Jump to content

Bruk av signalhorn


Jon-Kåre

Recommended Posts

Tror at 3 korte støt betyr mitt skip bakker er dette riktig og er det noen her på forumet som kan signalene??

Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid

Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I)

Link to post
Share on other sites

en kort = Jeg endrer min kurs styrbord hän          

to korte = Jeg endrer min kurs babord hän

tre korte = Jeg bakker                          (alltså helt riktig !  jonkare    :confused:  )

 

 

to  lange +  en kort   = Jeg avser o gå om er på er styrbords side

to  lange +  to  korte  = Jeg avser o gå om er på er babords side

lang + kort + lang + kort  (från det andre skipet) = Jeg samtykker til önsked passasje!

 

fem korte = uppmaning till mötende  skip att vidtage åtgärd !

 

en lang  = maskindrivet skip som gör fart genom vann, oppmerksomhets signal

to lange = maskindrivet skip som er på veg, men som stoppet sin maskin

 

(3 lange = hilsn signal    besvares med  3 lange fra andre båten , förste båten avslutter med en kort, vilket den andre oxo gjör, en kort !)

 

 

 

 

(reservasjon för norske stavningen!!!   :smiley:   )

S/Y Gunga Din

Link to post
Share on other sites

Tror at 3 korte støt betyr mitt skip bakker er dette riktig og er det noen her på forumet som kan signalene??

 

Dette, sammen med svært mye annet av interesse for båtfolk finnes i de vanlige lærebøkene for båtførerprøven. Ypperlig til å ha ombord som oppslagsverk  -  og som kjekt lesestoff på regnværsdager.

 

Jeg anbefaler med glede:

 

"Veien til Båtførerprøven" og  "På rett kurs"   -   ypperlige bøker begge to!

 

mvh

Poseidon

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post
Share on other sites

Takk for svar, noen som kan si meg hvordan jeg skal ordne opp i at jeg har to alias et på min maskin hjemme og en på kontoret.

Ifm en tidligere episode fjernet vi muligheten for brukere til å slette seg selv.

Så hvis man ønsker å slette en konto gir man bare beskjed til en av administratorene. :lol:

(man trenger bare en konto selv om man benytter flere maskiner.

 

En annen ting i denne forbindelse: Det som vises i forumet er det man har oppgitt som "Navn" i profilen, dette kan altså være forskjellig fra brukernavnet som benyttes ved innlogging.

 

Hvis man angrer på navne-valget trenger man ikke å opprette noen ny konto, man bare endrer "Navn". Da vil også tidligere innlegg oppdateres med det nye navnet.

Merk også at det er Brukernavnet som systemet benytter ved søk og IM.

Link to post
Share on other sites

Har stadig observert at mange ikke kan disse signalene. Ser det veldig godt i Kostersundet når ferja skal bakke...-mange som som får seg en overraskelse når ferja bakker rett mot dem.

Noen "hytter" også med nevene til ferja  :lol:

 

Minnes å ha lært disse reglene på noe som heter "Båtførerprøven" som jeg tok for mange år siden... (Poseidon nevnte noen bøker her)

Kanskje denne båtførerprøven og kunnskapen man tilegner seg her ikke er så dum likevel?

( :lol: Klarer fortsatt ikke å dy meg! - Beklager  :wink:)

Link to post
Share on other sites

Tror at 3 korte støt betyr mitt skip bakker er dette riktig og er det noen her på forumet som kan signalene??

For å kverulere litt: Jeg mener å ha hørt at det betyr at min maskin går bakover. Det er altså ikke sikkert at båten beveger seg bakover ennå.

 

Gerhard

Link to post
Share on other sites

Til Gerhard !

 

Du har helt rett !

   signalen tre korte = min propellerkraft arbetar för back!    ( enl boka!)

 

    Det er ju manöversignaler som avges för att gör andre fartyg uppmerksamme på

    vad man avser att göra!

 

    Ex. ett fartyg avger dessa tre korte redan inne vid kajen innan faryget har börjat

    röra sig bakåt, eller under ferd framåt eller bakåt att nu har jeg 'bakken i'  !!!!

S/Y Gunga Din

Link to post
Share on other sites

Etter gammelt har alle bokstavene i alfabetet sin egen betydning; de kaltes for "enbokstavsignaler" og ble brukt for å formidle opplysninger/beskjeder før mobiltelefonens tidsalder.

 

Disse enbokstavsignalene har vært brukt  -  og brukes delvis fortsatt  -  både som signalflagg og som morsebokstaver med lyd og/eller lys.

 

Det blir for meget å gå innom alle, men jeg kan jo nevne et par små eksempler:

 

Bokstaven "P" betyr: Skipet er klart for avgang, mannskapene må begi seg ombord. Alle som har vandret i fremmede havnebyer har lagt merke til en masse små barer pyntet med signalflagget for P, nemlig et blått flagg med et hvitt rektangel i midten. I Hamburg heter de sogar "Blauer Peter" disse barene  -  og de er så mange at man bruker romertall for å skille dem....

Hvis jeg blåser en "P"   . - - .   i fløyten på Poseidon, da er jeg sikker på at de av sønnene som er dagens mannskap kommer ombord såsant de er innen hørevidde.

 

Bokstaven "U" betyr: De stevner mot fare.

Alle som har arbeidet offshore har sikkert sett markeringslysene på plattformene som blinker "U"   . . -   døgnet rundt.

Kanskje har de også ergret seg gul og grønn over tåkeluren som blåser det samme signalet når man ligger og skal forsøke å sove....

 

Bokstaven "Q" betyr "Mitt skip er sunt, jeg anmoder om praktika". Signalflagget er helt gult og alle som har sett gamle sjørøverfilmer har sikkert merket seg det. I praksis heises det av skip som kommer til fremmed havn, for å fortelle at man ønsker å gjennomføre formell inklarering.

 

Bokstaven "B" viser til sprengstoff, og det er naturlig nok helt rødt ....

 

- - -

 

Som sagt; et veldig interessant tema. Det er en del av stylen til sjøs, som fortjener å bli holdt i hevd. Derfor pleier jeg også å forsøke å vekke interessen for enbokstavsignalene på mine båtførerkurs. Det flagget jeg terper ekstra meget på er "A".

 

mvh

Poseidon

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post
Share on other sites

Derfor pleier jeg også å forsøke å vekke interessen for enbokstavsignalene på mine båtførerkurs. Det flagget jeg terper ekstra meget på er "A".

Og flagget ser slikt ut:

 

Bilde

 

Håper alle får en aha opplevelse nå, (uten å måtte gå i dypet(!?)

 

Og resten av flaggene finnes her.

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Hej !

 

Tror att de fleste känner till dykarflaggen  'A'  förutom amerikaner som

använder en helt annen flagg för dette;

 

fann dette på en amerikansk internetside,som dock propagerar för att använda båda

flaggen   !!!

 

 

 

Bilde

 

'The "Diver Down" flag is the most widely recognized diving flag. The flag should be at least 12x12 and flown at least 3 feet above the surface. Boaters should stay at least 300 feet from the flag. Although the "Diver Down" flag is the most widely recognized, federal law stipulates that the international "Alpha" flag must be flown when diving.'

 

 

Bilde

 

'The International "Alpha" flag is mandated as the federal diver down flag. Federal law stipulates that the "Alpha" be flown when diving. Failure to do so may result in the loss of legal rights and/or courses of action aginst boaters in the event of an accident. Divers are encouraged to fly both the well-known "Diver Down" flag and the "Alpha" flag when diving to help prevent accidents that involve boaters.'

S/Y Gunga Din

Link to post
Share on other sites

Hmm - ser at jeg bør ta båtførerprøven snarest mulig. Må bare innrømme at jeg hadde hørt om dykkerflagg mange ganger, men ikke visste hvordan det så ut. Slettes ikke bra. Med det samme vi er inne på emnet: Hva sier reglene om hvor og hvordan dette flagget skal heises? Som det ble illustrert i et eksempel i en annen tråd - flagget gjør sikkert liten nytte hvis det heises på veggen bak utedassen på land. Og i hvilke avstand fra flagget kan man regne med å treffe på dykkere? Uten å vite noe mer, ville jeg tippe at man selv er ansvarlig for å holde en angitt minimumavstand fra flagget. Eller? En tanke: Hva med Admiralinnen - hender at hun tar over roret? I så fall kjenner hun betydningen av flagget like godt som deg?

Link to post
Share on other sites

Jeg har merket meg flere nedsettende kommentarer om båtførerprøven, men jeg har en mistanke om at de som uttaler seg mest nedsettende er de som hverken kjenner innholdet i prøven  -  eller har den tatt den selv  :rolleyes:

 

Nå er jeg den første til å innrømme at der sikkert kan være store forskjeller på måten kurset gjennomføres, på instruktørenes egen erfaring og kompetanse  -   og dermed hvilket utbytte deltagerne får.

 

Men like fullt så er det et omfattende pensum man skal komme seg gjennom. Etter den siste revisjonen er anbefalt kurstid 25 timer, og jeg kan love at der er mer enn nok stoff til å bruke de timene på fornuftig vis!

 

Etter å ha holdt på med dette i mange år kan jeg med hånden på hjertet påstå at jeg aldri har fått en eneste negativ tilbakemelding fra noen som mener at de lærte for lite, at det var bortkastet tid eller at de ikke lærte noe nytt i det hele tatt. Tvert imot; jeg har fått mengder av tilbakemeldinger fra kursdeltagere som er forundret over hvor meget de lærte  -  og av hvor lite de egentlig kunne på forhånd!

 

Når det gjelder admiralinner, små matroser og matriser, så er de svært viktige deltagere på kursene. Jeg er opptatt av at så mange som mulig i familien skal gå sammen på kurs. Båtliv og sjøsikkerhet skal være et felles familieprosjekt, noe man arbeider sammen om hjemme i kurstiden og noe man praktiserer sammen når man er ute i båten.

 

For å oppmuntre til dette har jeg også valgt å gi saftige avslag i kursprisen når flere familiemedlemmer går på kurs sammen. Det er slett ikke uvanlig at mor og far og to barn går sammen på kurs  -  alle har det moro, og alle lærer noe viktig SAMMEN!

 

Derfor vil jeg oppfordre alle; ta båtførerprøven snarest, eller gå videre med fritidsbåt- eller "kystskipper light"  -  det skader garantert ikke, og man får faktisk enda mer utbytte av tiden ombord!

 

mvh

Poseidon

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post
Share on other sites

Og i hvilke avstand fra flagget kan man regne med å treffe på dykkere?

Som tidligere instruktør burde jeg vel visst dette, men jeg tror faktisk ikke det noe spes. minimumsavstand. Hold så god klaring som mulig.

Flagget skal stå der dykkerne går uti og forhåpentligvis kommer opp. Dog er det slettes ikke uvanlig at folk kommer opp på helt andre steder enn planlagt. Men da kan de heller ikke regne med noen "beskyttelse" av flagget, forutsetningen er at man er i dets umiddelbare nærhet når man er i overflaten.

 

Alfa-flagget er en vits, nesten ingen kjenner det. Og båter kommer gjerne kjørende bort for å sjekke hva som foregår, evnt spørre hva flagget betyr... :rolleyes: Det eneste fornuftige hadde vært et flagg med dykkersymbol.

Link to post
Share on other sites

Alfa-flagget er en vits, nesten ingen kjenner det. Og båter kommer gjerne kjørende bort for å sjekke hva som foregår, evnt spørre hva flagget betyr... :smiley: Det eneste fornuftige hadde vært et flagg med dykkersymbol.

Tja..., eller obligatorisk båtføreprøve...

Nei, nå skal jeg slutte med disse kommentarene. Men uansett, støtter Poseidon fullt ut, tok selv båtførerbeviset som 16 åring. Har i forbindelse med utdanning tatt maaange kurs og eksamner i ettertid, men INGEN av disse har gitt meg så stor nytte som båtførerbeviset på fritiden (bortsett fra diverste dykkerSERTIFIKATER da)

 

Sjøveisreglene er krystallklare på hvordan andre fartøyer skal forholde seg til det fartøy som med dykkerflagget markerer at dykkere er nede. Passerende fartøy skal utvise særlig aktsomhet og passere med redusert fart. Sjøveisreglene går faktisk så langt som til å bestemme at det passerende fartøy om nødvendig skal stanse maskinen.

Praksis er dessverre en helt annen. Mange båter ignorerer fullstendig signalflagget, selv når de blir gjort oppmerksom på det (se min kommentar om dette i annen link).

Så ta en kikk opp i signalmasten neste gang du ser et fartøy som har ankret opp, eller ligger nærmest stille. Ser du dykkerflagget, vet du at det er dykkere nede og at du bør passere med GOD avstand (min. 100 meter/ helst mer...). Må du passere nærmere, så hold nøye utkikk etter bobler, eller rett deg etter instruksjoner fra dykkerfartøyet.

Det syndes også blant dykkerbåter som ikke tar hensyn til hvor de dykker. Tenk deg likevel nøye om før du velger å markere din protest ved å passere tett inntil båten. Det er faktisk livsfarlig, og så lenge dykkerbåten har korrekt signalflagg oppe, er det du som båtfører som har ansvaret dersom du skulle kjøre på en dykker og påføre vedkommende alvorlige og kanskje livstruende skader.

OG- når jeg selv dykker og skal opp, så er jeg mye mer redd for seilbåter enn motorbåter (propeller). De sist nevnte kan jeg høre - seilbåtkjøler som kommer stille på 2 meters dyp. Grøss og gru...!

Link to post
Share on other sites

Tidlig i den perioden da jeg dykket - ca 1966 - 1982 - er jeg helt sikker på at den her

Bilde

var det offisielle dykkerflagg - ihvertfall i Tyskland. Så det må har vært en endring et sted en eller annen gang.

 

Forøvrig: er det noe i veien at det (det riktige selvfølgelig) også brukes når folk BADER/svømmer rund båten?

Link to post
Share on other sites

Forøvrig: er det noe i veien at det (det riktige selvfølgelig) også brukes når folk BADER/svømmer rund båten?

Flagget betyr: Jeg har dykker nede.

 

Dersom dykkere har vært nede, og litt senere vil ta seg et bad rundt båten - så hadde jeg vel latt flagget henge ( :smiley:)

Men at fritidsbåter skal henge flagget opp bare fordi mor skal bade (ingen dykkere ombord) - det er missbruk av flagget, og vil føre til at folk mister respekten for flagget (de som har respekt og kjenner til dette...)

Link to post
Share on other sites

Dykkere er ikke lengre kun voksne med flasker på ryggen. Fridykking blant barn og unge er i ferd med å bre seg om i landet.

Det utdannes en rekke barn og unge som fridykkere i Norge hvert år.

På disse kursene blir det innprentet at dykke flagget skal brukes. Det blir også undervist i hva flagget betyr.

 

Så det er ikke lengre nok å se etter bobler, men også se etter selve dykkeren. En god fridykker kan oppholde seg flere minutter under vann slik at han kan komme overraskende på en eventuell båtfører. En av sikkerhetsreglene er at fridykkere skal være bundet til en overflatebøye, så ser du en plastkanne eller gul bøye formet som en sigar som beveger seg er det mest sannsynlig en dykker i andre enden.

Det skal også være en dykker i overflaten til enhver tid. Ser du en slik gruppe så hold godt klar og la de være i fred.

 

Dette kan være dykking som foregår fra land, slik at "A" kan være hengt opp på land, og ikke nødvendigvis hengt opp fra en båt.

 

Fridykking er foresten en sport/fritidsaktivitet som passer de fleste som er glade i vann. Ikke krever den så mye utstyr heller. Hvis noen der ute vil ha litt mere info om fridykking, besøk gjerne hjemmesidene til Norges Dykkeforbund.

www.ndf.no

 

Bli med og opplev den fantastiske verdenen under kjølen

 

Hilsen

Eso

Båtentusiast og fridykkerinstruktør :diving

Link to post
Share on other sites

Flagget betyr: Jeg har dykker nede.

 

Dersom dykkere har vært nede, og litt senere vil ta seg et bad rundt båten - så hadde jeg vel latt flagget henge ( :smiley:)

Men at fritidsbåter skal henge flagget opp bare fordi mor skal bade (ingen dykkere ombord) - det er missbruk av flagget, og vil føre til at folk mister respekten for flagget (de som har respekt og kjenner til dette...)

Joda, jeg skjønner det. Men hvilken flagg er det som betyr "jeg har badende barn i nærheten av båten, og de dykker kanskje også noen meter"?

 

Du skjønner sikkert poenget. Jeg vil til å med påstå at dykkere er MINDRE utsatt for de farene som ligger i propeller. De har tross alt normalt nok luft til evt svømme bort fra en propell som de ser over seg i vannskorpa.

Link to post
Share on other sites

Hei, Andreas!

 

Se svar fra Eos. Han har helt rett i at også fridykkere skal bruke flagget - og få beskyttelse av dette.

 

"Men hvilken flagg er det som betyr "jeg har badende barn i nærheten av båten, og de dykker kanskje også noen meter"? "

- Jeg tror vel ikke det finnes et slikt flagg  :smiley:

Men dette går vel på at vi som båteiere viser hensyn? Dersom det ligger en båt for anker, så "snitter" vi jo ikke denne?

Og ser man badende unger (eller voksne) så viser man hensyn!

 

Poenget med dykkerflasker er at man kan være lengre nede (naturlig nok). Strøm, feilnavigering etc gjør at dykkere kan miste oversikt over HVOR de er. Derfor kan de ofte komme opp et godt stykke vekk fra dykkerflagget. DERFOR skal man holde god avstand til dette.

 

Dersom alle (jeg har selv småbarn) skal heise flagget når noen da skal bade...

(da hadde selvfølgelig folk lært seg flagget, men...)

 

"Jeg vil til å med påstå at dykkere er MINDRE utsatt for de farene som ligger i propeller. De har tross alt normalt nok luft til evt svømme bort fra en propell som de ser over seg i vannskorpa"

- Hvem som får "mest vondt" av en dykker eller en med badebukse dersom de blir truffet av en propell....tja (den diskusjonen gidder vi vel ikke å ta?  :lol:)

Svømme bort fra en propell  :smiley: . Nå vet jeg selvfølgelig ikke hvor fort du svømmer, men selv så svømmer jeg ikke i så mange knop...(og jeg anser meg selv som en godt over middels svømmer)

Poenget mitt er at du rekker ikke å se en propell som kommer i 20 knop - enten så har du da flaks...eller så har du det ikke!

 

Men som sagt, personlig så er jeg mer redd for kjølen på seilbåter...

Link to post
Share on other sites

Ofte skjer bading på steder som er markert med "Badebøye", det gule spesialmerket med kryss på toppen .....

 

Det merket betyr at det er strengt forbudt med all motorisert ferdsel innenfor merket. De nærmeste 50 metrene utenfor merket er maks hastighet 5 knop.

 

Men slike "bagateller" er kanskje også ukjent for den nye generasjonen båtfolk, de som ikke engang vet hva signalflagget "A" betyr  :smiley:

 

mvh

Poseidon

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...