Jump to content

Electrolyse-Blokker...


Miranda II

Recommended Posts

Har kanskje mistolket hele tråden jeg :confused:

 

Jeg bruker landstrøm, det vil si en skjøteledning fra stikk på brygga inn i båten til en batterilader og om vinteren en varmeovn i tillegg!

Trenger jeg da ikke noe i tillegg? Bortsett fra en bryter på minus siden (på batteri) for og hindre tæring!

 

Jeg tenkte det var greit og ha en stikk kontakt på utsiden av båten, som i sin tur går inn til en landstrømsentral. Er det dette som er så omstridt?

Link to post

Om du fjerner jordledningen fra brygga til båten, så er problemet at andre båter, bryggeanlegg eller everket kan ha jordfeil. En av strømledningene har mer eller mindre kontakt med jordlederen, og da drar du med deg denne jordfeilen om bord, med denne strøm ledningen.

 

Får du da en jordfeil om bord i din egen båt, typisk at varmtvannselementet lekker litt (under 30 mA), så vil strømmen gå via jordledningen fra varmtvannstanken til ditt lokaljord, finne veien til moder jord via sjøvannet.

Her er du inne i kjernen av problemstillingen. Dette løses av en skilletrafo, men i praksis er du 99,9% sikker med lokalt jordplan+jordfeilbryter.

 

Hva skal til for at dette med lokalt jordplan+ jordfeilbryter går galt?

1. Det må være en jordfeil et eller annet sted utenfor båten din.

2. Jordfeilbryteren på land må være ødelagt, ikke eksisterende eller jordfeilenstrømmen må være så liten at bryteren ikke slår ut.

3. Det må være en feil på på utstyret i båten.

4. Det utstyret i båten med feil må være jordet til den lokale jordingsplate eller ha en annen kontakt med saltvannet.

5. Jordfeilen på det lokale utstyret i båten må være så ubetydelig at jordfeilstrømmen ikke klarer å trigge den lokale jordfeilbryteren.

 

Hvis et av disse 5 punktene ikke oppfylles, skjer det ikke en dritt. Du er 100% sikker.

Hvis alle punktene oppfylles, er det fortsatt ikke sikert at du har et problem som utgjør noen reell tæringstrussel.

 

Ut fra dette har du en promille sjanse for at ting virkelig skaper problemer. Hvor stor sjansen er for at du har et problem hele tiden, over alt du kobler deg til, er mikroskopisk. Det betyr nemlig at alle 5 punkter skulle være oppfylt over alt hvor man plugger i kontakten uansett tid og sted. Sannsynligheten for det er nok enda mindre enn å få 7 rette i Lotto.

 

99,9% garanti holder lenge for meg, men du har helt rett: Skilletrafo er best.

 

Lotus

Link to post

Ja, Lotus det var bedre takter, nå begynner vi og snakke samme språk og da er jeg klar til å bite i meg mine utalelser om at du ikke vet hva du snakker om :smiley:

 

Hva skal til for at dette med lokalt jordplan+ jordfeilbryter går galt?

1. Det må være en jordfeil et eller annet sted utenfor båten din.

Dette er ganske vanlig

2. Jordfeilbryteren på land må være ødelagt, ikke eksisterende eller jordfeilenstrømmen må være så liten at bryteren ikke slår ut.

Dette er ekstraordinært

3. Det må være en feil på på utstyret i båten.

Ja det er derfor vi skal sikre oss

4. Det utstyret i båten med feil må være jordet til den lokale jordingsplate eller ha en annen kontakt med saltvannet.

Det vil det vel automatisk være

5. Jordfeilen på det lokale utstyret i båten må være så ubetydelig at jordfeilstrømmen ikke klarer å trigge den lokale jordfeilbryteren.

i]Tror det er vanlig at det begynner med en ganske liten strøm[/i]

 

Tror det eneste vi er uenig om nå er prosentsatsen du opererer med, men dette blir uansett synsing fra min side om jeg skulle si et mindre tall :yesnod:

Link to post
  • 4 uker senere...
  • 3 uker senere...

Hei alle sammen.

Beklager at MPS Electrolyseblokkeren har skapt forvirring i denne diskusjongruppen. Min erfaring er at korrosjonen oppstår av mange årsaker og følgelig er det min jobb å fjerne de mange en prosent feilene som er i båten.

 

Man skal huske på at den galvaniske cellen i en båt er et lite batteri som opererer på mindre en en volt og beskyttelsesspenningen er mellom 2 og 400 mV.

 

Min oppgave er å kalibrere dette batteriet og påse at ingen ytre påvirkninger får påvirke det skjøre systemet.

 

Vi arbeider mot et bevist mål om at metallene i båten skal bli passive og dermed mer rustresistente, og for å klare dette må man ha inngående kunnslap innen elektro, elektriske systemer i båt, landstrømsanlegget, kjemi og metallurgi.

 

Med denne kunnskapen og erfaring kan vi sette opp et katodisk beskyttelsessystem hvor oksidasjonsprosessen og reduksjonsprosessen fåregår riktig. Med en perfekt hydrox reaksjon unngår man kjemisk sveising mellom metaller og får metallene til å bli passive.

 

Når det gjelder hvilken løsning dere vil velge for å beskytte båten mot påvirkning fra land eller andre båter i nærheten, kan dere velge hva som helst bare det virker.

 

Når det gjelder MPS elektrolyseblokkeren er denne spesielt utviklet for å takle de mange utfordringene vi står overfor. På sett og vis er det riktig at korrosjon bare påvirkes av likestrøm, men likestrøm kan skapes via likeretting. Hvis dere skal teste om vekselstrøm påvirker korrosjon, må dere teste med et scop om vekselstrømmen likerettes samtidig som man ovevåker metalloveføringsrate og polarisering av metaller.

 

Når det gjelder forholdene i havnen er det flere farer ute og går. Dette vil man finne ut hvis man tester landstømsanlegget ved å måle sløyfeimpedans, overgangsmotstand til jord og rampetest på jordvernene.

 

Når jeg måler båtene finner jeg mange jordfeil i båtene som til sammen skulle slått ut jordfeilbryteren, men dette skjer ikke. Elektrolyseblokkeren er utviklet og produsert spesielt med dette for øye og kalibrert til å takle de mange bølgeformene som er skadelige for båten.

 

Faktum er at noen til og med har påstått at Electrolyseblokkeren er defekt fordi den ikke måler de samme målene som galvaniske isolatorer.

 

Vårt måler å gjøre det enkelt for folk å eie båt, og vi hadde ikke vært der vi er i dag hvis systemene våre ikke hadde virket.

Link to post

Er det slik å forstå at du representerer Electromarine Ole Petter?

Vi setter pris på at leverandører deltar på forumet, men jeg må tilstå at det meste at det du skriver gikk høyt over hodet på meg... :rolleyes:

 

Når det gjelder MPS elektrolyseblokkeren er denne spesielt utviklet for å takle de mange utfordringene vi står overfor. På sett og vis er det riktig at korrosjon bare påvirkes av likestrøm, men likestrøm kan skapes via likeretting.

Hvilken relevans har dette til landstrøms-problematikken?

 

Når det gjelder forholdene i havnen er det flere farer ute og går. Dette vil man finne ut hvis man tester landstømsanlegget ved å måle sløyfeimpedans, overgangsmotstand til jord og rampetest på jordvernene.

Og hva finner dere ut på bakgrunn av disse målingene?

 

Når jeg måler båtene finner jeg mange jordfeil i båtene som til sammen skulle slått ut jordfeilbryteren, men dette skjer ikke.

Da er det vel noe galt med jordfeilbryteren?

(Hadde en kontrollør fra everket på besøk og han påstod at jordfeilbrytere måtte "masseres", dvs testes flere ganger i året for at de skulle fungere normalt...)

 

Faktum er at noen til og med har påstått at Electrolyseblokkeren er defekt fordi den ikke måler de samme målene som galvaniske isolatorer.

Hva er så forskjellen på denne Electrolyseblokkeren og en "vanlig" galvanisk isolator?
Link to post

Ja jeg og to andre aksjonærer driver Electromarine as. Jeg har i flere år studert korrosjonsproblematikken i maritime miljøer og reparerer båter både i inn og utland. En naturlig del av vårt arbeid er også å beskytte båtene etter de er reparert.

 

I tillegg til selve feilsøkingene driver vi med opplæring innen maritim korrosjon. Neste år begynner vi med opplæring i Sverige; Danmark og Spania.

 

Metaller påvirkes av mange forskjellige ytre påvirkninger, og problematikken med landstrøm er en naturlig del av disse studiene. Jeg synes det er beklagelig at så mange uttaler seg om hvilken løsning som er best i enhver sammenheng, for min erfaring er at et råd som av ukjent årsak virket i et tilfelle, kan bli katastrofalt i et annet tilfelle. (Husk på at det er mange og tildels rare elektriske løsninger i båtene).

 

Jeg anbefaler ingen å kutte jordforbindelsen i skjøteledningen. Årsaken er ikke bare at dette er farlig, men det kan faktisk føre til økt korrosjon i noen tilfeller.

 

Et annet viktig tema er utformingen av regelverk som NEK 400 og NEK 410 etc. Når reglene åpner for løsninger som lokal jord etc. Er ikke dette det samme som at det virker i praksis. Først når installasjonen har bestått sluttkontrollen regnes anlegget for godkjent. Desverre er det få som i det hele tatt er klar over hvordan man kontrollerer sløyfeimpedans, overgangsmotstand til jord og hvordan utføre en rampetast på jordvernene, og dette er en av grunnene til at jordvernene i mange tilfeller ikke løser ut fort nok og etter gjeldende regler. Dette gjelder både på land og i båtene.

 

Jordfeilbryterne måler dessuten ikke strøm i jord og har lite med beskyttelse mot korrosjon å gjøre.

 

Trainor I Tønsberg er vel de som kan håndtere spørsmålene om jordsystemer best og kan bidra med proffesionelle kurs på området. De som har interesse av å lære dette bør ta kontakt med dem. De har både teoretiske og praktiske kurs.

 

Monterer man for eks. skilletafo, er det ikke sikkert at anlegget tilfredsstiller kravet til jordvernenes utløserkarakteristikk.

 

Monterer man lokaljord (jordplate) i båten og til slutt består rampetesten, må man også være klar over en ting. En slik plate har stort overflateareal, noe som har stor betydning for hvor mye strøm den galvaniske cellen klarer å overføre gjennom vannet. Jeg antar at man bare får vente og se om båtene slutter å korrodere. jeg er sikker i min sak, dette løser ikke problemet med korrosjon i båt. kanskje litt i noen tilfeller, men.

 

Det er flere rare ting å registrere i båthavnene. Likeretting av vekselstrøm som følge av vekselstrøms potensialforskjeller enten som følge av spenningsfall, lekkasjestrømmer eller forskyving av jord i forhold til faser. Overlagret DC potensial på faser og jord. Akkumulering av DC potensial utover bryggene. Støyfrekvenser fra jernbanenett og industri etc.

 

Når jeg melder feil i en båthavn, sier styret som regel at anlegget er godkjent og i orden. Snakker jeg med installatører om problemet, trekker de bare på skuldrene.

 

Ja Electrolyseblokkeren ble spesielt utviklet over en periode på seks år løse disse problemene og sammtidig ikke være det svakeste leddet i jordkretsen. Den er rated til 415 volt 67 ampere og tåler en trøkk fra et lynnedslag.

Nei det er ikke et galvanisk skille eller en galvanisk isolator, det er en Electrolyseblokker.

 

Det ligger en del erfaring bak våre uttalelser. Til slutt vil jeg nevne et par eksempler på hvor feil det går an å ta hvis en anbefaler løsninger som skal passe i et hvert tilfelle.

 

Det er mange som sier at hvis man ikke bruker båtens elektriske anlegg under vinterlagringen men drar inn en separat skjøteledning til laderen og ev. En ovn i stedet for, er problemet med korrosjon løst så lenge laderen er av trafotype.

 

De glemmer da at noen har ladere med metallkapslinger som igjen er tilkoblet jord. Hvis laderen er fastskrudd i skroget på en trebåt eller på en kabelbane med forbindelse med jord i båten. Ja da polariseres båten via jordpotensialet på land.

 

Det har vært diskusjoner rundt dette med en polte og to polte DC anlegg i båt. To polt går på folkemunne for å være best. Min erfaring er at de topolte anleggene skjeldent er topolt lenge. En liten lekkasjestrøm i starteren eller i en motorsensor gir større skader i en båt med topolte anlegg enn i enpolte anlegg.

 

Selv om vi mener alle båter skal ha et varslingssystem, gjelder dette spesielt båter med topolte anlegg. Årsaken er at topolte anlegg har isolert motorblokk uten forbindelse til minus på batteriet. En positiv lekkasjestrøm i blokken vil mest sannsynlig søke tilbake til batteriet via propellen, gjennom sjøvannet og inn via den så ellers positiv omtalte lokaljordplaten som skal være så fantastisk og stoppe korrosjonen.

Link to post

Jeg konkluderer med at jeg ikke skjønner en dritt av det her. Det du sier om bruk av batterilader i båt kan du forklare det litt enklere ? Bruker jeg en "løs" batterilader hva skjer da? "da polariseres båten via jordpotensialet på land"- er det det som er problemet ? En polarisert båt er sikkert ikke bra men betyr det at jordingsfeil flytter på seg ?

Batterilader:

Dra ombord en skjøteledning med jord.

Sett en batterilader på isolert underlag (hvis den ikke er dobbeltisolert)

Hvis du ikke har batteribryter som kutter både pos. og neg. pol, ta av batterikablene.

Koble til laderen og aktiver ladingen.

Hvis nå ikke batteriet og motoren står og svømmer i samme elektrolytt, så er du sikker (krypstrømmer).

 

Ellers så er jeg enig i det som blir skrevet om en- kontra to-polet anlegg. Hos CAT brukte man i "ekstreme" tilfeller motorer uten elektriske tilkoplinger. To-polede motoranlegg er en sikkerhet med modifikasjoner.

 

Hulda har en-polet anlegg, er jernbåt, ligger ute hele året. Hulda har ikke unormalt forbruk av anoder, ingen korrosjon. Hulda følger noen meget enkle spilleregler. En av reglene er at Hulda har ikke- og skal heller aldri ha landstrømsentral. Batterianlegget på Hulda har batteribrytere av god kvalitet både på pluss og minus. Det er ingen fast forbindelse mellom strøm fra land og batterianlegget.

 

I stedet for på liv og død å måtte forstå alle felt innen elektro sterkstrøm/svakstrøm, elektonikk og forskjellige felter innen våt- og tørrkorrosjon, er det bedre å innføre noen enkle leveregler. Hulda har en "halv bøtte" vekttall innen materiallære og våtkorrosjon, og må innrømme at det er svært mye jeg ikke skjønner.

 

Jeg skal ikke uttale meg om Electrolyseblokkeren før det foreligger beskrivelse og koplingsskjema.

Link to post

Alle metaller har en egenspenning som er betinget materialtype. Disse metallene har sågar sin egen korosjonsrate som i stor grad avhenger av om det er passivt eller aktivt og om metallene påvirkes av ytre påvirkninger.

 

Galvanisk korrosjon er en av de ytre påvirkningene hvor et metall oksiderer og et annet metall reduseres som følge av en elektrisk forbindelse mellom to eller flere materialer. I et maritimt miljø oksideres det metallet som har lavest egenspenning, men reduksjon på mer edle metaller er også et stort problem.

 

Jord på land er i og for seg en egen enhet full av galvaniske celler. Egenspenningen i moder jord er høyst ustabil og det er ikke uvanlig å finne variasjoner på over en volt differanse under relativt normale omstendigheter. Jeg snakker nå om DC potensial som betyr likestrøm.

 

Hvis du har en elektrisk forbindelse mellom motor, kapsling i lader, jordledningen i skjøtekabelen og land vil det oppstå en spenningsutgjevning mellom land og båt.

 

La oss si at du har en trebåt med et potensial på 550 mV og ligger med forbindelse til land som har 900 mV. Ja da har du en spenningsutgjevning på 0,45 volt mellom båten din og land eller omgivelsene kan vi si.

 

Resultatet blir i dette tilfellet blir at et metall i din båt utvikler hydrogen og kan reduseres mens noe i omgivelsene oksideres.

 

Spenningspotensialet på land varierer hele tiden. Årsaken er oftest båtene som kobles til landstrømsjord.

Når vi finner en defekt strekk kjetting på en uteligger i en havn, finner vi ofte også en båt med lekkasjestrøm eller stort forbruk av sink i nærheten.

Forholdet kan da være at når denne båten ligger med landstrøm, oksideres anodene hurtig på båten og kjettingen reduseres. På grunn av at kjettingen ikke har egen beskyttelse, vil denne kjettingen kunne bli anode mot noe annet når båten fyttes. Når kjettingen oksiderer har dette med at metallet er redusert til et mindre edelt metall.

 

kjetting er spesielt utsatt fordi noen løkker reduseres mer en andre. kjettingen blir da anode og katode alene. Har ingen fundert over hvorfor noen kjettinger er kolosalt tynne noen steder og som nye andre steder?

 

Ser du stål i nærheten av din båt som korroderer hurtig, må du huske på at dette tar du også del i hvis båten din ikke er beskyttet. Ser du rustkaker som løsner bør du reagere hurtig.

 

Jeg vet at dette er komplisert og vanskelig å forstå. Hvis båteiere i det minste hadde akseptert disse fenomenene og beskyttet båtene sine, hadde alle fått redusert utgiftene på reparasjoner og vedlikehold.

En sjettedel av alle metallene som utvinnes i verden går med til å reparere korrosjonsskader. Dette forteller i grunnen omfanget.

Link to post

Jeg synes det er beklagelig at så mange uttaler seg om hvilken løsning som er best i enhver sammenheng, for min erfaring er at et råd som av ukjent årsak virket i et tilfelle, kan bli katastrofalt i et annet tilfelle.

Tja, det kan høres ut som om dere mener at deres Electrolyseblokker løser ethvert problem, mens bruk av lokal jord uansett ikke er noen løsning.

Nå er det vel heller ikke slik at de rådene som er fremkommet på baatplassen er av typen som "av ukjent årsak virket i et tilfelle", tvert imot har opptil flere gitt utførlige beskrivelser på hvorfor deres løsninger er å anbefale.

 

Jeg anbefaler ingen å kutte jordforbindelsen i skjøteledningen. Årsaken er ikke bare at dette er farlig,

Hvordan kan en slik løsning være godkjent hvis den er farlig?

 

Desverre er det få som i det hele tatt er klar over hvordan man kontrollerer sløyfeimpedans, overgangsmotstand til jord og hvordan utføre en rampetast på jordvernene, og dette er en av grunnene til at jordvernene i mange tilfeller ikke løser ut fort nok og etter gjeldende regle

Som jeg skrev må vel da noe være feil med jordfeilbryteren?

 

Jordfeilbryterne måler dessuten ikke strøm i jord og har lite med beskyttelse mot korrosjon å gjøre.

Dette har vært påpekt mange ganger her på baatplassen. Men de vil gi beskyttelse ved alvorlige jordfeil, både mhp sikkerhet og korrosjon.

Hvor høy jordfeil-spenning klarer deres Electrolyseblokker å sperre imot?

 

a Electrolyseblokkeren ble spesielt utviklet over en periode på seks år løse disse problemene og sammtidig ikke være det svakeste leddet i jordkretsen. Den er rated til 415 volt 67 ampere og tåler en trøkk fra et lynnedslag.

Nei det er ikke et galvanisk skille eller en galvanisk isolator, det er en Electrolyseblokker.

Kan du forklare dette nærmere? Hvorfor er deres Electrolyseblokker bedre enn lokal jord?

 

Monterer man for eks. skilletafo, er det ikke sikkert at anlegget tilfredsstiller kravet til jordvernenes utløserkarakteristikk.

Og hva betyr dette? At det kan være farlig å benytte skilletrafo?

 

Nei det er ikke et galvanisk skille eller en galvanisk isolator, det er en Electrolyseblokker.

Da spør jeg igjen, hva er forskjellen?

 

De glemmer da at noen har ladere med metallkapslinger som igjen er tilkoblet jord. Hvis laderen er fastskrudd i skroget på en trebåt eller på en kabelbane med forbindelse med jord i båten. Ja da polariseres båten via jordpotensialet på land.

Når det gjelder båter med ledende skrog så har det flere ganger blitt påpekt her på baatplassen at man må være forsiktig med enkelt-isolert apparatur.

Ang. ladere så har vi hele tiden snakket om dobbeltisolerte ladere, da faller den problematikken bort.

 

En positiv lekkasjestrøm i blokken vil mest sannsynlig søke tilbake til batteriet via propellen, gjennom sjøvannet og inn via den så ellers positiv omtalte lokaljordplaten som skal være så fantastisk og stoppe korrosjonen.

Ingen har vel sagt dette. Jordingsplaten er et alternativ til landjord og ikke omtalt som noen løsning på problemet du beskriver.
Link to post

Nei Elektrolyseblokkeren løser ikke alle problemene og akkurat det med problemløsningen var noe av det jeg forsøkte å belyse.

 

Jeg mener at lokal jord kan virke, men er ikke er helt problemfritt. En av begrunnelsene mine til dette er mine erfaringer med båter i praksis. mennesker gjør feil, og dette kan gi katastrofale følger. Vi opplever ganske mye rart i vårt daglige arbeid, og ser ulempene med forskjellige løsninger.

jeg har målt båter som har fått dispensasjon til å bruke jernkjøl som jordplan. Eieren av båten var ikke klar over at båten var utstyrt slik, og fikk den behandlet ved slipping. Båten mistet jordplanet i dette tilfellet.

likeledes ser vi dynaplater som er overmalt støtt og stadig.

 

Selvfølgelig kan man si at dette ikke skyldes systemet men eieren, men vi mener det er av vesentlig betydning.

 

Jeg kan legge til at jeg får mange telefonhenvendelser på vår brukersupport hvor det viser seg at skilletrafoen er koblet feil slik at jord fra land er forbundet til båten og dermed ikke er galvanisk skilt allikevel.

 

Nok en gang kan man si at dette skyldes montøren, men vi kan også si at det til syvende og sist går utover kunden.

 

Så har man installasjonskostnader å ta hensyn til. vi kan ikke ta utgangspunkt i at installasjonen gjøres av kunden. Hva vil det koste å installere dynaplate og vendebryter sammenliknet med en Elektrolyseblokker?

 

Å kutte kutte jord i skjøteledninger er helt forbudt, dette er det ikke tvil om.

Etablering av lokal jord med vendebryter og sluttkontroll med rampetest er noe annet, og det er lov.

 

I vår organisasjon tar vi dette på alvor og tilbyr nå våre samarbeidspartnere opplæring fra Trainor samt utlån av det nødvendige utstyret som skal til for å utføre test ved sluttkontroll.

 

Det koster dere en telefon til Trainor for å få svar på hvilken tilstand det generelt er i norske båthavner med hensyn til utløserverdier på jordvern.

 

I Blommenholm båtforrening fikk jeg noen rare mål i båtene for noen uker siden. det var da tydelig feil fra landstrømmen. Jeg kontaktet en av våre samarbeidpartnere for å få noe hjelp slik at forreningen skulle få reparert feilen fordi jeg måtte videre til Sverige.

Han kunne fortelle meg at jordfeil i Oslo var vanskelig å få reparert. De kunne ikke stenge ned området for å få reparert feilen.

 

 

Jeg har ikke sagt at Electrolyseblokkeren er bedre enn lokal jord, det var ivertfall ikke meningen. det jeg mener er at den er et bra og billig alternativ til de løsningene som er på markedet.

 

Når vi måler korrosjonsratene i båt løser vi problemene. Electrolyseblokkeren er som sagt konstuert for å takle de problemene som vanligvis er et problem.

Den har ikke problemer med 1,6 volt DC med en belastning på 150 amp. AC. Dette er testet på flere internasjonale laberatorier og vi har dokumentasjon på dette. Når dette er sagt er det et overdrevent fokus på disse målene. Det som er viktigt er hva den gjør når det er en liten feil.

 

Når det gjelder datablad på elektrolyseblokkeren og testresultater fra laberatorietester kan jeg sende dette på mail for de som er interesert, men det er en del elementer i blokkeren som vi ikke kan offentliggjøre av hensyn til vår forskning på dette feltet.

 

Håper dere har forståelse for dette.

Link to post

Feilkobling av skilletrafo og overmaling av jordingsplater forekommer sikkert, men slike feil kan skje uansett hva slags løsninger man velger.

 

Det jeg er ute etter er at du helt konkret forklarer oss hvorfor vi skal velge deres Electrolyseblokker fremfor lokalt jordplan. Kan ikke se at dette har fremkommet til tross for at jeg har etterlyst det flere ganger.

 

Jeg savner også forklaring på hva som er unikt med Electrolyseblokkeren fremfor en vanlig galvanisk isolator.

 

Fordeler som er blitt fremhevet med lokalt jordplan er:

  • Pris: Electrolyseblokkeren koster kr 2700, 4.5 ganger mer enn Dynaplate.
  • Driftsikkerhet: Dynaplate inneholder ingen elektroniske komponenter.
  • Støy: Jordplanet kan også benyttes for radioutstyr etc.
  • Sikkerhet: Lokal jord gir ett fullstendig skille fra landjord. Du har flere ganger fremhevet at det ofte er jordfeil på bryggeanlegg og at jordfeilbryterne ikke fungerer. Skulle dette skje kan en båteier med galvanisk isolator få alvorlige problemer....
Link to post

Når det gjelder datablad på elektrolyseblokkeren og testresultater fra laberatorietester kan jeg sende dette på mail for de som er interesert, men det er en del elementer i blokkeren som vi ikke kan offentliggjøre av hensyn til vår forskning på dette feltet.

 

Håper dere har forståelse for dette.

Joda, Hulda har forståelse for dette med vern av bedriftshemmeligheter. Saken er imidlertid at dere leverer utstyr av kritisk karaker. Kristisk går her både på vern av tredjeparts verdier og personsikkerhet.

 

Det må derfor være mulig å gi en beskrivelse av hvordan produketet er bygget opp, prinsippene for hvordan det fungerer, hvilke mål og vekt det har og hvor mye det koster.

 

Ellers vil produktet minne med om noe Texaco begynte å selge for mange år siden. Produktet het "Boron". Boron var ikke bensin, iflg. reklamen. Det var noe "annet" som gjorde underverker med motoren, øket effekten og alt det der. Til slutt måtte man krabbe til korset og innrømme at det var samme suppa som man kunne kjøpe hos Shell, BP og overalt ellers. Det eneste var at prisen var litt høyere.

 

Forstålsen for tåkelegging er meget begrenset.

Link to post

I Blommenholm båtforrening fikk jeg noen rare mål i båtene for noen uker siden. det var da tydelig feil fra landstrømmen. Jeg kontaktet en av våre samarbeidpartnere for å få noe hjelp slik at forreningen skulle få reparert feilen fordi jeg måtte videre til Sverige.

Han kunne fortelle meg at jordfeil i Oslo var vanskelig å få reparert. De kunne ikke stenge ned området for å få reparert feilen.

Forstår ikke helt hva du mener her.

Blommenholm ligger da ikke i Oslo.

 

Forøvrig vil dine innlegg virke mer seriøse dersom du ihvertfall gjør et forsøk på å skrive korrekt norsk.

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...