Jump to content

Vifteovn fra Maritim/Seatronic, er den stillegående?


Lars H.

Recommended Posts

Jeg er på jakt etter en ny vifteovn fra båten, og da er det viktig at den lager minst mulig lyd. Er det noen som har erfaring med denne, selges av Maritim og Seatronic?

 

vifteovn.jpg.0db3bba3d792186cc2914f9bb732c786.jpg

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

VV9T er egentlig et velig godt forslag, men jeg har allerede to slike og det er en av dem jeg skal bytte ut. VV9T er så stillegående (lav viftehastighet) at overtemperatursikringen stadig slår ut. At den gjorde det på 2000W var greit, men nå skjer det også på 800W og 1200W.

 

Den jeg har som aldri feiler, er denne fra ca. 1980! Den er stille op 650W, men bråker på 1350W og 2000W.

 

adax_vifteovn.jpg.e07f1e3cae96f9bec3731e9219fef9ed.jpg

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Jo men det der en en stråleovn, med varmeelement etter vifta. VV9T er stående med stor propell. Stillere blir det ikke:

https://www.elkjop.no/product/hjem-og-husholdning/oppvarming/vifteovn/VV9T/adax-vifteovn-vv9t?gclsrc=aw.ds&&scid=SEM6284&gclid=Cj0KCQjw-af6BRC5ARIsAALPIlWHxpyxjmM_QZwSqwjQWFpZOaxXqFdbXworfwCGkvqget5yrxMzj8IaAt5BEALw_wcB

Jeg har forsøkt med mange andre, men det er ingen som slår denne, mener jeg.

 

image.png.aed9c5faac16ccb72ca81fef7001bc50.png

Redigert av Worry II (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Adax VV9T har jeg tidligere rost opp i skyene selv. Nå har begge begynt å "skrangle" litt, og idag mistet viften også hastighet. Når jeg kommer hjem får jeg plukke den i atomer og se om det er noe jeg kan gjøre med dem.

 

Jeg tar imidlertid imot tips om andre stillegående vifteovner.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Ser på spec at den du viser til, Worry, er på 2000w kontinuerlig med termostat. Det synes jeg er en dårlig løsning hvis man ligger i overfylte havner og det er trangt om landstrømmen. Det beste er en eco-funksjon eller trinnløs effektregulering. Begge deler er på den lille bråkebøtta jeg har og er grunnen til at den fortsatt er med.

Redigert av Phoebe (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hvilken ovn er det du mener Phoebe?

 

Redigert av Lars H. (see edit history)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Adaxen har 800, 1200 og 2000 med termostat og 2 hastigheter.

 

Jeg har denne også, som kan stilles på 200 watt for fuktfjerning på våte dager:

https://www.marineshop.no/varmevifte/115005/varmevifte-keramisk-230v-1500-w?gclid=Cj0KCQjw-af6BRC5ARIsAALPIlXlbXQRkwRM4jGpBWpJTatt3M1dj8e_XaZfMzDGJVQuRdANmtu0Xd8aAg3fEALw_wcB

Dette er vel "originalen" av den Lars nevner i første innlegget.

image.png.5f1c32b5ee107d75e10bacbd89af3a32.png

Redigert av Worry II (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Du leste nok litt fort, VV9T kan settes på 800, 1200 eller 2000W med 2 viftehastigheter. Adax anbefalte meg full viftehastighet på de to høyeste effektene.

 

Men det virker faktisk som at viftehastigheten er blitt dårligere med årene. Jeg får sjekke lagrene på motoren.

Redigert av Lars H. (see edit history)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Ypperlig ovn, men det er den jeg har 2 stk. av og hvor viften går så dårlig at overtemperatursikringen slår ut.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Worry II skrev 16 minutter siden:

 

Om vi kjenner Lars rett, så er kanskje ikke disse 2 helt nye ? :giggle:

 

Den nyeste er kanskje under 5 år gammel, men å finne kvittering og huske hvor jeg kjøpte den er bare å gi opp.

 

Men at ovner som er produsert i østeuropa skal vare noe mer enn noen få år, er vel å tro på julenissen. Den Adax vifteovnen jeg oså har som er over 40 år og som fungerer som om den var ny, - ja, den er produsert hos Adax i Svelvik Norge.

Redigert av Lars H. (see edit history)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

5 hours ago, Worry II said:

Dette er vel "originalen" av den Lars nevner i første innlegget.

image.png.5f1c32b5ee107d75e10bacbd89af3a32.png

Jeg har denne. Min kan settes på 400W (eco) eller 1500W. Uansett hvilken viftehastighet man velger, er den langtfra lydløs. Men ovnen fungerer helt fint. Hatt min i 5 sesonger nå.

Link to post
Share on other sites

Trond123 skrev 3 minutter siden:

Jeg har denne. Min kan settes på 400W (eco) eller 1500W. Uansett hvilken viftehastighet man velger, er den langtfra lydløs. Men ovnen fungerer helt fint. Hatt min i 5 sesonger nå.

400 watt stemmer. Men jeg har har hatt 4 stk av denne. Lageret på vifta går på denne også. Tenk om ting bare kunne vare,  slik som den Lars har bilde an over her. 

Link to post
Share on other sites

Gunga Din skrev 58 minutter siden:

Jeg har  2 stk Adax 21Ca.......veldi små å praktiske keramiske og med veltesikring

800 eller 1200 W tror jeg det er,  mine går oftest bare på 800 W

tykker de går veldig stille !

 

 

 

 

Den så spennende ut, men jeg finner ikke noe sted jeg kan kjøpe den.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...