Jump to content

Hummersesongen 2020


NilsPils

Recommended Posts

NilsPils skrev for 7 timer siden:

I år har jeg saltet makrell i hummerteinene, ikke sursaltet. ... Har fått mer hummer i starten av sesongen i år enn noen gang før. ... Og mindre krabbe en vanlig før om årene 

Hva var det jeg .... :giggle:

 

Kallethekid skrev for 6 timer siden:

Hvor dypt setter dere nå?

Jeg har satt mellom 17 og 30 meter. Men jeg hører de får opp på 10. 

 

Link to post
Share on other sites

Kallethekid skrev for 14 timer siden:

Hvor dypt setter dere nå?

Vi har satt fra 12 til 20 meter.

Styrmannen fører logbok. Skal finne ut hvor dypt det var der vi fikk mest når han våkner.

 

Komodo skrev for 8 timer siden:

Jeg har satt mellom 17 og 30 meter. Men jeg hører de får opp på 10

Trodde hummeren helst ikke går under 25 meter. Tenker da på tideligere regel om krabbeteiner på minst 25 meter . .  Men jeg har før en gang fått hummer, kreps og krabbe i teina på en gang. Den stod på ca 30 meter.

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post
Share on other sites

@Komodo Angående saltet eller sursaltet så er det jo klart at sørlandshummer ikke har samme smak som østlandshummer! Her vil de ha litt syre i smaken, akkurat som Sørlandschips med eplekjekk eddik! :lol:

 

@NilsPils Det dypeste jeg har fått hummer på, var på rundt 70 m i ei havteine, på sandbunn. Det var utenfor Færøy (rett vest for Skjernøya) i Mandal. Der fikk jeg også kreps i teina, men ikke i samme trekket.

Link to post
Share on other sites

Fikk den første i dag. Figg og hoer med utvendig rogn teller ikke:smiley:

I går dro jeg ikke.

Men hadde en ok tur med kveiteline på havet sammen med en kompis.

Ei på 35kg sløyd sikret julekveita.

Så er det bare hummerskallet som mangler i suppa.

 

@Komodo, agn som står uten kjøling fra ett år til et annet regnes ikke som godt agn her.

Det er forsøkt og resultatet ble dårlig. Skarpsaltet og oppbevart på kjøla går sikkert fint.

 

Link to post
Share on other sites

Mastiff skrev for 14 timer siden:

@Komodo Angående saltet eller sursaltet så er det jo klart at sørlandshummer ikke har samme smak som østlandshummer! Her vil de ha litt syre i smaken, akkurat som Sørlandschips med eplekjekk eddik! :lol:

 

lnjk skrev for 2 timer siden:

 

@Komodo, agn som står uten kjøling fra ett år til et annet regnes ikke som godt agn her.

Det er nok mange meninger og mye tradisjon ute og går når det gjelder agn. Men når jeg får fire hummer og ingen krabber i ei teine tror jeg ikke agnet er feil :wink:  Jeg bruker agn som gjerne er både to og tre år gammelt, synes det fisker like bra. Jeg skarpsalter makrellen, men den står ute i tønne hele året, og ikke alltid i skyggen. Og temperaturen er nok ikke noe lavere her i Østfold enn i Hordaland...  Men det er jo opp til hver enkelt hva man vil bruke. Du fikk din første i dag, jeg fikk 17 på to trekk :smiley: (har ikke trekt i dag)

 

Link to post
Share on other sites

Nei, salt agn var ikke det store... Dagens fangst på seks teiner (de tre siste dro jeg ikke ut til, det var merkelig nok gått fra små bølger fra øst til ganske store fra vest i løpet av natta) var på nesten 30 krabber! Jeg fikk riktignok den første hummeren også (29 cm), og den var helt alene inni teina, så det handler nok om hva som går inn først. Men her nede i Mandal er det så pass med krabber at det må nok surt agn til for å hindre krabbene i å komme først, siden det var krabber i alle teinene. I ei teine som lå 15 meter fra den med en ensom hummer var det 15 krabber!

 

@Komodo Det er vel selvsagt et rent uhell at du har glemt å fortelle @lnjk at du har 17 hummer fordi du dykker og har brukt det meste av sommeren på å finne ut nøyaktig hvor hummerne står! :giggle:

Link to post
Share on other sites

Før har jeg brukt sursaltet makrell og fått litt hummer. I år saltet jeg fersk makrell og brukte MYE salt. Satte ny pers med 12 hummere på to trekk. Og det var vesentlig mindre krabbe enn før.

 

Heretter går makrellen direkte fra havet og rett i saltdunken hos meg. Den behøver ingen omvei om fryseren, med unntak av den som skal spises, og det blir ikke så mye. Jeg sparer masse plass i fryseren, og så stinker jeg heller ikke selv så ille etter å ha vært ute med teinene. Jeg har en jakke som ikke har blitt godkjent innendørs. Den har hengt ute hele vinteren.

 

Nå stod vi over søndag pga. vind og reiste hjem. Men det ser veldig lovende ut mhp. vind minst en uke fremover. Starter på nytt torsdag eller fredag og håper å kunne trekke hver dag i en litt lengere periode. Vi bor 1 1/2 times kjøring unna, så vi bor i båten imens. Og det er også mye annet å stelle med i båten, så vi får tiden til å gå mellom slagene . . .

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post
Share on other sites

Etter det jeg har hørt, har det egentlig ikke så mye å si hvor mye man salter makrellen, det vaskes bort på de første timene uansett. Problemet er jo at det foregår lite kontrollerte forsøk med hummeragn (like teiner, kort avstand, bare forskjell i agnet), men da jeg selv gjorde det for noen år siden, var det veldig forskjell på antallet krabber i teinene der det var sursaltet og der det bare var saltet.

Link to post
Share on other sites

Mastiff skrev 1 time siden:

Etter det jeg har hørt, har det egentlig ikke så mye å si hvor mye man salter makrellen,

Det kan jeg tro på, bare det er NOK salt. Derfor sparer jeg ikke på saltet. Makrellen ser ut som en inntørket mumie.

 

Mastiff skrev 1 time siden:

var det veldig forskjell på antallet krabber i teinene der det var sursaltet og der det bare var saltet

Mener du at sursaltet ga mindre krabbe . . ?

Da har jeg fått ide til et lite forskningsprosjekt under krabbefisket neste år . . . 

 

 

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post
Share on other sites

Ja visst, sursaltet gir alltid mindre krabber. Det er derfor et flertall av fiskere på Sørlandet sverger til det. Jeg har for øvrig fisket krabbe med saltet makrell, og det funker. Selv om jeg får mye mer på hvitfisk (torskehoder og sånt). Og det går alltid småkrabber i krepseteinene mine, der jeg bruker fersksaltet makrell.

Link to post
Share on other sites

nå er ikke jeg spes innteresert i hummeren selvom jeg har vert med i beskjeden målestokk noen år. derfor reagerte jeg når jeg leste at torskehode ble brukt til teinemat.. joda hvis det er småtorsk :yesnod: men hodet er jo fantastisk god mat. fin rødtorsk/vanlig torsk på 3+ kilo hadde alldig havna i noen teine her i gården :nonod:.

 

Link to post
Share on other sites

ja ... det også. men den må være lettrøkt for mine smaksløker..  syns reker , krabbe ,  stekt piggvar, torsk , stekt lyr m.flere smaker  bedre enn hummer som jeg syns er godt.......... meen hummeren er  oppskrytt.   jadda.. jeg skal ikke avspore her mer nå.. sorry.

Link to post
Share on other sites

lnjk skrev 26 minutter siden:

Hummer(skallet) er ikke oppskrytt.

Hører mange skryter av det, så jeg tror jeg må lære meg hvordan man lager god kraft av skallet. Kanskje du har noen tips? 

 

Ellers kan jeg melde om fem hummer i ei teine i dag! Måtte riktignok kaste ut tre, en undermåler og to med rogn, men moro allikevel :thumbsup: I ei teine like ved fikk jeg to store rognhummer, den største var 34cm. Moro når man kan sette slike sværinger ut i havet igjen. Får bare håpe at alle respekterer disse reglene :pray:

20201005_150428.jpg.d67108192b388c5a146ea8c4e872b0d2.jpg

 

Link to post
Share on other sites

Mastiff skrev 19 minutter siden:

Legg merke til at han ikke en gang prøver å benekte at han dykker for å vite hvilke huler hummeren er i! :giggle: Men jeg mistenker ham ikke for å dykke nå og gjete dem inn i teinene. Han har dresserte seler til sånt!

:lol:

Det er nok ingen ulempe med nesten 35 års dykkererfaring ute i skjæra her :wink: Det gir jo en viss innsikt i hvordan det ser ut under vann, og hvor hummeren liker seg :smiley: Hvis jeg skal gi et tips så må det bli å forsøke å finne steinrøyser.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...