Jump to content

Vifteovn fra Maritim/Seatronic, er den stillegående?


Lars H.

Recommended Posts

Har du testet denne nye ovnen? Jeg har slitt ut to Adax VV9T, og har nå kun en gammel (over 40 år) Adax 2000. Dermed ser denne nye Adax ovnen fristende ut, men det ser ut til at den er lite anvendelig i båt?

 

Det står at den har 3 effekttrinn, 800W, 1200W og 2000W, men jeg kan ikke se at man selv kan velge f.eks. 1200W. Med 10A (2300W) tilgjengelig fra stolpen i havnen, blir det jo kun 300W igjen til lader, varmtvannsbereder . . . når ovnen slår inn med 2000W. Og bedre blir det ikke der det kun er 6A sikring iland. Da blir det å slå den av og fly iland og slå inn sikringen på stolpen igjen. På den gamle VV2000 og VV9T kunne en selv velge effekten.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Se det, ja! Jeg glemte at jeg kunne søke opp bruksanvisningen, så da blir det: Løp og kjøp! for meg. Prisen 899,- (hos Elkjøp) so jo ikke så ille ut. Det er jo kun 100kr. mer enn det de tar for den forrige versjonen VV9T.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Lars H. skrev 20 minutter siden:

.. På den gamle VV2000 og VV9T kunne en selv velge effekten.

 

Det er ikke helt riktig det du skriver her, Lars. Du hadde kun 3 effekt-trinn på disse 2 også. Det er kun termostaten som er regulerbar, ikke disse 3 trinnene. Valgbar effekt er 800 eller 1200, eller begge 2 som gir 2000. Men det var kanskje det du mente.

Link to post
Share on other sites

Jeg har forrige generasjon, var på tilbud. Skjønner det når det har kommet en ny versjon. Hvor langt ned kan du kjøre termostaten? Min, av forrige generasjon, går ned til rundt 7 grader i båten. Generasjonen før den igjen, gikk ikke lenger ned enn ca. 14 grader i båten. I hovedsak bruker jeg ovnen til å holde båten frostfri.

 

Uansett, Adax produserer suverene ovner. Meget støysvake og holdbare. 

Link to post
Share on other sites

Hulda skrev 36 minutter siden:

Uansett, Adax produserer suverene ovner. Meget støysvake og holdbare. 

 

Helt enig, men at de som produseres nå også vil holde i 40 år som min Adax VV2000, tviler jeg på. VV2000 ble produsert i Svelvik Norge. Nå produseres de utenlands, Estland eller noe slikt.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Den virker faktisk bedre bygget denne nye VV11 enn VV9T. Så har den fått skikkelig mekanisk bryter på veltesikringen, det hadde ikke VV9T. Synes den går enda stillere, men her er det kun 1 viftehastighet, samt at du kan få vifta til å gå kontinuerlig uanvenging av når termostat slå inn og ut varmen. Det er genialt. 

Link to post
Share on other sites

Dette blir jo bare bedre og bedre. Jeg skal en tur til båten imorgen, og Lefdal er på ruten dit. Ellers har vi en Adax vifteovn til (VV10T) som vi bruker her hjemme for raskt å få opp varmen i stuen om morgenen. Den har to trinn pluss kun vifte og er i helmetall, stødig og topp kvalitet. Men den bråker som et he . . . !

 

adax_VV10T.jpg.863e1f506cf229b1d98d9fb0497e6e5a.jpg

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Lars H. skrev for 3 timer siden:

Se det, ja! Jeg glemte at jeg kunne søke opp bruksanvisningen, så da blir det: Løp og kjøp! for meg. Prisen 899,- (hos Elkjøp) so jo ikke så ille ut. Det er jo kun 100kr. mer enn det de tar for den forrige versjonen VV9T.

Kjøpte den nettopp for 449kr 

Link to post
Share on other sites

Hvor? Og du mener den nye VV11?

Redigert av Lars H. (see edit history)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Da tok jeg også sjansen på "Outlet", 518,- med utlevering her på Meny Skjetten senest lørdag.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Roger jo skrev for 1 time siden:

 Det er vel bare Thermal 2000 vifteovn  som forsikringen god kjenner av vifteovner med ukentlig tilsyn.

 

https://seatronic.no/thermal-2000-vifteovn-1500watt-220v

 

Står ingenting om spesifisering av vifteovn i min båtforsikring..

Har du virkelig det i din forsikring, at bare den ovnen du viser til er godkjent..??

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...