Jump to content

Electrolyse-Blokker...


Miranda II

Recommended Posts

  Hulda har foretatt ett grep for å komme rundt hele problematikken: Båtjord er fysisk skilt fra motorjord. 

<{POST_SNAPBACK}>

Øhhh..?? Hvordan klarer du å skille "motor-jord" fra "båtjord" i en jernbåt??? :crazy: (Med mindre motoren står på isolerte labber, elektrisk isolerende kobling mellom motor og aksling OG INGEN elektriske koblinger i form av ledninger osv mot motor, starter, dynamo...!)

Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim.

Link to post
Share on other sites

Øhhh..?? Hvordan klarer du å skille "motor-jord" fra "båtjord" i en jernbåt???  (Med mindre motoren står på isolerte labber, elektrisk isolerende kobling mellom motor og aksling OG INGEN elektriske koblinger i form av ledninger osv mot motor, starter, dynamo...!)

<{POST_SNAPBACK}>

Eller brytere som kopler vekk både pluss og minus.

Link to post
Share on other sites

Siden du er opptatt av nøyaktighet JRK:

 

...Ett lokalt jordplan oppstår i det øyeblikk du fjerner jordlederen fra landstrøm.

<{POST_SNAPBACK}>

HÆææ?? :crazy: Et "lokalt jordplan" OPPSTÅR ikke av seg selv!

 

...Det vil  ”alltid” være noe jordfeil på land. Enten fra nabobåter eller fra landstrømsanlegg eller fra everket selv. Da vil en av fasene være indirekte koblet til jord, og denne får du med på kjøpet inn til ditt jordplan via faselederen.

<{POST_SNAPBACK}>

Kan være noe enig i utsagnet, men du må også ta med at det er avhengig av type nett du har...

 

...Det du oppnår med skilletrafoen er at alt som har med jordfeil fra nabobåt landstrømsanlegg, everk eller hva det måtte være blir isolert bort i fra ditt lokale jordplan og dine lokale faseledere.

Med andre ord. Det vil aldri kunne gå noen strøm fra ditt lokale jordplan eller dine faseledere til omverden vias sjøen, fordi det vil aldri bli noen sluttet krets.

<{POST_SNAPBACK}>

Enig.

Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim.

Link to post
Share on other sites

Nja, snakker kanskje om dobble hovedstrømsbrytere kanskje ? Det har iaf. jeg, mao er ikke batteriet tilkoblet båten, når det lades..

 

Suzuki

<{POST_SNAPBACK}>

Korrekt. Systemet er slik at jeg kan sveise i skroget uten å knekke diodebroen i dynamoen. Det var min hovedgrunn for å lage det slik. Jeg ble spesialist i dynamooverhalinger. Jeg kan også kople slik at kun startbatteriet og motoren er i krets. Alt annet kan kjøres utenom. I og med aggeregatet er jeg ikke så avhengig av framdriftsmotoren. Jeg seiler mye, bedre å starte "snekkemotoren" på aggeregatet enn den enorme jernfokka for å få ut noen få amperer.

Link to post
Share on other sites

Hei Lotus,

 

Du skriver

 

"OK JRK. Jeg får skrive ting en gang til, denne gangen mer detaljert."

 

Med all respekt, ikke villed mer nå. Om du gjentar det du ikke har nok kunnskap om i det uendelige så blir det ikke mer rett. Det er bare å beklage at jeg er nedlatende nå, men jeg har hverken tid eller interesse av dette.

<{POST_SNAPBACK}>

Dette er ikke villedning. Dette er grunnen til at lokalt jordplan+ jordfeilbryter ble tillatt som likeverdig til skilletrafo. Tror du virkelig denne løsningen hadde blitt godkjent hvis den ikke virket eller var farlig?

 

Du sier:

Det du oppnår med skilletrafoen er at alt som har med jordfeil fra nabobåt landstrømsanlegg, everk eller hva det måtte være blir isolert bort i fra ditt lokale jordplan og dine lokale faseledere.

Med andre ord. Det vil aldri kunne gå noen strøm fra ditt lokale jordplan eller dine faseledere til omverden vias sjøen, fordi det vil aldri bli noen sluttet krets.

 

Det er selvfølgelig helt korrekt og er skilletrafoens oppgave - galvanisk skille. Men nå har altså lokalt jordplan + jordfeilbryter blitt godkjent som en likeverdig løsning. Hvorfor har den det? Jo av de grunner jeg ramset opp i mitt forrige innlegg.

 

Og som Marwin presiserte. Det finnes mange typer nett. Noen er mye snillere når det gjelder jordfeil. For det første er det ikke slik at du alltid får jordfeilen fra land direkte inn i båten via en av faseledningene og i de tilfeller du får det, vil det bare unntaksvis utgjøre en trussel. Fasen er jo ikke jordet i det lokale jordplanet i utgangspunktet. Du selv må altså ha en fase liggende mer eller mindre til jord for at dette skal få konsekvenser. Skulle man være i denne uheldige situasjonen, slår jordfeilbryteren ut. Da har vi øket sikkerheten fra 99% ved frakoblet landjord till 99,9% sikkert i kombinasjon med jorfeilbryteren. Og de ytterst få gangene bryteren ikke slår ut og kutter strømmen? Det er de gangene jordstrømmen er for lav. Poenget er at hvis ditt utstyr i din båt uten feil, kan det være så mye feil det bare vil på andre båter og nettet forøvrig uten at det får den ringste konsekvens for din båt. Du trenger ikke konsentrere deg om hele havna og båtene der, men kan sørge for å konsentrere deg kun om ditt eget. Det er et enormt fremskritt som i praksis løser alle problemene med tæring på din egen båt.

 

For de som ikke kan så mye om strømnettet, kjøres det mye IT-nett i Norge. Sammen med Albania er vi de eneste i verden med et slikt nett. Fordelen med et slikt nett er at man kan kjøre selv med en jordfeil og dermed få en meget høy grad av driftsikkerhet. Dette er et tveegget sverd. Jordfeil ønsker man jo ikke. Imidlertid er det flere og flere steder i Norge der man går vekk fra IT-nett.

 

Jeg gidder heller ikke å diskutere dette hvis du bare rakker ned og ikke forteller hva i min argumentasjon som er feil. Jeg nøyer meg med å igjen konstatere at lokalt jordplan + jordfeilbryter er godkjent som en fullverdig løsning i de nye forskriftene. Mer er det ikke å si.

 

Lotus

Redigert av Lotus (see edit history)
Link to post
Share on other sites

... For de som ikke kan så mye om  strømnettet, kjøres det mye IT-nett i Norge. Sammen med Albania er vi de eneste i verden med et slikt nett. Fordelen med et slikt nett er at man kan kjøre selv med en jordfeil og dermed få en meget høy grad av driftsikkerhet. Dette er et tveegget sverd. Jordfeil ønsker man jo ikke. Imidlertid er det flere og flere steder i Norge der man går vekk fra IT-nett. 

<{POST_SNAPBACK}>

IT-nett er kun et av de 5 nett-typene som kjøres her til lands... :eek:

 

I IT-nett er ikke jord tilsluttet i selve nettet! Det er galvanisk skillt fra nettet! (Kun et gjennomslagsvern er tilkoblet null-punktet i trafoen (mot jord) (og dette nullpunktet føres IKKE ut til abonent!)) Jordforbindelsen som kjøres ut på nettet, er hentet VED trafoen e.l. Problemet er at denne jordforbindelsen kan være LITT forskjellig fra MODER JORD (=havet)

 

(I TT-nett (sjeldnere!) er gjennomslagsvernet erstattet av en forbindelse til jord, ellers ingen endring.)

 

TN-nett holder sitt inntog flere steder i økende grad; Også mot boliger.... her er det kombinasjonen TN-C-S 400 volt som er fremtredende. Dette er i utgangspunktet et 5-leder-system, hvor nøytralleder og jord er lasket sammen (på forskjellig vis) ved trafo / hovedfordeling; 230 volt enfase taes ut mellom nøytralleder og en fase :eek:

Og så kjæm rosina i pølsa: HVIS du har jordfeil mellom nøytralleder og jord, koss svarten oppdager du DET??? :cryin:

Joda, du KAN få deg en karamell hvis du snur støbslet! :eek: og den "karamellen" KAN være minst dobbelt så stor (i volt) som på et gammeldags (Albania) IT-anlegg.

JordfeilBRYTEREN skal i utgangspunktet sikre deg mot "karamellen", men er DET nok??

Har sett to kontorlamper (bord) tilsluttet hver sin fase på TN-nett.... BEGGE hadde jordfeil, og i en støbselkombinasjon, sto det 400 volt mellom dem. :eek: "Det ska et godt hjerte til slike "karameller"" :crazy:

 

Så til dagsorden: HVIS du har 400 volt TN nett til din båt, vil "Elektrolyseblokker" takle slikt?? Sjøl ville jeg under slike omstendigheter garantert ha foretrukket skilletrafo!

Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim.

Link to post
Share on other sites

Hei,

 

Ja jeg sa jo at jeg ikke ville argumentere mer, men av og til er det vankelig å holde kjeft.

 

Lotus skriver

" Jeg nøyer meg med å igjen konstatere at lokalt jordplan + jordfeilbryter er godkjent som en fullverdig løsning i de nye forskriftene. Mer er det ikke å si."

 

Her er vi faktisk nesten helt enig. Dette er ett myndighetskrav og derfor godt nok med hensyn på personvernet. Problemet er at de som lager forskrifter først og fremst er opptatt av dette i denne sammenheng, og bryr seg mindrei om anoder eller propellere tæres bort.

Link to post
Share on other sites

Jeg kjøpte dette produktet fra dem, men det hadde ingen funksjon dermed leverte jeg det i retur, men fikk da masse problemer, mer vil jeg ikke si...

<{POST_SNAPBACK}>

Hallo alle sammen.

Pga. at han er førstemann og det eneste som sendte meg noe tilbake fra Sterling,

er det vel enkle til å svare på.

--------------------

Kjære venn: hvis du sier noe, da skal du fortelle hele sannheten.

 

Du har skrevet til meg at du er ikke fornøyt, pga. uttalen av firmaet det du snakker om.

Jeg svarte kun at argumentet ikke stemmer og prøvte til å forklare det.

 

Men du fikk samtidig og med en gang beskjed om, at du selvfølgelig kan sende apparaten tilbake uansett.

 

...som du har gjort.

 

! Og bare deretter fikk du "en problem", men som ha vært hjemmelaget fra deg og ikke fra meg !

 

Du har sendt apparaten som brev, i et stor konvolut med lit folie rund om apparaten,

men ikke som pakke med fornuftig embalasje (og postens forsikring).

Mølig at brevet ble ikke bra behandlet av posten, sånt at inneholdet ble skadet.

....fordi du sa at du aldri ha brukt apparaten.

 

Tilleggs mangler det originalkartong og bruksanvisningen ha vært øddelagt.

Disse to siste poeng hadde vært ikke noen problem, som jeg også har skrevt til deg.

 

Du fikk også tilsendt noe bilde, til å gjøre det forståæligere.

 

Skadene er relativ lett og (uten at jeg sjekkte videre til nå) på uteside.

Men det er skadet vare nå som du har sendt til meg.

:smash: Og bare det er grunnen av

- at jeg nekter til å tar det tilbake :nono:

- og at jeg ikke selger apparaten videre til en annen kunde. :nono:

 

Men ....at du fikk tilbud fra meg, om å hjelpe deg sånt at du ikke taper hele beløpet som du betalte,

det glemter du vel.

 

Jeg kan godt utvide forklaringen med innlegg av både hele konversasjonen vår,

inkludert "tv2-trusselen" fra deg og alle bilde som du ha fått.

 

Men jeg vil gjerne antar at det ikke er nødvendig (?)....

 

------------------------

Så hadde det vært fint hvis du ikke fortsetter med saken som du har prøvet nå.

Dette er urettferdig og det, kjære venn, er ikke jeg og har jeg aldri vært.

 

Med vennlig hilsen

Jørg

 

p.s. unskyld for feil grammatik, i så fall. Jeg lærer enda :crazy:

Kommer det et anleddning at jeg skal svare på noe igjen, så kan hendes at svaret kommer forsinket.

Jeg er akkurat nå i Tyskland til å hente varer og er ikke online i hele tida.

Ber om unskyld også for det, fordi det finnes mange bestillinger fra mennesker som allerede er eller som skal blir fornøyt.

:seeya:

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post
Share on other sites

Dette siste momentet er vel en LITEN avsporing av strengen.., Nå kjenner ikke jeg enkelthetene i denne saken, og ikke er den i min intr. heller, men vil gjerne gi en kommentar:

Jeg bistår et Oslo-firma med kunder og support innen frekvensomformere +++ (nord for Dovre), komponenter som selges / sendes over hele landet; I firmaets betingelser står det at varer kan kun returneres etter avtale, i perfekt stand (ikke riper osv...) i ORGINAL embalasje (uten skader) med alle papirer og duppeditter+++ OG at det kun returneres 80% av kjøpesummen (litt avhengig av størrelse osv.)

Har inntrykk av at dette er ganske vanlige betingelser.

Det KAN være mangel på (/ dårlig) kommunikasjon som er årsaken til angjeldene sak (som Jorg svarer på her).

Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim.

Link to post
Share on other sites

Dette siste momentet er vel en LITEN avsporing av strengen.., Nå kjenner ikke jeg enkelthetene i denne saken, og ikke er den i min intr. heller, men vil gjerne gi en kommentar:

Jeg bistår et Oslo-firma med kunder og support innen frekvensomformere +++ (nord for Dovre), komponenter som selges / sendes over hele landet; I firmaets betingelser står det at varer kan kun returneres etter avtale, i perfekt stand (ikke riper osv...) i ORGINAL embalasje (uten skader) med alle papirer og duppeditter+++ OG at det kun returneres 80% av kjøpesummen (litt avhengig av størrelse osv.)

Har inntrykk av at dette er ganske vanlige betingelser.

Det KAN være mangel på (/ dårlig) kommunikasjon som er årsaken til angjeldene sak (som Jorg svarer på her).

<{POST_SNAPBACK}>

Det ser ut til at din anførsel kan være berettiget. Når det gjelder salg fra profesjonell selger til privat forbruker, stiller så vidt jeg kjenner til ikke loven krav til at produktet skal leveres tilbake i original emballasje. For en del produkters vedkommende må man ødelegge emballasjen for å få tatt produktet i bruk.

 

Når så mye er skrevet, påhviler returtransportansvar og kostnader i denne forbindelse kjøperen. Mao., hvis ikke kjøperen emballerer og sender produktet på en forsvarlig måte, er dette sistnevntes ansvar. Jeg akter naturligvis ikke å gå inn i denne spesielle saken som sådann.

 

Hulda har selv kjøpt lader fra Jörg Becker. Det eneste problemet jeg hadde var av språkmessig karakter. Når dette var ryddet av veien, kom dingsen prompte pr. post. Det skulle vært fraktfritt, men det "glemte" Becker. Jeg gadd ikke klage. Laderen virker som den skal og jeg er fornøyd.

Link to post
Share on other sites

Jeg skal avslutte saken, men det er to ting jeg lurer på:

 

 

 

Ellers kan jeg si at bruksanvisning har jeg aldri sett. Embalasjen måtte jeg fjerne for å kunne se apparatet. Fikk en fagmann til å se på det derfor sendte jeg det i retur etter at han kom med en konklusjon.

Jeg sendte det godt innpakket med emballasje rundt i god tro, men hvis det er ødelagt under transport så får jeg bare innse at 1000-lappen er tapt.

 

Før denne saken avsluttes fra min side har jeg følgende spørsmål til deg, dette gjelder ikke bare meg men generelt:

 

Hva om det hadde skjedd noe der forsikringen kom inn i bildet, eks en brann eller lignende og det hadde vist seg at dette apparatet ikke er godkjent for installasjon i båt. Hva hadde skjedd da??? Jeg spør siden forsikringsselskapet hadde GARANTERT tatt frem dette!

 

Hvem har godkjent dette apparatet og hvilken standard er den bygget etter?

 

Kan du dokumentere virkningen av denne type apparat?

 

Bildene du sendte får jeg ikke åpnet, prøv igjen!

Link to post
Share on other sites

Svaret ovenfor var altså til Joerg Becker. Gikk litt fort i svingene i dag.

<{POST_SNAPBACK}>

Nå driver ikke Hulda reklame, eller tar parti, men på hjemmesiden til Stirlig står det å lese under

http://www.tbbecker.de/sterlingnorge.htm:

 

Systemet ha full tillatelse pga.

CE (Europa) etter EN ISO 13297 og A.B.Y.C. (USA)

og er testet mht. UL- standard ISO 8846 som overtreffes EN ISO 13297

Link to post
Share on other sites

Nå driver ikke Hulda reklame, eller tar parti, men på hjemmesiden til Stirlig står det å lese under

http://www.tbbecker.de/sterlingnorge.htm:

Systemet ha full tillatelse pga.

CE (Europa) etter EN ISO 13297 og A.B.Y.C. (USA)

og er testet mht. UL- standard ISO 8846 som overtreffes EN ISO 13297

<{POST_SNAPBACK}>

Der er jeg helt enig med deg Hulda. Miranda II har rakket så mye ned på Sterlings galvaniske skilledings nå uten å komme med noe konkret. Så nå bør det komme noen facts på bordet. Ellers så begynner denne saken å stinke litt etter min mening. Hva er egentlig galt med Sterling sin skiller? Er den "fagmannen" som har slaktet Sterling-skilleren mannen fra Electromarine tro? Da skjønner jeg jo at han heller vil selge sitt eget produkt som han sikkert tjener mye mere på. Det er jo greit, men å si at den ene skilleren er brannfarlig og det som verre er, da bør det dokumenteres!

Etter det jeg kan se ut i fra det som står på hjemmesidene til Electromarine og Jörg Becker, så virker det som om det dreier seg om to identiske artikler, den eneste forskjellen er at Electromarine sin koster over det dobbelte av Becker sin!

-------------------------------------------------------------------------

 

MEN;,,,, jeg har en annen sak i samme slengen som jeg trenger litt mere forklaring på. Dette fordi jeg er usikker på hvordan en varmtvannsbereder med 220-volt element og varmesløyfe fra motoren er bygd opp. Det er jo akkurat denne det skrives om at hvis det blir noe feil, så kan det bli store strømmer på avveie..

Hvis det blir feil/overledning i elementet, hvordan kan strømmen gå ut gjennom f,eks propellakselen eller andre ting og ut i sjøen? Dette skjønner jeg ikke helt, fordi berederen står jo ikke i kontakt med det elektriske anlegget i båten ellers..(12-volt siden altså) Det er jo slanger ut og inn til berederen både på motorsiden og ferskvannsiden, så berederen er vel helt isolert fra 12-volt'en og minussiden der? Skulle det bli noe galt med 220V'en , og en har jordfeilbryter, så vil vel denne ta seg av feilen??

 

Mulig dette er et dumt spørsmål, men bær over med det, og vær snill å forklar meg med teskjeer, for dette skjønner jeg ikke helt... :rolleyes:

Link to post
Share on other sites

Hei,

 

Ja jeg sa jo at jeg ikke ville argumentere mer, men av og til er det vankelig å holde kjeft.

 

Lotus skriver

" Jeg nøyer meg med å igjen konstatere at lokalt jordplan + jordfeilbryter er godkjent som en fullverdig løsning i de nye forskriftene. Mer er det ikke å si."

 

Her er vi faktisk nesten helt enig. Dette er ett myndighetskrav og derfor godt nok med hensyn på personvernet. Problemet er at de som lager forskrifter først og fremst er opptatt av dette i denne sammenheng, og bryr seg mindrei om anoder eller propellere tæres bort.

<{POST_SNAPBACK}>

Dette blir jo helt feil. Utgangspunktet er at landstrømsjord er årsaken til det meste av styggedom. Det var ikke lov å kutte jordledningen fra land, fordi det da går ut over sikkerheten. Mange gjorde det likevel for å fjerne 99% av problematikken rundt elektrolytisk tæring. Så fikk sikkerhet være sikkerhet.

 

Så kommer myndighetene opp med en løsning som lovlig gjør at man kan kutte landstrømsjord, fjerne det aller meste av tæringsproblemstillinger og fortsatt opprettholde sikkerheten. Løsningen heter lokalt jordplan pluss jordfeilbryter. Lovlig klipping av landstrømsjordledningen er plutselig tillatt. At løsningen bare skulle ta hensyn til sikkerheten er med respekt å melde tull. Faktum er at landstrømsjord er borte vekk. Den tingen som er blitt diskutert opp og ned og opp i mente er plutselig borte vekk. Forsvunnet. Ikke lenger med i diskusjonen. Nå har man en løsning i båt som man har hatt som eneste godkjente løsning i husinstallasjoner fra dag 1: Lokalt jordplan.

 

Min påstand er at de nye forskriftene ivaretar både sikkerheten og tæringsproblematikken. Jeg har prøvd å dokumentere hvorfor. Man har sagt at dette er feil, men det er det faktisk ikke.

 

Jeg vil anbefale alle å bruke løsningen med lokalt jordplan. Da slipper man skilletrafo og da slipper man elekrtrolyseblokkeren. Da slipper man å bry seg om feil på landstrømsjord på brygga og man slipper å bry seg om feil i andre båter. Man har bare seg selv å tenke på. Bedre kan det faktisk ikke bli.

 

Man må ikke skape det inntrykk at de som nå har fått installert en løsning med lokalt jordplan har en mindreverdig løsning. Løsningen er fullgod både for sikkerhet og for elektrolytisk tæring.

 

Lotus

Link to post
Share on other sites

Man må ikke skape det inntrykk at de som nå har fått installert en løsning med lokalt jordplan har en mindreverdig løsning. Løsningen er fullgod både for sikkerhet og for elektrolytisk tæring.

Det var også mitt utgangspunkt for å engasjere meg i debatten, å forsøke å bidra til at våre medlemmer ikke bruker tid og penger på å løse ett problem som i praksis ikke eksisterer lenger.

At galvaniske skiller etc. fremdeles markedsføres som den eneste løsningen på jordingsproblematikken viser at nøytral informasjon må til. :smiley:

 

Dette skjønner jeg ikke helt, fordi berederen står jo ikke i kontakt med det elektriske anlegget i båten ellers..(12-volt siden altså)

I teorien kan man får strømlekkasje til jord (gjennom motor etc) via forurenset kjølevæske.

Men denne problemstillingen faller bort dersom berederen er koblet til et lokalt jordplan.

Link to post
Share on other sites

MEN;,,,, jeg har en annen sak i samme slengen som jeg trenger litt mere forklaring på. Dette fordi jeg er usikker på hvordan en varmtvannsbereder med 220-volt element og varmesløyfe fra motoren er bygd opp. Det er jo akkurat denne det skrives om at hvis det blir noe feil, så kan det bli store strømmer på avveie..

Hvis det blir feil/overledning i elementet, hvordan kan strømmen gå ut gjennom f,eks propellakselen eller andre ting og ut i sjøen? Dette skjønner jeg ikke helt, fordi berederen står jo ikke i kontakt med det elektriske anlegget i båten ellers..(12-volt siden altså) Det er jo slanger ut og inn til berederen både på motorsiden og ferskvannsiden, så berederen er vel helt isolert fra 12-volt'en og minussiden der?  Skulle det bli noe galt med 220V'en , og en har jordfeilbryter, så vil vel denne ta seg av feilen??

 

Mulig dette er et dumt spørsmål, men bær over med det, og vær snill å forklar meg med teskjeer, for dette skjønner jeg ikke helt...

<{POST_SNAPBACK}>

Nå er ikke Hulda fagmann innen elektro, men jeg har gjort meg en mening om hvordan jeg akter å opptre med elektrobiten. For det første, jeg skal ikke ha landstrøm annet enn en jordet skjøteledning. Jeg har en MASE 8000 som skal skaffe strøm. Jeg har jernbåt som etter sjekking eventuelt blir godkjent som jordplan av meg selv. Andre må ha en Dynaplate eller tilsvarende. Jeg har sett Dynaplater bli fullstendig gjennkalket og trolig passivisert, trolig på grunn av lekkstrømmer. Det var advarslene.

 

Du kopler opp grønt vann fra motoren til v.v.berederen. Det grønne vannet kan trolig lede elektroner, i og med at det inneholder antikorrosiver. Du bruker sorte gummisklanger, disse er antistatiske og leder strøm. Nå har du elektrisk koplet berederen til motoren og propellen. Men slangene og væsken har trolig en betydelig motstand. En skikkelig jordingskabel fra berederen til en Dynaplate vil gi en bedre jord. Elektroner har en tendens til å gå minste motstands vei.

 

V.v.berederen har også en elektrisk 220 V varmekolbe som ikke er dobbeltisolert. Samme som vi har i huset. I en slik kolbe er det mulig å få overslag til jord. Dette er som Lotus hevder uhyre sjelden og din interne jordfeilbryter vil ta hånd om en slik jordfeil. Dessuten, en slik jordfeil vil være vekselstrøm og i vårt tilfelle og ikke korrosiv. JRK er ikke enig i dette. Lotus og Hulda er uenige med JRK. Hulda har en bøtte med høgskolevektall innen materiallære og korrosjon. Så fremt du kutter landjord og har lokalt jordplan, bør du ikke være redd. Du behøver i alle fall ikke være redd for vekslende lekkstrømmer fra 220 V siden når det gjelder korrosjon.

 

Skal du inn med elektrisk 220 V i båten for v.v.bereder, er du nødt til å installere el.skap med sikringer og jordfeilbryter på 30 mA.

 

Etter denne oppskriften har du ikke mer risiko for skadelige strømmer til propellen enn det du hadde før. Hvis du også linker motorens jordingspunkt til Dynaplaten, burde forholdet bli bedre enn tidligere.

 

Blant annet disse som leverer spenningsregulatorer, husker ikke navnet akkurat nå, leverer slike "plug and play" 200 V el.anlegg som du kan installere selv. Tror de ligger i Bærum/Asker. Harddisken min er tom for øyeblikket.

Link to post
Share on other sites

Så det jeg trenger er en dynaplate og en landstrøm sentral med jordfeilbryter!

<{POST_SNAPBACK}>

Men er dynaplaten godkjent som jording da? I følge forskriften så skal man jo ha en kopperplate på minimum 0,25 kvadratmeter, dvs for eksempel 50x50cm. Og dynaplaten er jo betydelig mindre enn dette!

 

Selv så har jeg fundert litt på å montere en 2mm kopperplate under flapsen bak på båten, da denne er både stor og flat og sånn sett et egnet sted for en jordingsplate. Men en dynaplate er jo lettere å plassere da, hvis den bare er godkjent for formålet.

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Med tanke på personsikkerhet så må nok varmtvannsberederen jordes.

Med tanke på tæring etc. så bør du jorde denne til en lokal jord som dynaplate og ikke jorde ditt anlegg til jord i stikkontakten på land.

 

Det er også slik jordinga i vanlige husinstallasjoner er utført. Jord i huset ditt er normalt tilkoblet en (eller flere) jordelektroder som kan være jordspyd slått ned i hagen og også normalt tilkoblet vannrør i huset. Mener at også armeringsjærnet i støpte plater etc. kan være tilkoblet samme jord.

Link to post
Share on other sites

Så det jeg trenger er en dynaplate og en landstrøm sentral med jordfeilbryter! Thats it...eller?

Har trebåt, men det spiller kanskje ingen rolle.

 

Eneste jord som går i motor er da minusen på starter/dynamo. Alt annet jordes i dynaplate?

<{POST_SNAPBACK}>

Har du tenkt på at du kanskje må ha stålbåt i stedet for å¨være sikker? Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Men er dynaplaten godkjent som jording da? I følge forskriften så skal man jo ha en kopperplate på minimum 0,25 kvadratmeter, dvs for eksempel 50x50cm. Og dynaplaten er jo betydelig mindre enn dette!

 

Selv så har jeg fundert litt på å montere en 2mm kopperplate under flapsen bak på båten, da denne er både stor og flat og sånn sett et egnet sted for en jordingsplate. Men en dynaplate er jo lettere å plassere da, hvis den bare er godkjent for formålet.

<{POST_SNAPBACK}>

Dynaplate har overflate av små pyramider som gir meget effektiv arealøkning.

Link to post
Share on other sites

Blant annet disse som leverer spenningsregulatorer, husker ikke navnet akkurat nå, leverer slike "plug and play" 200 V el.anlegg som du kan installere selv. Tror de ligger i Bærum/Asker. Harddisken min er tom for øyeblikket.

Antar at det er Ladac du tenker på.

Isåfall er de ikke noe bedre enn de andre firmaer som er nevnt i denne tråden.

 

Utdrag fra dette dokumentet:

 

"Å bruke 220V landstrøm er ikke problemfritt, da jord på land som koples til jord ombord gir kryp-strømmer som forårsaker en galvanisk korrosjon. Mange har "løst" dette ved å kutte jordingskabelen, men hvis en elektrisk feil oppstår, kan båten bli strømførende, og liv og helse settes i fare."

 

"Ladac har sikret muligheten for å kunne tilby et system som både hindrer galvanisk korrosjon og sikrer liv og helse, uten bruk av sertifisert innstallatør og uten melding til stedlig kontrollorgan. En isolator eller isotrafo oppretter et galvanisk skille mellom land og båt, og stopper krypstrømmene som forårsaker den galvaniske korrosjonen."

 

Som man ser, ikke et ord om den enkleste løsningen... :rolleyes:

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...