Jump to content

Hummersesongen 2020


NilsPils

Recommended Posts

  • 1 måned senere...
Trulte37 skrev On 26.10.2020 at 13.46:

Du er inne på noe viktig her, index. Arroganse og hersketeknikker florerer. Man bør helst ha utviklet gjeller og skjell før man kan komme med hint til gamlekara.

 

Dessverre...

 

Jeg synes slike kommentarer er unødvendige. Jeg blir oppriktig lei meg etter å ha prøvd å gjøre ting riktigst mulig.

 

Håper på bedre forståelse neste sesong. For å vise imøtekommenhet vil jeg korte inn på tauet til flaggbøya. Det bør gå bra med maks en meter. Har blitt ganske god med kastekroken etter hvert.

 

Ellers setter jeg aldri i leia. Den som går gjennom hummerfeltet der jeg er, og ikke ser en bøye med tydelig rødt flagg blant alle minene, har nok ikke vist rimelig aktsomhet. Heldigvis ser det ut til at jeg ikke blir pårent heller. . . .

 

Ser frem til en god 2021-sesong.

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post
Share on other sites

Mastiff skrev 6 minutter siden:

Sier dykkeren som pleier å bruke sommeren på å finne ut hvor hummeren står, dressere den til å følge etter stygge lyder og så setter hummerteinene med høyttaler som pumper ut Vikingarnananana... :giggle:

:lol: Men du måtte nok byttet ut Vikingarna med Pink Floyd eller Ramstein :giggle:

 

Mastiff skrev 6 minutter siden:

Er antallet en statshemmelighet?

Tror det var @Svensk som svarte på denne måten i en hummertråd for noen år siden: "Hvor mange penger har du i banken", eller som samene: "Ha du mange rein på vidda?" :wink:

Link to post
Share on other sites

Hulda skrev for 2 timer siden:

 

Er 2020-sesongen slutt nå?

Er akkurat nå i isolasjon. Om jeg er pigg etterpå, kunne jeg tenkt meg en seilas.

 

Jeg mener selvfølgelig hummersesongen 2020  

 

Jeg har båsesong hele året, også når båtene mine er på land eller i boblehavn. For tiden jobber jeg hektisk hjemme på hobbyloftet.med båtrelaterte sysler. Noe tar jeg med hjem til utbedringer og oppgraderinger og noe nytt blir til. Det er slikt som er med på å gjøre båtlivet meningsfylt for min del . . . :thumbsup:

 

Sysler også med tanken på å lage noen spesielle hummerteiner. Tenker på en liten tilhenger til hovedteina. Jeg er selvfølgelig klar over at den vil telle med i antall lovlige. Vi får se  . . . . 

 

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post
Share on other sites

NilsPils skrev 1 time siden:

Sysler også med tanken på å lage noen spesielle hummerteiner. Tenker på en liten tilhenger til hovedteina. Jeg er selvfølgelig klar over at den vil telle med i antall lovlige. Vi får se  . . . . 

Det blir jo som å sette to i lenk. Jeg har forsøkt noen ganger med to-tre teiner i lenk. Det går greit det, men det blir en del ekstra styr. Jeg har imidlertid også lekt litt med tanken på å lage ei spesialteine for å teste. Ble litt inspirert av ei diger teine de hadde på Egersund trål i Utgårdskilen. Den var gigantisk, og hadde to innganger og to hvilerom. Kjempetung teine som antagelig ligger stødig og trygt på bunn. Tror den kostet bortimot to lapper. Finner den ikke på hjemmesiden deres lenger, denne teina på 18kg er den største jeg finner nå.

Link to post
Share on other sites

Jeg bruker en som veier noe lignende, men den er gummibendslet i bunnen. Den gir ikke mer fangst enn den som veier 3-4 kilo mindre og ikke har gummibendsling på noen av stedene jeg har fisket. Jeg har i høst brukt en havteine med kjetting stripset til bunnramma sammen med en vanlig hummerteine i lenke, og det funket greit nok, istedenfor å sette to separate teiner i yndlingsområdene.

 

Link to post
Share on other sites

Mastiff skrev for 2 timer siden:

Jeg har i høst brukt en havteine med kjetting stripset til bunnramma sammen med en vanlig hummerteine i lenke,

 

Jeg har også en havteine som jeg har vurdert å bruke til hummerteine. Men jeg tenker med gru på en slik nettingsak full av digre krabber . . . .

Hittil har jeg brukt den som krepseteine med litt hell.

 

Komodo skrev for 2 timer siden:

Jeg har imidlertid også lekt litt med tanken på å lage ei spesialteine for å teste.

 

Det var noe sånt jeg tenkte på. Den kan være ganke lett, når den henger på en reativt tung hovedteine.

Da jeg var guttunge fanget vi ferskvannskreps i hjemmelagete teiner med inngang av fiskebolleboks på toppen. De fanget veldig bra . . .

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post
Share on other sites

@NilsPils Det er ikke noe stort problem hvis man agner riktig. Jeg bruker bare surnet agn til hummerfiske (jeg måtte prøve meg med fersksaltet i år, for jeg hadde for lite surnet, men det ble totalbom), og da er det ikke mye krabber det går i greiene. De fisker godt kreps, men da må man for det første langt nok ned til at det ikke er mye krabber og for det andre ikke la dem stå for lenge av gangen. Havteiner bør trekkes minst hver tredje dag, da blir det mer kreps enn krabber etter min erfaring.

 

 

Link to post
Share on other sites

NilsPils skrev 19 minutter siden:

Det var noe sånt jeg tenkte på. Den kan være ganke lett, når den henger på en reativt tung hovedteine.

Da jeg var guttunge fanget vi ferskvannskreps i hjemmelagete teiner med inngang av fiskebolleboks på toppen. De fanget veldig bra . . .

Moro :thumbsup:  Kom på akkurat nå at jeg snekret hummerteiner på sløyden på ungdomsskolen. Fikk faktisk S i sløyd pga. produksjon av hummerteiner i rekordfart, samt at jeg lagde en utsøkt geværkolbe i mahogny til et luftgevær jeg hadde. Det lufgeværet har jeg faktisk ennå. Den gang var det faktisk ingen som løftet på øynene selv om vi kom drassende med våpen på skolen :giggle: 

 

Når jeg tente på å lage en prototypteine så tenkte jeg på en skikkelig tung, en som ligger godt. Etter at det hadde vært liten storm her for et par uker siden var mange av teinene mine mye flyttet. Den i prinsippet som to teiner som er montert sammen. Fordelen er at det blir separate hvilerom, som reduserer muligheten for at hummere dreper hverandre i teina. Krabbene er også noen råskinn mot hummer som allerede er i teina. Går det krabber i teina først er butikken stengt, da går det ikke inn hummer. Ved et tilfelle i år fikk jeg fem hummer i ei teine. Fire i ei teine har jeg fått flere ganger. Dersom man ikke trekker hyppig går de løs på hverandre som kannibaler. 

Link to post
Share on other sites

Det kan nok også komme av at det er styggmye krabber på hummerfeltet "mitt". Men det varierer sterkt lokalt etter hvor du setter. Styrmannen fører logg over teineplassering og fangst. Det viser seg fort at det er noen plasser du bare får krabbe, nesten uansett og andre steder nesten ikke.

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post
Share on other sites

NilsPils skrev for 3 timer siden:

Det kan nok også komme av at det er styggmye krabber på hummerfeltet "mitt". Men det varierer sterkt lokalt etter hvor du setter. 

Litt pussig det der egentlig. For 30 år siden var ikke mye krabbe på Onsøylandet. Da reiste vi hit til denne kanten av Hvaler for å få krabbe. Her ute er det (som du vet) enkelte steder med ekstremt mye krabbe, men det er også steder med relativt lite krabbe. Har inntrykk av at det er hummer uansett, men får man først krabbe, så går det ikke hummer i teina. Derfor er det viktig å trekke ofte og tømme teina for krabbe. Får man en hummer og mye krabbe i ei teine har som regel hummeren gjemt seg så godt den kan helt oppunder taket oppå kalven. Der lever den antagelig et skrekkelig liv med terroren tett på kroppen helt til teina blir tømt :giggle: Andre ganger er det bare rester av skall av en eller flere hummere i ei teine. 

Link to post
Share on other sites

Komodo skrev 16 minutter siden:

Litt pussig det der egentlig. For 30 år siden var ikke mye krabbe på Onsøylandet.

 

Nå setter ikke jeg akurat langs Onsøylandet. Krabbene tar jeg nesten midtfjords . . .

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post
Share on other sites

Oppsummert så har 2020 sesongen vært veldig bra for min del, til tross for at det har vært en del begrensinger for å trekke pga. vind. Det som ikke er så bra er at jeg har mistet 8 teiner :headbang:  Men jeg har hatt plenty med teiner hjemme, så jeg har hele tiden foret på med nye (eller egentlig gamle...). På to av teinene har tauet røket kutt av idet teina har kommet opp til ripa. Jeg har brukt noe tau som har morknet i knuten, og rett og slett vært for sløv med å fikse det. Dette er 10mm flytetau, og det er ikke gammelt, men antagelig har det ikke tålt sollys og blitt morkent i løpet av sommeren. Resten av tauet (som har ligget inne i teinene under oppbevaring) var like fint. De to teinene sank jo da rett ned fra båten, så de har jeg hatt et håp om å finne tilbake.

 

På fredag fikk jeg endelig med meg en kar til å sitte i båten mens jeg dykket etter en av dem, men jeg klarte ikke å finne den. Det var også så dårlig vær, så jeg ville ikke svømme for langt vekk fra dreggtauet. Hvis det passer slik gjør jeg et nytt forsøk en dag været er bedre, og helst med bedre lysforhold. Sola står lavt nå, og dersom det er overskyet i tillegg så blir det dårlig med lys nede på 25-30 meter. Sikt i vannet spiller jo selvsagt også en stor rolle. 

 

I dag har jeg vært en liten tur ute og soknet. Jeg var heldig og fant tre teiner. Ingen av dem var mine heller, men de hadde ingen merking, så hvem som har eid dem er umulig å si. De var imidlertid helt fine, så etter en runde med høytrykkspyleren er de klare for bruk neste sesong :thumbsup: Må jo selvsagt montere råtnetråder og litt småfiks da men... En av teinene var av profftypen med to hvilekammer. Jeg har ønsket meg akkurat ei slik teine, så det var flaks :smiley: Denne teina har lokk oppå, ikke på sidene, så her må jeg sprette opp sidene og sy igjen med bommulstråd. Jeg har sett disse teinene på nettet før, men finner den ikke igjen nå.

 

Her er proffteina med to hvilekammer. Litt grodd, men det spyler jeg vekk. 

06_12.20_1.jpg.f0a15761ed910b43a1753ebec8451aee.jpg

 

Og en teine til. Da den siste teina ble dratt ombord var det mørkt...

06_12.20_2.jpg.6f1dfbbd1e57972be7b0083c8dd747e8.jpg

Link to post
Share on other sites

Jeg Har også to dykke prosjekter. Den ene ligger på 10 meters dyp. Ser teinen. Dobben ligger så jeg får tak i den. Men tauet har kilt seg under noen steiner, så må ned å enten kappe tauet, eller få det løs. Andre er verre. Finner ikke dobben, men var der i skumring med bølger på høyvann. Så kan ligge rett under vannflaten. Den er litt vanskeligere å finne, har ikke dykket der før. Har ikke lyst til å etterlate redskap som fisker. Selv om det er bomullstråd. Mange år siden sist jeg har måtte lete. 

Edit; her står hummeren grunt, så har ikke flytetau nederst. Vinterens prosjekt er å legge inn 5 meter flytetau nederst. 

Redigert av pacuare (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Vdub skrev 4 minutter siden:

Den såkalte proffteina ser ut til å ha to lokk og hvilekammerene i midten? Ser ut som to mindre teiner som er satt sammen til en stor.

Ja, stemmer, den har to lokk oppå. Og i prinsippet er det som du sier to teiner som er satt sammen. Den er satans lang, og tung som et svin! Men jeg har tro på at den ligger stødig på bunn i dårlig vær og det er god plass i teina, så jeg har tro på at den kan fiske bra :thumbsup:  Det jeg liker best er at den har to hvilekammer. Da blir fangsten adskilt, og dermed mindre fare for at hummeren blir skadet.

 

Link to post
Share on other sites

Jeg har vært heldig og ikke mistet tener på flere år. Jeg tror en av grunnene er god merking med godt synlig rødt flagg. Og i det lange løp har jeg funnet såpass med teiner at antallet er det samme som alltid.

 

Komodo skrev for 14 timer siden:

På to av teinene har tauet røket kutt av idet teina har kommet opp til ripa. Jeg har brukt noe tau som har morknet i knuten, og rett og slett vært for sløv med å fikse det.

 

Det eren god påminnelse til å se over utstyret før neste sesong. Det med sollys er nok et godt tips. Jeg har teinene hengende på garasjeveggen over sommeren. Det er kanskje ikke noen god ide . . ? Ellers er det jo mange som lar teinene ligge på brygga . . .

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...