Queen of Sheba Startet 21.September.2020 Link til dette innlegget Startet 21.September.2020 (redigert) Jeg har akkurat anskaffet meg et prosjekt som mest sannsynlig vil gå over flere år, en Skagu Plattgatter fra 1966. I denne sitter det et "Drog" av en motor. Iflg papirene skal det være en 6 sylinder Diesel BMC Sealord med 90 hk, men dette er ubekreftet.. Forrige eier mente motoren hadde gått fint inntil de tok opp båten for ca 5 år siden. Jeg synes at dette monsteret av en motor er litt i største laget for båten (tar mye plass), og lurer derfor på å bytte ut hele saken med en smidigere nyere motor. Er det noen som kan gi meg noe råd vedr slike motorer? Er det gamle "droget" noe å spare på? Redigert 21.September.2020 av Queen of Sheba Skrivefeil (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 21.September.2020 Link til dette innlegget Svart 21.September.2020 (redigert) Går vel alltids an å legge den ut på Finn.no for en eller annen pris. Skulle ikke forundre meg om du får >5000 for den med 'på gata garanti'. Denne typen motorer er noen uslitelige malmklumper. I din båt bør du, som du antyder, ha en hurtigløpende firesylindret turbomotor. Og to ting til. Velkommen til forumet. Og vi forventer å bli oppdatert på utviklingen av prosjektet :-) Redigert 21.September.2020 av Hulda (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Queen of Sheba Svart 21.September.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 21.September.2020 Takk. Iflg det jeg har klart å finne ut ble Skagu båtene levert med hovedsakelig Volvo Penta motorer så denne er vel kanskje mest sannsynlig byttet. I tillegg har jeg oppfattet at 120hk er passe krefter på en slik båt.. Noe oppfatning om hvilken motor jeg bør satse på da? Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 21.September.2020 Link til dette innlegget Svart 21.September.2020 Sikkert en helt OK motor, men det begynner vel å bli godt gammelt da. Om du skal til med et stort ombyggingsprosjekt på båten er det ikke nødvendigvis lurt å bygge opp det hele rundt en 50-60 år gammel motor. Selv om den er slitesterk. Lykke til med prosjektet, en prosjekttråd her på forumet hadde ikke vært dumt;-) Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Queen of Sheba Svart 21.September.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 21.September.2020 Og ja.... jeg har lest såpass på forumet i det siste at jeg vet det er en forventning om oppdateringer av prosjekter.... Foreløpig har jeg hatt en strabasiøs helg med frakt av tre tonn båt på henger over fjellet fra Bergen til Skedsmo. Nå er den godt plassert på en fin og tørr plass her. Må nok regne med å bruke litt tid på å organisere meg på plassen før jeg kommer i gang med selve restaureringen. Var bare greit å få ut motoren like gjerne først som sist hvis den allikevel skal ut.. Sitér dette innlegget Link to post
Queen of Sheba Svart 17.November.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 17.November.2020 KAN NOEN HJELPE MEG....? Jeg har blitt i tvil om denne motoren er en BMC Sealord.... Er det noen som kjenner den igjen og kan gi meg litt info.. Rekkesekser diesel og "shvæær" som alle haugene er alt jeg vet..... Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 17.November.2020 Link til dette innlegget Svart 17.November.2020 Den ligner da veldig på andre Sealorder på nettet da. Men betyr det egentlig så mye? Om du likevel skal bytte? Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Komodo Svart 17.November.2020 Link til dette innlegget Svart 17.November.2020 Queen of Sheba skrev On 21.9.2020 at 12.49: Takk. Iflg det jeg har klart å finne ut ble Skagu båtene levert med hovedsakelig Volvo Penta motorer så denne er vel kanskje mest sannsynlig byttet. I tillegg har jeg oppfattet at 120hk er passe krefter på en slik båt.. Noe oppfatning om hvilken motor jeg bør satse på da? Prøv å få tak i en Yanmar 4LHA. Da har du litt mer krefter, samt en meget god motor som du også får deler til. index skrev 43 minutter siden: Den ligner da veldig på andre Sealorder på nettet da. Men betyr det egentlig så mye? Om du likevel skal bytte? Det betyr jo litt hvis han skal sette den til salgs. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
index Svart 17.November.2020 Link til dette innlegget Svart 17.November.2020 Komodo skrev 21 minutter siden: Prøv å få tak i en Yanmar 4LHA. Da har du litt mer krefter, samt en meget god motor som du også får deler til. Det betyr jo litt hvis han skal sette den til salgs. Jo, det er klart! Men man får vel solgt uansett hva man kaller den. Og den ser jo ut som en Sealord da, om noen skulle være på jakt etter en slik.... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
John Emil Hoem Svart 17.November.2020 Link til dette innlegget Svart 17.November.2020 Lignet fælt på en 6/98 5.1L jeg hadde i en gammel Nuffield. Du finner ikke serienummer? Mener det var plassert nedenfor siste dyse mot girkasse. Sitér dette innlegget Link to post
Grimme Elling Svart 18.November.2020 Link til dette innlegget Svart 18.November.2020 Jeg hadde forsøkt å gjøre en realitetsvurdering av hvor mye plass du har å spare på et motorskifte, med ny motorkasse og alt. Er ikke sikkert det så voldsom forskjell. Jeg tror jeg heller hadde lagt innsatsen i alt det andre vedlikeholdet i første omgang, og sett hvordan båten oppfører seg med den motoren du har, men så er jeg litt svak for enkle dieselmotorer også, da. If it works, don't fix it. Sitér dette innlegget Link to post
Queen of Sheba Svart 19.November.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 19.November.2020 Jeg heller også mot å beholde den.. Det er noe spesielt med de gamle "diselene", men jeg må nesten finne ut hva det er for å få fixa på noen ting og se om den faktisk går OK. Jeg skal se etter serienr der hvor JEH sa jeg burde lete. Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 19.November.2020 Link til dette innlegget Svart 19.November.2020 Den har nok garantert større bruksverdi enn salgsverdi. Så jeg ville tatt den ut, satt den på en palle og prøvestartet den der. Mest sannsynlig er den helt OK. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Tore d Svart 19.November.2020 Link til dette innlegget Svart 19.November.2020 Må nok skuffe deg, men dette er ingen Skagu! De ble laget på Herdla nord for Bergen som 25 foter, 27 foter samt et par stykket på ca 35 fot. Alle klinkbygget i mahogny. Noen med diesel innenbords motor og noen med Volvo I/O. Sitér dette innlegget Link to post
Queen of Sheba Svart 30.November.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 30.November.2020 "Må nok skuffe deg, men dette er ingen Skagu! " Det er i grunnen verken skuffende eller gledelig... Jeg har ikke noe forhold til båttypen... Jeg liker formen og utseendet.. men jeg skulle veldig gjerne visst noe om den uansett. Er det ingen som kan kjenne igjen formen og stilen...? Sitér dette innlegget Link to post
Queen of Sheba Svart 30.November.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 30.November.2020 Fikk denne med båten + en muntlig bekreftelse på at forrige eier trodde det var en "Skagu-båt" Finnes det noe sted man kan søke på tidligere Reg.nr. ? Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 30.November.2020 Link til dette innlegget Svart 30.November.2020 Dette gamle politiregisteret ble vel overlatt til det nye småbåtregisteret. Som ble overlatt til Redningsselskapet. Og all den gamle informasjonen har vel blitt borte underveis. Akkurat den tror jeg du ikke kommer videre med. Og hvem som bygget den, kan vel være vanskelig å finne ut av. Brødrene Lervik i Son bygget den typen båter. Brødrene er døde for mange år siden. Mulig at Wiksten i Larvik bygde noe i den duren. Også for lengst lagt inn årene. Og slik kan man fortsette langs hele kysten. Disse motorkrysserene var nokså vanlig fra slutten på 50-tallet og de neste 30 årene. Liker du båten, så er vel det greit. Den har en fin fasong. Vi hadde en drøss med tegninger fra Furuholmen og Scheen på Soon Marina. Hele arkivet gikk trolig i søpla da de rev verftet for å bygge SPA-hotell. Motoren hadde jeg tatt vare på, og sett om den vil starte og gå. 90 hk er vel greit nok på båten. Og motoren er jo en mekanisk old-timer. Nummeret etter dampmaskinen. Kan godt hende at den passer bra i båten. Både når det gjelder kraft og vekt. Sitér dette innlegget Link to post
Queen of Sheba Svart 30.November.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 30.November.2020 Takk for innspill.. Jeg er ikke veldig opptatt av hva det er og hvor den er bygget, men moro å vite hvis infoen skulle dukke opp. Først og fremst falt jeg for størrelse og form.. og at prosjektet er omfattende, men ikke uovervinnelig.. Må ha noe som går over litt tid og må være noe man til slutt kan være stolt av... Var først veldig gira på å få ut motoren og se meg om etter noe annet, men heller mer og mer mot å prøve å sparke liv i det gamle droget.. Nå har jeg i alle fall kommet mer eller mindre i orden på låven. Presenninger er hengt opp som ly for den verste trekken, hyller satt opp for å holde orden på ting/tang og lamper montert for godt arbeidslys.... så nå er det ingen unnskyldning lenger... Nå skal det jobbes... Sitér dette innlegget Link to post
Queen of Sheba Svart 14.Januar.2021 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 14.Januar.2021 Selv med presenninger og ly fra vær og vind er det kaldt å stå der for tiden så det har ikke skjedd mye siden sist.. Men jeg har jobbet litt med å få den helt rett. Det viste seg når jeg fikk satt den ordentlig på plass at hekken nok hadde falt litt over tid.. "Hu seig litt i ræva" rett og slett. Dette ser ut til å ha ordnet seg med å støtte opp på de rette stedene. Men jeg har en utfordring som jeg ikke helt har løst ennå: Begge bakerste spant er dårlige og må byttes. Såpass dårlige at sidebord løsner fra spantet. Dette har gjort at det er en glippe bak. (Se bilde) Nå når båten står rett sliter jeg med å få formet sidebordene mot hekken. Jeg hadde håpet på å få formet dette riktig før jeg tok av hekken for å erstatte spantene ++.. Noen gode forslag på utfordringen...?? Sitér dette innlegget Link to post
Wartsila Svart 14.Januar.2021 Link til dette innlegget Svart 14.Januar.2021 Hmmmm.... Stropp rundt og talje i taket slik at du for både løftet og klemt bordene inntil? Etter det kan du sette opp rikelig med støtter på utsiden. Har ikke gjort det selv, men vil tro at det i såfall er lurt å få vekk nagler og spiker først slik at ikke noe hindrer borda fra å bli klemt inntil Sitér dette innlegget Det ER mer jobb med trebåt enn med plast... Gamle prosjekter: Oppussing av en gressviksnekke Oppussing av en FM Link to post
Hulda Svart 14.Januar.2021 Link til dette innlegget Svart 14.Januar.2021 Basis er vel å bringe båten tilbake til nullposisjon. Det vil si at kjølplanken er langskips i water. Ikke alle kjølplanker er tverrskips i water. Så bør det loddes ned mot senter av kjølplanken. Båtensidene skal da være symetrisk om senterlinjen. Trekke sidene sammen uten tanke på symetrimålene, vil gi 'bananbåt'. Sitér dette innlegget Link to post
Honduras Svart 14.Januar.2021 Link til dette innlegget Svart 14.Januar.2021 Hvis du tar av hekken for å bytte bakerste spant, hva med å bygge nye spant foran de gamle. Båten blir 4-5 cm kortere, men du har kanskje da frisk endeved på alle bordene når de skal festes til de nye spantene. Hulda har kanskje erfaring og kan si mer om dette, jeg har bare hørt om metoden. Sitér dette innlegget * Prosjekt Glen-L Squirt * Prosjekt Lagringsstativ påhengsmotor * Prosjekt 4 fot vugge Link to post
Hulda Svart 14.Januar.2021 Link til dette innlegget Svart 14.Januar.2021 Stueren metode det, @Honduras. Sitér dette innlegget Link to post
Queen of Sheba Svart 14.Januar.2021 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 14.Januar.2021 "Hvis du tar av hekken for å bytte bakerste spant, hva med å bygge nye spant foran de gamle. Båten blir 4-5 cm kortere, men du har kanskje da frisk endeved på alle bordene når de skal festes til de nye spantene." Det var en ide jeg skal vurdere.. Takk Hulda og Honduras. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.