pacuare Svart 19.November.2020 Del på Facebook Svart 19.November.2020 Problemet med nettdiskusjoner er at bare ytterpunkter diskuterer. Lover meg selv at jeg ikke skal være med i disse diskusjonene, blir bare usakeligheter fra alle sider, inkludert meg. Mainstream er nesten alltid det beste. Beklager at jeg ikke holdt meg der. Når en blir provosert blir det spesielle diskusjoner. Skulle samlet de som vil ha regler for absolutt alt i en gruppe, de som hater regler i en annen og latt de leke hver for seg. Spent på hvem som hadde hatt det bredeste smilet til slutt. Eller vet vel det. De som vil ha regler på absolutt alt, er de forresten i stand til å leke? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
index Svart 19.November.2020 Del på Facebook Svart 19.November.2020 Hper skrev for 1 time siden: Mest flåsete er åpenbart de som mener de har rett til å peker ut hvem andre som ikke får lov å mene noe og samtidig mener deres egen mening er mer verdt enn andres Definitivt! Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post Share on other sites More sharing options...
Profondo Svart 19.November.2020 Del på Facebook Svart 19.November.2020 Det som er noe dritt med demokrati, er at alle faktisk kan mene noe og ytre det. Hadde nok vært best med en diktator, en med båt som gjør 100 knop + og Bugatti Veron som topper 400+ km/h da ville vi fått gode regler på sjø og vei. Stem på en oppegående kul diktator til høsten. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
andersb Svart 20.November.2020 Del på Facebook Svart 20.November.2020 Ganske lett å gjette hvem her som har "livets harde skole" på facebooken sin og sitter, og skriver meningsfulle kommentarer på ymse artikler. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
.Olsen Svart 20.November.2020 Del på Facebook Svart 20.November.2020 andersb skrev for 2 timer siden: Ganske lett å gjette hvem her som har "livets harde skole" på facebooken sin og sitter, og skriver meningsfulle kommentarer på ymse artikler. Ouch! De du er uenige med? Og de du mener ikke bør uttale seg fordi de ikke når opp til standarden du mener en må ha for å kunne mene noe om fartsbegrensninger langs Norskekysten? ....... Kompetansen i å være nedlatende, må den være like høy? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Gullfisk Svart 20.November.2020 Del på Facebook Svart 20.November.2020 pacuare skrev for 13 timer siden: Skulle samlet de som vil ha regler for absolutt alt i en gruppe, de som hater regler i en annen og latt de leke hver for seg. Spent på hvem som hadde hatt det bredeste smilet til slutt. Eller vet vel det. De som vil ha regler på absolutt alt, er de forresten i stand til å leke? Det spørs vel antagelig hvilken av sidene som skal definere hva som er lek Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Vdub Svart 20.November.2020 Del på Facebook Svart 20.November.2020 andersb skrev for 3 timer siden: Ganske lett å gjette hvem her som har "livets harde skole" på facebooken sin og sitter, og skriver meningsfulle kommentarer på ymse artikler. Lett å se hvem som er høy på seg selv og 😂 Om du lurer på hvem så kan du ta deg en tur i speilet å se... Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Festus56 Svart 20.November.2020 Del på Facebook Svart 20.November.2020 (redigert) Ble spurt litt lenger oppe i tråden etter eksempler på sofakapteiner. De som lurer på det kan jo følge rådet fra Vdub. Redigert 20.November.2020 av Festus56 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
mons Svart 24.November.2020 Del på Facebook Svart 24.November.2020 Høringsfristen er i morra og alle kan gi høringssvar. Jeg har gitt et høringssvar som gjør at speiderungene fortsatt kan seile Vg jolle innaskjærs og vi kan krysse opp kysten med speiderskøytene. Det klarer vi ikke uten å bryte grensen. Forslaget mitt unntar alle som ikke bruker motor slik at seilregattaer forbi et skjær, padle kapp med kajakk osv skal være lov. Når dykkerklubben skal rydde rundt Flekkerøy i vinter vil vi buke en time ekstra hver vei.. Sitér dette innlegget Mons Link to post Share on other sites More sharing options...
pacuare Svart 24.November.2020 Del på Facebook Svart 24.November.2020 Blir gøy å få fartsbot i robåt. Når jeg er ute å trener prøver jeg å holde meg under 100 meter fra land. Viser igjen at det er ett godt gjennomtenkt forslag. Takk for at du la inn høringsuttalelse. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
.Olsen Svart 25.November.2020 Del på Facebook Svart 25.November.2020 (redigert) Å kalle ett forslag for dårlig fordi det kommer innspill gjennom høringsrunden.. det blir feil. Det er både demokratisk og, smart og bra. Å gidde å skrive i en høringsrunde, eller ta det opp med sin organisasjon, eller gjennom et politisk parti, det er det ikke så mange som gjør. Så enig med deg der, bra "mons" her tar jobben på vegne av "sine". ---------- Veldig mange tusen båteiere er medlem i KNBF gjennom medlemskap i sin båtforening. KNBF er positive til forskriften, men har spilt inn en del ting. KNBF ønsker unntak for seilbåter, og også for motorbåter under organisert trening og kappseilas.. noe jeg trodde var juridisk på plass allerede(?). Frist i dag. Bare å finne sin organisasjon og spille inn hva en måtte mene: https://www.regjeringen.no/no/dokumenter/horing-av-forslag-til-forskrift-om-fartsgrenser-til-sjos/id2737514/?expand=horingsbrev Finansdepartementet Forsvarsdepartementet Justis- og beredskapsdepartementet Klima- og miljødepartementet Kommunal- og moderniseringsdepartementet Nærings- og fiskeridepartementet Olje- og energidepartementet Datatilsynet Direktoratet for samfunnssikkerhet og beredskap Fiskeridirektoratet Hovedredningssentralen Nord-Norge Hovedredningssentralen Sør-Norge Kystverket Miljødirektoratet Politidirektoratet Riksadvokaten Sametinget Sjøfartsdirektoratet Statens havarikommisjon Statens Kartverk Sysselmannen på Svalbard Alle fylkesmenn Alle fylkeskommunene Alle kommunene BRP Norway De Sjøkyndiges Forbund Den Norske Advokatforening Det norske maskinistforbund DNT Finansnæringens hovedorganisasjon Fiskarlaget Fiskebåt Forbundet Kysten Friluftsrådenes Landsforbund Greenpeace Hurtigbåtenes Rederiforbund If Skadeforsikring Kongelige Norsk Båtforbund KS Kystrederiene Landsorganisasjonen i Norge Naturvernforbundet NHO Logistikk og Transport NHO Sjøfart Norboat Norges Hytteforbund Norges Kystfiskarlag Norges Luftsportforbund Norges Miljøvernforbund Norges Motorsportforbund Norges Rederiforbund Norges Seilforbund Norsk forening mot støy Norsk friluftsliv Norsk Sjømannsforbund Norsk Sjøoffiserforbund Norske Havner Næringslivets Hovedorganisasjon Redningsselskapet Regelrådet Sjømat Norge Tryg Forsikring Vannscooter Norge Redigert 25.November.2020 av Hper (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
.Olsen Svart 25.November.2020 Del på Facebook Svart 25.November.2020 Er selv direkte og indirekte medlem i 5-6 av organisasjonene, gode muligheter til å komme med innspill. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
mons Svart 22.Desember.2020 Del på Facebook Svart 22.Desember.2020 Da ligger høringssvarene på nett. https://www.regjeringen.no/no/dokumenter/horing-av-forslag-til-forskrift-om-fartsgrenser-til-sjos/id2737514/?expand=horingssvar&lastvisited=a7a50549-903d-457d-90cc-5f4ee81cead6 Litt artige momenter, men den artigste er kanskje fra Kystverket. De påpeker at forskriften beskriver fart 100 m fra synlige skjær ol. Det betyr at forskriften ikke gjelder når det er mørkt eller skodde, for da er ikke land og skjær nødvendigvis synlige. Kartverket liker ikke at forskriften inneholder masse begreper som ikke kan kartfestes. Kystverket liker ikke at den relaterer seg til fart igjennom vannet. Det er vanskelig å dokumentere regelbrudd, og på plasser med mye motstrøm må båtene stå stille for å ikke bryte fartsgrensen. Mye som ikke er gjennomtenkt i dette forslaget og etter å ha lest noen av høringssvarene kan jeg ikke forstå at forskriften kan vedtas uten store endringer. Sitér dette innlegget Mons Link to post Share on other sites More sharing options...
Werlin Svart 23.Desember.2020 Del på Facebook Svart 23.Desember.2020 Har vært med på en del høringsrunder, og det er ikke helt unormalt at det er mange "merkelige" ting i forslag til forskrifter, så her blir det nok større endringer. Så vidt jeg kan se forbyr utkastet som nå ligger ute også all bølgesurfing, så det må nok endringer til :) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Careka Svart 23.Desember.2020 Del på Facebook Svart 23.Desember.2020 Gjør som USA, der står det på skiltet: NO WAKE SONE. og multen er kraftig når man blir tatt, så slikt ser jeg gjerne. i trange sund, badeplasser. bryggeanlegg. osv, så ingen ting blir ødelagt, eller mennesker blir skadd. Sitér dette innlegget Det eneste du vil angre på at du har gjort, er alt det du ikke gjorde. "Do it to day." Medlem av: Ankerdrammens Venner. OCC,ESF,CMID, NFS & SYC. http://lagoon380careka.blogspot.com/ Link to post Share on other sites More sharing options...
Festus56 Svart 23.Desember.2020 Del på Facebook Svart 23.Desember.2020 I USA er man veldig klar over at NO WAKE SONE betyr max 5 knop/max 600 o/min på motoren så slike skilt skulle være enkle å forstå her i landet også. Kanskje vi skal sløyfe kravet til max 600 o/min og bare sette max 5 knop på skiltene? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
alf-inge Svart 5.Januar.2021 Del på Facebook Svart 5.Januar.2021 Undrer meg litt over at de eneste temaene som ansees som viktige i forhold til fartsgrenser på sjøen er det som går på sikkerhet for mennesker som ferdes til sjøs. Og at det i mange situasjoner ikke vil være noen risiko med høy hastighet langs land. I dette pesrpektivet er det riktig langs deler av norskekysten, fordi det er lite folk og ferdsel der. Et perspektiv som for meg er like viktig, er sikkerheten for dyre- og fuglelivet langs kysten. De siste tiårene er antallet sjøfugler som hekker langs kysten gått ned med mange titalls prosent. Årsakene er mange, og det er i liten grad hurtigående fartøyer som er skyld i dette. Men når reduksjonen allerede er så stor, burde vi alle legge vinn på å bevare det som er igjen. Dette perspektivet er sjelden framme i forum som dette. Jeg ser ofte spesielt i sommerhalvåret "hurtiggående" båter (> 15 knop) som durer rett inn i områder fulle av sjøfugl, spesielt ærfugl og havelle. For meg en helt uaksepatbel handling. Svært mange sjøfugler finner sin næring langs land og i grunne sund og viker. En artikkel i forskning.no belyste nettopp hvor følsomt dette fuglelivet er for båtaktiviteter i og nær disse områdene (https://forskning.no/biologi-fugler-havet/aerfugl-blir-skremt-bort-av-smabater/1627290). Det viser seg at båttrafikk selv flere hundre meter unna forstyrrer på en måte som reduserer fuglenes evne til reproduksjon (frembringe levedyktig avkom). Det er klart at det ikke er ønskelig å sperre kysten for fritidsbåter, men jeg skulle ønske meg at problemstillingen lå litt lenger framme i pannebrasken hos oss vanlige båtførere, slik at vi tok mer hensyn. En generell fartsbegrensning langs land ville i dette perspektivet være en ubetinget fordel. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.