hanto1 Startet 6.November.2020 Del på Facebook Startet 6.November.2020 Ekspertgruppen av byråkrater fra Samferdseldepartementet og Kystverket har laget forslag om ny nasjonal farstgrense fra svenskegrensen til Svalbard: 5 kn 100m fra land året rundt! Fikk opp dette i en + sak fra Båtmagasinet. Regner med det blir å poppe popkorn og la det stå til når kommentarfeltet tar fyr.. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Joerg Becker Svart 6.November.2020 Del på Facebook Svart 6.November.2020 Her mumlete noen "...enda for fort for veldig mange jeg har sett..." Jeg: "hææ?" Han: "... og det synes å bli flere hvert år." Sitér dette innlegget => Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja". => Leser Du også på Båtplassens MARKED ? => Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv. Link to post Share on other sites More sharing options...
Gullfisk Svart 6.November.2020 Del på Facebook Svart 6.November.2020 Ingen problem det. 100m fra land, er jo ingenting uansett. Kunne godt vært det dobbelte. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Bruflaat Svart 6.November.2020 Del på Facebook Svart 6.November.2020 Får da inderlig håpe det ikke blir innført overalt hele året. Hørtes kanskje greit ut for dere som bruker båten 3 uker i året, mens folk som for eksempel bor ute på en øy i en skjærgård vil nå bruke 1t til fastlandet istedenfor 15min så er dette et problem. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Werlin Svart 6.November.2020 Del på Facebook Svart 6.November.2020 (redigert) I utgangspunktet er jo dette topp. Men stiller spørsmålstegn til hvorfor man skal innføre enda flere regler når myndighetene ikke forsøker å håndheve de reglene vi har nå. Dersom dette skal være noe mer enn et symboltiltak bør det komme en kraftig økning i bevilgningene til politiets sjøavdelinger. Redigert 6.November.2020 av Havelle (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Shore Svart 6.November.2020 Del på Facebook Svart 6.November.2020 Tenkte akkurat det samme som Bruflat, man bør nok tenke på lokale forhold. En mulighet er jo at man i utgangspunktet snakker om 100meter eller gjerne mer fra fast kystlinje og tar lokale hensyn når det gjelder øyer og holmer. Sitér dette innlegget Skulle Googlet hva prokrastinering betyr, men tror jeg utsetter det til i morgen. Link to post Share on other sites More sharing options...
hanto1 Svart 6.November.2020 Emnestarter Del på Facebook Svart 6.November.2020 Kommunene som anser fart som et problem har allerede etablert lokale forskrifter på sommeren, her i sør så er det 5kn 50 m fla land fra mai -sept ( ish) Noe som følger en viss logikk mht tetthet av båter her i ferien. Forslaget til byråkratene i tåkeheimen blir nesten som å sette fartsgrensen på alle landes fylkesveier til sone 30 siden det er så tett befolkning i Oslo.. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
amerelium Svart 6.November.2020 Del på Facebook Svart 6.November.2020 ...innfør obligatorisk IQ test for båtførere - mye mer hensiktsmessig Sitér dette innlegget Yamarin 80 DC / Verado V10 400 Link to post Share on other sites More sharing options...
Mouche Svart 6.November.2020 Del på Facebook Svart 6.November.2020 hanto1 skrev for 2 timer siden: Kommunene som anser fart som et problem har allerede etablert lokale forskrifter på sommeren, her i sør så er det 5kn 50 m fla land fra mai -sept ( ish) Noe som følger en viss logikk mht tetthet av båter her i ferien. I Lillesand er det f.eks fra 20. junitil 20. august og før og etter det er det ingen fartsbegrensninger noe sted! Forsvarlig? Jeg synes ikke det! Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post Share on other sites More sharing options...
Ida Marie III Svart 6.November.2020 Del på Facebook Svart 6.November.2020 hanto1 skrev for 3 timer siden: Kommunene som anser fart som et problem har allerede etablert lokale forskrifter på sommeren, her i sør så er det 5kn 50 m fla land fra mai -sept ( ish) Noe som følger en viss logikk mht tetthet av båter her i ferien. Forslaget til byråkratene i tåkeheimen blir nesten som å sette fartsgrensen på alle landes fylkesveier til sone 30 siden det er så tett befolkning i Oslo.. 👍👍👍 Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Anders And Svart 6.November.2020 Del på Facebook Svart 6.November.2020 Mouche skrev 33 minutter siden: I Lillesand er det f.eks fra 20. junitil 20. august og før og etter det er det ingen fartsbegrensninger noe sted! Forsvarlig? Jeg synes ikke det! Det er jo en sannhet med modifikasjoner. Småbåtloven sier følgende "En fritidsbåt skal navigeres slik at det ikke oppstår fare for liv og helse, miljø eller materielle verdier.". Her legges jo ansvaret over på fører å vurdere farten, men skyldes en ulykke for høy fart, så har han kjørt for fort etter loven. Slik vurderer jeg det i hvert fall. (så er det 15. juni til 15 august i Lillesand..) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Shore Svart 6.November.2020 Del på Facebook Svart 6.November.2020 hanto1 skrev for 3 timer siden: Kommunene som anser fart som et problem har allerede etablert lokale forskrifter på sommeren, her i sør så er det 5kn 50 m fla land fra mai -sept ( ish) Noe som følger en viss logikk mht tetthet av båter her i ferien. Forslaget til byråkratene i tåkeheimen blir nesten som å sette fartsgrensen på alle landes fylkesveier til sone 30 siden det er så tett befolkning i Oslo.. Det er snakk om 100 meter fra land, synes du sammenligningen er relevant? Du kan ikke øke hastigheten på veiene i Oslo, selv om du øker avstanden til fortauene. Hvor ligger problemet ditt med å ferdes 101 meter fra land i 50 knop, fremfor 10 meter, 50 meter eller 99 meter? Ja,jeg er enig i at det er forskjell på Oslofjorden og Hardangerfjorden og steder med øyer og holmer, men det er derfor jeg mener at det bør kunne bli begrensning langs fast kystlinje og at man bruker lokale regler der det er øyer og holmer som umuliggjør en normal situasjon hvis 100 meters beltet også skal gjelde her. Det bør kunne være mulig å vegre seg mot båter i høye hastigheter så nære land som 100 meter, det er mange som ferdes i kajakk og småbåter og ikke minst badende. Sitér dette innlegget Skulle Googlet hva prokrastinering betyr, men tror jeg utsetter det til i morgen. Link to post Share on other sites More sharing options...
index Svart 6.November.2020 Del på Facebook Svart 6.November.2020 hanto1 skrev for 5 timer siden: Ekspertgruppen av byråkrater fra Samferdseldepartementet og Kystverket har laget forslag om ny nasjonal farstgrense fra svenskegrensen til Svalbard: 5 kn 100m fra land året rundt! Bra! Det er sannelig på høy tid! Bruflaat skrev for 4 timer siden: Får da inderlig håpe det ikke blir innført overalt hele året. Hørtes kanskje greit ut for dere som bruker båten 3 uker i året, mens folk som for eksempel bor ute på en øy i en skjærgård vil nå bruke 1t til fastlandet istedenfor 15min så er dette et problem. Kjenner meg ikke igjen i den der. Jeg bor på en øy i skjærgården og ville komme likt ut uansett. Shore skrev for 4 timer siden: En mulighet er jo at man i utgangspunktet snakker om 100meter eller gjerne mer fra fast kystlinje og tar lokale hensyn når det gjelder øyer og holmer. Det er jo rundt øyer man finner padlere, badende og andre. Pluss at det gjerne ligger båter fortøyd ved disse øyene. Hvorfor skal øyer behandles annerledes enn fastland? Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post Share on other sites More sharing options...
pacuare Svart 6.November.2020 Del på Facebook Svart 6.November.2020 Det er store forskjeller i Norge. Utenom i juli er jeg nesten alltid alene på fjorden. Eneste kajakken utenom juli er min egen. Badende... definitivt ikke mange av de. Ingen politibåter så alle fortsetter vel som før uansett. På øst og sør landet ser jeg klare behov for fartsgrenser Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Shore Svart 6.November.2020 Del på Facebook Svart 6.November.2020 index skrev 1 minutt siden: Det er jo rundt øyer man finner padlere, badende og andre. Pluss at det gjerne ligger båter fortøyd ved disse øyene. Hvorfor skal øyer behandles annerledes enn fastland? Jo, fordi det finnes lange kyststrekninger med massevis med øyer uten minste tetthet av det du nevner og som vil legge voldsomme begrensninger for kystfolks mulighet til smidig transport, ref. @Bruflaat s innlegg, ca innlegg nr 4 i tråden. Det vil være en bortimot umulig situasjon og helt uten mening hvis du bor i en øyrik grisgrent kommune å måtte tusle frem i 5 knop. Sitér dette innlegget Skulle Googlet hva prokrastinering betyr, men tror jeg utsetter det til i morgen. Link to post Share on other sites More sharing options...
Mouche Svart 6.November.2020 Del på Facebook Svart 6.November.2020 Scand 26 med AC skrev 1 time siden: Det er jo en sannhet med modifikasjoner. Småbåtloven sier følgende "En fritidsbåt skal navigeres slik at det ikke oppstår fare for liv og helse, miljø eller materielle verdier.". Her legges jo ansvaret over på fører å vurdere farten, men skyldes en ulykke for høy fart, så har han kjørt for fort etter loven. Slik vurderer jeg det i hvert fall. (så er det 15. juni til 15 august i Lillesand..) Du har selvfølgelig teknisk/juridisk helt rett i hva du skriver, men problemet er at i praksis følger folk flest ikke loven i så måte. Dette utifra egen erfaring/opplevelse(r) gjennom året i det aktuelle området. Ja, ser også at jeg nevnte fra 20. til 20. og det skal som du riktig påpeker være fra 15. til 15. uten at det vel gjør den helt store forskjellen. Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post Share on other sites More sharing options...
index Svart 6.November.2020 Del på Facebook Svart 6.November.2020 Shore skrev 16 minutter siden: Jo, fordi det finnes lange kyststrekninger med massevis med øyer uten minste tetthet av det du nevner og som vil legge voldsomme begrensninger for kystfolks mulighet til smidig transport, ref. @Bruflaat s innlegg, ca innlegg nr 4 i tråden. Det vil være en bortimot umulig situasjon og helt uten mening hvis du bor i en øyrik grisgrent kommune å måtte tusle frem i 5 knop. Om du ligger mindre enn 100 meter fra land i 30 knop vil jeg påstå at du har lite kontroll på hva som skjer rundt neste nes. Det kan være en kajakkgruppe på tur, en gjeng som tar seg et bad etc. Hvorfor må man på død og liv være så nær land når man kjører fort? Redd for bølger i åpent farvann? Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post Share on other sites More sharing options...
Festus56 Svart 6.November.2020 Del på Facebook Svart 6.November.2020 Syns forslaget om 5 knop/100 meter er et godt forslag. De som vil kjøre raskere kan jo bare holde litt lenger fra land. De som må holde stor fart langs med land burde ikke hatt anledning til å kjøre båt i det hele tatt. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Werlin Svart 6.November.2020 Del på Facebook Svart 6.November.2020 Helt enig at det er et godt forslag, men som sagt så må det gjennomføres. Om en politibåt hadde ligget mellom øyene i Bærum kunne de ha tjent inn hele årskostnaden for både båt og mannskap på et par ettermiddager. Mer alvorlig er det mange farlige situasjoner hver dag. Så, veldig godt forslag, men før de får politibåtene på sjøen så er det bare et papir som ikke er verdt noe som helst. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
pacuare Svart 6.November.2020 Del på Facebook Svart 6.November.2020 index skrev for 3 timer siden: Om du ligger mindre enn 100 meter fra land i 30 knop vil jeg påstå at du har lite kontroll på hva som skjer rundt neste nes Hvis en synes 30 knop 100 meter fra land er farlig bør en definitivt levere inn førerkortet for bil. Der møtes to biler i 50 knop med en meters klaring. Var ute og trakk hummerteiner i ettermiddag, var helt naturlig å kjøre i 30 knop 30 meter fra land. Det var definitivt ikke uten kontroll. Igjen, på øst og sørlandet i juli ville dette vært rufsete, så ikke uenig i regelen der. . Var ingen andre båter på fjorden i dag. Så vel 15 nm innover, 25 nm utover fjorden, det er faktisk så lite båt på fjorden på høsten når en kommer litt ut i ødemarka. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
.Olsen Svart 6.November.2020 Del på Facebook Svart 6.November.2020 amerelium skrev for 5 timer siden: ...innfør obligatorisk IQ test for båtførere - mye mer hensiktsmessig Blir så tomt på sjøen, og enda fullere på BP og "Båtfolk" på FB da Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
.Olsen Svart 6.November.2020 Del på Facebook Svart 6.November.2020 Bruflaat skrev for 8 timer siden: Får da inderlig håpe det ikke blir innført overalt hele året. Hørtes kanskje greit ut for dere som bruker båten 3 uker i året, mens folk som for eksempel bor ute på en øy i en skjærgård vil nå bruke 1t til fastlandet istedenfor 15min så er dette et problem. Med en X I den formelen så kommer det selvsagt an på hvor fort du gikk før. Om snekka gikk i 5 knop og en brukte 15 minutter så blir alt som før. Om du gikk i 80 knop og brukte 15 minutt så.....gidder jeg ikke å regne ut ;-) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Grand Banks jr Svart 6.November.2020 Del på Facebook Svart 6.November.2020 Jeg kommer ikke til å ta hensyn til dette i vinterhalvåret. Jeg ser virkelig ikke behovet eller fornuften i det her som jeg fisker utenfor badesesongen. Sitér dette innlegget Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO) Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B Link to post Share on other sites More sharing options...
Bruflaat Svart 6.November.2020 Del på Facebook Svart 6.November.2020 Vi kan jo ta Kragerø som et eksempel på hva som skjer hvis denne 5 knopen innføres da, her hvor det allerede er flere 5 knops soner om sommeren som er helt fint og nødvendig med sommertrafikk. Nå vet jeg ikke hvor mange som har kjørt rundt i denne skjærgården en dag midt i Januar, men det er jaggu ikke nok trafikk i min mening til at det skal være nødvendig med 5 knop 100m fra land. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Festus56 Svart 7.November.2020 Del på Facebook Svart 7.November.2020 pacuare skrev for 7 timer siden: Hvis en synes 30 knop 100 meter fra land er farlig bør en definitivt levere inn førerkortet for bil. Der møtes to biler i 50 knop med en meters klaring. Var ute og trakk hummerteiner i ettermiddag, var helt naturlig å kjøre i 30 knop 30 meter fra land. Det var definitivt ikke uten kontroll. Igjen, på øst og sørlandet i juli ville dette vært rufsete, så ikke uenig i regelen der. . Var ingen andre båter på fjorden i dag. Så vel 15 nm innover, 25 nm utover fjorden, det er faktisk så lite båt på fjorden på høsten når en kommer litt ut i ødemarka. En trenger ikke førerkort for bil for å kjøre båt pecuare. Sammenligningen er ikke relevant. Med litt erfaring så vil du nok forstå at det faktisk tar tid å forstå forskjellen i mekanismer som styrer de to forskjellige fremkomstmidlene. Ditt eget eksempel med to biler som passerer hverandre med en meters avstand i 50 km/t sammenstilt med to båter som passerer hverandre med 1 meters avstand i 30 knop helt oppe i fjæren skulle være godt nok bevis for at det er noen som trenger å få justert sin oppfatning av hva som er akseptabelt på sjøen. Som sagt - litt mer erfaring vil nok hjelpe. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.