Jump to content

Ny nasjonal fartsforskrift på trappene?


hanto1

Recommended Posts

Ekspertgruppen av byråkrater fra Samferdseldepartementet og Kystverket har laget forslag om ny nasjonal farstgrense fra svenskegrensen til Svalbard: 5 kn 100m fra land året rundt!

Fikk opp dette i en + sak fra Båtmagasinet.

Regner med det blir å poppe popkorn og la det stå til når kommentarfeltet tar fyr..

Link to post
Share on other sites

I utgangspunktet er jo dette topp.
Men stiller spørsmålstegn til hvorfor man skal innføre enda flere regler når myndighetene ikke forsøker å håndheve de reglene vi har nå. Dersom dette skal være noe mer enn et symboltiltak bør det komme en kraftig økning i bevilgningene til politiets sjøavdelinger.

Redigert av Havelle (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Tenkte akkurat det samme som Bruflat, man bør nok tenke på lokale forhold. En mulighet er jo at man i utgangspunktet snakker om 100meter eller gjerne mer fra fast kystlinje og tar lokale hensyn når det gjelder øyer og holmer.

Skulle Googlet hva prokrastinering betyr, men tror jeg utsetter det til i morgen.

Link to post
Share on other sites

Kommunene som anser fart som et problem har allerede etablert lokale forskrifter på sommeren, her i sør så er det 5kn 50 m fla land fra mai -sept ( ish) Noe som følger en viss logikk mht tetthet av båter her i ferien.

Forslaget til byråkratene i tåkeheimen blir nesten som å sette fartsgrensen på alle landes fylkesveier  til sone 30 siden det er så tett befolkning i Oslo..

Link to post
Share on other sites

hanto1 skrev for 2 timer siden:

Kommunene som anser fart som et problem har allerede etablert lokale forskrifter på sommeren, her i sør så er det 5kn 50 m fla land fra mai -sept ( ish) Noe som følger en viss logikk mht tetthet av båter her i ferien.

 

 

I Lillesand er det f.eks fra 20. junitil 20. august og før og etter det er det ingen fartsbegrensninger noe sted! Forsvarlig? Jeg synes ikke det!

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

hanto1 skrev for 3 timer siden:

Kommunene som anser fart som et problem har allerede etablert lokale forskrifter på sommeren, her i sør så er det 5kn 50 m fla land fra mai -sept ( ish) Noe som følger en viss logikk mht tetthet av båter her i ferien.

Forslaget til byråkratene i tåkeheimen blir nesten som å sette fartsgrensen på alle landes fylkesveier  til sone 30 siden det er så tett befolkning i Oslo..

 

👍👍👍

Link to post
Share on other sites

Mouche skrev 33 minutter siden:

I Lillesand er det f.eks fra 20. junitil 20. august og før og etter det er det ingen fartsbegrensninger noe sted! Forsvarlig? Jeg synes ikke det!

Det er jo en sannhet med modifikasjoner. Småbåtloven sier følgende "En fritidsbåt skal navigeres slik at det ikke oppstår fare for liv og helse, miljø eller materielle verdier.". Her legges jo ansvaret over på fører å vurdere farten, men skyldes en ulykke for høy fart, så har han kjørt for fort etter loven. Slik vurderer jeg det i hvert fall.

(så er det 15. juni til 15 august i Lillesand..)

Link to post
Share on other sites

hanto1 skrev for 3 timer siden:

Kommunene som anser fart som et problem har allerede etablert lokale forskrifter på sommeren, her i sør så er det 5kn 50 m fla land fra mai -sept ( ish) Noe som følger en viss logikk mht tetthet av båter her i ferien.

Forslaget til byråkratene i tåkeheimen blir nesten som å sette fartsgrensen på alle landes fylkesveier  til sone 30 siden det er så tett befolkning i Oslo..

Det er snakk om 100 meter fra land, synes du sammenligningen er relevant? Du kan ikke øke hastigheten på veiene i Oslo, selv om du øker avstanden til fortauene. Hvor ligger problemet ditt med å ferdes 101 meter fra land i 50 knop, fremfor 10 meter, 50 meter eller 99 meter? Ja,jeg er enig i at det er forskjell på Oslofjorden og Hardangerfjorden og steder med øyer og holmer, men det er derfor jeg mener at det bør kunne bli begrensning langs fast kystlinje og at man bruker lokale regler der det er øyer og holmer som umuliggjør en normal situasjon hvis 100 meters beltet også skal gjelde her. 

 

Det bør kunne være mulig å vegre seg mot båter i høye hastigheter så nære land som 100 meter, det er mange som ferdes i kajakk og småbåter og ikke minst badende. 

 

 

Skulle Googlet hva prokrastinering betyr, men tror jeg utsetter det til i morgen.

Link to post
Share on other sites

hanto1 skrev for 5 timer siden:

Ekspertgruppen av byråkrater fra Samferdseldepartementet og Kystverket har laget forslag om ny nasjonal farstgrense fra svenskegrensen til Svalbard: 5 kn 100m fra land året rundt!

 

Bra! Det er sannelig på høy tid!

 

Bruflaat skrev for 4 timer siden:

Får da inderlig håpe det ikke blir innført overalt hele året. Hørtes kanskje greit ut for dere som bruker båten 3 uker i året, mens folk som for eksempel bor ute på en øy i en skjærgård vil nå bruke 1t til fastlandet istedenfor 15min så er dette et problem.

 

Kjenner meg ikke igjen i den der. Jeg bor på en øy i skjærgården og ville komme likt ut uansett.

 

 

Shore skrev for 4 timer siden:

 En mulighet er jo at man i utgangspunktet snakker om 100meter eller gjerne mer fra fast kystlinje og tar lokale hensyn når det gjelder øyer og holmer.

 

Det er jo rundt øyer man finner padlere, badende og andre. Pluss at det gjerne ligger båter fortøyd ved disse øyene. Hvorfor skal øyer behandles annerledes enn fastland?

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Det er store forskjeller i Norge. Utenom i juli er jeg nesten alltid alene på fjorden. Eneste kajakken utenom juli er min egen. Badende... definitivt ikke mange av de. Ingen politibåter så alle fortsetter vel som før uansett. På øst og sør landet ser jeg klare behov for fartsgrenser  

Link to post
Share on other sites

index skrev 1 minutt siden:

Det er jo rundt øyer man finner padlere, badende og andre. Pluss at det gjerne ligger båter fortøyd ved disse øyene. Hvorfor skal øyer behandles annerledes enn fastland?

Jo, fordi det finnes lange kyststrekninger med massevis med øyer uten minste tetthet av det du nevner og som vil legge voldsomme begrensninger for kystfolks mulighet til smidig transport, ref. @Bruflaat s innlegg, ca innlegg nr 4 i tråden. Det vil være en bortimot umulig situasjon og helt uten mening hvis du bor i en øyrik grisgrent kommune å måtte tusle frem i 5 knop.  

Skulle Googlet hva prokrastinering betyr, men tror jeg utsetter det til i morgen.

Link to post
Share on other sites

Scand 26 med AC skrev 1 time siden:

Det er jo en sannhet med modifikasjoner. Småbåtloven sier følgende "En fritidsbåt skal navigeres slik at det ikke oppstår fare for liv og helse, miljø eller materielle verdier.". Her legges jo ansvaret over på fører å vurdere farten, men skyldes en ulykke for høy fart, så har han kjørt for fort etter loven. Slik vurderer jeg det i hvert fall.

(så er det 15. juni til 15 august i Lillesand..)

 

Du har selvfølgelig teknisk/juridisk helt rett i hva du skriver, men problemet er at i praksis følger folk flest ikke loven i så måte. Dette utifra egen erfaring/opplevelse(r) gjennom året i det aktuelle området. Ja, ser også at jeg nevnte fra 20. til 20. og det skal som du riktig påpeker være fra 15. til 15. uten at det vel  gjør den helt store forskjellen.

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Shore skrev 16 minutter siden:

Jo, fordi det finnes lange kyststrekninger med massevis med øyer uten minste tetthet av det du nevner og som vil legge voldsomme begrensninger for kystfolks mulighet til smidig transport, ref. @Bruflaat s innlegg, ca innlegg nr 4 i tråden. Det vil være en bortimot umulig situasjon og helt uten mening hvis du bor i en øyrik grisgrent kommune å måtte tusle frem i 5 knop.  

 

Om du ligger mindre enn 100 meter fra land i 30 knop vil jeg påstå at du har lite kontroll på hva som skjer rundt neste nes. Det kan være en kajakkgruppe på tur, en gjeng som tar seg et bad etc. Hvorfor må man på død og liv være så nær land når man kjører fort? Redd for bølger i åpent farvann?

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Helt enig at det er et godt forslag, men som sagt så må det gjennomføres.

 

Om en politibåt hadde ligget mellom øyene i Bærum kunne de ha tjent inn hele årskostnaden for både båt og mannskap på et par ettermiddager. Mer alvorlig er det mange farlige situasjoner hver dag. 

Så, veldig godt forslag, men før de får politibåtene på sjøen så er det bare et papir som ikke er verdt noe som helst.

Link to post
Share on other sites

index skrev for 3 timer siden:

Om du ligger mindre enn 100 meter fra land i 30 knop vil jeg påstå at du har lite kontroll på hva som skjer rundt neste nes

Hvis en synes 30 knop 100 meter fra land er farlig bør en definitivt levere inn førerkortet for bil. Der møtes to biler i 50 knop med en meters klaring. Var ute og trakk hummerteiner i ettermiddag, var helt naturlig å kjøre i 30 knop 30 meter fra land. Det var definitivt ikke uten kontroll. Igjen, på øst og sørlandet i juli ville dette vært rufsete, så ikke uenig i regelen der. . Var ingen andre båter på fjorden i dag. Så vel 15 nm innover, 25 nm utover fjorden, det er faktisk så lite båt på fjorden på høsten når en kommer litt ut i ødemarka. 

Link to post
Share on other sites

Bruflaat skrev for 8 timer siden:

Får da inderlig håpe det ikke blir innført overalt hele året. Hørtes kanskje greit ut for dere som bruker båten 3 uker i året, mens folk som for eksempel bor ute på en øy i en skjærgård vil nå bruke 1t til fastlandet istedenfor 15min så er dette et problem.

 

Med en X I den formelen så kommer det selvsagt an på hvor fort du gikk før.

 

Om snekka gikk i 5 knop og en brukte 15 minutter så blir alt som før.

 

Om du gikk i 80 knop og brukte 15 minutt så.....gidder jeg ikke å regne ut ;-)

Link to post
Share on other sites

Jeg kommer ikke til å ta hensyn til dette i vinterhalvåret. Jeg ser virkelig ikke behovet eller fornuften i det her som jeg fisker utenfor badesesongen.

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Link to post
Share on other sites

55.jpg.f28302f65a398ce24fd231ad12c31197.jpg

 

Vi kan jo ta Kragerø som et eksempel på hva som skjer hvis denne 5 knopen innføres da, her hvor det allerede er flere 5 knops soner om sommeren som er helt fint og nødvendig med sommertrafikk. Nå vet jeg ikke hvor mange som har kjørt rundt i denne skjærgården en dag midt i Januar, men det er jaggu ikke nok trafikk i min mening til at det skal være nødvendig med 5 knop 100m fra land.

Link to post
Share on other sites

pacuare skrev for 7 timer siden:

Hvis en synes 30 knop 100 meter fra land er farlig bør en definitivt levere inn førerkortet for bil. Der møtes to biler i 50 knop med en meters klaring. Var ute og trakk hummerteiner i ettermiddag, var helt naturlig å kjøre i 30 knop 30 meter fra land. Det var definitivt ikke uten kontroll. Igjen, på øst og sørlandet i juli ville dette vært rufsete, så ikke uenig i regelen der. . Var ingen andre båter på fjorden i dag. Så vel 15 nm innover, 25 nm utover fjorden, det er faktisk så lite båt på fjorden på høsten når en kommer litt ut i ødemarka. 

En trenger ikke førerkort for bil for å kjøre båt pecuare. Sammenligningen er ikke relevant. Med litt erfaring så vil du nok forstå at det faktisk tar tid å forstå forskjellen i mekanismer som styrer de to forskjellige fremkomstmidlene. Ditt eget eksempel med to biler som passerer hverandre med en meters avstand i 50 km/t sammenstilt med to båter som passerer hverandre med 1 meters avstand i 30 knop helt oppe i fjæren skulle være godt nok bevis for at det er noen som trenger å få justert sin oppfatning av hva som er akseptabelt på sjøen. Som sagt - litt mer erfaring vil nok hjelpe.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...