Jump to content

Ny nasjonal fartsforskrift på trappene?


hanto1

Recommended Posts

Problemet med nettdiskusjoner er at bare ytterpunkter diskuterer. Lover meg selv at jeg ikke skal være med i disse diskusjonene, blir bare usakeligheter fra alle sider, inkludert meg. 

 

Mainstream er nesten alltid det beste. Beklager at jeg ikke holdt meg der. Når en blir provosert blir det spesielle diskusjoner. 

 

Skulle samlet de som vil ha regler for absolutt alt i en gruppe, de som hater regler i en annen og latt de leke hver for seg. Spent på hvem som hadde hatt det bredeste smilet til slutt. Eller vet vel det. De som vil ha regler på absolutt alt, er de forresten i stand til å leke?

Link to post
Share on other sites

Hper skrev for 1 time siden:

Mest flåsete er åpenbart de som mener de har rett til å peker ut hvem andre som ikke får lov å mene noe og samtidig mener deres egen mening er mer verdt enn andres :lipseal:

 

Definitivt!

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

andersb skrev for 2 timer siden:

Ganske lett å gjette hvem her som har "livets harde skole" på facebooken sin og sitter, og skriver meningsfulle kommentarer på ymse artikler. 

 

Ouch! 

 

De du er uenige med? 

 

Og de du mener ikke bør uttale seg fordi de ikke når opp til standarden du mener en må ha for å kunne mene noe om fartsbegrensninger langs Norskekysten?

.......

Kompetansen i å være nedlatende, må den være like høy?

 

 

 

 

 

Link to post
Share on other sites

pacuare skrev for 13 timer siden:

 

 

Skulle samlet de som vil ha regler for absolutt alt i en gruppe, de som hater regler i en annen og latt de leke hver for seg. Spent på hvem som hadde hatt det bredeste smilet til slutt. Eller vet vel det. De som vil ha regler på absolutt alt, er de forresten i stand til å leke?

Det spørs vel antagelig hvilken av sidene som skal definere hva som er lek:giggle:

Link to post
Share on other sites

Høringsfristen er i morra og alle kan gi høringssvar.

Jeg har gitt et høringssvar som gjør at speiderungene fortsatt kan seile Vg jolle innaskjærs og vi kan krysse opp kysten med speiderskøytene. Det klarer vi ikke uten å bryte grensen.

Forslaget mitt unntar alle som ikke bruker motor slik at seilregattaer forbi et skjær, padle kapp med kajakk osv skal være lov.

Når dykkerklubben skal rydde rundt Flekkerøy i vinter vil vi buke en time ekstra hver vei..

Mons

Link to post
Share on other sites

Å kalle ett forslag for dårlig fordi det kommer innspill gjennom høringsrunden.. det blir feil. Det er både demokratisk og, smart og bra. 

 

Å gidde å skrive i en høringsrunde, eller ta det opp med sin organisasjon, eller gjennom et politisk parti, det er det ikke så mange som gjør. Så enig med deg der, bra "mons" her tar jobben på vegne av "sine". 

----------

Veldig mange tusen båteiere er medlem i KNBF gjennom medlemskap i sin båtforening. KNBF er positive til forskriften, men har spilt inn en del ting. KNBF ønsker unntak for seilbåter, og også for motorbåter under organisert trening og kappseilas.. noe jeg trodde var juridisk på plass allerede(?). 

 

Frist i dag. Bare å finne sin organisasjon og spille inn hva en måtte mene: 

 

https://www.regjeringen.no/no/dokumenter/horing-av-forslag-til-forskrift-om-fartsgrenser-til-sjos/id2737514/?expand=horingsbrev

 

Finansdepartementet
Forsvarsdepartementet
Justis- og beredskapsdepartementet
Klima- og miljødepartementet
Kommunal- og moderniseringsdepartementet
Nærings- og fiskeridepartementet
Olje- og energidepartementet

Datatilsynet
Direktoratet for samfunnssikkerhet og beredskap
Fiskeridirektoratet
Hovedredningssentralen Nord-Norge
Hovedredningssentralen Sør-Norge
Kystverket
Miljødirektoratet
Politidirektoratet
Riksadvokaten
Sametinget
Sjøfartsdirektoratet
Statens havarikommisjon
Statens Kartverk
Sysselmannen på Svalbard

Alle fylkesmenn
Alle fylkeskommunene
Alle kommunene

BRP Norway
De Sjøkyndiges Forbund
Den Norske Advokatforening
Det norske maskinistforbund
DNT
Finansnæringens hovedorganisasjon
Fiskarlaget
Fiskebåt
Forbundet Kysten
Friluftsrådenes Landsforbund
Greenpeace
Hurtigbåtenes Rederiforbund
If Skadeforsikring
Kongelige Norsk Båtforbund
KS
Kystrederiene
Landsorganisasjonen i Norge
Naturvernforbundet
NHO Logistikk og Transport
NHO Sjøfart
Norboat
Norges Hytteforbund
Norges Kystfiskarlag
Norges Luftsportforbund
Norges Miljøvernforbund
Norges Motorsportforbund
Norges Rederiforbund
Norges Seilforbund
Norsk forening mot støy
Norsk friluftsliv
Norsk Sjømannsforbund
Norsk Sjøoffiserforbund
Norske Havner
Næringslivets Hovedorganisasjon
Redningsselskapet
Regelrådet
Sjømat Norge
Tryg Forsikring
Vannscooter Norge

 

 

 

Redigert av Hper (see edit history)
Link to post
Share on other sites

  • 4 uker senere...

Da ligger høringssvarene på nett.

https://www.regjeringen.no/no/dokumenter/horing-av-forslag-til-forskrift-om-fartsgrenser-til-sjos/id2737514/?expand=horingssvar&lastvisited=a7a50549-903d-457d-90cc-5f4ee81cead6

 

Litt artige momenter, men den artigste er kanskje fra Kystverket. De påpeker at forskriften beskriver fart 100 m fra synlige skjær ol. Det betyr at forskriften ikke gjelder når det er mørkt eller skodde, for da er ikke land og skjær nødvendigvis synlige.

 

Kartverket liker ikke at forskriften inneholder masse begreper som ikke kan kartfestes.

Kystverket liker ikke at den relaterer seg til fart igjennom vannet. Det er vanskelig å dokumentere regelbrudd, og på plasser med mye motstrøm må båtene stå stille for å ikke bryte fartsgrensen.

 

Mye som ikke er gjennomtenkt i dette forslaget og etter å ha lest noen av høringssvarene kan jeg ikke forstå at forskriften kan vedtas uten store endringer.

Mons

Link to post
Share on other sites

Gjør som USA,  der står det på skiltet:  NO WAKE SONE.  og multen er kraftig når man blir tatt,   så slikt ser jeg gjerne.  i trange sund, badeplasser.  bryggeanlegg. osv,  så ingen ting blir ødelagt, eller mennesker blir skadd.

 

Det eneste du vil angre på at du har gjort, er alt det du ikke gjorde. "Do it to day."

Medlem av: Ankerdrammens Venner. OCC,ESF,CMID, NFS & SYC.

http://lagoon380careka.blogspot.com/

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Undrer meg litt over at de eneste temaene som ansees som viktige i forhold til fartsgrenser på sjøen er det som går på sikkerhet for mennesker som ferdes til sjøs. Og at det i mange situasjoner ikke vil være noen risiko med høy hastighet langs land. I dette pesrpektivet er det riktig langs deler av norskekysten, fordi det er lite folk og ferdsel der.

 

Et perspektiv som for meg er like viktig, er sikkerheten for dyre- og fuglelivet langs kysten. De siste tiårene er antallet sjøfugler som hekker langs kysten gått ned med mange titalls prosent. Årsakene er mange, og det er i liten grad hurtigående fartøyer som er skyld i dette. Men når reduksjonen allerede er så stor, burde vi alle legge vinn på å bevare det som er igjen. Dette perspektivet er sjelden framme i forum som dette. Jeg ser ofte spesielt i sommerhalvåret "hurtiggående" båter (> 15 knop) som durer rett inn i områder fulle av sjøfugl, spesielt ærfugl og havelle. For meg en helt uaksepatbel handling.

 

Svært mange sjøfugler finner sin næring langs land og i grunne sund og viker. En artikkel i forskning.no belyste nettopp hvor følsomt dette fuglelivet er for båtaktiviteter i og nær disse områdene (https://forskning.no/biologi-fugler-havet/aerfugl-blir-skremt-bort-av-smabater/1627290). Det viser seg at båttrafikk selv flere hundre meter unna forstyrrer på en måte som reduserer fuglenes evne til reproduksjon (frembringe levedyktig avkom). Det er klart at det ikke er ønskelig å sperre kysten for fritidsbåter, men jeg skulle ønske meg at problemstillingen lå litt lenger framme i pannebrasken hos oss vanlige båtførere, slik at vi tok mer hensyn. En generell fartsbegrensning langs land ville i dette perspektivet være en ubetinget fordel.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...