Jump to content

Hentetråd Oslo-Kviteseid (Telemarkskanalen), juni 2020, Windy8600


Kanalkapteinen

Recommended Posts

Vår "nye" båt skal hentes hjem sjøveien, ca 200 NM og 72 høydemeter :sailing:

Mer info om båten og gledene den har brakt oss så langt, kan du finne her. Det er masse ukjent med båten, selv om jeg nå er godt kjent med selve motoren etter noe ufrivillig intimitet. Septikanlegg, landstrøm, gassanlegg, trykkvann, varmeanlegg etc har jeg aldri hatt i båt før...

 

Turen er planlagt førstkommende helg. Mannskap ser ut til å bli undertegnede og min far. 

Pappa er pensjonert lærer, oppvokst på sjøen, og var faktisk min lærer da vi tok båtførerprøven på skolen en gang i tiden (går dette skeis så vet jeg med andre ord hvem jeg skal skylde på). 

Jeg har også tilbragt mye tid i/på det våte element, men ikke med større båt enn 16 fot, så dette blir litt nytt for meg. På tross av et liv øverst i Telemarkskanalen, har jeg aldri vært med på å sluse før, så det blir også en ny erfaring. Mulig noen småmatroser mønstrer på når båten har fått ferskvann under kjølen. 

 

Båten ligger i dag i Sandvika. Hadde egentlig tenkte avreise tidlig lørdag, men håper nå å komme avgårde fredag kveld da det er meldt finvær, og kanskje komme oss forbi Rakkebåene før en hvil et sted. Men aner ikke om det er realistisk. Båten kan i teorien marsje i ca 20 knop. Deretter bærer det inn til Porsgrunn, opp Grenlandsfloden (mest diplomatisk å omtale den som det...), deretter videre gjennom alle slusene i kanalen og opp til ny hjemmehavn i Kviteseidbyen, Norges høyest beliggende sørlandsby :wink:

 

Til navigasjon blir det brukt Garmin kartplotter, gule sider på sjøen-app, Navionics, og kanskje papirkart i selve kanalen (få apper som fungerer her...).

Klok av skade håper jeg å få tak i en VHF før avreise, pluss en del annet utstyr som bør være der for en slik tur. 

Regner med å måtte bunkre litt i Grenlandsområdet, vet ikke hvor det er billig og bra?

 

Skal prøve å oppdatere litt her underveis, og så kommer det sikkert en del spørsmål nå de neste dagene...

 

- Ekstremt mottakelig for alle tips og anbefalinger langs ruta! 

 

Redigert av Kanalkapteinen (see edit history)

Tråden om Livet med Windy 8600MC
Tråden om Livet med Draco Summerwind 24

Det er vel, det er vel med min sjel.

Link to post
Share on other sites

Grattis med ny båt og fantastisk timing værmessig for henteturen! Har selv båten liggende i Sandvika og tar turen derfra ned til Kristiansand med avreise fredag ettermiddag. Slik værmeldinga ser ut nå så lover det svært godt med lite vind og mye sol. Er sikker på du kommer til å få en fantastisk tur! 

Link to post
Share on other sites

Spennende! Morsomt med høydemeter. Den var ny.

På turen passerer du Jarlsø motor ved innseilinga til Tønsberg. Kjører du langs landet forbi Holmestrand og inn rett nord om Bolærne, så passerer du. De kjører fast pris på EN590 til 9,90 per liter. Har fylt der de siste 10 årene, og de er særs hygieniske med påfyllingsanlegg.

 

Fint sted for en stopp må jo være Verdens Ende, Stavern eller om du vil litt lenger på første legg; Helgeroa.

 

Mvh

 

Tor Arild

Link to post
Share on other sites

Takk for interessen så langt:thumbsup:

Og takk for tips om bunkringsplasser, greit å ha noen alternativer.

Når det gjelder valg av rute, føler jeg meg tryggest ved å holde godt til havs og gå utenfor både tønner og båer, mens navigasjonsutstyret foreslår ruter mye nærmere land. Med det været som er meldt går det vel greit å gå litt langt ut? 
Henter forresten en brukt vhf i løpet av uka, kurs har jeg fra før og lisens blir bestilt. 

Tråden om Livet med Windy 8600MC
Tråden om Livet med Draco Summerwind 24

Det er vel, det er vel med min sjel.

Link to post
Share on other sites

Moro med hentetur!!!
Når du først har været med deg og hvis du har tid, hadde jeg lagt turen på innsiden av Vrengen og ned mot Tønsberg. Du kan fint gå på utsiden av Rakke likevel. Tønsberg Tønne og Rakke er de stedene du kan være ekstra obs. Resten er bare en nytesle!
Her er et lite forslag ut av Sandvika.....
Sandvika-Langesund
Mange muligheter som jeg ikke har tatt med. 5 timer i 15 knop.......

 

Og grattis med sjølivets gleder. Slusa oss opp kanalen for to år siden og har planer om å gjøre det igjen til neste år.:flag_bp:

Mvh

Solbris II

Båtlivet gir meg de største gleder!  :smiley:
Trenger du noe? www.solbrismaritime.no

Link to post
Share on other sites

Erikda skrev for 4 timer siden:

Moro med hentetur!!!
Når du først har været med deg og hvis du har tid, hadde jeg lagt turen på innsiden av Vrengen og ned mot Tønsberg. Du kan fint gå på utsiden av Rakke likevel. Tønsberg Tønne og Rakke er de stedene du kan være ekstra obs. Resten er bare en nytesle!
Her er et lite forslag ut av Sandvika.....
Sandvika-Langesund
Mange muligheter som jeg ikke har tatt med. 5 timer i 15 knop.......

 

Og grattis med sjølivets gleder. Slusa oss opp kanalen for to år siden og har planer om å gjøre det igjen til neste år.:flag_bp:

Takk for bra rutetips👍
Skal jammen vurdere det der. Hadde jo vært moro å fått med seg litt skjærgård når man først er på tur. 
Gleder meg til å prøve slusene. Skal handle inn et par store kulefendere som jeg har forstått kan være greit å ha der. Blir sesongkort i kanalen, så må jo bare bli vant til det med slusing 😊

Redigert av Kanalkapteinen (see edit history)

Tråden om Livet med Windy 8600MC
Tråden om Livet med Draco Summerwind 24

Det er vel, det er vel med min sjel.

Link to post
Share on other sites

Du må ha fire kulefendere. Og det er veldig greit å være to ombord. En forut som håndterer tauene der og en akter. Men etter et par sluser så skjønner du prinsippet ganske så greit!😃😃😃

Mvh

Solbris II

Båtlivet gir meg de største gleder!  :smiley:
Trenger du noe? www.solbrismaritime.no

Link to post
Share on other sites

Kulefendere er bra. vi hadde to av dem. I tillegg bandt vi opp vanlige avlange fendere på ca 80 cm lengde med et tau i hver ende så de lå horisontalt. Dette la vi mot skinnene på sidene av slusene. Veldig enkelt å holde fender på plass da. ellers smetter den lett unna.

Link to post
Share on other sites

Gerhard skrev 9 minutter siden:

 

Hvorfor 4 kulefendere? Til slusing?

 

Gerhard

To forut og to akter. To på hver side av båten. Kommer du i strømmen og ikke klarer å holde igjen er det greit at fenderne tar i mot. Veggene er ujevne og av stein. Vi hang opp fendere på hver side.
Du kan se en liten videosnutt her: Slusing

Mvh

Solbris II

Båtlivet gir meg de største gleder!  :smiley:
Trenger du noe? www.solbrismaritime.no

Link to post
Share on other sites

OK.

 

Vi klarte oss greit med kulefender på den ene siden.

 

Båten ble aldri presset så langt ut at den kom inntil på andre siden.

 

Vi ble alltid liggende på riktig / foretrukket side. Den siden stusen ble styrt fra. (Styrbord 1.st sluse, babord resten oppover, motsatt nedover). Hvis det er flere i slusen så vet man kanskje ikke hvilken side man havner på.

 

Og, den egentlige forklaringen: Vi har bare (plass til) 2 kulefendere.

 

 

Gerhard

 

Link to post
Share on other sites

Gerhard skrev for 6 timer siden:

OK.

 

Vi klarte oss greit med kulefender på den ene siden.

 

Båten ble aldri presset så langt ut at den kom inntil på andre siden.

 

Vi ble alltid liggende på riktig / foretrukket side. Den siden stusen ble styrt fra. (Styrbord 1.st sluse, babord resten oppover, motsatt nedover). Hvis det er flere i slusen så vet man kanskje ikke hvilken side man havner på.

 

Og, den egentlige forklaringen: Vi har bare (plass til) 2 kulefendere.

 

 

Gerhard

 

Ja, jeg tenker nok at det er mer enn greit nok med 2 kulefendere. Båtene det er snakk om her er jo litt mindre enn den vi var oppover med og den jeg skal oppover med er enda større.

 

Holder nok med to!:thumbsup:

Mvh

Solbris II

Båtlivet gir meg de største gleder!  :smiley:
Trenger du noe? www.solbrismaritime.no

Link to post
Share on other sites

Takk for gode kommentarer! 

Kulefendere spiser plass ja... 

Gleder meg veldig til turen, men spent på både tidsbruk og om båten holder etter fadesen på forrige tur:headbang:

Hadde egentlig tenkt å komme oss til Skien lørdag ettermiddag og kanskje opp første slusa til Hjellevannet, og ta resten av kanalen på søndagen. Men ser at de melder

mye regn søndag, så mulig vi pusher på litt for å få en kortere etappe søndag. 

Tråden om Livet med Windy 8600MC
Tråden om Livet med Draco Summerwind 24

Det er vel, det er vel med min sjel.

Link to post
Share on other sites

Yep, da er dagen kommet. 

Nå skal det bare leveres et dagsverk på kontoret, så settes kursen for Sandvika. 

Har heldigvis fått hyret en ekstra matros, så guttungen på 12 blir med på turen :thumbsup:

Tre generasjoner på hentetur der, altså:giggle:

 

I går fikk jeg ordnet en brukt VHF jeg plukket opp i området her, Standard Horizon hx210. En enkel håndholdt sak uten DSC så vidt jeg kan forstå, men mange hakk bedre enn ingenting... Båten har lagt opp kabel og antenne for stasjonær VHF, så mulig det kommer på plass med tida. 

Lisens kom også på plass i går, kallesignal er LD6643 om noen skulle ha interesse av det. 

 

Raida båthyllene på Biltema også i går, ble kjøpt inn to store kulefendere (har en fra før), 6kg brannslukningsapparat, nye sigarettenneruttak (de gamle er rusta og ikke trygge å bruke), ekstra motorolje, og masse kjekt-å-ha-krimskrams. Tar med en alvorlig mengde verktøy på turen, og håper dette skremmer det grønne beistet i kjelleren fra å gjøre ugangn underveis.

 

Ellers ser det ut til at solkrem, caps og badeshorts blir essensielt utstyr på turen:cool:

Dette er meldinga for Færder fyr! Snakk om timing...

 

412600000_VretpFrder.JPG.daeb9b9638b2de48e002dc692027d161.JPG

 

Tråden om Livet med Windy 8600MC
Tråden om Livet med Draco Summerwind 24

Det er vel, det er vel med min sjel.

Link to post
Share on other sites

Yess! 
Første etappe blei Sandvika-Vallø.

Kom ikke avgårde før nærmere 21 i kveld, og tok det rolig store deler av turen for å bli litt kjent med båt og utstyr. 
 

Snart klar for avgang! 
3D0650C3-5229-48A1-989B-766D46C8CBA6.jpeg.6a56ef239a9a449d576316c52c02d3c4.jpeg


Været har vært helt magisk. Tropenatt og havblikk som vi bare kunne drømme om:cool:

 

Båten har fungert bra! Motoren går helt nydelig og stabilt. Med fulle tanker, mye utstyr og tre mann ombord makser den på 27 knop og 3900 omdr. Marsjer på 22 knop og 3450 omdr. Er det ok?

Litt utfordringer med det elektriske. Sikring til lanterner går innimellom, og har ikke fått liv i kjøleskapet. Mulig en bryter jeg ikke finner... Lurer på om båten tuller litt med ladinga også, den ligger på ca 13V under gange. AMP-måleren ligger rundt 0. Er det trøbbel? 
90DB8DB8-806B-4C19-9CE1-189ED8F70255.jpeg.8796e664a4728ffe1d787596cc5e8d54.jpeg
 

Ellers har vi hatt en magisk tur så langt! Helt nydelig sommerkveld. Håper på fine forhold ned til Skien i morgen. Ligger på Vallø nå og har bunkra diesel. 
 

Noen bilder fra turen så langt:

 

Ut fra Sandvika

010FBA01-5991-43DF-BCD6-20115C116CA1.jpeg.18822790348c01b9b4fe1131870696a9.jpeg
 

Godt med en erfaren styrmann ombord👍
1BC45F86-CEA9-4EC4-B8C4-6464C4E97177.jpeg.a95228697c5cff4a6cd3c7eae40d8529.jpeg

 

Lettmatrosen nyter ei frivakt.

71FAA243-E709-4699-B9DC-7C653141DA2D.jpeg.b8f7d981a6b572a0dc816739e80fa0a3.jpeg


Herlig! Denne båten går nydelig i sjøen.

D3A33ACA-DF99-418E-A355-AE4EE7C5D2D1.jpeg.8666f94e4e5dcd260af656f78434f201.jpeg
 

<-Moss     Horten ->

3281C386-B280-400B-B5DD-47DCEAD4D9E3.jpeg.e914dfc9b909a0898b48a5926ceaec5c.jpeg


Kveldsmat midtfjords.
AB4C62E1-BA66-48B1-A310-30D71C1F9A9E.jpeg.8463e227b6bf0d07413ff0c20ee9876e.jpeg

 

Bunkring i mørket :giggle:

99565CA0-686F-4DC6-9A0B-5577A101A624.jpeg.154b96508da996ba6cd84d4df9223462.jpeg

 

Natta! Mer i morgen!

074C3712-C3E7-4BDF-9E27-B1205161225A.jpeg.333071d0b83c1c7bf2276418a5374214.jpeg

 

Tråden om Livet med Windy 8600MC
Tråden om Livet med Draco Summerwind 24

Det er vel, det er vel med min sjel.

Link to post
Share on other sites

Herlige bilder! Godt å se at båten lever opp til forventingene når det gjelder gange og sjøegenskaper.
Når det gjelder sikringen til lanternene kan det være at det er gnisset hull på strømpa til kablene en eller annen plass slik at det kortslutter. Har hatt samme periodiske feil selv. Krypstrøm som kryper for fort er noe dritt. Har du automatsikring kan det også være at den er moden for utskifting. At amp viser 0 når du går tyder på at forbruker er lite. Men her kan andre svare langt mer korrekt enn meg! Jeg tenker at @Lars H. eller @Hulda har noe konstruktivt å komme med.
Ta bilde av kjøleskapet med åpen dør så skal vi se om det er noe vi kan bidra med der!
Nyt turen videre!!!! Og øs på med bilder!! :flag_bp:

Mvh

Solbris II

Båtlivet gir meg de største gleder!  :smiley:
Trenger du noe? www.solbrismaritime.no

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...