Jump to content

Ny nasjonal fartsforskrift på trappene?


hanto1

Recommended Posts

pacuare skrev for 14 timer siden:

Hvis en synes 30 knop 100 meter fra land er farlig bør en definitivt levere inn førerkortet for bil. 

 

Hva i huleste har de to tingene med hverandre å gjøre? Ingenting! Maken til tullprat!

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Når man skal innføre en regel som skal gjelde for hele landet må man etter mitt syn forsikre seg om at regelen passer over alt. Og da er det ingen ulempe, tvert imot heller en ubetinget fordel, om de som skal gjøre denne vurderingen faktisk har kunnskaper om hvordan forholdene er over hele landet. I dette tilfellet langs hele norskekysten. Jeg har en mistanke at dette ikke er tilfelle hverken hos medlemmene av arbeidsutvalget som har utarbeidet forslaget eller hos mange av de som uttaler seg i denne tråden. At lokale utfordringer langs en begrenset del av kysten skal medføre bestemmelser som gjelder hele kysten hører ingen steder hjemme. 

 

Jeg synes sammenligning med veitrafikken kan være treffende. Forbi huset her jeg bor er det 40-sone. Samtidig er det ikke 40-sone langs E6 hverken over Dovrefjell eller over Sennalandet. Og det er en god grunn til at det er slik. 

 

Er det noen som har regnet på hvor mye lenger en rundtur med Hurtigruten vil ta med en hastighetsbegrensning som foreslått?

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

 

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Link to post
Share on other sites

Brigg skrev 9 minutter siden:

Jeg synes sammenligning med veitrafikken kan være treffende. Forbi huset her jeg bor er det 40-sone. Samtidig er det ikke 40-sone langs E6 hverken over Dovrefjell eller over Sennalandet. Og det er en god grunn til at det er slik

 

Generelle fartsgrenser på veiene i Norge er 50 km/t i tettbebygd strøk og 80 km/t utenfor. Alle andre fartsgrenser er 'justert' ut fra forholdene på stedet og er offentlig regulerte avvik. Inkludert i det er 110 km/t på motorvei som er offentlig godkjent brudd på høyeste tillatte fart på norske veier.

Tilsvarende bør det være på sjøen også, generelle grenser som det kan avvikes fra utfra lokale forhold. Utfordringen med dette er å vite hva fartsgrensen er på stedet. Skilting langs kysten oppleves til tider som mangelfull.

Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! :smiley:

Link to post
Share on other sites

Om man skal sammenligne med veitrafikk, så er det jo også slik at jeg hadde brukt mindre tid i det daglige, om det ikke hadde vært 30, 40 og fartsdumper, men 80 i stedet. Hvertfall om natten..... Men trygt hadde det ikke vært:rolleyes:

Skjønner frustrasjonen til de som har båt som kjøretøy, spesielt i grisgrendte strøk og utenfor båtsesong, så noen unntak/variasjoner burde det kanskje være. Men 100m er jo ikke mye, og hvertfall ikke når det skal gjelde alle båtstørrelser.
Mitt forhold til 100m, er at jeg har 50m dreggetau, og nesten uansett hvor grundt det er, og hvor nærme land jeg synes jeg slipper, så er det ofte brukt hele, når baugen er til land. Blir aldri bedre på det der:crazy:og tror bruceankeret mitt svømmer som en hummer så fort det er i vannet:giggle:.

Redigert av Gullfisk (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Brigg skrev 35 minutter siden:

Når man skal innføre en regel som skal gjelde for hele landet må man etter mitt syn forsikre seg om at regelen passer over alt. Og da er det ingen ulempe, tvert imot heller en ubetinget fordel, om de som skal gjøre denne vurderingen faktisk har kunnskaper om hvordan forholdene er over hele landet. I dette tilfellet langs hele norskekysten. Jeg har en mistanke at dette ikke er tilfelle hverken hos medlemmene av arbeidsutvalget som har utarbeidet forslaget eller hos mange av de som uttaler seg i denne tråden.

 

Her må jeg si meg helt enig, men hvem kan med hånden på hjertet hevde at han/hun mht hvordan dette fungerer langs HELE norskekysten?

 

En annen utfordring er de mange kommentarer, og innvendinger, som kommer (også her på forumet)  siden det er mange lokale forskrifter og folk sliter da med å finne ut av hva som gjelder hvor, når og på hvilken måte.

 

Skulle ønske dette var et enkelt problem å løse slik at alle blir fornøyde og opplever fullstendig rettferdig osv, men kan ikke selv si hva løsningen da skal være, kan du?

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Gullfisk skrev 5 minutter siden:

Skjønner frustrasjonen til de som har båt som kjøretøy, spesielt i grisgrendte strøk og utenfor båtsesong, så noen unntak/variasjoner burde det kanskje være. 

 

Som f.eks Taxibåtene i Kragerø?

 

 

Redigert av Mouche (see edit history)

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Jens_P skrev 31 minutter siden:

Tilsvarende bør det være på sjøen også, generelle grenser som det kan avvikes fra utfra lokale forhold. Utfordringen med dette er å vite hva fartsgrensen er på stedet.

 

Langs det aller meste av norskekysten er det ikke behov for noen fartsgrense. Fordi det er få som ferdes der og det er ingen infrastruktur som kan ta skade. Greia er at noen basert på lokale utfordringer enkelte steder skal innføre en felles løsning for hele kysten selv om utfordringen man ønsker å løse ikke eksisterer langs det aller meste av kysten. 

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

 

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Link to post
Share on other sites

Mouche skrev 16 minutter siden:

Skulle ønske dette var et enkelt problem å løse slik at alle blir fornøyde og opplever fullstendig rettferdig osv, men kan ikke selv si hva løsningen da skal være, kan du?

 

Jeg tror det vil være fornuftig at de som opplever problemet finner løsninger som passer der problemet eksisterer. Samtidig som man ikke bruker tid på å finne løsninger på problemer som ikke eksisterer. 

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

 

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Link to post
Share on other sites

Brigg skrev 9 minutter siden:

 

Jeg tror det vil være fornuftig at de som opplever problemet finner løsninger som passer der problemet eksisterer. 

 

Og det har vel også vært gjort en del steder lokalt med alle de kritiske og negative kommentarer og reaksjoner dette har medført så igjen; Kom gjerne med eksempler på konkrete løsninger som vil gjør alle til laks, ørret eller abbor?

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

@Mouche Der jeg ferdes til vanlig er ikke dette noe problem. Der det er behov for redusert fart er det 5 knops-sone som er merket i kart så vel som med skilt. Men jeg forstår det slik at du opplever problemet. Kanskje du kan komme med løsningsforslag som hjelper der det er et problem men samtidig ikke rammer alle som ikke er berørt?

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

 

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Link to post
Share on other sites

Mener det er helt irrelevant om det er nok dekning av politibåter eller ei. Norskekysten er for lang, uansett. Et påbud om maks 5 knop innefor 100 meter vil kunne gi en mulighet for å ta tak der det er behov og der det er stadige gjentagelser. Der det ikke er noe problem, vel, der er det vel ikke noe problem. 

 

Vi har fartsgrenser på veiene over alt. På E6 og E18, hvor det f.eks er 4 felts veier og 100 kmt, er det kanskje 20 % som holder denne fartsgrensen, resten ligger en del over, noen ganske mye over, men sjelden ekstreme hastigheter. Uansett, hvis det er steder med stadige problemer, vil et slikt sted ha høyere grad av overvåking, de med trygg traffikavvikling har vel knapt kontroller i det hele tatt. Det fungerer bra, det meldes sjelden om stygge ulykker der det er 4 felts veier. Slik vil det antagelig fungere langs norskekysten også.

 

Tviler på om det er spesielt mange badende og mange ute i kajakk langs 100 meters beltet utenfor f.eks Nordkinnhalvøya (unnskyld til dere som bor der hvis eksempelet er helt feil) store deler av året.

Skulle Googlet hva prokrastinering betyr, men tror jeg utsetter det til i morgen.

Link to post
Share on other sites

Festus56 skrev for 9 timer siden:

Med litt erfaring så vil du nok forstå at det faktisk tar tid å forstå forskjellen i mekanismer som styrer de to forskjellige fremkomstmidlene. Ditt eget eksempel med to biler som passerer hverandre med en meters avstand i 50 km/t sammenstilt med to båter som passerer hverandre med 1 meters avstand i 30 knop helt oppe i fjæren skulle være godt nok bevis for at det er noen som trenger å få justert sin oppfatning av hva som er akseptabelt på sjøen. Som sagt - litt mer erfaring vil nok hjelpe.

Litt morsomt at du tror jeg ikke har erfaring med tett båthåndtering. Og at hvis jeg hadde erfaring på sjøen så hadde jeg ment noe annet. Det er to grupper båtfolk som har erfaring med liten avstand mellom båter. Begge er konkurranse basert, ene motorbåter som surrer rundt bøyer i 100 knop (eller deromkring har ikke erfaring med det), andre er planende seilbåter i internationale regattafelt som også surrer rundt noen bøyer. Riktignok går seilbåtene mer i 15 enn 30 knop, men å ligge med en meters mellomrom er ikke uvanlig på toppmerket. Det er merkelig nok helt udramatisk, så hvis du hadde hatt erfaring med international båtsport tviler jeg på om du hadde kommet med din kommentar. 

 

På den andre siden er jeg redd for å komme tett på andre båter når jeg ikke vet hva de står for. Jeg vil ha minst 50 meter avstand til planende båter når jeg ikke vet om de følger med. Jeg følger den regelen slavisk selv, viser klart og tydelig at jeg vil holde god avstand.

 

En annen kuriositet, har surret rundt med MTB ett år. Der viser man at 30 knop går helt fint tett i land, også i så trange sund at en vurderer fendere på begge sider. Men de traff også land av og til. Det er ikke vanskelig å kjøre båt med høy presisjon. Andre båter derimot er uforutsigbare.

Link to post
Share on other sites

Når forsvaret klarer kunsstykket å treffe en stor oljetanker med alt av utstyr og personell ombord, når RS gjentagne ganger klarer å kjøre redningsskøytene opp på land, når man stadig leser om båter stående på fast fjellgrunn på fastlandet, er det ganske uforståelig for meg at man kan henvise til at det er trygt innefor 100 meters beltet, selv om en selv er en habil båtfører og kan manøvrere sin båt trygt i 15 eller 30 knop. 

Skulle Googlet hva prokrastinering betyr, men tror jeg utsetter det til i morgen.

Link to post
Share on other sites

Shore skrev for 3 timer siden:

Et påbud om maks 5 knop innefor 100 meter vil kunne gi en mulighet for å ta tak der det er behov og der det er stadige gjentagelser. Der det ikke er noe problem, vel, der er det vel ikke noe problem. 

 

Problemet med denne løsningen er at alle som befinner seg i områder «der det ikke er noe problem» blir lovbrytere om de holder høy fart nærme land, selv om det er ingenting, hverken folk eller infrastruktur, i nærheten. Det blir det samme som å innføre 30 km/t fartsgrense på alle landets veier. 

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

 

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Link to post
Share on other sites

Jeg kjører etter fornuften og kommer uansett aldri til å rette meg etter en slik lov da den er helt uhensiktsmessig i de farvannene der jeg ferdes mest og ikke gagner noe som helst. Jeg anser ikke slike ekspertgrupper på å ha den nødvendige forståelse og kompetanse til å foreta denne typen utredninger / lovendringer.

Link to post
Share on other sites

Mouche skrev for 4 timer siden:

 

Som f.eks Taxibåtene i Kragerø?

 

 

Grisgrendte strøk er ikke det første som slår meg når jeg ferdes i Kragerøskjærgården. Men området kommer høyt opp, om ikke på toppen, av dustekjøringslista mi på norskekysten. 

Reglene kommer jo pga at de som ER problemet, ikke SER problemet. 

 

Redigert av Gullfisk (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Brigg skrev for 4 timer siden:

Greia er at noen basert på lokale utfordringer enkelte steder skal innføre en felles løsning for hele kysten selv om utfordringen man ønsker å løse ikke eksisterer langs det aller meste av kysten.

Her er du ved kjernen, tetthet av mennesker og båter noen få uker om sommeren på øst- og sør-landet.

Beklagelig hvis dette skal sette grenser for hele landet for problemer som ikke eksisterer utenfor nevnte tidsrom og områder.

Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! :smiley:

Link to post
Share on other sites

Brigg skrev for 5 timer siden:

@Mouche Der jeg ferdes til vanlig er ikke dette noe problem. Der det er behov for redusert fart er det 5 knops-sone som er merket i kart så vel som med skilt. Men jeg forstår det slik at du opplever problemet. Kanskje du kan komme med løsningsforslag som hjelper der det er et problem men samtidig ikke rammer alle som ikke er berørt?

 

Jeg håpet du skulle komme med noen forslag for jeg klarer rett og slett ikke å komme med noe som tilfredsstiller alle og som alltid vil være "riktig". Av den grunn bør man nok ha regler/lover som også for enkelte kan i gitte situasjoner oppleves som ikke helt perfekte.   Generelt har jeg to "kjepphester"; Obligatorisk registrering/merking og No wake zone som fungerer aldeles utmerket i andre land. 

Å plassere skilt "over alt" i skjærgården har jeg liten sans for, ikke minst av rent estetiske grunner.

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Gullfisk skrev 1 time siden:

Grisgrendte strøk er ikke det første som slår meg når jeg ferdes i Kragerøskjærgården. Men området kommer høyt opp, om ikke på toppen, av dustekjøringslista mi på norskekysten. 

Reglene kommer jo pga at de som ER problemet, ikke SER problemet. 

 

 

her er det jo snakk om at noen, taxibåter skal, ha andre regler enn oss andre. Min erfaring fra rundt 40 år i denne skjærgården på stort sett alle årstider er at å gi taxibåter nærmest grønt lys for å kjøre hvordan de vil er rene galematias!

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

pacuare skrev for 7 timer siden:

Litt morsomt at du tror jeg ikke har erfaring med tett båthåndtering. Og at hvis jeg hadde erfaring på sjøen så hadde jeg ment noe annet. Det er to grupper båtfolk som har erfaring med liten avstand mellom båter. Begge er konkurranse basert, ene motorbåter som surrer rundt bøyer i 100 knop (eller deromkring har ikke erfaring med det), andre er planende seilbåter i internationale regattafelt som også surrer rundt noen bøyer. Riktignok går seilbåtene mer i 15 enn 30 knop, men å ligge med en meters mellomrom er ikke uvanlig på toppmerket. Det er merkelig nok helt udramatisk, så hvis du hadde hatt erfaring med international båtsport tviler jeg på om du hadde kommet med din kommentar. 

 

På den andre siden er jeg redd for å komme tett på andre båter når jeg ikke vet hva de står for. Jeg vil ha minst 50 meter avstand til planende båter når jeg ikke vet om de følger med. Jeg følger den regelen slavisk selv, viser klart og tydelig at jeg vil holde god avstand.

 

En annen kuriositet, har surret rundt med MTB ett år. Der viser man at 30 knop går helt fint tett i land, også i så trange sund at en vurderer fendere på begge sider. Men de traff også land av og til. Det er ikke vanskelig å kjøre båt med høy presisjon. Andre båter derimot er uforutsigbare.

Kanskje ikke så lurt å bruke Forsvare som eksempel på hvordan man trygt skal kjøre båt:

https://www.nettavisen.no/nyheter/innenriks/omkom-da-forsvaret-viste-fram-bat/2911411.html

Link to post
Share on other sites

Hastighetsforskiftene er jo allerede på plass. De lokale lovmakere som kjenner sitt område har laget begrensinger hvor de mener det er behov for det.

Slik mener jeg det bør være.

Hastighetsbegrensingen er skiltet og vises i kartene, og mitt inntrykk fra Sørlandet og Vestlandet er at de stort sett også overholdes.

En forskrift må ha legitimitet hos brukere.

Jeg synes nasjonale myndigheter med dette forslaget viser at de ikke har bakkekontakt, og fremdtiller seg selv som inkompetent. De lar pressområde-problemer legge føringer langt utenfor problemområdene. Et problem som dertid allerede er løst med lokale fartsforkrifter.

 

100m er dessuten veldig stor avstand.

50m som er gjeldende fra badebøyer er også stor avstand, men her finnes det et legitimt behov. 

Jeg synes ikke det er behov for større avstand til den alminnelige kystlinje, enn til badeplasser.

Link to post
Share on other sites

Havarita skrev 2 minutter siden:

En forskrift må ha legitimitet hos brukere.

Jeg synes nasjonale myndigheter med dette forslaget viser at de ikke har bakkekontakt, og fremdtiller seg selv som inkompetent. De lar pressområde-problemer legge føringer langt utenfor problemområdene. Et problem som dertid allerede er løst med lokale fartsforkrifter.

 

Støttes!

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

 

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Link to post
Share on other sites

Slutter aldri å forbause meg over folks higen etter å bli unødig regulert.

Folk synest det er utrygt å passere land nærmere enn hundre meter i 30 knop, men kjører daglig forbi barn på fortauet 5 meter unna i 60 sonen i bil ( for og sammenligne daglig risiko på landjorden)

Poenget at ut over det allerede eksisterende regelverk er det ikke noe faglig grunnlag for sikkerhet, kun i "tilfelle- rottefelle" argumentasjon.

Problemet med badende ( som enkelte nevner ) vinterstid og særlig rundt Svalbard kan jeg heller ikke se eksistere i noen nevneverdig grad.

Link to post
Share on other sites

hanto1 skrev 31 minutter siden:

Folk synest det er utrygt å passere land nærmere enn hundre meter i 30 knop, men kjører daglig forbi barn på fortauet 5 meter unna i 60 sonen i bil ( for og sammenligne daglig risiko på landjorden)

 

Bilen din forårsaker ikke bølger som kan gjøre stor skade på fortøyde båter, kaianlegg, padlere etc. Verre er det vel ikke?

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...