Jump to content

BMC Sealord med uavklart fremtid.... vet ikke hva jeg skal gjøre med den.


Queen of Sheba

Recommended Posts

Jeg har akkurat anskaffet meg et prosjekt som mest sannsynlig vil gå over flere år, en Skagu Plattgatter fra 1966.

I denne sitter det et "Drog" av en motor. Iflg papirene skal det være en 6 sylinder Diesel BMC Sealord med 90 hk, men dette er ubekreftet..

Forrige eier mente motoren hadde gått fint inntil de tok opp båten for ca 5 år siden. 

Jeg synes at dette monsteret av en motor er litt i største laget for båten (tar mye plass), og lurer derfor på å bytte ut hele saken med en smidigere nyere motor.

Er det noen som kan gi meg noe råd vedr slike motorer?

Er det gamle "droget" noe å spare på?

 

Motor 1.jpg

Motor_3.jpg

Redigert av Queen of Sheba
Skrivefeil (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Går vel alltids an å legge den ut på Finn.no for en eller annen pris. Skulle ikke forundre meg om du får >5000 for den med 'på gata garanti'. Denne typen motorer er noen uslitelige malmklumper. I din båt bør du, som du antyder, ha en hurtigløpende firesylindret turbomotor.

 

Og to ting til. Velkommen til forumet. Og vi forventer å bli oppdatert på utviklingen av prosjektet :-)

Redigert av Hulda (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Takk.  Iflg det jeg har klart å finne ut ble Skagu båtene levert med hovedsakelig Volvo Penta motorer så denne er vel kanskje mest sannsynlig byttet. I tillegg har jeg oppfattet at 120hk er passe krefter på en slik båt..

Noe oppfatning om hvilken motor jeg bør satse på da?

Link to post
Share on other sites

Sikkert en helt OK motor, men det begynner vel å bli godt gammelt da. Om du skal til med et stort ombyggingsprosjekt på båten er det ikke nødvendigvis lurt å bygge opp det hele rundt en 50-60 år gammel motor. Selv om den er slitesterk. 

 

Lykke til med prosjektet, en prosjekttråd her på forumet hadde ikke vært dumt;-)

Link to post
Share on other sites

Og ja.... jeg har lest såpass på forumet i det siste at jeg vet det er en forventning om oppdateringer av prosjekter....

Foreløpig har jeg hatt en strabasiøs helg med frakt av tre tonn båt på henger over fjellet fra Bergen til Skedsmo.

Nå er den godt plassert på en fin og tørr plass her.

Må nok regne med å bruke litt tid på å organisere meg på plassen før jeg kommer i gang med selve restaureringen.

Var bare greit å få ut motoren like gjerne først som sist hvis den allikevel skal ut..

Båt_skal_på_henger_1.jpg

Hjemtur_2.jpg

På plass i låven.jpg

Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...
Queen of Sheba skrev On 21.9.2020 at 12.49:

Takk.  Iflg det jeg har klart å finne ut ble Skagu båtene levert med hovedsakelig Volvo Penta motorer så denne er vel kanskje mest sannsynlig byttet. I tillegg har jeg oppfattet at 120hk er passe krefter på en slik båt..

Noe oppfatning om hvilken motor jeg bør satse på da?

Prøv å få tak i en Yanmar 4LHA. Da har du litt mer krefter, samt en meget god motor som du også får deler til.

 

index skrev 43 minutter siden:

Den ligner da veldig på andre Sealorder på nettet da. Men betyr det egentlig så mye? Om du likevel skal bytte?

Det betyr jo litt hvis han skal sette den til salgs. 

Link to post
Share on other sites

Komodo skrev 21 minutter siden:

Prøv å få tak i en Yanmar 4LHA. Da har du litt mer krefter, samt en meget god motor som du også får deler til.

 

Det betyr jo litt hvis han skal sette den til salgs. 

 

Jo, det er klart! Men man får vel solgt uansett hva man kaller den. Og den ser jo ut som en Sealord da, om noen skulle være på jakt etter en slik....

Link to post
Share on other sites

Jeg hadde forsøkt å gjøre en realitetsvurdering av hvor mye plass du har å spare på et motorskifte, med ny motorkasse og alt. Er ikke sikkert det så voldsom forskjell. Jeg tror jeg heller hadde lagt innsatsen i alt det andre vedlikeholdet i første omgang, og sett hvordan båten oppfører seg med den motoren du har, men så er jeg litt svak for enkle dieselmotorer også, da. If it works, don't fix it.

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

"Må nok skuffe deg, men dette er ingen Skagu! "

Det er i grunnen verken skuffende eller gledelig...  Jeg har ikke noe forhold til båttypen... Jeg liker formen og utseendet.. men jeg skulle veldig gjerne visst noe om den uansett. 

Er det ingen som kan kjenne igjen formen og stilen...?

Link to post
Share on other sites

Dette gamle politiregisteret ble vel overlatt til det nye småbåtregisteret. Som ble overlatt til Redningsselskapet. Og all den gamle informasjonen har vel blitt borte underveis. Akkurat den tror jeg du ikke kommer videre med. Og hvem som bygget den, kan vel være vanskelig å finne ut av. Brødrene Lervik i Son bygget den typen båter. Brødrene er døde for mange år siden. Mulig at Wiksten i Larvik bygde noe i den duren. Også for lengst lagt inn årene. Og slik kan man fortsette langs hele kysten. Disse motorkrysserene var nokså vanlig fra slutten på 50-tallet og de neste 30 årene. Liker du båten, så er vel det greit. Den har en fin fasong. Vi hadde en drøss med tegninger fra Furuholmen og Scheen på Soon Marina. Hele arkivet gikk trolig i søpla da de rev verftet for å bygge SPA-hotell. 

 

Motoren hadde jeg tatt vare på, og sett om den vil starte og gå. 90 hk er vel greit nok på båten. Og motoren er jo en mekanisk old-timer. Nummeret etter dampmaskinen. Kan godt hende at den passer bra i båten. Både når det gjelder kraft og vekt.

Link to post
Share on other sites

Takk for innspill..

Jeg er ikke veldig opptatt av hva det er og hvor den er bygget, men moro å vite hvis infoen skulle dukke opp.

Først og fremst falt jeg for størrelse og form.. og at prosjektet er omfattende, men ikke uovervinnelig.. Må ha noe som går over litt tid og må være noe man til slutt kan være stolt av...:smiley:

Var først veldig gira på å få ut motoren og se meg om etter noe annet, men heller mer og mer mot å prøve å sparke liv i det gamle droget..

Nå har jeg i alle fall kommet mer eller mindre i orden på låven. Presenninger er hengt opp som ly for den verste trekken, hyller satt opp for å holde orden på ting/tang og lamper montert for godt arbeidslys.... så nå er det ingen unnskyldning lenger... Nå skal det jobbes...:thumbsup:

Roraksel.jpg

Spant_b-hekk.jpg

Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...

Selv med presenninger og ly fra vær og vind er det kaldt å stå der for tiden så det har ikke skjedd mye siden sist.. Men jeg har jobbet litt med å få den helt rett. 

Det viste seg når jeg fikk satt den ordentlig på plass at hekken nok hadde falt litt over tid.. "Hu seig litt i ræva" rett og slett. Dette ser ut til å ha ordnet seg med å støtte opp på de rette stedene.

Men jeg har en utfordring som jeg ikke helt har løst ennå:

Begge bakerste spant er dårlige og må byttes. Såpass dårlige at sidebord løsner fra spantet.  Dette har gjort at det er en glippe bak. (Se bilde)

Nå når båten står rett sliter jeg med å få formet sidebordene mot hekken.  Jeg hadde håpet på å få formet dette riktig før jeg tok av hekken for å erstatte spantene ++..

Noen gode forslag på utfordringen...??

Januar 2021.3.jpg

Link to post
Share on other sites

Hmmmm.... Stropp rundt og talje i taket slik at du for både løftet og klemt bordene inntil? Etter det kan du sette opp rikelig med støtter på utsiden. Har ikke gjort det selv, men vil tro at det i såfall er lurt å få vekk nagler og spiker først slik at ikke noe hindrer borda fra å  bli klemt inntil :smash:

Link to post
Share on other sites

Basis er vel å bringe båten tilbake til nullposisjon. Det vil si at kjølplanken er langskips i water. Ikke alle kjølplanker er tverrskips i water. Så bør det loddes ned mot senter av kjølplanken. Båtensidene skal da være symetrisk om senterlinjen. Trekke sidene sammen uten tanke på symetrimålene, vil gi 'bananbåt'.

Link to post
Share on other sites

Hvis du tar av hekken for å bytte bakerste spant, hva med å bygge nye spant foran de gamle. Båten blir 4-5 cm kortere, men du har kanskje da frisk endeved på alle bordene når de skal festes til de nye spantene. Hulda har kanskje erfaring og kan si mer om dette, jeg har bare hørt om metoden. 

Link to post
Share on other sites

"Hvis du tar av hekken for å bytte bakerste spant, hva med å bygge nye spant foran de gamle. Båten blir 4-5 cm kortere, men du har kanskje da frisk endeved på alle bordene når de skal festes til de nye spantene."

Det var en ide jeg skal vurdere.. Takk Hulda og Honduras.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...