Jump to content

Prosjekttråd Maxi 68 bo- og turbåt "Valkyrja"


Valkyrja

Recommended Posts

Hei godtfolk!

Har i lengre tid snoket her, og nå er det endelig på tide å starte min egen tråd..

Kjøpte meg en godt slitt maxi 68 1980 modell i slutten av juni, som jeg har bodd i siden.
Det er min første skikkelige båt, har tidligere kun erfaring med kano, kajakk, joller, mindre sjødyktige flåter, og enkelte ganger lånt meg påhengsdyr til fjordfiske.
Lærekurven har vært bratt, og jeg har på mine snaut 500nm sålangt opplevd en storm, fallvinder i fjordene, plutselige tordenbyger med påfølgende lynnedslag og kraftig vind.
Ønsket om maksimal sjødyktighet har derfor heldigvis fått forrang fremfor gardiner og blomstervaser på investeringsfronten... :giggle:
Målet er å bytte ut alle halvhjertede, eldgamle macgyverløsninger med nytt og flott sålangt lommeboka strekker til.

Seilene var originale (dvs 40 år gamle, 1x storseil, genoa 1 & 2, samt en spinnakerbom) motoren var en langstammet mercury 6hk i god stand, og ellers var alt av rigging og tauverk generelt originalt, med wire/taufall

Båten hadde ikke vært oppe av vannet på over 3 år, så i første omgang var det mye groe som skulle fjernes, med både blåskjelloppdrettsanlegg jevnt over, og 5m dyp hale på roret.
Farten økte markant for hver gang jeg kom meg uti med skrapa, til tross for mannevonde brennmaneter og voldelige svaner, og jeg landet omsider på 5knop ish for motor, 6knop for seil.


* Har vasket ut gjentatte ganger, samt kjørt luftavfukter i et par mnd. Dette har eliminert mugg og lukt.

* Har byttet tau fra skinna i cockpit til bom, til flett nytt dyneema. Klarer ikke å spleise, så er knyttet med 8-tallsknute i fiolinblokken.

* Har byttet ut kaffedreggen med 15kg bruceanker. Ekstremt overdimensjonert, men er håndterbart, og har snart 50 netter på det, uten at det har sviktet.

* Midlertidig ankerline i form av vinsjtau fra seaking.

* Anskaffet sammenleggbar gummijolle

* Har gått amok med tec7. Vinduene i første omgang, dernest de skjeve rekkestøttene i baugen, som bærer preg av en tidligere bryggesnei (lekkasje ned i forpigg). Største mysteriet var vedvarende tilførsel av saltvann under cockpit, der jeg oppbevarer jolla. Fant omsider ut en dag jeg tørket ut mens jeg lå til kais (og dermed fikk bølger i hekken) at lekkasjen var rundt gjennomføringen til dreneringsrøret fra cockpit. Er nå tettet.

* Får sydd nye puter på tvang av moren min. Selv om man snart bikker 30, er det ikke alt man bestemmer selv...

* Kjøpt gassbluss fra biltema, 2 sett bestikk/skål/tallerken, panne & gryte, 2 x 10l vanndunker, parafinovn,  portapotti, landstrømkabel,  batterilader, luftavfuker og vifteovn.

* Elektrisk anlegg er inspisert, lys og lanterner OK. Ellers modent for gradvis utskifting.

* Har kjøpt inn MPPT-boks, 100W solcellepanel, kabler og sikring. Ser dessverre ut til at stativet jeg hadde forespeilt meg er i svakeste laget (NOA), og jeg er dermed på utkikk etter en alternativ løsning mtp panelstørrelse. Ser nå på eksempelvis trøsikre varianter jeg kan ha på dekk, evt feste på rekkewire.


Ellers er planen (rekkefølgen er sånn ca. basert på viktighet, her er alle innspill og tips gull verdt!):

* Ny dekksventil, restene av den forrige forsvant over sletta. Er dette standardmål på alle båter?

* Bytte lensepumpe (manuell, membranen er kapputski), er det ulike størrelser på disse?

* Nytt storseil. Hvilke produsenter anbefales her på berget? Stormfokk og spinnaker, evt ny genoa tenker jeg å skaffe på finn.

* Bytte hele løpende rigg. Fall i første omgang, men ettersom jeg har wiretau nå, forstår jeg det slik at man må bytte trinser i mastetoppen? Båten min er jo bare 22 fot, så er det mulig å legge ned masten uten kran, dersom man ikke kan bytte mens masta står?
Om den må ned, så er det vel liksågreit å spare opp til nye vant og stag i samme slengen, og ta alt samtidig?

* Fikse nedgangsluke. Hempefestene er sprukket tvert av. Kan man støpe på nye med glassfiber, eller bør man lage ny? ubehagelig å ikke kunne stenge helt når det blåser opp. Dessuten er platestablingen et herk, bruker ofte luka i forpiggen istedenfor når jeg ligger til kai, så kunne gjerne tenkt meg en alternativ løsning.

* Samme problem som over, men til lagringsrommene i cockpit. Er heldigvis en fungerende lås på begge sider, men bør utbedres.

* Olje teak som har blitt missfarget av lekkasjene. Bør jeg pusse ned først? Er ikke verdens undergang om det fortsatt er synlig med lupe, vil bare beskytte treverket.

* Lage "dobbelseng" i forpiggen. Vil bytte til bedre underlag enn de originale putene (lei av å våkne i en sprekk), for så å lage en anordning med tynne planker og treklosser til å heve madrassen for å unngå fuktighet.
Utfordringen blir å fortsatt kunne løfte opp for å komme til portapotti, her ser jeg for meg å skjære ut midten av madrassen, slik at jeg får noe tilsvarende det jeg har nå, men som henger bedre når man ligger der. Innspill?

* Bytte batteribank (har forhistorisk 60A starbatteri) med enten 2-3x biltema 95A AGM, eller lithium. Heller mest mot førstnevnte, da jeg lettere kan bygge ut etterhvert, samt at AGM slik jeg forstår det er hakket mer tilgivende ift temperatursvingninger, brukerfeil, og lommebok. Noen synspunkter her?

* Bytte ut alle lanterner og lyspærer inne med LED. Vet at pærene inne er standard bobiltype, slipper jeg unna med kun pærebytte ute? Har forstått det slik at den rødgrønne lanternen forut med farget glass ikke kan ha "hvit" pære, hva gjør jeg der?

* Montere ledlister i salongen, fortrinnsvis av typen som kan skifte farge (blått på mørke morgener, rødt om natta)

* Montere autopilot og kartplotter som kan "snakke" sammen. Lei av 12-14 timer med pinnen i hånda. Her er driftssikkerhet viktig, bør tåle sjøsprut og regn, samt være sterk nok til å holde kurs i all slags vær. Har litt lyst på fjernkontroll også, men det ser jo ut til å være avsindig overpriset.

* Trekke fall osv til cockpit. Har sett andre Maxi 68 med denne løsningen, der linene går igjennom hull i listen ved sprayhood, til klemmer under. Da er spørsmålet mitt om dekket tåler denne belastningen, eller om det må forsterkes på et vis?

* Montere ny nedre rekkewire. Kan man lage selv, eller bør man bestille ferdig kappet? Nå er det bare flaggsnor der...

* Bunnstoff osv tenker jeg å ta til våren, da tar jeg gjennomføringen til vasken i samme slengen. Våger ikke å åpne ventilen før den tid.


Takker på forhånd for alle svar og innspill, skal få somlet meg til å legge ut bilder og oppdatere etterhvert.
Nå er det derimot for fint vær til å sitte inne, ha en fin søndag til sjøs alle sammen!

Valkyrja

Link to post
Share on other sites

Følger denne. Har selv erfaring fra lignende situasjon, men da med Firling, 24 fot.

Autopilot på rorkult er det jeg ville fokusert på først. Aleneseilas er alltid en utfordring ved seilbytte, kaffekoking, sjekk av kart, nødvendige ærend osv. 

Alle fall til cockpit bør også være høyt på prioritetslista. 

Lading fra utenbords er på plass og fungerer?

Lykke til, håper på bilder og betraktninger. 

Link to post
Share on other sites

Valkyrja skrev for 8 timer siden:

Bytte lensepumpe (manuell, membranen er kapputski), er det ulike størrelser på disse?

De fleste tilkoblingene er 25mm eller 38mm, men noen har litt sære tilkoblinger. Biltema pumpe funker greit. Får mange Biltema pumper til prisen av en Whale. Kjøp reservemembran.

 

Valkyrja skrev for 8 timer siden:

Nytt storseil. Hvilke produsenter anbefales her på berget? Stormfokk og spinnaker, evt ny genoa tenker jeg å skaffe på finn.

Regner med du skal ha standard Dacron. For en slik båt er det nok hipp som happ. Asia sydde seil har god kvalitet. Har god erfaring med Gran seil, men Lee sails eller lignende funker også. Du kan også se til Sverige. Der har de litt mer hyggelige priser.

 

Valkyrja skrev for 8 timer siden:

forstår jeg det slik at man må bytte trinser i mastetoppen?

Vaier sliter ofte trinsene, så kan være smart og bytte ja for å unngå unødvendig slitasje på det nye fallet.

 

Valkyrja skrev for 8 timer siden:

Olje teak som har blitt missfarget av lekkasjene. Bør jeg pusse ned først? Er ikke verdens undergang om det fortsatt er synlig med lupe, vil bare beskytte treverket.

Utvendig Teak står bra ubehandlet, men regner med dette er innvendig? Hvis du ikke vet hvilken olje som er brukt før, hadde jeg nok slipt ned. Sikker på at det ikke er lakk eller beis også?

 

Valkyrja skrev for 8 timer siden:

for å komme til portapotti

Hva med en skuffeløsning?

 

Valkyrja skrev for 8 timer siden:

Montere autopilot og kartplotter som kan "snakke" sammen.

De fleste rorkultpiloter støtter NMEA0183, men ikke så mange billige kartplottere gjør det. Eneste merket jeg kommer på er Garmin som også har NMEA0183 på de billigste modellene. Hvis du vil ha kvalitetsautopilot kan du se på Pelagic:

https://pelagicautopilot.com/collections/solutions-for-tiller-steered-boats/products/pelagic-autopilot-system-with-tiller-actuator

 

Valkyrja skrev for 8 timer siden:

Montere ny nedre rekkewire. Kan man lage selv, eller bør man bestille ferdig kappet?

Lær deg å spleise Dyneema. Bedre en plastdekket wire. Hvis du absolutt skal ha wire får du ferdige sett:

https://www.watski.no/rekkesett-til-baat-11eKM

 

Valkyrja skrev for 8 timer siden:

Våger ikke å åpne ventilen før den tid.

Gamle gjennomføringer er skumle. Bytt gjerne alle.

Jeg er en slags gjest

Link to post
Share on other sites

Velkommen til forumet:flag_bp:

Dette gleder jeg meg til å følge. Du skriver at du har lite erfaring, men det virker som du tenker godt og har satt deg inn i litt av hvert. Det lover bra! 
Når det gjelder tilkomst til Porta Potti, kom jeg til å tenke på lasterommet under dobbeltsenga i campingvognen vår. Der er både sengebunn og madrass leddet slik at den delen du står nærmest kan vippes opp for tilkomst til rommet under. Kanskje det går an å lage til noe lignende i båten din?

Kom gjerne med bilder av båten og forbedringene du gjør, slikt er gøy å følge med på. Maxi 68 er gode båter som flere har seilt langt med!

Link to post
Share on other sites

Velkommen!

 

Dette gleder jeg meg også til å følge!

 

Med mindre jeg surrer: Du skriver ingenting om CO og gassalarm? Om du ikke har det synes jeg det bør på topp på listen. 

 

Batteri: Lithium er best. Men det kan kreve modifiseringer. Vi vurderte det i sommer, men en kombinasjon av kr pr Ah og troen på at batteriteknologien går såpass raskt at vi ikke vil få igjen for den påstått lengre holdbarheten gjorde at vi valgte agm. 

 

Rekkevaier: flere skryter av Dyneema. Kan kanskje være et alternativ?

 

Link to post
Share on other sites

Havelle skrev 39 minutter siden:

Med mindre jeg surrer: Du skriver ingenting om CO og gassalarm? Om du ikke har det synes jeg det bør på topp på listen. 

 

Batteri: Lithium er best. Men det kan kreve modifiseringer. Vi vurderte det i sommer, men en kombinasjon av kr pr Ah og troen på at batteriteknologien går såpass raskt at vi ikke vil få igjen for den påstått lengre holdbarheten gjorde at vi valgte agm. 

 

Rekkevaier: flere skryter av Dyneema. Kan kanskje være et alternativ?

 


Burde spesifisert at jeg kun har gass med enkeltbokser (som blir oppbevart i luke i cockpit), og med åpen nedgangsluke under matlaging (for å kunne stå oppreist), er det ikke noe problem.
Har bodd mange lange vintre i telt med fyring, så er oppmerksom på det.

Noenlunde det samme jeg tenker, hvordan er erfaringen din med AGM sålangt?

Takk for innspill!

Link to post
Share on other sites

Korsfjord skrev 1 time siden:

Når det gjelder tilkomst til Porta Potti, kom jeg til å tenke på lasterommet under dobbeltsenga i campingvognen vår. Der er både sengebunn og madrass leddet slik at den delen du står nærmest kan vippes opp for tilkomst til rommet under. Kanskje det går an å lage til noe lignende i båten din?

Genialt, takk for tips! 

Link to post
Share on other sites

enslagsgjest skrev for 1 time siden:

De fleste tilkoblingene er 25mm eller 38mm, men noen har litt sære tilkoblinger. Biltema pumpe funker greit. Får mange Biltema pumper til prisen av en Whale. Kjøp reservemembran.

 

Regner med du skal ha standard Dacron. For en slik båt er det nok hipp som happ. Asia sydde seil har god kvalitet. Har god erfaring med Gran seil, men Lee sails eller lignende funker også. Du kan også se til Sverige. Der har de litt mer hyggelige priser.

 

Vaier sliter ofte trinsene, så kan være smart og bytte ja for å unngå unødvendig slitasje på det nye fallet.

 

Utvendig Teak står bra ubehandlet, men regner med dette er innvendig? Hvis du ikke vet hvilken olje som er brukt før, hadde jeg nok slipt ned. Sikker på at det ikke er lakk eller beis også?

 

 

Er innvendig teak ja, mulig det er lakk. Er helt grønn på den fronten, har ikke oljet noe siden sløyden i 7. klasse. Takk for innspill!

Link to post
Share on other sites

pero skrev for 2 timer siden:

Følger denne. Har selv erfaring fra lignende situasjon, men da med Firling, 24 fot.

Autopilot på rorkult er det jeg ville fokusert på først. Aleneseilas er alltid en utfordring ved seilbytte, kaffekoking, sjekk av kart, nødvendige ærend osv. 

Alle fall til cockpit bør også være høyt på prioritetslista. 

Lading fra utenbords er på plass og fungerer?

Lykke til, håper på bilder og betraktninger. 

Takk! Hvordan løste du utfordringene med firlingen?
Autopilot ligger ganske høyt, har fått kjent godt på det du nevner der. Ved lengre strekk har jeg kunnet binde opp ror og trimme seil, men båten er såpass liten at det hjelper lite med en gang jeg endrer tyngdepunktet mitt (les: går på dekk).

Noen råd om hvordan jeg bør gå frem for å føre fall? usikker på styrken til dekket, hvor mye jeg evt må forsterke.

Har ikke mulighet til å lade fra utenbords, helt plain vanilla mercury 6hk langstammet.
Satser på å makse solcelleflate, men har pdd ikke noe særlig forbruk utover lys.

Link to post
Share on other sites

Valkyrja skrev for 9 timer siden:


Burde spesifisert at jeg kun har gass med enkeltbokser (som blir oppbevart i luke i cockpit), og med åpen nedgangsluke under matlaging (for å kunne stå oppreist), er det ikke noe problem.
Har bodd mange lange vintre i telt med fyring, så er oppmerksom på det.

Noenlunde det samme jeg tenker, hvordan er erfaringen din med AGM sålangt?

Takk for innspill!

Har du bodd vintre i telt har du så mye mer kunnskap enn meg om dette at jeg skal ikke mene noe mer, men CO og gass kan være døden selv, så vær forsiktig!

 

Er absolutt ingen ekspert (ha det i mente), men etter ett år er vi veldig godt fornøyd med agm. De tar i mot godt med lading og holder spenningen lenge. Yter også godt under kraftig last - thrusteren vår trekker vel ca 600ah.

Stor forskjell fra bly. 

 

Vi har 4x disse fra seatronic. Med litt solceller og over noen døgns forbruk har vi tappet 300ah og har fortsatt høy spenning på banken.

 

Vil ikke nøle med å anbefale agm over bly.

Lithium gjør jo alt dette enda bedre, men vår konklusjon var at kostnaden økte mer enn nytten. Andre kan ha motsatt mening, så du får lytte til fler før du bestemmer deg :)

Link to post
Share on other sites

Valkyrja skrev for 9 timer siden:

Genialt, takk for tips! 

Henger meg på denne - tenker på hvordan løsningen var i Bjølseth-vogna vi hadde da jeg var liten. Der hadde vi en portapotti som vi skjøv inn i et hull i veggen på badet, når det ikke var i bruk. Dermed havnet toalettet under benken i salongen bak (toalettet var bak i vogna). Utrolig grei og plassbesparende løsning. Egentlig litt rart at jeg ikke har sett noe liknende i båter; har jo sett løsninger der vasken kan trekkes fram eller vippes opp sammen med hele benkeplata.

En kunne lett laget til en løsning omtrent som en skuff. Fortrinnsvis med en løsning med automatisk låsing sånn at dassen ikke fyker innunder køya med med brune bremsespor og tåkelys, når hekksjøgeneralene polerer fenderne når en sitter på trona... 

 

Aner ikke om dette går an i båten din, men ideen er i alle fall lansert. :)

Redigert av Vidar F.H. (see edit history)

Hansvik 14 - Rana 15 DC - Rana 17 DC - ooooiiiiiig????

Nordlænding (konvertert til vestlending) uten båt e som en fesk på lainn. Tørre greier!

Hjemmeside med artikler innen trehobby / finsnekring.

Link to post
Share on other sites

Sahara skrev 27 minutter siden:


Jeg ville begynt med å kutte opp den som fjernes. Kan godt hende den er så god som ny.. 

Kutte opp? For å inspisere da, eller? Har vel strengt tatt bare 2 under vannlinjen, inntak med fotpumpe og avløp til vask.
Vurderer å tette de, da de ikke blir brukt, evt lage til en liten ferskvannstank. Ikke giret på å vaske med sjøvann i havn...

Link to post
Share on other sites

Vidar F.H. skrev for 1 time siden:

 

Fortrinnsvis med en løsning med automatisk låsing sånn at dassen ikke fyker innunder køya med med brune bremsespor og tåkelys, når hekksjøgeneralene polerer fenderne når en sitter på trona... 

:giggle:

Er ikke plass til å kunne dra den ut hos meg dessverre, men den sitter heldigvis fast...

Link to post
Share on other sites

Havelle skrev for 1 time siden:

Vi har 4x disse fra seatronic. Med litt solceller og over noen døgns forbruk har vi tappet 300ah og har fortsatt høy spenning på banken.

Da heller jeg igrunnen mest mot AGM. Ekstra bonus da blir vektfordeling, ettersom jeg oftest seiler alene er det jo bare gull med litt ekstra vekt i baugen når balja stamper :wink:

Link to post
Share on other sites

index skrev 13 minutter siden:

Ser du har bodd ombord siden juni. Har du planer om å bo fast ombord? Imponerende i så fall, med såpass lite plass. 

Ja, det er tanken. Ser selv helt ærlig ikke problemet, man kan bare sitte, sove, eller hva enn det skal være et sted av gangen. Men så skal det nevnes at jeg har vokst opp i trange kår, og bodd årevis i telt, så for alle praktiske formål er det en forbedring :giggle:

Med flere ombord blir det derimot trangt, og om jeg en dag skal bytte, og har økonomien til det, kunne jeg tenkt meg en maxi 95 eller albin delta.

Men per dags dato er 68en perfekt; liten nok til å være like letthåndterlig og gøy som en seiljolle, men samtidig nok plass inni, og trygg å dra langt med.
Hender ofte jeg glemmer hvor stor den er nedentil når lukene er skalket til havs :wink:

Link to post
Share on other sites

index skrev 1 time siden:

Ikke verst!  Men så lenge man sover godt og holder varmen så holder det jo for så vidt. Folk har jo reiste verden rundt med mindre båter, så hvorfor ikke;-)

Stemmer det! Så faktisk på både maxi 77 og triss magnum, sistnevnte hadde jo blitt interessant :giggle:
Til syvende og sist var m68 den rimeligste, har brukt mer på inventaret enn på båten nå.

Link to post
Share on other sites

Valkyrja skrev for 13 timer siden:

Takk! Hvordan løste du utfordringene med firlingen?

Nå var det generelle oppdateringer som ble gjort med den. Byttet til rullefokk som ble innkjøpt, seil fra Gran. Dette ble trukket til cockpit selvsagt. Så monterte vi Jazyjacks for storseilet og da var mye gjort. Vi hadde en låsing av rorkulten som "autopilot" men det var enkelte spennende episoder rundt håndteringen av det. Vi var ofte to ombord, så det meste løste seg.

Redigert av pero (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...