleder meg til å se fortsettelsen! :) Færdes mye rundt Nøtterøy og Tjøme Link to post
The Saint Svart 5.Juni.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 5.Juni.2020 (redigert) Takk for alle hyggelige tilbakkemeldinger! Mere kommer, men i dag ble jeg desverre stoppet av regnet. Hadde tenkt å jobbe litt på innlineren. Må få gjort siste finish før lakk. Vurderer også å støpe inn forsterkning til SmartTabs. Har ikke bestemt meg for om jeg skal ha SmartTabs enda. Men kan jo være greit å lage gode fester om jeg skal ha. Er også litt usikker i forhold til motor valg. Vil han nok krefter. Samtidig vil jeg ikke ha så tung motor at båten synker... eller at bølger slår over bak. Har mest lyst på 4 takts motor pga støy. Kan jo være greit å høre om telefonen ringer. Har diversje 2 takts motorer i fra før, men vil helst ikke bruke dem.. (Lyst på noe nytt). Kikket på Yamaha 9,9 - 20hk, Honda 9,9 - 20, Mercury 9,9 - 20 og Suzuki 9,9 - 20. Jeg må ha kort stamme. Ratt styring vil jeg ikke ha. El start og tilt blir nok for tungt. Greier meg nok med en 9,9 men er litt redd det blir lite når man blir vant med båten. Kanskje en Yamaha 9,9 Sport hadde vert tingen. Så kan jeg oppgradere etter behov? Liker også Suzuki sine Lean burn motorer. Men Honda er vel de mest stille gående? Mercury derimot er jo rimelige motorer og har fått bra rykte. Kina motor kjøper jeg ikke! Har nok av moringer fra før. Trenger ikke å begrense hk antall . Siden båten skal brukes av voksne. Men så er det det med tyngde da... Kanskje det er noen her som har prøvd lignende båt med 4 takts motor i samme hk område? Tar i så fall imot anbefalinger med takk. Redigert 5.Juni.2020 av The Saint (see edit history) Link to post
enslagsgjest Svart 5.Juni.2020 Link til dette innlegget Svart 5.Juni.2020 Mercury Viking hadde vel kanskje vært noe? Ellers holder jeg en knapp på Honda, litt dyrere, men for en grunn. Jeg er en slags gjest Link to post
The Saint Svart 5.Juni.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 5.Juni.2020 enslagsgjest skrev 18 minutter siden: Mercury Viking hadde vel kanskje vært noe? Ellers holder jeg en knapp på Honda, litt dyrere, men for en grunn. Ja, kikket litt på Mercury Viking. Rundt 20k for ny motor. Honda er merklig nok litt billigere. Fant en til 19,5k og har selv bare god erfaring med Honda. De er vel noe av de minst bråkete motorene på markedet? Men Mercury Viking eller Honda kan vel ikke oppgraderes til 15 eller 20 ved behov? Så da må jeg vel kjøpe riktig motor størrelse med en gang? Litt derfor jeg lukter litt på Yamaha og Suzuki. Mange hk alternativer i samme pakke. Yamaha har jeg også bare gode erfarinnger med. Selv om skruene har en tendens til å sette seg noe forferdelig etter noen år. Suzuki vurderes også, men mest fordi jeg kan få ekstra god pris pga bekjenntskaper. Har litt blandet erfaringer med Suzuki. Link to post
enslagsgjest Svart 5.Juni.2020 Link til dette innlegget Svart 5.Juni.2020 The Saint skrev 4 minutter siden: Mercury Viking eller Honda kan vel ikke oppgraderes til 15 eller 20 ved behov? Om jeg ikke tar feil er Mercury Viking en nedtrimmet 20hk, så den kan lett trimmes opp igjen. Mulig det var de eldre modellene av Viking? Jeg er en slags gjest Link to post
The Saint Svart 5.Juni.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 5.Juni.2020 enslagsgjest skrev 1 minutt siden: Om jeg ikke tar feil er Mercury Viking en nedtrimmet 20hk, så den kan lett trimmes opp igjen. Mulig det var de eldre modellene av Viking? Var sånn på 2 takts motorene ja. Men ut i fra hva jeg kan forstå av sidene til Mercury så er Viking modellen enten 8 eller 10 hk som 4 takt. Viking modellen har en dorge funksjon som jeg liker. Men om jeg må velge mellom standard Mercury og andre merker så heller jeg nok imot Yamaha, Honda eller Suzuki. Link to post
enslagsgjest Svart 5.Juni.2020 Link til dette innlegget Svart 5.Juni.2020 Her står info: https://bakken-motor.no/faq/trimme-min-mercury-eller-suzuki-9-9-4-takt-pahengsmotor/ Jeg er en slags gjest Link to post
The Saint Svart 5.Juni.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 5.Juni.2020 Som sagt så stoppet prosjektet mitt litt i dag. Men har fått gjort litt da. Lagt gelcoat på noen deler. Handlet inn årer, lommer til ting og tang, bunnventil og taufester til å ha forran. Kjøpte delbare årer for å spare plass i båten. Den kommer nok til å bli brukt mest med motor. (Jeg er lat). Skal jeg bruke den på vann hvor motor ikke er tilatt (eller at jeg ta meg for mange øl på "fiske" turen). så får jeg heller kjøpe ett par årer i tre til det bruket. Tenkte jeg skulle sy ett trekk til å ha årene i så de ikke riper opp båten når de ikke brukes. Kanskje jeg burde sy en liten tofte bag til å ha under midt tofta også? Leter etter trykknapper til å feste i skroget, slik at jeg kan feste puter og andre ting. Borre lås er ingen god løsning synes jeg. Tar gjerne i mot tips til hvor man kan kjøpe syrefaste trykknapper som kan festes i skrog. Har også begynt å tenke på navn skilt til båten. (Ligger litt intern humor bak navnet). For en hver båt med respekt for seg selv må jo ha navn! Tenkte jeg skulle prøve å frese navnskilt i teak til å ha bak på båten. Må bare få tak i transfere pappir. Link to post
The Saint Svart 5.Juni.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 5.Juni.2020 enslagsgjest skrev 15 minutter siden: Her står info: https://bakken-motor.no/faq/trimme-min-mercury-eller-suzuki-9-9-4-takt-pahengsmotor/ Ah! Takker.. Det var litt bedre enn på Mercury sin internasjonale side! Da må de være med i vurderingen. Link to post
The Saint Svart 9.Juni.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 9.Juni.2020 Da har jeg så vidt fått begynt litt igjen.. Startet med å prøve å lage navne skilt i teak... Æeh... fant ut at jeg hadde helt rett! Tre arbeid ligger ikkke for meg... Klarte ikke å kjøre håndoverfresen på en god måte samtidig som jeg stilte høyden på den. Skar seg på "e" i lille. Så må nok prøve å finne på en annen løsning. Kanskje prøve å frese med rett sliper? Gjorde klart for glassfiber til hullet for bryterpanelet. På bilde har jeg ren skåret hullet og frest kantene på frihånd. Er litt i tvil om jeg kanskje skal sette inn en bryter til. (Har beregnet plass til det). Hadde vært greit med noe lys inni båten også når jeg fisker. (Så jeg lettere finner øl flaska mi). Neste blir å få lagt glassfiber over kanten + gelcoat. Verktøyet jeg brukte til jobben... Elsker Bosch verktøy... Frese for frihånd med rettsliper var ikke lett. Men var ikke plass til å bruke håndoverfresen der. Passform prøving av tofta igjen etter å ha lagt på litt gelcoat. Har igjen litt jobb med passform og glatte overflatene. Så skal jeg legge antiskli mønster på toppen. Hm.... hadde vært greit med koppholdere en plass også. Link to post
Napoli Svart 13.Juni.2020 Link til dette innlegget Svart 13.Juni.2020 Fin tråd! Jeg tenkte å gå igang med en GH11 til høsten. Og har omtrent samme ide om ønsket utstyr når den er ferdig. Pusset du ned båten med vanlig sandpapir før du lakket - eller sandblåste du? Og hvordan fikk du skilt innerliner - bore ut alle nagler og kniv/sag for å skille delene? Angående motor - vi har akkurat kjøpt inn en ny Mercury Viking 10 EFI. Det er rett og slett en helt sinnsyk liten maskin. Veier 6 kg mer enn den gamle Suzuki 2-takters 9,9 den erstattet, man kan omtrent ikke høre at den går på tomgang, og starter før man rekker å tenke på det. I tillegg kan den oppgraderes til 20HK den dagen poden er gammel nok til det. Det er forøvrig slik jeg har forstått det samme motor som Tohatsu sin 9,9 sport (motoren produseres for Mercury av Tohatsu). Ibiza 19 Sport Selva F100 // Musling 430 Yamaha 60//GH 11 Deluxe Mercury Viking EFI 10(20)//Boston Whaler Supert Sport Limited 15 Yamaha F60 Link to post
Faxen Svart 13.Juni.2020 Link til dette innlegget Svart 13.Juni.2020 Du er ikke for trearbeider, sier du?? Jeg synes du behersker det aller meste. Gøy å følge på denne tråden. Keep on the good work. Fairline Mirage 29 er solgt. Link to post
Sevehem Svart 13.Juni.2020 Link til dette innlegget Svart 13.Juni.2020 Härlig tråd och båten blir ju jättefin! Link to post
The Saint Svart 14.Juni.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 14.Juni.2020 Napoli skrev On 13.6.2020 at 10.54: Fin tråd! Jeg tenkte å gå igang med en GH11 til høsten. Og har omtrent samme ide om ønsket utstyr når den er ferdig. Pusset du ned båten med vanlig sandpapir før du lakket - eller sandblåste du? Og hvordan fikk du skilt innerliner - bore ut alle nagler og kniv/sag for å skille delene? Angående motor - vi har akkurat kjøpt inn en ny Mercury Viking 10 EFI. Det er rett og slett en helt sinnsyk liten maskin. Veier 6 kg mer enn den gamle Suzuki 2-takters 9,9 den erstattet, man kan omtrent ikke høre at den går på tomgang, og starter før man rekker å tenke på det. I tillegg kan den oppgraderes til 20HK den dagen poden er gammel nok til det. Det er forøvrig slik jeg har forstått det samme motor som Tohatsu sin 9,9 sport (motoren produseres for Mercury av Tohatsu). Hei Takk for koselig tilbakemelding. Jeg pusset hele båten med 60, 180, 240 slipe papir og Pusse maskin før jeg la gelcoat.. Så pusset jeg hele båten på nytt for å få den jevn brukte 240 og 320 papir. Brukte maskin til det meste og noe for hånd.. Så la jeg tre lag ned lakk fra biltema. (Vurderte sandblåsing men valgte det bort av hensyn til naboer pga støy). Nå som den er ferdig lakkert er planen og bruke 400, 800, 1200 (Kanskje finere). våtslipe papir til jeg er fonøyd med glansen / jevnheten for så og polere til slutt. Men vil vente til lakken er minst 14 dager gammel pga gassing. Når jeg splittet båten så borret jeg først ut alle nagler. Brukte så ett stemjern og eike kiler til å skille topp fra bunn langs sidene og bak. Så brukte jeg kiler og planke biter jevnt langs hele båten til innelineren slapp skummet i bunnen. Det satt fryktelig hardt! Mercury blir absolutt vurdert. Har vert å kikket på dem nå. Ser ut til å være svært kjekke motorer. At jeg har en forhandler like ved der jeg bor er også ett pluss! Så heller litt mot Mercury nå. Link to post
The Saint Svart 14.Juni.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 14.Juni.2020 Faxen skrev for 22 timer siden: Du er ikke for trearbeider, sier du?? Jeg synes du behersker det aller meste. Gøy å følge på denne tråden. Keep on the good work. Nei, tre er faktisk noe jeg aldri har drevet noe særlig med. (Jobber med stål til vanlig). Men liker å prøve nye ting. Så lurer faksikt på å bruke fres for stål for å få til skiltet. (Litt bedre styring på fresen da). Men vill prøve litt til med tre fres først. Er jo viktig å lære litt også. Gjort tre forsøk så langt, men ikke fornøyd. Men blir bedre da. Takk for hyggelig tilbakemelding. Link to post
The Saint Svart 14.Juni.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 14.Juni.2020 Sevehem skrev for 21 timer siden: Härlig tråd och båten blir ju jättefin! Takk for hyggelig tilbakemelding. Er desverre ikke helt fornøyd men lærer jo noe nytt hele veien da. Ser nå at det er ting jeg skal gjøre annerledes neste gang. Mest for å spare meg for unødvendig arbeid. Dårlig planlegging og manglende kunnskaper har gjort det til mye mere jobb enn nødvendig. Men jeg har i alle fall lært litt. Link to post
The Saint Svart 17.Juli.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 17.Juli.2020 (redigert) På tide med en liten oppdatering. Da er motor til båten kjøpt. Endte opp med å kjøpe en lett brukt Yamaha sport 9,9 satt opp til 15 hk. Fikk en svært god pris på den. Men den har dessverre ikke lade uttak, Så det blir det neste, kjøpe likeretter og spennings regulator så jeg får ladet batteriet. Bensin tanken er også litt stor for lille jolla mi. (25 liter). Så vurderer å få en av gutta på jobben til å sveise fast tank for meg. Lurer også på om jeg bør forsterke hekken på jolla litt. Kan jo ta ut 20 hk av motoren. Er det noen her på forumet som har noen tanker om det så setter jeg svært pris på innspill. Legger ved bilder av nye motoren. (Veier ca 51 kg). Redigert 17.Juli.2020 av The Saint (see edit history) Link to post
Teresa Svart 18.Juli.2020 Link til dette innlegget Svart 18.Juli.2020 (redigert) Flott motor - lurt å gå for en som kan gi ekstra krefter om man ønsker det, men samtidig har vekta til en 9,9. Har du noen tanker om hvorfor du ønsker fast tank? Fordelen med en 12L bærbar drivstofftank er jo at man enkelt kan ta den med til bensinstasjonen for å fylle, ta den med hjem etter tur osv. Men det er opp til deg. Er forsåvidt enig i at 25L tar unødvendig mye plass og vekt. Forstod det slik at du har støpt motorplate både innvendig og utvendig. Mulig dette holder, men vil ikke skade med en metallplate på innsiden, både for å unngå merker etter festeskruene, men også som en sikkerhet om du skulle være uheldig å kjøre på grunna. https://www.watski.no/-11PJ2. En annen mulighet er å gå til innkjøp av rutemønstret aluminiumsplate som tilpasses hele akterspeilet, både innvendig og utvendig. Da får du en solid forsterkning. Dette er forsåvidt noe mer arbeid, men jeg har god erfaring med fordelene av dette på nåværende båt. Lykke til videre! Redigert 18.Juli.2020 av Kjøttmeis (see edit history) Link to post
Napoli Svart 18.Juli.2020 Link til dette innlegget Svart 18.Juli.2020 Tror ikke du trenger å forsterke akterspeilet. Veldig mange av disse ble kjørt med 30 og 40 hester på 80-tallet. Da vi kjøpte 4-takters 10 hester ble den levert med 12-liters tank. Jeg tenkte at det fikk være måte på kjiphet fra produsent, men tok den i bruk. 12 liters tank viser seg å holde i massevis til vår/podens bruk. Jeg ville ikke støpt inn tank i jolla. En annen vurdering rundt det, er muligheten til å forflytte vekt dersom man ønsker det. Ibiza 19 Sport Selva F100 // Musling 430 Yamaha 60//GH 11 Deluxe Mercury Viking EFI 10(20)//Boston Whaler Supert Sport Limited 15 Yamaha F60 Link to post
The Saint Svart 18.Juli.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 18.Juli.2020 Kjøttmeis skrev for 3 timer siden: Har du noen tanker om hvorfor du ønsker fast tank? Fordelen med en 12L bærbar drivstofftank er jo at man enkelt kan ta den med til bensinstasjonen for å fylle, ta den med hjem etter tur osv. Forstod det slik at du har støpt motorplate både innvendig og utvendig. Mulig dette holder, men vil ikke skade med en metallplate på innsiden, både for å unngå merker etter festeskruene, men også som en sikkerhet om du skulle være uheldig å kjøre på grunna. Eneste grunnen til at jeg vurderer fast tank er plass utnyttelse. 10 fot er ikke akkurat stort. Vil ha tanken under der jeg sitter i låsbart rom. Har så langt laget gjennomføringer for bensin slange fra rommet for at det skal bli mest mulig ryddig. Har en 12 liters "Hulk" tank fra tidligre som passer i rommet der jeg ønsker å ha tank. Men denne tanken er så mye dårligere enn den originale Yamaha tanken at jeg ikke ønsker å bruke den. Den originale 25 liters tanken som fulgte med motoren er så stor at den passer dårlig over alt i båten. Alternativet er jo å kkjøpe en mindre original tank. Er jo bare Sport utgaven av 9,9 motorene fra Yamaha som kommer med 25 liters tank etter hva jeg har forstått. Går ikke under tofta heller, er for høy. Om tanken sitter fast eller ikke spiller ikke så stor rolle, siden denne båten skal stå på tillhenger når den ikke blir brukt. Kanskje jeg bør sjekke om 12 liters tanken fra Yamaha kunne ha passet? Når jeg kjøpte båten så satt det en ynkelig 2mm alu plate bøyd over der man fester motoren. Den var så tynn at man kunne bøye den med fingrene. Har 4 og 6 mm alu dørkplate liggende jeg vurderer å bruke. Har også plate knekker på jobb. Men dette hjelper jo lite om resten av hekken er for svak. Egentlig har jeg lyst til å bruke syrefast plate for utseendets del. Gjorde det på en Selco jeg hadde og det ble rå fint. Men hadde lite av egnede plate rester på jobben akkurat nå. Har noe 2mm elektro polert syrefast som blle kjøpt inn for ett tank prosjekt. Men det er kanskje litt tynnt? Nå er innvendig og utvendig tre plate 12mm belagt med glassfiber. Men vurderer å øke den innvendige platen til 18mm. (Er plass nok til det. Burde jeg også montere ekstra "stringere" ned mot skroget? Eventuellt øke hekk platen til hele hekkens bredde? Litt redd for motorens tyngde. Link to post
The Saint Svart 18.Juli.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 18.Juli.2020 Napoli skrev for 3 timer siden: Tror ikke du trenger å forsterke akterspeilet. Veldig mange av disse ble kjørt med 30 og 40 hester på 80-tallet. Da vi kjøpte 4-takters 10 hester ble den levert med 12-liters tank. Jeg tenkte at det fikk være måte på kjiphet fra produsent, men tok den i bruk. 12 liters tank viser seg å holde i massevis til vår/podens bruk. Jeg ville ikke støpt inn tank i jolla. En annen vurdering rundt det, er muligheten til å forflytte vekt dersom man ønsker det. Ja har hørt at noen disse var opprinnelig godkjent for 20 hk. Synes bare det ser så veikt ut i hekken. Er mest motorens tyngde jeg frykter. (51 kg). Har sett at de fleste Yamaha 9,9 motorene blir levert med 12 liters tank. Men selvfølgelig ikke Sport modellen. Er vel fordi dette egentlig er en 20 hk som er plombert ned og strupet med forgasser. 9,9 plomba er fjernet på denne så den yter 15 hk. Å støpe inn tanken er ikke ett alternativ. Vil ha tilgang til tanken uansett for vedlikehold. Så vil ha tanken i rommet bak i båten. (Det som jeg sitter oppå). Men det med å kunne flytte vekt kan jo fort bli ett tema. Blir jo baktung med meg på 100+ og motor på 51 kg. Heller litt mot å sjekke målene på 12 liters tank fra Yamaha for å se om den kan passe. Link to post
The Saint Svart 22.Juli.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 22.Juli.2020 Ja da fikk jeg endelig tid til å gjøre litt på jolla igjen. Har bestemt meg for å ha litt lys inne i jolla for å lettere finne ting i mørket. Så i dag la jeg opp ledninger til lysene og skar plass til en bryter til. Tok ikke bilder av dette siden jeg har lagt ut tilsvarende bilder tidligere. Kjøpte 4 stk av: Biltema Art.nr. 25-1978 Ville ikke lage flere og større hull i innlineren enn nødvendig. Så bestemte meg for å lage en inn ramming i teak til 3 av dem. (De som skal sitte ute i båten). Da trenger jeg bare å bore ett lite hull til ledningene. En annen grunn til at jeg ikke vill felle dem inn i båten er at om jeg en gang skal bytte dem ut. Så er det ikke sikkert at jeg får tak i samme lamper. Da er det jo greit at de ikke lager for store merker i båten. Ene skal felles inn i rommet til bensintanken under der jeg sitter. Laget meg to forskjellige maler på innraming. Men får ikke helt bestemt meg for hva som er best. Kanskje dere har noen synspunkter? (Heller litt imot innfelt). Utenpåliggende til venstre. Innfelt til høgre. OBS dette er kun maler ikke ferdig resultat. Innfelt. Beklager dårlig bilde. Innfelt front. Skal frese spor rundt ferdig resulltat så det blir likt listene på båten. Utenpåliggende. Utenpåliggende front. Link to post
The Saint Svart 26.Juli.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 26.Juli.2020 I dag fikk jeg endelig gjort litt igjen. Bestemte meg for å lage en tykkere plate til hekken. Original platen var 15mm. Den jeg laget ,opprinnelig var 12mm. Men besluttet å lage en i 18mm vannfast merantifiner. Slipte også ren hele kanten på innlineren og skroget for å gjøre klart for sammenføyning. Så nå er spørsmålet, hva skal jeg bruke til å sammenføye skroget. A. Epoxy sparkel. (Tror det var brukt opprinnelig). B. Sikaflex. C. Lime med polyester / glassfiber. D. Lime med Epoxy / glassfiber. Laget noen ekstra forsterkninger for hekk plata også for å forskyve kreftene fra hekk plata over til bunn av skroget. (Bilder kommer i morgen). Tror jeg skal lage en egen tråd om spørsmålet om hva man skal bruke til skrog sammen føyning. Link to post
Komodo Svart 26.Juli.2020 Link til dette innlegget Svart 26.Juli.2020 The Saint skrev On 17.7.2020 at 21.45: Bensin tanken er også litt stor for lille jolla mi. (25 liter). Så vurderer å få en av gutta på jobben til å sveise fast tank for meg. Støtter tanken om å lage fast tank. På den måten kan du få den ut av veien, og samtidig utnytte plassen bedre. 1,5mm plater i 316 er et greit valg til en liten tank, da blir den heller ikke tung. Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Recommended Posts
Du må være innlogget for å kunne svare.
Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.
Opprett ny konto
Gratis og helt uforpliktende
Klikk her for å opprette konto.Logg inn
Logg inn dersom du har konto
Logg inn