Jump to content

Electrolyse-Blokker...


Miranda II

Recommended Posts

Hei,

jeg fikk montert en MPS elektrolyseblokker som er utviklet for å stoppe galvanisk og elektrolytisk korrosjon som forårsakes av en felles jordforbindelse med land og andre båter i nærheten.

Dette er vårt viktigste verktøy i bekjempelse av galvanisk og elektrolytisk tæring. Dette gjør jeg for at den galvaniske aktiviteten blir redusert til et minimum.

De fleste båtene er feil balansert med sinkanoder. Det fører til at båten enten er over- eller underbeskyttet. En overbeskyttet båt tiltrekker seg groe og skjell, som fører til økt drivstoff forbruk og redusert fart. Ofte gror gjennomføringer igjen og lakken eller grunningen på metalldeler løsner og etterlater metallene ekstra sårbare. Når en båt er underbeskyttet er den svært utsatt for korrosjons skader på kostbare deler.

 

Jeg fikk sjokk da jeg så hvor mye det tæret rundt omkring i båten etter at en fagmann fra Electromarine fikk målt beskyttelsesnivået i båten min..

Fant blant annet ut at kjøleren i motoren tærte mye siden de som lager motorene bruker kobberpakning i endelokkene slik at den skal tæres opp etter hvert, et pengespill altså.

Vi fikk også lagt opp en jordledning fra Zink-anode skruen og opp til en annen plass på motoren etter å ha borret et hull i skruen, deretter gjenget vi opp hullet og fikk montert en skrue til å feste jordledningen.

Fant også ut at styrbord dieseltank hadde høye verdier slik at vi måtte til med ledninger der også, samme på baugpropellen, hylsen, samt noen andre plasser.

 

Dette ser ut til å være et kjempeproblem rundt omkring?

Har dere tro på at det jeg har fått utført nå kommer til å fungere, eller er det bare et pengespill det også som mye annet...?

Link to post
Share on other sites

Tja, som jeg har skrevet endel ganger så skjønner jeg ikke poenget med dyre, kompliserte og tunge løsninger (galvaniske skiller/skilletrafoer) nå som reglene tillater lokal jord.

Har fortsatt ikke fått noen forklaring...

 

Hva er MPS elektrolyseblokker? Galvanisk isolator?

Har du en link?

Link to post
Share on other sites

Elektrobiten har Ingar peiling på, så jeg skal ikke blande meg opp i den.

 

Elektrolytisk korrosjon: Da må man ha en likestrøm som knabber elektroner fra et matieriale samt en elektrolytt slik at ionene kan reise (gresk, ione=den som reiser). Dette er den mest aggresive korrosjonsformen, hvis man kan uttrykke det slik. Reakjonen kan gå så elektrolytten (sjøvannet) bruser.

 

Galvanisk korrosjon: To materialer som ligger forskjellig i aktuelle spenningsrekke har: 1) Elektrisk forbindelse. 2) Har felles elektrolytt. Tar man denne korrosjonsformen isolert sett, vil en korrosjon kunne kjøre internt i en motor. En del båteiere har oppdaget korrosjon i varmevekslerene sine. Her, og i liknende tilfeller, hjelper vel ikke galvaniske skiller i og med at korrosjonen kjører fornøyd og hurtig på lokalplanet.

 

Over/underbeskyttelse: Det man muligens her ref. til er s.k. overspenningskurver. Altså strømmen (strømtettheten) er en funksjon av spenningen. En sinkanode har et fast spenningsnivå relatert til standard hydrogenelektrode. Mye eller lite anoder endrer m.a.o. ikke spenningen. Altså, man flytter seg ikke på spenningskurven.

 

Hvis man nå samrører elektrolytisk beskyttelse og galvanisk beskyttelse, er man ut og kjører. Både i teori og praksis. Det er to hovedsystemer: Anodisk og katodisk beskyttelse. Katodisk beskyttelse er det mest vanlige på stålkonstruksjoner. Siste er et hybridsystem f.eks. i forbindelse med sinkanoder og påtrykt strøm. Det er slike saker man kan komme ut for med potensialforsksjeller mellom landjord og sjøjord.

 

Gjør man som Ingar implesitt foreslår, kutter landjord og oppretter lokal GODKJENT jord, eksisterer ikke problemet lenger. Men akkurat dette er det Ingar som vet noe om, ikke Hulda.

 

Groe og polaritet: Her kan man være inne på noe. Grunnen til at katodisk beskyttelse av metaller i sjøvann funker er: Metallet blir pos. ladet, det mangler elektroner. I sjøvannet rundt flyter det fritt kalk som er negativt ladet. Dette kalket "limer" seg på metallet grunnet polaritetsforskjellen. Etter hvert danner kalken en tynn, tilnærmet diffusjonstett hinne og korrosjonen bremser ned grunnet metallets mangel på elektrolytt. Hulda foretok en test i år. Vannlinjen rundt båten ble malt med sort Hempel Hard Racing. Det samme ble malt på propellen og på propellene til baugpropellen. Det er ikke en eneste skjellrue rundt vannlinjen. Propellen har en drøss med skjellruer. Hvordan baugpropellen ser ut vil jeg se til sommeren. Hulda er stålbåt der stålet er beskyttet med anoder og maling. Når båten ligger stille, er det ingen elektrisk forbindelse mellom motor og andre elektriske systemer.

Redigert av Hulda (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Til Ingar,

dette er den eneste måten jeg har fått tæringen bort, lokal jord hjelper lite i forhold..;-)

Dette må bero på misfortåelser.

Når man oppretter lokal jord er jordledningen fra land ikke lenger i bruk. Og da kan det heller ikke oppstå problemer ift til denne.

 

En galvanisk isolator (elektrolyseblokker) sperrer kun for mindre jordfeil (typisk opp til ca1V), skulle man få en større jordfeil på landstrømmen kan man virkelig få problemer.

(Dog skal jordrfeilbryteren ta hånd om slike situasjoner.)

Link to post
Share on other sites

Bare for å forklare: Galvanisk isolator er ikke annet enn et par dioder som er parallelkoplet hver sin vei. De sperrer fra 0- til 0,7 V. Man kan eks. sereikople to slike, sperrer da fra 0- til 1,4 V. Får man inn en jordingspenning på, la oss si 50 V, vil (50 - 1,4)V = 48,6 V passere rett gjennom sperren. Det er mulig at Hulda nå er ute og padler, men det er slik jeg har forstått det. Og har man da i tillegg ikke jordfeilbryter, kan energien (P=R*I*I) bli ukomfortabel. En jordfeilbryter slipper vel gjennom strøm opp til 30 mA.

 

Nå skal imidlertid Hulda snart igang med oppkopling av 220V aggeregat med alle dets snurrepiperier, og skal derfor derfor sette seg ned med "Electrics Afloat" av Alistar Garrod. Om noen uker er jeg spesialist!

Link to post
Share on other sites

Stemmer det Hulda. Dog kan det tenkes at endel landstrømsanlegg har jordfeilbrytere med høyere terskel enn 30ma, bl.a. for å hindre utfall under tordenvær. Nok en grunn til å ha egen jordfeilbryter ombord.

 

Vi skulle laget ett FAQ-dokument på baatplassen om dette svært populære emnet, slik vi gjorde med "Vann ombord".

 

Synes det er synd at det tilsynelatende er mange medlemmer som ender opp med løsninger som både er dyrere og mer kompliserte enn nødvendig. For ikke snakke om tunge... (skilletrafo).

Link to post
Share on other sites

Tiltredes. Det virker også som strøm i f.b. med galvanisk og elektrolytisk styrt korrosjon er forbundet med en del synsing og overtro. Skulle Hulda være med på noe slikt må jeg sette med ned og lese, kunnskapene begynner å bli litt rustne. Jeg merker dette veldig godt når noen opponerer mot det jeg skriver, der blir stadig vanskeligere å komme med faglig begrunnet argumentasjon. Dessuten er formelapparatet av en slik karakter at det er nødvendig med matte på høgskolenivå. Derfor er det om å gjøre å legge faktastoffet på et nivå som gjør det lesbart.

 

Dessuten har vi jo dette med lading, skillebrytere, releene til Ingar, skilledioder, temp.styringer, o.s.v.

Link to post
Share on other sites

Hei

Er ikke enig i at lokaljord løser så mye med hensyn på korrosjon. Husk at ofte ligger en av fasene til jord. Enten som følge av feil hos det lokale everk eller som jordfeil i bryggeanlegg eller andre båter.

Din egen jordfeilsbryter vil nok løsne ut på egen jordefeil om denne skulle overstige 30 mA. Men alle jordfeil opptil 30 mA vil nok spise opp dine anoder om du er uheldig. Min oppfatning er at skilletrafo er det eneste saligjørende her, for da isolerer/eliminerer alle faktorer på utsden av egen båt.

 

Synes forøvrig at spørsmålet om for mange anoder kan gi mer groe kan være interressant. Men kjemiker er jeg ikke, så her vil jeg følge spent med.

Link to post
Share on other sites

Hei igjen,

 

Her skriver Huda

"Dessuten er formelapparatet av en slik karakter at det er nødvendig med matte på høgskolenivå. Derfor er det om å gjøre å legge faktastoffet på et nivå som gjør det lesbart. "

 

Nei, dette er bare tåkelegging, her trengs faktisk bare Kirchovs strømlov og den lærer man på elektro grunnkurs.

Galvanisk tæring oppstår av 3, (Egentlig bare 2) grunner:

1, EMS elektromotorisk spenninger mellom forskjellige metaller

2, Jordfeil

3, Spenningsforskjeller som oppstår på grunn av strøm i ledninger mellom deler som har kontakt med vann

 

1 EMS

Oppstår fordi alle metaller ikke er like "edle". Det er dette som utnyttes ved et batteri. Elektroner vil vandre fra det minst edle matriale til de mer edle.(elektroner på vandring er det samme som strøm). Eneste måte å forhidre eller begrense dette, er å prøve å gjøre denne spennigsforskjellen så liten som mulig. Ideelt kobler man sammen alle deler som er i kontakt med vann til ett sentralt punkt i båten helst med så grov kabel som praktisk mulig. Men du vil aldri klare å balansere dette og derfor må man inn med offeranoder.

 

2

Det dannes et sluttet kretsløp fra everkets faser eller jord, via din båt til andre båter eller moder jord.

 

A) Den enkleste situasjonen er at den elektriske verden rund deg er i orden og det oppstår en jordfeil hos deg selv, f.eks overslag i varmtvannselementet. Det oppstår da en potensialforskjell i mellom tanken (via elementet) til jordlederen din som igjen generer strøm tilbake til everket via egen landstrømkabel. (Når denne blir for stor slår jordfeilbryteren ut, men nødvendigvis ikke med en gang)

 

B) Så fjernes jordkabelen. Potensialforskjellen oppstår da mellom varmtvannstanken via kjølesløyfen til motor og videre til propell via sjøvannet til moder jord eller naboens båt såfremst denne er jordet til landstrøm og det oppstår en strøm som resulterer i at anodene spises opp på begge båter.

(En meget farlig situasjon om noen bader ved bryggeanlegg)

 

C) Ene fasen ligger til jord på grunn av feil fra everket eller feil i naboens båt eller bryggeanlegget.

Resonementet blir lik eksempelet i B

 

D) Alt er i orden hos deg og alle dine deler under vann er koplet til everkets jord via andstrømskabelen. Så har du en nabo som ikke er så nøye, han har kuttet jordledningen i landstrømskabelen og heller ikke montert offeranoder. Om han får en jordfeil i varmtvannstanken vil potensialforskjellen oppstå som i eksempel B, men strømmen går nå tilbake til everket via dine offeranoder og din landstrømskabel.

 

Tror eksemplene BCD belyser de viktigste grunnene til tæring av offeranoder pga jordfeil.

DET ENESTE SOM KAN SIKRE DEG MOT TÆRING PÅ GRUNN AV JORDFEIL ER EN SKILLETRAFO!

TIL EN VISS GRAD SIKRER DU OGSÅ DE BADENDE SOM EVENTULT TAR PÅ DIN BÅT MED EN SKILLETRAFO

 

3

Dette punktet har mye til felles med punkt 1, og kan forklares slik:

Tenk en situasjon hvor minuslederen på batteriet er dette fellespunktet mellom alle deler som har kontakt med vann (Propell(via motorens jord), helgjern, rorhylse,propellhylse, vannintak motor og do samt septikutløp). Så kinner man startmotoren. Da går det noen hundre ampere igjennom minusledningen fra batteri til motor. Dette gir ett spenningsfall på denne ene ledningen, kanskje en halv til en volt som ingen av de andre ledningene fra batteriminus får. Det oppstår altså en halv volt mellom propell og alle de andre delene. Det opstår altså en spenning på halv volt som spiser på anodene

 

FOR Å FORSTÅ DETTE RENT ELEKTRISK, TRENGS BARE KIRCHOFS STRØMLOV.

Link to post
Share on other sites

Mange kokker..... :lol: og det samtidig.

 

Men det ser ut at det nå er i orden igjen.

 

og i tråd med filosofien fremlagt her tenker jeg at jeg sletter alle innlegg angående denne mindre fadesen om en liten stund. Det var tross alt hverken korrosjon, erosjon, elektrolyse, syre, galvanisk tæring eller liknende som fikk JRKs innlegg til å forsvinne på et blunk :lol:

<{POST_SNAPBACK}>

Jeg tror nok at jeg i visse grader preges av galvanisk tæring. Har prøvd å ha en bit med zink i lomma - men det funker i følge kona ikke :crazy:
Link to post
Share on other sites

Jeg tror nok at jeg i visse grader preges av galvanisk tæring. Har prøvd å ha en bit med zink i lomma - men det funker i følge kona ikke :crazy:

<{POST_SNAPBACK}>

 

Prøv heller med Natusan Sink-salve. Den kan jo smøres rett på der hvor du er tæret. Kan muligens også brukes innvortes, men bør kanskje helst tynnes ut med en skarp en i så fall.

:lol::eek::lol::eek:

I've always been crazy, it has kept me from going insane.
vimpel_entusiast_signatur.gif

www.baatjuss.no  |  www.judiciumblawg.no

Link to post
Share on other sites

Kan noen forklare meg forskjellen på blokkeren fra http://www.electromarine.no/ til 2700.- og denne fra Sterling (som står under leverandørannonser http://www.baatplassen.no/i/index.php?showtopic=8183) til rett over tusenlappen (ca 1100.- med frakt) ?

 

Slik jeg leser produktblad så gjør de det samme og fungerer på samme måte.

 

Noen som har noen innspill ? :confused:

 

/Øystein

Link to post
Share on other sites

Hei,

Såvidt jeg skjønner er ingen uenig i at skilletrafo er best i denne sammenheng. Kan det være en ide at båtplassen sjekker muligheten for å få produsert dette i et lavkostland som Kina. Dette ville vært ett kjempebidrag for å bekjempe jordfeil i havnene. Tipper at hvis bare prisen er lav nok og installasjon enkel nok vil det være hundrevis som kunne tenke seg å kjøpe. Er det noen som starter en poll på pris?

Link to post
Share on other sites

Hei,

Er heller ikke helt enig med deg Hulda i at det er bare er likestrøm som forårsaker at anodene spises opp. Anoden vil spises i den ene halvperioden. Håper at du ikke føler at jeg er ute etter deg selv om  jeg arresterer deg her. Du har ellers mange fornuftige innlegg

<{POST_SNAPBACK}>

Det er helt greit. Hvis det blir noe av denne elektro-saken, så skal jeg komme nærmere tilbake til det. Et stikkord kan være vekselvirkning mellom anodiske- og katodiske reaksjoner. Jeg henger meg ikke opp i hvorvidt anoder spises opp, jeg jeg henger meg opp i korrosjon av materialet som skal beskyttes.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...