Jump to content

Electrolyse-Blokker...


Miranda II

Recommended Posts

Med tanke på personsikkerhet så må nok varmtvannsberederen jordes.

Med tanke på tæring etc. så bør du jorde denne til en lokal jord som dynaplate og ikke jorde ditt anlegg til jord i stikkontakten på land.

 

Det er også slik jordinga i vanlige husinstallasjoner er utført. Jord i huset ditt er normalt tilkoblet en (eller flere) jordelektroder som kan være jordspyd slått ned i hagen og også normalt tilkoblet vannrør i huset. Mener at også armeringsjærnet i støpte plater etc. kan være tilkoblet samme jord.

<{POST_SNAPBACK}>

Nå må du ikke spre vranglære! Les hva Lutus, JRK, Ingar og Marwin skriver. Det jeg skriver er at v.v.berederen må jordes til Dyanplate eller liknende (lokal jord).

 

Jording til vannrør er forbudt!!! E-verket tok meg på kontroll, jeg hadde jordet PC'en til vannrøret i kjelleren.

Link to post
Share on other sites

Dynaplate har overflate av små pyramider som gir meget effektiv arealøkning.

<{POST_SNAPBACK}>

Javisst, jeg er forsåvidt klar over det. Men er den godkjent som jording for 230V anlegget? På tross av sine mange pyramider så er den jo hverken av kopper eller 0,25 kvadratmeter, slik som forskriften krever?

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Antar at det er Ladac du tenker på.

Isåfall er de ikke noe bedre enn de andre firmaer som er nevnt i denne tråden.

 

Utdrag fra dette dokumentet:

 

"Å bruke 220V landstrøm er ikke problemfritt, da jord på land som koples til jord ombord gir kryp-strømmer som forårsaker en galvanisk korrosjon. Mange har "løst" dette ved å kutte jordingskabelen, men hvis en elektrisk feil oppstår, kan båten bli strømførende, og liv og helse settes i fare."

 

"Ladac har sikret muligheten for å kunne tilby et system som både hindrer galvanisk korrosjon og sikrer liv og helse, uten bruk av sertifisert innstallatør og uten melding til stedlig kontrollorgan. En isolator eller isotrafo oppretter et galvanisk skille mellom land og båt, og stopper krypstrømmene som forårsaker den galvaniske korrosjonen."

 

Som man ser, ikke et ord om den enkleste løsningen...

<{POST_SNAPBACK}>

Jepp, Ladac! De har sikkert 2000 galvaniske skiller på lager som de brenner inne med. Dessuten så har de sikkert ikke Dynaplate. Vi jernbåter er i håpløst mindretall. Ladac har en utfordring.

Link to post
Share on other sites

Javisst, jeg er forsåvidt klar over det. Men er den godkjent som jording for 230V anlegget? På tross av sine mange pyramider så er den jo hverken av kopper eller 0,25 kvadratmeter, slik som forskriften krever?

<{POST_SNAPBACK}>

Det første jeg ville gjort var å høre med Dynaplate. Hulda har ikke behov for en slik innretning, dessuten likte jeg veldig dårlig den som hadde grodd helt igjen. Får ikke jeg lav nok motstand, limer jeg på en kopperplate under båten som minst tilfredsstiller forskriftene.

Link to post
Share on other sites

Nå må du ikke spre vranglære! Les hva Lutus, JRK, Ingar og Marwin skriver. Det jeg skriver er at v.v.berederen må jordes til Dyanplate eller liknende (lokal jord).

 

Jording til vannrør er forbudt!!! E-verket tok meg på kontroll, jeg hadde jordet PC'en til vannrøret i kjelleren.

<{POST_SNAPBACK}>

Jording til vannrør er forbudt ja, men det er helt vanlig å ha en utjevningsforbindelse mellom husets jordsystem og vannrørene, nettop for å utligne eventuelle potensialforskjeller som kan oppstå mellom vannrør (som ofte kan være meget god jord) og husets jording (som av og til kan være dårlig). Men dette gjelder altså hus og ikke båt.
Link to post
Share on other sites

Jording til vannrør er forbudt!!! E-verket tok meg på kontroll, jeg hadde jordet PC'en til vannrøret i kjelleren.

<{POST_SNAPBACK}>

Jeg kan tenke meg det hadde "nappa i laksen" om man hadde tatt en dusj og det var jordingsfeil på anlegget!

 

Etter å ha lest denne tråden med litt interesse må jeg si at jeg er ganske glad for at min bakgrunn er merkantil og ikke teknisk. :crazy::cheers:

Link to post
Share on other sites

Jording til vannrør er forbudt!!! E-verket tok meg på kontroll, jeg hadde jordet PC'en til vannrøret i kjelleren.

<{POST_SNAPBACK}>

Merkelig! Jeg har kun jording gjennom vannrørene hjemme, og hadde ingen problemer med å få dette godkjent da vi la inn 400V TN anlegg for noen få år siden...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

For å gjøre oss ferdige med hus og jording så står det følgende i NEK 400:1998, avsnitt 413.1.2.1 Hovedutjevningsforbindelse

 

I hver bygning skal hovedbeskyttelsesleder, hovedjordleder og hovedjordklemme være forbundet med hovedutjevningsforbindelse til følgende andre deler:

 

- metalliske tilførseslrør i bygninger (f.eks. gassrør, vannrør)

- metalliske kostruksjonsdeler, sentralvarme og ventilasjonssystem

- hovedarmering o.l. i betongkonstruksjoner hvis praktisk mulig

 

 

Edit, rettet skrivefeil.....

Redigert av ok67 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Merkelig! Jeg har kun jording gjennom vannrørene hjemme, og hadde ingen problemer med å få dette godkjent da vi la inn 400V TN anlegg for noen få år siden...

<{POST_SNAPBACK}>

Tja, jeg bor i Vestby... Plassen der ingenting er lov. Ingar beskriver da den blemma jeg gjorde.

Redigert av Hulda (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Merkelig! Jeg har kun jording gjennom vannrørene hjemme, og hadde ingen problemer med å få dette godkjent da vi la inn 400V TN anlegg for noen få år siden...

Du mener vel at jordingskabelen fra sikringsskapet er koblet til vanninntaket idet det kommer inn i huset? Altså før kraner etc. Det er både vanlig og lovlig.

 

Det de andre snakker om er å koble jord fra elektrisk utstyr til et vannrør ett eller annet sted i huset.

Link to post
Share on other sites

Men er dynaplaten godkjent som jording da? I følge forskriften så skal man jo ha en kopperplate på minimum 0,25 kvadratmeter, dvs for eksempel 50x50cm. Og dynaplaten er jo betydelig mindre enn dette!

 

Selv så har jeg fundert litt på å montere en 2mm kopperplate under flapsen bak på båten, da denne er både stor og flat og sånn sett et egnet sted for en jordingsplate. Men en dynaplate er jo lettere å plassere da, hvis den bare er godkjent for formålet.

<{POST_SNAPBACK}>

Denne er den minste dyna (jordings)platen maritim.no har.

 

Klippet litt;

 

Ved å montere jordingsplate under båten vil du oppnå en rekke fordeler.

* Bedre ytelse for radiokommunikasjonsutstyr

* Redusert RF (Støy)

* Bedre ytelse for GPS og Loran mottakere.

* Renere bilder fra vær-fax mottakere.

* Redusert interference fra radar.

* Bedre beskyttelse mot lynnedslag.

* Forhindrer krypstrøm ( Elektrokjemisk tæring)

Platene er produsert i bronse med en porøsitet på ca. 50%. Jordingseffekten er ca. 34% høyere enn noen annen jordings metode som er brukt idag. Leveres med festebolter. Bolten for jording er gullbelagt for bedre kontakt. Maks. skrogtykkelse med standard bolter: 60mm.

 

Dimensjon: 155x51x13mm

Tilsv.: 1,00 kv.m.

 

Er denne grei nok! Størrelsen kan jeg gå opp på hvis nødvendig.

Men er denne da grei nok til mitt bruk, med landstrømsentral med jordfeilbryter og kappet jord fra landstrøm.

Har jeg skjønt dette riktig? (blir litt svett av de lange utredningene oppe i tråden :lol: )

Link to post
Share on other sites

Du mener vel at jordingskabelen fra sikringsskapet er koblet til vanninntaket idet det kommer inn i huset? Altså før kraner etc. Det er både vanlig og lovlig.

 

Det de andre snakker om er å koble jord fra elektrisk utstyr til et vannrør ett eller annet sted i huset.

<{POST_SNAPBACK}>

Jordingen er vel koplet til i nærheten av varmtvannstanken, et stykke innpå rørene altså. I tillegg så har jeg et par jordinger som er koplet direkte på rørene. Men jeg synes å huske at de ikke var like begeistret for dette nei :wink: . Men godkjent ble det da!

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Du kopler opp grønt vann fra motoren til v.v.berederen. Det grønne vannet kan trolig lede elektroner, i og med at det inneholder antikorrosiver. Du bruker sorte gummisklanger, disse er antistatiske og leder strøm. Nå har du elektrisk koplet berederen til motoren og propellen. Men slangene og væsken har trolig en betydelig motstand. En skikkelig jordingskabel fra berederen til en Dynaplate vil gi en bedre jord. Elektroner har en tendens til å gå minste motstands vei.

Skal du inn med elektrisk 220 V i båten for v.v.bereder, er du nødt til å installere el.skap med sikringer og jordfeilbryter på 30 mA.

<{POST_SNAPBACK}>

Ok, takk for info.

Var i grunnen ikke klar over at frostvæsken og slangene kan lede strøm. Nå har ikke jeg grønn eller blå frostvæske på motoren heller, den er gul, eller orange-lignende, men det er vel samme sak. (Texaco long life elns)

Skap med sikringer og jordfeilbryter er på plass allerede, så da mangler egentlig bare Dynaplaten skjønner jeg. Jordledningen tror jeg er kuttet allerede. Mener å huske at forrige eier nevnte noe om det. Får sjekke i løpet av vinteren for å være sikker. :smiley:

Link to post
Share on other sites

du er sikker på at den ikke er rustfarget da?

<{POST_SNAPBACK}>

JEPP! :smash: Pass deg nå!! :wink::lol:

Det er denne her :

HAVOLINE XLC

Beskrivelse

Havoline XLC (Havoline Extended Life Antifreeze Coolant) representerer den aller fremste teknologi innen kjøle- og frostvæske for forbrenningsmotorer.

Anvendelse

Havoline XLC vil besørge langtidsbeskyttelse mot alle former for korrosjon gjennom en Texaco patentert organisk antikorrosjonsteknologi. Det oppnås en maksimal og varig høytemperatur beskyttelse av de aluminiumflater som benyttes stadig mer i moderne biler. Den vil også gi tilsvarende beskyttelse av andre metaller eller kombinasjoner. Havoline XLC vil også gi langtids korrosjonsbeskyttelse av termostat, radiator og vannpumpe.

 

Havoline XLC vil gi maksimal beskyttelse i minimum 650.000 km (ca 8.000 timer) i tungtransport/buss og 250.000 km (ca 2.000 timer) for passasjerbiler. Videre vil den gi full beskyttelse i 16.000 timer for stasjonære motorer. Det anbefales å bytte væsken hvert 5. år eller ved ovenfor nevnte km-/timetall, avhengig av hva som inntrer først.

 

 

 

Farge Rød/orange fluoriserende

Tilsat Bitrex Ja

Etylen Glykol 93 %

Egenvekt, 15oC 1.116

Nitrater, Aminer, Phosfater 0

Stabilitet, hardt vann v/50 % løsning Ingen utfelling

Link to post
Share on other sites

Hei,

 

Det er med stor beklagelse jeg ser at flertallet i denne diskusjon virker å ha så stor tiltro til andre løsninger en skilletrafo. Begrunnelsen er at den er tung og dyr, ikke hvilke fordeler den har i forhold til andre løsninger av typen "hokus pokus".

 

Det er tydelig at mine forsøk på forklaringer ikke når igjennom. Enten klarer ikke jeg å fremlegge budskapet godt nok, eller så henger ikke mange medlemmer med fordi de rett å slett kan for lite om strøm og jordingsproblematikk.

 

Jeg ser med stor overraskelse at fordi som en påsto her, at man har høyskolepoeng, så skulle dette liksom verifisere at man har mer innsikt i problemstillingen. La det være sagt at jeg også er Cand. Mag. og har relatert fagbrev, og har jobber litt med jordfeilsproblematikk. Dette temaet har jeg faktisk rimelig gode kunnskaperom. Men temaet krever ikke høyskole for å forståes.

 

Forskriftene er laget først og fremst for å ivareta personsikkerheten, ikke den galvaniske tæringen.

Selv om vi har forskrifter, får folk strøm igjennom seg, hjemme hos seg selv. Hvor får de strøm i seg, jo i tre rom, kjøkken, kjeller og bad. Hvorfor, jo fordi her er det mange elektriske apparater og/eller fukt. Da får man krypstrømmer når utstyr feiler. og mange av disse er under 30 mA og vil ikke utløse jordfeilvern. Båt er en blanding av alle disse 3 rom, derfor er temaet særdeles viktig her.

 

Er helt enig i at lokaljord i de fleste tilfeller vil være godt nok som sikkerhet for personvernet. Men blir ikke overasket om det kommer historier i mediene om at folk har fått strøm i seg.

 

Når det derimot gjelder tæring/galvanisk korrosjon, så garanterer jeg at dette blir et tema i årene som kommer. Så får den som “over” lever se.

 

Og ettersom Ladac ble trukket noe negativt inn her, så vil jeg støtte dem. De har også skjønt problemstillingen fullt ut! (Har ingen interesser her).

 

Til slutt vil jeg igjen repetere at den eneste fullverdige løsning som sikrer både personvernet og tæring som resultat av jordfeil, er SKILLETRAFO.

Link to post
Share on other sites

Jeg blir mer og mer glad for min bakstreverske innstilling med at landstrøm er feigt :-)

 

Isolerende hilsen Joda310

Og vi er mange i den "menigheden", skjøteledning inn i båt, stikk-kontakt der til lader og varmer, enkelt og greit. Mere enn det tør ikke jeg :rolleyes:

 

(Har "heldigvis" ikke varmekolbe 220v på vvbereder eller annet slike fine ting å forholde meg til)

Link to post
Share on other sites

(Har "heldigvis" ikke varmekolbe 220v på vvbereder eller annet slike fine ting å forholde meg til)

sånt utstyr har jeg fått i den nye båten vår. Men bruker det ikke :-) Dette er vel det eneste stedet jeg "får lov" å nedsette veto overfor fruen, så det gjør jeg. Forøvrig godt å høre det ikke bare er meg som er "bakstreversk":-)

 

Fortsatt isolerende hilsen Joda310

Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom.

 

Link to post
Share on other sites

Er delvis enig med JRK i at skilletrafo er den teknisk beste løsningen, om enn noe tung og kostbar.

 

En ting å tenke på er at mellom alle strømførende ledere (individuelt og til jord) ligger det en viss kapasitans. Dersom det er jordfeil på land så vil den ene fasen ligge til jord og den andre vil ha full spenning. Om du da har et stort 230V anlegg ombprd i båten så kan kapsitansen mellom fasene og jord bli såpass stor at du vil kunne få jordfeilstrøm i din egen båt forårsaket av denne skjeve spenningen.

 

Det er dette som er problemet med jordfeilbrytere som ikke er retningsbestemt i vanlige husinstallasjoner av en viss størelse (spesielt mye varmekabel). Dette problemet løses for husinstallasjoner med retningsbestemte jordfeilvarslere som ser på fasevinkelen mellom jordfeilstrømmen og spenningen og bruker det til å bestemme om jordfeilen ligger utenfor eller innengfor huset. Men det vil altså gå en jordfeilstrøm via de ulike kapasitansene mellom fase og jord forårsaket av denne skjevespenningen. Desto større installasjon desto større skjevstrøm.

 

De samme forhold vil nok gjøre seg gjeldende i en båt også, selv om her vil normalt det elektriske anlegget være betydelig mindre enn i en stor enebolig.

 

Og så er vi over på det jeg ikke kan noe om, hvilken virkning dette vil ha på tæring av anoder, propeller etc.........

Link to post
Share on other sites

....Er delvis enig med JRK i at skilletrafo er den teknisk beste løsningen, om enn noe tung og kostbar.

....Og så er vi over på det jeg ikke kan noe om, hvilken virkning dette vil ha :yesnod: på tæring av anoder, propeller etc.........

Helt enig. :blush::blush:

 

....En ting å tenke på er at mellom alle strømførende ledere (individuelt og til jord) ligger det en viss kapasitans. Dersom det er jordfeil på land så vil den ene fasen l :yesnod: igge til jord og den andre vil ha full spenning. Om du da har et stort 230V anlegg ombprd i båten så kan kapsitansen mellom fasene og jord bli såpass stor at du vil kunne få jordfeilstrøm i din egen båt forårsaket av denne skjeve spenningen.

Det er dette som er problemet med jordfeilbrytere som ikke er retningsbestemt i vanlige husinstallasjoner av en viss størelse (spesielt mye varmekabel). Dette problemet løses for husinstallasjoner med retningsbestemte jordfeilvarslere som ser på fasevinkelen mellom jordfeilstrømmen og spenningen og bruker det til å bestemme om jordfeilen ligger utenfor eller innengfor huset. Men det vil altså gå en jordfeilstrøm via de ulike kapasitansene mellom fase og jord forårsaket av denne skjeve spenningen. Desto større installasjon desto større skjevstrøm.

Men hvis uttaket på land er TN-anlegg, ligger den ene fasen alltid (nesten) på jordpotensialet!..... :cryin:

 

Enkelte av oss (meg inkludert) er VEL raske på avtrekkeren når det gjelder å "ta til motmæle"... Å bekylde noen for vranglære, er et godt eksempel; Vi fyrer ofte av uten å ha lest godt nok gjennom hva en annen skriver (og egentlig) mener. :yesnod:

 

Såå langt i diskusjonen konkluderer jeg med (hvis det er riktig??):

1 Dynaplate er lovlig.

2 Skilletrafo er best, for da skiller du anlegget i land GALVANISK fra anlegget ombord, uansett anleggstype på land. (Men du må fortsatt jorde ombord mot moder jord!)

3 Bruker du kun løse dobbelt-isolerte apparater (lader, varmeovn, IKKE VVB), er ikke dette tema!

4 Hvis det er støy (harmonisk el.a.) på landstrømmen, vil en skilletrafo dempe denne noe (men neppe fjerne helt! Det kan KUN en inline UPS eller rotoromformer.) Men dette er sjelden noe problem!

5 Utjevningsjord SKAL legges i huset ditt, i h.h.t. bestemmelsene. "Medsent" jord fra el-verket KAN være for dårlig alene. (Eller omvendt: Hvis huset ditt står på "en haug sprengt stein (=dårlig jord) kan el-verks-jord være "manna"; I DET tilfellet vil dine "jordspyd" være som å jorde i nærmeste blomsterpotte! (Men skal alikevel tilkobles))

 

(OT: Det eneste "poengspannet" JEG kan skilte med, må være Cand. Pract.) :lol::lol::lol:

Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim.

Link to post
Share on other sites

Når det derimot gjelder tæring/galvanisk korrosjon, så garanterer jeg at dette blir et tema i årene som kommer. Så får den som “over” lever se.

 

Og ettersom Ladac ble trukket noe negativt inn her, så vil jeg støtte dem. De har også skjønt problemstillingen fullt ut! (Har ingen interesser her).

 

Til slutt vil jeg igjen repetere at den eneste fullverdige løsning som sikrer både personvernet og tæring som resultat av jordfeil, er SKILLETRAFO.

 

Tæring/galvanisk korroosjon har vært diskutert i mange år, også i båtsammenheng.

Det som forundrer meg er at du hardnakket hevder at bortkobling av nettjord og bruk av lokal jordløsning ikke løser slike problemer.

Det kan jo virke som du har interesser i at folk skal kjøpe skilletrafo? Det er vel ingen tvil om at folk vet at skilletrafo er best, men også dyr og "undøvendig" for mange.

Med din dømmedagsprofeti skulle det vært vannvittig med tæringproblemer på alle som kobler til en lader. Det er det heldigvis ikke. Joda jeg har sett de som har hatt litt tæring. Felles for de er stort sett at det har vært feil ved det elektriske anlegget eller at de har lagt vedlig mye på landstrøm.

Jeg ligger også på landstrøm med lader ombord. Har hatt både switch mode lader og lader med galvansik skille. Merker egentlig ingen forskjell mht tæringsproblemer. Har vel vært veldig heldig??

Redigert av OLPI (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hei OLPI,

 

Du skriver

”Det som forundrer meg er at du hardnakket hevder at bortkobling av nettjord og bruk av lokal jordløsning ikke løser slike problemer.(Tæring)”

 

Aksepterer du at om da tar med jordledningen om bord, så har du et potensielt tæringsproblem om en liten jordfeil oppstår? For meg er svaret ja. Jeg har hørt om at hele skrog har vært i ferd med å tæres bort (Kan ikke dokumentere påstanden, men det er sikkert flere som kan huske et slikt oppslag i pressen for ett par år siden).

 

Om du fjerner jordledningen fra brygga til båten, så er problemet at andre båter, bryggeanlegg eller everket kan ha jordfeil. En av strømledningene har mer eller mindre kontakt med jordlederen, og da drar du med deg denne jordfeilen om bord, med denne strøm ledningen.

 

Får du da en jordfeil om bord i din egen båt, typisk at varmtvannselementet lekker litt (under 30 mA), så vil strømmen gå via jordledningen fra varmtvannstanken til ditt lokaljord, finne veien til moder jord via sjøvannet.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...