Jump to content

Hentetråd Oslo-Kviteseid (Telemarkskanalen), juni 2020, Windy8600


Kanalkapteinen

Recommended Posts

Nei, må nok ha noe mer kjøtt mellom beina. Men sjekk etter vakkelkontakter og irrede forbindelser. Klokka som viser 0 A, viser ikke 0 A, klokka viser litt over 0 A. Men er batteriene fulle, går det ikke inn strøm, og er forbruket lavt, vil et vanlig ampermeter vise tilnærmet  0. Ladingen bør vel da ligge på rundt 13,2 V. Ut fra forklaringen, med en del slingringsmonn, er ikke ladingen nødvendigvis unormal. Lanterner og kjøleskap dekkes under setning Nr. 2.

Link to post
Share on other sites

Gode folk på dette forumet altså👍
Tipper på både krypstrøm og vakkelsnik, og automatsikringer er fra da Gjerpen var verdens beste håndballag... Lever greit uten kjøleskap på denne turen, men det må selvsagt fikses snarlig. Skal ta noen bilder seinere.
Tror faktisk ladinga også er helt ok, det var nok bare at batteriene var fulle og forbruket minimalt. Etter oppstart i dag da det var litt ledig kapasitet på batterier, lå ladinga på ca 14V, og med litt mer utstyr i drift var det også utslag på Amp.


Motoren har starta å spytte litt olje i bakkant igjen, en bitte liten dusj liksom. Tar det opp i prosjekttråden min litt seinere :yesnod:

Går ellers som ei klokke og alle verdier er stabile. 

 

Mest behagelig gange er rundt 22 knop, da har jeg ca 3500 rpm, maks er tett på 4000 rpm. Er dette for høyt? 

Flott dag i dag også, fra åpent hav til trang kanal. Moro å sluse! 

Har kommet oss til Norsjø og Ulefoss, møtte på andre trivelige forumister her med skikkelig skute! :thumbsup:

Nå bøtter regnet ned, så slusinga som gjenstår i morgen blir nok en våt fornøyelse 😣
Bildebonanza:


Guttungen og Garmin tok oss trygt over Rakkebåene👌

797CD611-049D-4B89-BD12-A97E1C4C8C7A.jpeg.3e8b590f78bf9aba69a5c1e481c48d23.jpeg

Han mønstret av da vi møtte resten av familien på Eventyrfabrikken i Skien (alle lekeland bør ha egen kai!!) og ble avløst av lillesøster resten av turen😊


Besøkte Norges is-hovedstad, Brevik. Nydelig liten by!! 

FE68079B-683C-4B1A-96F3-2AA50796E9A9.jpeg.a0933928b55d76b1897a6ee7e6c3f14b.jpeg
 

Måtte jo prøve en😎

DE4A32B5-4F1A-4815-9AA1-435EF10F3963.jpeg.654cd733959883bd9e78cfd37cfe578f.jpeg

 

Hærøya passeres.

E29467B9-031F-4F03-B9EE-6AB7B37798C5.jpeg.986c90a2553ecff4f8201d71fca740b4.jpeg
 

Avslappende opp Grenlandsfloden i dag.

EF34F591-EBF0-4EE6-83A3-669C8C620971.jpeg.4cc44fdac403985ed57d86b4099bd961.jpeg

 

2F0FEB14-4D54-47F9-8A05-280D83AA3B30.jpeg.bc05af709fb8fccf98b400f8a1af7b01.jpeg

 

En fender- og fortøyningassistent er nesten et must opp kanalen. 
7F00E74E-6ADD-4BB1-A38C-1D85C6E3F0AC.jpeg.0036d4cf01571b7df1b3226fc6c05f41.jpeg
 

Here we go!

1F8DD370-AB76-4973-8EE8-4AB021D85209.jpeg.5e3b146546df2ba5b402ccc19d6d0d67.jpeg
 

Et vakkert parti industrihistorie.

D2BA76D6-8C63-46C3-B241-3A5EBF7496BC.jpeg.29917f53214da2d34f0d37b7608fd9d3.jpeg

 

Til kai i Ulefoss. 

49244743-6BAE-41E9-89F2-4BD5D5C1B29C.jpeg.ea63f91e2460c2dda66602dff41ecda1.jpeg

 

 

 

Tråden om Livet med Windy 8600MC
Tråden om Livet med Draco Summerwind 24

Det er vel, det er vel med min sjel.

Link to post
Share on other sites

Kjempefin hentetråd. Enig med mange at høydemeter bør innføres på hentetråder fra nå av. Der har du satt en flott standard.  

Når det gjelder disse elektriske feilene, så er det bare en ting å gjøre, følge kabel, å finne hvor det er kortslutning. Min erfaring er at det ofte er i selve lanternen. Begynn der. Det er det enkleste.  Finner du ikke feil der, så må du nesten følge hver enkelt ledning til hver lanterne. 

Endelig ble det Bobåt

Link to post
Share on other sites

Lavtrykk og høydemeter

 

Jadda! 
Etter ei forholdsvis god natts søvn i Ulefoss, kun avbrutt av rånere med traktor, bil og gammal plastsnekke med større basselement enn motorkasse, la vi i vei mot Ulefoss sluser klokka 8:30 søndag morgen.

Kvelden før hadde jeg forøvrig funnet feilen med kjøleskapet: en kobling til en automatsikringer hadde gått av! Fikk den på plass så var det kaldt på no time. 
Endelig kan jeg sprette korken etter endt dag og nyte en duggfrisk, iskald, og saliggjørende MELK :drink:

Samtidig fikk jeg lagt opp en ny sigarettenner, så da kan jeg lade mobil og styrte melk med begge hender:thumbsup:

 

Målet var å sluse seg gjennom resten kanalen før rutebåtene kom inn i systemet. 
Da vi sklei inn mot første sluse i Ulefoss, åpnet himmelen seg! Dette blei et fast mønster gjennom hele dagen; de verste bygene kom så snart vi nærma oss et sluseanlegg:diving:

Skal du sluse, så må du ha ett menneske på dekk framme, og åpen kalesje bak så du kan fly litt fram og tilbake mellom tau akter og styreposisjon. Ergo: det blir klissvått i cockpiten hvis det høljer ned, og enda våtere for den som står på dekk. 
 

Ferden oppover gikk fint. God service i alle sluser og vakker seilas i trange passasjer oppover bygdene. Noen steder var vi oppe i nesten 4 knop motstrøm pga unormalt kraftig regn, og man må være litt på hugget med navigering under slike forhold. 
 

Etter Lunde sluse ble vi liggende i over en time og vente på rutebåter: Victoria skulle ned, Henrik Ibsen opp. Her er kanalen så smal at det ikke er passering, så da er det bare å finne fram yatzyblokka og slå seg til ro. De smale passasjene gjør faktisk at vannivået stiger når de store båtene passerer! 
Forøvrig er VHF-kanal 9 den som gjelder på kanalen for å holde kontakt med sluser og rutebåter. 

 

Etter siste sluse bar det oppover Bandak-vassdraget, og nå kunne vi nesten lukte hjemmehavna. Utrolig god følelse å komme i kjente trakter med en båt som fortsatt fingerte bra😊 Ved siste innseiling til Kviteseid hadde til og med flere venner trosset regnet og stilt seg opp på verandaer og store norske flagg og ivrige tilrop :clap:

Deilig å klappe til kai i brygga hjemme! Nå er jeg bedre kjent med båten, kysten og kanalen, og enda mer sugen på å komme meg ut på tur igjen!! 
 

Forbruket på denne turen ble ca 1,3 l/nm eller 25 l/t på marsjfart. Helt innafor med 72 meter stigning, fulle tanker, tre mann og uanstendige mengder verktøy og utstyr. 
 

Takk for følget, og ta deg en tur opp kanalen til Kviteseid i sommer!! 
 

Bildebonanza del 2:


Bra trøkk i Vrangfoss sluser i dag! 

4AE5E7E0-BA66-40C9-BB7E-6F640DB33400.jpeg.c5369fe729bb50fbf631baf6dcbdeb69.jpeg
 

 

Up we go!

36A490A0-AC23-4309-B93C-D3503881A151.jpeg.1b5bac7e72b5556d2172c1ff84184f82.jpeg

 

 

Jentungen på ti år har fått teken på slusing👍
5997DD10-130F-4D3D-9D6F-FC3D4B9CBD17.jpeg.0bc8f93d4cafcccb157fe09773e6df43.jpeg

 

 

Passerer på oppsiden av industrien i Ulefoss😳

7D6E480F-22F4-41CB-AE61-CD79625E90D0.jpeg.2f6cfe8efd2d0d994166c87b31c443f2.jpeg

 

 

Nydelige Victoria på vei ned ved Kjeldal sluse. Denne båten har jeg hørt signalet av hver eneste sommerdag hele oppveksten, og det var herlig å oppleve igjen da vi flytta hjem igjen for seks år siden. Nå får ungene mine den samme assosiasjonen til lyden av Victoria. Ett støt når hun ankommer bygda, og tre støt når hun drar. Vi bor 300 meter fra kaia og ser rett ned på henne hver dag.

AA43CCC9-21BB-437F-A9F6-7D5EDF1B3C91.jpeg.24716d489e2ecda07848b0f9936d5a70.jpeg
 

 

Henrik Ibsen på vei opp. Nå i privat eie av Dalen Hotell, et nydelig smykke ved enden av kanalen. 
3C32EE8F-BB4C-4DE8-A49E-9E8A0BEE9C9D.jpeg.ccdcc125ea48e6fc2d4f73129fa3e046.jpeg

 

 

Hogga sluse. Siste løft!!

39880C75-1550-4BF9-9AB5-9CABB13CB6F0.jpeg.46ede2ff5233a774d09852d5f4064d52.jpeg

 

Mange vakre bygder langs kanalen!

D1B649C1-966D-4DFF-BD2B-2DA38B247FA3.jpeg.7b1bb827a680fca80000568025b40189.jpeg



Innseielinga til Sundkilen i Kviteseid. Norges eldste svingbru i drift. 

F7437A6F-90F2-4269-B42B-8321FFE7C351.jpeg.ca07fc6cd911d029bc797ae6e7e62281.jpeg
 

 

Mål i sikte!! 
«Heime i bygdi» som vi sier her i Kviteseidbyen. 

810204C4-E6B7-4091-84F4-D6DF5CABD4EE.jpeg.9fd49f2eade0793d24c8a7f4531e85a7.jpeg
 

 

Trygt fortøyd og klar for både oppgraderinger og nye eventyr! 
FAE4D370-D47D-4BB8-82E1-F8C2E9349697.jpeg.f1fdd77e5d995a9e6ca97729bab36aee.jpeg

Tråden om Livet med Windy 8600MC
Tråden om Livet med Draco Summerwind 24

Det er vel, det er vel med min sjel.

Link to post
Share on other sites

Herlig fortellerglede og tilsvarende herlige bilder til tross for massive mengder nedbør!

Tusen takk for turen! Og ja, jeg skal oppover kanalen igjen til neste år!😃😃😃

Mvh

Solbris II

Båtlivet gir meg de største gleder!  :smiley:
Trenger du noe? www.solbrismaritime.no

Link to post
Share on other sites

lurvetass skrev 10 minutter siden:

Takk for turen. Artig å følge dere.

Og den kanalen står på min liste også. Må bare overtale rederinnen som er veldig skeptisk og liker seg i saltvann.

 

Hils rederinnen fra min rederinne som helst bare vil være på land, at hun ikke kan vente på neste tur opp kanalen! Din rederinne har alt å tape på å ikke gå den turen! En fantastisk tur! Og veldig god og kyndig hjelp i slusene!😃😃😃

Mvh

Solbris II

Båtlivet gir meg de største gleder!  :smiley:
Trenger du noe? www.solbrismaritime.no

Link to post
Share on other sites

Takk for hilsen til rederinnen @Erikda 😀 Er nok forskjell på rederiene vi er ansatt i da. Spør jeg om kurs innaskjærs eller utaskjærs er svaret alltid ut. Og det beste er stopp og bading midtfjords. Men hun hilser tilbake og har det til vurdering. Men foreløpig er det mange andre plasser på lista.

 

God sommer alle sammen. Og spesielt til kanalskipper ts med ny båt😀

 

Hilsen

Lurvetass

 

Link to post
Share on other sites

On 6/16/2020 at 7:08 PM, Erikda said:

Sandvika-Langesund
Mange muligheter som jeg ikke har tatt med. 5 timer i 15 knop.......

Hei og takk for tipset om C-map. Har lekt meg litt med letsembark.io, både via PC og mobil, og fått lastet opp uthavner etc, men finner ikke ut hvordan slette duplikater og annet rot. Har du noen idé om det er mulig i gratisversjonen?

Båthistorie: Nidelv 26 VP TMD31A (2005-2014), Scand Baltic 29 Yanmar 6LPA-STP (2014-)

Link to post
Share on other sites

Takk for kommentarer fra folket! 

 

Dersom dere ønsker å følge livet vårt videre med denne båten, finner dere egen prosjekttråd/samlivstråd her.

Kan røpe såpass som at Lilly (båten) ikke lenger ligger i Telemarkskanalen :headbang:

 

God sommer!

Tråden om Livet med Windy 8600MC
Tråden om Livet med Draco Summerwind 24

Det er vel, det er vel med min sjel.

Link to post
Share on other sites

Turbåt skrev for 8 timer siden:

Hei og takk for tipset om C-map. Har lekt meg litt med letsembark.io, både via PC og mobil, og fått lastet opp uthavner etc, men finner ikke ut hvordan slette duplikater og annet rot. Har du noen idé om det er mulig i gratisversjonen?

Litt usikker, men hvis du ser i menyen til venstre står det "Ruter" og "spor" (blant annet). Her må du inn og velge "Vis/skjul ruter og spor".
Deretter klikker du på det du vil vise. Litt tungvint men det går greit når du blir vant til det. Innbiller meg at det vil funke på gratisversjonen også.

Mvh

Solbris II

Båtlivet gir meg de største gleder!  :smiley:
Trenger du noe? www.solbrismaritime.no

Link to post
Share on other sites

@Erikda Takk for tipsene, men jeg måtte gi opp den gratis C-MAP applikasjonen. Gikk istedet over til Garmin Homeport og fikk etterhvert ganske enkelt overført alle plassene til min Garmin GPSMAP 4012 derfra :smiley:

Redigert av Turbåt (see edit history)

Båthistorie: Nidelv 26 VP TMD31A (2005-2014), Scand Baltic 29 Yanmar 6LPA-STP (2014-)

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Prøver meg på en liten videosnutt av første slusing. 

Beklager rystende kamerahåndtering, måtte filme og holde båten samtidig...

 

 

Legger også ved et par klipp på vei ut Oslofjorden.

 

 

 

 

 

 

Tråden om Livet med Windy 8600MC
Tråden om Livet med Draco Summerwind 24

Det er vel, det er vel med min sjel.

Link to post
Share on other sites

Solbris II skrev On 16.6.2020 at 19.08:

Og grattis med sjølivets gleder. Slusa oss opp kanalen for to år siden og har planer om å gjøre det igjen til neste år.:flag_bp:

Er du helt sikker på at det er to år siden:confused: Disse bildene tok jeg i fjor i Eidsfoss sluser :smiley:IMG_20190628_154923.jpg.9fe3fc0c48e31c44a412d8ee13ae4a19.jpg

 

IMG_20190628_154815.jpg.a739abe0120a75982244e7b0ab5e0e38.jpg

 

Forøvrig må jeg få skryte hemningsløst av Telemarkskanalen. Den anbefales på det sterkeste. Brukte dessverre for kort tid i kanalen da det ikke var helt innertier hos rederinnen, men vi rakk da innom både Notodden og Norges høyest beliggende sørlandsby.

D5L

Link to post
Share on other sites

Bellil skrev 3 minutter siden:

Er du helt sikker på at det er to år siden:confused: Disse bildene tok jeg i fjor i Eidsfoss sluser :smiley:IMG_20190628_154923.jpg.9fe3fc0c48e31c44a412d8ee13ae4a19.jpg

 

IMG_20190628_154815.jpg.a739abe0120a75982244e7b0ab5e0e38.jpg

 

Forøvrig må jeg få skryte hemningsløst av Telemarkskanalen. Den anbefales på det sterkeste. Brukte dessverre for kort tid i kanalen da det ikke var helt innertier hos rederinnen, men vi rakk da innom både Notodden og Norges høyest beliggende sørlandsby.

Du har selvfølgelig helt rett!!!:giggle::giggle::giggle:
Noen ganger føler jeg meg så gammel at tiden bare flyr av gårde!!!!:flag:

Heldigvis likte rederinnen seg der! Så vi skal oppover igjen til neste år er planen!

Redigert av Solbris II
Tilføyd tekst. (see edit history)

Mvh

Solbris II

Båtlivet gir meg de største gleder!  :smiley:
Trenger du noe? www.solbrismaritime.no

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...