Jump to content

Prosjekttråd Maxi 68 bo- og turbåt "Valkyrja"


Valkyrja

Recommended Posts

Barbaria skrev for 3 timer siden:


Det enkle kan noen ganger være det beste, men det skal være levelig også. Med det så mener jeg at man skal holde ut over tid. Syntes du at det er trangt første gang du går ned i båten så kan jeg nesten love deg at du ikke syntes den blir større med tiden. Jeg har bodd i båten siden mai 2012 og vi føler oss ganske «innbodde», men det er fremdeles ting jeg ikke har satt nevneverdig inn i rett og slett fordi det ikke har vært nødvendig. 

Jeg bodde 5 år i telt før jeg flyttet inn i balja, så her var det oppgradering på alle plan :giggle: Handler litt om hva jeg har råd til også da, men forutenom nå som alt er ute av luker og skott i samband med montering av panel og varmer, føler jeg ikke at jeg mangler plass, tvert imot. Jeg har få eiendeler, er vandt med å ha lite, og er jo ute hele dagen. 

 

Men utelukker selvfølgelig ikke at jeg en dag ender opp med større skute, for her kan man ikke bo flere enn én for å si det slik.

Snart 10 år på vannet da, imponerende! Takk for at du deler erfaringene dine :smiley:

 

Helt enig i at man ikke trenger å kunne alt, med mindre man skal på jordomseiling/være lenge i områder der man er nødt å klare alt selv.

Jeg har jo ikke rare verditapet når jeg lager sveitserost av veggene mine, men hadde jeg hatt en større og dyrere båt (og mer penger i skipskista), så hadde jeg definitivt overlatt mer til fagfolk.

 

Jeg får sørge for at det er en håndtverker jeg flytter sammen med, dersom båtstørrelsen en gang må økes :giggle:

Link to post
Share on other sites

  • 3 uker senere...

De siste ukene har jeg henholdsvis vært værfast, og hatt besøk av mamma og småsøsken (i påsken). Smått utfordrende å bo 4 i en maxi 68 på svai med en liten jolle, men alt løste seg. Til sommeren tar de nok med SUP i tillegg, da slipper jeg å ro armene av meg :giggle: 

 

Dieselvarmeren fungerer helt ypperlig, forutenom at den til tross for hjulet kun kan kjøre på minimum eller maks. Bruker litt over 1dl i timen på min, litt under 0,5l på maks, med avgiftsfri diesel.

 

Nå er jeg derimot blitt smertelig klar over hvor ubrukelig batteriet mitt er, 75Ah blystart er med tiden neppe mer enn 15-20 brukbare ampere, og å toppe batteriet på det nivået jeg bruker tar en evighet...

20210407_161513.jpg

Link to post
Share on other sites

lurvetass skrev 10 minutter siden:

Imponerende ryddig i så liten båt på det bildet :)

Fint med en oppdatering.

 

Takk :smiley: Skal ikke skryte på meg at det er slik til enhver tid altså :giggle: Men når alt er der det skal være, så er det relativt strøkent. Hjelper også at jeg har fått ryddet ut alt som tok opp plass, og kastet gamle ting jeg ikke behøver. Seilene ligger bak veggen dog, 2 x genoa og storseil, men det blir historie når jeg får meg rulleforstag og nytt bomkapell. 

 

Forøvrig holder jeg på å eksperimentere med nye putetrekk, det blårutede er originalt, det orange er slik jeg tenker å ha det. Kjøpte dessverre stoff som ble flekkete, så må finne tekstiler som ikke blir missfarget. Men det haster ikke, nå er det ferdigstilling av solcelleanlegget (har testet ut plassering i en måned nå, og vet hva jeg skal gå for), samt nytt batteri.

Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...

Da var dieselvarmeren kjørt over 150 timer, uten noen problemer!

Livet på svai har bare blitt lettere og lettere; nå klarer jeg ikke lenger å bruke opp strømmen jeg produserer med mine foreløpige 120W med solceller. Utsetter dermed batterioppgradering og de siste panelene inntil videre.

Nå er det derimot endel nødvendige reparasjoner som må utføres. Hele styrbord side fikk nemlig bank i grov hekksjø da jeg lå longside til en trebrygge, noe som medførte at alle rekkefester ble bøyd inn, fenderlist løsnet, og verst av alt; styrbord salingshorn fikk en knekk.

Sistnevnte får jeg dessverre ikke gjort noe med foreløpig, da alle riggverksted i området er overarbeidet, men stag og vant får jeg i det minste gjort selv, dersom jeg klarer å finne noen som kan lage dem til meg (vurderer også dyneema).

Ellers blir det en uke på land med bunnsmøring så snart jeg får muligheten til det, der er det dog også lang ventetid.
Skal også få polert hele båten når jeg først får den opp av sjøen, og muligens bytte den skumle undervannsgjennomføringen.

 

Den siste uka har gått med til puss og oljing av diverse tredetaljer, rorkulten ble jeg eksempelvis meget fornøyd med, skal få lagt ut bilder når den er montert :smiley:

Link to post
Share on other sites

8 hours ago, Valkyrja said:


Sistnevnte får jeg dessverre ikke gjort noe med foreløpig, da alle riggverksted i området er overarbeidet, men stag og vant får jeg i det minste gjort selv, dersom jeg klarer å finne noen som kan lage dem til meg (vurderer også dyneema).
 

Hei!

 

På en såpass liten båt og med en såpass liten salgsverdi hadde jeg ikke vært i tvil om dyneema. Hadde gått for det uten å tenke meg om. Skal dog sies at det finnes mange gode patenter på HMPE/UHMWPE på markedet, men det som er merket med dyneema koster gjerne flere ganger mer. Med de dimensjonene du behøver her vil jeg tro du får en ny rigg for et par tusenlapper. 

Link to post
Share on other sites

Svart (redigert)
pirlo skrev for 12 timer siden:

Hei!

 

På en såpass liten båt og med en såpass liten salgsverdi hadde jeg ikke vært i tvil om dyneema. Hadde gått for det uten å tenke meg om. Skal dog sies at det finnes mange gode patenter på HMPE/UHMWPE på markedet, men det som er merket med dyneema koster gjerne flere ganger mer. Med de dimensjonene du behøver her vil jeg tro du får en ny rigg for et par tusenlapper. 

Har du en Norsk butikk du kan anbefale? Fant de nødvendige festene hos benns, men da blir det jo 25% ekstra... Jeg har grei erfaring med dyneema/spectra/aramid osv fra fallskjerm og paragliding, så helt fremmed blir det ikke. 

 

Ante deriot ikke at det tålte såpass med UV/saltvannsslitasje; i fallskjerm er normen linebytte etter 400 ish hopp, mens jeg jeg i paragliding somregel må trimme (justere) etter 200+ flytimer, og kasserer etter 1000 (oftere i sydligere strøk).

 

Og til sist; forstaget bør vel fortsatt være wire, all den tid jeg har krokeseil?

Redigert av Valkyrja (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Valkyrja skrev 58 minutter siden:

Jøss!:lol: Hvor mye vann fikk dere i cockpiten? Og jeg som synes det var skummelt med 4 + last!

Tror ikke det er plass til nok mennesker i en Maxi 68 til å senke den i havn, men bildet er fra en pitstop på Quart-festivalen for 20 år siden, vi var ikke så mange når vi seilte :wink: 4 voksne syns jeg var uproblematisk under seilas.

Redigert av Maika (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg kjøpte Southern Ropes sin super stealth fra en nederlandsk butikk. Av YouTube-referanser har Sailing Lady Africa benyttet seg av det samme. Fast-båtene, også de fra Sør-Afrika, bruker tauverk fra disse som standard. Jeg kjøpte dette fordi det hadde litt høyere bruddstyrke enn Acera Amundsen fra Wilhelmsen/Timm. Sistnevnte kan du kjøpe fra flere norske butikker. Jeg kjøpte fra John Dahle skipshandel på Tananger. Om du googler dette vil du se flere tråder fra cruisersforums hvor det får gode skussmål. Det er ganske stivt i forhold til andre fibre jeg har håndtert, og til mitt bruk synes jeg det så langt kun har hatt fordeler.

 

Jeg ser at noen bruker vanlig bronsekrok på asymmetrisk forstag, mens noen bruker myke sjakler. Om du skal ha rulle på vil vel wire ha sine fordeler. Jeg tenker at så lenge man kan inspisere og oppdage slitasje er det ett fett.

Redigert av pirlo
Glemte å nevne forstag (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Svart (redigert)

Fikk montert rorkulten idag, etter en real nedpussing, og fire strøk olje. Det første bildet er fra da jeg kjøpte båten; den var betydelig mer slitt når jeg tok den av. Jeg er nå engang elendig på å ta før-bilder....

 

Ble uansett strålende fornøyd, ingen fliser eller løse lakkflak nå!

20200701_213422.jpg

20210528_131158.jpg

Redigert av Valkyrja (see edit history)
Link to post
Share on other sites

shipahoy skrev for 6 timer siden:

Kanskje interessant for deg å se hvordan Free Range Sailing byttet til dyneema.

 

Der var det mye å lære! At knuter og lavfriksjonsringer i seg selv holder er jo ganske imponerende, det blir ikke enklere enn det mtp å bytte ut slitte deler underveis.

Link to post
Share on other sites

pirlo skrev for 3 timer siden:

Jeg kjøpte Southern Ropes sin super stealth fra en nederlandsk butikk. Av YouTube-referanser har Sailing Lady Africa benyttet seg av det samme. Fast-båtene, også de fra Sør-Afrika, bruker tauverk fra disse som standard. Jeg kjøpte dette fordi det hadde litt høyere bruddstyrke enn Acera Amundsen fra Wilhelmsen/Timm. Sistnevnte kan du kjøpe fra flere norske butikker. Jeg kjøpte fra John Dahle skipshandel på Tananger. Om du googler dette vil du se flere tråder fra cruisersforums hvor det får gode skussmål. Det er ganske stivt i forhold til andre fibre jeg har håndtert, og til mitt bruk synes jeg det så langt kun har hatt fordeler.

 

Jeg ser at noen bruker vanlig bronsekrok på asymmetrisk forstag, mens noen bruker myke sjakler. Om du skal ha rulle på vil vel wire ha sine fordeler. Jeg tenker at så lenge man kan inspisere og oppdage slitasje er det ett fett.

Tenker wire forann ja, men er jo sånn sett akterstag og vant som får høyest belastning, og dermed haster mest. Kjøpte du helt ferdigmontert, eller spleiste du tau selv? Hva synes du så langt?

Link to post
Share on other sites

Jeg spleiser selv. Det er såpass enkelt at etter et par spleiser forstår du at du aldri kommer til å sette bort den jobben til andre. Jeg har beholdt strekkfisker for å stramme riggen, men på en mindre båt hadde det vært morsomt å droppe de og heller prøve å stramme med jomfruer, som flere skøyter bruker - så det er ikke akkurat ny teknologi. 

 

Jeg har bare hatt en prøvetur så langt. Tilfredsstillende. Hovedgrunnen til å velge dette er at jeg har materiale til en så billig penge at det ikke vil være noe tap om jeg må krype til korset etterhvert for å bytte det i wire. Men det tror jeg ikke skjer. Jeg har dimensjonert etter strekk og forlengelse av materialet, så bruddstyrken er veldig overkill, men det er greia for syntetisk rigg. 

 

Hvilken dimensjon har du på de ulike vantene?

Link to post
Share on other sites

Svart (redigert)
pirlo skrev On 28.5.2021 at 20.06:

Jeg spleiser selv. Det er såpass enkelt at etter et par spleiser forstår du at du aldri kommer til å sette bort den jobben til andre. Jeg har beholdt strekkfisker for å stramme riggen, men på en mindre båt hadde det vært morsomt å droppe de og heller prøve å stramme med jomfruer, som flere skøyter bruker - så det er ikke akkurat ny teknologi. 

 

Jeg har bare hatt en prøvetur så langt. Tilfredsstillende. Hovedgrunnen til å velge dette er at jeg har materiale til en så billig penge at det ikke vil være noe tap om jeg må krype til korset etterhvert for å bytte det i wire. Men det tror jeg ikke skjer. Jeg har dimensjonert etter strekk og forlengelse av materialet, så bruddstyrken er veldig overkill, men det er greia for syntetisk rigg. 

 

Hvilken dimensjon har du på de ulike vantene?

Spleising er ikke noe problem, har som sagt jobbet med det på andre områder. Kan jo slå to fluer i en smekk her, da rekkewire er moden for utskifting attpåtil. Jeg har 4 og 6mm wire på stag og vant, så da blir vel 6mm på alt nok.

Redigert av Valkyrja (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Da var dyneema med tilhørende dimensjonert spleisesett + rekkenett på vei i posten.

Rekka får bli prøveprosjekt før jeg evt. gir meg i kast med riggen, den er uansett (som det meste) langt på overtid den også. Dessuten ser den helt forferdelig ut, etter midlertidig solcelleinnfesting flere måneder på overtid, og innbøyde septer etter overnevnte hekksjø. Har også skaffet meg poleringsmaskin, så det blir et realt ansiktsløft på fasadefronten :wink:

Link to post
Share on other sites

Lanber skrev On 7.6.2021 at 10.57:

Respekt for dette Valkyrja! Ble spesielt imponert når jeg leste det var en oppgradering fra telt! 

 

Følger med her nå! 

Takk :smiley: Er vel egentlig ikke noe imponerende, bare en salig blanding av et håpløst boligmarked, kombinert med en sterk aversjon mot å være på samme sted for lenge :wink:

Link to post
Share on other sites

Da var skuta på fast grunn, øyensynligvis for første gang siden hun forlot verftet i 1980 :giggle:

 

Har fått spylt og skrapt i timevis, og stort sett fått bekreftet alt jeg fryktet, med et salig unntak av bøyd & løs kjøl. Forrige eier sa den hadde vært i vannet i 2 år, men da kan den umulig ha vært oppe for mer enn en kjapp spyling før det. Men men, jeg betalte mindre for skuta enn utenbordsmotoren i seg selv koster på bruktmarkedet, så har ingenting å klage over. Uansett:

 

*Sinkanoder er helt borte, og kjøl er rustet. Et lite bulket felt foran, men ingen skade på innfesting. Silikonlist mellom skrog og kjøl er derimot løst.

 

*Den skumle gjennomføringen ser like jævlig ut underifra. Skal få testet den, om det resterende arbeidet blir for krevende, så bare støper jeg igjen hele sulamitten, så får jeg bare skjære den bort neste gang.

 

* Osmose. Selvfølgelig er det osmose. Det er litt irriterende, med tanke på hvor mye positivt jeg har hørt om maxiene på det feltet. Når det er sagt, så er det kun områder som tydelig er "reparert" tidligere som er påvirket, med særdeles slett arbeid, og elendig sparkling som faller av lettere enn rurene jeg skraper. Jeg har ingen planer om å bli tilhenger av hysteriet angående dette, så sandblåsing mm utgår. Får skylle, tørke, sparkle og prime som best jeg kan, og heller leve med at skroget teoretisk sett gir etter i år 2465 istedenfor 2980.

 

 

Tar imot alle råd, tips og triks. Det blir en laaaaang uke, heldigvis er det meldt fint vær :cool:

 

20210608_082721.jpg

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...