Komodo Startet 1.September.2020 Del på Facebook Startet 1.September.2020 https://www.f-b.no/denne-grunnstotte-skoyta-utenfor-tisler-skal-synke-til-havets-bunn-vi-skal-ikke-miste-noen-menneskeliv-i-forsoket-pa-a-berge-baten/s/5-59-1953723 Sikkert en pluss-artikkel, så jeg legger inn litt fra teksten. – Vi har gjort det vi kan ved å fjerne det som kan forurense. Så vil forhåpentligvis litt mer vind fra sør blåse den av skjæret slik at den synker, forklarer Ole Johan Vauger i Hvaler kommune. Det var natt til torsdag i forrige uke at redningsskøyta fikk melding av en havarist. Båten, en rundt 60 fots skøyte, hadde grunnstøtt utenfor Tisler på Hvaler. Mannen ble reddet ut av skøyta, og kommunen og brannvesenet ble varslet om havariet. – Vi måtte gripe raskt inn for å unngå en katastrofe. Det interkommunale utvalget for akutt forurensning (IUA) ble tilkalt, og reiste sammen med eksperter fra Kambo marina ut til båten torsdag, forklarer Vauger, som er avdelingsleder under kommunal teknikk i Hvaler kommune. – Båten må bare synke Jørn Bustgaard, brannsjef på Hvaler og leder for interkommunalt utvalg for akutt forurensning, forteller at skøyta virkelig har gått på undervannsskjæret. – Dykkerne som var nede, kom kjapt opp igjen og fortalte at kjølen lå ved siden av båten. Dermed er det ikke mulig å få den bort uten at den vil synke. Det er grunt i området, og vi vurderte det slik at det ville være en risiko å prøve med en lekter for å få fjernet den, sier Bustgaard. Derfor ble det, etter dialog med flere instanser, bestemt at den store skøyta skulle tømmes helt for inventar og diesel, for så å la naturkreftene fullføre jobben. LES OGSÅ: Mannskapet på M/S Spjæringen lyktes første dag: Fikk fire makrellstørjer – den største veide over 300 kilo – Vi tømte båten for alt som var. Det kunne virke som båteieren bodde i båten, for vi hentet ut alt fra dyner til kjøleskap, kopper, skipsklokke og en mengde med oljekanner. Da vi kom ut til stedet, sto motoren og gikk, så vi lot den gå slik at den ble tom for diesel også, forklarer Bustgaard. Han understreker at det ville utgjøre en betydelig risiko å prøve å hente båten til land. – Det var stygt nok der da vi jobbet med båten torsdag og fredag. Da ga jeg tydelig beskjed om at grensen var nådd. Vi skal ikke miste noen menneskeliv i forsøket på å berge båten, forklarer han. – Vi tør rett og slett ikke å utsette våre mannskaper for den jobben det er å prøve å berge denne båten. Heller ikke ekspertene fra Kambo marina, som anses for å være de beste på slike saker, trodde det ville la seg gjøre. Dermed ble det bestemt at båten bare må synke, forklarer han. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Grand Banks jr Svart 1.September.2020 Del på Facebook Svart 1.September.2020 Hmmm... Er det bildet tatt etter at båten er gjort klar til å synke? De burde klare å ta med seg presenninger, blåser etc. Burde ikke den fjernes, om så i biter, på forsikringens regning? Ser for meg at det plutselig løsner en lem eller noe som kommer drivende etter at "naturkreftene har gjort sitt" og forårsaker skade på annen båt. Etc etc. Sitér dette innlegget Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO) Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B Link to post
Komodo Svart 1.September.2020 Emnestarter Del på Facebook Svart 1.September.2020 Løse gjenstander er nok fjernet etter at bildet er tatt. Det forundrer meg også at de bare skal la den ligge der og la naturkreftene jobbe som i gamle dager. Om ikke annet kunne de fått tak i en stor båt og trekt den av grunn slik at den ikke blir slått til pinneved før den synker. Det vil jo generere mye drivved som andre kan ødelegge båten sin på, samt forsøpling i fjæra. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
VegJoh Svart 1.September.2020 Del på Facebook Svart 1.September.2020 Komodo skrev 44 minutter siden: Om ikke annet kunne de fått tak i en stor båt og trekt den av grunn slik at den ikke blir slått til pinneved før den synker Ja hvis den er hel så hadde den jo også blitt et kunstig rev som ofte er gunstig for dyrelivet i nærheten. Jeg regner med at du har fått tatt ut posisjon på denne for seinere bruk ? Sitér dette innlegget D5L Skibsplast 14 | Hobby 445 Exclusive | Uttern D55 | Askeladden 705 Voyager | Marex 280 Holiday | HR 435 | Viksund 310 St.cruz Link to post
Honduras Svart 1.September.2020 Del på Facebook Svart 1.September.2020 Når de skriver at dykkere melder om at kjølen ligger ved siden av båten, er det vel ikke så mye å løfte i, den er vel da åpen i bunn og kun huden som holder den sammen.. Sitér dette innlegget * Prosjekt Glen-L Squirt * Prosjekt Lagringsstativ påhengsmotor * Prosjekt 4 fot vugge Link to post
VegJoh Svart 1.September.2020 Del på Facebook Svart 1.September.2020 Å dra den / velte den mot babord vil kanskje være en mulighet Sitér dette innlegget D5L Skibsplast 14 | Hobby 445 Exclusive | Uttern D55 | Askeladden 705 Voyager | Marex 280 Holiday | HR 435 | Viksund 310 St.cruz Link to post
Tore B Svart 1.September.2020 Del på Facebook Svart 1.September.2020 Her ligger den. Det burde være mulig å komme til med en stor båt å få dratt den av grunna slik at den synker. Sitér dette innlegget Link to post
nomen Svart 1.September.2020 Del på Facebook Svart 1.September.2020 Er ikke dette i en nasjonalpark? Rart man får lov til å dumpe en båt der. Det er ingenting som heter "umulig", det umulige tar bare litt lengere tid (og koster mer penger). Sitér dette innlegget Hold kjeft,når du snakker til meg! Link to post
enslagsgjest Svart 1.September.2020 Del på Facebook Svart 1.September.2020 nomen skrev 7 minutter siden: Det er ingenting som heter "umulig", det umulige tar bare litt lengere tid (og koster mer penger). Enig. Hvis man kan heve Christiania fra 500 meters dyp, og Helge Ingstad fra fjøra i Bergen, kan man lett få flyttet en eldre skøyte et par meter til dypere vann. Sitér dette innlegget Jeg er en slags gjest Link to post
nomen Svart 1.September.2020 Del på Facebook Svart 1.September.2020 Jeg vil heller at man fjerner den skikkelig og får levert avfallet der det skal. Å senke en gammel båt i dypet er ikke slik man gjør i 2020. Selv om man fjerner løsøre, diesel ol. er antagelig treverket blitt mettet med diesel,olje,lakk,terpentin, tjære og alskens remedier opp igjennom årene. Hadde den ligget på land, hadde den nok vært klassifisert som spesialavfall, hvorfor er det annerledes på sjøen, og da i ett område som etter alt å dømme er en nasjonapark? Sitér dette innlegget Hold kjeft,når du snakker til meg! Link to post
hanto1 Svart 1.September.2020 Del på Facebook Svart 1.September.2020 Det er ikke " bare" å redde denne båten, men alt er jo mulig om man ikke skal se på kost-nytte. Neste storm er båten vekk, blir mat for pælemark og kanskje et kunstig rev. Sitér dette innlegget Link to post
lurvetass Svart 1.September.2020 Del på Facebook Svart 1.September.2020 Hadde den blitt dratt av og gått ned hel på ca 12 meter hadde det blitt litt av et dykkemål. Blir jo bare et kunstig lite rev som gir grobunn og skjul for masse liv. Sitér dette innlegget Hilsen Lurvetass Link to post
VegJoh Svart 1.September.2020 Del på Facebook Svart 1.September.2020 Forskning har vel vist at kunstige rev er særdeles gunstige for undevannslivet. Vi får håpe at oppryddingen ombord har fjernet det som fjernes kan av miljøfarlige stoffer. Sitér dette innlegget D5L Skibsplast 14 | Hobby 445 Exclusive | Uttern D55 | Askeladden 705 Voyager | Marex 280 Holiday | HR 435 | Viksund 310 St.cruz Link to post
Komodo Svart 1.September.2020 Emnestarter Del på Facebook Svart 1.September.2020 VegJoh skrev for 8 timer siden: Jeg regner med at du har fått tatt ut posisjon på denne for seinere bruk ? Har ikke vært der ute nei. Har vært ute og dykket i dag og vurderte å kjøre ut dit for å se, men prioriterte det ikke. VegJoh skrev for 7 timer siden: Å dra den / velte den mot babord vil kanskje være en mulighet Ja, jeg kan ikke skjønne annet. Med nok slepekraft burde de kunne slepe den av grunn og ut på litt dypere vann om ikke annet. nomen skrev for 5 timer siden: Er ikke dette i en nasjonalpark? Rart man får lov til å dumpe en båt der. Det er ingenting som heter "umulig", det umulige tar bare litt lengere tid (og koster mer penger). Jo, dette er i nasjonalparken. Jeg tenkte også det samme som du skriver her, merkelig at det som ville vært spesialavfall på land lovlig kan dumpes i havet i år 2020. lurvetass skrev 1 time siden: Hadde den blitt dratt av og gått ned hel på ca 12 meter hadde det blitt litt av et dykkemål. Blir jo bare et kunstig lite rev som gir grobunn og skjul for masse liv. Det hadde ikke vært meg imot å fått et nytt dykkermål her ute nei Men du tar feil på et punkt: Det er meget værhardt der den ligger nå, og synker den på 12m blir den pinneved allerede den første vinteren. Alt som ligger grunnere enn 30 - 40 meter der ute blir malt i biter. Skal den bli et kunstig rev er nok 30 meter det grunneste den kan ligge. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
VegJoh Svart 1.September.2020 Del på Facebook Svart 1.September.2020 Komodo skrev 4 minutter siden: Skal den bli et kunstig rev er nok 30 meter det grunneste den kan ligge. Hadde de dratt den 100-150 meter Syd/syd-vest så hadde de fått den på 30 meter. Sitér dette innlegget D5L Skibsplast 14 | Hobby 445 Exclusive | Uttern D55 | Askeladden 705 Voyager | Marex 280 Holiday | HR 435 | Viksund 310 St.cruz Link to post
Lars H. Svart 1.September.2020 Del på Facebook Svart 1.September.2020 Utrolig så mange sofaseilere her som har sine "meninger". Her har det jo vært eksperter på dette på banen, Kambo marina med sine konklusjoner. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Komodo Svart 1.September.2020 Emnestarter Del på Facebook Svart 1.September.2020 Lars H. skrev 6 minutter siden: Utrolig så mange sofaseilere her som har sine "meninger". Her har det jo vært eksperter på dette på banen, Kambo marina med sine konklusjoner. Kanskje noen av "sofaseilerene" har vært ute i litt hardt vær før og drevet litt med kran/løft osv. i tillegg til å klimpre på tastaturet Lars? Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
index Svart 1.September.2020 Del på Facebook Svart 1.September.2020 Det høres ikke så lurt ut å prøve å taue en båt som ikke er mulig å berge. Uten kjøl har den så liten styrke at den nok vil bli dradd i biter i forsøket. Like greit å la naturen gjøre jobben. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
alfaalfa Svart 1.September.2020 Del på Facebook Svart 1.September.2020 (redigert) Komodo skrev 12 minutter siden: Kanskje noen av "sofaseilerene" har vært ute i litt hardt vær før og drevet litt med kran/løft osv. i tillegg til å klimpre på tastaturet Lars? Ja, og du kan sikkert legge til at de er litt småsynske i tillegg, siden de ikke har samme informasjon i sofaen som de som har vært der og dykket og inspisert skuta. Men litt synsing er jo et forums natur... OG ser Index kom med det som var helt naturlig konklusjon ut fra den informasjonen som sto i innlegget. Redigert 1.September.2020 av alfaalfa (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 1.September.2020 Del på Facebook Svart 1.September.2020 På den andre siden. Kambo Marina har drevet med vrakhenting og berging i nokså mange år. Tror Kjetil begynte med dette for over 20 år siden. Og slepebåten deres hadde nok dratt den skøyta til pinneved, om det hadde vært noe poeng. Sitér dette innlegget Link to post
nomen Svart 1.September.2020 Del på Facebook Svart 1.September.2020 Jeg skal ikke påstå at jeg har greie på bergning/fjerning av båtvrak, men at det påstås å være umulig å fjerne det vraket der er bare tull. Jeg kan nevne "Costa Concordia", fregatten "Helge Ingstad" og ikke minst den russiske krysseren "Murmansk". Alle ble fjernet/slepet bort. Så ikke kom her med "sofaseiler stemplet" og referanser til Kambo marina og si at den lille flishaugen der ikke kan fjernes! Så lenge sjø og vind er rolig (noe jeg synes å se at det er på det bildet) er det ingen sak for seriøse og profesjonelle aktører å fjerne den båten og håndtere avfallet slik man bør og skal gjøre. Sitér dette innlegget Hold kjeft,når du snakker til meg! Link to post
lurvetass Svart 1.September.2020 Del på Facebook Svart 1.September.2020 Ja et helt vrak innafor amatørdykk dybde hadde blitt en attraksjon. Hadde vært artig med rapporter fra @Komodo om hvordan det hadde endret seg over litt tid. Synd de ikke så poenget i det. Antagelig er de vel enige om at siden det ikke blir berging brukes ingen penger på litt flytting heller. Og når det gjelder dybden har du nok rett. Sitér dette innlegget Hilsen Lurvetass Link to post
ydalir Svart 1.September.2020 Del på Facebook Svart 1.September.2020 Fordi om noen har kjørt taubåt i 20 år, er det ikke sikkert man er helt på høyden hva angår dagens standard og forventninger til håndtering av marint søppel. På disse årene har som kjent havet gått fra å være en søppelplass til noe vi prøver å ta vare på Sitér dette innlegget Link to post
Jens_P Svart 1.September.2020 Del på Facebook Svart 1.September.2020 Ikke noe problem å fjerne, er bare et spørsmål om penger og hvem som skal ta regninga. Sitér dette innlegget Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! Link to post
VegJoh Svart 1.September.2020 Del på Facebook Svart 1.September.2020 (redigert) Hulda skrev 54 minutter siden: På den andre siden. Kambo Marina har drevet med vrakhenting og berging i nokså mange år. Tror Kjetil begynte med dette for over 20 år siden. Og hvis han ikke er i stand til å fjerne dette vraket, så er det kanskje ikke vært hovedgeskjeften de siste 20 årene vil jeg tro. Her et det vel penger og politikk som styrer Redigert 1.September.2020 av VegJoh (see edit history) Sitér dette innlegget D5L Skibsplast 14 | Hobby 445 Exclusive | Uttern D55 | Askeladden 705 Voyager | Marex 280 Holiday | HR 435 | Viksund 310 St.cruz Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.