Jump to content

Vifteovn fra Maritim/Seatronic, er den stillegående?


Lars H.

Recommended Posts

Så kom jeg meg endelig en tur til Elkjøp med ovnen under armen.:crazy:

 

Men der oppsto det raskt et problem. Reklamasjonen ble godtatt uten noe om og men. Dermed trodde jeg at ved å levere inn ovnen, kunne den bli reparert eller jeg kunne få en ny ovn. Det første ble ikke diskutert.

 

Tilbudet jeg da fikk var å levere inn ovnen. Men å få utlevert en ny ovn? Å, nei da, den jeg hadde var med  rabatt (ubrukt nytt produkt med full garanti men med såkalt «outlet» rabatt, ca. 50%).

 

Valget ble å få tilbakebetalt det jeg hadde betalt, eller å få en ny ovn og betale mellomlegget for hva en ny ovn (full pris, de har ikke outlet nå)  koster.

 

Da ble jeg så arg at jeg tok med meg ovnen mens jeg fortalte dem om at dette skulle Adax, TV2, forbrukerrådet og hele verden få høre om! :headbang:

 

Nå er jeg hjemme og har roet meg litt ned, så det med TV2 og forbrukerråd og hele verden har jeg satt en strek over (bortsett fra en mail til Adax og her på forumet, he he).

 

Hva jeg gjør nå? Det vet jeg ikke, kanskje jeg ydmykt tusler tilbake til Elkjøp, leverer ovnen og får en ny ovn og betaler mellomlegget?

 

Denne Adax VV11 ovnen er jo så utrolig bra til mitt formål, :thumbsup: så en slik må være på plass i båten til vårsesongen. I mellomtiden får min 40 år gamle Adax gjøre jobben.

 

Hvorfor denne VV11 ovnen har begynt å bråke, får være en annen sak. Ovnen har blitt behandlet pent, har ikke fått noen slag eller annet, ikke utsatt for fuktighet eller noe annet. Den er blitt blåst ren for støv og hår uten at det har hjulpet. Problemet oppstår etter en halvtimes tid selv om ovnen står fritt midt ute på et stuegulv. Når den bråker stopper lyden når jeg tilter den litt fremover eller bakover. Men slik kan den jo ikke stå.

 

Hva gjør jeg nå? Det jeg vet er at det idag er lettsaltet torsk og potetmos på menyen her i huset, jeg er sulten og gleder meg til middag. Tirsdag er fast fiskemiddag her i huset.

 

????

 

Redigert av Lars H. (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Det var en underlig tilnærming fra Elkjøp, @Lars H.

I utgangspunktet er det ikke din feil at de selger vare til redusert pris. Selger kan velge om selger vil utlevere et nytt produkt eller reparere det innleverte. Hvilket selger kan reparere et par/tre ganger for så å måtte levere et nytt produkt. Dette er ikke et 'salg der man ikke kan returnere om man angrer seg'. Adax'en har sannsynligvis en produksjonsfeil. Og du skal, i hht loven, reklamere til leverandøren. Og leverandøren skal si 'tusen takk', og reklamere videre til Adax. Hvilken avtale som eksisterer mellom Elkjøp og Adax er deg uvedkommende. 

Link to post
Share on other sites

Er dette et problem iom. at det er et såkalt "Outlet" produkt? Ville jeg fått det samme problemet om det var en kampanje med feks. 30% rabatt?

 

I papirene jeg har (ordrebekreftelse) står det faktisk ingenting om "outlet" eller "rabatt". Der er kun prisen oppgitt til kr.518,-   Nå er prisen i butikk kr.999,-

 

Men det var en klistrelapp på selve ovnen som han bak disken la merke til, der var ordet "Outlet" brukt. Kanskje jeg skal fjerne den lappen og gå til en annen Elkjøp butikk her i området? Ovnen var jo kjøpt på nettet og kom egentlig fra en Elkjøp butikk i Skien.

 

Nå går jo ikke verden under om jeg godtar å få tilbake 518 kroner og kjøper en ny ovn til kr.999,-. Differansen tilsvarer jo ikke mer enn mitt forbruk av sigaretter i 3 dager, men dette går litt på hva som er korrekt, prinsipper og rettferdighet.

 

Men det viktigste er å få seg en ovn til å ha i båten som er stille og som fungerer.

Redigert av Lars H. (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Kjøpsloven helt klar på dette

Angrefritloven er helt klar på dette, om det hadde vært postordre

Elkjøps 30 dagers angrefrist er også klar på dette.

 

Så egentlig har du ikke så mye og klage på, om du har fått tilbud om pengene tilbake. 

Men det som kan ha skjedd her, er at den ovnen har sikkert blitt kjøpt av en annen kunde før deg, som har sett samme problemet. Da blir den sjekket personalet har ikke tid til å vente en halv time og varen har blitt lagt ut igjen til Outlet.

 

Så får du kose deg med fisken, den blir helt sikkert bra :)

Link to post
Share on other sites

Lars H. skrev 42 minutter siden:

I papirene jeg har (ordrebekreftelse) står det faktisk ingenting om "outlet" eller "rabatt". Der er kun prisen oppgitt til kr.518,-   Nå er prisen i butikk kr.999,-, 

Men det var en klistrelapp på selve ovnen som han bak disken la merke til, der var ordet "Outlet" brukt. Kanskje jeg skal fjerne den lappen og gå til en annen Elkjøp butikk her i området? Ovnen var jo kjøpt på nettet og kom egentlig fra en Elkjøp butikk i Skien.

 

Men det viktigste er å få seg en ovn til å ha i båten som er stille og som fungerer.

 

Du er jo en ordentlig liten luring, men de ber nok om kvittering... Men det er jo lov å prøve seg ;)

Selv kjøpte jeg en slik en som var godkjent av forsikringselskap, på nettet til Kr.400,- Følg med på Finn så dukker det sikkert opp en til. Men da er det ingen reklamsjon srett eller garant. Men du får en sabla fin ovn

Redigert av JRK (see edit history)
Link to post
Share on other sites

I den grad de visste at det var feil på denne, så er jeg helt enig, men tenker at de som har fått den i retur, har vel bara plugget den i stikkontanten og sett at den går, og om de har hørt at den bråker litt, så har de kanskje ikke mer vett enn at de har trodd dette var normalt.

For all del skjønner irritasjon din veldig godt. På den annen side så lenge du får pengene igjen er det vel ikke noe å bruke tid og ressurser på.

Link to post
Share on other sites

Helt enig, dette kommer jeg ikke til å bruke mer energi på. Jeg ble bare så frustrert over behandlingen hos Elkjøp, men nå har jeg roet meg helt ned.

 

Og så skal faktisk ovnen få en ny sjanse. Ved mye lytting og tenking ble det til at lyden måtte komme fra lagrene til viftemotoren. På fremsiden er det umulig å komme til, men på baksiden var det mulig med rett type "oljekanne". Den på bildet er vel neppe en "oljekanne", men når jeg trykker på toppen, kommer det en dråpe symaskinolje som henger på tuppen. Den klarte jeg å få på plass på det bakre lageret, og nå har ovnen gått (uten varme) i mange timer uten støy!

 

oljekanne.jpg.8c9e52e4da6a2777470e25ef355799db.jpg

Link to post
Share on other sites

Helt rett, jeg skrur på det meste om det er behov for det, elektrisk, motorer, rørleggergreier, snekkergreier,oppsett av pipe . . . . . osv.

 

Jeg har jo den forrige versjonen av denne Adax ovnen også, og den har jeg da hatt i biter og skrudd på. Men nå er Adax blitt sleipe. På denne versjonen er det ingen skruer for å åpne den!

 

20221102_171555.jpg.c09d9f4ed4c96773ee76d63afcc0dd44.jpg

Redigert av Lars H. (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Da Adax sluttet å produsere selv i Svelvik, ble de produsert hos Panevezys i Litauen. Det fikk jeg opplyst i mail fra Adax for den forrige modellen VV9T i 2014. At de nå har flyttet produksjonen til Østen har jeg ikke hørt noe om, det står fremdeles Litauen på deres hjemmeside. Adax svarer greit på mail, så det er jo bare å spørre dem.

 

 

Dette er hva det står på klistrelappen under min  siste ovn.

 

adax_etikett.jpg.64efbdb30e2d73e13d469f345bf495b9.jpg

 

Redigert av Lars H. (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Lars H. skrev for 15 timer siden:

Adax blitt sleipe. På denne versjonen er det ingen skruer for å åpne den!

 

Det er det som heter "Industriell Design".

De har en egen linje for dette på NTNU, enormt populær, og ei av de vanskeligste linjene å komme inn på. (De klokeste hodene)???

Der lærer de å utforme og designe produkter slik at det skal bli vanskeligst mulig å se hvordan produktet er skrudd sammen og fungerer, og slutt maler de gjerne absolutt hele produktet svart, slik at det skal bli kul i helvete å skjønne noen ting som helst i forbindelse med vedlikehold osv.

 

 

 

Redigert av Jannmar (see edit history)
Link to post
Share on other sites

  • 10 måneder senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...