Jump to content

Prosjekttråd Maxi 68 bo- og turbåt "Valkyrja"


Valkyrja

Recommended Posts

  • 2 måneder senere...

Hei og hå, og godt nyttår båtfolk!

 

Ble endel seiling i julen, med koronajulefeiring med bål på en skogkledd holme, og påfølgende seilas dagen derpå.

Nå har jeg derimot bare båtplass frem til 15. Mars, og må derfor gå igang med å forbedrede balja på et liv i uthavn. 

Det som må ordnes er:

 

1. Utenbordsmotor. Festebrakketen er dårlig, så nederste del skvulper nedi, og må males/behandles.

Ellers må jeg bytte anoder, tennplugger, olje og trekksnor (den er gammel).

Har aldri gjort dette før, så alle råd til hvor jeg bør skaffe deler, og selve jobben mottas med stor takk. Jeg er også villig til å betale proffe for jobben første gangen, dersom jeg kan se på, og lære.

Motoren er en mercury 6hk 4takters langstammet.

 

2. Solceller. Skal ha 3x30W på hver side av båten, samt bytte rekkewire og feste gjerde der. Får da 180W totalt.

Usikkerheten min her er på gjennomføringene (tenker tec7, slik jeg har tettet de som var lekk), samt om jeg skal la forbrukskursen gå igjennom mppt-kontrollere, eller trekke ny, dedikert ladekabel. Batteriet er 65Ah start, men skal byttes ut med 1-200 lithium ila året.

 

https://www.sparelys.no/index.php?page=shop.product_details&flypage=flypage_ny.tpl&product_id=2017&category_id=26&option=com_virtuemart&Itemid=39

 

3. Dieselvarmer. Heller mest mot webasto 2KW, da man der får alt av deler, god driftssikkerhet, og lavt diesel og strømforbruk. Men det er 12 båtlapper, og enkelte forhandlere har kloner til halvparten. Man finner også kloner på finn.

Har levd med 2kw vifteovn i vinter, noe som er en smule kaldt enkelte morgener. Men forstår det slik at 5kw blir for mye, ettersom man bør kjøre de på fullt for å unngå soting.

Hva anbefaler dere? 

 

 

Beklager at jeg har vært for dårlig til å dele bilder, der skal jeg ta meg sammen fremover :saint:

Redigert av Valkyrja (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Valkyrja skrev 29 minutter siden:

Dieselvarmer. Heller mest mot webasto 2KW

Vurdert kinavarmer? Får en del kinavarmere til prisen av en Webasto. 

Hvis du vil ha norsk garanti og ce godkjenning finner en også billige "norske" varmere;

https://norskdv.no/collections/diesel-luft-varmer/products/thda20

https://www.servitek.no/products/autoterm-air-4-kw-12-volt-ce

 

Link to post
Share on other sites

Artig å følge denne, jeg har M68 917. Men bruker båten bare til dagseiling og enkelte overnattinger, så da har jeg ikke jobbet så hardt for å ha alt mulig av utstyr ombord. Men har skaffet ny motor; Mercury 5hk sail, fornyet bomtrekk og sprayhood og anskaffet bomtelt. Har også tatt vekk den gamle blå stripen og erstattet med ny selvklebende. Men er kjempefornøyd med den lille båten som tåler masse! Lykke til med prosjektet!

Link to post
Share on other sites

Du tenker å bo i uthavn i en Maxi 68 i Norge? Det synes jeg er sprekt.

 

Hvis jeg skjønner problemstillingen med ladekabler og solcellepaneler rett bør du absolutt ha en egen, solid kabel fra panelene til regulatoren. Greit med litt tykkelse på denne så du ikke får for stort spenningstap. Er ikke nødvendigvis overbevist om at du alltid vil ha nok strøm til å fyre dieselvarmer og all mulig annen moro bare basert på solcellestrøm, har du andre lademuligheter også? Vil nok som oftest holde hvis du ikke har noe særlig annet som bruker strøm, men ikke nødvendigvis i perioder med dårlig vær, og det er jo litt kjipt om det er de gangene du ikke kan kjøre varmeren.

 

Lithium er veldig gode greier, men jeg har ikke funnet noen vettige grunner til å bruke så mye penger på batteri for min egen del, så jeg kjøpte bly for noen år siden. I mellomtiden har lithium-batteriene falt langt mer i pris enn blybatteriene i sin tid kostet. Jeg liker meg bedre enn de fleste på svai, men tror kanskje heller jeg ville brukt pengene på båtplass og en god landstrømkabel enn på lithiumbatterier og original Webasto ...

Link to post
Share on other sites

 

Euklid skrev for 11 timer siden:

Du tenker å bo i uthavn i en Maxi 68 i Norge? Det synes jeg er sprekt.

 

Hvis jeg skjønner problemstillingen med ladekabler og solcellepaneler rett bør du absolutt ha en egen, solid kabel fra panelene til regulatoren. Greit med litt tykkelse på denne så du ikke får for stort spenningstap. Er ikke nødvendigvis overbevist om at du alltid vil ha nok strøm til å fyre dieselvarmer og all mulig annen moro bare basert på solcellestrøm, har du andre lademuligheter også? Vil nok som oftest holde hvis du ikke har noe særlig annet som bruker strøm, men ikke nødvendigvis i perioder med dårlig vær, og det er jo litt kjipt om det er de gangene du ikke kan kjøre varmeren.

 

Lithium er veldig gode greier, men jeg har ikke funnet noen vettige grunner til å bruke så mye penger på batteri for min egen del, så jeg kjøpte bly for noen år siden. I mellomtiden har lithium-batteriene falt langt mer i pris enn blybatteriene i sin tid kostet. Jeg liker meg bedre enn de fleste på svai, men tror kanskje heller jeg ville brukt pengene på båtplass og en god landstrømkabel enn på lithiumbatterier og original Webasto ...

 

Jeg har allerede bodd i uthavn fra juni til oktober, vet hva jeg går til der 😊

 

Ja, har gått for de tykkeste jeg fant hos sparelys. Parallellkobler de jeg skal ha på rekka, dessuten blir det mindre enn 2m fra y-forgreningen til regulatoren.

 

Ser ikke helt hvorfor solceller ikke skal holde? En venn av meg bodde to år i en Albin Alpha i indre sogn, og han hadde 2x80W paneler på rekka, og klarte seg med det. Jeg skal ha 3x30w på hver side, samt få inn et på 50W bak på noa-stativ, som kan vinkles etter solen.

 

I tillegg vurderer jeg et sammenleggbart på 120-180W dersom de overnevnte 230W ikke holder på mørke dager.

 

Batterimessig hadde jeg samme tanke som deg, men nå koster et lithium på 100 Ah 4700kr, og da er det ikke mye vits i å kjøpe to AGM 95Ah fra biltema lenger. Med varmefolie blir det derimot fort dyrere, så må finne ut om det er "hype" eller noe som er verdt de ekstra båtlappene.

 

Båtplass og landstrømkabel har vært gull i vinter, men det får være forebeholdt nov-feb. For mitt bruk stod valget mellom båt og bobil, da livet jeg lever krever mobilitet 8 mnd i året :smiley:

Link to post
Share on other sites

Havgap skrev for 13 timer siden:

Artig å følge denne, jeg har M68 917. Men bruker båten bare til dagseiling og enkelte overnattinger, så da har jeg ikke jobbet så hardt for å ha alt mulig av utstyr ombord. Men har skaffet ny motor; Mercury 5hk sail, fornyet bomtrekk og sprayhood og anskaffet bomtelt. Har også tatt vekk den gamle blå stripen og erstattet med ny selvklebende. Men er kjempefornøyd med den lille båten som tåler masse! Lykke til med prosjektet!

Nydelig! Ja, den er helt suveren, og kommer jo inn overalt :)

 

Hva slags utenbordsbrakket har du? Får du løftet motoren ut av vannet? Og sliter du også med at motoren "glipper" endel, spesielt ved bølger fra siden når det ikke er vind?

 

Og hvordan er tilstanden på den stående riggen din? Jeg vil bytte alt, da den er original, men finner lite informasjon om hvor man får gjort det.

 

Og har du noe trukket til cockpit? Evt. Lazyjacks, rulleforseil osv?

 

Litt mange spørsmål, men er ikke ofte jeg treffer noen med samme balje, så gøy å sammenligne :giggle:

Link to post
Share on other sites

enslagsgjest skrev for 15 timer siden:

Vurdert kinavarmer? Får en del kinavarmere til prisen av en Webasto. 

Hvis du vil ha norsk garanti og ce godkjenning finner en også billige "norske" varmere;

https://norskdv.no/collections/diesel-luft-varmer/products/thda20

https://www.servitek.no/products/autoterm-air-4-kw-12-volt-ce

 

Ja, det har jeg! Det er flere som videreselger de ser jeg, de fleste krever 6-10.000 for alt av tilbehør, noe man får for 2 lapper hos herr Ali. Ellers er det mange som selger dem på finn, somregel til 3000kr.

 

Dersom de ikke gasser en ihjel, og ellers fungerer fint, går jeg jo heller for en slik. Da har jeg jo spart 9000 jeg kan bruke på reservedeler dersom noe ryker :giggle:

 

Er det noen her i havna som har erfaring med de, og kan si noe om dimensjoner osv? Hadde jo vært greit å kunne kjøpe potte fra webasto dersom den som medfølger bråker osv.

Link to post
Share on other sites

7 hours ago, Valkyrja said:

Ser ikke helt hvorfor solceller ikke skal holde? En venn av meg bodde to år i en Albin Alpha i indre sogn, og han hadde 2x80W paneler på rekka, og klarte seg med det. Jeg skal ha 3x30w på hver side, samt få inn et på 50W bak på noa-stativ, som kan vinkles etter solen.

 

I tillegg vurderer jeg et sammenleggbart på 120-180W dersom de overnevnte 230W ikke holder på mørke dager.

Kun svært mye bruk av varmer som kan gjøre at du ikke får nok strøm, men i de fleste forhold vil nok også det gå fint, litt avhengig av hvor mye annet som spiser strøm ombord. Vi har 300W på vår båt, det holder stort sett også når vi er underveis med autopilot døgnet rundt, radar, AIS og alt mulig annet ræl din båt neppe har for mye av.

 

Hvis du først har to store AGM-batterier på handlelista blir ikke lithium så håpløst mye dyrere, jeg ville vel kjøpt et par gammeldagse batterier og sagt det får holde. Men dette avhenger jo også av bruken.

 

Vi har vært omstreifere på svai i noen år, men det har stort sett vært i områder med varmere vann og flere kokosnøtter enn her hjemme, imponert over ståpåviljen/galskapen i dette prosjektet.

Link to post
Share on other sites

Valkyrja skrev for 9 timer siden:

Hva slags utenbordsbrakket har du? Får du løftet motoren ut av vannet? 

Og hvordan er tilstanden på den stående riggen din? 

Og har du noe trukket til cockpit? Evt. Lazyjacks, rulleforseil osv?

Hei, jeg har det vanlige fjærbelastede heve/senke-stativet. Men det var montert rett på akterspeilet. Jeg har lagt et beslag i mellom, og da kan jeg tilte motoren så høyt at stammen ligger vannrett. Det går an på de motorene, husk riktig side ned siden det er 4-T. Men det er ikke en båt/motor som fungerer særlig godt i sidesjø. Men da skal man seile😎.  
Stående rigg, jeg kosta på meg riggsjekk da det var tilbud på Southern Cross - like mange % rabatt som båten var gammel. De fant ut at akterstaget ikke var 100% så det ble byttet. Og i samme slengen byttet jeg fallene til dyneema. Unødvendig å bytte trinse. Har Furlex rullegenua, OK seil - har hatt dem til litt service nå hos Høegh i Drammen. 

684063B4-F84F-454C-80D2-73453A993139.jpeg

D2700F93-5E19-47E6-8191-F3CB7D35B319.jpeg

9CD505A5-DA4D-4620-905B-DA82A8FA6279.jpeg

219966E3-5B76-4360-B64E-59481F9B5966.jpeg

B68A1981-F9F1-4D59-A18D-2C5B005E5F2A.jpeg

Link to post
Share on other sites

Euklid skrev On 2.2.2021 at 20.12:

Kun svært mye bruk av varmer som kan gjøre at du ikke får nok strøm, men i de fleste forhold vil nok også det gå fint, litt avhengig av hvor mye annet som spiser strøm ombord. Vi har 300W på vår båt, det holder stort sett også når vi er underveis med autopilot døgnet rundt, radar, AIS og alt mulig annet ræl din båt neppe har for mye av.

 

Hvis du først har to store AGM-batterier på handlelista blir ikke lithium så håpløst mye dyrere, jeg ville vel kjøpt et par gammeldagse batterier og sagt det får holde. Men dette avhenger jo også av bruken.

 

Vi har vært omstreifere på svai i noen år, men det har stort sett vært i områder med varmere vann og flere kokosnøtter enn her hjemme, imponert over ståpåviljen/galskapen i dette prosjektet.

Har bodd flere år i telt, så balja mi er ufattelig luksus :giggle: 

Jeg kunne vel utdypet; jeg skal også ha en inverter til data osv ved behov, så det + raskere lading fra 85% og opp er i stor grad grunnen til at jeg vil ha lithium. Samt vekt da selvfølgelig, får en ukes forbruk av mat og vann på vektinnsparingen.

 

Takk for at du deler erfaringen din, setter pris på konstrutiv kritikk. Jo mer jeg setter meg inn i, jo brattere virker læringskurven. 

Link to post
Share on other sites

Maika skrev On 3.2.2021 at 13.01:

Artig lesning dette:) 

Hadde en M68 for endel år siden. Super båt å seile alene, særlig med spinnaker og autopilot:thumbsup:

Den er herlig :wink: Har hverken autopilot eller spinnaker enda, men det kommer! Målet er det, varmer, kamera i masten, og fjernkontroll neste gang jeg skal inn en eviglang, øde fjord i pøsregn. Hvordan var det å bruke spinnaker solo?

Link to post
Share on other sites

Havgap skrev On 2.2.2021 at 21.57:

Hei, jeg har det vanlige fjærbelastede heve/senke-stativet. Men det var montert rett på akterspeilet. Jeg har lagt et beslag i mellom, og da kan jeg tilte motoren så høyt at stammen ligger vannrett. Det går an på de motorene, husk riktig side ned siden det er 4-T. Men det er ikke en båt/motor som fungerer særlig godt i sidesjø. Men da skal man seile😎.  
Stående rigg, jeg kosta på meg riggsjekk da det var tilbud på Southern Cross - like mange % rabatt som båten var gammel. De fant ut at akterstaget ikke var 100% så det ble byttet. Og i samme slengen byttet jeg fallene til dyneema. Unødvendig å bytte trinse. Har Furlex rullegenua, OK seil - har hatt dem til litt service nå hos Høegh i Drammen. 

 

 

 

 

Den var jo helt nydelig! Skulle nesten tro den hadde ligget på lager innpakket i bobleplast siden 1980, min er en rustholk til sammenlikning :giggle:

Har du shinet den opp selv? Min er veldig gul i plasten, men er redd for å ødelegge gelcoaten.

 

Tror ikke helt jeg skjønner hva du mener med motoren, har du bilde?

Ja, seiling er jo best, men min "flaks" medfører vindstille så snart det har bygget seg opp nok sjø. Hadde en slik tur over Sletta i sommer, døde helt på halvveien, og jeg ble drevet til vanvidd i flere timer, til jeg omsider kom langt nok inn Bømlafjorden :giggle:

 

Riggsjekk; hva kom det på totalt? Jeg vil igrunnen bytte alle stag og vant, da jeg bruker påten på fulltid, og ikke vil tenke på det mer de neste årene. De er dessuten fra 1980...

Har sendt mail til southern cross, men enda ikke fått svar.

 

Fikk du sjekket trinsene da du undersøkte riggen? Og du har ikke fått noe slitasje på fallet?

Jeg vurderer å bare tre inn et billig fall, og heller la det stå til, fremfor å stole på det originale.

 

Ser også at du har trukket fall til cockpit, ingen problemer der?

 

Beklager mange spørsmål :lol: Og takk for inspirasjonen!

Redigert av Valkyrja (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Da er dieselvarmer på vei!

 

Leste alt jeg fant her (takk for link enslagsgjest), saumfarte alt av andre forum, og glodde på både tester og demontering på youtube.

Konkluderte med at det ikke er vits å kjøpe "original" når man har mitt budsjett, og alle delene i klonene kan erstattes med bedre komponenter (glødeplugg f.eks). Jeg er langt ifra noen mekaniker, men dette ser faktisk overkommelig ut, selv medflere enn 2 tomler.

 

Endte opp med aliexpress, da de erfaringsmessig har svært god service, og ganske brukbar garanti. Bestilte dessuten fra lager i Tyskland, så slipper å vente en måned.

 

Vurderte norske nettbutikker, men det ble 5000kr++, uten båtspesifikke deler. Finn.no's handelsmenn bedriver jo rene svindelen; tydelig videresalg av kinavarmer til det dobbelte av importpris (ink. Frakt og moms), der de annonserer som "innkjøpspris", og ikke gir garanti. Nuvel.

 

 

Endte opp med denne: https://www.aliexpress.com/item/4000633657551.html?spm=a2g0o.productlist.0.0.3ef92378r9SWtq&algo_pvid=6b081fad-8e1f-4567-8567-cb1de1b30141&algo_expid=6b081fad-8e1f-4567-8567-cb1de1b30141-20&btsid=0bb0623e16123453388357920e0f71&ws_ab_test=searchweb0_0,searchweb201602_,searchweb201603_

 

Jeg valgte den som var oppgitt som "3kw", siden den hadde analog kontroller. Tipper den bare er 2kw, de ser identiske ut.

 

Tenker å kjøpe eksosslangemed lyddemper, skroggjennomføring, samt festebrakket her i Norge, så blir et par-tre båtlapper ekstra der. Men til 1800kr ink frakt og moms for brenner skal jeg ikke klage :thumbsup:

Link to post
Share on other sites

Valkyrja skrev for 4 timer siden:

 

Har du shinet den opp selv?

Tror ikke helt jeg skjønner hva du mener med motoren, har du bilde?

Riggsjekk; hva kom det på totalt?

Fikk du sjekket trinsene da du undersøkte riggen? Og du har ikke fått noe slitasje på fallet?

Ser også at du har trukket fall til cockpit, ingen problemer der?

Takk, den var temmelig blank i skroget, så jeg har bare fortsatt med vanlig polering. Tror den opp igjennom tiden er blitt behandlet pent.

Riggsjekk, med en del nytt - tror det kom på ca. kr.  3 -4 000.

Trinsene ble sjekket, OK. Du kan sikkert bruke rimeligere tau til fall, men poenget er at det ikke skal strekke seg.  

Fall til cocpit, fungerer greit, men jeg synes jeg har best kontroll med å gå opp i vinden og heise/ta ned seilene og at jeg står ved masta. Rullegenua er et stort pluss. 

Har ikke bilde, men forsøker å vise fra et bilde - da ser du at selve motoren må ut fra akterspeilet for å kunne tiltes opp i nesten horisontal stilling. 

DSCN2132_edited-1

 

Link to post
Share on other sites

  • 4 uker senere...

Da var dieselvarmer og første solcellepanel ankommet! Blitt lite jobb med balja i det siste grunnet minusgrader, og deretter bølger i havn, men nå ser det fint ut fremover!

 

Bestiller i første omgang eksosgjennomføring, slange med demper, og vinklet festebrakket, så har jeg i det minste varme. Friskluftsinntak til varmluft dernest,, og så slangesystem til luftdistribusjon til sist, dersom det i det hele tatt trengs.

 

Det fleksible panelet går på rekka, dersom det ikke er i veien for genoaen, blir det 3-4x 30w på hver side. Mppt-kontroller på 25Ah har jeg fra før, må bare finne et brukbart sted å montere den.

 

Men først blir det en aldri så liten vårrengjøring, det trengs!

 

Ha en fin dag til havs godtfolk :wink:

20210228_114516.jpg

Link to post
Share on other sites

Havgap skrev On 4.2.2021 at 19.19:

Takk, den var temmelig blank i skroget, så jeg har bare fortsatt med vanlig polering. Tror den opp igjennom tiden er blitt behandlet pent.

Riggsjekk, med en del nytt - tror det kom på ca. kr.  3 -4 000.

Trinsene ble sjekket, OK. Du kan sikkert bruke rimeligere tau til fall, men poenget er at det ikke skal strekke seg.  

Fall til cocpit, fungerer greit, men jeg synes jeg har best kontroll med å gå opp i vinden og heise/ta ned seilene og at jeg står ved masta. Rullegenua er et stort pluss. 

Har ikke bilde, men forsøker å vise fra et bilde - da ser du at selve motoren må ut fra akterspeilet for å kunne tiltes opp i nesten horisontal stilling. 

 

 

Tar du poleringen for hånd da? Tenker å gjøre et forsøk på min, men den er temmelig gul...

 

Tenkte billig fall nå som nødløsning, og så dyrere på sikt. Vil ikke ødelegge dyneemafall, så må sjekke trinsene først. Billigfallet kan jeg jo deretter brue til nedhal :smiley:

 

Tusen takk for tips!

 

 

Og til sist; gud den båten du brukte som eksempel der var nydelig!...

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...