Jump to content

Prosjekttråd Maxi 68 bo- og turbåt "Valkyrja"


Valkyrja

Recommended Posts

Da var første panelet oppe! Jeg er ikke akkurat håndtverker, så det ble en noe bratt lærekurve, men feilkoblet i det minste ikke noe :giggle:

Da er det klart for to til på babord side, og mc4-kontakt er på plass når kabel kommer fra styrbord. Skal bytte rekkewire og montere gjerde, så stripsen er selvsagt midlertidig.

 

 

20210301_112159.jpg

20210301_152952.jpg

20210301_172001.jpg

20210301_171952.jpg

20210301_172014.jpg

Link to post
Share on other sites

1.1 Ah inn med morgensola idag, det er jo en god begynnelse! :smiley: Satser på å kunne dra inn 4-5 når de resterende panelene er oppe, inntil videre har jeg i det minste nok til belysningen. Eksosslange, festebrakket, og skroggjennomføring er på vei, så da blir det forhåpentligvis en ny runde med dewalt'en etter helga. 

 

Men nå skal det seiles!

20210303_101558.jpg

Link to post
Share on other sites

Da var eksosgjennomføring, festebrakket, og ferdig montert eksosslange m/isolasjon og lyddemper ankommet. Litt skralt i skipskisten etter den senere tids investeringer, så satser på patentbånd til innfesting. 

 

Nå blir det derimot innkjøp av hullbor/sag/hva enn det heter, kjenner jeg gruer meg litt til å bore hull i hekken...

 

Noen tips der i gården?

20210305_144332.jpg

Link to post
Share on other sites

Sun Flyer skrev On 5.3.2021 at 16.07:

Tips? Borr fra utsiden og tape over så er du sikker på at ikke gelcoaten sprekker opp. Legg det opp så høyt som mulig, men så lavt at eksosslangen kommer ovenfra sånn at vann ikke renner inn i den når det regner.

Der reddet du gelcoaten min, for det hadde jeg ikke tenkt over! Tusen takk :smiley:

Link to post
Share on other sites

Havgap skrev On 6.3.2021 at 9.16:

Artig å følge dette! Har du instrument for dybde/fart?  Jeg har det instrumentet som jeg tror var originalt; Silvia/Nexus (?), med paddle i gjennomføring. Tenker på å avvikle hele opplegget, farten kan være som den blir, men dybde er kjekt å ha.

Har en snor til dybdemåling! :giggle: Men er kun silviakompasset som gjenstår, dog er det med tanke på alt annet jeg har funnet i skroget mm. fult mulig at det er ting under båten jeg kommer til å se når den skal på land i mai.

 

Jeg har brukt gps på nettbrettet (sammen med norgeskart), men vurderer dedikert kartplotter med alt på sikt. Dybde er jeg ikke sikker på om jeg trenger, er bare et par ganger jeg nesten har mistet ankeret i dype hull det hadde vært en fordel å ha.

Link to post
Share on other sites

Valkyrja skrev for 9 timer siden:
Sun Flyer skrev On 5.3.2021 at 16.07:

Tips? Borr fra utsiden og tape over så er du sikker på at ikke gelcoaten sprekker opp. Legg det opp så høyt som mulig, men så lavt at eksosslangen kommer ovenfra sånn at vann ikke renner inn i den når det regner.

Vis hele sitatet  

Der reddet du gelcoaten min, for det hadde jeg ikke tenkt over! Tusen takk :smiley:

Og start med "feil" retning på drillen så biter ikke boret tak i gelcoaten så hardt.

Link to post
Share on other sites

Valkyrja skrev On 28.2.2021 at 12.10:

Det fleksible panelet går på rekka, dersom det ikke er i veien for genoaen, blir det 3-4x 30w på hver side. Mppt-kontroller på 25Ah har jeg fra før, må bare finne et brukbart sted å montere den.

 

 

Hvis du skal parallellkoble flere paneler må de være av samme størrelse og type. Alternativet er flere regulatorer. Jeg har en for to fastmonterte 50W og en egen til et 180W panel som jeg legger på dekk i uthavn. Altså 2 regulatorer. 

 

Husk også rekkefølgen på tilkobling. Hvis regulatoren blir stående med spenning fra panelene uten at batteri er tilkoblet, kan regulatoren ryke. Jeg knærta en regulator lik den du har på den måten. Får spenning inn, men leverer ikke til batteri

Link to post
Share on other sites

Marida skrev On 9.3.2021 at 9.12:

Hvis du skal parallellkoble flere paneler må de være av samme størrelse og type. Alternativet er flere regulatorer. Jeg har en for to fastmonterte 50W og en egen til et 180W panel som jeg legger på dekk i uthavn. Altså 2 regulatorer. 

 

Husk også rekkefølgen på tilkobling. Hvis regulatoren blir stående med spenning fra panelene uten at batteri er tilkoblet, kan regulatoren ryke. Jeg knærta en regulator lik den du har på den måten. Får spenning inn, men leverer ikke til batteri

Skal ha samme panel ja. Måtte holde tunga beint i munnen, manualen til sparelys var gull verdt der. Trippelsjekket for hvert punkt. Hvilket sammenleggbare panel har du, wattstunde? Jeg snuser på 180-200w selv ser du :smiley:

Link to post
Share on other sites

pero skrev On 8.3.2021 at 20.34:

Og start med "feil" retning på drillen så biter ikke boret tak i gelcoaten så hardt.

Takker! Her lærer man noe nytt hver gang :smiley: Nå må jeg bare vente til uværet roer seg, har halvmeterhøye bølger inn i havn idag. Gøy å våkne med landsyke når man skal på butikken :giggle:

Link to post
Share on other sites

Ttopp skrev On 8.3.2021 at 11.37:

EKO. Gjern med noen bilder av monteringen av diselvarmeren. Tenker på det i min maxi 77 men er usiker på plassering og hvor man da skal ha eksosutløp

Will do! Jeg vurderer faktisk å montere den rett under stigen, og dermed slippe varmlufta rett ut, uten slanger. Da er det kort vei til der jeg kan ha tanken, og jeg kan legge strøm samme rute som der jeg skal til autopiloten (er allerede borret hull i skott dit fra batteriet, vhf var der i sin tid). Jeg kvir meg dessuten for å bruke skott, da jeg har lite lagringsplass inne, og styrbord luke ute er forbeholdt drivstoff, og babord anker/fortøyning.

 

Men minuset blir muligens støy, så jeg får se hva jeg ender opp med :smiley:

Link to post
Share on other sites

Valkyrja skrev for 19 timer siden:

Hvilket sammenleggbare panel har du, wattstunde? Jeg snuser på 180-200w selv ser du :smiley:

Mitt er ikke sammenleggbart. Har heldigvis et stort dekk som rommer et stivt 180W panel. 

 

Så med tilsammen 280W kan jeg ligge i 4-5 dager i uthavn. Det er varmtvann til dusjing som da blir utfordringen

Link to post
Share on other sites

Marida skrev for 3 timer siden:

Mitt er ikke sammenleggbart. Har heldigvis et stort dekk som rommer et stivt 180W panel. 

 

Så med tilsammen 280W kan jeg ligge i 4-5 dager i uthavn. Det er varmtvann til dusjing som da blir utfordringen

Da så! Når på året er dette, hvor stor forskjell merker du f.eks fra september kontra juni? Og hva er størrelse på batteribank, type (agm, lithium), samt daglig forbruk? :smiley:

Link to post
Share on other sites

Verste vindkastet i natt ble av nærmeste målestasjon målt til 31ms, med 20ms middelvind. Solcellepanelet har med andre ord klart seg utmerket, til tross for at jeg enda ikke har sauegarde å feste det i! Blir 5 til slike tenker jeg, får balansere det innkjøpet med det jeg mangler til varmeren. 

 

Tettingen av styrbord vant&genoaskinne fungerer også utmerket i regnværet, så da har jeg bare litt smådrypp over babord sofa igjen i salongen.

 

Har litt lyst å montere led-list aka stemningslys langs vinduene (30 eller 60 pm) på sikt, men det får bli etter bytte av vantfestene :smiley:

20210311_130957.jpg

Link to post
Share on other sites

Valkyrja skrev for 21 timer siden:

Da så! Når på året er dette, hvor stor forskjell merker du f.eks fra september kontra juni? Og hva er størrelse på batteribank, type (agm, lithium), samt daglig forbruk? :smiley:

Vi er nok litt kjedelige der, ligger i uthavn bare når været tillater det i perioden mai-august. Da kjøres ikke varmer og kutter det ene kjøleskapet. 

 

Har 2 stk 240 AH vanlige blybatterier til forbruk

Link to post
Share on other sites

"* Lage "dobbelseng" i forpiggen. Vil bytte til bedre underlag enn de originale putene (lei av å våkne i en sprekk), for så å lage en anordning med tynne planker og treklosser til å heve madrassen for å unngå fuktighet.
Utfordringen blir å fortsatt kunne løfte opp for å komme til portapotti, her ser jeg for meg å skjære ut midten av madrassen, slik at jeg får noe tilsvarende det jeg har nå, men som henger bedre når man ligger der. Innspill?"

 

Har du gjort noe med madrassene?  Jeg ser at mange bruker kjøpemadrasser som de skjærer til. Flere bruker madrasser/overmadrasser fraJysk (GOLD-serien), og tenker på å slå til på et tilbud frem til i morgen (13.3.). se 

https://jysk.no/soverom/overmadrasser/gold/overmadrass-gold-t20-75x200-dreamzone/family 

Link to post
Share on other sites

Marida skrev On 12.3.2021 at 8.12:

Vi er nok litt kjedelige der, ligger i uthavn bare når været tillater det i perioden mai-august. Da kjøres ikke varmer og kutter det ene kjøleskapet. 

 

Har 2 stk 240 AH vanlige blybatterier til forbruk

Da så, snart mai igjen nå da :smiley: Takker for svar

Link to post
Share on other sites

Havgap skrev On 12.3.2021 at 9.36:

"* Lage "dobbelseng" i forpiggen. Vil bytte til bedre underlag enn de originale putene (lei av å våkne i en sprekk), for så å lage en anordning med tynne planker og treklosser til å heve madrassen for å unngå fuktighet.
Utfordringen blir å fortsatt kunne løfte opp for å komme til portapotti, her ser jeg for meg å skjære ut midten av madrassen, slik at jeg får noe tilsvarende det jeg har nå, men som henger bedre når man ligger der. Innspill?"

 

Har du gjort noe med madrassene?  Jeg ser at mange bruker kjøpemadrasser som de skjærer til. Flere bruker madrasser/overmadrasser fraJysk (GOLD-serien), og tenker på å slå til på et tilbud frem til i morgen (13.3.). se 

https://jysk.no/soverom/overmadrasser/gold/overmadrass-gold-t20-75x200-dreamzone/family 

Nei dessverre, flyttet ut i salongen da kulda satte inn, og innledet et intit forhold med vifteovnen :giggle: Forpiggen har lidd den vanlige lagringsplasskjebnen etterhvert som deler og div kom i posten.

Men takk for tips, legg gjerne ut fremgangsmåte dersom du kommer meg i forkjøpet!

 

Gleder meg til v-en er blitt dobbelseng, og jeg kan sovne til stjernene med åpen takluke :sleep:

Link to post
Share on other sites

Fant endelig en god plass til varmeren, nemlig under "klesskapet" mitt på styrbord side, rett ved trappa. Det er som dere ser kappet et hull her, som leder inn i et merkelig hulrom mellom styrbord luke akter (der jeg har fuel), og det aktuelle rommet. Aner ikke hvorfor det er gjort slik, smuggling kanskje? :confused: Går akkurat å stappe halvlitersbokser inn ivertfall :giggle: Ellers skal "motorrommet" få en solid vask før jeg monterer dieseltanken der. 

20210313_152755.jpg

20210313_152803.jpg

20210313_162630.jpg

20210313_162650.jpg

Link to post
Share on other sites

Har slitt en stund med at jolla tar inn vann dersom jeg har last eller passasjerer. Den er noen år gammel, fikk den gratis av noen slektninger som oppgraderte. Sannsynligvis er det all sammenrullingen når den skal under cockpit som tar på. Limte med locktite tre/gummi, med planke og 10kg press ihht instruks, men resultatet var skuffende... Vasket og tørket selvfølgelig overflatene først. 

 

Frister nesten å kjøre tokomponents epoxy, men det er jo ikke helt optimalt på bevegelige flater. 

 

Noen tips der?

20210313_162854.jpg

20210314_112145.jpg

Redigert av Valkyrja (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...