Jump to content

Vifteovn fra Maritim/Seatronic, er den stillegående?


Lars H.

Recommended Posts

JRK skrev 45 minutter siden:

Jeg har 2 av denne. På den ene har jeg byttet ut vifta med en datavifte. Den er nærmest lydløs.

 

image.png

Å bytte ut vifte er ikke det et ganske stort inngrep som gjør noe med CE godkjenning, som igjen forsikringsselskapet vil henge seg opp i hvis det skjer noe?

Link to post
Share on other sites

Lars H. skrev for 8 timer siden:

Adax VV9T har jeg tidligere rost opp i skyene selv. Nå har begge begynt å "skrangle" litt, og idag mistet viften også hastighet. Når jeg kommer hjem får jeg plukke den i atomer og se om det er noe jeg kan gjøre med dem.

 

Jeg tar imidlertid imot tips om andre stillegående vifteovner.


Vi har den samme ombord Lars. Hvis du smører lagrene på begge sider av viftemotoren løser du problemet med at den går varm og kobler ut på thermosikringen. 

Link to post
Share on other sites

Flid skrev 1 time siden:


Vi har den samme ombord Lars. Hvis du smører lagrene på begge sider av viftemotoren løser du problemet med at den går varm og kobler ut på thermosikringen. 

 

Det var noe slikt jeg hadde tenkt å gjøre. Dersom det funker, er det jo supert. Vi er jo flere som har det samme problemet. Har du gjort det selv? Ellers, hvordan står det til med dere, kommer dere snart hjemover?

Redigert av Lars H. (see edit history)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Lars H. skrev for 11 timer siden:

Jeg er på jakt etter en ny vifteovn fra båten, og da er det viktig at den lager minst mulig lyd. Er det noen som har erfaring med denne, selges av Maritim og Seatronic?

 

vifteovn.jpg.0db3bba3d792186cc2914f9bb732c786.jpg

 

Har en slik liggende til nødbruk, den skramler. Trolig viftelageret som er av dårlig kvalitet.

 

Den jeg er godt fornøyd med og bruker en del er denne fra norske Wilfa:

https://www.wilfa.com/no/produkter/klima/varmevifte/fonvind-varmevifte/?code=601101

 

Hatt den i fem år og stadig like stillegående.

 

 

Link to post
Share on other sites

Lars H. skrev for 10 timer siden:

 

Det var noe slikt jeg hadde tenkt å gjøre. Dersom det funker, er det jo supert. Vi er jo flere som har det samme problemet. Har du gjort det selv? Ellers, hvordan står det til med dere, kommer dere snart hjemover?


En lang tynn skrutrekker med en oljedråpe på enden. Da rekker du inn uten å demontere for mye. Det gjorde underverker på vår ovn. Alt bra her. Planen er å være hjemme i løpet av september.....

Link to post
Share on other sites

Trond123 skrev for 23 timer siden:

Får du like stor luftstrøm med dataviften? Ingen utfordringer med overoppheting?

Hvilken vifte bruker du?

Det en papst vifte av deg gamle metalltypen, like stor luftstrøm

Tore B skrev for 23 timer siden:

Å bytte ut vifte er ikke det et ganske stort inngrep som gjør noe med CE godkjenning, som igjen forsikringsselskapet vil henge seg opp i hvis det skjer noe?

Å bytte en dårlig vifte uten CE merke som flere sliter, med med en CE merket vifte av bedre kvilitet, ser jeg på som en helt ordinær reparasjon som ikke går utover CE merkingen. Men når sant skal sies bruker jeg aldri vifteovn eller varmeapparat io båten mens jeg sover. Tror heller ikke jeg ville solgt den.

Link to post
Share on other sites

JRK skrev On 29.8.2020 at 19.42:

Jeg har 2 av denne. På den ene har jeg byttet ut vifta med en datavifte. Den er nærmest lydløs.

 

image.png

 

Har også to av denne men bruker bare en. Så lenge vifta ikke går i bråkemodus så er den ganske stillegående. Når vifta begynner å bråke og det ikke nytter å roe den ned ved å banke eller riste på den så skifter jeg over til ovn nr 2. Har hatt disse i mange år og i fjor oppdaget jeg noe interessant. Hvis jeg satte ovnen på et mykt underlag så begynte den ikke å bråke. Jeg er nøye på å holde filteret rent.

Link to post
Share on other sites

Har hatt en slik Ceramic og syntes den bråkte i meste laget, men når lagrene i viftemotoren begynte å skramle selv om jeg smurte disse ga jeg opp ovnen og satset på denne.Best pris på BEHA Vifteovn VT 2000 - Se priser før kjøp i Prisguiden

 

Beha vifteovnen er iallefall støysvak.

Hadde jeg kjøpt nå hadde nok valget falt på Adax VV9T på grunn av enklere betjening.

Link to post
Share on other sites

Denne ble en gang foreslått på forumet. Noen som har prøvd . .? Den kan monteres under dekk og må vel bli temmelig lydløs. Jeg er lei av løse ledninger og har den på budsjettet, men ikke første prioritet.

https://scandihills.no/produkter/810-varmeovn/16371-heat-1500/

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post
Share on other sites

Denne fra Biltema overrasket meg. Fyller båten raskt med varme da den har effektiv vifte. Jeg setter den på gulvet på en matte. Overraskende lite støy. Det du hører er luft i bevegelse som ikke er sjenerende. Ser den selges under forskjellige brands da Bauhaus også fører denne.

 

https://www.biltema.no/bygg/vifter/varmevifter/vifteovn-ptc-2000-w-2000042977

Link to post
Share on other sites

NilsPils - Denne er egentlig genial, og kan kobles rett på luftinntalet til den vanlige dieselvarmeren, så sprer man varmen som man vil med eksisterende røropplegg. Har også en slik på listen, men ikke prøvd enda.

Lignende elkassetter (oftest uten vifte) har vært vanlig i hvac installasjoner på skip og land i omlag 100 år..

 

Redigert av Kaffelars (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Kaffelars skrev 29 minutter siden:

Har også en slik på listen, men ikke prøvd enda.

 

Da kan det kanskje også være av interesse at den er VESENTLIG billigere i Danmark . . :saint:

https://scandihills.dk/produkter/810-varmeovn/16371-heat-1500/

 

 

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post
Share on other sites

NilsPils skrev 9 minutter siden:

 

Da kan det kanskje også være av interesse at den er VESENTLIG billigere i Danmark . . :saint:

https://scandihills.dk/produkter/810-varmeovn/16371-heat-1500/

 

 

Helt til man regner om kursen(ca 3000kr,- NOK) og evt når noe går galt med den :giggle:

Redigert av TrikkerN Lønning (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Nå har jeg hatt begge Adax vifteovnene fra hverandre, og den ene er nå på plass her i båten. Den er rengjort etter alle kunstens regler, alle elektriske kontakter er sjekket, overtemperatursikringen er pusset og lagrene til motoren har fått seg litt olje. Da var det greit med en mini "oljekanne" der en kunne presse ut en og en dråpe olje.

 

Viften er nå så godt som lydløs, og ved test hjemme frittstående i stuen så det ut til at overtemperatursikringen nå ikke slo seg ut ved full effekt. Det siste har jeg ikke testet i båten, men her går den i hvert fall fint på både 800W og på 1200W.

 

Den andre ovnen får jeg se litt mer på når vi kommer hjem, der hadde faktisk viften problemer med å komme igang, selv og det ikke var noen motstand i lagrene.

 

adax_vifteovn_rengjort.jpg.5e95c0d22aceff2a54ee880aad6924c6.jpg

 

adax_innmat.jpg.778c8e81457823e80708db728f7818a6.jpg

 

oljekanne.jpg.0ef97b5b085754a151a098b6d6a51f6a.jpg

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Ett lite spørmål:

Hvordan er strømforsyningen til viften?

Er det 220V direkte?

 

Fikk for noen år siden samme feil på en serie med industrivifter.

Strømforsyning til viftemotor var "regulert" fra 440V til 220V med ett RC-ledd. (Lars vet nok hva ett RC-ledd er )

Dette RC-leddet hadde produksjonsfeil og kondensator endret verdi. = Lav viftehastighet.

 

Altså, hvis det er"forankoplede" duppeditter så kan disse også påvirke viftehastighet.

Redigert av trixie2 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Viften har to trinn. Ved full fart er det 230V rett inn, og ved redusert hastighet er det en 10W 390ohm motstand i serie. Så vidt jeg husker var spenningen inn ved motstanden innkoblet ca. 20volt lavere.

Redigert av Lars H. (see edit history)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Motstandene var helt OK i begge ovnene. Bemerk at bildet ble tatt før alt ble blåst rent, he he.

 

adax_motstand.jpg.256f8f58271a622ca0f7f3b9ac1bd87b.jpg

Redigert av Lars H. (see edit history)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...