Jump to content

Hummersesongen 2020


NilsPils

Recommended Posts

Tenkte jeg skulle komme Komodo litt i forkjøpet i år :smiley: og drar i gang denne.Tiden nærmer seg og det er på tide å starte forberedelsene.

 

Utenfor Onsøylandet er det bonanza på pir for tiden. Dorging blir bare heft og tull. Det er hekle som gjelder. To-tre meter ned fra båten og full hekle, hele tiden, både denne helgen og forrige. Fisken sloss om krokene. Jeg  opplevde faktisk to ganger å få 7 fisk på 6 kroker . . . Har nok tatt 4-500 hittil. Har fyllt opp med saltet hummeråte, frosset til krabbe- og krepseteiner, spist (bare litt) og gitt bort. Og enda er det god tid til hummersesongen.

 

Har gått over teinene og montert og utbedret råtnetråd og strikker. Det er særlig strikkene som må byttes. Jeg kjøper metervare og ordner det selv. Det er lett å lage klips til strikkene av rustfri TIG-sveisetråd. Og så ser jeg selvfølgelig over tauverk, blåser og merking. Jeg er lei av merking med tusjpenn og lager meg merker av vannfast kryssfiner der jeg skriver navn, adresse og hummerkode med svipenn og stripser dem fast. Og så bruker jeg alltid blåser med flagg. Fantastisk lett å finne sine egne teiner i virvaret på hummerfeltet da. De synes på kilometers avstand. I år blir det også en flyter noen meter over teina og et lite lodd noen meter under blåsa. Begge blir satt på en liten navlestreng så de går lett gjennom teinehaleren.

 

Og denne helgen kunne jeg ikke vente lenger. Satte fire hummerteiner med 80 mm fluktåpninger for å prøve krabbe. På ett drag ble det 25 krabber, hvorav noen digre monstere. Krabbeklør er ikke dårlig mat . .  Og det ble to hummere også, lovlige bortsett fra datoen, så de gikk rett ut i sjøen igjen. Synes egentlig jeg burde hatt en tilgodelapp. Men jeg vet hvor de er . . .

 

 

 

 

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post
Share on other sites

Hulda skrev 20 minutter siden:

Vi som ønsker skuddpremie på hummerfiskere ønsker velkommen blåser med flagg. Gjerne parkert noen meter unna ledstrekene i kartet. Veldig bra opplegg @NilsPils :-)

 

For å være ærlig, så synes jeg det skulle vært påbudt med god merking (og det sier jeg som vil ha minst mulig påbud). Jeg lager blåser med flagg selv og kona syr flaggene. Selvfølgelig har jeg synketau øverst, men nå vil jeg også ha lodd under blåsa så tauet går rett ned selv i vind og strøm. Som Komodo har.

 

Det er regler for navn og adresse, fluktåpninger, råtnetråd, minstemål, tidspunkt, antall teiner, osv. . . Men ikke noe om blåser, korker og tauverk som driver rundt i sjøen. Det er tydelig at reglene er der for å beskytte hummeren (ikke noe mot det) men lite for å beskytte båtfolket. Tau i propellen kan være livsfarlig. Der har jeg god erfaring . . . . . .

 

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post
Share on other sites

NilsPils skrev 55 minutter siden:

Tenkte jeg skulle komme Komodo litt i forkjøpet i år :smiley: og drar i gang denne.Tiden nærmer seg og det er på tide å starte forberedelsene.

 

Utenfor Onsøylandet er det bonanza på pir for tiden. Dorging blir bare heft og tull. Det er hekle som gjelder. To-tre meter ned fra båten og full hekle, hele tiden, både denne helgen og forrige. Fisken sloss om krokene. Jeg  opplevde faktisk to ganger å få 7 fisk på 6 kroker . . .

 

Bra tiltak Nils :thumbsup: Også gøy å høre at makrellen tar på Onsøylandet :yesnod:

Vi får satse på at det blir litt mer liv i denne tråden i år, i fjor ble det litt stille.

 

Her på Hvaler er det uenighet om nytt forslag om verneområder for hummeren. Forslaget var å utvide reservatgrensene ved Kværnskjær (Løperen), samt å etablere et nytt reservat ved Heia. I tillegg er det forslag om at hele Rauøyfjorden samt Mossesundet skal fredes (Usikker på om artikkelen er bak betalingsmur).

https://www.f-b.no/uenige-om-fredning-av-hummer-mener-hvaler-blir-hardt-rammet/s/5-59-1871982

 

Etter min mening bør det etableres vesentlig flere hummerreservater, men de må spres geografisk. 

Link to post
Share on other sites

Vil oppfordre alle hummer og krabbefiskere til å gjøre redskapen sin godt synlig. Flagg og blåser i sterke farger, og Oppdrift nok til å stå klart og synlig over vann selv i sterk strøm. Å bruke mørke farger, og for små bøyer som ligger i og under vannskorpa, kan være på grensa til å sette andres liv i fare i mine øyne. Var flere titalls slike i mitt nærområde i fjor, og man burde kanskje dratt de opp og kastet de på land. Tror det hadde blitt full båt mange ganger.

Link to post
Share on other sites

Bra tiltak med hummerreservater, men da blir det nok desverre enda tettere med teiner andre steder. Det er stort sett nok nå. Foreløpig ser det ut til at jeg kan drive på der jeg pleier. Foreløpig skal jeg sette krabbeteiner. Det er tydeligvis ingen manko på krabber der. Regner med at hummeren setter pris på at jeg fjerner noen av beistene. Håper på fint høstvær med lite vind.

 

Ellers gjentar jeg det jeg nevnte tideligere. Det er en torskestamme på tur. Vi får stadig småtorsk på hekla når vi kommer nære bunnen. Og det er akurat samme størrelse på alle, rundt 20 cm. Håper skarven og selen lar noen vokse opp  . . .

 

Og det er ingen tvil om hvem som rensker pontongene i havna for båskjell. Kan aldri huske å ha sett så mye ærfugl som de siste årene. Jeg pleide å bruke blåskjell som for i samleteina. Det blir stadig vanskeligere å få til uten å måtte bade. Neste gang jeg er frivillig i vannet skal jeg samle i et stort nett og henge under brygga . . . .

 

 

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post
Share on other sites

Her på Sørlandet får i alle fall noen av krabbefiskerne hummer i teinene. Blir selvfølgelig frigjort. Så det er hummer.  

 

Jeg er også tilhenger av å ha flere fredede områder. 

 

Er også glad for ditt initiativ til å merke dobbene godt! Det er slalomkjøring her når jeg skal ut og inn fra fiske (fisk) i hummersesongen.  Slett ikke alle teiner er merket godt nei. Et fåtall egentlig. Spesielt vanskelig når det er skumring og mørkt, selv med baulys og sterkt håndholdt søkelys.

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Link to post
Share on other sites

Ruster opp selv til blåse sesongen med termografisk kamera koblet direkte til padda i båten (billig versjon) ser ut til å fungere greit nok, er bare ikkje vanntett.

Flott å sjå at enkelte bruker skikkelige blåser og ikkje kork eller grå blå kanner..

Furuholmen & Scheen 1962 , Tornado 540 rib 2002

Skipsvrak i norge på google.     Furuholmen28.com

Link to post
Share on other sites

Furu skrev for 2 timer siden:

Ruster opp selv til blåse sesongen med termografisk kamera koblet direkte til padda i båten (billig versjon) ser ut til å fungere greit nok, er bare ikkje vanntett.

Flott å sjå at enkelte bruker skikkelige blåser og ikkje kork eller grå blå kanner..

@FuruFunker det på blåser? 

Hvilken type bruker du, og må den stå ute? 

Link to post
Share on other sites

Gullfisk skrev 27 minutter siden:

@FuruFunker det på blåser? 

Hvilken type bruker du, og må den stå ute? 


må nok stå ute ja, kan ikkje være dekt med plast duk eller noe slikt.

har bare tredd kabel igjennom dekket og plassert den i en lufte ventil inntil videre (dorade)

har flir one, med uorginal skjøte kabel. Men det funker !

som det vises på bilde ser en tydelig flyte elementet på utriggeren da den er varmere, vil bare anta att det vil variere med vær, vind og temperatur ute hvor godt ting vil vises.

den store fordelen blir jo å kunne se litt i mørket uten å bli blendet av egen lyskaster..

og blåser med luft er kanskje varmere enn sjø omkring

96A69932-2CF1-426E-AECC-DC99F53EF97C.jpeg

EA05F8BE-E874-4D9E-826A-458535CFE201.jpeg

573F9D6B-D3EA-41B5-8777-EFE8A64D2F08.jpeg

127C47C1-0CEF-44B9-9116-8CD16E195BD7.jpeg

2C34332D-63A3-4622-8484-4EA3946B170C.jpeg

Redigert av Furu (see edit history)

Furuholmen & Scheen 1962 , Tornado 540 rib 2002

Skipsvrak i norge på google.     Furuholmen28.com

Link to post
Share on other sites

Gullfisk skrev 14 minutter siden:

Mest til hjelp for oss som forsøker å slippe unna blåsene, om man ser de bedre med slikt.

Da blir det kanskje til hjelp for oss teinefiskere også. Færre påkjørte blåser . . . . :yesnod:

 

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post
Share on other sites

NilsPils skrev for 11 timer siden:

 

Ellers gjentar jeg det jeg nevnte tideligere. Det er en torskestamme på tur. Vi får stadig småtorsk på hekla når vi kommer nære bunnen. Og det er akurat samme størrelse på alle, rundt 20 cm. Håper skarven og selen lar noen vokse opp  . . .

 

Jeg var ute å dykket på vestsiden av Larkollen på torsdag forrige uke. Fra mellom 25meter og opp til ca 7meter var det ganske mye små torsk (fra 5 til 12cm). Den har vært fraværende i noen år. Så hvis disse får vokse opp er det et håp for kyst-torsken. 

 

D5L

 

Skibsplast 14 | Hobby 445 Exclusive | Uttern D55 | Askeladden 705 Voyager | Marex 280 Holiday | HR 435 | Viksund 310 St.cruz

Link to post
Share on other sites

VegJoh skrev for 12 timer siden:

 

Jeg var ute å dykket på vestsiden av Larkollen på torsdag forrige uke. Fra mellom 25meter og opp til ca 7meter var det ganske mye små torsk (fra 5 til 12cm). Den har vært fraværende i noen år. Så hvis disse får vokse opp er det et håp for kyst-torsken. 

 

Det var gode nyheter. Hvis bare mylderet av stangfiskere som spiser alt som er større enn sluken klarer å begrense seg også nå da.

 

NilsPils skrev for 18 timer siden:

Da blir det kanskje til hjelp for oss teinefiskere også. Færre påkjørte blåser . . . . :yesnod:

 

Jeg vil tro flagg og blåser fra 40cm og oppover, i sterke farger, vil hjelpe godt på dette, selv om jeg har sett Nintendonavigatører kjøre over disse også.

Link to post
Share on other sites

VegJoh skrev for 12 timer siden:

 

Jeg var ute å dykket på vestsiden av Larkollen på torsdag forrige uke. Fra mellom 25meter og opp til ca 7meter var det ganske mye små torsk (fra 5 til 12cm). Den har vært fraværende i noen år. Så hvis disse får vokse opp er det et håp for kyst-torsken. 

 

 

De du nevner er nok i minste laget til å ta på hekla. Så da er det nok noe mer på gang . . . :thumbsup:

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post
Share on other sites

Gullfisk skrev 8 minutter siden:

Det var gode nyheter. Hvis bare mylderet av stangfiskere som spiser alt som er større enn sluken klarer å begrense seg også nå da.

 

Jeg vil tro flagg og blåser fra 40cm og oppover, i sterke farger, vil hjelpe godt på dette, selv om jeg har sett Nintendonavigatører kjøre over disse også.

Tror du bør glemme blåser på 40 cm og oppover på hummer- og krabbeteiner. Da vil teinene vandre avgårde og flyte rundt over alt. Selv på dypt vann vil du møte blåser som ligger lavt i vannet med langt tau og teine hengende under.  :nonod:

Redigert av NilsPils (see edit history)

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post
Share on other sites

NilsPils skrev 35 minutter siden:

selv om jeg har sett Nintendonavigatører kjøre over disse også.

 

Når vi gjør vårt beste for å merke, burde det påpekes at båtfører også har ansvar for å holde utkikk. Jeg hadde i fjor en krepselenke med stor rød blåse med flagg som tydelig var blitt påkjørt. Bare oppfliset taustump igjen. Heldigvis har jeg sikret lenken med blåse blåse i hver ende. Må ha vært en av Nintendonavigatørene i farta . . . .

 

Et annet problem når jeg trekker krepselenke er at det på slutten, når siste teina er oppe, blir liggende et langt tau i vannet mellom båten og den borterste blåsa. Og da kan du banne på at det kommer en racerbåt som absulutt må passere på kloss hold. Det har gått bra hittil når jeg har hylt og vinket og halt inn tau som en villmann, men det har  vært nære på flere ganger. Nå har jeg montert et ekstra lodd midt på det tauet så det holder seg nede og drar blåsa mot båten.

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post
Share on other sites

Gullfisk skrev 31 minutter siden:

Hadde det bare vært sånn at de som ikke ser seg for, fikk tauet til de som merket dårlig, i propellen:rolleyes:.  Legger ved disse bildene fra i fjor. Skal ikke være mye sløv på utkikk for å misse disse. 

 

Og der er jeg helt enig.

Sånt er minst like ille for oss teinefiskere når vi manøvrerer rundt på fangstfeltet. Jeg ha hatt nestenhvari to ganger pga. sånt ræl som flyter rundt. Det er ekstra farlig for oss med litt stor båt, en motor og fast aksel når vi får full stopp og ikke kan løfte opp propellen. Jeg har selv vært i vannet med brødkniven i november i høy sjø. Nå går jeg ikke lenger etter hummerteiner uten egen styrmann med utkikk. Heldigvis liker sønnen å styre mens jeg liker meg best på akterdekket med kastekrok. Kona er lettmatros som holder styr på tauverk og slikt . . .

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Og da hendte det meg også. Ble robbet på krabbefeltet.

 

For et par uker satte jeg fire krabbeteine og fikk 25 fine krabber på ett drag. I går kveld satte jeg teinene igjen på samme plassen. I dag var alle teinene tomme og ingen lå på samme plass der de ble satt. De var stort sett tomme for åte også, så der har det nok vært krabber . . . .

 

Det verste er ikke at fangsten blir stjålet, men at man mister motivasjonen   . . .

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...