Jump to content

Hummersesongen 2020


NilsPils

Recommended Posts

NilsPils skrev for 6 timer siden:

Det eren god påminnelse til å se over utstyret før neste sesong. Det med sollys er nok et godt tips. Jeg har teinene hengende på garasjeveggen over sommeren. Det er kanskje ikke noen god ide . . ? 

Nei, det er ingen god ide dersom sola kommer til der. Hvis ikke går det greit. Det beste er å skylle teinene godt i ferskvann, og lagre dem tørt inne. Men de færreste har vel plass til å ha hummerteinene i garasjen... Nest beste løsning er å stable dem opp på en pall eller noe og dekke til med presenning. Da blir de skånet for sollys, og både teiner og tau lever lenger. 

 

Ellers, her er det en kar som har vært ute og dykket og lett etter teiner :saint:

https://www.f-b.no/hvaler/ulykke/skipstadsand/rykker-ut-til-mulig-dykkerulykke-pa-hvaler/s/5-59-2105250

Neste gang tar meg med meg båtmannskap som ikke ringer redningsskøyta midt i dykket :lol:

Link to post
Share on other sites

Komodo skrev for 2 timer siden:

Ellers, her er det en kar som har vært ute og dykket og lett etter teiner :saint:

https://www.f-b.no/hvaler/ulykke/skipstadsand/rykker-ut-til-mulig-dykkerulykke-pa-hvaler/s/5-59-2105250

Neste gang tar meg med meg båtmannskap som ikke ringer redningsskøyta midt i dykket 

 

Den der var desverre bak betalingsmur. Regner med det var du som dykket (?)  :smiley:

Fant du noe . . . ?

 

Jeg er ganske misunnelig på dere som kan dykke. I min alder er det nok litt sent å starte med det. Men fridykking ned til 8 meter går fortsatt bra, spesielt etter at jeg har blit kvitt en del oppdrift. Senhøstes har jeg alltid våtdrakten med i båten. Har fått god bruk for den et par ganger . . .

 

Link to post
Share on other sites

NilsPils skrev 43 minutter siden:

Den der var desverre bak betalingsmur. Regner med det var du som dykket (?)  :smiley:

Fant du noe . . . ?

Beklager, glemte det med betalingsmur i farta. Og ja, det var selvsagt jeg som dykket :giggle: Har en litt humoristisk tilnærming til det hele, da saken var at hun som satt i båten begynte å bli litt nervøs etter en halvtime (jeg var da midt i dykket), og ringte redningsskøyta for å få råd om hvordan hun skulle forholde seg dersom jeg ikke kom opp...  Den vurderingen har jeg aldri vært borti.  Hun ble direkte satt over til HRS, og de satte i gang full utrykning... 

 

Rykket ut til mulig dykkerulykke på Hvaler – dykkeren i god behold

Alle nødetatene rykket mandag ettermiddag ut til Skipstadsand på Hvaler i forbindelse med en melding om en mulig dykkerulykke.

Det var like før klokken halv fire at utrykningskjøretøy fra alle nødetater var på vei til Hvaler.

– Vi har fått en melding om en mulig dykkerulykke, men vi vet foreløpig ingenting om omfanget, fikk FB bekreftet fra politiet.

Det samme beskjeden kom fra brannvesenet.

En time senere viser det seg at det ikke var snakk om noen dykkerulykke.

– Det var en dykker som ikke kom opp til avtalt tid. Han er nå gjort rede for, sier operasjonsleder Ronny Samuelsen.

– Når vi får slike meldinger, rykker vi ut. Det er bedre å rykke ut for tidlig enn for sent – og så få beskjed underveis hvis det løser seg, legger han til.

 

Neste gang tar jeg med en båtfører som ikke ringer RS midt i dykket :giggle: Men jeg tror nok de tok det hele som en øvelse, hvis ikke var stor grad av misforståelser i den meldingen. Vi erfarte jo bla. at operasjoen ble dårlig ledet, og dykkerberedskapen rykket ut uten båt og ble stående på kaia og rope :crazy:

 

NilsPils skrev 43 minutter siden:

Jeg er ganske misunnelig på dere som kan dykke. I min alder er det nok litt sent å starte med det. Men fridykking ned til 8 meter går fortsatt bra, spesielt etter at jeg har blit kvitt en del oppdrift.

Du er ikke for gammel til å begynne å dykke Nils, du er jo ikke mer enn 50 år i kroppen! Og når du i din alder fridykker til 8 meter, så sier jo det mye :thumbsup: Husker en i klubben for mange år siden (han var vel muligens like gammel som det jeg er nå eller noe eldre) som hadde tatt dykkerkurs sammen med sønnen sin. Etter å ha fått på seg drakta og utstyret var han så utslitt at han ble sittende på en stein på holmen og gispe etter luft og klarte ikke å gå ned til vannet. Det endte med at han tok av seg utstyret og sto over dykket.  Så dette har langt fra bare med alder å gjøre. 

 

Men ellers, ja jeg fant to teiner. Dykket for å lete etter teiner for hun som satt i båten, hun har mistet tre teiner i år. Den ene teina hadde ramlet utenfor en bratt skrent, den andre hadde kilt seg fast mellom en vannledning og en kabel og satt skikkelig fast. Tauet hadde viklet seg inn i et av de sementloddene som vannledningene blir vektet ned med, og med den sikten som er utenfor Skibstadsand (ekstremt grumsete!!), var det litt av en utfordring å få løs den teina der. 

Link to post
Share on other sites

pacuare skrev On 6.12.2020 at 22.38:

Jeg Har også to dykke prosjekter.

Da ligger alle teinene på land. Ene var surret godt rundt en stor stein, greit å få løs når en var der nede. Andre fant vi dobben 5 meter under overflaten. Hadde gått over en kant. Ned å binde på ett tau, så var det bare å dra den opp. Alltid godt å få alt opp igjen. 

 

Benyttet anledningen til hente litt mat, men må si det ble mislykket. Prøvde 2 steder (dykkerkompisen hadde glemt maske, så bare en kunne dykke om gangen). Fant 3 kamskjell ene stedet, ingenting på det andre. Lenger ut i fjorden neste gang. Ett kamskjell hver til forrett og hummer til hovedrett. En fin torsdag. Ett år til neste forsøk. Båten går på land neste uke. Neste dykk blir fra land. 

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...